Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1765
Hei

sitter her med 2 stykk 220V-24V trafoer, og i og med at jeg driver mye eksprimentering med å koble lamper, pls, kontaktorer, etc. så lurte jeg på om det går an å koble de sammen for å få en "skilletrafo" som gjør at om det blir en kortslutning eller overbelastning, så tar jeg ikke kverken på sikringen til rommet mitt?

litt av grunnen til det er at hybelverten pluss han jeg deler hybel med ikke er så glad i at jeg tar sikringen, fordi vi ligger på samme sikring.... samt at det er gammeldagse skrusikringer som blir en kostnad om jeg tar den ofte....

det jeg tenkte på var:
220v inn - trafo 220-24v - trafo 24-220v - mitt eksprimentbrett

(trafo nr. 2 vil da ha 24v inn på sekundærside og forhåpentligvis 220v ut på andre siden)


Edit: er sikring på 24V siden, så jeg ikke overfører noe tilbake til 220v siden på første trafo
Sist endret av haavardgj; 26. mai 2009 kl. 22:43.
Ringetrafo? De tåler vell bare 1 ampere, så blir de ødelagt..

Du kan jo legge inn smeltesikringer mellom trafoene på 1 ampere eller noe
Sist endret av A-H; 26. mai 2009 kl. 22:48.
Trådstarter
er en 1 fas "skyddtransformator" på 60va det er snakk om
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dei vil virke som straumavgrenser i praksis ja, fordi dei har ein viss impedans. Kor mykje er trafoen oppgitt til? Om den er oppgitt til under halvparten av sikringen så vil du ikkje kunne blåse sikringen, på grunn av impedansen i trafoen.

I tillegg får du den gevinsten at du får isolert deg frå jord, noko som forhindrer jordstrømmer. Ellers så bør jo sjølvsagt ein trafo sikrast, gjerne med ei termosikring som koplar ut om temperaturen kjem over 50-100°C i trafoen - avhengig av type.
Trådstarter
det er da ikke mer enn 1,6 a jeg skal ha på trafoen (sikringen) og jeg har prøvd den med litt belastning uten at den ble spesielt varm (kanskje 30 grader c på maks)
Hva er neste?
ranvik's Avatar
normalt så får du veldig lite efekt, hvis du ikke har en kembo trafo da, som slashdot spør om.

eks:
si du har en trafo på 24volt som er på 2amper, vil du da kune max dra ut 48watt , som ikke er "veldig mye" det er teoretiske max, vil si 30-40watt er limit.
Trådstarter
det blir da til å teste lamper og kontaktorer... ikke spessielt mye effekt jeg skal ha for å si det sånn =)

btw: trafoene er på nominelt 60 og 40 VA
Sist endret av haavardgj; 26. mai 2009 kl. 23:09.
Men hvorfor gjøre det så vanskelig når det er bare å lage seg en liten ledningsbit med en sikring som er mye kjappere og mindre enn den i hybelen din før første trafo da?

16A hussikring -> 5A sikring(eller annet som passer til eksperimentet ditt) -> transformator -> kontaktorer&stæsj?

Edit; Leste ikke helt førstepost, doh..

Hybelsikring -> Liten sikring -> kontaktorer&stæsj
Akkurat det samme som vi gjør nårr vi tester på jobb eller på skolen Slipper vi styret med å ta neste sikring..

Kontaktorbrettene vi hadde på skolen hadde alltid egen 6A eller 10A sikring, slik at det ble enklere for oss som kobla feil..
Sist endret av Popp; 26. mai 2009 kl. 23:17.
Trådstarter
vel å merke så er det en 10 a rask sikring (b karakteristikk) som er ganske godt belastet fra før -> 2 hybler med datamaskiner, kjøleskap fra kjøkken og en stue (stua er ikke alltid i bruk, så jeg prøver å teste mens den ikke er i bruk) og lys i hele etasjen

samt at jeg har prøvd å ha et 10A b kar. vern foran som KV, men det hjalp lite.. kan se om jeg får tak i en 6a b kar. sikring og hvis det hadde vært bedre
Sist endret av haavardgj; 26. mai 2009 kl. 23:24.
Sitat av haavardgj Vis innlegg
vel å merke så er det en 10 a rask sikring (b karakteristikk) som er ganske godt belastet fra før -> 2 hybler med datamaskiner, kjøleskap fra kjøkken og en stue (stua er ikke alltid i bruk, så jeg prøver å teste mens den ikke er i bruk) og lys i hele etasjen

samt at jeg har prøvd å ha et 10A b kar. vern foran som KV, men det hjalp lite.. kan se om jeg får tak i en 6a b kar. sikring og hvis det hadde vært bedre
Vis hele sitatet...
Automatsikringer tåler ofte mindre enn de gode gammeldagse skusikringene også, så en 6A b sikring hadde kanskje ikke vært så dumt..
Trådstarter
okidoki =) da skal jeg se hva jeg får tak i =)
Hva er neste?
ranvik's Avatar
det enkleste er vel bare kjøpe en litten ups. så la den stå og pipe mens du tester, dise vil normalt slå seg av ved for mye loade, er dem veldig billigs så har dem glass sikring på innsiden.

