Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  866 178361
Får vel joine videogjengen her, da. Her er en 3 minutter lang infovideo fra The Guardian.
Sitat av mr_rager Vis innlegg
Myoxocephalus: Tallet for R0 er ekstremt viktig. Et virus som har 100% dødelighet, men tilstrekkelig lav R0, er ingen global trussel. Er virus som har 2% dødelighet, men tilstrekkelig høy R0, kan gi oss vår tids Spanskesyken. Spanskesyken hadde en R0 på 1.8 og det er estimert at viruset tok livet av 40-100 millioner og hadde en dødelighet på 3-5% globalt sett. Spanskesyken rammet ofte yngre mennesker enn eldre.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig må sykdommen kunne forplante seg i en populasjon for å ta livet av folk. Det er imidlertid helt på sidelinjen: JRF mener at sykdommer med lav dødelighet er farligere enn sykdommer med høy dødelighet. Det er kategorisk galt. En sykdom med 3% dødelighet kan i verste fall ta livet av 3% av jordas befolkning. Det er ikke tilstrekkelig til å gi oss tilstander som svartedauden piska opp der hele byer ble lagt øde - og da er altså forutsetningen at alle i hele verden smittes. En sykdom må både være smittsom og dødelig for å være veldig farlig. Dersom den dreper pasienten for fort risikerer man at ikke rekker å spre seg. En sykdom kan imidlertid ha et langsomt forløp i pasienten og likevel være meget dødelig. Det er spesielt farlig dersom pasienten er smittsom i lang tid før vedkommende begynner å bli skikkelig syk, for da vil vedkommende gå rundt og smitte andre. Dersom inkubasjonstiden er på tolv timer rekker du ikke å gå like mye rundt på byen. Dette sier seg vel selv?
Sist endret av Myoxocephalus; 28. januar 2020 kl. 22:53.
Dessuten er R0 ikke kun en egenskap ved sykdommen, men også ved samfunnet den sprer seg i. Nå er vi faktisk klar over denne sykdommen og kan ta forholdsregler.
Norsk student i karantene tar det rolig og regmer med at det går mot normalt i slutten av neste uke.

https://www.nrk.no/urix/norske-may-h...han-1.14880258
Her er litt informasjon som ikke er helt konspiratorisk og samtidig står i sterk kontrast til informasjonen tilgjengelig i dette nisselandet. Ta forhåndsregler. Ta vare på dere selv. Slapp av.

En redegjørelse fra CDC i USA. CDC er det nasjonale senter for sykdomsbekjempelse.

https://youtu.be/SunR64ekx_8?t=3
Sist endret av Katt; 29. januar 2020 kl. 23:03.
Sitat av DigitalAnarchy Vis innlegg
Her er litt informasjon som ikke er helt konspiratorisk og samtidig står i sterk kontrast til informasjonen tilgjengelig i dette nisselandet. Ta forhåndsregler. Ta vare på dere selv. Slapp av.

En redegjørelse fra CDC i USA. CDC er det nasjonale senter for sykdomsbekjempelse.

https://youtu.be/SunR64ekx_8?t=3
Vis hele sitatet...
Ble fort lei av den videoen da han sier akkurat det samme som Norske medier har sagt i dagevis.
Sitat av BAN Vis innlegg
Ble fort lei av den videoen da han sier akkurat det samme som Norske medier har sagt i dagevis.
Vis hele sitatet...
Ja det er ikke laget for å være underholdning. Det er en redegjørelse for hvilke tiltak som blir gjort og status atm. Er 40 min inn i redegjørelsen selv og jeg synes den er bra.
Hmm ok, så da kan jeg bare tømme sekken og trenger ikke stikke til fjells? Ble nesten litt skuffa nå egentlig. Hadde sett for meg en "lengre lavprisferie" der jeg skulle leve det glade teltliv med sekken full av røkings og boksemat stekt over åpen ild hver kveld. Jaja det får bli godstolen, popcorn&cola samt netflix i stedet. Ikke så gærn't det heller. Godt jeg ikke rakk å stampe alt jeg eier for en sekk med røkings.
Vel, de aller fleste av oss har nok ikke særlig belegg for å trekke konklusjoner hverken den ene eller andre veien, så det er naturlig at det blir mye spekulasjon. Det ser imidlertid ut til å gå bra med veldig mange av de som er smittet utenfor Kina, så det er jo veldig positivt for resten av verden.

