Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 4629
Noen som vet kordan eg kan slippe unna en bot eg fikk for å glemme belte på bussen? En unnskyldning eg kan bruke for å sende klage eller noe lignende? Fikk 1500kr i bot og er ikke så keen på å betale den
Sitat av Yeetcandy21 Vis innlegg
Noen som vet kordan eg kan slippe unna en bot eg fikk for å glemme belte på bussen? En unnskyldning eg kan bruke for å sende klage eller noe lignende? Fikk 1500kr i bot og er ikke så keen på å betale den
Vis hele sitatet...
Tror ikke en av Norge's mest profilerte advokater ikke kan hjelpe deg med det engang.
Eneste unnskyldningen du kan sannsynligvis komme deg unna med er defekt belte, men da burde du sagt fra om det når kontrollen var.
Legg frem legeerklæring som fritar deg. Eller betal.
At du tok av deg beltet da de kom inn, av en eller annen grunn du bestemmer, f.eks. at du skulle gå av.

Bruk belte for f.
Spis på deg en ølvom som er så stor at beltet ikke når rundt. Eller skaff deg et realt navlebrokk. Bonuspoeng hvis du går for begge.
Krav til belte er kun hvis ruten har veier som er 70 km/t eller høyere Region busser har som regel beltepåbud, men ingen bybusser skal være berørt
Sitat av 420master Vis innlegg
Krav til belte er kun hvis ruten har veier som er 70 km/t eller høyere Region busser har som regel beltepåbud, men ingen bybusser skal være berørt
Vis hele sitatet...
Kilde?
Sitat av FOX Vis innlegg
Sitat av 420master Vis innlegg
Krav til belte er kun hvis ruten har veier som er 70 km/t eller høyere Region busser har som regel beltepåbud, men ingen bybusser skal være berørt
Vis hele sitatet...
Kilde?
Vis hele sitatet...
Skulle gjerne sett en kilde jeg også. Mener å huske at jeg har hørt at så lenge det er belte tilgjengelig skal dette brukes.
Sist endret av FreeMyKiwi; 1. november 2018 kl. 16:07.
Derfor sitter jeg alltid på setene på plassen for barnevogn så fremt ingen er der. Det er ingen belter der, så du kan jo si at det var der du satt?
Sist endret av Conflicted; 1. november 2018 kl. 16:23.
Vis du har pacemaker eller lignende kan du få doktor til å skrive et skriv der det står du ikke trenger bilbelte.

Har far som har det, han har krasjer minst 1 gang i året i over 100km/t og lever enda.
Der jeg bor er det slik at bybusser ikke har belte, selv om et par av de kjører på E6, men det er bare 500-1000 meter eller noe sånt, og så er man ute av E6, og fartsgrensen senkes fra 80 til 60 tror jeg.

En av bybussene har belte, og da må man bruke det. Denne bussen kjører mye på E6.

Regionbussene har belte. Og da må man bruke det.
Sitat av Yeetcandy21 Vis innlegg
Noen som vet kordan eg kan slippe unna en bot eg fikk for å glemme belte på bussen? En unnskyldning eg kan bruke for å sende klage eller noe lignende? Fikk 1500kr i bot og er ikke så keen på å betale den
Vis hele sitatet...
Du kan jo forsøke å nekte å vedta boten f.eks. ved å si
(som nevnt over) at du nettopp hadde tatt det av fordi
du skulle til å gå av bussen (eller noe lignende).

Jeg kan godt forstå at man ønsker at folk skal bruke
belter, men mener det er relativt drøy kost å kreve
1500 kroner for en forglemmelse. De regner vel med
at de fleste som ilegges bot, vil betale denne. Jeg kan
ikke tenke meg at de har tenkt å fylle opp rettssystemet
med ubetalte bøter.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
mener det er relativt drøy kost å kreve
1500 kroner for en forglemmelse.
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig. Når man får en bot på 1500kr, vil man jo ikke få det igjen, dermed er man enda mer bevisst på å ta på belte. Det fungerer ganske bra.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Jeg er uenig. Når man får en bot på 1500kr, vil man jo ikke få det igjen, dermed er man enda mer bevisst på å ta på belte. Det fungerer ganske bra.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk en slik en i 16-17 års alderen. Heg tror ikke jeg har 'glemt' belte siden så det tror jeg jammen du har rett i.

Men AKAB mentalitet en kortere periode etterpå må jeg bok innrømme.
Sitat av Cloor Vis innlegg
Vis du har pacemaker eller lignende kan du få doktor til å skrive et skriv der det står du ikke trenger bilbelte.

