Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  110 10430
Sitat av Omaha Vis innlegg
Jeg er så komplett uenig i slike steinaldertanker. Hadde en kvinne gått naken foran meg og flørtet litt, og selv om jeg hadde vært kåt som ett uvær, har man faktisk ingen rett til å i det hele tatt være nær folk når de sier nei.

Jeg blir skremt av at slike idiotiske utsagn fra muslimske talsmenn ikke vekker mer negativ oppmerksomhet enn det gjør lenger.
Vis hele sitatet...
Steinaldertanker? Ehm, det er mer primitivt å tro at alle menn er som deg enn å tro at kvinner tiltrekker menn. Ikke glem at alle som lever nå har blitt født i løpet av de siste hundre åra. Er ikke alle de som har vært så heldige å få være med på den festen du kaller velferd.

Det jeg synes er skremmende er at vi har en stortingsrepresentant som lever i en så trang boble at han tror på en verden der kvinner kan gå nakne rundt i gatene uten jævlige konsekvenser. (Sier ingenting om hvor eller når eller hva.) Arild Stokkan-Grande - din idiot.
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Steinaldertanker? Ehm, det er mer primitivt å tro at alle menn er som deg enn å tro at kvinner tiltrekker menn. Ikke glem at alle som lever nå har blitt født i løpet av de siste hundre åra. Er ikke alle de som har vært så heldige å få være med på den festen du kaller velferd.

Det jeg synes er skremmende er at vi har en stortingsrepresentant som lever i en så trang boble at han tror på en verden der kvinner kan gå nakne rundt i gatene uten jævlige konsekvenser. (Sier ingenting om hvor eller når eller hva.) Arild Stokkan-Grande - din idiot.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke det? Hva er grensen for hva en jente må ha på seg for å ikke bli voldtatt? Rustning?
Folk må da få lov til å ha på seg hva som helst, og være i fred.
Gærninger som tror de har en rett til å banke opp og voldta ei jente bare fordi de har på seg en type klær er i mine øyne personer norge kan klare seg uten.
Sist endret av Turbolego; 7. april 2011 kl. 19:41.
Snakk om å legge ord i munnen på medlemmer da. Hvem i all verden er det som sier at jenter ikke har rett til å gå med hva de vil? Ingen som sier at jentene skal gjøre ditten og datten. Vi sier at det er lurt å ta forhåndsregler ute på gata. Kan virkelig ikke fatte at noen er uenige med det! Vi prøver å danne et bilde av virkeligheten her (hvor alle disse jævla syke voldtekstpersonene er ute å lusker og voldtar både kvinner og menn)

Det sier seg selv at det blir mindre voldtekter om man tenker seg litt mer om. Det betyr ikke at man skal slutte å få has på voldtektsforbrytere av den grunn. Vi er alle sammen på samme side. Men noen av oss mener at jenter og gutter bør ta sine forhåndsregler der ute (nei det burde ikke vært sånn, men vi lever altså i dagens samfunn). Folk er idioter og naive om de tror annet.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Fy faen for noen holdninger enkelte her har. Hvorfor skal en kvinne være nødt til og måtte gjøre sånn og sånn for og ikke bli voldtatt. Jeg hadde aldri voldtatt noen uansett, har aldri tenkt tanken engang.

Noen av dere burde ta dere en runde oppi hodet og tenke over hvor latterlig syn dere har!
Vis hele sitatet...
Du ser ikke bakgrunden til at vi sier det BURDE bli tatt forhåndsregler? Jeg hadde heller aldri voldtatt noen, men for deres eget beste hadde jeg tatt det litt pent.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Snakk om å legge ord i munnen på medlemmer da. Hvem i all verden er det som sier at jenter ikke har rett til å gå med hva de vil? Ingen som sier at jentene skal gjøre ditten og datten. Vi sier at det er lurt å ta forhåndsregler ute på gata. Kan virkelig ikke fatte at noen er uenige med det! Vi prøver å danne et bilde av virkeligheten her (hvor alle disse jævla syke voldtekstpersonene er ute å lusker og voldtar både kvinner og menn)

Det sier seg selv at det blir mindre voldtekter om man tenker seg litt mer om. Det betyr ikke at man skal slutte å få has på voldtektsforbrytere av den grunn. Vi er alle sammen på samme side. Men noen av oss mener at jenter og gutter bør ta sine forhåndsregler der ute (nei det burde ikke vært sånn, men vi lever altså i dagens samfunn). Folk er idioter og naive om de tror annet.
Vis hele sitatet...
Problemet er når talspersoner som Amir Tauqir Chandhary tilsynelatende ser på klær som mer viktig enn mer politi i gatene, belysning, følge hverandre hjem osv.

Ja, man skal alltid ta forhåndsregler når man er ute i jungelen, men ikke ta voldtekstforbryterens side og si at det var på grunn av klærne hun ble voldtatt.
Hvordan vet vi om jenter som har blitt voldtatt har tatt forhåndsregler eller ikke?

For alt vi vet har jentene som har blitt voldtatt gått hjem i godt belyste gater, slått følge med venner, kanskje snakket i mobilen med en venn mens hun går hjemmover... Men fortsatt blitt voldtatt, og deretter blir fokuset i en eventuell rettsak at "hun hadde for lite klær på seg".

Jeg mener, hva faen?
Uansett hvor mye forhåndsregler man tar, så blir fokuset etter en voldtekt altfor ofte "hva hadde jenta på seg?".
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Om så jentene går nakne i gata betyr det ikke at man har lov til å overfalle og voldta dem. Hva om Amir Tauqir Chaudhary ble voldtatt av noen som ser på "lyseblå pologenser" som en invitasjon til å bli banka opp og rævpult? Skal vi da si at "han ba om det" eller at det var voldtekstmannen som var sjuk i hodet?
Vis hele sitatet...
Om så jentene går nakne i gata betyr det ikke at man har lov til å overfalle dem, men det er langt større sjanse for at det skjer enn om jenta hadde kledd seg litt mer nøytralt.

For å ta en litt drøy sammenligning - om du er på byen og lar lommeboka ligge åpnet synlig full av kontanter på bordet, og attpåtil lar den være ute av syne til tider, gjør det ikke at det er lov å stjele den. Det er fortsatt langt større sjanse for at det skjer enn om du hadde hatt den i lomma. Jeg sier ikke at jenter som blir voldtatt ber om det, og det er aldri offerets skyld, men så lenge situasjonen er som den er, så lenge det er syke mennesker der ute som voldtar bør man alltid ta forholdsregler, og det er dumt å ikke gjøre det.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Uansett hvor mye forhåndsregler man tar, så blir fokuset etter en voldtekt altfor ofte "hva hadde jenta på seg?".
Vis hele sitatet...
De som har slikt fokus bør gå inn i seg selv ja. For det er bare sykt.
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Du ser ikke bakgrunden til at vi sier det BURDE bli tatt forhåndsregler? Jeg hadde heller aldri voldtatt noen, men for deres eget beste hadde jeg tatt det litt pent.
Vis hele sitatet...
Jeg ser veldig godt bakgrunnen for dette, og jeg er fullstendig uenig.

Den dagen offeret må tilpasse seg gjerningsmannen har vi feilet fullstendig.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Jeg ser veldig godt bakgrunnen for dette, og jeg er fullstendig uenig.

Den dagen offeret må tilpasse seg gjerningsmannen har vi feilet fullstendig.
Vis hele sitatet...
Du låser vel verken husdøra eller bilen heller, da?
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Jeg ser veldig godt bakgrunnen for dette, og jeg er fullstendig uenig.

