Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  110 10348
Denne saken fikk meg til å tenke:
http://go.dagbladet.no/go/e/main_pos...riks/16094833/

Det er veldig populært å påstå at kvinnen overhodet ikke har ansvaret for voldtekter, og å fordømme utspill som dette. Min påstand er at den holdningen ikke står i stil vår holdning til all annen kriminalitet og er altfor unyansert.

Jeg skal forsøke meg med en analogi. Jeg har blitt frastjålet ting ved flere anledninger. Det suger. Et par av gangene har jeg derimot tatt skikkelig selvkritikk. Legger man fra seg mobiltelefonen på stuebordet og går fra den, så tar man en risk. Jævelen som stjæler den har ansvaret, men jeg blir fortsatt sur på meg selv fordi jeg tok en unødvendig risiko.

Noen av voldtektene som skjer faller inn under samme kategori. Gjerningsmannen fortjener fortsatt grisebank, men personen som tok risken burde fint ta lærdom av det. Sovner man på senga på soverommet på fest hos en person man ikke kjenner tar man en risiko. Jeg skulle virkelig ønske det ikke var sånn, men realitetene er som de er. At man ønsker at de var annerledes hjelper ikke.

Noen damer burde dermed ta mer ansvar for å minske risikoen for at skit skjer. Det burde være mer kultur for å følge damer hjem (uten å forvente pulings, selv om det er en glimrende sjekkemulighet). og det burde være mer kultur for at damer skal beskyttes. Kriminalitet skjer overalt, fordi mennesker er ikke perfekte. Dette er sånn det er.

Jeg skulle virkelig ønske det var mer nyansert fokus på hvordan forebygge og forhindre voldtekt, mindre demonisering av menn generelt (og jeg ønsker de som voldtar alt vondt, men jeg tror ikke demoniseringa er spesielt konstruktiv) og mye, mye større konsekvenser for de som kommer med beviselig falske annmeldelser.

Synspunkt til dette?
Sist endret av DumDiDum; 7. april 2011 kl. 14:53.
Mener å ha lest et sted at de aller fleste voldtekter er gjort av utenlandske menn med afrikansk eller andre opprinnelser, med traumer og som gjerne er voldtatt selv da de var mindre.

I mine øyne rettferdiggjør ikke det handlingen. De burde være sjeleglade de kommer til et samfunn som fungerer og hvor det er muligheter til å leve et godt liv.

Hvordan jenter skal kunne unngå voldtekt? I mitt syn er det kun èn vei, det er at de skal få lov til å bære våpen og skyte voldsforbryteren - kvitt problemet på heltid.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvordan jenter skal kunne unngå voldtekt? I mitt syn er det kun èn vei, det er at de skal få lov til å bære våpen og skyte voldsforbryteren - kvitt problemet på heltid.
Vis hele sitatet...
Løsningen din er å gi halve befolkningen bæretillatelse til håndvåpen? Prøver du å være morsom, eller ser du virkelig ikke at dette har konsekvenser utover det at en og annen voldtekt blir avverget?
Jeg synes du har et jævla poeng. For å si det slik. Har prøvt og nevnt dette for venninner jeg og. Men de tåler ikke å høre det. Tror nesten ikke det er mulig å få frem dette poenget til ei dame uten at det skal knyttes til at jeg er en idiot som mener de har ansvar (noe jeg slettes ikke mener).

Går ei jente med trusa på hodet og bh`n i hånda i den verste ghettogata og blir voldtatt så har hun vært skrekkelig teit. Alt skyld skal selvsagt ligge på gjerningspersonen, men man må kunne ta forhåndsregler i denne verden.

Jeg mista 32 tusen kroner i Playa Del Ingles for 3 uker siden. Jeg har kun meg selv å skylde på selv om det er noen idoter der ute som har tappa kontoen.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Mener å ha lest et sted at de aller fleste voldtekter er gjort av utenlandske menn med afrikansk eller andre opprinnelser, med traumer og som gjerne er voldtatt selv da de var mindre.
Vis hele sitatet...
Jeg har lest et sted at du kommer til himmelen om du ber til gud. At noe er skrevet ned betyr ikke at det er sant

De fleste voldelige overfallsvoldtekter i Oslo er, såvidt jeg husker og som du sier, begått av utenlandske menn. Mange av disse kommer ødelagte land og er genuint forstyrra. Jeg skjønner ikke helt hva de gjør her.

Overfallsvoldtekter med tilfeldige ofre, selv om de får mye mediafokus, er derimot bare en liten del av det totale antall voldtekter som foregår. Jeg er enig i at disse ikke kan forsvares mot, og det er nok en stor del av grunnen til at de er så skremmende (selv om man statistisk har veldig liten sjanse for å bli utsatt for en). Flesteparten av voldtektene i Norge blir fortsatt begått av noen man kjenner.
Sist endret av DumDiDum; 7. april 2011 kl. 15:03.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Mener å ha lest et sted at de aller fleste voldtekter er gjort av utenlandske menn med afrikansk eller andre opprinnelser, med traumer og som gjerne er voldtatt selv da de var mindre.

I mine øyne rettferdiggjør ikke det handlingen. De burde være sjeleglade de kommer til et samfunn som fungerer og hvor det er muligheter til å leve et godt liv.