Har far som har det, han har krasjer minst 1 gang i året i over 100km/t og lever enda.
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig at pacemaker er et "frikort" til å kjøre uten belte?
Du får ikke et skriv fra doktor som sier at du ikke trenger bilbelte av den grunn heller.
Faren din har griseflaks og burde ikke ha lappen om han kjører såpass uforsvarlig.


Angående belter igjen;
Bruker du belte i bil?
Selv om bussen er større, kjører litt saktere og stopper oftere så er det faktisk et kjøretøy og belte er påbudt.
Skal være ærlig å si at jeg aldri har brukt belte i buss selv, men blir du tatt så blir du tatt, du kan jo alltids prøve å si at det ikke var belter i bussen eller at belte der du satt var ødelagt.
Tror du virkelig at pacemaker er et "frikort" til å kjøre uten belte?
Du får ikke et skriv fra doktor som sier at du ikke trenger bilbelte av den grunn heller.
Vis hele sitatet...
Ja det kan faktisk være en gyldig årsak. Slik det er idag er det opp til legen å gjøre en vurdering på om det finnes gyldig medisinsk årsak til å ikke bruke bilbelte. Det finnes ikke en liste over hva som er godkjent som årsak til å ikke bruke bilbelte. Angst, klaustrofobi og faktisk overvekt vet jeg om konkrete tilfeller som alle har fått legeerklæring på at de er fritatt for beltebruk. Det er nok an haug andre tilstander som også vil gjøre at legen skriver ut noe legeerklæring.

Btw det kan jo være at fyren med pacemaker har klaus og synes det er flaut å si det til noen så han sier det skyldes pacemaker? Det står jo ikke en spesifisert årsak til at legeerklæringen er skrevet.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ja det kan faktisk være en gyldig årsak. Slik det er idag er det opp til legen å gjøre en vurdering på om det finnes gyldig medisinsk årsak til å ikke bruke bilbelte. Det finnes ikke en liste over hva som er godkjent som årsak til å ikke bruke bilbelte.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ingen gyldig årsak.
Leger skal ikke utsette pasientene for fare, det er akkurat det man gjør ved å få noen til å ikke bruke bilbelte, uansett hva årsaken er.
Klarer du ikke bruke belte så har du faktisk ingenting i et motorisert kjøretøy å gjøre.

– Klaustrofobi, angst, og smerter i brystet er de mest vanlige årsakene til at leger gir fritak for beltebruk. Men jeg ser ingen som helst grunn til fritak for bruk av noe så viktig som bilbelte, det er helt meningsløst. Jeg tror ikke legene som skriver slike erklæringer tenker på konsekvensene av dette. Bilbelte er jo det viktigste sikringsutstyret vi har, og ingen grunner er gode nok for å slippe. Hvis en ikke er i stand til å bruke belte, er en heller ikke i stand til å sitte i bil, mener Calisch.

https://www.vegvesen.no/om+statens+v...k-for-bilbelte
Vis hele sitatet...
- Det finnes ingen medisinsk grunn til fritak for bilbelte. Hvis en ikke er i stand til å bruke belte, er en heller ikke i stand til å sitte i bil. Har noen beltefobi, så finnes det måter å behandle dette på – på lik linje med andre fobier. Leger skal forbygge og behandle sykdom og skade, ikke utsette pasienter for fare for å bli påført helseskade. En lege som skriver ut attest for at noen skal slippe å bruke bilbelte påtar seg et tungt ansvar, sier professor Lereim til avisen Vegvesenets avis, Vegen og vi
https://www.vegvesen.no/om+statens+v...å-belte-fritak
Vis hele sitatet...
Smekkfull stomipose?

Nei, tror ikke du kommer deg unna den bota du.

...og Cloor bør konfiskere lappen, nøklene og bilen til pappa.
Sitat av WebsterNick Vis innlegg
Nei, det er ingen gyldig årsak.
Leger skal ikke utsette pasientene for fare, det er akkurat det man gjør ved å få noen til å ikke bruke bilbelte, uansett hva årsaken er.
Klarer du ikke bruke belte så har du faktisk ingenting i et motorisert kjøretøy å gjøre.
Vis hele sitatet...

Det er nok ikke statistisk smart å gi fritak men jo slikt er en GYLDIG fritakelse. Som sagt så er det ingen liste over hva som gir rett til fritak, det er opp til legen å avgjøre. Dette er nå regelverk som kommer fra EU og som vi skal følge. Er du imot fritak så må du lobbe mot EU.

