Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  866 178317
For noen dager siden var det et ensifret antall rapporterte døde av coronaviruset, i dag er det 41 rapporterte tilfeller, og nylig har en død av viruset på grensa til Russland.

La oss si at denne trenden fortsetter og vi vil se en eksponentiell vekst. Nå har vi 40 døde om en uke dobbler deg seg, snart har vi tusenvis av døde. Og ingen vaksine, snart er det hundretusener av døde, og så millioner.

Det vil i så fall bryte ut fullstendig kaos.

Jeg vil i hvert fall holde meg oppdatert på tallene, og ser jeg antydning på eksponentiell vekst, tar jeg ut alle pengene og kjøper hasj og mat og drar til skogs.
Sist endret av Hans Høyhet; 26. januar 2020 kl. 00:41.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Har tenkt tanken selv, men når jeg tenker meg om så var jo ebola-viruset kommet helt til USA (muligens enda nærmere Norge, husker ikke) og vi lever enda. Blir spennende å se
R.i.p 23.04.2021
Dra til fjells med en sekk apotekvarer og psykedeliske virkemidler og håpe på det beste vis shit hits the fan.
Uansett hvor smittsomt og farlig et virus er så vet vi i disse dager hvordan smitte fungerer. Vi skylder ikke på heksene og mørke ånder mens vi fortsetter å sove i samme seng og med rotter krypende rundt. Vi har ikke lopper, for vi vasker oss. Vi trenger ikke å besøke nabobygda for å sjekke om smittefaren er over - hvilket da gjerne betød at man tok smitten med hjem igjen - for vi har telefoner.
Svartedauden kommer aldri til å skje igjen.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Tror ikke det er noe særlig å bekymre seg over når det gjelder dette viruset.
Liker at freaks prioriterer å ha med seg skækk til fjells hvis apokalypsen inntreffer

Det må nevnes at et slikt utbrudd ikke skjer for første gang i Kina. Det er de skitne fiskemarkedene som ofte er kilden. Fisk og dyr slaktes og skjæres i biter på en lite hygienisk måte, blod og rester vaskes ikke bort ordentlig. Flotte forhold for bakterier og mye annet rart. Kinesiske myndigheter prøver å skjule utbruddene i startfasen for å bevare ansikt, befolkningen informeres ikke.
Til sammenligning dør det ca 900 mennesker bare i Norge i løpet av en vanlig influensasesong.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Det må nevnes at et slikt utbrudd ikke skjer for første gang i Kina. Det er de skitne fiskemarkedene som ofte er kilden. Fisk og dyr slaktes og skjæres i biter på en lite hygienisk måte, blod og rester vaskes ikke bort ordentlig. Flotte forhold for bakterier og mye annet rart. Kinesiske myndigheter prøver å skjule utbruddene i startfasen for å bevare ansikt, befolkningen informeres ikke.
Vis hele sitatet...
Det er litt misforstått variant av ting. Problemet er ikkje dei hygieniske forholda etter at dyret er slakta. Prolbemet er virus som vandrer mellom dyr og mennesker. Dei oppstår lett når mennesker lever tett på dyr - slik vi gjorde her fram til ca. 1900, eller slik dei framleis gjer i delar av Kina.

Hygiene etter slakting kan gjerne gjere spreiinga litt meir effektiv, men problemet er i essens at folk lever tett, og folk lever tett på dyr. Virus har ekstrem mutasjonsrate, og utvikler seg fort.
Så en artikkel som påpekte at smitten kan komme ifra flaggermus eller slanger ettersom mange av de syke og døde hadde spist dette i forkant og at viruset ligner ett virus man finner hos disse dyrene.
Vet ikke hvor mye fakta det er men her er artikkelen.

https://www.nettavisen.no/nyheter/he...423914257.html
Bare for å være pirkete svartedauden var forårsaket av bakterie ikke virus.

Men foreløpig oppfører dette viruset seg ner som ett typisk influensa virus, ikke en altfor stor dødsrate og de som dør ser ut til å alleredw hatt ett svekket immunforsvar.

