Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  162 18559
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Du bør være dritredd for å dra på fylla i lignende grad i fremtiden.

Du bør kanskje også tenke at du ikke kan drikke som andre fordi du blir svært sårbar av det. Være ops på dette i fremtiden

Ansvaret ligger såklart på disse jævlene. Det er jo åpenlyst gjort med stor hensikt for vinning og kynisme

Også fint eksempel på hvordan vi behandler en 21 ?årig mann som i en sårbar situasjon blir grovt utbyttet av andre. Det er offerets feil at hun var full og i sexy klær, ikke sant? Gud så kjønna denne oppdragelsen er, og gud så lite bevis som noengang er ført for denne tough love greia som mange med stor patos utviser
Vis hele sitatet...
Faktisk et helt sykt bra eksempel. Hadde det vært en jente som hadde opplevd å blitt utnyttet i en eller annen form på fylla hadde nok alle her forgudet henne og bare sagt fine ting.. men når det er det motsatt kjønn så er det ens egen feil plutselig..

Sitat av Myhre Vis innlegg
Det store hullet i historien din er at du har navnet på de som "lurte" deg, siden du hevder du/de andre vippset vedkommende et beløp.

Det gjør det til en banal sak for politiet å etterforske og for forsikringsselskapet å kreve regress – og hvis ikke noen av dem gjør det kan du sågar anlegge privat straffesak eller erstatningssøksmål. Det gjør det utrolig vanskelig å tro deg. Jeg vet ikke hvorfor du oppretter denne tråden, om det er for å hente sympatiutbetalinger eller et dårlig forsøk på å styrke saken i en forsikringssvindel, men troverdig er det ikke.
Vis hele sitatet...
Ja, vedkommende var passe dum som vippset pengene til seg selv. Det blir jo en enkel sak for politiet å kalle personen inn til avhør. Men det rare er at hvis man googler personens navn så kommer det ingenting opp, er som at pengene ble vippsa til en person som ikke bor i Norge engang.
Sist endret av unknown099; 5. desember 2020 kl. 23:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av unknown099 Vis innlegg
Virkelig? Så når man mister alt man eier fordi noen stjal det på en kveld ute på byen så skal man liksom ikke få noe støtte fra forsikring eller politi? Jeg ga ingen noen informasjon, de har observert meg BEVISST, de var edrue hele tiden, det er jo soleklart at de har utnyttet meg. Det er ikke sånn at det skal være greit å bli frastjålet, rana eller misbrukt bare fordi man er full. Hva slags syk tankegang er det.



Det er forståelig om jeg ikke får tilbake de 5000 kronene jeg "ga" dem, men de 28k som ble overført ETTER at de stjal mobilen min må jo jeg få igjen. Det rareste er at vedkommende som ble vippset pengene til, fra hva jeg leser i nettbanken, ikke kommer opp på gule sider eller lignende. Ingenting som kommer opp når man søker navnet opp. Så det er noe som ikke stemmer her, er som at jeg har blitt rundlurt av en kriminell gjeng. Det er virkelig skremmende, har ikke turt å forlate leiligheten siden den kvelden, for alt jeg vet så kan det hende de bor i nærheten av meg.
Vis hele sitatet...
Han sier vel ikke at det er ok å utnytte noen.
Men du må slutte å si at du MÅ få igjen. Du må ingenting..(du burde egt fått en realityslapp i tilegg) DU har satt deg i denne situasjonen i første omgang, og saken blir ikke lett for verken politi eller forsikringen, å løse opp i om du har gitt disse pengene fra deg eller ikke.
Sitat av unknown099 Vis innlegg
Ja, vedkommende var passe dum som vippset pengene til seg selv. Det blir jo en enkel sak for politiet å kalle personen inn til avhør. Men det rare er at hvis man googler personens navn så kommer det ingenting opp, er som at pengene ble vippsa til en person som ikke bor i Norge engang.
Vis hele sitatet...
Så utrolig greit at verken politi, påtalemyndighet, forsikringsselskaper eller domstoler baserer seg på Google når de skal finne folk, da. For å få Vipps-bruker trenger du BankID, norsk fødselsnummer eller D-nummer, folkeregistrert adresse og konto i en norsk bank. Og om du hadde hatt et reelt ønske om å finne ut hvem noen du allerede har navn og telefonnummer til er, hadde du fått det til. Men det er ikke mye som tyder på at dette er en reell sak, og det kompliserer jo det å forfølge et rettslig krav eller anmeldelse, da.
Hvis det har blitt handlet på nettet med ditt kort ville jeg kontaktet nettbutikkene og spurt om hvilken adresse varene ble sendt til.

