Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3926
Jeg har hørt og erfart at batteri mister mye av kapasiteten sin når de blir kalde.
I en stund har jeg da lurt på hva som skjer dersom batteriet varmes opp igjen.
Vil kapasiteten komme tilbake eller "mister" batteriet strengt talt mye energi når den blir kaldt?
Den kjemiske prosessen går hurtigere ved høyere temperaturer.
Så: ja, batteriet kan levere mer når det varmes opp igjen.

Alle batterier er å regne som "ferskvare", og bør oppbevares kjølig når de ikke brukes.

Et fulladet batteri som kjøles ned og lagres, for så å varmes opp igjen, vil da gi maksimalt av hva det kan levere.

Det vil alltid være tap ved lagring, men MINDRE tap når batteriet lagres kjølig....
Så dersom man varmer opp batteriet i en elbil, mens man kjører vil også kjøredistansen bli lengre en om man ikke varmer batteriet, selv på vinteren?
Når katastrofen traff på ute på tur, varmet jeg opp gameboyen i buksa, så jeg kunne spille litt lenger.
Iphonen min slår seg av da det blir for kaldt, og jeg får den ikke på igjen. Så fort jeg kommer inn i varmen, og er der litt kan den skues på.
På de fleste elbiler er enten batteriene varme konstant, blir varmet opp fortløpende eller man kan velge å ha de kald.

På en elbil har varme vs kalde batterier veldig mye å si.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
På de fleste elbiler er enten batteriene varme konstant, blir varmet opp fortløpende eller man kan velge å ha de kald.

På en elbil har varme vs kalde batterier veldig mye å si.
Vis hele sitatet...
Har selv hørt dette, men har også hørt at Tesla får betydlig mye mindre rekkevidde på vinteren en på sommeren. Er dette pga. oppvarmingskostnader? I så fall, hvorfor? Varmen I bilen burde brukes for batteriene også.
Min elbil (Peugeot iOn) er det slik at rekkevidden er bare 70-80 km om vinteren, mens sommeren skal det gå oppmot 150 km. Hvis jeg slår av varmen, viften, osv, klarer bilen ca 110 km, så jeg antar at kulden tar en del av batteriet. Men det er ikke gøy å fryse i sin egen bil. Jobben min er heldigvis ikke lenger enn 15 km hjemmefra, så jeg kan kjøre fram og tilbake to ganger uten å lade. Med full varme
Sist endret av marsboer; 19. februar 2014 kl. 15:12.
▼ ... over en måned senere ... ▼
"Øko-Terrorist"
Når det er kaldt ute vil syrevekten i batteriene gå opp mens kapasiteten går ned(ca 20%). Ihvertfall det jeg lærte når jeg ble radiooperatør.
Når de kommer i normal temperatur igjen vil syrevekta og kapasitet gå tilbake til det normale.

Det er null poeng i å lagre batterier i kjøleskapet, anbefalt oppbevaring er romtemperatur og tørt.

http://www.dinside.no/909757/dette-b...-romtemperatur
Sist endret av tr80r; 21. mars 2014 kl. 19:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tr80r Vis innlegg
Når det er kaldt ute vil syrevekten i batteriene gå opp mens kapasiteten går ned(ca 20%). Ihvertfall det jeg lærte når jeg ble radiooperatør.
Når de kommer i normal temperatur igjen vil syrevekta og kapasitet gå tilbake til det normale.

Det er null poeng i å lagre batterier i kjøleskapet, anbefalt oppbevaring er romtemperatur og tørt.

http://www.dinside.no/909757/dette-b...-romtemperatur
Vis hele sitatet...
Du har åpenbart lært om blybatterier. Og dinside-artikkelen omtaler truleg alkaliske batteri, ikkje litium-ion-batteri. For Li-Ion-batteri er det gunstig med kjølig oppbevaring (4-5°C, ikkje under 0°C), og ikkje heilt fullading, og aldri tomlading. Klattlading i området 40-90% er rimelig gunstig.

Men i praksis har det neppe ekstremt mykje å sei for konsumere.
"Øko-Terrorist"
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du har åpenbart lært om blybatterier. Og dinside-artikkelen omtaler truleg alkaliske batteri, ikkje litium-ion-batteri. For Li-Ion-batteri er det gunstig med kjølig oppbevaring (4-5°C, ikkje under 0°C), og ikkje heilt fullading, og aldri tomlading. Klattlading i området 40-90% er rimelig gunstig.

Men i praksis har det neppe ekstremt mykje å sei for konsumere.
Vis hele sitatet...
Dette har du helt sikkert rett i, Ikke mye li-ion batterier i bruk som nødstrøm
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
I RC verdenen er det Litium-polymer batterier som regjerer, og der finnes følgende data om det skulle være interessant: