Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  478 47427
ChaosD:
Har en kompis som er i Jegerbataljonen, og det er hardt. MYE fysisk, mye øvelser, og mye skyting.
Han drog inn i august, og det "ryktes" til påske får han og de andre i troppen det ultimatum at de enten må verve seg for 3 nye år, eller bli dimmet.

Er du sprek nok og holder ut, kan du slippe unna med et veldig kort og actionfylt opphold i Forsvaret.

Selv sitter jeg på ræva på Haakonsvern, Bergen...Bare 6 måneder igjen nå..
Siden tråden handler om millitæret, velger jeg å kline til med et spørsmål.
Jeg var inne på sesjon da jeg var 18, men venter fortsatt på inkallingsordre etter snart 3år.

Noen som vet hva som er normen for/når folk skal inn i tjeneste? Har veldig lyst til å inn i millitæret.
Ring dem og meld interesse!
Skulle ikke forundre meg om dem kaster deg med på januaropptaket om du ønsker det.

Hvis ikke har både luft- og sjøforsvaret opptak i mars også.
Sitat av duxo
Ring dem og meld interesse!
Skulle ikke forundre meg om dem kaster deg med på januaropptaket om du ønsker det.

Hvis ikke har både luft- og sjøforsvaret opptak i mars også.
Vis hele sitatet...
Mulig det blir litt kort varsel, vanligvis er jo kontigentene fylt opp.

duxo: er du på Skjold, Setermoen, Heggelia eller Rusta?
Jeg skal ihvetfall til skjold 16.januar. Ingeniør bataljonen.
MP på Sessvollmoen 08.01.07 - 09.00
Sitat av Scampi
Jeg skal faktisk, de trengte meg på FOHK, så jeg blir overflyttet ;P
Vis hele sitatet...
Hva er FOHK ? jeg og vil til madlaleiren... skaff meg en stilling (A) er i hæren i nord-norge ATM
Sitat av ju-dazz
Bumper denne gamle tråden igjenn
Noen som skal til madla nå 9ende januar ?
Jeg må nedåver, men jeg gleder meg faktisk litt, er så lei av den der helvettes kjedelige butikkjobben jeg har nå.
Vis hele sitatet...
Jeg skal nedover dit også, tar toget morra kveld :S Men jeg gleder meg faktisk til førstegangstjenesten.
Er like før vi kan ha et nff treff i indre troms
For de som skal i Sambandsbataljonen nå i januar, velkommen
Sitat av aphex
Er like før vi kan ha et nff treff i indre troms
For de som skal i Sambandsbataljonen nå i januar, velkommen
Vis hele sitatet...
Hey mann...alt bra på Istind?
faen, savner gutta... :/
Setermoen / Panserbataljonen. sessvollmoen 15 januar. uff...
FOHK= Fellesoperativt Hovedkvarter.

Der alt skjer og alt styres fra.
Forhåpentligvis rett hjem! Men skal møte opp på Sessvoll 11 januar for å bli sendt i sambandsbataljonen ett eller annet sted. faen asså!!

Sitat av aphex
Er like før vi kan ha et nff treff i indre troms
For de som skal i Sambandsbataljonen nå i januar, velkommen
Vis hele sitatet...
Nff treff høres bra ut

Håper jeg ikke blir der altfor mange timer...
Sitat av OrIx
Forsvaret er gratis utdannelse og ingen dum ide. Tenk hvor heldige de som tar flysertifikat der er, 350.000 spenn spart og en knalljobb.

Du er ikke redd for å bli drept når du velger beredskapsstyrken?

De profesjonelle rans- ligaene leier nok inn folk med harde skyttere og de treffer målet de sikter på.

Noen som vet hvor man studerer til å bli prest? jeg har en følelse på at det blir lavere dødstall om folk vet de blir begravd av meg. Så ikke noe om dette på høyskolene. Sikkert feil av meg..
Vis hele sitatet...


Teologi heter studiet :-)
Sitat av Scampi
Hey mann...alt bra på Istind?
faen, savner gutta... :/
Vis hele sitatet...
Er nå tilbake på istind, alt bra her, hvilken tropp er/var du i?


