Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2539
Har så lenge tenkt på hvordan man kan forstå hvor "bra" lyd kan bli.

Slik som jeg forstår det til nå, så avhenger det av en del forskjellige faktorer.

1) Innspillingskvalitet.

2) Hvordan type instrumenter er brukt.

3) Hvilke mikrofoner er brukt og hva slags materialer de er lagd av.

4) Kabler og slikt som mikrofoner er lagd av.

5) Type "fil" eller lagringsenhet som blir brukt.


Så kommer noen spørsmål.

Er lydfilene på cd'ene som blir profesjonelt spilt inn alltid det beste? Hvilke lydfiler er dette?

Er det ikke slik at for å få det "beste" av lyd på en fil, så tar den veldig stor plass? Hvorfor kan da en plateprodusent få så mange låter på en cd som bare lagrer ca 80 mb? Eller hvor mye det er.

Hva er forskjellen på flac, mp3, mp4, alle disse forskjellige lyd-filene? Finnes det en universal-avspiller som spiller alle disse typene?

Hva er det absolutte optimale oppsettet for lyd som er tilgjengelig i dag? Da tenker jeg mest på avspilling.
Det dyreste kan vel ikke alltid være det beste? Det er vel bare materialer som er satt sammen og ofte er det vel merkenavn og utførelse som koster mer som med mye annet?

Takker for all hjelp. Har lyst til å lære mer om musikk og hvordan å forstå det best mulig.
Når det gjelder filformat så er det komprimeringen som har noe å si. Filformatene er til dels bare forskjellige firmaer sin måte å gjør det på. Hvor mp3 er blitt en universal standard, hvor det igjen finnes flere grader av komprimering. F.eks fra 64 kbps opp til normalt 320 kbps.


Det er gjort flere tester som viser at man stort sett ikke hører forskjell på en cd-kvalitet og en 128kbps mp3 fil. Sitter du med lukkede referanseklokker, og leter etter forskjeller, så vil man nok kanskje finne de.

Det viktigste for god avspilling av musikk er for min del at jeg må ha gode hodetelefoner og en rørforsterker, evt kun rør-preamp.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Når det kommer til kunnskap til komprimering osv anbefaler jeg å ta en titt under "knowledge" på følgende side http://www.whatinterviewprep.com/
Når vi skal representere musikk digitalt (ved 0'ere og 1'ere) så brukes det 2^4 mulige målenivåer, disse må måles ved en samplingsfrekvens på 44100, som er det dobbelte av det mennesker kan høre. Det betyr at iløpet av ett sekund skal det tas 44100 målinger og disse skal representeres ved ett av de 16 mulige nivåene. Det sier seg selv at dette er veldig mye informasjon.

Så til det du faktisk spør om: grunnen til at vi har mange forskjellige filformater er rett og slett fordi vi ikke trenger all informasjon, så vi kutter litt i nedre og øvre del for å få mindre filstørrelser. Med god kutting skal dette ikke ha noe å si for hørbarhetens skyld, men de som mener de kan det, sier det er stor forskjell. Noen filformater kutter mindre enn andre, mens MP3 kutter etter hva jeg vet mest av de nevnte.

De beste anleggene vil koste mye penger - men det er mye som ligger i hva som skal spilles. For spesielle musikksjangre er noen materialer bedre enn andre, og høyttalerne skreddersys for sitt bruksområde, og det sier seg selv at når du skal spille ut store mengder informasjon krever dette mye optimalisering av systemer fra lydingeniører - og ingeniører er ikke billig arbeidskraft. Derfor får du faktisk bedre lyd jo mer penger du bruker. Det finnes så klart rene design høyttalere der ute, men man hører forskjell på et godt justert Dali system og et Logitech anlegg til 500 kroner.

