Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  866 178313
Sitat av vindaloo Vis innlegg
mulig..
I tilfellet med Tyrkia så var det jo frykt for terror i Tyrkia, ikke tyrkere spesielt.
Det blir litt annerledes med smitte og virus.
Det går på folk og raser og man tenker med en gang på noe skittent å ekkelt.

Jeg ville aldri hatt noe problem med å stikke ut å ta en øl med en tyrker.
Men akkurat nå ville jeg tenkt meg om 9 ganger før jeg håndhilste på en kineser
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det annerledes, du sier tidligere i tråden at omdømmet til Kina blir svekket, det samme ble omdømmet til Tyrkia.

Når det kommer til folk fra Kina så blir dette normalisert når smitten sprer seg innad i andre land.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Hvorfor er det annerledes, du sier tidligere i tråden at omdømmet til Kina blir svekket, det samme ble omdømmet til Tyrkia.

Når det kommer til folk fra Kina så blir dette normalisert når smitten sprer seg innad i andre land.
Vis hele sitatet...
Du har rett i en delen.
Det svekke til en vis grad Tyrkia omdømme at folk ble redd for å dra dit.
Jeg tenker at det som skiller dette en del i fra andre ting er att dette går på kinsere selv.
Så fordi folk forholder seg urasjonelt til ting , så kan en kineser på Romsås i Oslo som aldri har vært i Kina bli sett på som søppel

Ps. Her en versjon med litt mindre skrivefeil. Slet gjerne den forgående. Trøtt vet du.
Du har rett i den delen.
Det vil til en hvis grad svekke Tyrkias omdømme at folk blir redd for å dra dit.
Jeg tenker at det som skiller dette en del i fra andre ting er att dette går på kinesere selv.
Så fordi folk forholder seg urasjonelt til ting , så kan en kineser på Romsås i Oslo som aldri har vært i Kina bli sett på som søppel
Sist endret av vindaloo; 1. februar 2020 kl. 23:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette blir faenmeg for dumt. Hvis folk virkelig ønsker å tro at apokalypsens første rytter er på vei og at vi alle skal dø av pest og kolera, så er det heller ingen vits i å forsøke å berolige unødvendig frykt eller imøtegå dårlige argumenter. Det som er verdt å si har blit sagt mange ganger. Jeg legger inn en påminner om denne tråden i kalerendern min, så får jeg heller poste en liten "told ya!" når faren er over og alle overlevde.
Real turmat er utsolgt og dem har økt produksjonen med 1000%. Første gang jeg har sett imsdal på fat levert til husstandene her i Tromsø.

Shit azz hva faen er det som skjer?
Sitat av Kutulu Vis innlegg
Real turmat er utsolgt og dem har økt produksjonen med 1000%. Første gang jeg har sett imsdal på fat levert til husstandene her i Tromsø.
Vis hele sitatet...
Hahaha, er det sant? Kanskje jeg har tatt for lett på denne trusselen. Skal ut og hamstre nesespray og Ricola i morgen.
Svineinfluensaen var hysteri.com og tok liv av noen tusen, ja. men vanlig influensa tar livet av hundrevis av tusen hvert år verden over, det er det ingen som skriver om.
Det tjenes mye penger på frykt, vaksiner og nyheter om dette.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mooz11 Vis innlegg
Svineinfluensaen var hysteri.com og tok liv av noen tusen, ja. men vanlig influensa tar livet av hundrevis av tusen hvert år verden over, det er det ingen som skriver om.
Det tjenes mye penger på frykt, vaksiner og nyheter om dette.
Vis hele sitatet...
Det er ein vesentleg skilnad: vi veit mykje om influensaviruset, og korleis det utvikler seg. Vi veit omlag kven som er risikogruppa. Vi har vaksiner, som treff med varierande grad av hell. Vi veit korleis det spreier seg.