Har fulgt situasjonen tett en stund nå, og helt siden dette begynte å få skikkelig feste i nyhetsbilde har det generelt vært litt lett å bli stemplet som hysteriker om man er bekymret eller stiller spørsmål ved håndteringen. Når et totalitært regime som er mest opptatt av å vise godt ansikt utad velger å sette ~60 mill. mennesker i karantene er det ikke smårusk.

Den siste pressekonferansen til WHO hadde i overkant mye PR svada i favør Kina til at jeg fikk noe særlig økt tillit. Vi har en god stund sett videoer dukke opp fra Wuhan hvor det advares mot underrapportering av Kinesiske myndigheter. Smekk fulle sykehus og kaotiske tilstander var jo ganske åpenbart av videoene som ble linket på første side i denne tråden.

Forskere v/universitet i Hong Kong anslo i en pressekonferanse at det var rimelig å anta 44 000 infiserte. Dette var på mandag.

Chris Martenson syntes jeg så langt har hatt gode og saklige oppdateringer. Han har en doktorgrad i patologi og ekspertise innen økonomi om jeg husker riktig. Her er hans siste status om situasjonen.

Leste en lengre reportasje skrevet av en granskende journalist i Kina som gikk hardt ut mot myndighetene. Men denne finner jeg ikke igjen, noen som vet hvem jeg mener?

Selv om jeg ikke er særlig bekymret for Norge må jeg innrømme at det er veldig skummelt å se det spre seg mot tett befolkede land som f.eks. India. Det vil være mange uheldige skjebner...

Kanskje smitten begrenses og ting roer seg ila. en uke. Eller kanskje viruset muterer og utgjør en større trussel. Tror ingen har fasit på denne biten ennå. Men å avfeie det som en tilnærmet ikke-sak blir vel så naivt som å hause opp til verdens undergang.

For min egen del prøver jeg å ha en mest mulig pragmatisk holdning til det; hvor ille er har dette potensialet til å bli, og i hvor stor grad er det rimelig å gjøre litt forberedelser selv? Kanskje det ikke er så dumt å ha noen flasker antibac og en støvmaske er min foreløpige konklusjon, så får jeg heller leve med å ha sløst en 200-lapp
Det er ikke første gang det har spredd smitte pga. et coronavirus, husk SARS-epidemien i 2002-2003. Jeg har latt meg skremme for mange ganger av slike ting på nyhetene, husk at det er nettopp din reaksjon som nyhetene ønsker. Mediadekningen rundt sånne ting er mye mer omfattende enn det var før, det grenser vel nesten til å høres ut som konspirasjonteorisering, men jeg ville ikke vært overrasket om media prøver å legge fokuset over på dette og spre frykt rundt det for å distrahere fra noe annet som de kanskje gjerne ikke vil at folk skal legge merke til og stille for mange spørsmål rundt.

Uansett hva grunnnen er, så er det i hvertfall ikke så ekstreme de tallene du opplyser, altså tallet på antall døde kontra smittede.. vi har vært igjennom mange små epidemier som er strengt tatt mye verre enn det som skjer nå! Fokuser på noe annet, kanskje vi overser noe!
Sitat av Gobity Vis innlegg
3 klipp
Vis hele sitatet...
Det første med WHO undergraver jo alle teorier om at Kina ikke samarbeider når han starter med å si han er tilbake fra Kina for å samle informasjon og starte ett STØRRE internasjonalt samarbeid.

Den andre er med forbehold inkubasjonstid så kan man sikkert klare å regne seg til en teoretisk modell med 44.000 smittede nå. Aldri noen som har sagt noe annet, det var vel spådd 190.000 for noen dager siden, skal holde hardt med mindre det eksploderer snart. Sannsynsligheten for at det ikke gjør det er tilstede nå som alle vet om det. Heldigvis forholder Media seg til antall påvist smittede, ikke antatt smittede.

Han siste sammenligner jo bare med SARS det jeg orket å se. Den gang var Coronavirus NYTT! Ingen visste eller skjønte en d-r-i-t-t av hva som skjedde og alle tiltak var sent ute. Nå vet hele verden at det er en influensa på g med en dødelighet på ca 2% i hovedsak eldre og syke. Så ja i verste fall er vi en desimal mindre verdensbefolknng til sommeren.