Den dagen offeret må tilpasse seg gjerningsmannen har vi feilet fullstendig.
Vis hele sitatet...
Hmm hva mener du bør gjøres da? Kluet er vell å tilpasse seg så man ikke blir et offer
De som påstår de ikke tar forhåndsregler her i livet er full av dritt i hvert fall.

De aller fleste låser bildører, husdører, passer på veska, passer på lommeboka, mobilen osv....Alt går på det samme (dette gjelder ikke bare voldtekt) og passe seg for kriminelle. Å komme her og si at man ikke burde gjøre det fordi man da tilpasser seg gjerningspersonene er helt på tur. Velkommen til virkeligheten, og begynn å se på nyhetene.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Snakk om å legge ord i munnen på medlemmer da. Hvem i all verden er det som sier at jenter ikke har rett til å gå med hva de vil? Ingen som sier at jentene skal gjøre ditten og datten. Vi sier at det er lurt å ta forhåndsregler ute på gata. Kan virkelig ikke fatte at noen er uenige med det! Vi prøver å danne et bilde av virkeligheten her (hvor alle disse jævla syke voldtekstpersonene er ute å lusker og voldtar både kvinner og menn)

Det sier seg selv at det blir mindre voldtekter om man tenker seg litt mer om. Det betyr ikke at man skal slutte å få has på voldtektsforbrytere av den grunn. Vi er alle sammen på samme side. Men noen av oss mener at jenter og gutter bør ta sine forhåndsregler der ute (nei det burde ikke vært sånn, men vi lever altså i dagens samfunn). Folk er idioter og naive om de tror annet.
Vis hele sitatet...
Du støtter jo til en viss grad oppfatningen om at jenter har litt skyld i at voldtekten finner sted, noe de absolut IKKE har.

Jeg siterer Pedersen: "Vi må ikke komme dit at jenter må te seg annerledes eller bli mindre fulle enn gutta - for da gir vi jentene ansvaret."

Det at du sammenligner den betvilelige hendelsen med kortet ditt med voldtekts-tematikken i artikkelen og denne tråden tilsier jo at du faktisk legger ansvaret og dermed litt av skylden på offeret. Dette tolker jeg til en viss grad som at du sier "Ikke kle deg som du ønsker, da blir du voldtatt."

En voldtekt er ALDRI offerets skyld. Uansett om hun har invitert deg inn i varmen men så ombestemmer seg og vil kaste deg ut, så er du pent nødt til å snu i døra.

Chaudhary er jo en oppegående person og han må jo dermed forstå at de fleste damer vet at det ikke er lurt å befinne seg alene på de mest utsatte områdene midt på natten, så hvorfor skal han da komme med en slik kommentar? "Åja.. Du var på Grynerløkka alene midt på natten ja.. Det var vel ikke så lurt?"

Sitat av Liverbird Vis innlegg
De som påstår de ikke tar forhåndsregler her i livet er full av dritt i hvert fall.

De aller fleste låser bildører, husdører, passer på veska, passer på lommeboka, mobilen osv....Alt går på det samme (dette gjelder ikke bare voldtekt) og passe seg for kriminelle. Å komme her og si at man ikke burde gjøre det fordi man da tilpasser seg gjerningspersonene er helt på tur. Velkommen til virkeligheten, og begynn å se på nyhetene.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er jo for svarte svingende at de fleste fint overlever å bli frastjelt en bil uten varige mén, men en voldtekt rammer noen for livet!! Mener du at folk skal gå med skuddsikre vester til en hver tid og ta forhåndsregler for å holde seg i live fordi det finnes skrullinger med våpen i samfunnet vårt?
Sitat av Liverbird Vis innlegg
De som påstår de ikke tar forhåndsregler her i livet er full av dritt i hvert fall.

De aller fleste låser bildører, husdører, passer på veska, passer på lommeboka, mobilen osv....Alt går på det samme (dette gjelder ikke bare voldtekt) og passe seg for kriminelle. Å komme her og si at man ikke burde gjøre det fordi man da tilpasser seg gjerningspersonene er helt på tur. Velkommen til virkeligheten, og begynn å se på nyhetene.
Vis hele sitatet...
Er det denne virkeligheten du vil at våre barn skal vokse opp i?

Du kan på ingen måte sammenligne materielle verdier med hvor mye et menneske er verdt, det finnes ikke nok penger i hele verden til det.

Strengere straffer er på sin plass, det er faktisk snakk om en person som potensielt er psykisk ødelagt for livet.

Slenger med en link:

http://www.stavangeravisen.com/art.asp?id=60856
Det å låse døra og passe på tingene våres kan ikke sammenlignes med det å måtte kle seg og oppføre seg annerledes enn man ønsker. Det håper jeg du skjønner?
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Steinaldertanker? Ehm, det er mer primitivt å tro at alle menn er som deg enn å tro at kvinner tiltrekker menn. Ikke glem at alle som lever nå har blitt født i løpet av de siste hundre åra. Er ikke alle de som har vært så heldige å få være med på den festen du kaller velferd.

Det jeg synes er skremmende er at vi har en stortingsrepresentant som lever i en så trang boble at han tror på en verden der kvinner kan gå nakne rundt i gatene uten jævlige konsekvenser. (Sier ingenting om hvor eller når eller hva.) Arild Stokkan-Grande - din idiot.
Vis hele sitatet...
Vær så snill å ikke anta ting om andre du ikke har kunnskap til å uttale deg om.

Latterlig tanke at overgripere skal unnskyldes, overgripere kommer til å voldta uansett. Hva med små jenter som ikke engang har skjønt konseptet med sex enda? Var de utfordrende fordi de kanskje hadde en luftig sommerkjole på seg? Slike meninger gjør meg rett og slett kvalm.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Vær så snill å ikke anta ting om andre du ikke har kunnskap til å uttale deg om.

Latterlig tanke at overgripere skal unnskyldes, overgripere kommer til å voldta uansett. Hva med små jenter som ikke engang har skjønt konseptet med sex enda? Var de utfordrende fordi de kanskje hadde en luftig sommerkjole på seg? Slike meninger gjør meg rett og slett kvalm.
Vis hele sitatet...
Tja, i Usa har det jo gått så langt at de ikke vil la barna leke nakne/lettkledde i parker og hager i frykt for pedofile..
For å unngå å bli voldtatt, må jeg passe meg. Jeg må bruke løse, lange pologensere. Jeg må holde meg hjemme etter at det har blitt mørkt om kveldene. Jeg må holde meg unna alkohol og narkotika, og først og fremst må jeg holde meg unna menn. Ellers kan jeg risikere å bli voldtatt, og det er altså da delvis mi skyld.

Jeg synes det er skummelt å måtte leve i konstant frykt. Om jeg er på fest og drikker en pils for mye, eller om jeg har på meg et kort skjørt, burde jeg på ingen måte måtte bekymre meg for hvorvidt noen kommer til å voldta meg eller ikke. Voldtekt er på ingen måte greit! Mange av dere sier at offeret aldri er skyldig, men at man uansett kan innføre tiltak for å minke sjansen for å bli voldtatt. Dette er heilt på trynet. Dere sympatiserer med overgriperne, bekrefter at stakkars menn som blir desperat kåte av å se lettkledde, fulle jenter, må forventes å overgripe.

