Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 11007
Dette blir for spesielt intresserte
Har lest litt om denne karen og ingen kan jo si annet at mannen er klikka i hodet,Ted Bundy blir vel regnet som tidenes seriemorder, MEN! At en kar med slik utseende og en slik karriere,han jobbet som rådgiver for selvmordskanditater og deprimerte i tillegg til utdanning innen svært "tunge" skoler er psykopat,altså i ordets rette forstand er umulig for meg,At han lider av det samme som Charlie Manson er for meg så fjernt som det kan få blitt! Jeg er fan av at man ikke skal dømme etter utseende,men jeg mener er man sjuk nok så ser man det! på en eller annen måte,sinnslidene har ofte et vanvittig "dypt" blikk som alarmerer at her er det noe,dette har ikke Ted Bundy.

Kan det kun være snakk om generell ondskap?For en psykopat ville aldri kunnet finne på å ta utdanning innen helsevesnet,for det er ingen vinning å hente.En viss sympati er jo blitt vist mtp at Bundy var sterkt deprimert selv...
Sist endret av Enesheen; 29. november 2010 kl. 21:30.
Ja du har kanskje et poeng der, Josef Fritzl er vel ikke den peneste mannen vi har på kloden, for å sammenligne han og Bundy.
Sist endret av ToxtethTerror9; 29. november 2010 kl. 21:45.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Hvorfor mener du sympati og depresjon henger sammen?
Sitat av ToxtethTerror9 Vis innlegg
Ja du har kanskje et poeng der, Josef Fritzl er vel ikke den peneste mannen vi har på kloden, for å sammenligne han og Bundy.
Vis hele sitatet...
Jeg tror nok egentlig de bildene av Josef Fritzl fra media er litt missvisende men..
Sitat av Johnny B Vis innlegg
Hvorfor mener du sympati og depresjon henger sammen?
Vis hele sitatet...
Jeg mener at siden Bundy var deprimert og at han tok utdanning og ble rådgiver for deprimerte så ligger det en empati og sympati der! stikk i strid i det hva vi hører for kriteriene for psykopati! Bundy viste hva depresjon innebar,derfor ville han hjelpe andre,en psykopat ville aldri hjulpet andre uansett å mye dem hadde tilfelles.En psykopat vil jo ikke tenke på annet en selvinning og elendighet mot andre individer

Mao,Bundy viste sympati,om han var psykopat,så må jo hele lidelsen reformeres!
Sist endret av Enesheen; 29. november 2010 kl. 22:21.
Sitat av Admiralj Vis innlegg
Mao,Bundy viste sympati,om han var psykopat,så må jo hele lidelsen reformeres!
Vis hele sitatet...
Det at han var rådgiver gir ikke en god nok grunn til å si at han hadde sympati. Det ville vært som å si at alle leger, sosionomer, hjelpepleiere, sykepleiere og og lignende automatisk er utelukket som sosio/psykopater.

I denne situasjonen ville sikkert for eksempel en kunne si at han hadde denne jobben fordi han fant det lettvint at fremmede åpnet seg til han, senere kunne han utnytte dem. Det å ikke ha empati, er ikke det samme som å være total ignorant ovenfor menneskers følelser, man setter seg bare ikke seg selv inn i dem.
Sitat av Scipio Vis innlegg
Det at han var rådgiver gir ikke en god nok grunn til å si at han hadde sympati. Det ville vært som å si at alle leger, sosionomer, hjelpepleiere, sykepleiere og og lignende automatisk er utelukket som sosio/psykopater.

I denne situasjonen ville sikkert for eksempel en kunne si at han hadde denne jobben fordi han fant det lettvint at fremmede åpnet seg til han, senere kunne han utnytte dem. Det å ikke ha empati, er ikke det samme som å være total ignorant ovenfor menneskers følelser, man setter seg bare ikke seg selv inn i dem.
Vis hele sitatet...
Nevn meg 1 person som "setter seg selv inn" i en fremmed situasjon?
I og for seg er det ikke "normalt" å hjelpe vilt fremmede,heldigvis har vi mennesker som gjør dette.De fleste har nok meg seg og sitt
Sist endret av Enesheen; 29. november 2010 kl. 22:31.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Sitat av Admiralj Vis innlegg
Jeg mener at siden Bundy var deprimert og at han tok utdanning og ble rådgiver for deprimerte så ligger det en empati og sympati der! stikk i strid i det hva vi hører for kriteriene for psykopati! Bundy viste hva depresjon innebar,derfor ville han hjelpe andre,en psykopat ville aldri hjulpet andre uansett å mye dem hadde tilfelles.En psykopat vil jo ikke tenke på annet en selvinning og elendighet mot andre individer

Mao,Bundy viste sympati,om han var psykopat,så må jo hele lidelsen reformeres!
Vis hele sitatet...
Hvor har du fra at han faktisk var en psykopat? Og hvordan vet du at hans egentlige intensjoner for å utdanne seg innenfor psykologi var for å hjelpe andre? Etter en kjapp lesning fra wikipedia (kan riktig nok være en litt shady kilde, så rett meg om jeg tar feil) så ser det ut til at Bundy ikke begynte å lide av depresjon før "Stephanie Brooks" forlot han, noe som var etter hans skolegang innenfor psykologi.