Men også før Eøs avtalen hadde vi legeerklæring som fritok fra bruk av bilbelte. Så slik har det vært kjempelenge.

At enkelte politi-tjenestemenn eller andre i ordensmakten ikke evner å lese og håndheve et regelverk fordi det går på tvers av deres egne oppfatninger og argumenter må du ikke la bli veiledende for deg. Ja det skrives ut bøter hvert år til folk som blir stoppet uten belte til tross for at de har legeerklæring. Det er neppe et stort problem, men som vi har sett i avisene få forekommer det. Klage løser problemet men likevel, den enkelte betjent kan ikke sette loven tilside, et fritak er et fritak.

Er fritak livsfarlig? Selvsagt kan det være det, og det er også tilfeller der folk med fritak og legeerklæring har dødd i bilulykker som følge av at de ikke har brukt bilbelte.

Men at det å ikke kunne bruke bilbelte skal være grunn nok til å frata folk muligheten til transport blir for drøyt. For nå er det jo belter i både bil og busser. Skal det løses som du sier så blir jo disse menneskene i praksis satt på livstidsdom i gå/sykkelavstand fra egen bolig. Og det gir ingen mening.

Folk dette gjelder er klar over risikoen og økt fare for å dø i trafikken grunnet manglende beltebruk, til tross for det har de likevel tatt et valg om å be om fritak, og det valget bør du og alle respektere.

Folk gjør livsfarlige ting hver eneste dag, og det er ingen grunn til at vi skal forby alt som er farlig eller ubehagelig. Fjellklatring er farlig. Forbud. Hopping i fallskjerm livsfarlig. Forbud. Sild smaker vondt. Forbud. Hvor stopper vi om vi først starter? Skal vi alle gå rundt vatterte fra topp til tå og bo i sykkelhjelmen vår?

Nei voksne folk får selv velge om de vil kjøre bil med eller uten belte sålenge legen gir dem fritak i tråd med gjeldene regelverk.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Folk gjør livsfarlige ting hver eneste dag, og det er ingen grunn til at vi skal forby alt som er farlig eller ubehagelig. Fjellklatring er farlig. Forbud. Hopping i fallskjerm livsfarlig. Forbud. Sild smaker vondt. Forbud. Hvor stopper vi om vi først starter? Skal vi alle gå rundt vatterte fra topp til tå og bo i sykkelhjelmen vår?
Vis hele sitatet...
Litt OT, men vet ikke om jeg vil si at fallskjermhopping er så veldig livsfarlig? That's a 0.0007% chance of dying from a skydive,.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Folk dette gjelder er klar over risikoen og økt fare for å dø i trafikken grunnet manglende beltebruk, til tross for det har de likevel tatt et valg om å be om fritak, og det valget bør du og alle respektere.
Vis hele sitatet...


VELDIG uenig.
Jeg skal IKKE respektere andres valg om å IKKE bruke belte i buss. Grunn? Jo det kan jeg si deg.

Hvis bussen kjører i 80-90 km/t og krasjer, han/hun bak deg bruker ikke belte. Hvor trur du denne personen havner når bussen krasjer i den farten?

Jo, den personen treffer deg i en vanvittig fart.
La oss si personen veier 80 kg og bussen krasjer i 80 km/t. Da blir det som å bli truffet av en gjenstand på nesten 5 tonn. Tror du at du overlever det? Neppe.
Sist endret av Gameomanic; 2. november 2018 kl. 12:34.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Det er nok ikke statistisk smart å gi fritak men jo slikt er en GYLDIG fritakelse. Som sagt så er det ingen liste over hva som gir rett til fritak, det er opp til legen å avgjøre. Dette er nå regelverk som kommer fra EU og som vi skal følge. Er du imot fritak så må du lobbe mot EU.
Vis hele sitatet...
Har du en kilde på at dette faktisk er tilfellet at folk har fått fritak til å kjøre bil uten bilbelte, annet enn svada og "de vet risikoen så det er greit"?
Sitat av random67489 Vis innlegg
Det er nok ikke statistisk smart å gi fritak men jo slikt er en GYLDIG fritakelse. Som sagt så er det ingen liste over hva som gir rett til fritak, det er opp til legen å avgjøre. Dette er nå regelverk som kommer fra EU og som vi skal følge. Er du imot fritak så må du lobbe mot EU.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke gyldig.
Legen har egentlig ingenting han skulle sagt i det tilfelle fordi han faktisk bryter regler ved å si at det er greit å ikke bruke belte.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Men også før Eøs avtalen hadde vi legeerklæring som fritok fra bruk av bilbelte. Så slik har det vært kjempelenge.
Vis hele sitatet...
Den legeerklæring er like mye verdt som dasspapiret du tørker deg i ræva med.
Det har vært sånn kjempelenge, hva så? ting endrer seg.
Det er nettopp derfor de prøver å få endret hele fritakstullet så folk ikke skal kunne få fritak for belte.