The timeline of 2019-nCoV
31 December 2019 - China alerts the World Health Organization (WHO) about a spate of pneumonia-like cases in Wuhan
1 January 2020 - The seafood/animal market believed to be at the centre of the outbreak is closed
9 January - The WHO says the infection is caused by a new type of coronavirus
10 January - China shares the genetic code of the new virus
11 January - Scientists start working on a vaccine - and the first death confirmed
13 January - Virus spreads abroad for the first time, with a case in Thailand

Sliter litt med å se at Kina ikke har gjort det de kan denne gangen. Hvis dette stemmer.

https://www.bbc.com/news/health-51299735
Sist endret av Dough; 30. januar 2020 kl. 10:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Samme her. Virker som alle mine poster som kritiserer Kina og den kinesiske regjeringen blir fjernet. Jævla kommunist.
Vis hele sitatet...
Men kjære deg, vidoene du linker til har belyser ikke saken på en konstruktiv måte. Det er youtube videoer som kan komme fra en kinesisk B- film for alt vi vet. Innholdet gjør ikke annet enn å spre unødvendig frykt, derfor blir innlegget slettet. Ellers er det lov å kritisere Kina, men på en konstruktiv måte. En hendelse som irriterer meg er at de ikke har delt sin forskning med WHO.
Kina styres av søppelfolk, ingen tvil i mine øyne at de offisielle tallene er underrapportert. Myndighetene ble varslet av leger tidlig i desember og de reagerer ved å arrestere varslere og sensurere informasjon om utbruddet, kvalmt.

https://www.aftenposten.no/verden/i/...n-til-politiet
Sist endret av bruisepristine; 30. januar 2020 kl. 16:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva er argumetasjonen her? Er det "Her er bare en liten bit av hva jeg har sett de siste dagene", "Og en ekstensiv playliste" eller er det "For meg så ser dette ut some en katastrofe"? For meg ser ikke noe av dette ut som noe argumentasjon.

Sitat av Larsiii Vis innlegg
Brain Waves på youtube er ingen holdbar kilde, ingen bevis på at videone er fra Wuhan. I tillegg sprer den høyrevridd propaganda om at muslimer ødelegger den vestlige verden, så vil forkaste hele kanalen som konspirasjonsteorier.

Uansett er det mulig å spekulere i at det er verre enn hva det meldes om som mange gjør. WHO viser til at det ikke er nødvendig med panikk, men følger med på situasjonen. informasjon om viruset: https://fhi.no/sv/smittsomme-sykdomm...rus-2019-ncov/. At situasjonen er verre enn hva Kina gir uttrykk om sier jeg er fult mulig, men det blir bare spekulasjoner.

Til TS så spekuleres det i at det blir en stor vekst av tilfeller av viruset: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...et-av-ti-dager
Vis hele sitatet...
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Her er det bare en YouTube lenke.

Sitat av Opteryx Vis innlegg
Coronavirus - Inside info and discussion
https://www.youtube.com/watch?v=lk5XkhUKMDM
Vis hele sitatet...
Er dette "Coronavirus - Inside info and discussion" argumentasjon?

Sitat av Opteryx Vis innlegg
https://www.liveleak.com/view?t=aNLJk_1580091920
Herregud, det her ser ut som en situasjon som virkelig har havnet ut av kontroll.
Vis hele sitatet...
Eller dette "Herregud, det her ser ut som en situasjon som virkelig har havnet ut av kontroll"?

Sitat av Larsiii Vis innlegg
Sitat av Opteryx
Samme her. Virker som alle mine poster som kritiserer Kina og den kinesiske regjeringen blir fjernet. Jævla kommunist.
Vis hele sitatet...
Men kjære deg, vidoene du linker til har belyser ikke saken på en konstruktiv måte. Det er youtube videoer som kan komme fra en kinesisk B- film for alt vi vet. Innholdet gjør ikke annet enn å spre unødvendig frykt, derfor blir innlegget slettet. Ellers er det lov å kritisere Kina, men på en konstruktiv måte. En hendelse som irriterer meg er at de ikke har delt sin forskning med WHO.
Vis hele sitatet...
Altså Opteryx du har tidligere fått en tilbakemelding (som du ser ovenfor), at dette ikke er noen god kilde. Men du bare fortsetter, som ikke noe har skjedd. Du har din første post her den 4. mars 2011, altså du skulle ha hatt god tid på å sette deg inn i reglene.
Hva sier disse reglene?
Deriblant:
– Putt trådene dine i rett temaforum, og lag beskrivende emnetitler.
Kildehenvisninger er bra, men ikke en unnskyldning for ikke å argumentere selv. Du kan dermed ikke argumentere utelukkende med en youtube-link eller lignende.
– Ha en diskret signatur. Vi tillater bilder i signaturer men vennligst ikke la dem være større enn 50px høy og 250px bred.

