Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4423
Er det i teorien mulig å få en nedoverbakke som går jorda rundt? Når du kommer dit du begynte igjen er du sikkert under startpunktet og får en saftig rett-opp vegg, men denne kan du ta heis opp for å komme til begynnelsen igjen. Funker dette?

EDIT: Se bort i fra tynn jordskorpe om vi har det
Sist endret av jeanroqua; 4. mai 2013 kl. 00:53.
Spennende tema, noe jeg har tenkt på flere ganger selv.
Samme som at jeg lurer på om du hadde hatt et hull tvers med en stige gjennom jorden og begynte å klatre nedover stigen, hva skjer halvveis? Begynner du å klatre oppned?
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Ville i så fall blitt en veldig slakk nedoverbakke
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
i teorien vil det la seg gjøre ja.

hastigheten vil selvsagt variere utifra hvor høyt posisjonert startpunktet er, og jo høyere det er jo mindre vil det påvirkes av gravitasjonen, ergo mindre tiltrekningskraft, ergo mindre hastighet.

noen andre får gjøre matten her, men ser ingen grunn til at det ikke skal fungere om man klarer med logistikken og en uhorvelig mengde graving og planlegging.

man vil også måtte ha et referansepunkt slik at punkt 0 (laveste punkt) alltids vil være over bakken. jorden er ikke helt sirkulær husk, og derfor trenger man et "universalt" midtpunkt i senter av jorden.
noe ala "moh - meter over havet", bare "mos - meter over senter" istedet.

mye å ta hensyn til.

Sitat av fr1lanser1 Vis innlegg
Spennende tema, noe jeg har tenkt på flere ganger selv.
Samme som at jeg lurer på om du hadde hatt et hull tvers med en stige gjennom jorden og begynte å klatre nedover stigen, hva skjer halvveis? Begynner du å klatre oppned?
Vis hele sitatet...
det er strengt tatt enkelt å svare på.
jo lengre ned du klatrer, jo mindre kraft trenger du for å holde igjen et fall.
når du er ved sentrum vil du i all forstand være vektløs.
når du begynner passere sentrum vil du oppleve en omvent gravitasjon, og det naturlige vil være å snu kroppen slik at du klatrer motsatt vei (altså oppover) i otsetning til slik du startet, å klatre nedover.
Sist endret av somnium; 4. mai 2013 kl. 01:05.
Logikken deres feiler jo helt, man må jo ha med seg mat, for det er en sykt lang reise gjennom jorden altså!
Det vil i praksis ikke være mulig, dette er hvorfor:
La oss for enkelthetsskyld si at jorden er helt kuleformet ikke oval, med ekvator sin diameter over hele (ca 40 000km), for å få en stigning på 5.7 grader (10%) må den være 4000km høy. Ved så stor høyde vil tyngdekraften være mye mindre:
Jordakslerasjon ved havet: ca 9.87 m/s^2
Jordakslerasjon ved 4000km over havet: ca 3.7 m/s^2 (mattestykke her)
MAO vil tyngdeakslerasjonen så høyt oppe være ca 1/4 så sterk som ved havet.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av ynkey Vis innlegg
Det vil i praksis ikke være mulig, dette er hvorfor:
La oss for enkelthetsskyld si at jorden er helt kuleformet ikke oval, med ekvator sin diameter over hele (ca 40 000km), for å få en stigning på 5.7 grader (10%) må den være 4000km høy. Ved så stor høyde vil tyngdekraften være mye mindre:
Jordakslerasjon ved havet: ca 9.87 m/s^2
Jordakslerasjon ved 4000km over havet: ca 3.7 m/s^2 (mattestykke her)
MAO vil tyngdeakslerasjonen så høyt oppe være ca 1/4 så sterk som ved havet.
Vis hele sitatet...
likevel vil et rundt objekt ikke ha noe problem å rulle ned - selv en bakke med lav helning - med 1/4 tyngdekraft.
det vil derimot ta litt tid.
Sist endret av somnium; 4. mai 2013 kl. 02:22.
Også skal det sies at 10 % helling er forholdsvis bratt.
Sitat av somnium Vis innlegg
i teorien vil det la seg gjøre ja.
Vis hele sitatet...
Feil! Dette bryter direkte med termodynamikkens 2 lov! Da du vil uansett miste fart, hvis du ikke får tilført energi utenfra. D.v.s. du tråkker på sykkelen, eller en heftig vindkule i ryggen, jorda rundt eller du har en startfart på 30 000 - 40 000 km/t (rett under jordens unnslipningshastighet som er 11,2 km/s), noe jeg ser på som veldig usannsynlig!

Ellers er det en annen morsom effekt. Hvis du borrer et hull igjennom jorden (her ser vi bort i fra varmen inne i jorden, jordens rotasjon, friksjon og luftmotstand), vil du bruke samme til å falle igjennom dette hullet. Selv om hullet er mellom Nord- og Sørpolen eller mellom Oslo og Trondheim, nemmelig ca. 42 min. Dette er at gravitasjonskraften drar på deg i en sterk vinkel, så det går mye saktere fra Oslo til Trondheim. Mens mellom polene er vinkelen 0 o, så farten blir maksimal ca. 28800 km/t ved jordens sentrum. Og hvis ingen tar tak i deg ved hullet på andre siden. Vil du fare opp og ned som en jojo, med litt lengre avstand til overflaten hver gang, helt til du svever i sentrum.
Men i praksis er du illeluktende røyk og damper lenge før den tid!
Sist endret av aluminiumfluorid; 4. mai 2013 kl. 02:33. Grunn: Utbedring
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Feil! Dette bryter direkte med termodynamikkens 2 lov! Da du vil uansett miste fart, hvis du ikke får tilført energi utenfra. D.v.s. du tråkker på sykkelen, eller en heftig vindkule i ryggen, jorda rundt eller du har en startfart på 30 000 - 40 000 km/t (rett under jordens unnslipningshastighet som er 11,2 km/s), noe jeg ser på som veldig usannsynlig!
Vis hele sitatet...
huh? den må du forklare nærmere. mener du at gravitasjonen pga. jordens masse ikke vil forsøke å dra et objekt mot seg pga. termodynamikkens andre lov?

forklar.

forstår det du sier om det hadde vært snakk om en flat bakke, men her er det snakk om en nedoverbakke, altså vinklet.

Ellers er det en annen morsom effekt. Hvis du borrer et hull igjennom jorden (her ser vi bort i fra varmen inne i jorden, jordens rotasjon, friksjon og luftmotstand), vil du bruke samme til å falle igjennom dette hullet. Selv om hullet er mellom Nord- og Sørpolen eller mellom Oslo og Trondheim, nemmelig ca. 42 min. Dette er at gravitasjonskraften drar på deg i en sterk vinkel, så det går mye saktere fra Oslo til Trondheim. Mens mellom polene er vinkelen 0 o, så farten blir maksimal ca. 28800 km/t ved jordens sentrum. Og hvis ingen tar tak i deg ved hullet på andre siden. Vil du fare opp og ned som en jojo, med litt lengre avstand til overflaten hver gang, helt til du svever i sentrum.
Men i praksis er du illeluktende røyk og damper lenge før den tid!
Vis hele sitatet...
du leste ikke posten, her var det snakk om en stige som man klatrer i, ikke at man faller.
Sist endret av somnium; 4. mai 2013 kl. 03:28.
amdb73 har rett og TS tenker muligens at det er et slags tyngdepunkt sør på kloden (sydpolen?) og at det er dit man faller.
Det er ganske enkelt MASSE som styrer dette.
All masse tiltrekker seg hverandre og det er nettopp derfor vi kan stå oppreist på jorden og hoppe eksempelvis 30cm rett opp på kloden, mens vi på månen (som ca 6x mindre) kan hoppe 180cm med akkurat den samme kraften (uten spacesuite that is).
Sist endret av Spenna; 4. mai 2013 kl. 05:22.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
mange merkelige svar her, enten så forstår dere ikke hva TS mener, eller så har dere ikke lest posten skikkelig.

1. det er fullt mulig å lage en nedoverbakke der noe kan trille jorden rundt.

2. det er ikke snakk om å falle noen som helst plass. det er snakk om å gå ned en stige, og hva som blir oppfattet som "opp" og "ned" når man krysser senter av jorden.

amdb73 blandet inn termodynamikkens andre setning i scenario nummer 1, noe jeg ikke har en anelse om hvorfor han gjør. jeg venter fortsatt på en forklaring.

Spenna blander inn "dit man faller", men ingen har nevnt noe som helst om noen som faller. Vi vet hva gravitasjon er. Vi vet hva masse er. Det du sier er irrelevant for scenarioet som blir fremstilt.
Jeg er redd det ikke er mulig å lage en evig nedoverbakke rundt jorden folkens...
Men en nedoverbakke som går jorden rundt, og går nærmere og nærmere kjernen, ja!
Om vi ikke regner med andre faktorer som friksjon, vind, varme fra kjernen osv.