Hvordan jenter skal kunne unngå voldtekt? I mitt syn er det kun èn vei, det er at de skal få lov til å bære våpen og skyte voldsforbryteren - kvitt problemet på heltid.
Vis hele sitatet...
De fleste skjer sikkert av utenlanske menn nå, men når man vet hvilken sprø folk som går rundt i samfunnet vårt til enhver tid så nytter det altså ikke og komme springende til meg i ettertid med krokodilletårene med pekefingern og si det var HAN, for så og utbasunere i media at det er ALLTID kun menns skyld. Nei her handler det faktisk om og ta ansvar for sitt eget liv, man er tross alt voksen nok til det går jeg utifra!.Det burde ikke vært sånn men med våre åpne landegrenser ellers de ustabile vi hadde fra før så Tenk over hvilken tid man lever i og ta forhåndsregler deretter jenter!. Vi trenger da virkelig ikke og lære dere opp i barndomsregler om og være med på leken eller hva?!.
Det er jo rimlig stor forskjell på å stjele en mobil og å voldta et menneske, og strafferammen gjenspeiler dette. Vil faktisk våge å påstå at det over hodet ikke kan sammenlignes for fem flate øre i det hele tatt, what so ever.. EVER.. Så NEI! En person må få lov til å befinne seg hvor han/hun vil uten å bekymre seg over å bli voldtatt. Jeez!
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
1. Det handler om hvordan kvinner ikke skal holdes ansvarlige for overgrep de blir utsatt for når de prøver å leve som et fritt mennekse på lik linje med en mann.

2. De fleste som blir utsatt for voldtekt tar "lærdom" av det. Med lærdom som sosiale traumer sikrer de seg effektivt og godt mot at dette skjer igjen.

3. Du bruker mobil/lommebok-tyveri som analogi ovenfor et seksuelt overgrep. Ser du ikke hvorfor dette ikke virker?
Jeg syntes ikke på noen måte at kvinnen har noe som helst ansvar for voldtekten, men det er helt klart at de kan minske sjansene ved å unngå enkelte steder i byene, gå samlet, lære selvforsvar og være mer påpasselige på hvor og når de befinner seg i ulike tilstander. All den tid det finnes kriminalitet, og man ikke har noen til å forsvare seg tilstrekkelig, er det en risiko, og at denne risikoen kan minimeres ved enkelte tiltak er udiskutabelt sant. Det betyr imidlertid ikke at man har ansvaret for voldtekten hvis man ikke velger å benytte seg av preventive tiltak; det betyr at man var uheldig.

Jeg for min del syntes både voldtekter og falske anmeldelser burde bli straffet hardere enn i dag.
Det er den enkelte som voldtar som gjør noe galt.
Ikke alle menn, alle svarte, alle utlendinger.
Det blir feil å generalisere her også.
Og den som blir voldtatt har ikke noe skyld.
Alt annet blir feil.
Sist endret av Ella; 7. april 2011 kl. 15:07.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Jeg syntes ikke på noen måte at kvinnen har noe som helst ansvar for voldtekten, men det er helt klart at de kan minske sjansene ved å unngå enkelte steder i byene, gå samlet, lære selvforsvar og være mer påpasselige på hvor og når de befinner seg i ulike tilstander.
Vis hele sitatet...
Og det er hele poenget. Å lære og ta forehåndsregler for voldtekter kommer det nok aldri til å bli slutt på.
På samme måte som man installere antivirusprogram for å forminske faren med å få virus.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvordan jenter skal kunne unngå voldtekt? I mitt syn er det kun èn vei, det er at de skal få lov til å bære våpen og skyte voldsforbryteren - kvitt problemet på heltid.
Vis hele sitatet...
du har ikke tenkt på hva som kan skje om voldsforbryterentar våpenet fra henne? da har du plutselig en mye mer alvorlig situasjon.
Sist endret av AdolfCartman; 7. april 2011 kl. 15:08.
Sitat av AdolfCartman Vis innlegg
du har ikke tenkt på hva som kan skje om voldsforbryterentar våpenet fra henne? da har du plutselig en mye mer alvorlig situasjon.
Vis hele sitatet...
Og de fleste hadde ikke turt å skyte noen.
Selv syns jeg det er bare tillfeldig at det ble så mange voldtekter samme kveld. Hvorfor har vi ikke hørt om det hver dag da ? Men ja fortsatt en haug med prostituerte på gatene og jenter som kler seg ut som horer når de skal på et utested. Er vel ikke rart folk voldtar folk
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvordan jenter skal kunne unngå voldtekt? I mitt syn er det kun èn vei, det er at de skal få lov til å bære våpen og skyte voldsforbryteren - kvitt problemet på heltid.
Vis hele sitatet...
Det sier seg jo selv at da blir det helt Texas.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Jeg synes du har et jævla poeng. For å si det slik. Har prøvt og nevnt dette for venninner jeg og. Men de tåler ikke å høre det. Tror nesten ikke det er mulig å få frem dette poenget til ei dame uten at det skal knyttes til at jeg er en idiot som mener de har ansvar (noe jeg slettes ikke mener).

Går ei jente med trusa på hodet og bh`n i hånda i den verste ghettogata og blir voldtatt så har hun vært skrekkelig teit. Alt skyld skal selvsagt ligge på gjerningspersonen, men man må kunne ta forhåndsregler i denne verden.

Jeg mista 32 tusen kroner i Playa Del Ingles for 3 uker siden. Jeg har kun meg selv å skylde på selv om det er noen idoter der ute som har tappa kontoen.
Vis hele sitatet...
Du har deg selv å skylde på for at du mistet kortet, om det går ann å legge skylden på noen i det hele tatt da. Uhell forekommer.. Det at noen andre asshats velger å missbruke kortet ditt er ikke din feil i det hele tatt. Der ligger feilen hos deres moral. De fleste med moralen i behold ville valgt å levere tilbake kortet eller klippe det i to. Jeg regner med at banken/forsikringen dekket dette. Vil ikke det da tilsi at det faktisk ikke var din feil? Og om du ikke har fått dette dekket, så må det jo være fordi du ikke sperret korte, og det er din feil.

Nå er det vel også slik at en dame som går med trusa på hodet og BHen i hånden faktisk mest sansynlig er ute etter å få seg noe, men om hun ikke vil, så hvem faen er noen til å komme og dytte tissefanten inn i vaginaen hennes uten hennes tillatelse?
Sist endret av nilsern; 7. april 2011 kl. 15:17.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Mener å ha lest et sted at de aller fleste voldtekter er gjort av utenlandske menn med afrikansk eller andre opprinnelser
Vis hele sitatet...
De fleste voldtekter utføres av etnisk norske menn, og begås mot kvinner de kjenner fra før. Overfallvoldtekter er derimot et annet kapittel. kilde
Jeg synes det blir feil å si at "Kvinnen har aldri skyld i en voldtekt". Kunne da heller skrevet "Offeret har aldri skyld i en voldtekt".