Hva du gjør så er et delikat spørsmål
Sitat av farligepiller Vis innlegg
Han sier vel ikke at det er ok å utnytte noen.
Men du må slutte å si at du MÅ få igjen. Du må ingenting..(du burde egt fått en realityslapp i tilegg) DU har satt deg i denne situasjonen i første omgang, og saken blir ikke lett for verken politi eller forsikringen, å løse opp i om du har gitt disse pengene fra deg eller ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg burde fått en realityslapp? Jeg sitter her og er helt deprimert nå, har gått opp for meg at jeg mest sannsynlig ikke får en dritt tilbake fra forsikringen eller banken, ut ifra hva jeg har lest her av svar. Vet du hvor grusomt det her er for meg eller? Dette var penger jeg hadde tenkt å leve på i mange måneder fremover, jeg har sikkert søkt på over 30 - 40 jobber siden jeg kom hit, de vil ikke ansette en person som aldri har jobbet før. Jeg må være forsiktig med hvor mye mat jeg spiser av det lille som ligger i kjøleskapet nå, sånn at jeg ikke går tom før jeg på en eller annen mysteriøs måte får penger..
Sikker på at du ikke ble ufrivillig dopa med noe? Hadde lett tatt blodprøver for å sjekke om jeg var deg, om det kanskje ikke er litt sent å gjøre nå. Og hvis det er vanlig å drikke seg så full som du var den kvelden, bør du (som du helt sikkert allerede har skjønt) vurdere alkoholkonsumet ditt og lære å drikke roligere. Hvis du ble dopet med noe, endrer vel det litt på saken ift forsikringselskap osv?
Sitat av unknown099 Vis innlegg
Ja, vedkommende var passe dum som vippset pengene til seg selv. Det blir jo en enkel sak for politiet å kalle personen inn til avhør. Men det rare er at hvis man googler personens navn så kommer det ingenting opp, er som at pengene ble vippsa til en person som ikke bor i Norge engang.
Vis hele sitatet...
Om du har navnet så er det ikke nødvendigvis vanskelig å finne resten av detaljene. Teoretisk sett kunne du sendt det til meg på privat melding, jeg har gode tidligere kolleger i forsikringsbransjen og sykehus som kan verifisere om detaljene stemmer. Om du googler navnet mitt finner du ingen informasjon annet enn en nyhetssak fra 2008, men et søk på navnet mitt i DIPS (journalsystem ved norske sykehus) ville gitt deg personnummer, addresse dersom jeg var bosatt i Norge. Nå er adressen min "9999 Utlandet" i følge journalen min. I tillegg til dette finner man som regel opplysninger om pårørende.
Vi hadde tilgang på samme opplysninger da jeg jobbet med forsikring, men ansatte ved Fremtind har ikke opplysninger om kundene til Gjensidige osv. Liten digresjon der, men poenget mitt er at om man har et navn så har man allerede en del å gå etter. Siden sist jeg skrev til deg så synes jeg ikke at du har en sterkere sak, og strengt talt mener jeg at du bør anse dette som en kjip lærepenge, men samtidig så har du selvsagt rett til å opprette sak. Du burde allikevel være forberedt på at pengene dine er tapt. Jeg vurderte en reiseforsikringssak i fjor der en kunde fikk avslag grunnet alkoholintoksikasjon. Jeg ønsker ikke å gå inn i noe mer detaljer, men forsikringstaker presenterte en historie som ligner din, bare at vedkommende meldte saken fra utlandet. Det at alkohol var inne i bildet og kunne påvises på blodprøve var nok til at saken ble avslått da egenforskyldt rus annullerer en god del rettigheter man har som forsikringstaker. Dette er spesifisert i vilkårene dine.
Sitat av Zahremar Vis innlegg
Om du har navnet så er det ikke nødvendigvis vanskelig å finne resten av detaljene. Teoretisk sett kunne du sendt det til meg på privat melding, jeg har gode tidligere kolleger i forsikringsbransjen og sykehus som kan verifisere om detaljene stemmer. Om du googler navnet mitt finner du ingen informasjon annet enn en nyhetssak fra 2008, men et søk på navnet mitt i DIPS (journalsystem ved norske sykehus) ville gitt deg personnummer, addresse dersom jeg var bosatt i Norge. Nå er adressen min "9999 Utlandet" i følge journalen min. I tillegg til dette finner man som regel opplysninger om pårørende.
Vi hadde tilgang på samme opplysninger da jeg jobbet med forsikring, men ansatte ved Fremtind har ikke opplysninger om kundene til Gjensidige osv. Liten digresjon der, men poenget mitt er at om man har et navn så har man allerede en del å gå etter. Siden sist jeg skrev til deg så synes jeg ikke at du har en sterkere sak, og strengt talt mener jeg at du bør anse dette som en kjip lærepenge, men samtidig så har du selvsagt rett til å opprette sak. Du burde allikevel være forberedt på at pengene dine er tapt. Jeg vurderte en reiseforsikringssak i fjor der en kunde fikk avslag grunnet alkoholintoksikasjon. Jeg ønsker ikke å gå inn i noe mer detaljer, men forsikringstaker presenterte en historie som ligner din, bare at vedkommende meldte saken fra utlandet. Det at alkohol var inne i bildet og kunne påvises på blodprøve var nok til at saken ble avslått da egenforskyldt rus annullerer en god del rettigheter man har som forsikringstaker. Dette er spesifisert i vilkårene dine.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne fint sendt deg navnet til fyren, men er redd jeg kan havne i trøbbel hvis det blir en stor politisak ut av dette. Men hvis man ser bortifra at jeg var påvirket av alkohol, så kunne en god del av det som skjedde forekommet om jeg var i en edru tilstand også. Det at de stjal mobilen min med bankkort kan jo skje med hvem som helst på gata, beruset eller ikke. Dette er noe jeg tror forsikringsselskapet kommer til å ta til betraktning. Det handler om at jeg møtte feil mennesker til feil tid rett og slett. Og vilkårene til Gjensidige er litt annerledes når det gjelder saker som skjer i utlandet. Da vil man naturligvis få mindre støtte, enn om hendelsen skjer her i Norge. Men det er egentlig ikke så viktig for meg at disse kriminelle menneskene blir tatt med en gang, det viktigste er at jeg får tilbake penga sånn at jeg får betalt regninger og mat osv..
Jeg ville hørt med banken / forsikringselskapet uansett, men av personlig erfaring vil jeg tro du er ganske fucked. Det samme (ish) skjedde med meg i syden. Endte opp på strippeklubb, hvor jeg betalte for drikke. Stripperene så koden, dopet meg ned og tappet kortet for en god sum. Hadde pengene blitt tatt fra kreditt så hadde du sannsynligvis fått de tilbake, men ettersom dette er av debit, så er jeg usikker. Jeg fikk ikke tilbake en eneste krone fordi «rett pin kode ble tastet».