Sitat av random67489 Vis innlegg
At enkelte politi-tjenestemenn eller andre i ordensmakten ikke evner å lese og håndheve et regelverk fordi det går på tvers av deres egne oppfatninger og argumenter må du ikke la bli veiledende for deg. Ja det skrives ut bøter hvert år til folk som blir stoppet uten belte til tross for at de har legeerklæring. Det er neppe et stort problem, men som vi har sett i avisene få forekommer det. Klage løser problemet men likevel, den enkelte betjent kan ikke sette loven tilside, et fritak er et fritak.
Vis hele sitatet...
Legeerklærlingen er ikke gyldig grunn, det er nettopp derfor de får bot likevel.
Du kan få en legeerklæring på akkurat hva som helst om du har riktig lege, det gir deg ikke rett eller lov til å bryte lover og regler av den grunn.
Du sier at en enkelt betjent ikke kan sette loven til side, likevel så påstår du at leger gjør akkurat dette hele tiden ved å gi tillatelser og fullmakter.

Leger skal forbygge og behandle sykdom og skade, ikke utsette pasienter for fare for å bli påført helseskade. Ved å gjøre det, bryter legen med de etiske regler for leger som også gjelder internasjonalt.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Men at det å ikke kunne bruke bilbelte skal være grunn nok til å frata folk muligheten til transport blir for drøyt. For nå er det jo belter i både bil og busser. Skal det løses som du sier så blir jo disse menneskene i praksis satt på livstidsdom i gå/sykkelavstand fra egen bolig. Og det gir ingen mening.
Vis hele sitatet...
Nei, der tar du feil.
Du klarer ikke å se lenger en din egen nesetipp når det gjelder dette problemet.
Folk kan nemlig få hjelp!
Har de beltefobi, klaustrofobi eller lignende så finnes det faktisk hjelp å få.
Det finnes faktisk behandlingsprogram for dette.


Sitat av random67489 Vis innlegg
Folk dette gjelder er klar over risikoen og økt fare for å dø i trafikken grunnet manglende beltebruk, til tross for det har de likevel tatt et valg om å be om fritak, og det valget bør du og alle respektere.
Vis hele sitatet...
Da bør disse også respektere mitt valg til å leve og ved en eventuell crash så skal ikke jeg få 5 tonn flyvende bakfra fordi personen nektet å bruke belte.


Sitat av random67489 Vis innlegg
Folk gjør livsfarlige ting hver eneste dag, og det er ingen grunn til at vi skal forby alt som er farlig eller ubehagelig. Fjellklatring er farlig. Forbud. Hopping i fallskjerm livsfarlig. Forbud. Sild smaker vondt. Forbud. Hvor stopper vi om vi først starter? Skal vi alle gå rundt vatterte fra topp til tå og bo i sykkelhjelmen vår?
Vis hele sitatet...
Det er ikke poenget her, poenget er at leger ikke skal gi fritak nettopp fordi det er uforsvarlig. Leger har faktisk ikke lov til å sette pasienten i fare med vilje, noe de gjør ved å la de slippe bilbelte. Dette er en del av det å være lege og er noen av reglene du skal følge så godt som overhodet mulig.
Hva Ola eller Kari Nordmann selv velger å gjøre det gir jeg langt faen i, men det er 100% feil av leger å gi fritak for bilbelte, det er nemlig grunn nok til oppsigelse ettersom det er imot Helsepersonelloven, noe du kanskje også hadde vist om du sjekket linkene ifra vegvesenet.

https://legeforeningen.no/Om-Legefor...ler-for-leger/
http://normaltariffen.legeforeningen...p?id=&kap=med1
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://www.regjeringen.no/no/dokume...2002/id109039/