Hvis du skulle lure: hvorfor tar vi ikke opp enda mer informasjon når vi måler musikken? Rett og slett fordi instrumentene som måler ofte har større usikkerhet enn forskjellen mellom alle lydnivåene. Det er komponenter som holder oss tilbake. Mener å huske at det nå kommer 24bit audio. Jeg har ingen anelse hvorfor de har dette, for meg ser det ut som de har tatt 2^4 + 2^3 for å få 24, hva de skal med de siste 8 bitsene aner jeg ikke.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Er lydfilene på cd'ene som blir profesjonelt spilt inn alltid det beste? Hvilke lydfiler er dette?
Vis hele sitatet...
CD-er du får kjøpt i butikken mener du? Nei, som regel inneholder disse MP3 filer. MP3 er et av de verste filene for musikk avspilling, og det blir kun brukt fordi den tar relativt liten plass og er derfor billigere å masseprodusere på CDer.


Sitat av Taurean Vis innlegg
Er det ikke slik at for å få det "beste" av lyd på en fil, så tar den veldig stor plass? Hvorfor kan da en plateprodusent få så mange låter på en cd som bare lagrer ca 80 mb? Eller hvor mye det er.
Vis hele sitatet...
Jo, bra kvalitet tar mye plass. Derfor bruker industrien MP3, for å få plass til alle sangene.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Hva er forskjellen på flac, mp3, mp4, alle disse forskjellige lyd-filene? Finnes det en universal-avspiller som spiller alle disse typene?
Vis hele sitatet...
Forskjellen på formatene er hovedsakelig hvor mye av original lyden som blir komprimert eller kuttet vekk slik at filen tar mindre plass. En konsekvens av det er at lyden vil miste preget sitt og får en dårligere kvalitet. Her har du en veldig liten liste som viser litt av de forskjellige formatene vi bruker idag:

100% Ukomprimerte formater: WAV, AIFF (Studio kvalitet)
"Lossless" formater: FLAC, ALAC, APE (Bra)
"Lossy" formater: MP3, AAC, WMA, Vorbis (Dårlig)

Sitat av Taurean Vis innlegg
Hva er det absolutte optimale oppsettet for lyd som er tilgjengelig i dag? Da tenker jeg mest på avspilling.Det dyreste kan vel ikke alltid være det beste? Det er vel bare materialer som er satt sammen og ofte er det vel merkenavn og utførelse som koster mer som med mye annet?
Vis hele sitatet...
Skal du ha tak i et "High-end" anlegg så må du dessverre punge ut med flere tusen, jeg kjenner ihvertfall en som har brukt over 40 tusen på anlegget sitt, og det inkluderer bland annet vinyl-platespiller med helt ny pickup, isolasjonsplater for å få bedre akustikk i rommet og latterlig dyr forsterker. Han er enda ikke fornøyd med oppsettet sitt

Jeg derimot, nøyer meg med et par logitech høytalere til 500kr.
Sist endret av Juicekongen; 17. mars 2013 kl. 19:49.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Xasma Vis innlegg
Når vi skal representere musikk digitalt (ved 0'ere og 1'ere) så brukes det 2^4 mulige målenivåer, disse må måles ved en samplingsfrekvens på 44100, som er det dobbelte av det mennesker kan høre. Det betyr at iløpet av ett sekund skal det tas 44100 målinger og disse skal representeres ved ett av de 16 mulige nivåene. Det sier seg selv at dette er veldig mye informasjon.
Vis hele sitatet...
Ikkje heilt - det er 16 bits, altså 2^16 nivå, eller 65536 nivå. I praksis på opptak er det ofte 24 bits, og 48kHz eller betre sampling, men på CD er det valt 16 bit per kanal, og 44.1kHz samplingrate, som er nok for det mennesker kan oppfatte. Samplingsfrekvensen er forøvrig gitt av Shannon-Nyquist-teoremet, som seier at du må ha samplingfrekvens på minst det dobble av maksimal frekvens i opptaket. Ettersom mennesker kan høyre opp mot 22kHz er 44.1kHz greit kompromiss. Elles kan du få aliasing, der to ulike signal passer det samme digitale signalet:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/28/AliasingSines.svg/675px-AliasingSines.svg.png

