Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3371
Vil menneskeheten klare og komme seg til Mars før min død (50-70ÅR til) ?

Jeg lurer også på om man kan ta utdanning som ville gjort slik at jeg kunne jobbet med romteknologi?

Diskuter fritt rundt mine spørsmål.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Logisk nok kan du studere romteknologi ja.

Høgskolen i Narvik har en slik linje f.eks.
Trådstarter
43 0
Finnes det noen mulighet for at jeg kunne bli sendt ut i rommet, visst jeg blir expert ++ i fagene?
se på dem som er hundre år gammle nå, da dem var unge var akurat det første flyet lette fra bakken om du ser nå har vi alerede hat mennesker på månen. hva som er mulig er et dumt spørsmål og diskutere da hva mennesket er i stand til altd forbauser oss. om du ser bare hvordan teknologi går fremmover tror jeg ikke det er noen begrensning på hvor langt mennesket kan komme innen tidsrommet vi lever i. og vi må og regne med at vi blir eldre og eldre og dermed får med oss lenger tidsperspektiv av hva som skjer.
Trådstarter
43 0
Hadde vært kult med noe "NORSK NASA" da

Får vell bare vente se ka som skjer i fremtiden, men ja er jo alltid arti og leke med tanken hvor lang vi kan komme mens jeg er i live. Hvordan kan vi oppdage noe som kan matche filmene/seriene vi har i dag? Det er jo nesten umulig og bare prøve tanken på FTL, eller?
Sitat av Newbe Vis innlegg
Finnes det noen mulighet for at jeg kunne bli sendt ut i rommet, visst jeg blir expert ++ i fagene?
Vis hele sitatet...
Hvis du er expert ja, men det krever meget mye av deg om du skal bli astronaut.
Du MÅ ha perfekt helse og karakter på det høyeste nivå. Det finnes ingen astronaut-utdannelse i Norge, men hvis du har toppkarakterer, pågangsmot, litt flaks og masse mer, kan du utdanne deg i Europa eller USA.
Trådstarter
43 0
Så egentlig er det beste å gjøre bare å vente?
Norge er medlem i European Space Agency (ESA) og der har de en svensk astronaut, Christer Fuglesang.. Media her i Norge liker å kalle ham norsk-svensk fordi han har en norsk far.

Forøvrig er en Mars-ferd innen 2030 ikke urealistisk. Foreløpig forskes det på mange forskjellige ting ang romreise. F.eks. tap av muskler i vektløs tilstand, en mer effektiv romdrakt, strålefaren i rommet, psykologisk påvirking ved en lang romferd, dyrke planter i rommet slik at de kan gi oksygen, bedre drivstoff/raketter, osv...
Sist endret av marsboer; 1. juni 2010 kl. 01:51.
Sitat av Newbe Vis innlegg
Så egentlig er det beste å gjøre bare å vente?
Vis hele sitatet...
Ja du må virkelig satse hardt om du skal få sjansen til og bli astronaut på heltid. Det er faktisk mulig og kjøpe en romtur, men du må gjennomgå mange fysiske og psykiske tester, og det er VELDIG DYRT.
Men noe Mars blir det ikke..
Tror ikke akkurat sjansene øker betydelig med en til astronaut fra eller til...
Klart du kan ta den utdanningen, det er jo bare å søke til aktuelle skoler.
Sitat av Newbe Vis innlegg
Finnes det noen mulighet for at jeg kunne bli sendt ut i rommet, visst jeg blir expert ++ i fagene?
Vis hele sitatet...


Du kan jo alltid sende inn en søknad og CV til NASA
Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Ja du må virkelig satse hardt om du skal få sjansen til og bli astronaut på heltid. Det er faktisk mulig og kjøpe en romtur, men du må gjennomgå mange fysiske og psykiske tester, og det er VELDIG DYRT.
Men noe Mars blir det ikke..
Vis hele sitatet...
Nei, leste i vitenskaps bladet at det er noen romturer man kan ta, som ikke trenger opplæring eller lignende i. Turen varte mindre tho.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Blir nokk ikke med det første noe tur til Mars.
Har ikke vert ett eneste menneske så veldig langt uten for jordas egen atmosfære siden turen de hadde til månen med Apollo 11.