Jaja. Nå ser man hvor likestillingen går.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Du har deg selv å skylde på for at du mistet kortet, om det går ann å legge skylden på noen i det hele tatt da. Uhell forekommer.. Det at noen andre asshats velger å missbruke kortet ditt er ikke din feil i det hele tatt. Der ligger feilen hos deres moral. De fleste med moralen i behold ville valgt å levere tilbake kortet eller klippe det i to. Jeg regner med at banken/forsikringen dekket dette. Vil ikke det da tilsi at det faktisk ikke var din feil? Og om du ikke har fått dette dekket, så må det jo være fordi du ikke sperret korte, og det er din feil.

Nå er det vel også slik at en dame som går med trusa på hodet og BHen i hånden faktisk mest sansynlig er ute etter å få seg noe, men om hun ikke vil, så hvem faen er noen til å komme og dytte tissefanten inn i vaginaen hennes uten hennes tillatelse?
Vis hele sitatet...
Hadde jeg tatt forehåndsregler med å latt være å dra med meg minibankkort på byen når jeg er drita så hadde ikke kontoen blitt tappa. Nei, jeg får ikke igjen pengene av banken fordi jeg har vært uaktsom og latt noen bartendere henge over meg når jeg tok ut penger fra minibank. Da har de mest sannsynlig sett koden og stukket av med kortet senere. En idiotisk tabbe av meg som banken har plantet i hodet mitt. Kortet sperret jeg sellfølgelig dagen etter når jeg sto opp og oppdaget det, men det er nå en annen sak.

Dette dreier seg ikke om at det er jentene sin feil at de blir voldtatt. Men man må da kunne ha litt vett i skallen og ta noen forhåndsregler vel?? Selvsagt er det ikke jenta si skyld om noen voldtar henne, men man prøver å få frem poenget med at de ikke trenger å "erte på seg" voldtektsforbryterne heller. Vi er alle ute etter en ting, og det er å stoppe disse jævla forbryterne. Da vil jeg råde venninnene mine og ikke kle seg som horer og gå alene i ghettogata klokka 7 på morran, dritafull.

Vi har sikkert alle sett jenter ute på byn som vifter med puppa og som ikke tar forhåndsregler. Kjipt for de den dagen de blir voldtatt. Jeg vil råde alle jenter til å ta forhåndsreglene.
De fleste voldtekter begås av norske menn. Media er rene rassistene når det kommer til voldtekt. Skylder alltid på de ikke-vestlige mennene for og sette de et dårlig lys
Og ja, jeg er 100% norsk
Når det gjelder kvinner så burde kvinner ifølgem meg ta mer ansvar. Jeg skal selv innrømme at jeg flere ganger har blitt fristet til og begå voldtekt, spesielt i Oslo om kveldene når alle de som går litt "horete" går forbi. Men så klart har jeg aldri utført en, og kommer ALDRI til og gjøre heller.
Dersom det hadde vært omvendt og det var kvinner som var de som voldtok menn for det meste (noe som også skjer, faktisk) ville jeg tatt med meg et eller annet type våpen med meg hver gang jeg hadde dratt på f.eks en fest Også nå tar jeg med meg en lommekniv når jeg skal ut litt sent på kvelden, i tilfelle noen drittunger kommer og vil ha mine dyrbare kronestykker, eller mine awesome bukser
Sist endret av knutmoore; 7. april 2011 kl. 15:30.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Løsningen din er å gi halve befolkningen bæretillatelse til håndvåpen? Prøver du å være morsom, eller ser du virkelig ikke at dette har konsekvenser utover det at en og annen voldtekt blir avverget?
Vis hele sitatet...
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Det sier seg jo selv at da blir det helt Texas.
Vis hele sitatet...
Det er da absolutt et forslag. Mange vil faktisk ha mer 'Texas'. Det har også sine positive sider

---------

Sitat av Liverbird Vis innlegg
Dette dreier seg ikke om at det er jentene sin feil at de blir voldtatt. Men man må da kunne ha litt vett i skallen og ta noen forhåndsregler vel?? Selvsagt er det ikke jenta si skyld om noen voldtar henne, men man prøver å få frem poenget med at de ikke trenger å "erte på seg" voldtektsforbryterne heller. Vi er alle ute etter en ting, og det er å stoppe disse jævla forbryterne. Da vil jeg råde venninnene mine og ikke kle seg som horer og gå alene i ghettogata klokka 7 på morran, dritafull.

Vi har sikkert alle sett jenter ute på byn som vifter med puppa og som ikke tar forhåndsregler. Kjipt for de den dagen de blir voldtatt. Jeg vil råde alle jenter til å ta forhåndsreglene.
Vis hele sitatet...
Så du mener at man skal begrense seg og tilpasse seg overgriperen. Det er fornuftig vet du. Sunne verdier er godt å ha.

Jeg støtter alle jenter som vil gå med puppene dyttet opp og fram, for så og sjangle opp 'ghettogata' som du så sjarmerende kalte det. Respekt.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Så du mener at man skal begrense seg og tilpasse seg overgriperen. Det er fornuftig vet du. Sunne verdier er godt å ha.

Jeg støtter alle jenter som vil gå med puppene dyttet opp og fram, for så og sjangle opp 'ghettogata' som du så sjarmerende kalte det. Respekt.
Vis hele sitatet...
Ja, det mener jeg. For det vil alltid finnes overgripere der ute.
Vil du dra ned til Libya eller Elfenbenkysten nå og ha en ferie? Eller tar du forehåndsregler og holder deg hjemme ettersom de skyter på det som er å skyte på? Prøv i det minste å forstå hva jeg snakker om i hvert fall.
Som kvinne føler jeg meg egnet til å svare her. Selvfølgelig har man et visst ansvar for hva man gjør, hvordan man kler seg og hvilke situasjoner man setter seg selv i. Jeg mener at man skal kunne leve trygt, og at voldtektsmenn burde brenne. Sånn fungerer desverre ikke verden, og man MÅ passe seg. Jeg er i motsettning til mine veninner bevisst på dette. Jeg blir ikke med fremmede hjem, jeg sover ikke over hos folk jeg ikke kjenner, og jeg går som regel ikke alene.

Jeg låser også døren min når jeg går ut, jeg låser scooteren min, og jeg passer på veska mi på fest. Å sovne i et hjørne på en fest med folk man ikke kjenner er for meg som å be om det, selv om det er trist at det skal være sånn.

Hilsen meg, som passer meg for fremmede og ønsker at verden snart blir fyllt av enhjørninger og regnbuer.
Powerpuff: Ingenting gleder meg mer en å se ei kvinne som forstår dette Takk.
Sitat av Powerpuff Vis innlegg
Som kvinne føler jeg meg egnet til å svare her. Selvfølgelig har man et visst ansvar for hva man gjør, hvordan man kler seg og hvilke situasjoner man setter seg selv i. Jeg mener at man skal kunne leve trygt, og at voldtektsmenn burde brenne. Sånn fungerer desverre ikke verden, og man MÅ passe seg. Jeg er i motsettning til mine veninner bevisst på dette. Jeg blir ikke med fremmede hjem, jeg sover ikke over hos folk jeg ikke kjenner, og jeg går som regel ikke alene.

Jeg låser også døren min når jeg går ut, jeg låser scooteren min, og jeg passer på veska mi på fest. Å sovne i et hjørne på en fest med folk man ikke kjenner er for meg som å be om det, selv om det er trist at det skal være sånn.

Hilsen meg, som passer meg for fremmede og ønsker at verden snart blir fyllt av enhjørninger og regnbuer.
Vis hele sitatet...
Det må da være kjipt å gå rundt å være redd for så mye, særlig med tanke på at såpass mange andre ikke trenger tenke tanken engang.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det må da være kjipt å gå rundt å være redd for så mye, særlig med tanke på at såpass mange andre ikke trenger tenke tanken engang.
Vis hele sitatet...
Tja, det er vel relativt. Alle er redd for ting, noen mer og andre mindre. Jeg kan ikke si at det noen gang har plaget meg å ta forhåndsregler.
Sitat av Powerpuff Vis innlegg
Tja, det er vel relativt. Alle er redd for ting, noen mer og andre mindre. Jeg kan ikke si at det noen gang har plaget meg å ta forhåndsregler.
Vis hele sitatet...
Det plager deg ikke om du må ta taxi fra Grønland til Grunerløkka en lys sommernatt, selv om du vet at alternativet er å spasere i finværet og spare 150 spenn?
Sitat av Mith Vis innlegg
Det plager deg ikke om du må ta taxi fra Grønland til Grunerløkka en lys sommernatt, selv om du vet at alternativet er å spasere i finværet og spare 150 spenn?
Vis hele sitatet...
Evt at alternativet er å bli gruppevoldtatt av 6 personer fra Somalia. Å ta snarveier lønner seg ikke alltid. I hvert fall ikke når det gjelder å få livet sitt ødelagt. Jeg skulle glatt tatt en taxi for 150 spenn for å kjøre forbi strøket der gjengene holder til.
Men jeg er lat og da, og hadde tatt taxi uansett
Sist endret av Liverbird; 7. april 2011 kl. 16:22.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Ja, det mener jeg. For det vil alltid finnes overgripere der ute.
Vil du dra ned til Libya eller Elfenbenkysten nå og ha en ferie? Eller tar du forehåndsregler og holder deg hjemme ettersom de skyter på det som er å skyte på? Prøv i det minste å forstå hva jeg snakker om i hvert fall.
Vis hele sitatet...
Det er ikke veldig vanskelig å forstå hva du prater om. Forstå at jeg er klin uenig med deg.

Sammenlikningen din fungerer selvsagt ikke som de fleste andre sammenlikningene i tråden hittil.

Jeg vil bare ikke bidra til det Oslo som skapes av å forholde seg på den måte du vil til overgriperne. De får sette agendaen og skape den verden vi er imot.

Jeg er for åpenhet, utfoldelse og et liv uten begrensninger så godt det lar seg gjøre. Heller en ravende tenåringsjente i hotpants langs akerselva med en pistol enn kvinnetaxi og farris etter klokka 23. Ikke at det er det jeg vil ha, men bare for å sette det på spissen altså.

Sitat av Powerpuff Vis innlegg
Som kvinne føler jeg meg egnet til å svare her. Selvfølgelig har man et visst ansvar for hva man gjør, hvordan man kler seg og hvilke situasjoner man setter seg selv i. Jeg mener at man skal kunne leve trygt, og at voldtektsmenn burde brenne. Sånn fungerer desverre ikke verden, og man MÅ passe seg. Jeg er i motsettning til mine veninner bevisst på dette. Jeg blir ikke med fremmede hjem, jeg sover ikke over hos folk jeg ikke kjenner, og jeg går som regel ikke alene.

Jeg låser også døren min når jeg går ut, jeg låser scooteren min, og jeg passer på veska mi på fest. Å sovne i et hjørne på en fest med folk man ikke kjenner er for meg som å be om det, selv om det er trist at det skal være sånn.

Hilsen meg, som passer meg for fremmede og ønsker at verden snart blir fyllt av enhjørninger og regnbuer.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er du mer egnet til å uttale deg fordi du er kvinne?

Jeg håper forresten ikke at voldtektsmenn og -kvinner burde brenne, men få et bra behandlingstilbud. Det er mange flotte mennesker som har begått seksuelle overgrep.