Men kommer en pandemi med like stor dødsrate som svartedauden er det bare og isolere seg og hår på det beste. Hermetikk, håndsprit og såpe burde vel handles inn. Våpen og bøker kan vel og være kjekt.
Jeg tror Kina har nedspilt situasjonen kraftig, har sett masse videoklipp ifra Kina der folk bokstavelig talt faller om som fluer og videoer med sykehuskorridorer stablet med døde kropper. Du lar ikke døde mennesker ligge i sykehuskorridorer om du ikke har gått tom for plass å lagre de.
R.i.p 23.04.2021
Ganske synd at stat/regjering i gjeldene land driver og lyver til resten av verden om hvor ille eventuelt epidemien er. Er lett for at greia går ut av kontroll og blir en omfattende verdens epidemi når dem skal drive og mørklegge ting for å forhindre masehysteri, men gjør bare vondt være . Er ikke så lenge siden vi hadde h1z1 hysteri (svineinfluensa) men det ble stabilisert tilslutt. Håper de greier og stoppe corona utbruddet før det er for sent.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Til sammenligning dør det ca 900 mennesker bare i Norge i løpet av en vanlig influensasesong.
Vis hele sitatet...


900 dør av influensa i Norge, men 10-30% av befolkningen blir smittet. Om 20% av befolkningen blir smittet av sesonginfluensa: 900 / 1 000 000 = 0.0009.

Til nå med coronaviruset. Dødsfall / smittede = 56 / 2019 = 0.027.

Ser du forskjellen? Med samme rate ville 27 736 mistet livet av i influensa i Norge. Coronaviruset har altså stor dødelighet. Det er derfor det er farlig.
Sist endret av einbrukjar; 26. januar 2020 kl. 07:31.
Dette likner mer og mer på opptakten til Fear the walking dead
Jeg har en god bekjent som er i Kina nå og han sier at de talla vi vi får lese i Norge er latterlige lave. Og att det begynner og oppstå panikk der nede. Butikker blir tømt for viktige varer osv.

Han sa også at staten sa på tv-en att det kun smitter over berøring.
Sist endret av Sterol91; 26. januar 2020 kl. 08:11.
har null snøring på virus og sykdom, lurer på om corona viruset kan spre seg via pakker som sendes fra Kina?
Brain Waves på youtube er ingen holdbar kilde, ingen bevis på at videone er fra Wuhan. I tillegg sprer den høyrevridd propaganda om at muslimer ødelegger den vestlige verden, så vil forkaste hele kanalen som konspirasjonsteorier.

Uansett er det mulig å spekulere i at det er verre enn hva det meldes om som mange gjør. WHO viser til at det ikke er nødvendig med panikk, men følger med på situasjonen. informasjon om viruset: https://fhi.no/sv/smittsomme-sykdomm...rus-2019-ncov/. At situasjonen er verre enn hva Kina gir uttrykk om sier jeg er fult mulig, men det blir bare spekulasjoner.

Til TS så spekuleres det i at det blir en stor vekst av tilfeller av viruset: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...et-av-ti-dager
Sitat av einbrukjar Vis innlegg
900 dør av influensa i Norge, men 10-30% av befolkningen blir smittet. Om 20% av befolkningen blir smittet av sesonginfluensa: 900 / 1 000 000 = 0.0009.

Til nå med coronaviruset. Dødsfall / smittede = 56 / 2019 = 0.027.

Ser du forskjellen? Med samme rate ville 27 736 mistet livet av i influensa i Norge. Coronaviruset har altså stor dødelighet. Det er derfor det er farlig.
Vis hele sitatet...
Nå legger du antall registrerte smittetilfeller til grunn. Dette er jo personer som har såpass kraftige symptomer at de oppsøker lege. Antall smittede er nok mye høyere men det forløper seg som ufarlig influensa.

I tillegg er tallet 900 ett snitt, noen år kan det være så høyt som 2000.
Sitat av einbrukjar Vis innlegg
900 dør av influensa i Norge, men 10-30% av befolkningen blir smittet. Om 20% av befolkningen blir smittet av sesonginfluensa: 900 / 1 000 000 = 0.0009.

Til nå med coronaviruset. Dødsfall / smittede = 56 / 2019 = 0.027.