Med nye virus veit vi mindre om det, og vi har ikkje gode vaksiner. Vi veit ikkje om det vil råke dei som er svake, eller om det kan skape ein immunreaksjon som i praksis gjer friske meir utsette. Vi har ikkje vaksiner, og vi veit mindre om spreiinga av det.
Sitat av Mooz11 Vis innlegg
Svineinfluensaen var hysteri.com og tok liv av noen tusen, ja. men vanlig influensa tar livet av hundrevis av tusen hvert år verden over, det er det ingen som skriver om.
Det tjenes mye penger på frykt, vaksiner og nyheter om dette.
Vis hele sitatet...
Ja, den endte vel med en dødlighet på hele 1 av 4000 smittede. Influensa er så til grader mer skummelt! Kall meg naiv, men jeg følger FHI sine råd og uttalelser.
Sist endret av rogerrask; 2. februar 2020 kl. 13:53.
Det er høyt smittsomt, ja.... Men dødligheten er egentlig lav når du setter opp hvor mange syke VS hvor mange som er døde. Det KAN mutere og bli farligere og dødligere, så håper vi får bukt med det før det isåfall skjer, men nå er det jo også kommet enda ett virus fra kina... Fra kyllinger, så de har drept millioner av kyllinger, men tror ikle det har spredt seg til mennesker, jeg bare leste en overskrift for noen dager siden. Om du ikke har dårlig helse og dårlig imunforsvar så går det nok helst bra om man pådrar seg corona viruset.
..and in this times of darkness..
https://www.tv2.no/nyheter/11184551/

..hvis folk ikke tør å trykke uten info:
Link til tv2 artikkel om mulig kur..
Sist endret av vindaloo; 2. februar 2020 kl. 16:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Link til tv2 artikkel om mulig kur..
Vis hele sitatet...
Totalt uinteressant.

Det kan tenkast det er behandling som kan hjelpe, men det er og tenkjeleg at det er tilfeldig at vedkommande pasient vart betre. Eit engelsk ordtak seier at ein ubehandla forkjølelse varer ei heil uke, men god behandling kan redusere den til sju dager, fritt omsett.

Medisinsk forskning skjer, av naturlege årsaker, ikkje på enkeltpasienter - men på grupper. Og gullstandarden er dobbeltblinding, der hverken pasient eller lege veit kva medisin dei får.

Så n=1 er litt tynt til at eg gidd legge vekt på det. Slike artikler er i verste fall farlege, fordi det kan få pasienter til å insistere på medisin som ikkje funker, eller i verste fall gjer ting verre.
Sist endret av vidarlo; 2. februar 2020 kl. 16:31.
så dette er kommentaren din til legen som legger frem et mulig behandlings opplegg?
Beintøft!
Vis hele sitatet...

Slik jeg leser innlegget hans så mener han at akkurat nå så er det uinteressant - fordi akkurat nå blir det vanskelig å trekke fornuftige konklusjoner av dagens datagrunnlag. Tror ikke han mener at dette vil være uinteressant for all fremtid.

Med bedre datagrunnlag vil det være mulig tolke resultatene og så effekten av kuren. Slik det står nå blir det anekdotiske beviser.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Slik jeg leser innlegget hans så mener han at akkurat nå så er det uinteressant - fordi akkurat nå blir det vanskelig å trekke fornuftige konklusjoner av dagens datagrunnlag. Tror ikke han mener at dette vil være uinteressant for all fremtid.

Med bedre datagrunnlag vil det være mulig tolke resultatene og så effekten av kuren. Slik det står nå blir det anekdotiske beviser.
Vis hele sitatet...
Skjønner det.
Men når man står mitt i en epidemi så blir jo tilnærmingen dertil.
Utprøvning av medisiner og metoder som vanligvis ville tatt år og som ville startet med dyr, skjer nå direkte på pasienter.
Jeg står ved det opprinnelige utsagnet om att dette bringer håp for de det gjelder.
Kanskje er det falskt. Men det gjelder mye håp!
Thailandske myndigheter skal visstnok ha bekjempet viruset med en kombinasjon av influensa og hiv medisin.

https://www.vg.no/i/AdgnOq
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Utprøvning av medisiner og metoder som vanligvis ville tatt år og som ville startet med dyr, skjer nå direkte på pasienter.
Vis hele sitatet...
Og det er heilt greit. Når pasienter er terminale kan ein IMHO legge etikken litt til sides når det kjem til forsøk.