beste er online ups, mens offline funker noe greit til test.
Trådstarter
blir meget dyrt det da med tanke på at jeg bare er student (går på vg2 Elenergi)
Hvorfor bare ikke kjøpe en mindre automatsikkring?
som du setter mellom "hovedsikkringen" og eksperimenteringen
Da vil jo den gå før den andre, vis du har riktig sikkring.
2 leiligheter deler vel ikke på en 13a sikkring? det kan umulig stemmer...

Er du usikker på hvor sikkringen er belastet normalt kan du jo bare koble ut den ene fasen inn til sikkringen og måle amperen.
Vis det er 6a så kan du sette en 6 a sikkring og være ganske sikker på at den går før 13a sikkringen.

Er vel det som blir normalt gjort ved kurser som man driver å eksperimenterer på.
Har du likeretter på kontaktorene, eller har du noen kontaktorer som har styrestrøm på 24VAC? Trodde ikke det var så vanlig. Er for det meste 220VAC og 24VDC jeg har sett.
Sist endret av Blazer; 28. mai 2009 kl. 16:57.
han sier han vil bruke en trafo som step down til 24 volt, så den andre som step-up til 230 volt igjen, som et slags galvanisk skille eller noe slikt.

det JEG ville gjort (vet ikke om det er helt lovlig) er å ta en 6 amperes sikring, med A-karakteristikk, slik at den slår ut elektromagnetisk (kortslutning) på 2-3 ganger merkestrømmen.

sikringen du kobler deg inn på, er sannsnyligvis B eller C karakteristikk (henholdsvis 3-5 og 5-10 ganger merkestrømmen). det vil si at anlegget ditt er selektivt, dvs at sikringen som er nærmest feilen, slår ut først.


det vil si, at hvis du får kortslutning på anlegget ditt (etter 6A sikringen din), skal kortsluttningsvernet i automatsikringen din (6A) garantert slå ut ved 18 ampere, noe som ikke løser ut kortsluttningsvernet i hybelsikringen din


vel, så nå at det var foreslått før, men med den lille strømmen du skal bruke, ville jeg gått for en 6 Amperes A-karakteristikk, for å være på den sikre siden



EDIT: jaja, så nå at du har B10 sikring som du vil koble deg inn på...
Sist endret av VivaLatrina; 28. mai 2009 kl. 18:02.
Trådstarter
Sitat av Blazer Vis innlegg
Har du likeretter på kontaktorene, eller har du noen kontaktorer som har styrestrøm på 24VAC? Trodde ikke det var så vanlig. Er for det meste 220VAC og 24VDC jeg har sett.
Vis hele sitatet...
har både 230VAC, 24VAC, 24VDC og 12VDC (det går mest i relèer på lavspenningen, mens 220 er kontaktorer)


Viva: kan se om jeg får tak i 6amp a-sikring... har en lett brukt 6amp B-sikring nå


Sitat av sykofant
Hvorfor bare ikke kjøpe en mindre automatsikkring?
som du setter mellom "hovedsikkringen" og eksperimenteringen
Da vil jo den gå før den andre, vis du har riktig sikkring.
2 leiligheter deler vel ikke på en 13a sikkring? det kan umulig stemmer...

Er du usikker på hvor sikkringen er belastet normalt kan du jo bare koble ut den ene fasen inn til sikkringen og måle amperen.
Vis det er 6a så kan du sette en 6 a sikkring og være ganske sikker på at den går før 13a sikkringen.

Er vel det som blir normalt gjort ved kurser som man driver å eksperimenterer på.
I går 09:37
Vis hele sitatet...
for det første har jeg ikke adgang til sikringsskapet, for det andre; jo vi deler på en 10A sikring


btw: det er gamle krussikringer (sånn du skrur inni...) som er "hovedsikringen" til hybelen... om jeg ikke tar helt feil går den meget kjapt i forhold til aut sikringen jeg har.... evt kan jeg spørre om han ikke kan sette inn noen 10A C sikringer =)
Sist endret av haavardgj; 28. mai 2009 kl. 23:37.