Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2803
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Må ta dette under rus for jeg ønsker å poste anonymt håper det går bra.

Psykolog og psykiater mener jeg bør søke voldsoffererstatning mens venner sier jeg bør droppe det fordi det vil kreve for mye av meg. Blir rådvill og matt og vet ikke hva som er riktig å gjøre. Vennene mine sier jeg må møte i rettssak og må forklare meg i åpen rett. Psykolog sier det ikke er noe slikt krav. Vennene mine sier summer på erstatning er så lav at det ikke er verdt det psykologen sier det viktigste er å få plassert ansvar.

Føler meg presset til å måtte bestemme det ene eller andre nå. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Om jeg må fortelle alt dette i en rettssak med tilhørere og gjerningsmenn tilstede tror jeg kanskje jeg kommer til knekke sammen for alltid. Samtidig vil jeg at de skyldige skal måtta stå til ansvar for det de har gjort. Men om erstatningen er veldig lav er det kanskje ikke verdt belastningen. Vet ikke om det er noen mal på hva som er vanlig å betale ut i slike saker? Må alle som søker møte i retten eller er det mulig å få gi forklaring i brevs form skrevet av psykolog? Eller kanskje av politiet? Det virker ikke rett å kreve at et offer må gjennomleve alt helt på ny i full synlighet foran gjerningsmenn og tilfeldige tilhørere. Er det noen som vet noe om størrelsen på en erstatning. Er det verdt det liksom?
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skjønner at du ikke vil gå i detaljer, men hva slags vold er det snakk om?
Ikke vær like svak som vennene dine, stå opp å gå i retten. Har vært i tingrett og langmansrett flere ganger og aldrio sett en tilskurer, og i ditt tilfelle er det antageligvis en lukket rett.

Tenker størrelsen på erstertningen er variabelt, men det kan du vel google fram eller forhøre med advokat.


Er det vært d? Ja.


Edit: Trodde d sto voldtekt og ikke vold... Har betalt 35,000kr i erstartning for knuse nasen på noen.
Sist endret av Cloor; 28. januar 2020 kl. 17:29.
Hei. Det er viktig og plassere ansvar og psykologen din har garantert mer innsikt i dette enn venner. Du må ikke i retten igjen om saken du søker erstatning for allerede er anmeldt. Er saken henlagt kan du fremdeles søke erstatning, er saken allerde vore i retten, trenger du heller ikke gå tilbake. Voldsoffererstatning blir vurdert av kontoret for voldsoffererstatning og du kan søke selv på deres sider om du oppfyller kravene.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vennene mine sier jeg må møte i rettssak og må forklare meg i åpen rett. Psykolog sier det ikke er noe slikt krav.
Vis hele sitatet...
Dette tipper jeg psykologen vet bedre enn vennene dine, men du kan høre med en advokat.

Vennene mine sier summer på erstatning er så lav at det ikke er verdt det psykologen sier det viktigste er å få plassert ansvar.
Vis hele sitatet...
Om det er pengene eller skyldplasseringen som er viktigst for deg er det vel bare du som kan vurdere. Jeg hadde nok personlig tenkt det siste.