Men. Det endrer ikkje det faktum at n=1 her. Vi veit enkelt og greit ikkje om behandlinga var grunnen, eller om det var tilfeldige andre årsaker. Det vli du sjå i dyreforsøk og; veldig mange ting vert testa, og deretter lagt i ei skuff fordi det ikkje funker. Eitt tilfelle er enkelt og greit for lite til å konkludere!
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg står ved det opprinnelige utsagnet om att dette bringer håp for de det gjelder.
Kanskje er det falskt. Men det gjelder mye håp!
Vis hele sitatet...
I verste fall kan tilsynelatande virksomme kurer blokkere for reelle kurer. T.d. vil media slå opp alt som funker, men ikkje det som ikkje virker på enkeltpasienter. Det kan føre til at leger prøver unyttige ting, og kaster bort tid - eller til og med at pasienter forlanger ei behandling som ikkje funker, og på det viset risikerer å smitte fleire, og utsettje seg sjølv for unødig risiko.

Kort sagt; det er sikkert verdt å forske meir i denne retninga, men eit enkelt tilfelle er svært tynt grunnlag for å skape håp innan medisinen.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Og det er heilt greit. Når pasienter er terminale kan ein IMHO legge etikken litt til sides når det kjem til forsøk.

Men. Det endrer ikkje det faktum at n=1 her. Vi veit enkelt og greit ikkje om behandlinga var grunnen, eller om det var tilfeldige andre årsaker. Det vli du sjå i dyreforsøk og; veldig mange ting vert testa, og deretter lagt i ei skuff fordi det ikkje funker. Eitt tilfelle er enkelt og greit for lite til å konkludere!

I verste fall kan tilsynelatande virksomme kurer blokkere for reelle kurer. T.d. vil media slå opp alt som funker, men ikkje det som ikkje virker på enkeltpasienter. Det kan føre til at leger prøver unyttige ting, og kaster bort tid - eller til og med at pasienter forlanger ei behandling som ikkje funker, og på det viset risikerer å smitte fleire, og utsettje seg sjølv for unødig risiko.

Kort sagt; det er sikkert verdt å forske meir i denne retninga, men eit enkelt tilfelle er svært tynt grunnlag for å skape håp innan medisinen.
Vis hele sitatet...
.. jeg er er temmelig sikker på at du har rett, selv om du snakker over hodet mitt her.
Jeg velger allikevel å oversette det til:
Det er mye man ikke kan unne seg av håp og meninger eller også forventes å ha, når man ikke er en frisk person med høy utdanning i fra et land med godt helsevesen og god grensekontroll.
Sitat av Mooz11 Vis innlegg
Svineinfluensaen var hysteri.com og tok liv av noen tusen, ja. men vanlig influensa tar livet av hundrevis av tusen hvert år verden over, det er det ingen som skriver om.
Det tjenes mye penger på frykt, vaksiner og nyheter om dette.
Vis hele sitatet...
Svineinfluensaen var så vidt jeg husker litt annerledes i det at flere unge og friske ble ganske syke av den sammenliknet med en vanlig influensa. Det ble i alle fall sagt i starten. Det er uansett lett å si etterpå at det var hysteri, myndighetene må handle etter det de vet i forkant, ikke i etterkant.

Det som er helt sikkert er i alle fall, at uansett hvordan myndighetene reagerer så vil konspirasjonsteoretikerne beskylde dem for å over- og/eller underdrive faren med vilje.
Sist endret av *pi; 2. februar 2020 kl. 18:38.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette blir faenmeg for dumt. Hvis folk virkelig ønsker å tro at apokalypsens første rytter er på vei og at vi alle skal dø av pest og kolera, så er det heller ingen vits i å forsøke å berolige unødvendig frykt eller imøtegå dårlige argumenter. Det som er verdt å si har blit sagt mange ganger. Jeg legger inn en påminner om denne tråden i kalerendern min, så får jeg heller poste en liten "told ya!" når faren er over og alle overlevde.
Vis hele sitatet...
Hvem er det egentlig som har så fryktelig panikk? Og hvorfor er det så viktig å "sette på plass" de som utrykker bekymring? Ute oppfører de fleste seg helt normalt fra det jeg har sett.