Altså du bruker elendig kildekritikk, og du bryter reglene. Jeg mener ikke, at du har grunnlag for å klage. Det er egentlig merkelig, at ikke flere av dine poster her er slettet. Ikke nok med det, så kommer du i tillegg med personangrep "Jævla kommunist"...
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Kina styres av søppelfolk, ingen tvil i mine øyne at de offisielle tallene er underrapportert. Myndighetene ble varslet av leger tidlig i desember og de reagerer ved å arrestere varslere og sensurere informasjon om utbruddet, kvalmt.

https://www.aftenposten.no/verden/i/...n-til-politiet
Vis hele sitatet...

Ble nysgjerrig og fikk 10 uker abb for 10,-

Oppsummert så handler dette om Byråkrati. Lokale myndigheter skal varsle staten, helsemyndigheter. Det er ingen som er arrestert for å ha gjort dette. De er arrestert for å ha gått egne veier å spre "falsk" informasjon på internettet. Borgermesteren i Wuhan har gått ut offisielt og klaget på sendrektighetheten rundt dette.

Det er ikke nødvendigvis noe som tyder på at de første tilfellene i desember er holdt tilbake. Lancelet-rapporten tar for seg de første 41 tilfellene t.o.m 1 januar.

Fra myndighetene ble varslet til myndighetene tok affære gikk det 43 dager. Color me not impressed.
BRAND ∞ STRONG
Jeg syns konseptet konspirasjonsteorier er spennende, hva folk velger å tro eller ikke tro og hvorfor.
Leste derfor litt om temaet tidligere og frekventerte noen deler av nettet for den type folk holder til.
Det er interessant men også veldig mørkt og plutselig sitter du der å tenker at: "hum.. kanskje det er noe i det der med illuminati?"
Best å holde seg unna!

Kanskje er det noen andre her som forsatt har nesa nedi det hullet og som kan svare på dette?:
Kina har jo vokst seg frem til å bli (vil jeg tro?) en svært ubehagelig og uforutsigbar maktfaktor.
Verserer det noen teorier om at dette viruset er plantet?

Tenker både som en test "virus som våpen" og med en added bonus i at man destabiliser og fucker opp Kina.
Det er større konsekvenser her en bare dødstall.
Folk over hele verden har nå en svekket tiltro til, ikke bare kinesere, men også kinesiske varer.
Tipper det vil og allerede har fått enorme økonomiske konsekvenser (stengte grenser, importforbud, generelt omdømme o.l.)
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Fra myndighetene ble varslet til myndighetene tok affære gikk det 43 dager. Color me not impressed.
Vis hele sitatet...
43 dager fra uoffisielt uverifisert lungebetennelse til lockdown og karantene ja stemmer det.

På dag 23 i den sammenheng ble WHO varslet og supermarkedet stengt.

23 dager med byråkrati er nok mer riktig.
Ja, kinesiske myndigheter er gode på å vise sin mangel på handlekraft, det skal de ha.
Professor
Trådstarter
Vel, nå har WHO erklært global folkehelsekrise.

Men det mest skumle med alt dette synes jeg at det er jeg som foreslår at dette kan være en epidimi lik svartedøden. Og jeg vet jo at jeg aldri tar feil.
BRAND ∞ STRONG
Om det skulle være noe i den teorien jeg lanserte litt lengre opp her, så spiller dette seg ut
på en rimelig perfekt måte.
Internasjonal krise, hele verden er samlet i bekymring og ALLE vet hvem skurken er...

"Verdens helseorganisasjon (WHO) erklærer internasjonal folkehelsekrise i
forbindelse med utbruddet av coronaviruset."
https://www.tv2.no/nyheter/11178804/
Hovedsak på NRK nyhetene i kveld var falske nyheter.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Om det skulle være noe i den teorien jeg lanserte litt lengre opp her, så spiller dette seg ut
på en rimelig perfekt måte.
Internasjonal krise, hele verden er samlet i bekymring og ALLE vet hvem skurken er...

"Verdens helseorganisasjon (WHO) erklærer internasjonal folkehelsekrise i
forbindelse med utbruddet av coronaviruset."
https://www.tv2.no/nyheter/11178804/
Vis hele sitatet...
Det er en ren formalitet for at alle land skal samarbeide og gjøre nødvendige tiltak.
Sist endret av Dough; 30. januar 2020 kl. 22:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Dough Vis innlegg
Hovedsak på NRK nyhetene i kveld var falske nyheter.