Ser du forskjellen? Med samme rate ville 27 736 mistet livet av i influensa i Norge. Coronaviruset har altså stor dødelighet. Det er derfor det er farlig.
Vis hele sitatet...
10-30% ved større epidemier. Normalt 5-10%.

Ser du forskjellen?

Coronaviruset er en kjent variant fra sars, mers. Influansa og lungebetennelse. Typisk noe som rammer de svake. Folk flest og med helsetilbud dør ikke av dette.

Calm the f down.
Sitat av butthurtadm Vis innlegg
har null snøring på virus og sykdom, lurer på om corona viruset kan spre seg via pakker som sendes fra Kina?
Vis hele sitatet...

Ja det er vel enkelte virus som kan leve/overleve opp mot et par måneder utenfor kroppen. Så du bør kanskje ikke sleike på varene fra kina den nærmeste tiden.

mener å huske at levetiden for virus går fra max et par dager, til uker og måneder og at det varierer fra virus til virus.

Du får ta på deg smittverndrakten og få pakken inn i kokhet badstu straks du mottar den
"Wuhan citizen plainly tells the coronavirus situation in Wuhan"

https://youtu.be/7OEqybiGdaA
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Jeg har en god bekjent som er i Kina nå og han sier at de talla vi vi får lese i Norge er latterlige lave. Og att det begynner og oppstå panikk der nede. Butikker blir tømt for viktige varer osv.

Han sa også at staten sa på tv-en att det kun smitter over berøring.
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt det samme - venn av en venn som er i Kina.
Hørte 5000 døde fremfor de 20 vi leste om her. 14 byer i lockdown og 56 millioner i karantene. At folk ramler om i gatene, vurderes unntakstilstand mm. Tar forbehold om at dette kan være piss og at det forblir spekulasjon.

Noen smartinger som har overskuddet til å spekulere i hva Kina kan tape på å være åpne om alvorligheten hvis det skulle vise seg å være verre enn vi får høre? å forindre hysteri er vel åpenbart.
Frykt for å fremstå sårbare økonomisk og militært, noen?

Personlig er jeg ikke redd for dritten, just sayin ( siden jeg er så tøff og er høy i mens jeg skrev dette )
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Fattige dør, rike overlever. Business as usual.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Fattige dør, rike overlever. Business as usual.
Vis hele sitatet...
epstein?
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
epstein?
Vis hele sitatet...
Epstein lever
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Uansett hvor smittsomt og farlig et virus er så vet vi i disse dager hvordan smitte fungerer. Vi skylder ikke på heksene og mørke ånder mens vi fortsetter å sove i samme seng og med rotter krypende rundt. Vi har ikke lopper, for vi vasker oss. Vi trenger ikke å besøke nabobygda for å sjekke om smittefaren er over - hvilket da gjerne betød at man tok smitten med hjem igjen - for vi har telefoner.
Svartedauden kommer aldri til å skje igjen.
Vis hele sitatet...
Hadde de kollektivtransport hvor folk står som sild i tønne i rusjen på vei til og fra jobben på 1300 tallet?

Hadde de fly som fraktet sykdommer verden rundt i løpet av timer på 1300 tallet?

Hadde de millionbyer hvor folk hele tiden er tett på en hel haug med andre folk så lenge de er utenfor sin egen bolig på 1300 tallet?

Hadde de arbeidsplasser hvor du står/sitter rundt mange titalls folk innenfor få kvardratmeter på 1300 tallet?

Hadde de store sykehus hvor tusenvis av folk er innom og de syke kan smitte resten på venterommet når de sitter der og venter i timesvis på å komme inn til en lege på 1300 tallet?

Eller er dette bare noe kunnskapsløs raving fra en totalitær kommunist?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av JRF Vis innlegg
Hadde de kollektivtransport hvor folk står som sild i tønne i rusjen på vei til og fra jobben på 1300 tallet?

Hadde de fly som fraktet sykdommer verden rundt i løpet av timer på 1300 tallet?

Hadde de millionbyer hvor folk hele tiden er tett på en hel haug med andre folk så lenge de er utenfor sin egen bolig på 1300 tallet?