Sitat av DeLonge
Forhåpentligvis rett hjem! Men skal møte opp på Sessvoll 11 januar for å bli sendt i sambandsbataljonen ett eller annet sted. faen asså!!



Nff treff høres bra ut

Håper jeg ikke blir der altfor mange timer...
Vis hele sitatet...
Da må du prøve å få gjort det på sessvollmoen, når du først er kommet opp hit, så er det veldig vanskelig å komme seg ut. Det blir sagt her at de regner med at 10-20 stk dimmer på dagen på sessvollmoen....
Sitat av aphex
Er nå tilbake på istind, alt bra her, hvilken tropp er/var du i?
\
Vis hele sitatet...
Jeg er/var radiomann, jeg vet du ;P
Savner rom 207 tilogmed...hvordan er egentlig ståa på kaserna?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Scampi
Jeg er/var radiomann, jeg vet du ;P
Savner rom 207 tilogmed...hvordan er egentlig ståa på kaserna?
Vis hele sitatet...
Glemte hvem du var først, sorry

Alt er bare stas nå, har tilogmed nett på hele kaserna! Nye rekrutter som er litt diffus ennå, men...

Er UH for øyeblikket, så sitter på ronkerommet, ehm, mener UH-Kontoret. Får en litt ekkel følelse av å sitte her...
Sitat av aphex
Glemte hvem du var først, sorry

Alt er bare stas nå, har tilogmed nett på hele kaserna! Nye rekrutter som er litt diffus ennå, men...

Er UH for øyeblikket, så sitter på ronkerommet, ehm, mener UH-Kontoret. Får en litt ekkel følelse av å sitte her...
Vis hele sitatet...
Hehe, følg med! ;P

Kos med nye folk da?
Var ikke så fryktelig mange, hørte jeg...og mange som dimma ved oppmøte :P

UH, ja...kos det da.
Jeg satt der inne da Løvlie var UH og leecha nettet...ganske kos, egentlig.
Argh! Vi har fått hauger med nye rekrutter til ingbn. Laaaaange køer i messa! hat
Men det er litt morsomt å bli hilst til!
sånn litt offtopic, noen som har latt være å møte på sesjon? hva har skjedd? eller hva kan skje?
Du får ny innkallingsordre, hvis du ikke møter opp på disse, de sender det vel ut et par ganger, kommer MP og henter deg tror jeg.
MP'n finner meg aldri! ;P

hehe, men la oss si at jeg ikke møter og mp'n ikke finner meg, eller finner meg...spørsmålet er, blir sjansen min mindre for å f.eks få læreplass i militæret senere?
Sitat av Noose
Du får ny innkallingsordre, hvis du ikke møter opp på disse, de sender det vel ut et par ganger, kommer MP og henter deg tror jeg.
Vis hele sitatet...
Ny innkallingsordre, evt rekommandert sending dersom den ikke besvares. Dersom du ikke møter gjentatte ganger blir du politianmeldt.

MP har ingen politimyndighet ovenfor sivile, derfor er det Politiet som evt må hente den vedkommende og dra ræva hans ned på sesjon.

Men stort sett så får man de aller fleste til å møte opp bare ved å snakke med enten de eller foreldrene. (spesielt å forklare mødre konsekvenser av å ikke møte opp er effektivt)
Sitat av Scampi
Hehe, følg med! ;P

Kos med nye folk da?
Var ikke så fryktelig mange, hørte jeg...og mange som dimma ved oppmøte :P

UH, ja...kos det da.
Jeg satt der inne da Løvlie var UH og leecha nettet...ganske kos, egentlig.
Vis hele sitatet...
kos å kos.... alle er jo litt distrahert, og borte, får liksom ikke kontakt med de. De er vel som oss

Mange som dimma ja, dro 4-6 fra telekompaniet i går... De blir jo sykmeldt for gnagsår for faen... pingler...
Sitat av aphex
kos å kos.... alle er jo litt distrahert, og borte, får liksom ikke kontakt med de. De er vel som oss

Mange som dimma ja, dro 4-6 fra telekompaniet i går... De blir jo sykmeldt for gnagsår for faen... pingler...
Vis hele sitatet...
Heiheihei!