I dagens målestokk er det ikkje veldig mykje informasjon, det blir 2 byte per kanal, 44100 ganger i sekundet. I ukomprimert form er det 173kB/s, eller en snau megabit.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Med god kutting skal dette ikke ha noe å si for hørbarhetens skyld, men de som mener de kan det, sier det er stor forskjell. Noen filformater kutter mindre enn andre, mens MP3 kutter etter hva jeg vet mest av de nevnte.
Vis hele sitatet...
Og du kan dele dei i to kategorier - lossy og lossless. Lossless komprimerer, men uten informasjonstap. Ein kan t.d. skrive AAAAAAAA som 8xA, og spare mykje plass, utan at ein har tapt informasjon. Ei lossy algoritme vil derimot akseptere tap av informasjon, basert på modeller av lyd.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Mener å huske at det nå kommer 24bit audio. Jeg har ingen anelse hvorfor de har dette, for meg ser det ut som de har tatt 2^4 + 2^3 for å få 24, hva de skal med de siste 8 bitsene aner jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Høgare dynamisk område, altså større skilnad på lågaste og høgaste lyd som kan reproduserast. På CD så er desverre trenden å presse dritten mest mulig opp mot maksimalt nivå (høyr på originalutgjeving av Hotel California på CD, vs. remaster utgitt for eit par år sidan, og få sjokk).

Når oppløysinga aukar, så vil støy spele større rolle i låge områda. Så det krev betre opptaks- og avspelingsutstyr for å utnytte heile det dynamiske området.
Sist endret av vidarlo; 17. mars 2013 kl. 19:53.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
CD-er du får kjøpt i butikken mener du? Nei, som regel inneholder disse MP3 filer. MP3 er et av de verste filene for musikk avspilling, og det blir kun brukt fordi den tar relativt liten plass og er derfor billigere å masseprodusere på CDer.
Vis hele sitatet...
Nei. CD-er med musikk bruker ikke mp3. Hvordan en cd-plate lagrer musikk kan du lese i detalj her: http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc_Digital_Audio
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
CD-er du får kjøpt i butikken mener du? Nei, som regel inneholder disse MP3 filer. MP3 er et av de verste filene for musikk avspilling, og det blir kun brukt fordi den tar relativt liten plass og er derfor billigere å masseprodusere på CDer.
Vis hele sitatet...
Nope, CDer inneheld ukomprimert 44.1kHz 16 bit PCM.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Jo, bra kvalitet tar mye plass. Derfor bruker industrien MP3, for å få plass til alle sangene.
Vis hele sitatet...
Igjen feil. CD vart utvikla for å ha kapasitet nok til vanlege album, altså 70 minutt ukomprimert.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
100% Ukomprimerte formater: WAV, AIFF (Studio kvalitet)
"Lossless" formater: FLAC, ALAC, APE (Bra)
"Lossy" formater: MP3, AAC, WMA, Vorbis (Dårlig)
Vis hele sitatet...
Det er trivielt å bevise at Lossless-formater er eksakt like bra som ukomrpimerte format. Det er bare å dra ei wav-fil gjennom flac, og tilbake til wav, og sjekke at bitsekvensen er eksakt lik. Det er heller ikkje slik at t.d. vorbis i q0 er dårlig, det er ekstremt bra kvalitet, men det har eit tap, og ved viare transkoding til eit anna lossy format vil du få meir tap - som er hovudproblemet med lossy format. Viare støtter vel både AAC og WMA lossless lagring av lyd?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Viare støtter vel både AAC og WMA lossless lagring av lyd?
Vis hele sitatet...
AAC = Lossy

WMA = Lossless

...så bli både ACC og WMA oppsumert med flere standarer, se oversik under.

AAC MPEG-2/4 Advanced Audio Coding format (ADTS container format)

AAC R MPEG-2/4 Advanced Audio Coding format (ADIF container format)

AAC R MPEG-2/4 Advanced Audio Coding format ('raw' format)

----------


WMA Windows Media Audio 4.