Hadde de arbeidsplasser hvor du står/sitter rundt mange titalls folk innenfor få kvardratmeter på 1300 tallet?

Hadde de store sykehus hvor tusenvis av folk er innom og de syke kan smitte resten på venterommet når de sitter der og venter i timesvis på å komme inn til en lege på 1300 tallet?

Eller er dette bare noe kunnskapsløs raving fra en totalitær kommunist?
Vis hele sitatet...
Det var vell strengt tatt ikke dette han sa? Selvfølgelig hadde dem ikke det på den tiden. Det blir bare usaklig det du kommer med og tilføyer ikke diskusjonen noe.
Tja de hadde jo seilskuter. Der folk levde tett og kanskje også med temmelig sjuskete sanitære forhold. Og det var vel også en av årsakene til at kystbyer ble verst rammet av svartedauen?

Ja nå har vi fly, kollektivtransport og åpne kontorlandskap. Men vi har også større kollektiv kunnskap, store deler av verden har relativt gode sanitære forhold, munnbind, spritservietter, og desinfiserende spray, og vi har en helt annen kunnskap blant leger og spesialister.

If all else fails, off grid langt til fjells med sekken fylt med røykings
Sitat av _abc_ Vis innlegg
If all else fails, off grid langt til fjells med sekken fylt med røykings
Vis hele sitatet...
Jeg er down! Hvor møtes vi??
Professor
Trådstarter
På det ene klippet der ser jeg en doktor ligge nede for telling i korridoren.

Jeg vet ikke hvordan helsesektoren er i Kina, men jeg regner med at de har god kontroll, og at de er tilnærmet like rutinerte, eller at det i hvert fall ikke er veldig store forskjeller fra helsesektoren i Norge.

Hvis dette stemmer, se for deg at en slik doktor liggende død i sykehuskorridorene i Norge? da har vi å gjøre med noe langt mer seriøst en tidligere utbrudd av f.eks. ebola osv. Hvis dette kommer til vesten, vil vi da se lignende scener som vi gjør i Kina? jeg tror det, i så fall, hvorfor ikke?

Her virker det at i selv som et land med en utbygget helsesektor, så klarer de ikke å kontrollere det.

Faen, jeg må sikre meg med store mengder hasj nå rimelig snart og begynne å planlegge.

Og i tillegg: Kina har satt restriksjoner på alt av reise ut av landet. Dette viser vel hvor seriøst dette er.

Jeg tror at det hele underspilles i mediene, at vi nå står ovenfor en ny massedød.

Men det som taler mot at dette er så veldig farlig, er at de som ellers er friske, ikke ser ut til å bli alvorlig syke av det.

Så de fleste har ikke noe å frykte kan det se ut til, men det er jo ikke noen grunn til å ikke slutte i arbeidet og springe til skogs?
Sist endret av Hans Høyhet; 26. januar 2020 kl. 20:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Liker at freaks prioriterer å ha med seg skækk til fjells hvis apokalypsen inntreffer :
Vis hele sitatet...
Sitat av topdogg Vis innlegg
Jeg er down! Hvor møtes vi??
Vis hele sitatet...
Mods, er det innenfor å ha det litt gøy og opprette en kreativ tråd med rollespill som tar utgangspunktet i et scenario hvor en mutert versjon av viruset har nådd Norge og vi er en gjeng freaks som samles og prøver å deale med det?
Vil nødig bryte en hellig regel og påkalle meg modcrew's vrede.
Men hadde vært gøy, noen?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Uansett hvor smittsomt og farlig et virus er så vet vi i disse dager hvordan smitte fungerer. Vi skylder ikke på heksene og mørke ånder mens vi fortsetter å sove i samme seng og med rotter krypende rundt. Vi har ikke lopper, for vi vasker oss. Vi trenger ikke å besøke nabobygda for å sjekke om smittefaren er over - hvilket da gjerne betød at man tok smitten med hjem igjen - for vi har telefoner.
Svartedauden kommer aldri til å skje igjen.
Vis hele sitatet...
De fleste av oss har i alle fall den kunnskapen. Noen antiwaxxers mister vi nok på veien, men det kan sikkert sivilisasjonen leve med.


Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er litt misforstått variant av ting. Problemet er ikkje dei hygieniske forholda etter at dyret er slakta. Prolbemet er virus som vandrer mellom dyr og mennesker. Dei oppstår lett når mennesker lever tett på dyr - slik vi gjorde her fram til ca. 1900, eller slik dei framleis gjer i delar av Kina.
Vis hele sitatet...
Stemmer, det fantes visstnok knapt forkjølelse og influensa og sånt før vi begynte med jordbruk. Jordbruk kan i det hele tatt vise seg å være det dummeste vi har begynt med. Uten det hadde vi vel holdt oss på et anstendig befolkningsnivå og labbet rundt i naturen som et normalt dyr uten å gjøre så mye skade. Men det er jo litt sent å angre på det nå.
Sitat av topdogg Vis innlegg
Jeg er down! Hvor møtes vi??
Vis hele sitatet...
Vel det er vel nettopp det vi ikke gjør, da er det hver mann for seg du kan jo være infisert for alt jeg vet
Hvis det viser seg at man har underrapportert antallet smittede med en faktor på ti så betyr det at dette er blåst ganske ut av proposjoner, da er det bare ekstremt smittsomt, men ikke spesielt dødelig.

Hvis det derimot viser seg at man også har underrapportert antallet døde med en faktor på ti så er det lurt å kanskje ikke ta godteri i "fellesskåla" på kontoret i tiden fremover. Og kanskje være litt ekstra påpasselig med håndhygiene.

Kan sikkert være lurt å bare droppe den skåla på sånn generelt basis, spesielt nå i influensasesongen. Og vask deg på hendene, din gris!
Professor
Trådstarter
Sitat av Deezire Vis innlegg
Hvis det viser seg at man har underrapportert antallet smittede med en faktor på ti så betyr det at dette er blåst ganske ut av proposjoner, da er det bare ekstremt smittsomt, men ikke spesielt dødelig.

Hvis det derimot viser seg at man også har underrapportert antallet døde med en faktor på ti så er det lurt å kanskje ikke ta godteri i "fellesskåla" på kontoret i tiden fremover. Og kanskje være litt ekstra påpasselig med håndhygiene.

Kan sikkert være lurt å bare droppe den skåla på sånn generelt basis, spesielt nå i influensasesongen. Og vask deg på hendene, din gris!
Vis hele sitatet...
Det ligger døde kropper i gatene!

all logikk forteller meg at her er det foregår det noe langt verre en vi er blitt fortalt og at dødstallene er mye høyere.

Hvis det virkelig kun hadde vært 57 døde, ville et digert land som Kina hatt døde bare liggende slik i gaten?
Men det er ingenting som tyder på at det du sier faktisk stemmer, selv ikke et land som Kina hadde klart å stoppe den informasjonen om de så ville. Det er ikke som om de har tatt ned Internett i Wahun, det er ganske fri flyt av informasjon inn og ut av byen. All logikken din er basert på et datagrunnlag som ikke kan bekreftes, det er mange aktører som ønsker å skape noe større enn det faktisk er. I all informasjonskrig så er det en asymmetri i resursene det krever å lage en påstand og det å avkrefte en påstand.

Er det større enn det har blitt rapportert? Helt klart. Men det er ikke spesielt vanskelig å diske opp en film fra en person som faller om, tilsynelatende død, som for oss i vesten fremstår som både ny og genuin. Det meste har blitt avkreftet som enten haux eller ekstremt misvisende til nå.

Det eneste logiske forklaringen her er at det er alvorlig, men ikke på langt nær så alvorlig som en del kilder på nettet skal ha det til å være. Det er mye som tyder på at sentrale myndigheter i Kina har blitt tatt med buksene nede og nå må vise at de har handlekraft. Under SARS og N1H1 så ble kinesiske myndigheter anklaget for å ikke ta det seriøst. Byggingen av dette sykehuset på 6 dager kan ikke tolkes som noe annet enn show of force.
Sist endret av Deezire; 26. januar 2020 kl. 22:09.
Professor
Trådstarter
Men de videoen opteryx postet her viser jo en masse døde folk gatene, og folk i hazmat-suit. Dette så ganske så ekte ut for meg.
Det burde ikke komme som en overraskelse at helsearbeidere bruker beskyttelsesutstyr når de står ovenfor det som virker som et særdeles smittsomt virus, det siste du trenger er at alle legene dine ligger nede for telling fordi de også har fått influensaen.