Forøvrig ville jeg nok tro en god del psykopater har utdanning/jobb innenfor helsevesenet uten at de nødvendigvis har valgt den retningen for å hjelpe mennesker.
Sitat av Johnny B Vis innlegg
Hvor har du fra at han faktisk var en psykopat? Og hvordan vet du at hans egentlige intensjoner for å utdanne seg innenfor psykologi var for å hjelpe andre? Etter en kjapp lesning fra wikipedia (kan riktig nok være en litt shady kilde, så rett meg om jeg tar feil) så ser det ut til at Bundy ikke begynte å lide av depresjon før "Stephanie Brooks" forlot han, noe som var etter hans skolegang innenfor psykologi.

Forøvrig ville jeg nok tro en god del psykopater har utdanning/jobb innenfor helsevesenet uten at de nødvendigvis har valgt den retningen for å hjelpe mennesker.
Vis hele sitatet...
Nemlig,mtp at han fikk en deprisjon av dette så er det en følelse der,for denne kvinnen og det er jo stikk i strid i mot hva psykopati er? Altså 90 prosent av befolkningen kan jo bli ikledd slik en mambojambo diagnose,det er latterlig og stigmatiserende mot alle som ikke er så inni granskauen politisk korrekte!

Sitat av Admiralj Vis innlegg
Nemlig,mtp at han fikk en deprisjon av dette så er det en følelse der,for denne kvinnen og det er jo stikk i strid i mot hva psykopati er? Altså 90 prosent av befolkningen kan jo bli ikledd slik en mambojambo diagnose,det er latterlig og stigmatiserende mot alle som ikke er så inni granskauen politisk korrekte!
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=mc1BL...eature=related
Sist endret av Enesheen; 29. november 2010 kl. 22:34.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Sitat av Admiralj Vis innlegg
Nemlig,mtp at han fikk en deprisjon av dette så er det en følelse der,for denne kvinnen og det er jo stikk i strid i mot hva psykopati er? Altså 90 prosent av befolkningen kan jo bli ikledd slik en mambojambo diagnose,det er latterlig og stigmatiserende mot alle som ikke er så inni granskauen politisk korrekte!
Vis hele sitatet...
Trenger ikke nødvendigvis være følelser for nøyaktig denne kvinnen. Hvordan vet du at han ikke ble deprimert fordi han rett og slett bare ble avvist?
En følelse av at han hadde feilet, at hans forsøk på manipulasjon ikke fungerte slik han hadde forutsett?

Men igjen spør jeg deg, hvordan vet du at han faktisk var psykopat? Trenger ikke lide av psykopati for å kunne drepe en hel hau av mennesker. Riktig nok har du sikkert delvis irrasjonelle reaksjoner på diverse detaljer, hendelser etc. Men trenger ikke være psykopat.

Og nei, 90% av befolkningen kan ikke bli diagnosert for en slik personlighetsforstyrrelse, ettersom at din definisjon ikke står i samspill med realiteten.

Edit: Så ikke den videoen du linket til før nå. Men skjønner ikke helt hva du vil med den. Det hele kan jo for alt vi vet del bare være rent skuespill og manipulasjon fra hans side.
Sist endret av Johnny B; 29. november 2010 kl. 22:47.
Sitat av Johnny B Vis innlegg
Trenger ikke nødvendigvis være følelser for nøyaktig denne kvinnen. Hvordan vet du at han ikke ble deprimert fordi han rett og slett bare ble avvist?
En følelse av at han hadde feilet, at hans forsøk på manipulasjon ikke fungerte slik han hadde forutsett?

Men igjen spør jeg deg, hvordan vet du at han faktisk var psykopat? Trenger ikke lide av psykopati for å kunne drepe en hel hau av mennesker. Riktig nok har du sikkert delvis irrasjonelle reaksjoner på diverse detaljer, hendelser etc. Men trenger ikke være psykopat.

Og nei, 90% av befolkningen kan ikke bli diagnosert for en slik personlighetsforstyrrelse, ettersom at din definisjon ikke står i samspill med realiteten.

Edit: Så ikke den videoen du linket til før nå. Men skjønner ikke helt hva du vil med den. Det hele kan jo for alt vi vet del bare være rent skuespill og manipulasjon fra hans side.
Vis hele sitatet...
Du misforstår meg,jeg tror ikke at Bundy er det,men han blir framstilt som en,men jeg mener er man så sjuk at man faktisk har en slik lidelse så ser man det(søk opp Helge Ivar Breland Pedersen) Jeg går bare ikke med på det,jeg setter pengene mine på Generell ondskap og har jeg viklet meg inn slik at jeg formulerer meg dårlig så tar jeg den.