WMA Windows Media Audio 9 CBR

WMA Windows Media Audio 9 ABR

WMA Windows Media Audio 9 VBR

WMA Windows Media Audio 9 Voice

WMA Windows Media Audio 9 Lossless

WMA Windows Media Audio 9 Pro CBR/ABR/VB


Kilde: FMJ Awave
▼ ... over en måned senere ... ▼
Også verdt å nevne at lyd er ekstremt subjektivt og det er veldig mye fjas og kvasi-vitenskap ute å går. Lyd har vært en mer eller mindre perfekt teknologi i lang tid nå så produsentene må finne på nye måter å konkurere på, dette får lydfanatikerene til å gå fem på. Hvor dyrt anlegg du skal ha for å få maksimalt ut av lydopplevelsen beror på deg selv og hva dine standarder er. Er du en lydfanatiker vil du antagelig aldri være fornøyd, bare selve kunnskapen om at det finnes et dyrere anlegg der ute vil automatisk få ditt eget anlegg til å høres dårligere ut. Jeg har til og med lest om en som brukte et aggregat som strømkilde fordi han mente det ga bedre lyd.

Beste måten å teste dette ut på er ved hjelp av blindtester og en del slike blindtester er gjort. Disse vil ikke si hva som nødvendigvis låter best, men heller om det er forskjell i lyd mellom A og B. Om A er bedre enn B eller motsatt vil igjen variere fra person til person. Kort sagt så kan vi egentlig ikke svare spesielt godt på spørsmålene dine
Det er en ting jeg lurer veldig på når det gjelder lydkvalitet. Har sett at det selges ekstremt dyre kabler med god skjerming som går imellom høytalere og forsterker. Hva er vitsen med dette? Vil ikke et digitalt signal bort til høytalerne med en 0.5 cm kabel på enden etter signalet konverteres tilbake til analog holde? Det er mulig jeg går glipp av noe essensielt her, men det virker som at dyre kabler kun har en "nytteverdi" når du skryter av anlegget ditt.
Sist endret av Detectable; 15. mai 2013 kl. 23:18.
Det er en ting jeg lurer veldig på når det gjelder lydkvalitet. Har sett at det selges ekstremt dyre kabler med god skjerming som går imellom høytalere og forsterker. Hva er vitsen med dette? Vil ikke et digitalt signal bort til høytalerne med en 0.5 CM kabel på enden mellom etter signalet konverteres tilbake til analog holde?
Vis hele sitatet...
Sikkert greit med god skjerming hvis du er kresen på støy, dette er forøvrig aldri noe problem jeg har lest om. Jeg forsto ikke det andre spørsmålet ditt. Hvorfor skal du ha et digitalt signal mellom en forsterker og høyttaler?
MP3 har vel aldri blitt brukt i profesjonelle cdutgivelser. MP3 er som sagt et lossy format, noe industrien heldigvis tar hensyn til.

Hva tror dere om at studiostandardene snart blir på en samplingfrekvens på 96 000? Det er vel ikke nødvendig, men industrien har en tendens til å gå unødvendige veier. Uansett vil da ikke dette ha noe påvirkning på forbrukerne.

Også til dere som sier at man ikke hører forskjell på forskjellige formateringer. Enten har dere aldri hørt en bra nok fil på et bra nok anlegg, eller så har dere dårlige ører og tror alle andre er forbannet med samme ører.
Sist endret av amfibiguruen; 16. mai 2013 kl. 00:07.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Et godt par headphones, DAC, og 320kb/s MP3 holder lenge for meg. Skader vel ørene såpass at jeg ikke kan høre forskjellen på et anlegg til 90k og headphones til 2k lenge før jeg får råd til noe anlegg.
Også til dere som sier at man ikke hører forskjell på forskjellige formateringer. Enten har dere aldri hørt en bra nok fil på et bra nok anlegg, eller så har dere dårlige ører og tror alle andre er forbannet med samme ører.
Vis hele sitatet...
Blindtester som er gjort beviser at man ikke hører forskjell på lossless vs. lossy så sant bitraten er over et visst nivå. Mr. Flash nevnte at folk flest ikke hører forskjell mellom FLAC og 128kb/s MP3. Jeg syns dette hørtes rart ut, men jeg kan fint tro at man ikke hører forskjell mellom FLAC og 256 eller 320kb/s, hadde vært fint med noen linker til blindtestene.
Joda, over et visst nivå blir forskjellene små, men jeg tror de fleste vil kunne skille mp3 komprimert med 192 og nedover fra andre lossless.. Vi har forresten gjort et lite uhøytidelig a/b forsøk, samtlige hørte forskjell fra 128 / lossless, opp mot 256 var det ganske random hva som var best, hehe.
Sitat av Plecto Vis innlegg
Også verdt å nevne at lyd er ekstremt subjektivt og det er veldig mye fjas og kvasi-vitenskap ute å går. Lyd har vært en mer eller mindre perfekt teknologi i lang tid nå så produsentene må finne på nye måter å konkurere på, dette får lydfanatikerene til å gå fem på. Hvor dyrt anlegg du skal ha for å få maksimalt ut av lydopplevelsen beror på deg selv og hva dine standarder er. Er du en lydfanatiker vil du antagelig aldri være fornøyd, bare selve kunnskapen om at det finnes et dyrere anlegg der ute vil automatisk få ditt eget anlegg til å høres dårligere ut. Jeg har til og med lest om en som brukte et aggregat som strømkilde fordi han mente det ga bedre lyd.