Er man hysterisk og urasjonell hvis man kjøper munnbind og/eller hånddesinfeksjon?

Er det så urasjonelt at noen tar grep for å stille forberedt HVIS det mot all sannsynlighet skulle bli verre enn forventet? Om det muterer, blir medisinmangel eller full kapasitet på lokale sykehus slik at sykdomsforløpet må gå sin gang hjemme?

Hva om noen tenker mer på eldre og svake i samfunnet? Er det ikke tvert imot fornuftig og ta noen ekstra grep som kan redusere smitten til disse?

Man får nå gjerne si hva man vil når denne greia til slutt blåser over, men jeg tror folk flest er fornuftige og oppegående mennesker som heller vil være føre var. Bekymring er helt legitimt og er ikke nødvendigvis det samme som panikk.
Sitat av Gobity Vis innlegg

Er man hysterisk og urasjonell hvis man kjøper munnbind og/eller hånddesinfeksjon?
Vis hele sitatet...
Hva skal du med munnbind?
https://www.reddit.com/r/askscience/...xxxxxxxx=share


Her kan dere spørre og lese alt mulig om viruset
Sitat av BAN Vis innlegg
Hva skal du med munnbind?
Vis hele sitatet...
Spør du hva jeg personlig skal med det? Sannsynligvis ikke stort da det ikke demper risikoen for å bli smittet.

For husstander med flere personer er målet kanskje å redusere sjansen for å smitte andre om en selv er syk.
Hvorfor demper ikke munnbind risikoen for å bli smittet?
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hvorfor demper ikke munnbind risikoen for å bli smittet?
Vis hele sitatet...
Det kan hende man reduserer risikoen noe, men det er visstnok minimalt. Sjekk denne: https://www.google.no/amp/s/www.live...ronavirus.html

Masker av typen N95 ol. mener jeg er det som anbefales for å beskytte seg selv mot smitte.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Hvorfor demper ikke munnbind risikoen for å bli smittet?
Vis hele sitatet...
Det er et virus. Virus går rett igjennom uten å bremse.

Munnbind har en effekt der dråpesmitte ved hosting og nysing er smittekilden.
Sitat av BAN Vis innlegg
Det er et virus. Virus går rett igjennom uten å bremse.

Munnbind har en effekt der dråpesmitte ved hosting og nysing er smittekilden.
Vis hele sitatet...
et virus kan smitte gjennom dråpesmitte.
F.eks. influensavirus
Sitat av vindaloo Vis innlegg
et virus kan smitte gjennom dråpesmitte.
F.eks. influensavirus
Vis hele sitatet...
Og det smitter uten dråper....
men det var kanskje det du mente?
Mulig jeg ikke skjønner hva du skriver?

ok
Sist endret av vindaloo; 2. februar 2020 kl. 22:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Forskjellen på virus og bakterier er større en mus og elefanter. Det som er effektivt på bakterier virker ikke på virus.

Virus er knøttsmå og sprer seg igjennom luften uten hjelp. Bakterier liker å ha et medie som v.eks vann til å hjelpe seg rundt.

Corona vil smitte deg om du er i nærheten av en smittet over tid. God hygiene er det mest effektive for å forlenge tiden det tar å bli smittet. Håndvask er noe svært mange mennesker slurver med. Skitne hender som du deretter fomler rundt i ansiktet med er nok det som smitter de fleste. Leger har advart om at folk som retter på munnbindet sitt med de skitne hendene sine smitter seg selv.