Det er korte klipp som for alt vi vet er tatt helt ut av kontekst eller som ikke er fra Wuhan eller har noe som helst med dette å gjøre. Det er heller ikke spesielt vanskelig å forestille seg at noen vil besvime på et sykehus, de er etter alt og dømme syke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Men de videoen opteryx postet her viser jo en masse døde folk gatene, og folk i hazmat-suit. Dette så ganske så ekte ut for meg.
Vis hele sitatet...
Døde folk i gatene framstår ikkje som sannsynleg. Dødssjuke folk er generelt relativt svekka. Du går ikkje på butikken en time før du sauer, typisk sett.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Døde folk i gatene framstår ikkje som sannsynleg. Dødssjuke folk er generelt relativt svekka. Du går ikkje på butikken en time før du sauer, typisk sett.
Vis hele sitatet...
Ihvertfall ikke når det faktisk er lungebetennelse og ikke hjerteinfarkt du dauer av.
Istedet for å fantasere og koke isammen røverhistorier, som bare skaper frykt. Kanskje det er bedre, og heller høre på hva ypperlige fagfolk innen området sier? Denne podkasten er rykende fersk, det er 2-3 virologprofessorer og en parasittologprofessor som har podkasten, men de har Ralph Baric som gjest, han er ekspert på denne typen virus. Det er også lenke til en publikasjon der om dette viruset, som Lancelet ga ut i dag.
Professor
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Døde folk i gatene framstår ikkje som sannsynleg. Dødssjuke folk er generelt relativt svekka. Du går ikkje på butikken en time før du sauer, typisk sett.
Vis hele sitatet...
Det er sant, og jeg tenkte det samme. At det var meget pussig at unge, tilsynelatende friske folk plutselig bare lå der død.

Men du ser jo hazmatfolkene i disse videoene komme til unsetting, og det framstår på ingen måte som om videoene er manipulerte.

Hvis de var virkelig dødsyke så ville de jo neppe vært ute i gata, de ville ikke klart å rørt seg en gang, så hva forteller dette?

Jeg har ikke noen god forklaring.
Kan godt vise seg å være en katastrofe-film fra Hollywood som er klippet og publisert som "fake news".
Er tallene fra ekspertene på vg noe å gå etter?

De spår 200k smittede om 10 dager, med dødelighet som de har regnet ut på ca 2-4% vil dette være ganske store tall for mennesketap.

Lett spekulativ regnestykke blir jo 200k 2% = 4000 etter 10 dager

edit 10 dager her er link https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...et-av-ti-dager

dette må være fearmongering eller ihvertfall worst case
Sist endret av Fabelmk; 27. januar 2020 kl. 00:45.
Har ikke så mye vettugt å komme med annet enn at jeg var vitne til at et busslass med kinesere ble bedt om å dra fra en bensinstasjon utenfor Velké Meziříčí her i Tsjekkia, i stad, "pga. coronaviruset". Spesielt
Tallene fra WHO er ikke noe å få panikk av. Rimelig lav dødelighet og stort sett gamlinger som var syk fra før som er døde. Hadde det ikke vært for at de ikke har noe kur så hadde vi neppe fått høre om det.
Nær 200.000 kan være virussmittet i løpet av ti dager

Fra ca 1900 til 200 000 på 10 dager, rundt 10x på 10 dager. 200 000 x 10 etter de da eller på 10 dager, repeat?
Vi får bare vente å se hva som skjer. Men er rimelig sikker på at Kina gir ut mye (MYE) mindre tall angående dødsfall og smitte enn det er snakk om.

Men nah, blir nok ingen Svartedauen v2, men hvem vet
Tallene er bare confirmed cases. Det er ikke sikkert de har downplayed on purpose. De har allerede sagt at det sannsynligvis er mye høyere, at smitten akselererer, og at den kan smitte lenge før man får symptomer.