Beste måten å teste dette ut på er ved hjelp av blindtester og en del slike blindtester er gjort. Disse vil ikke si hva som nødvendigvis låter best, men heller om det er forskjell i lyd mellom A og B. Om A er bedre enn B eller motsatt vil igjen variere fra person til person. Kort sagt så kan vi egentlig ikke svare spesielt godt på spørsmålene dine
Vis hele sitatet...
Bra nok det! Men lurte også på hvordan lyd fungerer fra det lages i studio, til det skrives inn i en cd og til vi spiller den av, hele prosessen. Forstår ikke hvordan musikken kan fanges og "lagres" i en CD for så å spilles av igjen av en laser.
Bra nok det! Men lurte også på hvordan lyd fungerer fra det lages i studio, til det skrives inn i en cd og til vi spiller den av, hele prosessen. Forstår ikke hvordan musikken kan fanges og "lagres" i en CD for så å spilles av igjen av en laser.
Vis hele sitatet...
Dette er vanskelig å forklare uten å bli teknisk. En mikrofon er mer eller mindre en invertert høyttaler. Vibrasjoner fra lufta får en membran til å vibrere som igjen vil føre til en strøm som beveger seg i takt med lyden som blir tatt opp. Dette går videre til en analog til digital-converter hvor du ender opp med en serie av 0 og 1 (høy spenning, ingen spenning). Akkurat hvordan en ADC fungerer blir litt teknisk, tror du må ha noen elektronikkunnskaper for å forstå det. Jeg vet ikke helt hvordan informasjonen lagres på en CD, men jeg vet at hver bit representeres med et mikroskopisk hull som igjen kan leses av denne laseren.
Sitat av Plecto Vis innlegg
Dette er vanskelig å forklare uten å bli teknisk. En mikrofon er mer eller mindre en invertert høyttaler. Vibrasjoner fra lufta får en membran til å vibrere som igjen vil føre til en strøm som beveger seg i takt med lyden som blir tatt opp. Dette går videre til en analog til digital-converter hvor du ender opp med en serie av 0 og 1 (høy spenning, ingen spenning). Akkurat hvordan en ADC fungerer blir litt teknisk, tror du må ha noen elektronikkunnskaper for å forstå det. Jeg vet ikke helt hvordan informasjonen lagres på en CD, men jeg vet at hver bit representeres med et mikroskopisk hull som igjen kan leses av denne laseren.
Vis hele sitatet...
Det er dette jeg er interessert i.

Skriv gjerne hvor detaljert du orker og kan. Hvordan får den membranen som vibrerer strøm til å bevege seg? Hva er analog og hva er digital, hvordan konverteres den ene til den andre og hvorfor?

Har kvaliteten\materialet disse komponentene er lagd av, noe å si på kvaliteten av den ferdige musikken? Hva er det som gjør at ting blir dyrt?

Skriv gjerne så kort som mulig også. Einstein sa "If you can't explain it simply, you don't know it well enough."
Sist endret av Taurean; 19. mai 2013 kl. 16:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er dette jeg er interessert i.