I diskusjonen kan det være greit å huske at voldtekt av menn er et stort, økende problem. Synes dere det er greit også? Om en gutt går halvfull hjem fra fest med halvåpen skjorte og blir voldtatt, er dette noe han kunne ha forhindra?

Jeg er ikke naiv. Jeg veit sjansen for å bli voldtatt øker om man står halvnaken i Oslo sentrum midt på svarte natta. Jeg har sett statistikkene. Men det at så mange her meiner at voldtektsproblemet løses enklest om jeg holder meg hjemme, fullt påkledd, kontra det å fakke gjerningsmenn/-kvinner, sjokkerer meg. Med den innstillinga som så mange tydeligvis har, er det ikke rart ofrene kvier seg for å anmelde voldtektssaker.

Makan.
Sitat av Srbija Vis innlegg
Men ja fortsatt en haug med prostituerte på gatene og jenter som kler seg ut som horer når de skal på et utested. Er vel ikke rart folk voldtar folk
Vis hele sitatet...
Så du mener at idet en jente kler seg hva du anser som horete fortjener hu å bli voldtatt? Skal ikke jenter, i likhet som menn få lov til å gå som dem vil? Hva slags mennesker er egentlig menn? Personer uten selvkontroll og såppas forståelse for at nettingstrømper og et glimt av trusa ikke er et tilbud til en overfallsvoldekt - hvor offeret ofte vil slite med dette i lang tid?

Sitat av knutmoore Vis innlegg
De fleste voldtekter begås av norske menn. Media er rene rassistene når det kommer til voldtekt. Skylder alltid på de ikke-vestlige mennene for og sette de et dårlig lys
Og ja, jeg er 100% norsk
Vis hele sitatet...
Så hvem er du, som "100% norsk" til å bedømme når noe er rasistisk og ikke? Lei av alle nordmenn som hele tiden skal bestemme når andre skal føle det rasistisk og ikke.

Sitat av knutmoore Vis innlegg
Dersom det hadde vært omvendt og det var kvinner som var de som voldtok menn for det meste (noe som også skjer, faktisk) ville jeg tatt med meg et eller annet type våpen med meg hver gang jeg hadde dratt på f.eks en fest Også nå tar jeg med meg en lommekniv når jeg skal ut litt sent på kvelden, i tilfelle noen drittunger kommer og vil ha mine dyrbare kronestykker, eller mine awesome bukser
Vis hele sitatet...
For å slå en sammenligning til det viss-vasset du her drar opp - er det din egen feil hvis noen forsøker å rane deg fordi du går med dine såkalte awesome bukser? Eller er det personen som utfører ranet som har skylden, og ikke minst problemet?


Blir direkte flau og ikke minst overrasket over holdningen folk her går med - og jeg anbefaler samtlige av de som måtte ha dem å oppsøke profesjonell hjelp.
Jeg tror det er mange som blir missforstått i denne debatten. Ingen med hjernen i behold forsvarer voldtekter på noen som helst måte. Voldtekter er forkastelig, og det kan være en traumatisk opplevelse som ødelegger store deler av livene til de pårørte.

Jeg tror ikke på noen måte at de fleste her inne mener at det er kvinnen sin feil, eller at ansvaret ligger på henne i den forstand. Ståa i dag er at voldtekter forekommer, politiet har begrensede ressurser, og gjerningsmenn slipper fri på grunn av bevisets stilling. Dette er selvsagt noe dritt, og vi kan ikke håpe på noe annet enn at de brenner i helvete; men det betyr ikke at vi bør forkaste forslag om andre prevantive virkemidler kan og bør vurderes tatt i bruk. I et perfekt samfunn vil det ikke være nødvendig, og jeg tror ikke noen mener at jenter fortjener voldtekt om de går i feil klær, er på feil sted til feil tid; og ikke kan selvforsvar.

Det handler om å ta vare på og beskytte seg selv i størst mulig grad slik at slike ting ikke forekommer (og det forekommer alt for ofte). Igjen, det er aldri kvinnen sin feil, men hvis du som enkeltmenneske ønsker å minimere dine odds, så kan det være lurt å ta noen forholdsregler - som ved alt annet her i livet
Sitat av Getera Vis innlegg
Om jeg er på fest og drikker en pils for mye, eller om jeg har på meg et kort skjørt, burde jeg på ingen måte måtte bekymre meg for hvorvidt noen kommer til å voldta meg eller ikke.
Vis hele sitatet...
Det er det da ingen som har hevdet. Det konstateres bare at det finnes noen syke folk der ute, selv om det ikke er ønskelig

Sitat av Getera Vis innlegg
Voldtekt er på ingen måte greit!
Vis hele sitatet...
Godt observert

Sitat av Getera Vis innlegg
I diskusjonen kan det være greit å huske at voldtekt av menn er et stort, økende problem. Synes dere det er greit også? Om en gutt går halvfull hjem fra fest med halvåpen skjorte og blir voldtatt, er dette noe han kunne ha forhindra?
Makan.
Vis hele sitatet...
Ingen her har sagt at voldtekt er greit! Du liker tydeligvis å tro at hele verden er imot deg.

Sitat av Getera Vis innlegg
Mange av dere sier at offeret aldri er skyldig, men at man uansett kan innføre tiltak for å minke sjansen for å bli voldtatt. Dette er heilt på trynet. Dere sympatiserer med overgriperne, bekrefter at stakkars menn som blir desperat kåte av å se lettkledde, fulle jenter, må forventes å overgripe.
Vis hele sitatet...
Jorden kaller, det finnes mennesker der ute som ikke er mentalt friske, noe som vi uheldigvis må forholde oss til!
Sitat av nilsern Vis innlegg
Det å låse døra og passe på tingene våres kan ikke sammenlignes med det å måtte kle seg og oppføre seg annerledes enn man ønsker. Det håper jeg du skjønner?
Vis hele sitatet...
Om jeg skjønner det? Selvsagt. Om de som ble voldtatt skjønnner det? Du må nesten spørre de.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Om jeg skjønner det? Selvsagt. Om de som ble voldtatt skjønnner det? Du må nesten spørre de.
Vis hele sitatet...
Den hersketeknikkboka der burde du kreve pengene tilbake for, for det der gir ikke engang mening. Har du "spurt de som ble voldtatt" om de skjønner det?
Restyle: Mener ikke at det er noen som helst her som forsvarer dette. alle fordømmer det jo, utenom knutmoore da som som vanlig er litt på kanten.

Det er bare det at majoriteten av forslagene her går ut på at det er kvinnene som må gjøre noe annerledes, dette er jo i strid med det at de skal være like frie som oss menn. Vi menn kan være dritfulle, sovne ute, gå på by'n for og finne et knull og det er liksom greit.
Gjør en kvinne akkurat det samme som en mann så er de for det første stemplet som horer, blir de voldtatt så kunne de jo ha kledd seg annerledes, ikke hatt så digge pupper, eller ikke bare være så utrolig sexy og deilige.

Damekroppen fortjener å bli vist frem fordi den er pen, det er dette vi forbinder med skjønhet og sensualitet. Pils og damer på stranda er bare helmaks, MEN bare se ikke røre.(ihvertfall uten lov) De som ikke vil vise seg frem gjør ikke det, det er jo fortsatt deres egen kropp og deres eget valg.