Hvorfor har du studieavgift penger på konto nå, og hvorfor på forbrukskonto? Uansvarlig etter min mening.
Sitat av Corporaten Vis innlegg
Jeg ville hørt med banken / forsikringselskapet uansett, men av personlig erfaring vil jeg tro du er ganske fucked. Det samme (ish) skjedde med meg i syden. Endte opp på strippeklubb, hvor jeg betalte for drikke. Stripperene så koden, dopet meg ned og tappet kortet for en god sum. Hadde pengene blitt tatt fra kreditt så hadde du sannsynligvis fått de tilbake, men ettersom dette er av debit, så er jeg usikker. Jeg fikk ikke tilbake en eneste krone fordi «rett pin kode ble tastet».

Hvorfor har du studieavgift penger på konto nå, og hvorfor på forbrukskonto? Uansvarlig etter min mening.
Vis hele sitatet...
De overførte jo pengene gjennom Vipps, og der har man jo ikke en pin kode, eller hvertfall jeg har alltid hatt fingerscanner siden mobilen var ganske ny. Jeg husker så jævlig lite, men kan muligens hende at jeg la fra meg mobilen i en liten stund mens den var låst opp også har de klart å få kloa i den... Også bestilte de jo greier på internett gjennom Wish, og der trenger man ikke noe annet enn bare kortinformasjonen for å handle.
Dersom du er student, så vil du vel få nytt stipend nå i neste uke? Og i tillegg storstipend som kommer i Januar for å dekke skolepenger og diverse
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Dersom du er student, så vil du vel få nytt stipend nå i neste uke? Og i tillegg storstipend som kommer i Januar for å dekke skolepenger og diverse
Vis hele sitatet...
Hybelen min er veldig dyr, prøvde å få tak i noe billigere men kom så sent inn på skolen at jeg bare måtte ta det som var tilgjengelig.. Jeg får 8400kr i stipend hver måned, 7500kr av disse går til husleia. Da har jeg bare 900kr igjen. Mobilregningen min er på 1000kr, treningsmedlemsskap er på 250kr, også linser 380kr i måneden. Så som du ser så er jeg langt i minus, jeg har ikke nok penger til overs for å dekke mobilregningen engang. Heldigvis må disse tingene betales sent i måneden. Så jeg har noen få uker på å skaffe meg penger. Det jeg har tenkt er at jeg bare må kjappe meg å selge ulike gjenstander jeg har fått som gave osv fra familien min, sånn som PC, hodetelefoner osv. Helt sinnsykt at situasjonen skulle bli sånn som det her, det er som at jeg bare blir forlatt her helt alene uten å få noe hjelp fra noen. Jeg sa dette til h*n i banken, og det eneste jeg ble fortalt var "det er ikke vår jobb å hjelpe deg, beklager". Skal jeg liksom bare sitte her og dø av sult eller hva? Jeg har akkurat fylt 20, føler meg som en liten unge, jeg klarer så vidt å knyte skoene mine engang, herregud. Vi lever liksom i verdens beste land, det må jo være noe staten kan gjøre for å hjelpe meg? Forsikringsselskapet må jo ta meg på alvor når jeg forteller dem dette... Hvis jeg får null støtte så kommer jo fremtiden min til å bli fullstendig ødelagt av inkassoer og betalingsanmerkninger. Jeg er så jævlig dum jeg skulle aldri dratt ut den kvelden, jeg ville bare ha det fett og få litt avbrekk fra eksamensøvingen som alle andre....
Sist endret av unknown099; 6. desember 2020 kl. 02:13.
Sitat av unknown099 Vis innlegg
Hybelen min er veldig dyr, prøvde å få tak i noe billigere men kom så sent inn på skolen at jeg bare måtte ta det som var tilgjengelig.. Jeg får 8400kr i stipend hver måned, 7500kr av disse går til husleia. Da har jeg bare 900kr igjen. Mobilregningen min er på 1000kr, treningsmedlemsskap er på 250kr, også linser 380kr i måneden. Så som du ser så er jeg langt i minus, jeg har ikke nok penger til overs for å dekke mobilregningen engang. Heldigvis må disse tingene betales sent i måneden. Så jeg har noen få uker på å skaffe meg penger. Det jeg har tenkt er at jeg bare må kjappe meg å selge ulike gjenstander jeg har fått som gave osv fra familien min, sånn som PC, hodetelefoner osv. Helt sinnsykt at situasjonen skulle bli sånn som det her, det er som at jeg bare blir forlatt her helt alene uten å få noe hjelp fra noen. Jeg sa dette til h*n i banken, og det eneste jeg ble fortalt var "det er ikke vår jobb å hjelpe deg, beklager". Skal jeg liksom bare sitte her og dø av sult eller hva? Jeg har akkurat fylt 20, føler meg som en liten unge, jeg klarer så vidt å knyte skoene mine engang, herregud. Vi lever liksom i verdens beste land, det må jo være noe staten kan gjøre for å hjelpe meg?
Vis hele sitatet...

