Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2321
Ja, altså på motorskiltet til motoren står det blant annet:

(1/4) hp = 186.4 Watt.
Den krever jo da 115 V.
Merkestrømmen er 4.6 A.

Jeg har sett på denne trafoen:
Inspänning: 230 V ac
Utspänning: 110 V ac
Uteffekt: 100 VA
Antal sekundärlindningar: 1
Finnes på elfa.se/no

Jeg har skjønt det sånn at VA (Volt ampere) er det samme som effekten (Watt) Jeg har ikke helt skjønt hva det vil si eller om jeg har rett angående det?

Jeg kjøpte en ganske billig trafo på clas ohlson istad men den bare summa da jeg slo på maskinen. Det hjalp heller ikke å prøve å dra igang motoren med litt hjelp..

Jeg er ganske usikker på hva jeg bør se etter i en trafo som skal sørge for at motoren går men om noen av dere kunne være så vennlige å hjelpe meg så hadde jeg vært så utrolig takknemlig!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
VA total effekt, mens W er brukt om avgitt effekt. En liten motor har typisk cos phi på 0.3-0.8 og du kan fort ende opp med at en 180W motor drar 600VA. Opplysninger om reaktiv effekt / fasevinkel står stortsett oppgitt på merkeskiltet på motoren.

Noratel lager utmerka trafoer, og du bør kunne få deg en autotrafo for et par hundrelapper om du ikkje krever isolasjonstrafo.

Edit: du har merkestrøm på 4.6A, som inkluderer reaktiv effekt. Om du tar det som utgangspunkt kjem du til 529VA om det er enfasemotor, eller 915VA om du bruker trefase.
Sist endret av vidarlo; 28. september 2009 kl. 21:16.
VA er måleeininga for tilsynelatende effekt. VA er ein kombinasjon av resitiv effekt (W) og reaktiv effekt (VAr). Står det kor stor cos ϕ er? Du må i alle tilfeller ha ein transformator som toler meir enn effekten på motoren.
Ja okay, tusen takk Det står ingen cos phi på den, ikke det jeg kan se ihvertfall. Blei litt optimistisk helt til jeg leste at jeg måtte regne med 600VA. Typisk cos phi er jo 0,8. Jeg skal prøve å finne ut av prisen på noen av trafoene til noratel. så på: art nr: 4-058-121001 som en gyldig kandiat.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ChillinOrWay Vis innlegg
Ja okay, tusen takk Det står ingen cos phi på den, ikke det jeg kan se ihvertfall. Blei litt optimistisk helt til jeg leste at jeg måtte regne med 600VA. Typisk cos phi er jo 0,8. Jeg skal prøve å finne ut av prisen på noen av trafoene til noratel. så på: art nr: 4-058-121001 som en gyldig kandiat.
Vis hele sitatet...
Cos phi er jo 0.35, og det rimelig typisk for småmotorer. For å komme opp i .8 på squirrel cage motor må du typisk opp i 5-10kW trefasemotorer og større.

Dog er det nok billigere for din del å kjøpe ny motor laga for 230V - samt at du slipper å drasse på 10kg trafo.
Ja sant, jeg tenkte vel på trefas motorer jeg nå. Jeg har ikke vært noe særlig borte i enfas motorer. Om den veier 10 kg gjør jo egentlig ikke det noe i og med at den skal ikke drasses rundt men. Men jeg innbilte meg at motorer var dyrere enn trafoen. Jeg regner med det men du tenkte vel på hva som kanskje var mest hensiktsmessig. Jeg vil ha det så billig som mulig så hensiktsmessige ting er ikke så viktige.

Men angående en enfas 230V motor. Har du/dere noen tips om hvor jeg kunne fått tak i en slik? Jeg skal søke altså, men om dere har noen tips så er det hjertelig velkommen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ChillinOrWay Vis innlegg
Ja sant, jeg tenkte vel på trefas motorer jeg nå. Jeg har ikke vært noe særlig borte i enfas motorer. Om den veier 10 kg gjør jo egentlig ikke det noe i og med at den skal ikke drasses rundt men. Men jeg innbilte meg at motorer var dyrere enn trafoen. Jeg regner med det men du tenkte vel på hva som kanskje var mest hensiktsmessig. Jeg vil ha det så billig som mulig så hensiktsmessige ting er ikke så viktige.

Men angående en enfas 230V motor. Har du/dere noen tips om hvor jeg kunne fått tak i en slik? Jeg skal søke altså, men om dere har noen tips så er det hjertelig velkommen
Vis hele sitatet...
Trafo på .6kVA er nokså sikkert dyrere enn en random kinamotor på 180W. Antakelig et par ganger dyrare. Du kan jo f.eks. kjøpe deg en drill på biltema om du vil ha en enkel motor.

Ellers så har t.d. Geartech enfasemotorer.
▼ ... noen uker senere ... ▼
du kan også bruke trefasemotorer på enfasemotorer

http://www.eliselektro.no/T-kapittel...densatorer.htm <--- her er en internettside der det står mye om akkurat dette =)