Som en avslutning: Menn som ikke klarer og holde pikken i buksa (event kvinner en sjelden gang) burde havne på ett hjem for mentalt syke, de burde aldri slippes ut, en gang voldtektsmann alltid voldtektsmann. Grunnen til mitt utsagn er at mannen har 2 hoder, der det ene dominerer over det andre. (alle som har vært kåte vet hvor utrolig sterk den drivkraften er)

Tar samfunnet risikoen på at de skal komme ut en dag?
Kanskje noen som husker denne? http://no.wikipedia.org/wiki/Baneheia-saken

Vil vi virkelig ha sånne folk tilbake i gatene? De hadde sjangsen til og leve et skikkelig liv, denne sjangsen har de forkastet på en grusom måte.
Hadde det vært opp til meg hadde de blitt henrettet i all offentlighet midt på karl johan etter og ha blitt voldtatt med med en staur.

Denne er ganske ny: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/h...land/1.7513441

Dette her er 4 år med helvette for disse barna,

Sitat aftenposten: De to autistiske barna er nærmere 50 prosent varig invalide etter det påtalemyndigheten beskriver som grovt misbruk gjennom fire år.

- Denne saken er spesiell i så måte at de har fått varige skader av det de har opplevd. De har opplevd at de aller nærmeste omsorgspersonene har utsatt dem for krenkelser jevnlig på en meget grov måte over tid. Det er på mange måter ødelagte liv, sier bistandsadvokaten.

Se på de latterlig lave straffene
* Tiltalt 1, mann (64): Dømt til forvaring i 12 år.
* Tiltalt 2, kvinne (46): Dømt til forvaring i 11 år.
* Tiltalt 3, kvinne (46): Dømt til 4 års fengsel.
* Tiltalt 4, mann (46): Dømt til 4 års fengsel.
* Tiltalt 5, mann (63): Dømt til ett år og ni måneders fengsel.

Drit i menneskerettigheter i sånne saker, de kan faktisk ikke betegnes som mennesker lenger. Monstre, uhyrer eller dyr er på sin plass.
Ikke faen som mine skattepenger skal gå til og holde sånt søppel med mat og vann.
Hva skjer med en hund som angriper et menneske? DEN BLIR AVLIVET!
Sist endret av SinHazzard; 8. april 2011 kl. 11:49.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg er uenig med deg. Voldtekt gjør man bare ikke, så enkelt er det. Om en jente/mann har et ønske om å rave rundt skamdrita uten en eneste tråd på kroppen midt i Oslo by skal hun/han ikke bli voldtatt likevel.
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Jeg er uenig med deg. Voldtekt gjør man bare ikke, så enkelt er det. Om en jente/mann har et ønske om å rave rundt skamdrita uten en eneste tråd på kroppen midt i Oslo by skal hun/han ikke bli voldtatt likevel.
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen som er uenig med deg i det. Og om jeg parkerer bilen min midt i Oslo sentrum med ulåste dører og nøkkelen i tenninga skal ikke bilen bli stjålet heller.
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Det er vel ingen som er uenig med deg i det. Og om jeg parkerer bilen min midt i Oslo sentrum med ulåste dører og nøkkelen i tenninga skal ikke bilen bli stjålet heller.
Vis hele sitatet...
Lettere og stjele en bil enn og voldta noen.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Hvorfor ikke det? Hva er grensen for hva en jente må ha på seg for å ikke bli voldtatt? Rustning?
Folk må da få lov til å ha på seg hva som helst, og være i fred.
Gærninger som tror de har en rett til å banke opp og voldta ei jente bare fordi de har på seg en type klær er i mine øyne personer norge kan klare seg uten.
Vis hele sitatet...
Folk har definitivt lov til å være idioter.
Sist endret av Tap_the_Apex; 8. april 2011 kl. 19:08.
Jeg syntes dog at offeret aldri selv har skyld i en voldtekt. Selv om de går nakne ned gata er det ikke greit og voldta.
Norge skal være trygt. Bare fordi det i det siste er kommet mange utlendinger til norge med psykiske traumer skal da ikke norske jenter måtte gå med burka for det!
Hvis de ikke kan tilpasse seg et liv i det norske samfunn burde de enten bli sendt tilbake eller satt i forvaring for å beskytte samfunnet mot dem.
Er ikke greit og voldta uansett om du er grønn, hvit, rosa, eller lilla!
La oss nå alle være enige om en ting. Ingen her inne sier at det er greit å voldta....
Ingen her inne sier at offeret er skyld i voldtekter.

Det er ikke vits å hive mer ved på bålet med å påstå det innlegg etter innlegg.
Jeg skulle ønske man slapp å ta ta forhåndsregler i dette samfunnet på lik linje med alle dere andre. Men jeg ser jo at enkelte biter seg fast i at dette måååå en ikke gjøre....da vil jeg høre hva en burde gjøre for å forhindre flest mulig voldtekter. Man lever i en drømmeverden om man tror at politiet klarer å sette en stopper for voldtekt.

Forhåndsregler MÅ tas for å forhindre voldtekter dessverre, og det er det jeg har prøvt og poengtert i hele tråden. Da hjelper det lite og skrike ut om at det ikke burde være nødvendig for det er jeg selvsagt helt enig med.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Vel vi får innføre de greiene de brukte i vm i afrika. Der var det en sånn dings jentene dytta opp i underlivet med innovervendte pigger på. Stakk du penisen din inn i denne kunne du glemme og få den ut igjen uten legehjelp.
Vis hele sitatet...
Vil ikke det fungere litt imot sin hensikt? Da må jentene tilbringe mer tid med (den voldelige!) overgriperen, noe som ikke kan være særlig trivelig
Sitat av bullshizz Vis innlegg
Vil ikke det fungere litt imot sin hensikt? Da må jentene tilbringe mer tid med (den voldelige!) overgriperen, noe som ikke kan være særlig trivelig
Vis hele sitatet...
Nei, dette er et slags kondom (femidom), så voldtektsmannen sitter ikke fast i jenta.

Må vel til legevakta for å få den av, og dermed sitter han i buret.
+ at overgripern får såpass forbaska vondt at jeg tviler han tenker mere på sex der og da....
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Tar samfunnet risikoen på at de skal komme ut en dag?
Kanskje noen som husker denne? http://no.wikipedia.org/wiki/Baneheia-saken

Vil vi virkelig ha sånne folk tilbake i gatene? De hadde sjangsen til og leve et skikkelig liv, denne sjangsen har de forkastet på en grusom måte.
Hadde det vært opp til meg hadde de blitt henrettet i all offentlighet midt på karl johan etter og ha blitt voldtatt med med en staur.
Vis hele sitatet...
Det er bra det ikke er opp til deg, for din tankegang er ganske barbarisk. Hvordan mener du at du kan forsvare å voldta noen med staur, og så henrette de? Og hvorfor mener du det har noen hensikt å straffe en barbarisk handling, med enda en barbarisk handling?

Og nå går jeg ikke en gang inn på diskusjonen om hvorvidt Kristiansen faktisk er uskyldig dømt eller ikke.

Denne er ganske ny: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/h...land/1.7513441

*snip*

Se på de latterlig lave straffene
* Tiltalt 1, mann (64): Dømt til forvaring i 12 år.
* Tiltalt 2, kvinne (46): Dømt til forvaring i 11 år.
* Tiltalt 3, kvinne (46): Dømt til 4 års fengsel.
* Tiltalt 4, mann (46): Dømt til 4 års fengsel.
* Tiltalt 5, mann (63): Dømt til ett år og ni måneders fengsel.
Vis hele sitatet...
Hvilke straffer mener du er latterlig lave? De to første fikk 12 og 11 år forvaring, og det er absolutt ingen mild straff. De kan i teorien ende med å sitte livet ut, hvis de ikke blir ansett som skikket til å slippes ut igjen.

Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Drit i menneskerettigheter i sånne saker, de kan faktisk ikke betegnes som mennesker lenger. Monstre, uhyrer eller dyr er på sin plass.
Ikke faen som mine skattepenger skal gå til og holde sånt søppel med mat og vann.
Hva skjer med en hund som angriper et menneske? DEN BLIR AVLIVET!
Vis hele sitatet...
Tror du det blir et bedre samfunn hvis vi «driter i menneskerettigheter i sånne saker», eller skal du ta til fornuft og skjønne at vi må holde på visse prinsipper uansett hva folk har gjort? Det er ikke sånn at det blir mindre brutal kriminalitet ved at samfunnet henretter folk. Du kan jo se litt på hvilke land som har dødsstraff (kart til høyre), så skjønner du fort at Norge er et bedre sted å leve for folk flest enn samtlige av disse landene.

Du foreslår i tillegg at de skal voldtas først. Hva slags signaleffekt tror du det sender til folk? På en måte er det nok avskrekkende, samtidig har man legitimert voldtekt under visse omstendigheter. Da får du igjen problemet med de som ser det foregår og er legitimert, uten å koble det til omstendighetene. Resultatet er et samfunn jeg absolutt ikke vil leve i.
Er fullstendig enig med deg trådstarter. Mennesker idag har sluttet å bruke fornuften fullstendig! Det snakkes om å lære av historien, vi skal ikke gjenta feil som skjedde i første verdenskrig, vi skal unngå å opprette en ny hitler osv, hvorfor i helvette driver ikke jenter også å tenker litt med hue... Ja jeg er enig med at voldtektsmenn, uansett hvilken grunn bør bli grisejult, MEN det er alltids noe som provoserer frem voldtekten, enten er fyren en kåt gris som må knulle, men også kan det ja være traumer osv men uansett hva så er det visse jenter som tiltrekker disse voldtektsmennene.
- Hvem faen sier at du SKAL gå en mørk gate, seint om natta, lettkledd, ganskefull og helt alene.
- Hvem sier du skal sove over hos hvem som helst? Kjenn hvertfall personen du sover over hos ffs, for å være ærlig syns jeg mange av voldtektene er kvinners feil delvis (nei sier ikke de skal straffes, men de bør jo faen meg bruke hue)... Gå heller ut med flere personer som du veit vil følge hjem, sov evnt. over hos en av dem slik at dere går sammen 3-4-5 stk, hjem til den ene KJENTE personen... ta fuckings taxi hjem, er jo sånn sikkerhetstaxifolk som kjører kvinner gratis rundt... voldtekt midt på lyse dagen kan jeg ikke si no om, for det er da det virkelig bør bli satt ekstremt strenge straffer mot voldtektsmannen (ikke at han skal ha midlere straffer hvis han voldtar om kvelden), men det skal faen meg være lov å være forsiktig... Jeg er 20 år gammel, har vært over alt i Oslo Øst, og sentrum på alle mulige tidspunkter... jeg har aldri i mitt liv opplevd en gang at noen har tenkt på å rane meg, jeg henger ikke rundt et mørkt hjørne helt alene, med ukjente omgivelser... menmen er trist uansett for jenta... verden er ikke perfekt og trygg, på tide at barbie-boble-verdenen sprekker og de frie forstår at gatene er overlatt til de kriminelle etter mørkets tid! Skjønner ennå ikke hvordan kvinner MÅ gå gjennom den mørke ruta helt alene! -.-
Sitat av Ivar Vis innlegg
Er fullstendig enig med deg trådstarter. Mennesker idag har sluttet å bruke fornuften fullstendig! Det snakkes om å lære av historien, vi skal ikke gjenta feil som skjedde i første verdenskrig, vi skal unngå å opprette en ny hitler osv, hvorfor i helvette driver ikke jenter også å tenker litt med hue... Ja jeg er enig med at voldtektsmenn, uansett hvilken grunn bør bli grisejult, MEN det er alltids noe som provoserer frem voldtekten, enten er fyren en kåt gris som må knulle, men også kan det ja være traumer osv men uansett hva så er det visse jenter som tiltrekker disse voldtektsmennene.
- Hvem faen sier at du SKAL gå en mørk gate, seint om natta, lettkledd, ganskefull og helt alene.
- Hvem sier du skal sove over hos hvem som helst? Kjenn hvertfall personen du sover over hos ffs, for å være ærlig syns jeg mange av voldtektene er kvinners feil delvis (nei sier ikke de skal straffes, men de bør jo faen meg bruke hue)... Gå heller ut med flere personer som du veit vil følge hjem, sov evnt. over hos en av dem slik at dere går sammen 3-4-5 stk, hjem til den ene KJENTE personen... ta fuckings taxi hjem, er jo sånn sikkerhetstaxifolk som kjører kvinner gratis rundt... voldtekt midt på lyse dagen kan jeg ikke si no om, for det er da det virkelig bør bli satt ekstremt strenge straffer mot voldtektsmannen (ikke at han skal ha midlere straffer hvis han voldtar om kvelden), men det skal faen meg være lov å være forsiktig... Jeg er 20 år gammel, har vært over alt i Oslo Øst, og sentrum på alle mulige tidspunkter... jeg har aldri i mitt liv opplevd en gang at noen har tenkt på å rane meg, jeg henger ikke rundt et mørkt hjørne helt alene, med ukjente omgivelser... menmen er trist uansett for jenta... verden er ikke perfekt og trygg, på tide at barbie-boble-verdenen sprekker og de frie forstår at gatene er overlatt til de kriminelle etter mørkets tid! Skjønner ennå ikke hvordan kvinner MÅ gå gjennom den mørke ruta helt alene! -.-
Vis hele sitatet...
hvordan vet du at dem voldatte jentene har gått lettkledd?
De skulle kunne gå nakne gjennom byen uten å bli voldtatt, juster opp strafferammen med mange år, pluss kast dem ut av landet, sånnt pakk skulle blitt skutt på grensa!, blir for dumt å skylde på traumer osv, det er ikke en unnskyldning!

og det er et faktum at enkelte folkeslag ser på norske jenter som horer og betrakter jenter som går alene som fritt vilt
Jeg er en jente som mange ganger har gått relativt full hjem fra byen i Oslo. Gjennom Grønland, sentrum, Grünerløkka. Jeg er egentlig ikke redd for å bli voldtatt, rett og slett fordi det gidder jeg ikke. Jeg går kledd i det jeg vil, gjør det jeg vil og drikker så mye jeg vil. Men det har vært nære på noen ganger. Jeg ser ikke det som min skyld i det hele tatt, men jeg innser jo at den som sitter med det største problemet hvis jeg blir voldtatt ikke er voldtektsmannen, men jeg. Jeg vil ikke si at noen skal oppføre seg slik eller sånn, men jeg ser poenget ved at man bør være forsiktig, for som sagt, den dagen jeg blir voldtatt driter jeg antakeligvis i at det ikke var min skyld.

Ellers, jeg vet ikke om en fengelsstraff til en eventuell voldtektsmann hadde fått meg til å føle meg noe bedre.
Er vel ikke om at fengselstraffen skal få offeret til å føle seg bedre men samfunnet skal beskyttes og derfor berøves friheten til gjerningspersonen.
Jeg tror det er prinsippet med straff som frihetsberøvelse. For særdeles grove voldtekter kan det faktisk idømmes 21 år dog har jeg ikke funnet noen eksempler på det i media
går du med masse cash inn i det værste gettostrøket så kan man regne med å bli rana og banka opp. Det gjør det alikvell ikke greit å banke opp folk med penger i gettostrøk.

det samme med jenter og byen.


