Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4371
Hei. Jeg er i gang med et oppbyggings-prosjekt når det gjelder pcen til min fetter, som bor i utlandet.

Slik er spesifikasjonene på pcen hans per dags dato som dere kan se på bilde under:



PS: Jeg vet ikke hvorfor bilde blir rotert..




Link til info om hovedkortet om nødvendig: https://www.msi.com/Motherboard/GF61.../Specification
NB NB NB : Jeg er klar over potensiell "Flaskehals" muligheter, men om dere ser lenger i tråden, så skal dette hovedkortet også erstattes om noen månedere frem i tid


Tidligere ble det brukt et Radeon HD 5970 skjermkort, men denne tok kvelden, så per dags dato bruker pcen et integrert skjermkort.


Så nå er black week/black friday rett rundt hjørnet, og da skal jeg kjøpe noen PC deler til han i julegave. I første omgang tenkte jeg å kjøpe et bra skjermkort,
og en SSD-harddisk.

SSD-harddisk: Pris på dette? Jeg tenker at opp til 500kr burde holde? GB-plass er ikke så veldig viktig, men 250gb burde holde i massevis

Skjermkort: Jeg har lenge tenkt at et Geforce 1050 TI kort burde holde i massevis, da kan han spille spill som fortnite, CSGO, GTA osv helt fint. Jeg ser at pris på dette er 1590 på netOnnet: https://www.netonnet.no/art/datakomp...1002616.11111/

Men det er klart, om jeg kan finne et veldig mye bedre kort til f.eks rundt 500kr mer, og anbefalingene her er veldig sterke, så kan jeg nok gå for et litt bedre kort. Jeg regner uansett med at priser på de fleste skjermkort synker
litt på black friday, så om jeg er heldig kan jeg finne et enda bedre skjermkort til samme pris som denne ovenfor på fredag Jeg holder øynene åpne!


Kabinettet er stort, og PSU er Corsair VX 550W PSU, så utifra jeg vet burde denne PSUen holde en god stund til, men om anbefalingene her blir sterke, så ser jeg på muligheten for å kjøpe en ny og bedre også.


Planen var også å kjøpe ekstra ram, men siden jeg i fremtiden, inn noen måneder i tid(rundt mot sommeren), skal investere i nytt hovedkort og CPU, så er jeg usikker på om RAM
han har + den jeg eventuelt hadde kjøpt nå(DDR3) nå vil passe i fremtidens hovedkort(Ser kun DDR4 hovedkort) på komplett. Slik jeg har forstått det så passer ikke
DDR3 ram inn i et DDR4 hovedkort. Men om jeg finner noe veldig billig DDR3 ram til noen hundrelapper, jada, da kan jeg gå for dette og.

Så under har jeg noen spørsmål jeg lurer på, og jeg håper jeg kan få korte og presise svar, slik at jeg ikke blir mer forvirret enn det jeg allerede er:

1. Er det bare fritt fram å velge en SSD på finn eller komplett? eller trenger jeg noen form for ekstra kabel slik at det passer med nåværende hovedkort? Hvordan kan jeg
være sikker på at den SSD-harddisken jeg kjøper passer i hovedkortet?

2. Dersom spørsmål 1 stemmer. Kan jeg bare velge den billigste SSD-harddisken? jeg tenker at en på 200-300gb holder i massevis.

3. Hovedkortet har PCI-E inngang(ifølge linken jeg sendte), betyr det at kun PCI-E skermkort passer inn eller PCI også?

4. Vil f.eks det geforce 1050TI kortet jeg linket passe i hovedkortet?

5. Hva er forskjell på PCIx16? Jeg ser at hovedkortet støtter det.

6. Dersom jeg kjøper SSD-harddisk, og skjermkort nå, vil dette passe inn i det nye hovedkortet som jeg skal kjøpe til han senere i tid? eller må jeg kjøpe nytt av dette igjen?
Sist endret av cplpro; 23. november 2020 kl. 12:09.
Limited edition
Moff's Avatar
De aller fleste standarder kommer i ulike versjoner. I skrivende stund så er det PCIe v3 som er mest brukt, men v4 er på full vei inn i markedet. PCI, uten "e", ble introdusert i 1992, så det er ikke mange som dealer i det lengre. For SSD-er er det SATA-tilkobling som er mest brukt, men NVMe er det man typisk kjøper nytt i dag. For For minne er DDR4 allerede dominerende, DDR3 er relativt gammeldags. DDR5 er foreløpig ikke tilgjengelig for folk flest.

Spørsmål om ting er kompatibelt er altså litt mer komplisert enn ja og nei. Det kommer an på hvilke versjoner det er du har. Når vi snakker om SSD-er og skjermkort så skal det noe til å finne deler som ikke passer sammen. De aller fleste kombinasjoner pleier å fungere greit, og de er innenfor rimelighetens grenser bakoverkompatible. En SSD med SATA 3 (6 gbps) fungerer stort sett med SATA II-porter (som hovedkortet ditt har), men hastigheten vil selvsagt være strupet, slik at du ikke får utnyttet hele potensialet. Skjermkortet vil også passe i hovedkortet du viser til, men igjen, hastigheten vil bare være en fjerdedel (!) av hva skjermkortet faktisk kan levere.

NVMe-SSD (ofte kalt M.2) er ikke kompatibel med eldre hovedkort. De bruker en helt spesiell tilkobling som hovedkortet må ha. "Ikke-M.2-SATA" er mye mer utbredt, og der er det i skrivende stund 6 gbp/s-tilkoblingen (ofte kalt SATA 3.x eller SATA III) som er den mest brukte. NVMe er selvsagt vesentlig raskere enn SATA. Du sier at 250-ish GB er bra nok for deres bruk; selv vil jeg si at noe under 500 GB er praktisk talt ubrukelig. Det får dere nesten se an selv. Om du kun har 2-3 spill og ikke driver med noe annet som krever litt plass, så er det vel okei. Vær oppmerksom på at forhandlere ofte blander begreper her, og skriver ting som "M.2 SATA 3.0". Det er teknisk sett riktig, men det er altså da snakk om en NVMe-SSD, ikke en normal, gammeldags SATA med ledning.

nVidia har nettopp sluppet sin nye 3000-serie med skjermkort, så 1000-serien begynner å bli ganske gammel og billig. Det betyr ikke at de er for dårlige for Fortnite og CSGO. CSGO er 8 år gammelt og Fortnite kan kjøre på mobiltelefoner - så her trenger du ikke noe fancy for å kunne spille. 3000-serien til nVidia bruker PCIe v4, mens 2000 og eldre bruker PCIe v3.

PCIe-slots deles også inn etter størrelse, og skjermkort flest bruker x16, som er den største typen du finner på vanlige hovedkort i dag. En PCIe-dings av ca. samme versjon er kompatibel med slots som har likt eller større tall. Hvis du har en x16-port så kan du plugge inn noe som bruker x4, x8 og x16. Hvis du har en x4-port, så kan du plugge inn noe som bruker x4, men du kan ikke plugge inn x8 eller x16. Det er ganske lett å se hva som er hva, fordi porten på hovedkortet blir større og større for hvert trinn. Størrelsen er direkte koblet til hastigheten på dataoverføring, så x16 er best.

RAM og CPU er ganske vanskelige å flytte rundt på. DDR3 er ikke kompatibel med DDR4.

Hvis jeg skulle kjøpt noe nytt eller "bra nok" i dag så hadde jeg sett på følgende:
- AMD Ryzen CPU
- NVMe-SSD på minimum 500 GB, helst 1 TB
- Brukt, sen 1000-serie eller 2000-serie skjermkort

Jeg tror nok ikke det er verdt å kjøpe mer DDR3-RAM nå, selv ikke om det er billig. Spar pengene til dere kan få tak i noe som gir litt mer futt.

TLDR:
1 - Ja. SATA er SATA så lenge det ikke er snakk om M.2.
2 - Ja.
3 - Kun PCIe.
4 - Ja.
5 - Hastighet og størrelse på porten. x16-kort passer kun i x16-port.
6 - Det vil mest sannsynlig passe i nytt hovedkort.
Tusen takk for fyldig svar! Settes stor pris på! Virkelig

Så angående SSD-harddisk delen, så vil f.eks disse 2 alternativene her passe i nåværende hovedkort?:

- https://www.komplett.no/product/1008...40gb-msata-ssd

- https://www.komplett.no/product/9456...d-250gb-25-ssd
Sist endret av cplpro; 23. november 2020 kl. 13:42.
Limited edition
Moff's Avatar
WD-en (siste link) vil passe. Denne SSD-en har en SATA 6 Gpbs-tilkobling, som er ganske mye raskere enn hva hovedkortet støtter, men det vil fungere med 100% av den hastigheten hovedkortet klarer å deale med. Du får altså ikke utnyttet hele potensialet i SSD-en, men jeg regner med du planlegger å kjøpe et nytt hovedkort senere.