Om munnbind har en generell smittehindrende effekt i Asia hvor befolkningstettheten gjør at man hele tiden bumper borti folk er ikke helt utelukket.
Sitat av Gobity Vis innlegg
Spør du hva jeg personlig skal med det? Sannsynligvis ikke stort da det ikke demper risikoen for å bli smittet.
Vis hele sitatet...
Sitat av BAN Vis innlegg
Det er et virus. Virus går rett igjennom uten å bremse.
Munnbind har en effekt der dråpesmitte ved hosting og nysing er smittekilden.
Vis hele sitatet...
Sitat av BAN Vis innlegg
Og det smitter uten dråper....
Vis hele sitatet...
Virus som flyr fritt rundt i luften vil kanskje gå gjennom mange filtre, men virus bindes altså også opp i dråper som kommer fra hosting og nysing. Hvis disse dråpene fanges opp, enten det er i et munnbind eller i en albuekrok, så er dette virus som har mye mindre sjanse for å smitte noen. Det gir selvfølgelig ingen garantier, men det er selvfølgelig bedre enn ingenting.
Human coronaviruses most commonly spread from an infected person to others through
  • the air by coughing and sneezing
  • close personal contact, such as touching or shaking hands
  • touching an object or surface with the virus on it, then touching your mouth, nose, or eyes before washing your hands
  • rarely, fecal contamination
Vis hele sitatet...
* Kilde

Sitat av BAN Vis innlegg
Forskjellen på virus og bakterier er større en mus og elefanter.
Vis hele sitatet...
Generelt er bakterier større enn virus, ja, men dette er upresist, og gjelder heller ikke alltid. Både virus og bakterier kommer i et enormt spenn av størrelsesordener. Det finnes bakterier på rundt 200-300 nm, og det finnes virus på over 400 nm. Coronaviruset er et ganske stort virus, på rundt 120 nm. Hvis du finner mus som er halvparten så stor som en elefant, så blir jeg imponert.
Sitat av BAN Vis innlegg
Virus er knøttsmå og sprer seg igjennom luften uten hjelp. Bakterier liker å ha et medie som v.eks vann til å hjelpe seg rundt.
Vis hele sitatet...
Virus liker også å bruke vanndråper til å hjelpe seg rundt. Det er altså veldig vanlig at disse virusene smitter ved at infiserte dråper lander på slimhinner, øyne osv. Hvert eneste nys/host som blir blokkert vil altså ha en effekt på smittefaren. Masker som kan stenge ute små, infiserte dråper vil ha en effekt. Skuddsikkert? Nei. Men en klar effekt? Ja.

I tillegg til dråpesmitten, så er altså tørre, rene viruspartikler som flyr rundt i luften også smittefarlige, men ikke i like stor grad:
There’s also evidence that respiratory viruses can be transmitted through the air in tiny, dry particles known as aerosols. But, according to Arnold Monto, professor of epidemiology and global public health at the University of Michigan, it’s not the major mechanism of transmission.
Vis hele sitatet...
* Kilde
Krystallkula som spådde 190.000 bare i Wuhan til 4.2 skal holde veldig hardt til i morgen...

Bomma bare med en 0’er i følge Coronavirus.app
Coronaviruset har muligens mistet litt av nyhetsverdien sin.
Pusher derfor litt videre på min egenproduserte lille konspirasjons historie.

Både Kina og et vestlig land holder på utvikle en teknologi som vil bli banebrytende og ha en enorm betydning i de neste 10-15 år.
La oss si noe med energi. Det er avgjørende å bli først i dette racet.

Begge land sitter på etterretning om hverandres planer. Så kommer det info om at Kina står ved et gjennom brud.
De kan ha en prototype klar om 8-10 mnd.

Er det mulig å på kort tid sette Kina såpass langt tilbake og lage så mye kaos at dette blir vanskelig?
Og samtidig også gjøre mange investorer "redde"
Redde ikke bare for å investere, men også faktisk å dra dit eller å ha med kinesere å gjøre.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Coronaviruset har muligens mistet litt av nyhetsverdien sin.
Vis hele sitatet...
Korrekt observert.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Er det mulig å på kort tid sette Kina såpass langt tilbake og lage så mye kaos at dette blir vanskelig?