Det er en ren formalitet for at alle land skal samarbeide og gjøre nødvendige tiltak.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var at dette får enorme konsekvenser for Kina.
Både økonomisk og for omdømmet deres og det vil sette de tilbake og ta år og gjenopprette.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Ja, kinesiske myndigheter er gode på å vise sin mangel på handlekraft, det skal de ha.
Vis hele sitatet...
Når dei først handlar har jo det å ha ein totalitær stat eit par fordelar. Dei har gjennomført tiltak for å redusere spreiinga som ikkje ville vore gangbare i vestlege land, som meir elle mindre totale reiseforbod til heile distrikt.

No er ikkje dette innlegget eit forsvar av totalitære stater, men i somme situasjoner har dei enkelte fordeler. Det samme såg vi i 1986 - rett nok var Soviet treige, men når dei første vedkjente seg Tsjernobyl kunne dei sette inn tiltak vestlege stater ikkje kunne sett inn.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Poenget mitt var at dette får enorme konsekvenser for Kina.
Både økonomisk og for omdømmet deres og det vil sette de tilbake og ta år og gjenopprette.
Vis hele sitatet...
Hva baserer du denne påstanden på? WHO gir Kina skryt for deres håndtering av situasjonen.
Professor
Trådstarter
Hvis tallene stemmer, 7700 smittede og 170 døde, så er det en dødelighet på linje med influensa, stemmer dette? alså 2.2%
BRAND ∞ STRONG
Sitat av hippitus Vis innlegg
Hva baserer du denne påstanden på? WHO gir Kina skryt for deres håndtering av situasjonen.
Vis hele sitatet...
For det første at folk flest ikke er WHO.
Videre har det åpenbart allerede fått store økonomiske konsekvenser, ta f.eks. IKEA som stenger varehus.

Eller hvor mange business møter mellom internasjonale selskap tror du er utsatt eller ikke skjer i det hele tatt fordi "ingen" vil dra til Kina og ingen vill heller invitere smitten til seg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
For det første at folk flest ikke er WHO.
Videre har det åpenbart allerede fått store økonomiske konsekvenser, ta f.eks. IKEA som stenger varehus.

Eller hvor mange business møter mellom internasjonale selskap tror du er utsatt eller ikke skjer i det hele tatt fordi "ingen" vil dra til Kina og ingen vill heller invitere smitten til seg.
Vis hele sitatet...
Kan godt hende alt du sier stemmer, men jeg spør om du kan vise til hvor du har denne informasjonen fra? Jeg har ingen peiling hvor mange businessmøter mellom internasjonale selskap som skjer i Kina til vanlig. Vil tro de fleste internasjonale møter går over nett. Da blir det vanskelig å synse om hvor mange som har blitt avlyst. Har heller ikke lest noe om at IKEA stenger varehus.

Jeg kan si til deg at hele Kina har dødd ut på grunn av Corona-viruset, men jeg antar du vil se en kilde for påstanden før du tror på hva jeg sier?
Sist endret av hippitus; 30. januar 2020 kl. 22:27.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Hvis tallene stemmer, 7700 smittede og 170 døde, så er det en dødelighet på linje med influensa, stemmer dette? alså 2.2%
Vis hele sitatet...
Ser det er mange som viser til dette, men det kan vel ikke stemme når sykdomsforløpet til de smittede ennå ikke er over? Med andre ord; det er flere som vil dø blant de som nå er smittet
BRAND ∞ STRONG
Sitat av hippitus Vis innlegg
Jeg kan si til deg at hele Kina har dødd ut på grunn av Corona-viruset, men jeg antar du vil se en kilde for påstanden før du tror på hva jeg sier?
Vis hele sitatet...
..nei, jeg er ikke så dum, eller vanskelig av meg.
Jeg ville skjønt av meg selv at dette ikke stemte.

Når det gjelder de andre tingen f.eks. at IKEA og også andre store internasjonale aktører har redusert (midlertidig) aktivitet i Kina, så har dette vært nyhetsaker de siste dagene og noe jeg antok at du hadde fått med deg.