Synd men sant.
Godt med smør
Dette handler vel ikke om skyldplassering som de aller fleste som er i mot forhåndsregler prøver å vri det til, jeg fordømmer voldtekt til de grader i likhet med de fleste andre her. Jeg bor på bygda, låser ikke døra mi vist jeg bare er borte vekk en kort periode, reiser jeg til syden, låser jeg selvsagt leiligheita. Hadde jeg bodd i byen, hadde jeg låst døren min uansett.

Risikovurdering. Jeg drikker meg drita i kompani med kompiser som jeg har kjent i tiår i deres hus, fordi jeg vet det er 100% trygt å sovne der om jeg blir for full. Jeg gjør ikke dette når jeg skal på fest med kompiser i nærmeste by der jeg er mer usikker på omgivelsene mine.
Det handler ikke om skyld, men risikovurdering, når verden er slik den er i dag, er det kanskje ikke så forferdelig dumt med forhåndsregler.

Når det kommer til klær og voldtekt mener jeg ikke dette skal bli tatt med i forhåndsreglene. Jeg tror egentlig ikke så fryktelig mange voldtekter kunne vært hindret mtp. bruk av klær. Tynnkledd Gucci dame er nok ikke mer predisponert for voldtekt enn hu med dunjakka. Men hva vet vel jeg, jeg er ikke voldtektsmann.

Og lol til forslagene om å få voldtektsmenn avlivet, fakta er, en voldteksmann er ikke en hund, og gjennom rehabilitering kan denne personen fortsatt tilføye noe godt til verden. Før noen avføyer dette komplett skulle jeg likt å sett hvor mange som voldtar på nytt etter 1000 dager eller mer med stor frihetsnekt, store sosiale tilbakesetninger, eget sosialt liv ødelagt osv.

Men som sagt, jeg er ikke voldteksmann, men vet dette etter å pratet med voldteksmann som er ferdig sonet. Tror det er ufattelig få av dere som vet hvor mye psykisk bank 3-12 år i fengsel gjør.
Ja men hva med hvor mye psykisk bank voldteksofferet har fått pga. av voldtekten?

Voldteksofferet får det vell sjeldent stort bedre om det blir 2-3 år ekstra på straffen? dette er to forskjellige hjerner som skal leges på forskjellige vis.

Ugh, håper virkelig jeg slipper noen kommentarer om at jeg er pro voldtekt eller noe tøys nå.
Greit nok du syntes at de får mye psykisk bank i fengsel. Den kan jeg forstå. Men de har også til en stor grad ødelagt et annet liv enten for en lengere eller en kortere periode.
Har selv en vennine som ble offer for en voldtekt for 6 år siden. Hun er enda ikke den hun var den den dag i dag.
MEN og det er et stort men her, han som voldtok henne kan enda ikke gå trygt i Oslo sine gater. Ja han har sonet straffen sin som han fikk, men sinnet i hele venneflokken hennes er der enda. Og hadde vi fått tak i han så hadde nok flere av oss også råket inn for legemsfornærmelse eller lignende.
Resultatet ble jo at han måtte flytte fra oslo og lever den dag i dag på hemmelig addresse. Det tror jeg egentlig er en større straff en den påtale myndighetene ga han.
Godt med smør
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Greit nok du syntes at de får mye psykisk bank i fengsel. Den kan jeg forstå. Men de har også til en stor grad ødelagt et annet liv enten for en lengere eller en kortere periode.
Har selv en vennine som ble offer for en voldtekt for 6 år siden. Hun er enda ikke den hun var den den dag i dag.
MEN og det er et stort men her, han som voldtok henne kan enda ikke gå trygt i Oslo sine gater. Ja han har sonet straffen sin som han fikk, men sinnet i hele venneflokken hennes er der enda. Og hadde vi fått tak i han så hadde nok flere av oss også råket inn for legemsfornærmelse eller lignende.
Resultatet ble jo at han måtte flytte fra oslo og lever den dag i dag på hemmelig addresse. Det tror jeg egentlig er en større straff en den påtale myndighetene ga han.
Vis hele sitatet...
Det er kjempe fint at dere vil ta loven i egne hender, men det eneste jeg egentlig ville få fram er at om enten dere gjør det, eller om dere lar Norges Lover ta seg av svinet, så hjelper det ikke legingsprossesen hos offeret, og om noe, gjør den det bare lengre for voldtektsmannen.

Ødelagt et liv eller ei, så handler det ikke om straffen til menneske som har gjort det, men rehabilitering til de begge. Imo.
Men jeg er ingen fremmed for order raseri selv, så jeg vet hva du mener.

Just sayin'
Tror faktisk det hjelper legningsprossesen noe om offeret. Hun vet at hun aldri kommer til å påtreffe han i Oslo igjen.
Har jo i det siste vært et par saker der folk har blitt tvangsflyttet fra kommuner pga trusler o.l så ser absolutt et argument for at dette skal kunne brukes mere utvidet som straff.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3905335.ece
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=523595
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...hp?artid=20260
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=178027

Dette burde kanskje brukes mot voldteksmenn også? Er sikkert greit og ikke plutselig sitte på bussen ved siden av mannen som voldtok deg. Selv om det er svært lite sannsynlig at han kan gjennomføre noe på en full buss men allikevel. Syntes ikke offeret skulle være plaget med å se han gå fri i ettertid
Uten og orker å sette meg inn i hele diskusjonen:

For all del, en kvinne er ikke ansvarlig for å ha blitt voldtatt.
Men dersom det er en kjent sak at det i Oslo(evt i visse strøk) streifer rundt mentalt syke menn som kan finne på å voldta, er det ikke helt gjennomtenkt å trippe rundt i miniskjørt klokka 04:30.
Da vil jeg ikke si man er "selv delvis skyldig", men man har ikke gjort NOENTING for å forebygge det!

Blir litt som å være høylydt rasist midt i en antirasistisk demonstrasjon. (Litt, ville bare sette det på spissen)
Godt med smør
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Tror faktisk det hjelper legningsprossesen noe om offeret. Hun vet at hun aldri kommer til å påtreffe han i Oslo igjen.
Har jo i det siste vært et par saker der folk har blitt tvangsflyttet fra kommuner pga trusler o.l så ser absolutt et argument for at dette skal kunne brukes mere utvidet som straff.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3905335.ece
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=523595
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...hp?artid=20260
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=178027

Dette burde kanskje brukes mot voldteksmenn også? Er sikkert greit og ikke plutselig sitte på bussen ved siden av mannen som voldtok deg. Selv om det er svært lite sannsynlig at han kan gjennomføre noe på en full buss men allikevel. Syntes ikke offeret skulle være plaget med å se han gå fri i ettertid
Vis hele sitatet...
Kjempe tiltak, og det mener jeg, men det er da vesentlig forskjell på når retten fastsetter at du må flytte kontra, når en voldtektsmann må flytte pga. frykt for sin helse, jeg mener det blir litt teit å gjøre i en slik sak?
Bekjempe ild med ild? rettsystemet er jo fullt kapable til å vurdere slike situasjoner og sitter som regel faktisk med mere opplysninger enn vennekretsen deres?