Distansen fra sentrum ut til Overflaten kan ikke bli mindre og mindre og plutselig bli større uten at du mister farten/energien du har fått på reisen og litt ekstra...
Dersom dette ville ha funket kunne man også ha sagt at satelitter kommer til å sveve rundt jorden i evig tid... noe det ikke vil....
Newtons lov sier dette om energi, i tillegg så vil objektet miste energi på reisen...
Jeg er redd uansett hvilke ideer du kommer med når det gjelder energi og evighet så er svaret nei...
Sist endret av ingis95; 4. mai 2013 kl. 06:48.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av ingis95 Vis innlegg
Jeg er redd det ikke er mulig å lage en evig nedoverbakke rundt jorden folkens...
Vis hele sitatet...
jamen for guds skyld, for TREDJE gang, LES FØRSTEPOSTEN.
det er ikke snakk om noen evig nedoverbakke, det er snakk om en nedoverbakke som går èn gang rundt jorden.

4 stk. nå som kommer med helt absurde forklaringer basert på helt vilkårlige konklusjoner som ikke har noe med trådstarters spørsmål å gjøre.

er alle i hasjrus her eller?
Sist endret av somnium; 4. mai 2013 kl. 07:40.
amdb73 Nå tar du litt vell av med termodynamikken din her.

Selvfølgelig er dette mulig. Bare gjør vinkelen liten nokk.

Romerne var gode på dette og lagde akvadukter som kunne strekke seg over flere hundre kilometer.

Kaizen
Sitat av somnium Vis innlegg
mange merkelige svar her, enten så forstår dere ikke hva TS mener, eller så har dere ikke lest posten skikkelig.

1. det er fullt mulig å lage en nedoverbakke der noe kan trille jorden rundt.

2. det er ikke snakk om å falle noen som helst plass. det er snakk om å gå ned en stige, og hva som blir oppfattet som "opp" og "ned" når man krysser senter av jorden.

amdb73 blandet inn termodynamikkens andre setning i scenario nummer 1, noe jeg ikke har en anelse om hvorfor han gjør. jeg venter fortsatt på en forklaring.

Spenna blander inn "dit man faller", men ingen har nevnt noe som helst om noen som faller. Vi vet hva gravitasjon er. Vi vet hva masse er. Det du sier er irrelevant for scenarioet som blir fremstilt.
Vis hele sitatet...
1. Det er uansett ikke gjennomførbart, se mitt svar til Kaizen.

2. Jeg tok med mitt poeng, for jeg syns det er morsomt å tenke over.
Men selvsagt hvis du står i denne stigen. Vil du st riktig vei, når du står ovenfor tyngdepunktet (nærmere start). I tyngdepunktet er riktig/gal vei meningsløst, akkurat slik som når du er et sted med null gravitasjon. Forbi dette punktet blir det som å klatre en stige baklengs. Og jeg tror en ikke klarer en tyngeakkselreasjon på 9,81 N/kg, ved å klatre slik.

Jeg overså heisen, derfor termodynamikk.


Sitat av somnium Vis innlegg
jamen for guds skyld, for TREDJE gang, LES FØRSTEPOSTEN.
det er ikke snakk om noen evig nedoverbakke, det er snakk om en nedoverbakke som går èn gang rundt jorden.

4 stk. nå som kommer med helt absurde forklaringer basert på helt vilkårlige konklusjoner som ikke har noe med trådstarters spørsmål å gjøre.

er alle i hasjrus her eller?
Vis hele sitatet...
Ellers har jeg aldri prøvd hasj, og jeg kommer heller aldri til å gjøre det. Hvis jeg skal prøve psykideliske stoffer, blir dette administrert av en lege/psykiater, og jeg blir observert av h*n, og det skal da være et ledd i et forsøk/behandling. "Selvmedisinering" som mange driver med, syns jeg er en veldig dårlig ide!

Sitat av Kaizen Vis innlegg
amdb73 Nå tar du litt vell av med termodynamikken din her.

Selvfølgelig er dette mulig. Bare gjør vinkelen liten nokk.

Romerne var gode på dette og lagde akvadukter som kunne strekke seg over flere hundre kilometer.

Kaizen
Vis hele sitatet...
Jeg tar nok ikke av med termodynamikken. Men jeg overså det med heisen.