At dette vil svekke omdømmet deres er fullstendig logisk for meg, og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal klare å forklare deg det om du ikke ser det selv.
Professor
Trådstarter
Sitat av Gobity Vis innlegg
Ser det er mange som viser til dette, men det kan vel ikke stemme når sykdomsforløpet til de smittede ennå ikke er over? Med andre ord; det er flere som vil dø blant de som nå er smittet
Vis hele sitatet...
Det er sant, skal man ha korrekt tall må en egentlig se på de første som fikk dette, og som har gått med dette i 1 mnd, og blitt frisk/ikke blitt frisk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Det er sant, skal man ha korrekt tall må en egentlig se på de første som fikk dette, og som har gått med dette i 1 mnd, og blitt frisk/ikke blitt frisk.
Vis hele sitatet...
Nei, det må du ikkje. Den første som fekk det er eit tilfeldig individ. Viare vil tidsperioden måtte vurderast ut frå sjukdomen.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg syns konseptet konspirasjonsteorier er spennende, hva folk velger å tro eller ikke tro og hvorfor.
Leste derfor litt om temaet tidligere og frekventerte noen deler av nettet for den type folk holder til.
Det er interessant men også veldig mørkt og plutselig sitter du der å tenker at: "hum.. kanskje det er noe i det der med illuminati?"
Best å holde seg unna!

Kanskje er det noen andre her som forsatt har nesa nedi det hullet og som kan svare på dette?:
Kina har jo vokst seg frem til å bli (vil jeg tro?) en svært ubehagelig og uforutsigbar maktfaktor.
Verserer det noen teorier om at dette viruset er plantet?

Tenker både som en test "virus som våpen" og med en added bonus i at man destabiliser og fucker opp Kina.
Det er større konsekvenser her en bare dødstall.
Folk over hele verden har nå en svekket tiltro til, ikke bare kinesere, men også kinesiske varer.
Tipper det vil og allerede har fått enorme økonomiske konsekvenser (stengte grenser, importforbud, generelt omdømme o.l.)
Vis hele sitatet...
Tja konspirasjonsteorier kan jo være underholdende nok om en ikke har noe bedre å fylle kvelden med - kan jo fort bli litt latter om ikke annet. Jmfr feks flat-jord folka.

At noen skulle ha plantet viruset har jeg vondt for å tro, spesielt om tanken skulle være å svekke kina eller ramme kinas økonomi. For Kinas økonomi er jo i svært stor grad flettet inn i vår vestlige økonomi. Vesten er jo blitt late og fete og orker ikke produsere noe som kan lages billigere i Kina til luselønn og der strømmen av billig arbeidskraft inn til byene ingen ende har.

Vi har så mange varer og ikke minst komponenter som blir produsert i Kina som vi i vesten har gjort oss mer eller mindre avhengige av at å plante viruset for å styrke vesten raskt blir å skyte seg selv i foten. Ja det vil kanskje være mulig å ramme Kina økonomisk - men trolig helt umulig uten at det også rammer vestlige økonomier. Greit nok at det går mye eksport til Kina - men vesten har jo enorm import fra Kina og mye vil stoppe opp om det blir for mye sirkus rundt epidemien.

Vesten merket det jo i også i forrige runde med sars. Det ble økonomisk merkbart og ikke bare for de som satt på verdipapirer. Det blir fort det samme nå.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, det må du ikkje. Den første som fekk det er eit tilfeldig individ. Viare vil tidsperioden måtte vurderast ut frå sjukdomen.
Vis hele sitatet...
De første. Flertall. Som Lancelet rapport link jeg la ut?

Det er bare 50% av de 40 som utviklet noe mer enn forkjølelse.



BRAND ∞ STRONG
Det handler litt om hvordan folk stort sett tenker og hvor fort man glemmer, samt at man i stor grad produserer "falske minner" i etterkant.
Om hele dette opplegget hadde blitt avblåst i morgen og hele Kina "friskmeldt" så ville folk allikevel hatt en liten stemme i underbevisstheten som gjør at de ikke stikker dit på ferie neste år.

Store Multinasjonale selskaper tar selvsagt beslutninger på et mer rasjonelt grunnlag. Men de vet også hvor urasjonelt folk forholder seg til ting.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Store Multinasjonale selskaper tar selvsagt beslutninger på et mer rasjonelt grunnlag. Men de vet også hvor urasjonelt folk forholder seg til ting.
Vis hele sitatet...
Hm. Tror du det? Det vi har sett tidligere som med sars er vel at mange også globale aktører blir litt impulsive og handler på instinkt når slikt inntreffer? Lett å la seg rive med av negative nyheter og stadig fokus på at nå går ting virkelig galt. Og de fleste av oss har sikkert runda mer enn 1 katastrofe-film så om en får oppheng så kan sikkert fantasien få start hos noen og enhver. Inkludert direktører, analytikere og de som er halvveis i forhandlingene om en evt. avtale med kinesiske selskaper.