Det er selvfølgelig også diskutabelt hva som er verst av å leve et begrenset liv i frykt eller ha en voldtekt foran eller bak seg. Folk påvirkes og takler jo alt forskjellig.

Selv har jeg sikkert gått hjem noen hundre ganger alene langs Akerselva rimelig bedugget og alene. Så dum jeg er. Fanget kreps tilogmed (men det går ikke nå lenger selvsagt).
Sist endret av httpwhat; 7. april 2011 kl. 16:25.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det plager deg ikke om du må ta taxi fra Grønland til Grunerløkka en lys sommernatt, selv om du vet at alternativet er å spasere i finværet og spare 150 spenn?
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke akuratt si at det er et scenario jeg omgir med meg så veldig ofte. Jeg bor i en såppas trygg by at jeg kan spasere når jeg vil. Om det ville ha plaget meg? Jeg tviler. Siden jeg tydeligvis valgte å ta taxi ville jeg nok følt at det var verdt det. Om det er sånn det skal være? Nei, det mener jeg ikke.
Poenget mitt ved å la kvinner bære håndvåpen er at da blir vi faktisk kvitt problemet. Gjerningspersonene går jo fri etterpå, nærmest. Og det etter å ha ødelagt et liv.

Ang. at situasjonen kan snu seg ved at overfallspersonen får tak i pistol, er jo en tanke. Litt vanskelig å forestille seg en løsning der. F.eks. spille død og dermed snu seg og skyte.

Greit, litt risky å la -alle- kvinner bære håndvåpen. Vi kunne begrense det til f.eks. alle kvinner uten rulleblad, i en viss alder\risikogruppe, som bor i de mest utsatte områder osv. Jeg vet det aldri vil skje, for alle liv skal gis en sjans til det ytterste i norge, uansett hvor psykisk traumatisert. Om det er riktig eller galt er opp til den enkelte å bestemme...
Sist endret av Taurean; 7. april 2011 kl. 16:34.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Det er ikke veldig vanskelig å forstå hva du prater om. Forstå at jeg er klin uenig med deg.

Sammenlikningen din fungerer selvsagt ikke som de fleste andre sammenlikningene i tråden hittil.
Vis hele sitatet...
Sammenlikningen min fungerer som knall i alle eksemplene mine. Alle har et knyttepunkt som heter: *trommevirvel* forhåndsregler. Og det er å ta forhåndsregler som er poenget mitt. Ikke hvem som er skyldig i hva.
Les hva trådstarteren tar opp i sitt innlegg, så ser du at jeg diskuterer det som han tar opp. Nemlig at folk burde ta forhåndsregler. Dette vil hindre (uten tvil) flere voldtekter/drap/stjeling og en annen haug med kriminelle handlinger.

Jeg forstår at du ikke skjønner hva dette betyr og at du helst ikke vil ta forhåndsregler. Ingen har lyst til å måtte gjøre dette, men slik er desverre verden blitt. Og jeg vil gjøre alt for å forminske på kriminaliteten. Så lenge purken ikke har ressurser nok til å fakke alle bad guys der ute så vil jeg at venninnene mine tar sine forhåndsregler på samme måte som jeg ønsker dine venninner til å gjøre det samme.

Du mener venninnene ikke bør ta disse reglene og gamble hva eneste gang de er ute alene?
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Jeg er for åpenhet, utfoldelse og et liv uten begrensninger så godt det lar seg gjøre. Heller en ravende tenåringsjente i hotpants langs akerselva med en pistol enn kvinnetaxi og farris etter klokka 23. Ikke at det er det jeg vil ha, men bare for å sette det på spissen altså.
Vis hele sitatet...
Det er heilt uaktuelt å gje våpen åt dei som ikkje eingong er ansvarlege nok til å ta forholdsreglar når dei er ute på byen. Dei som er steine/fulle lyt heller ikkje handtere våpen — då bed du meir eller mindre om ein massakre. Sers fåe går på byen just for å hange og ikkje drikke. Såleis er kvinnetaxi eit langt betre alternativ.

Valdtektsproblemet bør ikkje gjelde kven som skal ha skuldi, men kva vi kan gjera for å unnagå problemet. Då er det berre rus- og klesmoderasjon, skyss og eventuelt vektararar som hjelper.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Poenget mitt ved å la kvinner bære håndvåpen er at da blir vi faktisk kvitt problemet. Gjerningspersonene går jo fri etterpå, nærmest. Og det etter å ha ødelagt et liv.
Vis hele sitatet...
Mener du at de skal gå klare med håndvåpen hele tiden? Hva godt gjør et våpen som ligger i veska, hvis overgriperen kommer bakfra med kniv eller pistol? Vi har vært gjennom dette gang på gang, hver diskusjon hvor noen foreslår å bevæpne folk i stor stil. Det du foreslår er et horribelt og korttenkt tiltak, som bare fører til grovere overfall, lovlige våpen på avveie og flere skader og folk drept. Dessuten er det mange som ikke er i stand til å skyte noen selv om de har våpen, og da har de egentlig bare eskalert situasjonen og satt seg selv i mer fare. Og hva med berusede kvinner på vei hjem fra byen? De er jo ganske utsatt, men det sier seg selv at man ikke skal oppfordre (eller tillate) at berusede folk går rundt med ladde våpen.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Sammenlikningen min fungerer som knall i alle eksemplene mine. Alle har et knyttepunkt som heter: *trommevirvel* forhåndsregler. Og det er å ta forhåndsregler som er poenget mitt. Ikke hvem som er skyldig i hva.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har litt tungt for å forstå at jeg ikke vil være med på disse 'forhåndsreglene'. Det er fordi jeg, åpenbart, legger en annen verdi i dem enn det du gjør. Jeg mener nemlig at de forhåndsreglene fører Oslo i en helt gal retning; en retning ingen av oss vil.