Det hjelper sikkert offeret at hun/han kjenner seg trygg når hun tar bussen hjem, men tror faktisk fåtallet her ikke har pratet med en dømt voldtektsmann, jeg "tror" (dette er mine tanker) at voldtektsmannen etter noen år i fengsel ikke har særlig lyst å bli konfrontert med det hele med å møte på den damen igjen, og flytter som regel av eget initiativ eller vil ikke vise seg nært offeret uansett.

Selvsagt må dette vurderes ut i fra hver enkelt sak. Voldtektsmann er ikke bare voldtektsmann, det er forskjellige mennesker de og. Noen verre enn andre, vist noen absolutt vil trakkasere offeret er det da null problem å drite i det retten har henvist deg til å gjøre.

Må bare få understreket at jeg ikke synes det er ok med voldtekt, uansett situasjon, det krever rehabilitering, men i forskjellig grad etter situasjonen, gjentakelsesfare, psykisk helse på offeret og gjerningsmann osv osv.

Det virker som det er jævelig mye generalisering ute å flyr, som om folk bare glemmer at kriminelle er forskjellige individ de og. Uansett forbrytelse som regel, er jo derfor straffene varierer såpass.
Sorry at jeg ikke har svart før nå, har hatt det hektisk på jobb i helga og ville ta meg god tid til og svare deg og ikke stresse med det.

Sitat av Nichotin Vis innlegg
Det er bra det ikke er opp til deg, for din tankegang er ganske barbarisk. Hvordan mener du at du kan forsvare å voldta noen med staur, og så henrette de? Og hvorfor mener du det har noen hensikt å straffe en barbarisk handling, med enda en barbarisk handling?
Vis hele sitatet...
Je det er veldig bra helt enig med deg i det, kanksje det ikke hadde blitt sånn allikevel, men tanken er der. Er også 100% enig i at det er en veldig barbarisk tankemåte og hører egentlig ikke hjemme i dette samfunnet.
MEN enkelte tilfeller(henviser ikke til noen konkrete nå) er såpass alvorlige at den norske retten strekker ikke til. Er du av den typen som mener at enkelte individer skal ha sine rettigheter uansett hva?

Jeg tør og påstå at enkelte handlinger burde føre til noe mer, trenger ikke nødvendigvis å være så barbariske at de skal tortureres før de blir drept. En god omgang med juling, eventuelt at de selv hadde blitt voldtatt så de kan føle smerten til offeret.
Vi må ikke glemme at dagens samfunn ikke alltid har vært så sivilisert som det er nå, mennesker har fortsatt urinstinkter, de bare er veldig godt begravd. Enkelte hendelser vil hente frem disse innstinktene i en nesten hvilken som helst person.

Hvilke straffer mener du er latterlig lave? De to første fikk 12 og 11 år forvaring, og det er absolutt ingen mild straff. De kan i teorien ende med å sitte livet ut, hvis de ikke blir ansett som skikket til å slippes ut igjen.
Vis hele sitatet...
12 og 11 år for og ha ødelagt livet til noen er en veldig mild straff. De barna her skal ha mareritt og gråte seg til søvn mest sansynlig gjennom hele livet sitt, ikke nødvendigvis hver dag, men de skal ALDRI glemme dette.
12 år kontra 60 år, hva er værst?
Tenk hvordan ett barn føler seg når de personene du virkelig elsker og stoler 100% på kunne gjøre noe sånt mot deg? Alle her inne som selv har barn vet hva jeg snakker om når jeg drar frem kjærlighet i en familie, gleden i ett barns ansikt når mor eller far plutselig kommer hjem, de bokstavelig talt lyser opp. Finnes ikke straff nok i verden for de som ødelegger dette, spesielt ikke i norske luksusfengsler.

Jeg vet at de i teorien kan risikere og aldri slippe ut igjen, men helt ærlig, dette kommer aldri til og skje.


Tror du det blir et bedre samfunn hvis vi «driter i menneskerettigheter i sånne saker», eller skal du ta til fornuft og skjønne at vi må holde på visse prinsipper uansett hva folk har gjort? Det er ikke sånn at det blir mindre brutal kriminalitet ved at samfunnet henretter folk. Du kan jo se litt på hvilke land som har dødsstraff (kart til høyre), så skjønner du fort at Norge er et bedre sted å leve for folk flest enn samtlige av disse landene.
Vis hele sitatet...
Hvorfor må vi nødvendigvis holde på enkelte prinsipper i enkelte saker? Merk, nå snakker vi virkelig om grusomme saker, ikke en standard overgrepssak eller forseelse.
Til det kartet ditt: Majoriteten av land der det prakitseres dødsstraff er jo lokalisert til midtøsten, asia og store deler av afrika.
Midøsten/asia: Sharialovgivning uten noen form for retssikkerhet eller logikk. Krenkende kvinnesyn og stor forskjellsbehandling. I tillegg er det urgamle konflikter som aldri blir løst og diktatorer som sitter på maka og raner befolkningen og gjør som de vil.
Store delener av afrika: Samme som midtøsten utenom sharialovgivningen, stor fattigdom og mangel på mat og vann.
USA: Ett land med masse forskjellige mennesker, stor fattigdom og masse kriminalitet, rasisme i bøtter og spann og korrupsjon så langt øyet kan se.
Stor arbeidsledighet og en stat som prioriterer krig kontra landet sitt.
På hvilken måte kan du hevde at vi hadde blitt som disse landene her om vi hadde kverket et par stykker som faktisk hadde fortjent dette?

Norge har lav arbeidsledighet, er en velferdsstat der du uansett hva får penger til og klare deg til livets opphold, folk har masse penger og lider ikke under mangel på mat og vann. Vi stiller faktisk i en egen klasse når det gjelder og ha det godt, og ikke nok med det, vi klager på skatt, avgifter og andre bagatellmessige ting.
Sitat Ola Nordmann: "Nå er jeg så mett at jeg holder på og bli alvorlig irritert"

Prøv sammenligningen, jeg får det ikke til.

Tankeeksperiment: (dette må du på ingen måte ta alvorlig, er heller ikke rettet personlig mot deg, vil bare høre hva du synes)
Hvordan ville du ha reagert hvis jeg hadde voldtatt og drept ditt barn?
Hva ville du gjort med meg hvis du hadde sjangsen til og konfrontere meg ansikt til ansikt?
Har du ikke barn så tenk på den personen du setter høyest i livet ditt.

Du foreslår i tillegg at de skal voldtas først. Hva slags signaleffekt tror du det sender til folk? På en måte er det nok avskrekkende, samtidig har man legitimert voldtekt under visse omstendigheter. Da får du igjen problemet med de som ser det foregår og er legitimert, uten å koble det til omstendighetene. Resultatet er et samfunn jeg absolutt ikke vil leve i.
Vis hele sitatet...
Ja jeg synes det, tror også mange er enige med meg i det. Den største selvfølge er at det ikke er rom for tvil på om personen faktisk er skyldig eller ikke, dette vil også gjelde svært få saker ettersom kravene for dette skal være beinharde.
Hvilken tro har du på folk flest i norge? Tror du alle hadde gått bananas av den grunn eller tror du noen hadde tenkt "rettferdigheten har seiret"?
Generelt er straffene i norge altfor lave, forbrytelse og konsekvens har overhodet ingen sammenheng, ei eller noen logikk.

Kom over en sak her nå:
Mens han lå i sin egen seng ble Andye Mekasha Hassen (22) utsatt for det Nedre Romerike tingrett omtaler som en «grov forsettlig voldshandling, med gjentatte slag med knyttet hånd og spark mot hodet», skriver Romerikes Blad.