Det vannet romerene fikk igjennom akvedukter, ble hentet fra kilder i fjellene. Så vannet hadde en del meter med fall. Du må også se på den totale høydeforskjellen.

Når jeg leser om akvedukter, så hadde Pont du gard et minimumsfall på 34 cm/km.
Noe som med med jordens ekvatorielle radius (den største) på 6378,1 km, gir en omkrets på 40 074,8 km. Ved samme stigning som akvedukten, gir dette at starten må være 0,34 m/km * 40 074,8 km = 13 625,43 m. Altså med dette fallet må startpunketet være 13 625,43 m høyere enn sluttpunktet.
Mount Everest er 8848 m høyt. Og ved en høyde av 6 000 m eller mer, er faren for høydesyke overhengende. Mange som prøver seg på høye fjell, må bryte av akkurat høydesyke. De andre har også stort sett konstant slitenhet, rennarumpe og skallebank p.g.a. høyden. Og ved alvorlig høydesyke sveller hjernen opp, noe som oftest er dødelig uten hjelp.

Hvis en da skal stille med O2 på flasker, blir dette mye O2! I disse høydene er det heller ikke uvanlig med -40[sup]o[/sup ]C eller kaldere. Normalt synker temperaturen med 0,6[sup]o[/sup ]C / 100 høyde m. Noe som matematisk gir 2400[sup]o[/sup ]C kaldere temeperatur ved 400 km (se under) enn ved havoverflata. Men i praksis vil dette si ca. -260 til -273[sup]o[/sup ]C. Da det absolutte nullpunktet 0[sup]o[/sup ]K = -273,15[sup]o[/sup ]C.

Og en sykkel o.l. trenger kulelager i hjulnavene. Hvis det ikke er en pumpe/kompressor, som pumper inn gass/veske i ekstremt høyt trykk, så dette virker som et glidelager (nesten som oljefilm men med mindre friksjon). Men pumpene/kompressorene som kan gjøre dette, krever mye energi.

Du har også friksjon i gummihjul, jeg tenker du ikke har lyst til å sitte å ri på en sykkel med stålhju!. Bare tenk på nøttene dine, hvis det skulle ligge en stein i veien. Og vei som er hardest mulig.

Igjennom gjetning tipper jeg en trenger i praksis ca 1% fall (10 m/km), da må du ha en høydeforskjell på 400 km.

Syns dere dette virkelig ser praktisk gjennomførbar ut. Hvis en skulle ha bygd en så stor kladd på den ene siden av jordkloden, ville antageligvis fått et annet tyngdepunkt, og rotasjonen rundt sin egen akse blitt kraftig forstyrret eller ødelagt. Og fjell på Jorden blir ikke noe særlig høyere enn Mount Everest, p.g.a. gravitasjonen drar da fjellet ned i jordskorpa.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Når jeg leser om akvedukter, så hadde Pont du gard et minimumsfall på 34 cm/km.
Vis hele sitatet...
Nå er vel dette for å ha en decent fart på vannet, men det er vel ikke spesifisert hvor raskt kula skal trille?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Ellers har jeg aldri prøvd hasj, og jeg kommer heller aldri til å gjøre det. Hvis jeg skal prøve psykideliske stoffer, blir dette administrert av en lege/psykiater, og jeg blir observert av h*n, og det skal da være et ledd i et forsøk/behandling. "Selvmedisinering" som mange driver med, syns jeg er en veldig dårlig ide!
Vis hele sitatet...
snakker om å totalt overse poenget med en setning og tolke den alt for bokstavelig. det er en dårlig kombinasjon når du ikke leser alt folk skriver, og kommer med lange uvesentlige forklaringer om ting du håper skal få deg til å se glup ut. slutt.

...bla bla bla...
Vis hele sitatet...
uvesentlig for tråden.

og jo, det er praktisk mulig. du tar feil.
Sitat av 8bit Vis innlegg
Nå er vel dette for å ha en decent fart på vannet, men det er vel ikke spesifisert hvor raskt kula skal trille?
Vis hele sitatet...
Romerene har brukt bly som tettemiddel på steinskjøter. Men sier det seg ikke selv? 34 cm/km = 0,034% fall, da er det ingen ting som har noe særlig fart! Det blir mere som en sakterennende elv. Glomma har en lengde på 598 km, og kilden er på 604 moh. Dette gir et gjennomsnittsfall på ca. 0,1%. Eller 604/598 000*100=0,101003344482.

Og en må ha et vist fall, hvis kula/sykkelen skal overvinne friksjonen!