Det eneste jeg går med på er å anerkjenne at jeg ikke har en like enkel 'løsning' på problemet som du har, men jeg protesterer like fullt mot det du sier.

Les hva trådstarteren tar opp i sitt innlegg, så ser du at jeg diskuterer det som han tar opp. Nemlig at folk burde ta forhåndsregler. Dette vil hindre (uten tvil) flere voldtekter/drap/stjeling og en annen haug med kriminelle handlinger.
Vis hele sitatet...
Som nevnt vil jeg ikke være med på de premissene, derfor kommenterer jeg. Det ville gitt færre voldtekter, men en gal utvikling (i mine øyne)
Jeg forstår at du ikke skjønner hva dette betyr og at du helst ikke vil ta forhåndsregler. Ingen har lyst til å måtte gjøre dette, men slik er desverre verden blitt. Og jeg vil gjøre alt for å forminske på kriminaliteten. Så lenge purken ikke har ressurser nok til å fakke alle bad guys der ute så vil jeg at venninnene mine tar sine forhåndsregler på samme måte som jeg ønsker dine venninner til å gjøre det samme.
Vis hele sitatet...
He-he, du skriver ikke så kompilsert, min venn. At du gjentar at jeg ikke forstår får du gjerne gjøre for din egen tilfredstillelse.

Ikke misforstå meg - jeg tror du vil det beste for alle og tror på løsningen din. Men forstår du hvorfor jeg ikke vil ta forhåndreglene dine? Jeg vil ikke at folk skal styres av redselen sin. Jeg tror det fører med seg masse negativt som ikke færre voldtekter veier opp for.

Du mener venninnene ikke bør ta disse reglene og gamble hva eneste gang de er ute alene?
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke at de skal føle seg redde, jeg heller. Jeg vil også at de skal komme trygt hjem. Jeg vil bare ikke at det må skje i en kvinnetaxi, bak sotede ruter ikledd en niqab.
Sist endret av httpwhat; 7. april 2011 kl. 17:06.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Den typen ytringer som kommer frem i denne tråden, på tross av hvor uskyldig de isolert sett virker, er likefullt et ledd i å urettmessig gi voldtektsofre skylden for voldtektene de utsettes for. Vi har hatt nok av at de voldtatte mistenkeliggjøres og dømmes hardere for hvordan de har opptrådt enn voldtekstmennene dømmes for sine handlinger. Jeg mener helt klart at det ikke holder mål og det er heldigvis mange som er enige med meg. For bare noen dager siden marsjerte over 2000 mennesker i protest mot akkurat den typen arkaisk tankegods. Jeg synes SlutWalk Toronto var et flott tiltak og jeg skulle likt å se likende engasjement her i landet.

Slik jeg ser det taler mange her til fordel for at kvinner skal leve et liv i frykt, eller ta på seg en del av ansvaret for voldtekt. Å påstå at man ikke mener kvinner har skyld i voldtekt samtidig som man bruker nedsettende betegnelser for dem som "horer" er åpenbart ikke gjennomtenkt. Det funker heller ikke å sammenligne det å gå på gata i Norge med reiser i krigsherjede land, eller det å bli voldtatt med å bli ranet for våre eiendeler. Det er like lite aktuelt å til stadighet låse lommebøkene våre inn i safer som det er for kvinner å skulle gå med kyskhetsbelte av stål fra middelalderen - for en begredelig eksistens!

Problemet med denne diskusjonen er: Det er ikke måte på hvordan dere ønsker å innskrenke andres liv. Man kan gjøre mye for å beskytte seg for voldtekt, men slik dere prater er jeg overbevist om at man aldri kan gjøre nok.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Den typen ytringer som kommer frem i denne tråden, på tross av hvor uskyldig de isolert sett virker, er likefullt et ledd i å urettmessig gi voldtektsofre skylden for voldtektene de utsettes for. Vi har hatt nok av at de voldtatte mistenkeliggjøres og dømmes hardere for hvordan de har opptrådt enn voldtekstmennene dømmes for sine handlinger. Jeg mener helt klart at det ikke holder mål og det er heldigvis mange som er enige med meg. For bare noen dager siden marsjerte over 2000 mennesker i protest mot akkurat den typen arkaisk tankegods. Jeg synes SlutWalk Toronto var et flott tiltak og jeg skulle likt å se likende engasjement her i landet.

Slik jeg ser det taler mange her til fordel for at kvinner skal leve et liv i frykt, eller ta på seg en del av ansvaret for voldtekt. Å påstå at man ikke mener kvinner har skyld i voldtekt samtidig som man bruker nedsettende betegnelser for dem som "horer" er åpenbart ikke gjennomtenkt. Det funker heller ikke å sammenligne det å gå på gata i Norge med reiser i krigsherjede land, eller det å bli voldtatt med å bli ranet for våre eiendeler. Det er like lite aktuelt å til stadighet låse lommebøkene våre inn i safer som det er for kvinner å skulle gå med kyskhetsbelte av stål fra middelalderen - for en begredelig eksistens!

Problemet med denne diskusjonen er: Det er ikke måte på hvordan dere ønsker å innskrenke andres liv. Man kan gjøre mye for å beskytte seg for voldtekt, men slik dere prater er jeg overbevist om at man aldri kan gjøre nok.
Vis hele sitatet...
Det er lett å setja seg i det moralske høgsætet og kalle dei andre for reaksjonære, arkaiske eller kva det skal vera. Det er au ein fin måte å omgå heile problemet på: Kva gjer vi med valdtektsproblemet? Det læt som dei som legg seg på individualismelina eigentleg ikkje bryd seg om konsekvensane, men berre søkjer all æra for moralpreika.

Kvinnor er og blir det svake kjønnet. Derfor vil dei tidt vera i ein svak posisjon mot mannlege makti, serleg om dei drikk. Det går sikkert å ynskje det var annleis enn så, men det er no ein gong stoda som er —*og vi må tenkja etter di.