Kingston-SSD-en (første link) passer ikke. Dette er en mSATA-SSD, som er en type vi ikke har snakket om. Dette ligner på normal SATA, men den er egentlig designet for laptoper. Som du ser på bildet så har den ikke noen boks utenpå, det er bare et kretskort i løsvekt. Det går an å kjøpe overganger som gjør at du kan bruke den, men jeg vil ikke anbefale det.
Hvor mye har du tenkt å legge i dette prosjektet? Tenkte litt for meg selv at kanskje du begynner å nærme deg prisen på en brukt pc så får du oppgradert alt.
Vurder AMD 3400G APU, sammen med et billig B450 hovedkort og en pinne DDR4 RAM (helst to). Litt mindre GPU ytelse i det integrerte skjermkortet, kanskje 20% mindre enn et 1050, men han får utrolig mye prosessorytelse og kan da oppgradere med et bra gaming skjermkort i fremtiden. Han vil også kunne oppgradere til en Ryzen 5000 serie prosessor på mange B450 hovedkort.

Eventuelt 3200G.
Sist endret av Fekillix; 23. november 2020 kl. 20:50.
Sitat av Moff Vis innlegg
WD-en (siste link) vil passe. Denne SSD-en har en SATA 6 Gpbs-tilkobling, som er ganske mye raskere enn hva hovedkortet støtter, men det vil fungere med 100% av den hastigheten hovedkortet klarer å deale med. Du får altså ikke utnyttet hele potensialet i SSD-en, men jeg regner med du planlegger å kjøpe et nytt hovedkort senere.

Kingston-SSD-en (første link) passer ikke. Dette er en mSATA-SSD, som er en type vi ikke har snakket om. Dette ligner på normal SATA, men den er egentlig designet for laptoper. Som du ser på bildet så har den ikke noen boks utenpå, det er bare et kretskort i løsvekt. Det går an å kjøpe overganger som gjør at du kan bruke den, men jeg vil ikke anbefale det.
Vis hele sitatet...

Jeg regnte også med at den siste ville passet da den så mer "legit" ut, men måtte spørre for sikkerhetskyld. Siste spørsmål fra meg angående dette: Følger det med noe kabel eller må jeg bestille dette ekstra?

Sitat av Mrlarsen Vis innlegg
Hvor mye har du tenkt å legge i dette prosjektet? Tenkte litt for meg selv at kanskje du begynner å nærme deg prisen på en brukt pc så får du oppgradert alt.
Vis hele sitatet...
Veldig bra spørsmål, og her skal jeg svare med noen punkter:

1. Jeg har aldri i mitt liv bygget en PC før jeg altså bygget denne til min fetter(kjøpte deler på finn.no). Dette gjør at jeg selv "ønsker" å kjøpe deler og bygge dette slik at både jeg og samtidig så kan jeg veilede han på dette så vi begge lærer

2. Å kjøpe en "ferdig" pc blir for lettvint føler jeg, og om det skjer noe defekt med den, så er det slik at jeg ikke får gjort så mye når det gjelder garanti osv. da den er i utlandet der nede(sør-øst europa). Derfor tenker jeg at å bygge er "mer safere", da om en del går ødelagt, får jeg enten kjøpt her eller i værste fall der nede.

3. Så kommer vi til transporten, hvordan skal jeg få sendt denne? hvor mye koster det å frakte ned en hel stasjonær pc? da måtte dette isåfall ha ventet til sommeren når jeg kjører ned med bil, eller betalt en god del for frakt regner jeg med. Når bekjente landsmenn av meg reiser ned har dem ikke plass til en PC(har spurt utallige ganger). Men når det gjelder små PC deler så er det lett for de å få plass til dette å ta med

Sitat av Fekillix Vis innlegg
Vurder AMD 3400G APU, sammen med et billig B450 hovedkort og en pinne DDR4 RAM (helst to). Litt mindre GPU ytelse i det integrerte skjermkortet, kanskje 20% mindre enn et 1050, men han får utrolig mye prosessorytelse og kan da oppgradere med et bra gaming skjermkort i fremtiden. Han vil også kunne oppgradere til en Ryzen 5000 serie prosessor på mange B450 hovedkort.

Eventuelt 3200G.
Vis hele sitatet...
Har du en ca. estimert pris på dette?
Sist endret av cplpro; 24. november 2020 kl. 01:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av cplpro Vis innlegg
Følger det med noe kabel eller må jeg bestille dette ekstra?
Vis hele sitatet...
Alle produsenter gjør ting litt forskjellig, men jeg har aldri fått med noen kabel på de SSD-ene jeg har kjøpt. Slike kabler pleier å følge med hovedkortet. Hvis du ikke lengre har tilbehøret som fulgte med da hovedkortet ble kjøpt så trenger du en SATA-kabel. Fortrinnsvis en som er for SATA III (6 Gbps), slik at den tåler hastigheten til SSD-en.