Har sett en del dokumentarer om hvordan Nasa kunne komt seg til mars og metoder for hvordan dette blir en sikker og kort reise.
Så jeg tror mulighetene er der.
Det står heller på hva Nasa eller USA ønsker å bruke pengene på.

Nå tror jeg ikke Russland eller Japan blir de første å reise heller men jeg skulle ønske at de tok frem konkuranse instingtet å satt i gang utviklingen.

Uansett jeg håper virkerlig att de kommer til å gjør det før min død
Sist endret av Alphanio; 1. juni 2010 kl. 08:36.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Har allerede sagt ifra til min nåværende kjæreste at når den Mars landingenen blir sendt ''live'' så skal jeg ha TV'en, noen øl og venner over. Ingenting over, ingenting forsiden. Den sendingen skal jeg se!

Regner med at jeg er plassert perfekt i midtlivskrisa også når dette skjer. Er 23 nå
Sist endret av Bombasa; 1. juni 2010 kl. 16:15.
litt off topic men har dere sett Defying Gravity? ^^
Det er vel mange astronauter som har vært jagerflypiloter o.l? Da er vel militæret veien å gå for et godt grunnlag?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Legger merke til at mange som skriver her sier at vi ikke kommer til å dra til mars grunnet tekniske utfordringer og.l, jeg har til gode og se at dette er et problem man i realiteten ikke kan hanskes med. Jeg mener også å huske en plass i erindringen av NASA ikke var veldig opptatte av å komme seg til mars med det første, men heller jobbe mer med ISS. "The San Francisco Chronicle" skrev dog for noen måneder siden av Obama mente dette ville skjer. Ikke bare mars faktisk, men også en asteroide i samme slengen. Her er SFCs artikkel på nettet:
http://www.sfgate.com/cgi-bin/articl...MNIJ1CVCBB.DTL


Forskning i rommet gjøres for det aller meste på ISS, og vi trenger i grunnen ikke stå på månen når vi har en egen base i bane rundt jorden. NASA på sin side har først fokus på og foreta enda en månelanding før horisontene utvides. Etter å ha lest en del på NASA sin side fant jeg ingen informasjon om fremtidige månelandinger, men jeg insisterer på jeg har hørt snakk om det i media.

Videre kan jeg også si at om vi tillater atombombe-eksplosjoner i verdensrommet kan vi lage atom-romferjer som går på rekylen av små eksplosjoner. Dette er egentlig gammelt nytt, men ikke så mange vet om ideen. Vi tillater ingen sprengning av atombomber, ikke en gang i verdensrommet, derfor kan vi ikke bygge slike romskip. Disse ville bli heftig raske og dermed også gjort en tur til mars mer realistisk i nærmere fremtid.

http://en.wikipedia.org/wiki/Project...ear_propulsion)
http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_pulse_propulsion
"The constillation" prosjektet som hadde som mål om å ha et par månelandinger, for så å innta Mars ble jo nyligt nedlagt (les. starten av 2010) grunnet budsjettkut fra Obama administrasjonen -_-
Farkosten som skulle brukes, kalt "Orion" vil heldigvis fortsettes å utvikles. Desverre vil ARES raketten som skulle bli brukt til formålet se sin slutt slik det ser ut nå. Kjipt at de legger det ned når de hade fått sin første prøve oppskytning med denne raketten.

Håper bare at Obama administrasjonen kan putte inn litt mer penger i romfart igjen slik at vi får noe gang i sakene
Sist endret av Heigren Traceur; 1. juni 2010 kl. 22:00. Grunn: Skriveleif
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Heigren Traceur Vis innlegg
"The constillation" prosjektet som hadde som mål om å ha et par månelandinger, for så å innta Mars ble jo nyligt nedlagt (les. starten av 2010) grunnet budsjettkut fra Obama administrasjonen -_-
[...]