Kjerna i valdtektsproblemet er kva for prevantive råd vi kan ta utan at det bryt med rettstatsprinsippi. I boki mi er i minsto dei viktigare enn den tiltenkte (og heller nye!) retten til å gjera som ein vil. Det er ofte problem med bevisførselen i valdtssaker (minder kvinna kjem seg åt sjukehus), og det fell dessverre åt ord mot ord. Då må vi ratt gå med på at valdtekst finst og fort kan skje, og heller sjå kva for forholdsreglar som monar best for å unnagå det.
Det er jo litt todelt dette her...

Rent prinsipielt skulle en jente ha kunnet gå kliss naken og kanon dritings alene tvers gjennom byen midt på natta og legge seg sprikende og masturbere ved siden av av akerselva før hun tusla hjem, uten fare for å bli voldtatt. Dessverre er realiteten er at det ikke er sånn, og derfor er det definitivt smart å være litt mer forsiktig.

Men samme hva ikke er jentas skyld, akkurat som det ikke er lov til å stjele en bil eller tømme et hus selv om døra er ulåst. Menn blir ikke tvunget til å voldta en jente samme hvor dritings/utfordrende kledd/faan-vet-hva hun måtte være, det er den som voldtar som tar valget om å gjøre det, og så enkel er egentlig den saken.

Hva kan vi gjøre med det? Tror det er lurt å jobbe i begge ender her. Det er lurt av jenter å i det minste være LITT forsiktige, men det er de som voldtar som må få det banka inn i skallen at det ikke er greit, samme hva.
Sist endret av atomet; 7. april 2011 kl. 17:27.
Fy faen for noen holdninger enkelte her har. Hvorfor skal en kvinne være nødt til og måtte gjøre sånn og sånn for og ikke bli voldtatt. Jeg hadde aldri voldtatt noen uansett, har aldri tenkt tanken engang.

Noen av dere burde ta dere en runde oppi hodet og tenke over hvor latterlig syn dere har!
jamen yolo da.
luni's Avatar
Ser klesdrakt blir dratt frem igjen og igjen. Er det noen som sitter på noe som helst materiale som tyder på at klesdrakt har noe å si for hvem som blir voldtatt, eller tenker folk at "Hvis jeg skulle voldtatt noen så hadde det vært en med dyp utringning!", i likhet med at man hadde valgt den dyreste/fineste bilen hvis man først skulle ha stjålet en? Det kan virke logisk for folk flest å tenke slik, men folk flest voldtar tross alt ikke, og voldtekt er ingen logisk handling.

Å begynne med offeret, og hva de burde gjøre for å beskytte seg, uten å engang ha belegg for et av de mest vanlige rådene, blir provoserende og meningsløst. Denne tråden (og også mediefokuset) burde startet i den helt andre enden, og dreid seg om hvem som voldtar, hvorfor de voldtar og hva samfunnet kan gjøre for å hindre dem i å voldta, lenge før man kan snakke om hva potensielle ofre kan foreta seg. Forhåpentligvis arbeider kriminologer på spreng med de riktige spørsmålene, og kan gi oss svar i nærmeste fremtid. I mellomtiden håper jeg folk innser at de bør være forsiktige med lekmannsteorier som kan stigmatisere ofre som allerede har det kjipt nok.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Fy faen for noen holdninger enkelte her har. Hvorfor skal en kvinne være nødt til og måtte gjøre sånn og sånn for og ikke bli voldtatt. Jeg hadde aldri voldtatt noen uansett, har aldri tenkt tanken engang.

Noen av dere burde ta dere en runde oppi hodet og tenke over hvor latterlig syn dere har!
Vis hele sitatet...
Grattis du er ikke en potensiell voldtektsmann! hurra for deg osv.. Dette handler ikke om at folk synes det er optimalt at kvinner kan komme til å måtte ta forhåndsregler mot voldtekt, men det er en realitet. Ofrene er selvfølgelig 100% uten skyld
La nå disse jentene som ikke vil ta forhåndsregler gå rundt og vase da. Men vi vet alle at dette kommer til å ødelegge enda flere liv (dessverre selvsagt). Hva annet kan en gjøre mens politiet prøver og fakke gjerningsmenn? Jeg sitter ikke her og sier at forhåndsregler er kjempegreier. Dere må innse at virkeligheten er slik og da må man lage regler for seg selv. Å sende ut seksuelle signaler er kjempegreier det, men gjør det mens dere er flere eller dere er i trygge omgivelser. Synes det er idiotisk at vi som vil det beste for jentene skal bli rakket ned på fordi vi mener de burde ta forhåndsregler. Det dreier seg om sikkerhet og jeg kan ikke gjøre annet en å lure i buskene for å ta voldteksmenn og å råde jenter til å være mer forsiktige....Nok en gang; Jeg har aldri og kommer aldri til å legge skyld over på jenter om de blir voldtatt, men å bedre sin egen sikkerhet vil jeg alltid mene de bør gjøre. Det gjelder sikkerhet for sin egen del til alle type mennesker.

Bruk hodet i forskjellige situasjoner.
Er også jente så kan vel dele noen "erfaringer". Det gjelder egentlig bare for jenter å være litt smart når det gjelder egen sikkerhet.

Enkle tiltak for å unngå voldtekt er blandt annet :

Ikke bli for full. Prøv å være ved bevissthet. Hvis du absolutt skal drikke deg drita, sørg for å ha en vennine/venn du stoler på som kan passe på deg.

Tenk litt over hvor du går, og tidspunktet. f.eks det er enkelte bydeler, ivertfall i Bergen hvor de fleste voldtekter skjer. Prøv å ikke gå her aleine på nattestid.

Lurt å avtale å slå følge med folk som bor i nærheten av deg, og å avtale dette i begynnelse av kvelden.

Ikke ta for mange "skal jeg stole på deg?" vurderinger i fylla. Selvom han virket drit grei på byn, betyr ikke det at han er drit grei når dørene lukkes.