Er det sånn å forstå at du ikke har anmeldt saken?
Anonym bruker
"Kjent Hærorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Erstatningen er ikke drivkraften for folk, mindretallet søker nettopp fordi det ikke er verdt det. Lav sum og veldig krevende belastning med fare for re-traumatisering av å fortelle episoden igjen og igjen og bli spurt om detaljer som kan trigge alvorlig og langvarig reaksjon. Ikke hør på noen, kjenn etter selv hva du orker og er klar for.
Å anmelde er viktigere enn erstatning, det er selvsagt viktig å plassere skyld og ansvar men som sagt kjenn etter hva du klarer.
Litt forskjell på om det er fylleslagsmål eller voldtekt/partnervold f.eks mtp traumer og varige psykiske etterfølger. Partnervold har ingen foreldelsesfrist såvidt jeg vet
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Erstatningen er ikke drivkraften for folk, mindretallet søker nettopp fordi det ikke er verdt det.
Vis hele sitatet...
Jeg tipper mange ikke søker fordi de ikke vet at de kan få erstatning selv om saken er tapt eller henlagt.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Orker ikke fortelle noe om saken da deler av den har vært i media. Har fått kompleks ptsd som følge av alt som skjedde og er ikke lengre istand til noenting. Sosialt ødelagt. Klarer ikke jobbe lengre. Sover nesten aldri en hel natt. Blitt glemsk, redd og takler ikke møte folk jeg ikke kjenner fra før. Kan ikke være ute blant andre mennesker og kan ikke engang ta bussen eller toget fordi det blir for vanskelig. Har mange episoder der jeg blir apatisk som følge av påtrengende minner fra hendelsene og da blir jeg stum og klarer ikke prate eller svare om noen snakker til meg. Livet er ødelagt og etter mange år i terapi har jeg mistet troen på at livet blir bedre. Tanken på å måtte stå i retten og gå gjennom alt dette en gang til med folk jeg ikke kjenner og kanskje også de skyldige der gjør meg livredd. Jeg ønsker at hele verden skal få vite om dette men jeg tror ikke jeg klarer å fortelle om det. Mest av alt ønsker jeg å få plassert skylden hos de som er ansvarlig. Men om jeg knekker sammen i retten så ødelegger jeg sikkert alt om jeg blir stum i flere timer.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men om jeg knekker sammen i retten så ødelegger jeg sikkert alt om jeg blir stum i flere timer.
Vis hele sitatet...

Hva slags tankegang har du der et voldsoffer som knekker sammen i retten vil ha et dårlig utfall for deg?


D gir jo max sympati til dommeren og medommerene.

Stå på, grow a pair å kom deg til retten.
Sitat av Cloor Vis innlegg
Hva slags tankegang har du der et voldsoffer som knekker sammen i retten vil ha et dårlig utfall for deg?
Vis hele sitatet...
Og hva slags tankegang har du som ber et voldsoffer "grow a pair" og komme seg i retten?

D gir jo max sympati til dommeren og medommerene.
Vis hele sitatet...
Det gjør det slett ikke nødvendigvis, ts beskriver at h*n dissosierer, og da framstår man gjerne ganske kald og følelsesløs. Man kan til og med smile. Det bryter ganske radikalt med sånn mange tenker at et ekte offer skal se ut.

TS: Hvis psykologen din er god, så kan du diskutere med h*n om det kan være bra for din psykiske helse på sikt å søke erstatning og/eller anmelde. Utover det synes jeg kun du skal ta hensyn tid deg selv her, det er ikke ditt ansvar å ta en for laget og anmelde om det ikke er trygt for deg.

Trist at du har hatt det sånn i årevis, håper du får skikkelig hjelp snart. Du høres jo absolutt ut som en kandidat for Modum eller liknende, har du fått noe sånt tilbud?
Sist endret av *pi; 29. januar 2020 kl. 01:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Voldsoffer erstatning 80.000kr for kidnapping.
40.000kr for vanlig
Slåssing.

Det har veldig mye å si Hvilken vold det er og åssen.. om du skjønner.

Anbefaler deg og drøfte med din psykolog men om du greier å møte opp på retten å forklare deg vil du kommer seirende tilbake .
Spør psykolog om å være med i retten, kan og føles befriende og få sagt ting.
https://www.voldsoffererstatning.no/

Det er forsjell på erstatning i rettsak og voldsoffererstatning fra staten. Slik jeg tolker TS er det søknad om voldsoffererstatning fra kontoret for voldsoffererstatning som psykologen snakker om. Da er det nødvendigvis ikke snakk om å møte i retten.
Sist endret av Don P; 29. januar 2020 kl. 14:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Don P Vis innlegg
Slik jeg tolker TS er det søknad om voldsoffererstatning fra kontoret for voldsoffererstatning som psykologen snakker om. Da er det nødvendigvis ikke snakk om å møte i retten.
Vis hele sitatet...
Hvis staten skal betale det så blir vel ikke de skyldige stilt til ansvar, slik psykologen argumenterer med? Hvis gjerningsmennene skal kunne kreves for erstatningen må de nok anmeldes, antar jeg.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg

Trist at du har hatt det sånn i årevis, håper du får skikkelig hjelp snart. Du høres jo absolutt ut som en kandidat for Modum eller liknende, har du fått noe sånt tilbud?
Vis hele sitatet...