Tipper nok at når vi kan se tilbake på denne runden så vil nok corona'n har skapt litt dårlige tall i regnskapene også hos globale aktører.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hm. Tror du det? Det vi har sett tidligere som med sars er vel at mange også globale aktører blir litt impulsive og handler på instinkt når slikt inntreffer? Lett å la seg rive med av negative nyheter og stadig fokus på at nå går ting virkelig galt. Og de fleste av oss har sikkert runda mer enn 1 katastrofe-film så om en får oppheng så kan sikkert fantasien få start hos noen og enhver. Inkludert direktører, analytikere og de som er halvveis i forhandlingene om en evt. avtale med kinesiske selskaper.

Tipper nok at når vi kan se tilbake på denne runden så vil nok corona'n har skapt litt dårlige tall i regnskapene også hos globale aktører.
Vis hele sitatet...
...vi sier akkurat det samme tror jeg?
Hm ok. Må lese det en gang til jeg tydeligvis. Beklager. Går litt tråkt i toppen i dag, var for moro i går
BRAND ∞ STRONG
Reise selskapet Reise AS vet at det ikke er farlig å dra dit, men det vet også dette er vanskelig å forklare kundene sine.
Husk, at når svineinfluensaen begynte å herje i Mexico, så hadde den også en relativt høy dødlighetsprosent. Men sykdommen ble liksom mildere etter som den fikk spredd seg. Altså dette er alvorlig, men en behøver ikke å male faen på veggen for det. Selv om denne termen kanskje var litt overdrevet her i den siste delen i denne tråden.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Husk, at når svineinfluensaen begynte å herje i Mexico, så hadde den også en relativt høy dødlighetsprosent. Men sykdommen ble liksom mildere etter som den fikk spredd seg.
Vis hele sitatet...
Det er mulig jeg husker feil eller utelater ting, men slik jeg husker det var vel ingen som utpekte Mexico eller noe annet land spesielt som synde bok.
Det var vel heller snakk om problemer knytta til industriell oppdrettsnæring.
I denne saken har jo Kina allerede fått et stempel. Og som jeg tror er et større problem for de en at noen kinesere dør.
Sist endret av vindaloo; 31. januar 2020 kl. 00:23.
Chris Martenson som jeg linket til tidligere lastet opp ny video for de som er interessert: https://www.youtube.com/watch?v=wLwYS6TQyS0

Syntes det er veldig interessant å høre hans perspektiv på hvordan situasjonen utvikler seg med tanke på bakgrunnen hans. Han snakker bla. om Kina/WHO, mediedekningen og sammenligner tidligere virus opp mot nCov.

Han går også gjennom en studie som nettopp har blitt publisert og som antyder at menn kan være mer sårbare for viruset enn kvinner, som også var ganske interessant.

Han er sikkert ikke perfekt, men han har i hvertfall kommet med handlingsrike råd og saklig informasjon tidlig i løpet - uten å nevne i annenhver setning at jeg ikke skal bekymre meg og få panikk som i mange andre medier.
Sist endret av Gobity; 31. januar 2020 kl. 08:37.
Sitat av Dough Vis innlegg
Han siste sammenligner jo bare med SARS det jeg orket å se. Den gang var Coronavirus NYTT! Ingen visste eller skjønte en d-r-i-t-t av hva som skjedde og alle tiltak var sent ute. Nå vet hele verden at det er en influensa på g med en dødelighet på ca 2% i hovedsak eldre og syke. Så ja i verste fall er vi en desimal mindre verdensbefolknng til sommeren.
Vis hele sitatet...
Skulle ikke være så viktig, men jeg har strengt tatt ikke sammenlignet det på den måten. Jeg bare adresserte en tidligere epidemi fordi det var relevant til temaet med nøkkelordene frykt, pandemier og epidemier, som jeg føler var det som ble diskutert her. Jeg uttrykte rett og slett bare hva jeg tror går gjennom hodene på folk når media fasiliterer frykt gjennom å kanalisere folkets fokus på smitte og sykdommer, og hva eventuelt som er motivasjonen for å skape denne frykten.
I går var det noen som lurte på om det var noe hold i teorien min om at dette rammer Kineseres omdømme.
Her er noen av det siste døgns overskrifter:

- Helsepersonell truer med streik dersom grensene ikke stenges
- Corona påvist på Kanariøyene
- Norge forbereder seg på corona-utbrudd: Frykter Kina vil holde på medisinen sin
- Kinesere rammet av fordommer og fremmedfrykt etter virusutbrudd
- Både i Europa og Nord-Amerika har kinesere og andre asiater fortalt om rasistiske opplevelser etter at
Wuhan-viruset har spredt seg til en rekke land.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
I går var det noen som lurte på om det var noe hold i teorien min om at dette rammer Kineseres omdømme.
Her er noen av det siste døgns overskrifter:

- Helsepersonell truer med streik dersom grensene ikke stenges
- Corona påvist på Kanariøyene
- Norge forbereder seg på corona-utbrudd: Frykter Kina vil holde på medisinen sin
- Kinesere rammet av fordommer og fremmedfrykt etter virusutbrudd
- Både i Europa og Nord-Amerika har kinesere og andre asiater fortalt om rasistiske opplevelser etter at
Wuhan-viruset har spredt seg til en rekke land.
Vis hele sitatet...
Synd at det blir sånn, men du har nok rett ja. De har jo sluttet å navngi sykdommer etter området det stammer fra, for å prøve å unngå nettopp dette, men det går vel litt av seg selv.
Sitat av hippitus Vis innlegg
Synd at det blir sånn, men du har nok rett ja. De har jo sluttet å navngi sykdommer etter området det stammer fra, for å prøve å unngå nettopp dette, men det går vel litt av seg selv.
Vis hele sitatet...
..det er ikke unaturlig heller.
Det er akkurat slike ting rasisme og fremmedfrykt spiller på alltid.
DE mot OSS. Trist greier.
Men det er veldig mange rundt om som syns at Kina har kommet for langt , blitt for sterke.
Jeg pleier å se på meg selv som ganske tolerant men også jeg har følt det
Sist endret av vindaloo; 1. februar 2020 kl. 17:29.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
..det er ikke unaturlig heller.
Det er akkurat slike ting rasisme og fremmedfrykt spiller på alltid.
DE mot OSS. Trist greier.
Men det er veldig mange rundt om som syns at Kina har kommet for langt , blitt for sterke.
Jeg pleier å se på meg selv som ganske tolerant men også jeg har følt det
Vis hele sitatet...
Jeg har mye i mot staten Kina, men det har ingenting med coronaviruset å gjøre. Synd at slike ting skal gå ut over enkeltmennesker fra Kina. :/
Sitat av vindaloo Vis innlegg
I går var det noen som lurte på om det var noe hold i teorien min om at dette rammer Kineseres omdømme.
Her er noen av det siste døgns overskrifter:

- Helsepersonell truer med streik dersom grensene ikke stenges
- Corona påvist på Kanariøyene
- Norge forbereder seg på corona-utbrudd: Frykter Kina vil holde på medisinen sin
- Kinesere rammet av fordommer og fremmedfrykt etter virusutbrudd
- Både i Europa og Nord-Amerika har kinesere og andre asiater fortalt om rasistiske opplevelser etter at
Wuhan-viruset har spredt seg til en rekke land.
Vis hele sitatet...
Det er jo bare akkurat mens dette pågår.
At det er en liten del av befolkningen som blir skeptiske til asiatere pga frykt for smitte er vel forventet?
Med en gang dette har stabilisert seg så er det business as usual.

Se på terrorfrykten som var i Tyrkia, det tok ikke lang tid før flyene var fulle igjen.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Se på terrorfrykten som var i Tyrkia, det tok ikke lang tid før flyene var fulle igjen.
Vis hele sitatet...
mulig..
I tilfellet med Tyrkia så var det jo frykt for terror i Tyrkia, ikke tyrkere spesielt.
Det blir litt annerledes med smitte og virus.
Det går på folk og raser og man tenker med en gang på noe skittent å ekkelt.

Jeg ville aldri hatt noe problem med å stikke ut å ta en øl med en tyrker.
Men akkurat nå ville jeg tenkt meg om 9 ganger før jeg håndhilste på en kineser
Sist endret av vindaloo; 1. februar 2020 kl. 18:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Men akkurat nå ville jeg tenkt meg om 9 ganger før jeg håndhilste på en kineser
Vis hele sitatet...
Håndhilsing er uansett en uting med tanke på hvor mange som ikke vasker hendene.