Håper bare at Obama administrasjonen kan putte inn litt mer penger i romfart igjen slik at vi får noe gang i sakene
Vis hele sitatet...
Av alle ting de kunne nedprioritere i nedgangstider tror jeg å kutte i romfart ikke var det verste.
Ellers håper jeg at prosjektet kommer i gang med tiden.
Sist endret av Sio; 1. juni 2010 kl. 22:28.
Du har generelt sett to typer astronauter: Piloter og vitenskaplig personell. For å bli pilot må du gjerne ha lang fartstid som jagerflypilot el. i USA og ha perfekt syn og så videre. Det andre alternativet er å være ekspert på f.eks. matematikk/fysikk, biologi, kjemi el. og dra i rommet for å drive forskning og eksperimenter. Da er de fysiske kravene litt slappere og du får antagelig gjort mer skikkelig arbeid mens du er på jorda og venter på din tur til å komme opp i luften.

Hvis du vil jobbe med romfart og verdensrommet bør du nok sikte på en utdanning med stor vekt på fysikk og matematikk, eventuelt en type ingeniørfag som er nyttig for produksjon av utstyr og skip.
Jeg håper de vil åpne med konkuranse fra Bl.a Japan, Russland og Europa. Trur dette kan føre til raskere utvikling i romfartsteknologien. Da slipper vi kanskje å vente altfor lenge med å se at menneske lander på Mars.

Det å satse på jobb i romfartsteknologien er fult mulig, men ekstremt vansklig. Du må toppe alt av karakter på V.g.s for å ha en mulighet til å komme inn på Nasa godkjente skoler, der de tilbyr utdanning.
Er du smart, rask til å lære osv... så har du nok kanskje muligheten til å jobbe i Nasa ( eller et annet selskap) om noen år. Har du i tillegg da veldig, veldig god helse kan du kanskje få muligheten til å bli astronaut.
Kanskje bruke noen år i militære på å bli jagerflypilot, kan kanskje hjelpe deg
Sitat av freakyfugl Vis innlegg
NASA på sin side har først fokus på og foreta enda en månelanding før horisontene utvides. Etter å ha lest en del på NASA sin side fant jeg ingen informasjon om fremtidige månelandinger, men jeg insisterer på jeg har hørt snakk om det i media.
Vis hele sitatet...
NASA holder på å forbedre teknologiene sine slik at de kan reise til rommet billigere og mer effektiv. Om jeg kjenner USA rett, kutter de budsjettet enda mer på grunn av det. Da kan det ta lang tid før det blir realisert.

På en annen side finnes det private selskapene som vil snart tilby flere romreiser i året til en billig pris. En million dollar per person, eller noe i den duren (billig i forhold til før). Det bør åpne for konkurranser som fører til mer effektive og enda billigere løsninger. Da kan det hjelpe NASA, tenker jeg.
Du må ikke ha store forventninger foran deg.
Sitat av Sio Vis innlegg
Av alle ting de kunne nedprioritere i nedgangstider tror jeg å kutte i romfart ikke var det verste.
Ellers håper jeg at prosjektet kommer i gang med tiden.
Vis hele sitatet...

NASA er det eneste av statlige organer i USA som bidrar i positiv retning i økonomien. For hver dollar NASA benytter seg av, blir i gjennomsnitt 7 dollar spyttet inn i økonomien gjennom selskaper som utfører arbeid for NASA.

Constellation ble ikke kuttet pga budsjettkutt. Når Obama beordret full stopp i økning av budsjettene til statlige organer ble NASA holdt utenfor. I siste budsjettforslag får NASA 5 milliarder dollar MER å rutte med de neste fem årene, enn de har hatt tidligere.

Grunnen til at Constellation ble kuttet var at programmet var mange år på etterskudd (blant annet skulle Orion-kapselen først være flyveklar i 2008, siste anslag var derimot på 2015). "Testflyvingen" av Ares 1 i oktober i fjor var heller ikke stort mer enn et PR-stunt. Ikke en eneste ting på den raketten stammet fra Ares 1, bortsett fra utseende. Kort og greit kun et stunt for å få det til å se ut som de var kommet langt i utviklingen, enda Ares 1 ble stadig utsatt mer og mer. Ares 1 hadde også store tekniske problemer og var ikke kraftig nok til å gjøre jobben sin, noe som gjorde at Orion ble strippet for mer og mer utstyr (les sikkerhetsutstyr), for å gjøre den lettere, noe som gjorde at enkelte astronauter protesterte og truet med å nekte å fly fartøyet.