Og samtidig også gjøre mange investorer "redde"
Redde ikke bare for å investere, men også faktisk å dra dit eller å ha med kinesere å gjøre.
Vis hele sitatet...
Se forrige punkt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis dette stemmer er det en betydelig underrapportering av antall døde. Annenhver kineser har nå reiserestriksjoner, at Kinesiske myndigheter tar i bruk så store tiltak sier meg også at Corona er mer alvorlig enn det er fremstilt


https://www.aftenposten.no/verden/i/...usdoedstallene
I tråd med kinesiske begrensninger og isoleringer så har stadig flere bedrifter stoppet produksjonen i deler av kina. Vi begynner å se omfanget av det nå. Akkurat dette kan få en lei konsekvens siden de fleste produsenter har små lagre av komponenter og har brukt jit prinsippet for å optimalisere cash flow. Nå rammes også produsenter utenfor kina, da deler og komponenter ikke ankommer tidsnok og det kan føre til lavere inntjening, permitteringer av ansatte etc.
Nå er det jo funnet ut at det er mer dødelig enn vanlig influensa. Vi får se om verden overlever til sommeren.
Det går seg nok til likevel, men konsekvensen av epidemien kan bli større enn hva mange forventet. Og de økonomiske konsekvensene kan jo også bli veldig store og føre til en rekke kjedelige hendelser. Det merkes alt også i vesten og dersom en eller flere sektorer får panikk så kan det bli stygt og grisete feks med store fall på børser og barbering av verdier og kanskje også arbeidsplasser.
Sist endret av _abc_; 19. februar 2020 kl. 10:44.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det går seg nok til likevel, men konsekvensen av epidemien kan bli større enn hva mange forventet. Og de økonomiske konsekvensene kan jo også bli veldig store og føre til en rekke kjedelige hendelser.
Vis hele sitatet...
...allerede milliard beløp for bilbransjen.

og 58 millioner mennesker avskåret og i karantene ifra resten av Kina (og egentlig verden) i Hubei-provinsen.
Et område som huser mye av Kinas viktigste industrier og forsknings anlegg.
Ja og stadig mer spent situasjon innen elektronikk også. Men foreløpig lite tegn på panikk og full kaos. Det kan jo komme etterhvert og forsterke de problemene som alt har oppstått.
Vi trenger ikke og bekymre oss så mye. I Kina bor det en milliard mens i Norge bor det bare 5 millioner. Og grunnen til at så mange døde av svartedøden var for at de ikke hadde så bra teknologi og ikke noe medisiner.
Smittefaren, risikoen for å selv bli smittet tenker jeg ikke særlig på. Det har ikke blitt tunge utbrudd i i vesten så det går sikkert greit. Men det som kan komme til å råke oss er de indirekte problemene knyttet til viruset. Stengte fabrikker i Kina det er ikke kun et kina-problem. Det kan i høyeste grad også bli et vestlig problem. Den økonomiske "smitte-effekten" kan være langt større og sterkere enn smittefaren for selv viruset.
Kinas fremvekst som en slags 3.Supermakt, militært og økonomisk er jo noe som har boblet i flere år nå.
Og som har bekymret mange, også Norge. Spesielt trekanten Kina og Russland (Norge).

Med tanke på at mye resurser brukes på forsking rundt biologiske våpen, så klarer jeg ikke helt å legge fra meg
tanken på at dette kunne vært plantet.

Når støvet legger seg etter dette, og man skal gjøre opp status om noen år, får å se hvordan dette alt i alt rammet Kina
tror jeg konsekvensene har vært skyhøye.
Sist endret av vindaloo; 19. februar 2020 kl. 22:36.
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Jeg er ikke for å skyte folk som endel av forvaltningsplan, men er for og la naturen gå sin gang siden jeg mener vi rett og slett er for mange mennesker på kloden.

Hvem som skulle forsvinni og hvem som skulle blitt igjen, er ikke opp til meg eller mine og avgjøre. Lar man naturen gå sin gang så er det survival of the fittest som gjelder
Vis hele sitatet...
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Det er jo ikke opp til meg, jeg kan ikke bestemme. Men det jeg syns er faktisk at vi skal la naturen gå sin gang. Om jeg er første mann som forsvinner, så får det heller bare være. Forsvinner mine nærmeste så er jo det tragisk, men sånn er det da.

