Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1933
Det står på Norwegian sine nettsider at PC-utstyr er uakseptabel bagasje... Hvordan skal jeg da få fraktet PC'en fra nord til sør?? Det er en stasjonær PC og jeg kan IKKE ta den med ombord på flyet, for å si det sånn. Kan jeg pakke den ned i bagen, kanskje..?

Noen som vet noe om dette?
Du kan pakke den ned i en koffert og sende den med flyet du skal reise med (når du sjekker inn bagasje). Gjort det mange ganger.
Sist endret av Dimergon; 30. desember 2009 kl. 05:15.
Aha.. så jeg trenger ikke å ta ut f.eks harddisk og sånt...? skal ikke ha med skjerm, kun PC'en. Hadde planlagt å pakke den ned i kofferten med en god del klær rundt den.. det skal vel gå greit, hva? Noen flere tips å komme med? Aldri pakket PC'en og tatt den med som bagasje....
Spesialbagasje kan nok være det lureste. Problemet med vanlig bagasje er at det til tider behandles veldig røft, så om du velger å gå den veien bør du demontere tunge skjermkort, tunge CPU-kjølere og annet som kanskje kan røskes løs.
Pakk klær rundt PC'en, kanskje noen håndklær også. Vil egentlig også anbefale (dog det er ikke nødvendig) å ta ut skjermkort, ram og HDD og pakke de hver for seg, slik at det ikke løsner / blir ødelagt hvis noe skulle skje med kofferten (f.eks at den detter ned fra en stabel e.l.). Men som sagt, det er ikke nødvendig hvis du ikke er veldig, veldig redd for PC'en.

Tok min splitter nye PC med fra Bergen til Evenes (dvs. å stoppe i Oslo) for noen år tilbake, og det gikk helt fint. Bare pakket den ned i kofferten med klær og slikt pakket rundt den.
Skjønner... Men.. jeg har allerede registrert 2 kolli'er... så når jeg møter opp på flyplassen, sier jeg bare da at den andre kolli'en skal være spesialbagasje, hva?
Skjønner... Men.. jeg har allerede registrert 2 kolli'er... så når jeg møter opp på flyplassen, sier jeg bare da at den andre kolli'en skal være spesialbagasje, hva?
Vis hele sitatet...
Ja, det gjør du. Avhengig av hva du betaler for biletten og avtaler, kan du bli nødt til å betale ekstra for dette. Om det ikke er noe hast med den ville jeg definitivt sendt den som spesialleveranse med posten, det er nok tryggere og billigere. Send den som smartpost og be på postkontoret om et merke som det står "sensitive deler" elns på.
Antakeligvis er det billigere, og helt klart tryggere!!
Når jeg var i militæret var det ikke noe problem å frakte pcen min med vanlig bagasje tur/retur hjem - base.

Jeg gjorde dette ofte, fikk plass til alt i en standard militærbag. : )

og, ja, stasjonær pc om noen lurte:P
Sist endret av RandomiZed; 30. desember 2009 kl. 13:32.
bøtte-reppratør
ass-beer's Avatar
hvordan er dette hvis jeg skal ut av landet?
noen spessielle regler for og ta med stasjonær pc ut av Norge?

Tenker mest på "syden" da jeg har fått beskjed at vi skal dit neste år.. Være der i to uker... Vil jo ha med "frua"

Erfaringer?
Sitat av ass-beer Vis innlegg
hvordan er dette hvis jeg skal ut av landet?
noen spessielle regler for og ta med stasjonær pc ut av Norge?

Tenker mest på "syden" da jeg har fått beskjed at vi skal dit neste år.. Være der i to uker... Vil jo ha med "frua"

Erfaringer?
Vis hele sitatet...
kjøp bærbar ;>
Sitat av ass-beer Vis innlegg
hvordan er dette hvis jeg skal ut av landet?
noen spessielle regler for og ta med stasjonær pc ut av Norge?

Tenker mest på "syden" da jeg har fått beskjed at vi skal dit neste år.. Være der i to uker... Vil jo ha med "frua"

Erfaringer?
Vis hele sitatet...
Jeg bodde i irland og tok med meg både stasjonær over og tilbake, null problem, sendte den i orginaleksen.

Men som jeg ikke så nevnt nedover her så er det en _JÆVLI_ god idè å ta av CPUkjøler (denne knuser skjermkortet hvis den løsner) og gjerne også skjermkort (disse er blitt så vanvittig tunge).

Ellers kan det meste stå i maskinen.
bøtte-reppratør
ass-beer's Avatar
Sitat av Slurpeedelic Vis innlegg
kjøp bærbar ;>
Vis hele sitatet...
Skal det, men er jo ikke noe å game på da XD greit og ta en kveld med gaming også, selv om man skal på ferie
ass-beer du skal til syden og du vill ta med deg stasjonær pcen dit...?
ass-beer, situasjonen minner meg litt om om denne tråden siden du skal ha med deg "frua" til syden

men tror det beste er å ta ut skjermkort, hdd og cpu-kjøler å legge dette i en anti-statpose som du har som håndbagasje.

men er hdden så skjør? jeg sov med min og den datt bak senga og spinner enda
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av sengetøv Vis innlegg
men er hdden så skjør? jeg sov med min
Vis hele sitatet...
Wait, what?
bøtte-reppratør
ass-beer's Avatar
Sitat av sengetøv Vis innlegg
ass-beer, situasjonen minner meg litt om om denne tråden siden du skal ha med deg "frua" til syden

men tror det beste er å ta ut skjermkort, hdd og cpu-kjøler å legge dette i en anti-statpose som du har som håndbagasje.

men er hdden så skjør? jeg sov med min og den datt bak senga og spinner enda
Vis hele sitatet...
Ee ikke SÅÅÅ ille da XD men takk for svar

Meningen var: drit lei sol/ solbrent som faen... hadde vært digg og slippi og lete etter en datacafe med noe å game på.

Rent praktisk bør jeg vel ta med en bærbar... hehe
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Wait, what?
Vis hele sitatet...
ja, var sykt vimsete og hdd-kabinettet lå til tørking etter lakkering, hdden lå i senga, trøtt som faen merka jeg ikke det og våknet opp med hdden bak senga xD

Sitat av ass-beer Vis innlegg
Ee ikke SÅÅÅ ille da XD men takk for svar

Meningen var: drit lei sol/ solbrent som faen... hadde vært digg og slippi og lete etter en datacafe med noe å game på.

Rent praktisk bør jeg vel ta med en bærbar... hehe
Vis hele sitatet...
ser den, men poenget med å dra til syden da a?

tror det beste for din del er å demontere hele kassa da og sette den sammen igjen der nede