Lær deg enkele selvforsvarstekniker.
Sist endret av kristiner; 7. april 2011 kl. 18:44.
Sitat av kristiner Vis innlegg
Er også jente så kan vel dele noen "erfaringer". Det gjelder egentlig bare for jenter å være litt smart når det gjelder egen sikkerhet.

Enkle tiltak for å unngå voldtekt er blandt annet :

Ikke bli for full. Prøv å være ved bevissthet. Hvis du absolutt skal drikke deg drita, sørg for å ha en vennine/venn du stoler på som kan passe på deg.

Tenk litt over hvor du går, og tidspunktet. f.eks det er enkelte bydeler, ivertfall i Bergen hvor de fleste voldtekter skjer. Prøv å ikke gå her aleine på nattestid.

Lurt å avtale å slå følge med folk som bor i nærheten av deg, og å avtale dette i begynnelse av kvelden.

Ikke ta for mange "skal jeg stole på deg?" vurderinger i fylla. Selvom han virket drit grei på byn, betyr ikke det at han er drit grei når dørene lukkes.

Lær deg enkele selvforsvarstekniker.
Vis hele sitatet...
OT, men jeg har ikke bodd så lenge i Bergen, så hvilke områder er det du snakker om? Jeg har fått med meg at det ikke er så lurt å gå over Nygårdshøyden på natta, men vil gjerne vite om hvilke andre "farlige" plasser det er! Heldigvis bor jeg selv midt i sentrum så har aldri lang eller mørk vei hjem fra byen.


Men tilbake til evnet; Jeg syns det er trist at jenter skal måtte innta seg en offerrolle og legge livet sitt rundt diverse regler for å unngå å bli voldtatt. Jeg ser stadig menn på byen som kler seg mye mer lettkledd enn mange kvinner, men de blir ikke kallt "horer". Trist at frykt må bestemme over hvilke klær vi skal kunne gå i og hvor mye vi skal drikke (jeg ser den at man ikke bør drikke seg helt drita, verken menn eller kvinner, men dette er jo fullt ut et personlig valg).

Vi har like mye rett til å leve like fritt som menn. Offeret, uansett mann eller kvinne, skal på ingen måte tildeles noe skyld i en voldtekt.
Om så jentene går nakne i gata betyr det ikke at man har lov til å overfalle og voldta dem. Hva om Amir Tauqir Chaudhary ble voldtatt av noen som ser på "lyseblå pologenser" som en invitasjon til å bli banka opp og rævpult? Skal vi da si at "han ba om det" eller at det var voldtekstmannen som var sjuk i hodet?
Sitat av CharlieSabotage Vis innlegg
OT, men jeg har ikke bodd så lenge i Bergen, så hvilke områder er det du snakker om? Jeg har fått med meg at det ikke er så lurt å gå over Nygårdshøyden på natta, men vil gjerne vite om hvilke andre "farlige" plasser det er! Heldigvis bor jeg selv midt i sentrum så har aldri lang eller mørk vei hjem fra byen.


Men tilbake til evnet; Jeg syns det er trist at jenter skal måtte innta seg en offerrolle og legge livet sitt rundt diverse regler for å unngå å bli voldtatt. Jeg ser stadig menn på byen som kler seg mye mer lettkledd enn mange kvinner, men de blir ikke kallt "horer". Trist at frykt må bestemme over hvilke klær vi skal kunne gå i og hvor mye vi skal drikke (jeg ser den at man ikke bør drikke seg helt drita, verken menn eller kvinner, men dette er jo fullt ut et personlig valg).

Vi har like mye rett til å leve like fritt som menn. Offeret, uansett mann eller kvinne, skal på ingen måte tildeles noe skyld i en voldtekt.
Vis hele sitatet...
Høyden er verst ja, men nordnes og sandviken er det lurt å styre unna. Heldigvis har jeg sett at politiet har begynt å kjøre rundt på nordnes i helgene på nattestid Men rundt støletorget osv er det ikke super lurt å gå aleine. Masse mørke smau. I fjor var det en fyr som voldtok tror det var 5 jenter rundt der.
Hvorfor ikke utstyre jenter med en "the rape axe da", mye mer effektivt ettersom voldtektsmannen mest sansynlig ikke prøver igjen. I tillegg blir det ikke langvarig voldtekt, etterpå kan jenta bare vri denne her rundt.

Straff som fortjent.

Voldtektssak etter voldtektssak dukker opp med minimale straffer, dette her fungerer jo overhodet ikke.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Hvorfor ikke utstyre jenter med en "the rape axe da", mye mer effektivt ettersom voldtektsmannen mest sansynlig ikke prøver igjen. I tillegg blir det ikke langvarig voldtekt, etterpå kan jenta bare vri denne her rundt.

Straff som fortjent.

Voldtektssak etter voldtektssak dukker opp med minimale straffer, dette her fungerer jo overhodet ikke.
Vis hele sitatet...
Rape-axe er ingen dum ide, men man vil jo helst bekjempe det før det kommer så langt!
Jeg er så komplett uenig i slike steinaldertanker. Hadde en kvinne gått naken foran meg og flørtet litt, og selv om jeg hadde vært kåt som ett uvær, har man faktisk ingen rett til å i det hele tatt være nær folk når de sier nei.

Jeg blir skremt av at slike idiotiske utsagn fra muslimske talsmenn ikke vekker mer negativ oppmerksomhet enn det gjør lenger.
Sitat av Shellshock Vis innlegg
Rape-axe er ingen dum ide, men man vil jo helst bekjempe det før det kommer så langt!
Vis hele sitatet...
Det har jo allerede gått så langt, her sitter vi jo og diskuterer hvordan kvinner må kle seg og oppføre seg. Dytter ansvaret over på dem og nærmer seg midtøsten tilstander der kvinner blir steinet og fengslet for og ha blitt voldtatt.

Strafferammen må bli fulgt, altfor mange slipper billig unna.