Jeg har gjort det lille jeg kan, sterilisering. Vil ikke bidra til en enda mer overbefolka verden og vil heller ikke ha en unge inn i verden sånn den har blitt
Vis hele sitatet...
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Er det ikke litt ironisk at du, som synes naturen bør få gå sin gang, har sterilisert deg?

Hvis du kutter deg i fingeren, eller får betennelse i en jeksel, så kan du godt ha fått en dødelig infeksjon. Hvis du nå får tilbud om å ta én enkel pille som kurerer deg fullstendig, som om ingenting hadde skjedd – ville du avslått?
Vis hele sitatet...
Beklager at jeg drar frem og tygger en gammel geit igjen (det er sånn ordtaket er, er det ikke?), men i går så hørte jeg noe som fikk meg til å tenke på dette igjen.

Jeg hørte på en liten dokumentar om en av tidenes beste sjakkspillere, Paul Morphy. Der ble det blant annet nevnt dødsfallet til hans far, Alonzo Michael Morphy, som var en berømt advokat og høyesterettsdommer. Han hadde bare vært ute på markedet, da en venn av ham snudde seg rundt, slik at bremmen på vennens Panamahatt sneiet øyet hans. Han fikk et bittebittelite kutt i øyet, men det var nok til at det ble betent. Betennelsen nådde etterhvert inn til hjernen, og han døde.

I dag hadde det vært én knøttliten pille, så hadde betennelsen vært borte.

I stedet ble det antakelig flere uker med et rent smertehelvete mens betennelsen borrer seg inn gjennom øyehulen og innover mot hjernen, før lidelsene til slutt ender i form av døden. Ikke hadde de noe særlig effektive smertestillende heller. Så utrolig unødvendig og meningsløst.

Jeg nekter å tro at noen som helst som kommer i denne situasjonen, vil takke nei til det mirakelet som moderne medisin jo er. Uansett hvor «unaturlig» det måtte være.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Med tanke på at mye resurser brukes på forsking rundt biologiske våpen, så klarer jeg ikke helt å legge fra meg
tanken på at dette kunne vært plantet
Vis hele sitatet...
faen! hva har jeg gjort nå a..

"Forskere fra hele verden slår tilbake mot konpirasjonsteorier rundt utbruddet av koronaviruset i Kina.
27 forskere sier i et opprop at det skader kampen mot viruset.
"

https://www.tv2.no/nyheter/11227991/
Har dere hørt om bronsealderkollapsen? Alle bystater og sivilisasjoner nær det østlige middelhavet gikk til grunne iløpet av 40-50 år. Åpner du en historiebok og ser det store bilde, vil du forstå at enhver sivilisasjon har en begrenset levetid. Også så med vår egen. Det er gjerne den perfekte storm med problemer og ikke en enkelt faktor som er årsaken til kollaps. Bronsealdersivilisasjonene var f.eks sterkt pyramideformede i arbeidsfordelingen og tålte ikke at et enkelt trinn i samfunnsstrukturen ble skadelidende. I tilfellet med Justinians pest, som ifølge enkelte markerer slutten på den antikke verden, kom ikke pesten alene, men i kombinasjon med klimaforandringer, begrenset næringstilgang, dårlig immunforsvar og krigføring.

Vår samfunn er komplekst og sammensatt og avhengig av et utstrakt handelssystem. Det skal ikke mye til at problemer oppstår i et ledd, og da kan sykdommer vi fnyser av i dag ha sin gjenkomst. Altfor mange har en for stor tro på "fremskritt" og at vi lever i den mest utmerkede tidsperiode. På universitetet var det en jente som utbrøt: Historien består bare av en masse folk som har vært dumme!" Hvor dumt er ikke det? Den med litt perspektiver vet at vi nå lever i en nedadgående periode, og hvis du ikke vet det kan jeg ikke hjelpe deg.
Nå får omsider Covid-19 og nCoV-19 seriøs dekning i media. Frem til nå har det vært relativt liten dekning, og man kan jo spørre seg om vi hadde vært bedre tjent på å ta dette mer seriøst tilbake i januar.