TKP er knall, vi rocker!
Og hørte rykter om reg1 var på real fyllekule da Strøm var IB, anmeldelser og gode greier...hvem var ikke innblanda i dritt? TKP ;P

Menmen...regner med det var nye folk som dimma?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen som skal til Madla i mars eller?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg skal opp til Rena som fallskjermjeger. Gleder meg som en liten unge, noen som har opplevelser de vil dele derfra?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Selv gikk jeg lei etter nesten fire måneder i HVUV, tok 2 uker tjuvperm og ble dimma når jeg endelig møtte opp.

Erfaringer jeg vil dele fra min korte militære karriere uten å røpe "rikets hemmeligheter."

Mye TTT som sagt, ting du går mest lei av er vasking på rom og dass, vedlikehold av AG3, feltøvelser med lite søvn og mye stress.

Ting som kan være greit er å hilse på allt og alle som har noe på skulder/brystklaffen.
Gå inn skoene med vann ASAP.

Pass på å ikke skrive for mye TS`er, da kan det bli surt for deg ei stund fremover (Du skjønner hva TS er når du kommer dit.)

Ord som mottatt, klart, menig, og ditt eget etternavn, blir ren rutine.

Still klokka etter Løytnanten.

Møt alltid opp 1-2 minutter før morgenoppstillingen.

Er som regel greit befal, men pass dere for sjefen for B kompaniet.

Ikke kjeft for mye på UB Korporalene, de har det ikke lett de heller. Skal du diskutere med befal, husk å vær konstruktiv og saklig.

Om du har trøbbel med å rense sluttstykket (Fungerer som en svamp for kruttslam.) Blås igjennom det. utkasteren er jævlig å rense, men går bra om du trikser litt.

Ikke ring noe befal når du er på fylla (Rommet ditt blir aldri rent nok om morgenen hele uka etter.) Faktisk, ikke oppsøk noe befal når du ikke er i tjeneste.

Før du går til messa, husk å puss sko og sjekk antrekk!

Alltid ha ID kortet på deg!

Aldri drikk øl på basen.. ALDRI!

Og forresten, Brannalarm er aldri en bra ting. De sier dere kommer bare til og høre den en gang.. Første Gang: Midt på svarteste natta for Berett løpet. Andre gang: Brannøvelse. Tredje gang, Feltøvelse. Fjerde og Femte gang, feil med brannalarmen..

Vil også føye til: Aldri snakk med vakthavende på brakka.

Og til sist, Alltid ha en god unnskyldning.


PS: Til dere gamere der ute. Laptop er tillatt, de har trådløst nettverk på soldatheimen.

Får håpe dere får ett hyggeligere opphold på HVUV enn det jeg fikk.

Edit: Skaff JIF mopp!!

Edit 2: Den første morgenen vil du ikke våkne opp 0730! stå opp klokka 0530, skaff vaskeutstyr fra bøttekottet og få vaske gulvet i det minste, og re senga så det ser høvelig ut i allefall, de legger ikke mye vekt på renslighet de første par dagene, men det er ett pluss at rommet ikke ser helt bomba ut etter oppstillings tid. Ellers, når romvask er en prioritet/ påkrevd rutine, husk å vask toppen av skapene, under madrassene, bord, vinduskarm, vasken (Bruk vann og papir, ikke la det være fingeravtrykk noen steder.) Karmer, Lister, så og si allt. Ett lite tips: Over vask lampa er ventilasjons hullet, der kan det samle seg en del støv. Når du kneler, pass på å ikke få skokrem på gulvet, det er ett helvete å få vaska vekk. Siste tips: Alltid ha skokrem og børste i ei lårlomme. Når du er ute på marsj, ha så lite i lommene som mulig. Plagsomt når tøy gjennomvått med svette skraper på blank hud og forårsaker blemmer og gnagsår.

Ett siste tips til ærede freaker: Aldri demonter sluttstykket på egenhånd uten å ha fått instruksjon om hvordan det skal gjøres.
Sist endret av RødHammer; 26. april 2007 kl. 13:46.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg skal inn i sjøforsvaret i januar 08