Mekasha Hassen døde senere samme dag av hjernehinneblødning. Tingretten slår i dommen fast at blødningen skyldtes volden.

Nå er en 21 år gamle Oslo-mannen i Nedre Romerike tingrett dømt til sju år og seks måneders fengsel for legemsbeskadigelse med døden som følge, under særdeles skjerpende omstendigheter.

21-åringen er også dømt til å betale til sammen 375.002 kroner i erstatning og oppreisning til offerets mor og ufødte barn.

-21-åringen skal ha fortsatt å feste etter at han hadde slått og sparket Andye Mekasha Hassen flere ganger i hodet. Hassen døde senere av skadene.

En familie til er ødelagt, pris 7.5 år i fengsel.

Og når vi nakker om signaleffekt.

Noaks ranet:
Følgende straffer ble utmålt

David Toska - 18 års fengsel
Kjell Alrich Schumann - 16 års forvaring
Erling Mathias Havnå - 16 års fengsel
Metkel Negassie Betew - 16 års forvaring
Ridvan Halimi - 15 års fengsel
Ikmet Kodzadziku - 13 års fengsel
Johnny Thendrup - 13 års fengsel
Alf Henrik Christensen - 11 års fengsel
Dan Pettersen - 11 års fengsel
Lars-Erik Andersen - 9 års fengsel
William Pettersen - 4 års fengsel
Thomas Ingebrigtsen - 4 års fengsel, tre og et halvt år betinget

Jusuf Hani (28) var den eneste som klarte å komme fra Nokas-ranet uten å bli pågrepet. Fem år senere meldte han seg selv i Stavanger.[1] Han ble i juni 2010 dømt til ni års fengsel i Stavanger tingrett etter å erkjent grovt ran med døden til følge.[2]

Hva var viktigst i straffeutålingen her, pengene eller at det var en offentlig tjenestemann som ble drept?
Jeg mener at kvinner (også menn) burde ta forhåndsregler før de går ut. Går man tynnkledd, alene ute på byen, i sterkt beruset tilstand, så har man egentlig bare seg selv å takke. Det er selvfølgelig ikke rett; man bør være trygg. Men sånn er ikke virkeligheten.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Jeg mener at kvinner (også menn) burde ta forhåndsregler før de går ut. Går man tynnkledd, alene ute på byen, i sterkt beruset tilstand, så har man egentlig bare seg selv å takke. Det er selvfølgelig ikke rett; man bør være trygg. Men sånn er ikke virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Dette blir jo totalt selvotsigende du sier at de kun har seg selv og takke? Du mener da altså at de er skyld i at de blir voldtatt? Du mener ikke at gjerningsmannen burde ha noen sperrer som begrenser hans kjødelige lyster?
Offeret har ingen skyld om de så gikk naken. Det er du som skal stagge dine kjødelige lyster og har du ikke den sperren så fortjener du forvaring!
Jeg mener legen har et veldig godt poeng.
Her i Norge ser jeg skjeldent at en gutt følger en jente hjem for at hun skal komme seg trygt fra byen eller hva som helst. Voldtekt skjer over alt, alle må passe seg.

Jeg leste mange av de kommentarene til folk der, og jeg er glad jeg aldri leser sånne aviser. Folk er jo totalt idioter.
Kan man ikke si til en kvinne; "Ikke gå alene i en mørk bakgate", uten at man blir kallt for kvinnehater??

Ting må bare forandre seg hvis det skal bli mindre voldtekt, og da mener jeg at vi burde passe litt bedre på hverandre og oss selv også.
Hele poenget er jo at man skal fokusere på "ikke voldta" og ikke flytte fokus over til "ikke bli voldtatt." Det fører ingen vei og løser ikke problemet. Det er rett og slett en avsporing i debatten.


http://s-ak.buzzfed.com/static/enhanced/terminal01/2011/4/5/15/enhanced-buzz-16293-1302031866-28.jpg
Sist endret av Mith; 11. april 2011 kl. 15:05.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hele poenget er jo at man skal fokusere på "ikke voldta" og ikke flytte fokus over til "ikke bli voldtatt."
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at det bør være hovedfokus, problemet er at voldtekter er og vil være tilstedeværende i dagens samfunn en god stund fremover; og problemet vil ikke løse seg ved at man ensidig angriper problemet, og fordummer og glatt overgår en løsning som i aller største grad fungerer -> enkle prevantive tiltak. Dette går ikke på at jenter må kle seg annerledes, ei heller drikke mindre. Du kommer veldig langt med å gå i grupper på flere personer, og være litt forsiktig med hvor du er på kritiske tider i døgnet.

Det fører ingen vei og løser ikke problemet. Det er rett og slett en avsporing i debatten.
Vis hele sitatet...
Litt usikker på om jeg er enig eller uenig; for det første fører det absolutt noen vei at jenter tar forhåndsregler selv om de i et perfekt samfunn ikke ville trengt det. For det andre vil jeg si at vi har kommet til et dilemma hvor motpartene i diskusjonen skiller seg.

Vi er enige i at det ikke bør forekomme, men vi er uenige i måten dette skal løses på. Din siden vil løse dette problemet ved å kun rette fokus på voldtektsmannen, mens jeg for min del syntes vi bør rette fokus på prevantive tiltak også - nettopp for å minimere sannsynligheten ytterligere, og for unngå flest mulig voldtekter. Det trenger ikke være mer komplekst enn å starte opp noen kampanjer, å rette fokus på at man bør holde i lag, og å være forsiktig med hvor man går alene. Dette kommer naturligvis som et tillegg til måten dere vil angripe problemet på, altså kartlegge hvorfor det forekommer, ha synligere politi, og langt bedre oppklaringsstatistikk.

Slik jeg ser det, så vil måten dere løser problemet på skape langt flere voldteker fordi dere anngriper problemet så ensidig; men det virker ut til at dere er helt tilfreds med det så lenge jenta ikke "skylder på seg selv"? Er det urettferdig av meg å hevde at vi ønsker færre voldtekter mens dere er fornyøde så lenge måten det løses på er korrekt og likestilt? Tror du ikke jentene som blir voldtatt blir ødelagte uansett?

Det er mulig jeg tar feil, men jeg tror vi har mye å hente på å gjøre alt i vår makt til å unngå det, til tross for at enkelte føler seg trokket på. Hvis samfunnet og kriminalitet har lært oss noe, så er det at prevantive tiltak hjelper; du låser bilen når parkerer, du låser hjemmet når du drar på jobb, og du har autentifikasjonsjonsmidler for å sikre personlig data. Hvorfor? Fordi enn så mye vi forsker og lærer opp samfunnet til ikke å gjøre innbrudd: så vil det forekomme. Hvorfor skal saken være så annerledes her? Jeg skjønner den moralske delen av problemet, men jeg skjønner ikke hvordan dere med samvittigheten i behold klarer å kaste bort slike hjelpemidler og metoder som garantert kommer til å ha effekt.

Merk at mesteparten av overfallsvoldtektene blir gjort av mennesker som kommer fra andre land i verden med utenkelige levekår, er dårlige integrert i samfunnet, og ligger nederst på den sosiale rangstigen. Så lenge integreringen vår ikke er god nok (og det er den ikke), så vil slike ting forekomme med hyppighet, noe dagens situasjon er et uheldig bevis på.

For min del handler ikke dette om skyld, det handler om raskeste og mest effektive vei til målet; som for min del er færrest mulig voldtekter.