Sitat av somnium Vis innlegg
og jo, det er praktisk mulig. du tar feil.
Vis hele sitatet...
Da utfordrer jeg deg med å komme med en utregning eller bevis, som viser dette.
Sist endret av aluminiumfluorid; 4. mai 2013 kl. 16:17. Grunn: Utbedring
Hvem har sagt noe ompraktisk gjennomførlig? Dette er ikke mer enn et festlig tankeesperiment, da driter man fullt i alt mulig av naturlige faktorer og ser for seg en sinnsyk rampe som går rundt jorda. Hvordan den skal se ut og hvor høyt man skal bygge den:

lager rampa r som en funksjon av vinkelen theta.
La r(0) = r0 være høyden på startpunktet, og r(2PI) være høyden ved slutt, altså jordas radius, og ønsker 1% helning.

får da diff-likning: dr/(r*dtheta)= -0.01 ->dr/r = -0.01*dtheta, integrer fra r0 til r, og theta fra 0->theta

ln(r) -ln(r0) = -0.01*theta , løser for r og får

r(theta) = r0*exp(-0.01*theta), plugger inn jordradius ~6400km,

r(2*PI) = 6400 = r0*exp(-0.01*2*PI), løser for r0 og vi får r0 = 6800km,

plot av hvordan rampa vil se ut: http://www.wolframalpha.com/input/?i...+2*PI+in+polar
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Da utfordrer jeg deg med å komme med en utregning eller bevis, som viser dette.
Vis hele sitatet...
wubster gjorde nettopp dette for meg.

og med praktisk mulig snakker jeg ikke om "klarer vi bygge en rampe høy nok", men om fysikken faktisk tillater dette.

og det gjør den.
om vi lager en sinnsyk akvedukt med 34cm/km helning, så får vi r0 = 6400*exp(0.00034*2*PI) = 6413km

Marianagropen er 10,9km på det dypeste og Mount everest 8,8km på det høyeste, så mer enn nok høydeforskjell.

Om vi skal friske til og finne maksimum helning så blir det:

helning = 1/(2*PI) *ln(6420/6400) = 50cm/km
Sitat av somnium Vis innlegg
wubster gjorde nettopp dette for meg.

og med praktisk mulig snakker jeg ikke om "klarer vi bygge en rampe høy nok", men om fysikken faktisk tillater dette.

og det gjør den.
Vis hele sitatet...
I praksis ikke! Det går bare hvis vi ser på jorden som et legme som ikke kan forandre form (totalt uelastisk). Og som at det ikke er nødvendig med faste baner o.l., for at vi skal være her. Sammen med av vekten av konstruksjonen ikke veier noen ting. Noe jeg innbiller meg ei rampe på 6800 km høyde gjør. Fortsatt er Mount Everest til sammenligning på 8,848 km, eller ca. 0,13% av høyden på rampa.

Sitat av wubster Vis innlegg
om vi lager en sinnsyk akvedukt med 34cm/km helning, så får vi r0 = 6400*exp(0.00034*2*PI) = 6413km

Marianagropen er 10,9km på det dypeste og Mount everest 8,8km på det høyeste, så mer enn nok høydeforskjell.

Om vi skal friske til og finne maksimum helning så blir det:

helning = 1/(2*PI) *ln(6420/6400) = 50cm/km
Vis hele sitatet...
Da må vi også fjerne havvannet, og grave Marianergropen så den blir MYE lengre. Jeg innbiller meg en del m3 med løsmasse her.
I praksis ikke! Det går bare hvis vi ser på jorden som et legme som ikke kan forandre form (totalt uelastisk). Og som at det ikke er nødvendig med faste baner o.l., for at vi skal være her. Sammen med av vekten av konstruksjonen ikke veier noen ting. Noe jeg innbiller meg ei rampe på 6800 km høyde gjør. Fortsatt er Mount Everest til sammenligning på 8,848 km, eller ca. 0,13% av høyden på rampa.
Vis hele sitatet...
Hva er det du snakker om, amdb73?!?! Hva slags merkelig prosjekt er det du har i hodet ditt nå?

Alle vi andre snakker om trådstarters innlegg, og det er jo så definitivt mulig. Hvis du påstår noe annet så har du rett og slett ikke skjønt hva han spør om. Somnium har uttrykt litt av frustrasjonen man kan få av å lese denne tråden, og wubster har tatt seg av det matematiske, og faktisk laget en graf som viser et eksempel på hvordan en slik nedoverbakke rundt jorda kan se ut fra verdensrommet.