I tillegg til de tekniske problemene, så satte Obama ned en kommisjon, når han kom til makten. Denne bestod av erfarne folk fra romfartsindustrien som kom med flere forslag til hvordan NASA burde gå frem videre. Den var ledet av Norm Augustine, tidligere CEO i Lockheed Martin som hadde kontrakten på å bygge Orion-kapselen.

Resultatet ble FY2011-budsjettet hvor Constellation er kuttet. Istedet skal NASA jobbe med teknologiutvikling for å kunne bygge en Heavy Lift-bærerakett, noe a la Ares V, om 5 år. Den internasjonale romstasjonen får også forlenget levetid til 2020 istedet for 2015. I tillegg skal nå private selskaper begynne å ta over det å sende astronauter til lav jordbane. SpaceX hadde for to dager siden sin første oppskyting av Falcon 9 raketten som skal sende forsyninger og astronauter til ISS i fremtiden. Noe som bør nevnes er at Falcon 9 er fullt utviklet nå, og klar til å bli erklært operativ. Denne raketten har vært på tegnebrettet omtrent like lenge som Ares-rakettene, og er nå i full drift. SpaceX har også kun brukt en brøkdel av pengene for å utvikle raketten.

Sitat av freakyfugl Vis innlegg
Jeg håper de vil åpne med konkuranse fra Bl.a Japan, Russland og Europa. Trur dette kan føre til raskere utvikling i romfartsteknologien. Da slipper vi kanskje å vente altfor lenge med å se at menneske lander på Mars.

Det å satse på jobb i romfartsteknologien er fult mulig, men ekstremt vansklig. Du må toppe alt av karakter på V.g.s for å ha en mulighet til å komme inn på Nasa godkjente skoler, der de tilbyr utdanning.
Er du smart, rask til å lære osv... så har du nok kanskje muligheten til å jobbe i Nasa ( eller et annet selskap) om noen år. Har du i tillegg da veldig, veldig god helse kan du kanskje få muligheten til å bli astronaut.
Kanskje bruke noen år i militære på å bli jagerflypilot, kan kanskje hjelpe deg
Vis hele sitatet...
Jeg tror at når Kina får opp farten og begynner å snakke om bemannede ferder til månen og Mars så tar det ikke lang tid før NASA følger på.

Når det gjelder utdanning innen romfart er det ikke så vanskelig som man skulle tro. Det finnes forøvrig ikke noe som heter NASA-godkjente skoler, og NASA er ikke et selskap, bare et statlig organ i USA . Kjempekarakterer er heller ingen krav. En astronaut jeg kjenner hadde ikke spesielt godt snitt på high school, men ble astronaut allikevel. Det er viktigere at man har interessen og arbeidsviljen.

Romfartsindustrien har bruk for folk fra et kjempespekter av utdanninger. NASA (og ESA for den slags skyld) trenger masse forskjellige typer folk. Man kan ta utdanningen innen ingeniørfag, bilogi, geologi, kjemi, fysikk, matte, økonomi, journalistikk, psykologi, medisin, og mange andre fag, og kunne finne en jobb et eller annet sted i NASA.

For å bli astronaut er det nok best å velge en naturfaglig utdanning. NASA og ESA har begge sagt at deres ideer om fremtidige astronauter er at de er forskere, mens jagerflyverne ikke lenger er så relevante. I Constellation var det faktisk meningen at sivile forskerer kunne bli kommandører på sine Orion-fartøy, noe som aldri kunne skjedd på f. eks. romfergen, som krever tidligere militære testpiloter bak spakene.
Sist endret av kimmern123; 6. juni 2010 kl. 14:10.