Oppsummert: ja, unntak er lov, men praksisen er restriktiv.
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg blir helt paff av å lese denne tråden. Finnes det virkelig mennesker som har et intellekt stort nok til å bruke en datamaskin og poste sine meninger her, som samtidig er motstandere av sikkerhetsbelte i bil og/eller buss? Jeg har lenge hatt en drøm om å opprette en øykoloni for vaksinemotstandere, slik at de kan få dø av middelaldersykdommer i fred og ro, men jeg tror jaggu manifestet bør utvides til å inkludere bilbeltemotstandere også. Jeg vil i alle fall ikke ha en 80 kg tung gubbe i bakhodet eller inn gjennom frontruta mi hvis uhellet skulle være ute.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Har du en kilde på at dette faktisk er tilfellet at folk har fått fritak til å kjøre bil uten bilbelte, annet enn svada og "de vet risikoen så det er greit"?
Vis hele sitatet...
Jeg trodde virkelig det var allmennkunnskap men greit jeg skal finne en kilde til deg. Fritak for bilbelte har vært en mulighet i mange tiår. Før EØS avtalen trådte i kraft som medførte at den biten om fritak er idag noe vi har fra EU. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1979-09-21-7

Påbudet om bruk av bilbelte og annet sikringsutstyr gjelder likevel ikke:


e) når vedkommende har med legeerklæring som fritar fra å bruke bilbelte,
Vis hele sitatet...
Sist endret av random67489; 2. november 2018 kl. 15:45.
Det svarer bare på halve spørsmålet mitt. Det er lovlig å gi fritak. Men er det noe som faktisk skjer? Kan se for meg at det er lite data på dette, men selv om muligheten er der, så betyr ikke det nødvendigvis at den benyttes. Jeg skjønner heller ikke hvorfor regler rundt fritak for bruk av bilbelte ved spesielle fysiske eller mentale lidelser skal være almenkunnskap
Sitat av WebsterNick Vis innlegg
Nei, det er ikke gyldig.
Legen har egentlig ingenting han skulle sagt i det tilfelle fordi han faktisk bryter regler ved å si at det er greit å ikke bruke belte.
Vis hele sitatet...
Du tar feil. Legen bryter ingen regler, og personer som får legeerklæring er faktisk fritatt for kravet om å bruke bilbelte. Hva du personlig mener om saken er ikke relevant. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1979-09-21-7

Påbudet om bruk av bilbelte og annet sikringsutstyr gjelder likevel ikke:


e) når vedkommende har med legeerklæring som fritar fra å bruke bilbelte,
Vis hele sitatet...


Sitat av WebsterNick Vis innlegg
Den legeerklæring er like mye verdt som dasspapiret du tørker deg i ræva med.
Det har vært sånn kjempelenge, hva så? ting endrer seg.
Det er nettopp derfor de prøver å få endret hele fritakstullet så folk ikke skal kunne få fritak for belte.
Vis hele sitatet...
Nei du tar feil, og også enkelte politifolk tar feil.



Sitat av WebsterNick Vis innlegg
Legeerklærlingen er ikke gyldig grunn, det er nettopp derfor de får bot likevel.
Du kan få en legeerklæring på akkurat hva som helst om du har riktig lege, det gir deg ikke rett eller lov til å bryte lover og regler av den grunn.
Du sier at en enkelt betjent ikke kan sette loven til side, likevel så påstår du at leger gjør akkurat dette hele tiden ved å gi tillatelser og fullmakter.

Leger skal forbygge og behandle sykdom og skade, ikke utsette pasienter for fare for å bli påført helseskade. Ved å gjøre det, bryter legen med de etiske regler for leger som også gjelder internasjonalt.
Vis hele sitatet...
I forskriftene så er det tatt med hvilke unntak som gjelder. Dermed bryter ikke legen noenting når de skriver ut legeerklæring. Politi må og skal forholde seg til gjeldende lover og regler, inkludert forskrifter.



Sitat av WebsterNick Vis innlegg
Nei, der tar du feil.
Du klarer ikke å se lenger en din egen nesetipp når det gjelder dette problemet.
Folk kan nemlig få hjelp!
Har de beltefobi, klaustrofobi eller lignende så finnes det faktisk hjelp å få.
Det finnes faktisk behandlingsprogram for dette.
Vis hele sitatet...
Igjen, dette er ikke noe jeg har funnet på. Det er slik regelverket er. Og at det finnes et unntak betyr at skolerte kvinner og menn i posisjoner til å påvirke lovtekster har funnet ut at det bør være et unntak, også har de jobbet frem slike unntak og fått det godkjent og inn i lovteksten.