Skriv gjerne hvor detaljert du orker og kan. Hvordan får den membranen som vibrerer strøm til å bevege seg? Hva er analog og hva er digital, hvordan konverteres den ene til den andre og hvorfor?

Har kvaliteten\materialet disse komponentene er lagd av, noe å si på kvaliteten av den ferdige musikken? Hva er det som gjør at ting blir dyrt?

Skriv gjerne så kort som mulig også. Einstein sa "If you can't explain it simply, you don't know it well enough."
Vis hele sitatet...
Plukk opp ei bok i elektronikk, eller les på howstuffworks.com

Det finst utallige (gode) beskrivelser av det på nett, og nFF er ikkje plassen for å få håndskrevne guider...
[quote=Taurean;2916338]Hvordan får den membranen som vibrerer strøm til å bevege seg? http://no.wikipedia.org/wiki/Elektromagnet
Det er dette jeg er interessert i.

Skriv gjerne hvor detaljert du orker og kan. Hvordan får den membranen som vibrerer strøm til å bevege seg? Hva er analog og hva er digital, hvordan konverteres den ene til den andre og hvorfor?

Har kvaliteten\materialet disse komponentene er lagd av, noe å si på kvaliteten av den ferdige musikken? Hva er det som gjør at ting blir dyrt?

Skriv gjerne så kort som mulig også. Einstein sa "If you can't explain it simply, you don't know it well enough."
Vis hele sitatet...
Hmm, skal jeg forklare så detaljert jeg kan så vil det bli en lang stil og det vil fortsatt kreve at du forstår en god del elektronikk (elektronikk som kan være vanskelig å forstå kun utifra en forumside). Ta heller rådet til slashdot og les litt selv

Digitale signaler er strengt tatt analoge da de fortsatt er spenninger. Det vi mener med analoge signaler er AC-bølger som beveger seg på samme måte som lyd gjør. Tenk deg trommehinnen din som beveger seg fram og tilbake, jo fortere den gjør dette jo lysere er tonen. Dette representeres ved at strømmen beveger seg fram og tilbake på samme måte. Et digitalt signal vil ikke ha en varierende spenning som et analogt signal har, det vil enten være 0V eller f.eks. 5V hvor hver endring representerer et bit. I motsetning til et analogt signal som er lett påvirket av omgivelsene (støy etc.) vil et digitalt signal være langt mer robust. Et analogt signal vil være under konstant endring pga. innflytelse fra forskjellige fenomener, et digitalt signal vil være det samme hele tiden uansett hvor mange ganger du leser og kopier det (som noter).

Når det kommer til produksjon av musikk så vil det bero på kvaliteten på mikrofonen samt de akustiske egenskapene til rommet du er i. Jeg kan bortimot ingenting om dette så er må du google

http://en.wikipedia.org/wiki/Analog-...ital_converter
http://en.wikipedia.org/wiki/Microph...ser_microphone

[quote]
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvordan får den membranen som vibrerer strøm til å bevege seg? http://no.wikipedia.org/wiki/Elektromagnet
Vis hele sitatet...
Nei, membranen vil bevege seg pga. lufttrykkendringer.
Sist endret av Plecto; 19. mai 2013 kl. 18:13.
Sitat av Plecto Vis innlegg
Nei, membranen vil bevege seg pga. lufttrykkendringer.
Vis hele sitatet...
Spørs jo helt om det er mikrofon eller høyttaler og er heller ikke det jeg svarte på. Felles for begge er elektromagnetisme.
Sist endret av Yalla; 19. mai 2013 kl. 18:37.
Spørs jo helt om det er mikrofon eller høyttaler og er heller ikke det jeg svarte på. Felles for begge er elektromagnetisme.
Vis hele sitatet...
Trodde du mente mikrofon, beklager Sant at elektromagnetisme blir brukt i en dynamisk mikrofon, men det er ikke slik f.eks. en kondensator mikrofon fungerer. Det er også en rekke andre teknologier som jeg ikke kan stort om.