Men,suma sumarum så tror jeg ikke Ted Bundy var syk,men kun gjorde dette av ren lyst..
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Admiralj, det finnes mange psykopater i samfunnet vårt som er fullt fungerende individer. Å være psykopat er milevis fra synonymt med å være seriemorder. Du burde kanskje lese litt mer om psykopati og andre psykiske lidelser.
Hvis han var psykopat er det vel empatien og sympatien som skal være svekket, men det i seg selv utelukker ikke at han kan fungere som rådgiver for folk med selvmordstanker. Det at han hører på de, trøster de og hjelper de betyr ikke nødvendigvis at han faktisk bryr seg. Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre.

Dessuten utarter vel ikke diagnosen psykopat seg likt hos alle, mulig det finnes forskjellige grader av psykopati.
Har ikke lest så mye om det, men den typen diagnose er vel uansett basert mye på observasjon, intervjuer og slikt, som kan manipuleres mye av pasienten.
Er ikke som å finne en svulst, vil tro hjernen til en psykopat ser ganske normal ut.
Sist endret av Bothrops; 29. november 2010 kl. 23:10.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Admiralj, det finnes mange psykopater i samfunnet vårt som er fullt fungerende individer. Å være psykopat er milevis fra synonymt med å være seriemorder. Du burde kanskje lese litt mer om psykopati og andre psykiske lidelser.
Vis hele sitatet...
Feil! en psykopat vil nesten uten unntak leve ut lidelsen sin.

Mener du at en psykopat kan ha omsorg å kjærlighet for..la oss si,dyr?
Sist endret av Enesheen; 29. november 2010 kl. 23:13.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Admiralj, det finnes mange psykopater i samfunnet vårt som er fullt fungerende individer. Å være psykopat er milevis fra synonymt med å være seriemorder. Du burde kanskje lese litt mer om psykopati og andre psykiske lidelser.
Vis hele sitatet...
Du tenker på sosiopater.
Feil! det er funnet feil på hjernen til folk med psykopati(gå inn på documentaryheaven.com for å se dokumentaren) Jeg vil ikke tro at folk som kvalifiserer for slik lidelse vil se ut som hvilken som helst person
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Admiralj Vis innlegg
Feil! en psykopat vil nesten uten unntak leve ut lidelsen sin.

Mener du at en psykopat kan ha omsorg å kjærlighet for..la oss si,dyr?
Vis hele sitatet...
Feil! En psykopat kan svært gjerne leve som et normalt individ. Grunnen til dette er blant annet at psykopati ikke forutsetter at man er mindre intelligent enn andre individer. Derfor kan en gjennomsnittlig intelligent psykopat lett (bevisst eller ubevisst) spille ut sine sosiale roller slik miljøet rundt ham krever. I likhet med psykisk friske mennesker vil en psykopat etter beste evne forholde seg til sosiale normer. Derfor kan en psykopat fra utsiden se totalt normal ut.

Det er derimot noe annet dersom man blir bedre kjent med personen. Ved nærmere kontakt kan man lettere oppdage oppførsel som avviker fra sosial norm, og dermed skape grunnlag for mistanke om en psykisk lidelse.
Sist endret av thomasf; 29. november 2010 kl. 23:30.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Feil! En psykopat kan svært gjerne leve som et normalt individ. Grunnen til dette er blant annet at psykopati ikke forutsetter at man er mindre intelligent enn andre individer. Derfor kan en gjennomsnittlig intelligent psykopat lett (bevisst eller ubevisst) spille ut sine sosiale roller slik miljøet rundt ham krever. I likhet med psykisk friske mennesker vil en psykopat etter beste evne forholde seg til sosiale normer. Derfor kan en psykopat fra utsiden se totalt normal ut.

Det er derimot noe annet dersom man blir bedre kjent med personen. Ved nærmere kontakt kan man lettere oppdage oppførsel som avviker fra sosial norm, og dermed skape grunnlag for mistanke om en psykisk lidelse.
Vis hele sitatet...
Da har man psykopatiske trekk og ikke en "fullblods" psykopat,en "fullblods" psykopat vil uten unntak havne i kontakt med fengselsvesenet,som Wayne her.Det går på tankemønster osv osv
http://www.youtube.com/watch?v=yMJJfYLjl6c
Sist endret av Enesheen; 29. november 2010 kl. 23:38.
Sitat av Admiralj Vis innlegg
Nevn meg 1 person som "setter seg selv inn" i en fremmed situasjon?
Vis hele sitatet...
Hvert eneste menneske som lever i et samfunn, hvilket som helst samfunn. Du setter deg selv daglig inn i et system underbygget av meningene til de fleste menneskene du ser rundt deg hver dag.

- Hvorfor du ikke dreper de du hater.
- Hvorfor du ikke tar det du kan.

De fleste anerkjenner lovene for flertallets beste, vedtatt av flertallet. Nå er det du skal si at dette ikke er deg i det hele tatt. Du gjør akkurat det, du tar det du kan, og ser på risikoen objektivt og gjør det du kan. Du må likevel forholde deg til de som lever etter "det faste lovverket." Om det er noen grunn til at du ikke skulle gjøre dette? Nei, bare en nedside hvis du blir tatt.

Sitat av Admiralj Vis innlegg
I og for seg er det ikke "normalt" å hjelpe vilt fremmede,heldigvis har vi mennesker som gjør dette.De fleste har nok meg seg og sitt
Vis hele sitatet...
Jo, det er et nokså vell innebygd instinkt at mennesker tar vare på sin egen art. Det er bare at de manglene i verden skjules for oss. Hver dag dør flere barn enn jeg orker å telle til av sult, men jeg tenker ikke over det for det. Orkaner som Katharina for eksempel, men også andre katastrofer gir større giverglede fra allmuen. Dette på grunn av større mediadekning der man får mer tilknytning til dem som lider overlasten.

Så er det vår jobb å bruke fornuften til å underdrive instinktet. Eller være en sosiopat.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Admiralj Vis innlegg
Da har man psykopatiske trekk og ikke en "fullblods" psykopat,en "fullblods" psykopat vil uten unntak havne i kontakt med fengselsvesenet,som Wayne her.Det går på tankemønster osv osv
http://www.youtube.com/watch?v=yMJJfYLjl6c
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder? YouTube-filmer av psykopater som snakker er ikke akkurat solid materiale. For det der er helt nytt for meg, og jeg har hatt fag i psykologi.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Har du noen kilder? YouTube-filmer av psykopater som snakker er ikke akkurat solid materiale. For det der er helt nytt for meg, og jeg har hatt fag i psykologi.
Vis hele sitatet...
Ok,Poindexter,hit me! forklar meg fult og helt hva en psykopat er? jeg dør nemlig av nyskjerrighet.Så en psykopat kan få avslag på avslag på avsalg på avslag av kvinner og alikavel reagere "redelig" ? kan en psykopat ha kjærlighet for dyr,sine nærmeste? eller er det kun til egen vinning? har jeg misforstått psykopati? Vil en psykopat sitte ved siden av sin søster og foreldre å føle medynk og medfølelse,eller vil tanken kun gå på "hei,jeg vil egentlig drepe deg"
Sist endret av Enesheen; 29. november 2010 kl. 23:50.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Admiralj Vis innlegg
Ok,Poindexter,hit me! forklar meg fult og helt hva en psykopat er? jeg dør nemlig av nyskjerrighet.Så en psykopat kan få avslag på avslag på avsalg på avslag av kvinner og alikavel reagere "redelig" ? kan en psykopat ha kjærlighet for dyr,sine nærmeste? eller er det kun til egen vinning? har jeg misforstått psykopati? Vil en psykopat sitte ved siden av sin søster og foreldre å føle medynk og medfølelse,eller vil tanken kun gå på "hei,jeg vil egentlig drepe deg"
Vis hele sitatet...
Jeg lurer bare på hvor du har informasjonen din fra. Det er litt merkelig at du mener jeg har feil, selv om jeg linker til kilder, og dine uteblir.

Jeg mener at psykopater lett kan simulere disse følelsene du beskriver. Det kan være av egen vinning eller for å unngå sanksjoner fra miljøet rundt ham.
Sitat av Admiralj Vis innlegg
Nevn meg 1 person som "setter seg selv inn" i en fremmed situasjon?
I og for seg er det ikke "normalt" å hjelpe vilt fremmede,heldigvis har vi mennesker som gjør dette.De fleste har nok meg seg og sitt
Vis hele sitatet...
1 person = meg :-)

Men vil og si at denne jobben, rådgiver for selvmordskandidater, er jo som skreddersydd for en socio/psychopat. Her har han jo radig tilgang på offer som det er kjent at kan komme til å begå selvmord (disse vil muligens ikke stikke seg ut som mord, om ikke det er fysisk umulig at det var selvmord), og han har allerede en maktposisjon (socio/psychopater har ofte blitt sitert i at de ønsker makt over ofrene sine liv) som han kun utnytte videre.

Så sett at dette er en helt kald, kynisk og kalkulerende morder uten empati så er det yrket, etter min mening, en salig god fangst for en type som Bundy. Vet ikke om han utnyttet sin stilling, men det ville absolutt ikke forundre meg.
Sitat av thomasf Vis innlegg
Jeg lurer bare på hvor du har informasjonen din fra. Det er litt merkelig at du mener jeg har feil, selv om jeg linker til kilder, og dine uteblir.

Jeg mener at psykopater lett kan simulere disse følelsene du beskriver. Det kan være av egen vinning eller for å unngå sanksjoner fra miljøet rundt ham.
Vis hele sitatet...
Du linker til wikipedia,og du kommer her å snakker om at du har hatt fag innen psykologi,så er det det du kan komme opp med? lettvekter!

Fortell meg hva du har lært heller? for alle som leser psykologi er automatisk seiersherrer vet du,så jeg kan jo i realiteten bare gi meg...
Sist endret av Enesheen; 29. november 2010 kl. 23:57.
Helt enig med Thomasf her en psykopat kan simulere disse følelsene.

indicators of psychopathy include a parasitic lifestyle and the use of superficial charm to succeed in these ventures. Although psychopaths have difficulties with relationships, they are more than willing to put on their "mask" for criminal activities that require them to be charming or demonstrate a sense of caring.
Vis hele sitatet...
kilde : Keppel, R.D. (1995). The riverman: Ted Bundy and I hunt for the green river killer.
Sitat av Admiralj Vis innlegg
Dette blir for spesielt intresserte
Har lest litt om denne karen og ingen kan jo si annet at mannen er klikka i hodet,Ted Bundy blir vel regnet som tidenes seriemorder, MEN! At en kar med slik utseende og en slik karriere,han jobbet som rådgiver for selvmordskanditater og deprimerte i tillegg til utdanning innen svært "tunge" skoler er psykopat,altså i ordets rette forstand er umulig for meg,At han lider av det samme som Charlie Manson er for meg så fjernt som det kan få blitt! Jeg er fan av at man ikke skal dømme etter utseende,men jeg mener er man sjuk nok så ser man det! på en eller annen måte,sinnslidene har ofte et vanvittig "dypt" blikk som alarmerer at her er det noe,dette har ikke Ted Bundy.

Kan det kun være snakk om generell ondskap?For en psykopat ville aldri kunnet finne på å ta utdanning innen helsevesnet,for det er ingen vinning å hente.En viss sympati er jo blitt vist mtp at Bundy var sterkt deprimert selv...
Vis hele sitatet...
Blir helt feil å si at det er mulig å se om en person er psykopat. Ut i fra utseende eller om han er intelligent. Et bedre eksempel på dette er "Ted" Kaczynski. Han kom inn på Harvard som 16 og hadde en doktorgrad i matematikk en alder av 24. Og jobbet som assisterende professor i et år etter det.

Kaczynski earned his Ph.D. with his thesis entitled "Boundary Functions" by solving a problem so difficult that Piranian could not figure it out. Maxwell Reade, a retired math professor who served on Kaczynski's dissertation committee, also commented on his thesis by noting, "I would guess that maybe 10 or 12 men in the country understood or appreciated it.
Vis hele sitatet...
Mr. Unabomber
http://msnbcmedia4.msn.com/j/msnbc/Components/Photos/061129/061129_unabomber_vlrg_330a.widec.jpg
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Admiralj Vis innlegg
Du linker til wikipedia,og du kommer her å snakker om at du har hatt fag innen psykologi,så er det det du kan komme opp med? lettvekter!

Fortell meg hva du har lært heller? for alle som leser psykologi er automatisk seiersherrer vet du,så jeg kan jo i realiteten bare gi meg...
Vis hele sitatet...
Wikipedia-artikkelen er kanskje ikke beinsolid, men siden du er spesielt interessert i temaet, foreslår jeg at du leser Lingh: Psykopater och sociopater. Det jeg har lært er hva jeg har skrevet, så med mindre du har kilder som støtter opp om dine påstander, legger jeg denne tråden død, for dette begynner å bli trøttende.
Sitat av nikons Vis innlegg
Du tenker på sosiopater.
Vis hele sitatet...
Sosiopat er synonymt med psykopat

Psykopati kan deles inn i flere subgrupper avhengig av hvor framtredende enkelte holdninger er fra person til person.
Sitat av Schizofrenic Vis innlegg
Sosiopat er synonymt med psykopat

Psykopati kan deles inn i flere subgrupper avhengig av hvor framtredende enkelte holdninger er fra person til person.
Vis hele sitatet...
Du virker fornuftig.Kan du forklare meg,kan en psykopat ha oppriktige følelser for sine nærmeste og dyr?
Jeg lover på tro å ære jeg skal legge debatten død,men trenger en svar på dette.Vis en psykopat koser med en katt,er dette ekte eller falskt,ligger det i bakhodet "oi,ossen ville denne katten sett ut i 230 grader i ovnen?"
Sist endret av Enesheen; 30. november 2010 kl. 01:51.
En psykopat har nedsatt evne til å prossesere følelser. Derfor så uteblir dype hengivne emosjonelle reaksjoner og følelser. naturligvis vil individet ha problemer med empati. En psykopat gestalter tre personligheter. Offer tyrann og sjarmør. Psykopater pleier å ha ett ekstraordinert kontrollbehov. Mange på empati er ett stort handicap. Psykopati er faktisk mer vanlig enn du tror.

Se denne: http://www.youtube.com/watch?v=oaTfdKYbudk

Der vil du få se hvordan en psykopat prosseserer følelser og kanskje du da vil forstå littt bedre.

Generell ondskap for ondskapens skyld finnes ikke. Man finner den i diagnoser og skader og diverse.. En psykopat er ikke ond. Han prosseserer bare ikke følelser. Det er ikke lett å ta hensyn til emosjoner hvis du ikke kan føle dem.

Mange glemmer f eksempel at en psykopats kalde, til tide kyniske og rasjonelle måte og tenke å handle på egentlig handler om en overlevelses teknikk. Det er en måte å manøvrere seg gjennom livet på med et særdeles stort handicap. Mangel på empati er ikke ondskap i seg selv.

Alle her i livet vårt styres av følelser. Følelser for andre, for ting, for situasjoner, for oss selv. Meningen med livet og følelse av tilfredshet og lykke i livet avhenger av at det emosjonelle liv kan føles. En psykopat kan ikke kjenne på det emosjonelle aspektet ved livet, men vil i løpet av sitt liv prøve å forstå det og bruke det og delta i det på sin måte, og det er vel her problemene oppstår. Psykopaten vil komme til kort i mange av sine relasjoner og ha vansklig for å forstå en rekke sosiale koder. Og ofte kommer dette til utrykk gjennom det man kaller for antisosial atferd. Psykopaten er ikke ond for ondskapens skyld og det virker som om mange har misforstått akkurat det.

Jeg sier ikke at alle psykopater kan fritaes, eller unnskyldes for den skade de påfører seg selv og omgivelsene sine. Det er uansett ikke alle psykopater som er like ille. En psykopat som vet at han er psykopat kan f eks være litt mer bevisst på akkurat det. Som alle andre mennesker ønsker jo også psykopater og bli godt likt, elsket osv osv.Selv om de egentlig ikke helt vet hva det innebærer og hvordan de skal oppnå dette så vil vi vel alle være godt likt. Jeg kjenner psykopater som driver direkte rovdrift på seg selv. Som lar seg nesten utnytte, og gjør alt for å hjelpe og behage andre. Ikke av de samme grunnene som "den barmhjertige samritan" nødvendigvis, men likevel. De ønsker å bli likt og å bli akseptert og elsket.

Jeg tror ikke at en psykopat er en god ektemann/kvinne eller familieperson eller forelder eller kjæreste matriale, men det går fint an å omgåes disse menneskene hvis man tar dem for det de er og ikke har urealistiske forventninger til det.

Se her: a murders brain. Dr Daniel Aimen spect scanner kriminelle og mordere.
http://www.youtube.com/watch?v=agPUo...eature=related

Denne kan hjelpe en å forstå at mennesker som gjør slike ting alltid er psyke på en eller annen måte.
Dette er da Charles Manson:
http://www.pernchumchon.com/wp-content/uploads/2009/05/manson-before.jpg
og jeg synes ikke han ser udiskuterbart psykopatisk ut.

Det kan ikke ha seg at de fleste kriminelle blir, i media, framstilt med et svært lite flaterende bilde? Og at du dermed trekker egne konklusjoner om utseende linket til handlingsmønster osv?

Da vg publiserte bilder av Nokas-gutta, så de alle ut som tilbakestående utskudd. Fordi vg brukte bilder der de så tilbakestående ut, trodde jeg et øyeblikk at de var det. Nå viser det seg jo at de ser helt normale ut.

Media har mer å hente på å framstille folk på en måte som bryter med normalen, så de bruker som regel 'uheldige' bilder.


Et mer kjent bilde av Charles Manson (dette) kan selvfølgelig argumenteres hit og dit, og han ser jo mer ut som en psykopat her, enn på det første bildet. Det beviser jo ingenting!

Stephen Hawking, feks, sikler jo på seg selv, men han er smartere enn alle oss tilsammen..
Sitat av Zepur Vis innlegg
Dette er da Charles Manson:
http://www.pernchumchon.com/wp-content/uploads/2009/05/manson-before.jpg
og jeg synes ikke han ser udiskuterbart psykopatisk ut.

Det kan ikke ha seg at de fleste kriminelle blir, i media, framstilt med et svært lite flaterende bilde? Og at du dermed trekker egne konklusjoner om utseende linket til handlingsmønster osv?

Da vg publiserte bilder av Nokas-gutta, så de alle ut som tilbakestående utskudd. Fordi vg brukte bilder der de så tilbakestående ut, trodde jeg et øyeblikk at de var det. Nå viser det seg jo at de ser helt normale ut.

Media har mer å hente på å framstille folk på en måte som bryter med normalen, så de bruker som regel 'uheldige' bilder.


Et mer kjent bilde av Charles Manson (dette) kan selvfølgelig argumenteres hit og dit, og han ser jo mer ut som en psykopat her, enn på det første bildet. Det beviser jo ingenting!

Stephen Hawking, feks, sikler jo på seg selv, men han er smartere enn alle oss tilsammen..
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=5uhmt...A14A7A&index=9

Jeg holder på mitt,er man syk nok så ser man det.Jeg har vært bort i alt for mange tillfeller hvor dette stemmer til at jeg lar meg råkke sånn uten videre

MEN jeg vil jo si for meg er en person som mishandler konen sin men ellers er frisk er ondere en en psykopat som gjør det tilsvarende men er syk
Sist endret av Enesheen; 30. november 2010 kl. 02:25.
Sitat av Admiralj Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=5uhmt...A14A7A&index=9

Jeg holder på mitt,er man syk nok så ser man det.Jeg har vært bort i alt for mange tillfeller hvor dette stemmer til at jeg lar meg råkke sånn uten videre
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke noe om hvordan jeg oppfatter Mansons mentale egenskaper, jeg sier bare at han ikke 100% ut som en psykopat. Og med det prøver jeg, noe vagt, å få frem at kanskje psykopater ikke har en egen 'look'.

Du sier jo at Ted Bundy umulig kan være psykopatisk, da han ser normal ut. Jeg sier at Charles Manson så normal ut.

Den normen med at alle psykopater og kriminelle ser ut som psykopater og kriminelle kommer fra tegneserier og film.
Nå er vel ikke Charles Manson noe godt eksempel. Han elsker all oppmerksomheten og gjør det han kan for å beholde mystikken rundt han. Han lager grimaser og prøver så godt han kan å være gal foran kameraene. Trur dette er felles for mange av de "store massemorderne"

http://www.youtube.com/watch?v=o2oZWpqtNi4
Sist endret av Bothrops; 30. november 2010 kl. 08:25.
Dahmer var jo den sykeste av de syke, drepte ynge menn som han senere spiste

http://www.tornadohills.com/dahmer/renamed2/jeff555.jpg


Harold Shipman, muligens tidenes værste seriemorder

http://todocanalplus.files.wordpress.com/2010/07/harold2.jpg

Richard Speck, torturerte, voldtok og drepte 8 sykepleiere

http://mylifeofcrime.files.wordpress.com/2007/07/speck.gif

Richard Ramirez (the nightstalker) Satanisten som drepte og voldtok mer en 25.

http://www.iill.net/wp-content/uploads/images/richard-ramirez.gif


de fleste seriemordere ser som oftest veldig normale ut, klart det finnes eksempler på de man nesten ser det på (Ed Gein, Henry Lee Lucas osv) men dette er som regel untaket
Sitat av Admiralj Vis innlegg
Vis en psykopat koser med en katt,er dette ekte eller falskt,ligger det i bakhodet "oi,ossen ville denne katten sett ut i 230 grader i ovnen?"
Vis hele sitatet...
Hvorfor må det plent være enten eller? Bare fordi man ikke eier empati så trenger vel ikke det bety det samme som at man vil drepe alt og alle? Jeg tror de fleste psykopater tenker mest på seg selv og hva de kan gjøre for å få en bedre hverdag, og i 99% av tilfellene vil ikke det å drepe noen/noe gjøre hverdagen din bedre.
Så til spørsmålet ditt, jeg tipper de fleste psykopater som koser med en katt egentlig tenker på hva de skal ha til kveldsmat. Å være psykopat er ikke det samme som å være ond.
Lurer også litt på hva det vil si å kose "ekte" eller "falskt" med en katt? Om jeg koser med en katt er det ikke nødvendigvis fordi jeg har store positive følelser for katten, men fordi det er behagelig å føle på pelsen dens etc.
Er det ikke på tide at folk slutter å dømme folk etter utseende? Har vært nok av eksempler på såkalte psykopater som ser helt normale ut i denne tråden. De ville blikkene du snakker tipper jeg er mye spill for media, de er tross alt psykopater, de vil bli husket som den beste! (værste)
Sitat av nikons Vis innlegg
Du tenker på sosiopater.
Vis hele sitatet...
I følge DSM-IV (amerikansk diagnosemanual for psykiske lidelser) ligger både psykopati og sosiopati under antisosiale personlighetsforstyrrelser med nesten identiske symptomer. Mange mener begrepene ikke kan skilles, og de som mener de bør skilles er uenige om hva som skiller dem.

I ICD-10, som er det offisielle diagnosesystemet i Norge ligger begge under dyssosial personligetsforstyrrelse, og skilles også her vanskelig.

Du må gjerne komme med hvorfor du mener han tenker på det éne fremfor det andre.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ville bare legge denne dokumentaren en plass den hørte hjemme. Kan ikke huske at det har vært andre relevante tråder om psykopati som ikke har blitt slettet.

DR. James roberts må etter all sannsynlighet være verdens fremste forsker på psyopati så langt, og denne dokumentaren er laget i samarbeid med han. I begynnelsen tar dokumentaren for seg de typiske verstingene og seriemorderpsykopatene men nyanserer det hele ned til hverdags psykopaten litt lenger uti dokumentaren. Du får også treffe en psykopat som intervjues gjennom dokumentaren. Han scorer 40 poeng på skala. Det er det høyeste som går an og få. Da er løpet kjørt hva empati og føleser angår, hehehe. Han fyren alene er verdt å få med seg. Helt på slutten tar man for seg det nevrobiologiske aviket hos psykopater samt debatten om arv og miljø. En smakebit på det har jeg postet lenger oppe i tråden vet jeg. Her tar man for seg både teoriene om en underaktiv eller ikke aktiv amygdula i limbick-systemet men også den videre forskning som tilsier at psykopati gåten er mer komplisert enn det og som også innkluderer abnormaliteter i 'prefrontalcortex', 'orbito frontal', sammen med limbic-sytemet.
Aller viktigst tar dokumentaren for seg mulige behandlingsmetoder litt frem i tid. Man ser altså for seg at dette kan behandles i fremtiden og det er jo helt fantastisk ehentlig for det meste av informasjon som foreligger i dette feltet fremlegger psykopati som umulig å behandle. Noe det også er pr. i dag.

http://www.youtube.com/watch?v=zA9-R...eature=related

Går i 5 deler

Anbefales til alle som har en viss interesse i disse retninger.