Søkt til modum bad men etter forvernsopphold ble jeg sendt hjem uten å få plass fordi jeg er for ustabil til at dem kan behandle meg. Forsøkt på en annen privat klinikk men det ble samme resultat at de ikke ville ta meg inn etter forvern.

Er ikke flere muligheter her i landet sier de jeg går til nå så da blir det vel slik fremover uten særlig sjanse til å legge dette bak seg. Minnene trenger seg på dag og natt og kan ikke skrues av. Både lukter og visuelle inntrykk kan utløse minnene eller brå og høye lyder. Så det meste utenfor boligen blir umulig. Blir isolert og kun et par gamle venner som jeg klarer å omgåes.

Ønsker å få plassert skyld og ansvar der det hører til men frykter at jeg ikke takler å måtte møte i retten. Slik jeg har det nå så blir jeg ofte stum og innestengt med masse visuelle bilder i hodet straks jeg er i samme rom med fremmede. Får ikke stengt det av heller det må bare gå over av seg selv.
Det gjør vondt å lese dine innlegg, TS. Du har min sympati og jeg ømmer med deg. Prøv å bygg deg opp på positive og trygge erfaringer i fremtiden.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Søkt til modum bad men etter forvernsopphold ble jeg sendt hjem uten å få plass fordi jeg er for ustabil til at dem kan behandle meg.
Vis hele sitatet...
Du er for ustabil til at du kan få hjelp, hva faen er det for en tilbakemelding å få? Ser for meg det skje med en somatisk syk som kommer inn på et sykehus. Du er for dårlig til å få hjelp av spesialister, tilbake til fastlegen med deg...

Har du i det minste en god psykolog/ psykiater med traumekompetanse, og stabil oppfølging? Eller er du stuet vekk på en vikarliste på dps?

Minnene trenger seg på dag og natt og kan ikke skrues av. Både lukter og visuelle inntrykk kan utløse minnene eller brå og høye lyder. Så det meste utenfor boligen blir umulig.
Vis hele sitatet...
Skulle virkelig ønske jeg kunne hjelpe deg her, men jeg tipper du har prøvd det meste av teknikker for å komme ut av flashbacks. Headset med musikk kan gjøre en del ting lettere, men det har du sikkert også prøvd.

Ønsker å få plassert skyld og ansvar der det hører til men frykter at jeg ikke takler å måtte møte i retten.
Vis hele sitatet...
Situasjonen din virker ekstrem, du tror ikke du kunne fått forklart deg via video eller noe sånt? Du får sikkert sakkyndig uttale på at du trenger tilrettelegging. Hvordan er bevissituasjonen, er det sannsynlig at du får dem dømt uten for mye om og men? Er det noen andre vitner? Du burde nok snakket med en advokat om mulighetene her. Uansett, tenk på hva som er bra for deg selv, det er det eneste du har ansvar for i denne situasjonen. Skulle ønske jeg hadde noe mer nyttig å bidra med.

Har du prøvd EMDR? Selv skjønner jeg ikke hvordan det funker, men hører mange sier det hjelper mot ptsd/flashbacks, ofte ganske rask lindring også. Vet ikke hvor effektivt det er mot cptsd siden det gjerne er litt mer komplekse minner, men du høres jo ut som du har noen type1 -traumer også som plager deg? Har ikke prøvd og aner som sagt ikke hvordan/hvorfor det funker, men verdt et forsøk.
Sist endret av *pi; 29. januar 2020 kl. 21:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Umulig Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har de som utøvde volden måtte sone for det, isåfall hvor lang dom ble det? Lurer bare fordi i mange slike tilfeller er det altfor slækt, mens offeret sitter igjen med plager livet ut..
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Du er for ustabil til at du kan få hjelp, hva faen er det for en tilbakemelding å få?