Sitat av WebsterNick Vis innlegg
Da bør disse også respektere mitt valg til å leve og ved en eventuell crash så skal ikke jeg få 5 tonn flyvende bakfra fordi personen nektet å bruke belte.
Vis hele sitatet...
Ja det er jo et godt argument, men de med fritak bryter altså ikke loven og ingen kan pålegge dem å bruke belte. Det du kan gjøre i slike situasjoner er å sitte på en plass der du ikke har noen bak deg.
Jeg veier ca. 100kg og bruker aldri belte i buss, kun bil. Så da får du håpe det ikke er jeg som sitter bak deg om det smeller da :-)
Sitat av Sinken Vis innlegg
Jeg skjønner heller ikke hvorfor regler rundt fritak for bruk av bilbelte ved spesielle fysiske eller mentale lidelser skal være almenkunnskap
Vis hele sitatet...
Greit nok men dette kunne du jo veldig enkelt googlet etter selv når du valgte å tro på det jeg sa tidligere i tråden. Uansett nå har du fått linken alt så da er det vel greit?

Sitat av Gameomanic Vis innlegg
VELDIG uenig.
Jeg skal IKKE respektere andres valg om å IKKE bruke belte i buss. Grunn? Jo det kan jeg si deg.

Hvis bussen kjører i 80-90 km/t og krasjer, han/hun bak deg bruker ikke belte. Hvor trur du denne personen havner når bussen krasjer i den farten?

Jo, den personen treffer deg i en vanvittig fart.
La oss si personen veier 80 kg og bussen krasjer i 80 km/t. Da blir det som å bli truffet av en gjenstand på nesten 5 tonn. Tror du at du overlever det? Neppe.
Vis hele sitatet...
Du får løse det ved å sitte bakerst eller passe veldig godt på at du ser om de bak deg bruker belte. Bortsett fra det er det ikke så mye du får gjort med saken når det faktisk eksisterer fritak.
Sist endret av random67489; 2. november 2018 kl. 16:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Moff Vis innlegg
Finnes det virkelig mennesker som har et intellekt stort nok til å bruke en datamaskin og poste sine meninger her, som samtidig er motstandere av sikkerhetsbelte i bil og/eller buss?
Vis hele sitatet...
Jeg er absolutt ikke motstander av å bruke belte i bil eller
buss, men er kritisk til at man skal bøtelegges på stedet for
manglende bruk av belte i buss.

Bruker selvsagt alltid belte når dette er tilgjengelig i bussen.
Men som det har blitt påpekt mange ganger i denne debatten -
det blir vanskelig å argumentere for bøtelegging så lenge det
er tillatt med ståplasser.
Sist endret av PVestlandia; 2. november 2018 kl. 17:43.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Det svarer bare på halve spørsmålet mitt. Det er lovlig å gi fritak. Men er det noe som faktisk skjer? Kan se for meg at det er lite data på dette, men selv om muligheten er der, så betyr ikke det nødvendigvis at den benyttes. Jeg skjønner heller ikke hvorfor regler rundt fritak for bruk av bilbelte ved spesielle fysiske eller mentale lidelser skal være almenkunnskap
Vis hele sitatet...
Står ganske greit i linken Vidarlo kom med.

Helsemyndighetene sa seg den gang enig i den konklusjonen, og oppfordrer i dag i tillegg norske leger til å være meget tilbakeholdne med å utstede attest for fritak fra påbudet om bruk av bilbelte. Den sistnevnte oppfordringen er noe vegmyndighetene gir sin fulle tilslutning til.

Såfremt den fysisk funksjonshemmedes tilstand er slik at det vil medføre betydelige vanskeligheter for vedkommende å få festet beltet, eller såfremt bruken av beltet vil medføre vesentlige vanskeligheter i forbindelse med manøvreringen av kjøretøyet, foreligger det grunnlag for å vurdere utstedelse av legeerklæring om fritak.

Dreier det seg om alvorligere tilfelle av klaustrofobi, kan saken stille seg annerledes. Også i slike tilfeller tilrås imidlertid en viss tilbakeholdenhet, idet det har vist seg at langt de fleste venner seg til bilbelte etter noen tids bruk.
Vis hele sitatet...
I bunn og grunn så er det vanskelig å få fritak nettopp fordi det ikke finnes noe grunnlag til å få det.
Sist endret av WebsterNick; 2. november 2018 kl. 23:46.
Nei, det står ikke noe som helst der om hvor ofte det brukes. Det står at det ikke burde tas lett på.

Du uthever også kun biten om klaustrofobi, som nok er et av de minst gyldige argumentene til å slippe bilbelte. Andre lidelser har gjerne mye større grunnlag.