Markedene har tatt en smell - index for DOW, S&P og Nasdaq har alle gått ned over 3%. Blir spennende å se hvordan denne utviklingen blir den neste uken. Noen som har noen antagelser?

https://www.marketwatch.com/story/th...?mod=home-page

Har prøvd å følge med på WHO's pressekonferanser: lydproblemer, Tedros kommer for sent, "window of oppurtunity", Kina bra, konspirasjonsteorier dårlig. De scorer ikke lenger høyt på tillit hos folket om dagen av det jeg kan se.
Når nasjoner iverksetter tiltak på eget initiativ - i direkte kontrast til WHOs oppfordringer er det heller ikke noe godt tegn.

Singapore er blandt de som har fått skryt for måten de håndterer situasjonen på. God kommunikasjon med befolkningen og jevnlige oppdateringer. Dette er bra, og det er slik man kontrer fake news og konspirasjonsteorier.

"It gave people very concrete actions" that "handed back a measure of control to people whose sense of control will feel threatened"
Vis hele sitatet...
https://www.straitstimes.com/asia/se...-and-observers

Utviklingen i Iran er dramatisk, og i går kom det nyheter om 50 døde. Dette er angivelig lekket av Ahmad Amirabadi - en Iransk politiker. Se også analysen til John Campbell under hvor han går dypere inn på dette.

Flere medier har de siste ukene gått hardt ut for å hevde at det ikke var noe mer enn en influensa - gjerne i lederspalter eller kommentarer. Det hele virker ganske søkt når det kommer fra seriøse journalister.

Et eksempel jeg fant i farten:
https://www.cnbc.com/2020/02/03/the-...ronavirus.html

Her er noen gode kilder til informasjon:

Dr. John Campbell anbefales. Saklig informasjon av en seriøs lege.
https://www.youtube.com/watch?v=02Tw...ature=youtu.be

Peak Prosperity - har vært ganske spot-on fra januar.
https://www.youtube.com/user/ChrisMa...ndotcom/videos

This Week in Virology. takk til aluminiumflourid som anbefalte denne tidligere i tråden:
http://www.microbe.tv/twiv/
Er ganske interessant å følge med på hvordan viruset har spredt seg i forskjellige land og hvordan myndighetene prøver å forhindre spredning.


Her kan man se antall smittede per land og hvordan det har spredt seg:

https://en.wikipedia.org/wiki/2019%E...virus_outbreak


2020 coronavirus outbreak in Europe



YouTube vids:


Coronavirus: World must prepare for pandemic, says WHO


Flere byer i Nord-Italia er sperret for inn/ut trafikk

1000 hotellgjester på Tenerife er innestengt

Sør-Korea er landet med mest covid-19 infeksjoner utenfor Kina

Coronavirus: Chinese 'SWAT' team tackle man in training exercise



Chinese Police Force Family Into Coronavirus Quarantine


Irans helseminister har fått viruset


10,000 personer "innestengt" i en by i Vietnam



Grunn for panikk? Tviler... Men hvem vet? Tror det kommer til å gå verst utover verdensøkonomien, men vi får kanskje sett de ekte dødstallene vs smittede nå som det har spredt seg i andre land som ikke tilbakeholder (i like stor grad som Kina) informasjon om spredning, fare osv.
Å hindre spredning er for sent, men å begrense den, slik at det ikke går så raskt er mulig.
Viruset er jo ikke så farlig i seg selv, problemet er vel mer at 20% trenger oksygen og intensivbehandling.

Her til lands kommer det sikkert ikke til å skje stort før spredningen er i gang, for så å bremse den, med karantener og masse drastiske tiltak.

Dette blir stygt.
Sist endret av madmaz; 26. februar 2020 kl. 10:17.
Jupp.

Det er bare begynne hamstre inn.
Tomme butikker innen 1 mnd?
Sist endret av Tilbaketrukket.; 26. februar 2020 kl. 12:05.