Har du i det minste en god psykolog/ psykiater med traumekompetanse, og stabil oppfølging? Eller er du stuet vekk på en vikarliste på dps?



Situasjonen din virker ekstrem, du tror ikke du kunne fått forklart deg via video eller noe sånt? Du får sikkert sakkyndig uttale på at du trenger tilrettelegging. Hvordan er bevissituasjonen, er det sannsynlig at du får dem dømt uten for mye om og men? Er det noen andre vitner? Du burde nok snakket med en advokat om mulighetene her. Uansett, tenk på hva som er bra for deg selv, det er det eneste du har ansvar for i denne situasjonen. Skulle ønske jeg hadde noe mer nyttig å bidra med.

Har du prøvd EMDR? Selv skjønner jeg ikke hvordan det funker, men hører mange sier det hjelper mot ptsd/flashbacks, ofte ganske rask lindring også. Vet ikke hvor effektivt det er mot cptsd siden det gjerne er litt mer komplekse minner, men du høres jo ut som du har noen type1 -traumer også som plager deg? Har ikke prøvd og aner som sagt ikke hvordan/hvorfor det funker, men verdt et forsøk.
Vis hele sitatet...

Både modum bad og den andre private klinikken har emdr og det var grunnen til at jeg ble henvist dit. Modum holdt et 12 dagers forvernkurs. Etterpå fikk avslag. Da hadde jeg ventet i 18 måneder på å komme inn. Siste henvisning til modum bad kom i retur fordi de mener jeg fortsatt ikke har blitt mer stabil. Men åssen skal jeg bli frisk når landets fremste ekspertise sier jeg er for syk til å bli behandlet? Blir jo ikke frisk av å gå for meg selv uten emdr!

Den private klinikken mente jeg ikke passet til emdr fordi jeg blir stum og stiv av skrekk når jeg får disse påtrengende minnene og visuelle bildene i hodet. Så det kunne ikke hjelpe de heller. Det var vist en fast regel om at slike som meg ikke kunne få plass hos dem. Lokalt kan ingen hjelpe og de som kan hjelpe vil ikke hjelpe.

Går til psykolog men bare en vanlig psykolog. Uten noen ekstra utdannelse for å behandle kompleks ptsd. Men her jeg bor er det ikke flere psykologer så må gå til denne eller klare meg helt selv.

Forsøker å spare penger til å dra utenlands å forsøke behandling der. Men lav inntekt gjør at det vil ta lang tid å spare. Tenkte kanskje jeg kunne bruke erstatning til å reise på behandling men tror rettsalen blir for skummel. Så blir vel til å spare til jeg en dag får råd.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men åssen skal jeg bli frisk når landets fremste ekspertise sier jeg er for syk til å bli behandlet?
Vis hele sitatet...
Nei, hvordan skal du det? Dette høres ut som en sak for media, nå når alle er ute og oppfordrer til å søke hjelp.

Forsøker å spare penger til å dra utenlands å forsøke behandling der. Men lav inntekt gjør at det vil ta lang tid å spare. Tenkte kanskje jeg kunne bruke erstatning til å reise på behandling men tror rettsalen blir for skummel. Så blir vel til å spare til jeg en dag får råd.
Vis hele sitatet...
Hvis du søker erstatning fra staten så trenger du altså ikke noen rettssak. Da blir ikke gjerningspersonene stilt til ansvar, men litt penger kan du få.

Men har du hørt med mange privatpraktiserende? Det finnes jo flere som tilbyr EMDR, eller i alle fall har ekspertise. Trenger ikke være en klinikk med døgnopphold, det er nødvendigvis ganske dyrt, og skal du til utlandet blir det reise og sånt i tillegg. Kanskje du kan bo hos noen du kjenner og prøve noen timer. Du trenger ikke bli frisk, bare stabil nok til at det offentlige gidder å hjelpe deg.