For å ivareta trådens tema, her er noe ted bundy:

Intervjuer
http://www.youtube.com/watch?v=NlKgq...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=TBpNz...eature=related

Angry in court http://www.youtube.com/watch?v=caZUk...eature=related

Dokumentar http://www.youtube.com/watch?v=SLwDuRH2QyI

Psykopater i det daglige http://www.youtube.com/watch?v=ui9C6xVpVf0

Denne kvinnenkan være verdt å få med seg. Hun drepte 7 menn
http://www.youtube.com/watch?v=yFBcj...eature=related
Ond? Ondskap hører hjemme i eventyr og fantasi.
Ikke i virkeligheten.
"What did you feel after your first murder"
"it was like comming out of a dream."


Utifra det jeg forstå, så ble han avhengig av voldelig sex.
http://blogs.seattleweekly.com/daily...ed%20bundy.jpg

Syns han ser litt skummel ut, jeg.

Uansett, det å være psykopat er ikke synonymt med å være massemorder. Det finnes sikkert tusenvis av psykopater i Norge alene (jeg mistenker en høy faktor av dem innenfor finans og politikk, but that's just me). Det å være psykopat handler bare om å ikke føle empati med andre mennesker, og så vidt jeg kan huske er ca. 1 av 200 mennesker psykopater. De ser med andre ord ikke alle ut som Jack i "the shining".
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 25. februar 2011 kl. 15:46.
Det er helt riktig det. Psykopati er ikke det samme som å være massemorder.

Man antar at anslagsvis 1% av befolkningen lider av psykopati.
Ang trådstarters mening om at psykopater(sosiopater) etc ikke ville kunne tenke seg å velge omsorgsyrker pga at manglen på empati etc ikke vil gjøre dette til en attraktiv jobb er jeg uenig i. Er vel igrunn fåfengt å svare på dette siden TS nå er utestengt, men uansett.
Det er vel få plasser i verden en kan utøve mer makt over mennesker enn når en jobber med folk som trenger hjelp.
Det finnes mange "dødsengler", mordere/seriemordere som brukte sin rolle som helsepersonell som en måte å få leve ut sitt kontrollbehov gjennom å ta livet av folk. Enkelte av disse har i etterkant gjemt seg bak eutanasiunnskyldning, mens andre har innrømt at følelsen av å være gud, bestemme liv og død etc var utløsende faktor for handlingene.
Helt enig i det. det er helt riktig at det er attraktivt å jobbe i offentlige maktinstutisjoner for psykopater. Uten at jeg kan finne kilden har jeg dertil også lest at Barnevernet som er en instutisjon med mer MAKT enn noen andre er en atraktiv boltreplass for maktsyke og empatiløse mennesker.
Sitat av EoT Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er vel mer fordi du vet hva han har gjort, og hva han var i stand til å gjøre. Hadde han vært en skuespiller ville han vært en Brad Pitt.
Sitat av Enesheen Vis innlegg
Jeg mener at siden Bundy var deprimert og at han tok utdanning og ble rådgiver for deprimerte så ligger det en empati og sympati der!
Vis hele sitatet...
Jeg har en venn som sliter med empati/sympati, men likevel ønsker han å bli en psykolog. Han tenker egentlig ikke å hjelpe andre, men han ønsker å lære av det og kanskje utvikle seg. Han ønsker å forstå andre bedre selv om han ikke klarer å sette seg inn i andres følelser.

Jeg vet ikke mye om Bundy, men hvis han ønsker å være eller late som han er normal, kan det lurt å studere hvordan andre "normale" er.
Jeg har svært lite kunnskap innen tema men har dannet meg noen tanker. Ville ikke en bevist psykopat være en ekspert på å danne seg masker? Altså en for dama, en for kompisene, en for skolen etc.. ? Er du født eller oppvokst som en psykopat?
En psykopat har både empati og følelser, de mangler bare sympati. En psykopat vet når en person har det vondt, men tankemønsteret skiller seg ved at de ikke får "medfølelse"(sympati) med andre. En psykopat har også lav selvfølelse, noe som utarter seg i form av at de er nødt til å dominere andre (fysisk eller psykisk) for å føle seg større enn dem. Siden en psykopat er "helt i nuet" kan man se impulsivitet og at selvfølelsen ikke bygger seg opp selv om de hadde avansert så høyt som president. De må hele tiden ha et bevis på at de er bedre enn andre.

Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Jeg har svært lite kunnskap innen tema men har dannet meg noen tanker. Ville ikke en bevist psykopat være en ekspert på å danne seg masker? Altså en for dama, en for kompisene, en for skolen etc.. ? Er du født eller oppvokst som en psykopat?
Vis hele sitatet...
Vet ikke om de er født eller "opplært", men de er eksperter på masker