Ser ut som du har svært høye kostnader ja. Jeg gikk på samme smell som deg, men man har faktisk veeldig lite ekstra å rutte med som student.
Mobilregning har jeg på omtrent 300 kroner i mnd, som er med 15 GB data i mnd, og alt annet fritt bruk. Så der kan jo du kutte en stor kostnad med å slutte å ta nye telefoner på kreditt.

Forstår at det er harsh hvordan banken behandler deg, men det er dessverre slik at når man er 20 så må man i stor grad klare seg selv. Men slapp av, det fikser du med årene.

Du nevnte jo i tråden her at du var i kontakt med din søster, er det ingenting hun kan gjøre for å hjelpe deg å dekke det aller mest grunnleggende?

En dag, kortere i fremtiden en du tror, så kommer du til å se tilbake på dette som en verdifull lærepenge bare, det kommer nok til å ordne seg.

Dersom du virkelig ikke har penger til mat eller noe, skal det være mulig å dukke opp på NAV, forklare deg, så skal de nok kunne ordne med nok penger til mat for deg.
Sitat av unknown099 Vis innlegg
Skal jeg liksom bare sitte her og dø av sult eller hva? Jeg har akkurat fylt 20, føler meg som en liten unge, jeg klarer så vidt å knyte skoene mine engang, herregud. Vi lever liksom i verdens beste land, det må jo være noe staten kan gjøre for å hjelpe meg? Forsikringsselskapet må jo ta meg på alvor når jeg forteller dem dette... Hvis jeg får null støtte så kommer jo fremtiden min til å bli fullstendig ødelagt av inkassoer og betalingsanmerkninger. Jeg er så jævlig dum jeg skulle aldri dratt ut den kvelden, jeg ville bare ha det fett og få litt avbrekk fra eksamensøvingen som alle andre....
Vis hele sitatet...
Ta med kontoutskrift til NAV så får du nødhjelp etter et par dager. Slutt å sutre, lån en tusing til en billig mobil og mat i mellomtiden og skaff deg en deltidsjobb som du uansett trenger, snakk med kreditorer så er alt i boks innen seks måneder. Velkommen til verden forresten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Ansvaret ligger såklart på disse jævlene. Det er jo åpenlyst gjort med stor hensikt for vinning og kynisme
Vis hele sitatet...
Så du låser ikkje døra når du forlet heimen?
Kjipt at dette skjedde meg deg TS, men måten du takler dette på er ikke serlig produktiv.

Å si at du kommer til å slite psykisk resten av livet hvis ikke ditt og datt skjer hjelper ingen verdens ting. Det setter deg i en unødig offerrolle som kun gjør ting verre.

Det er en liten sjanse for at du får igjen noe av pengene dine. Gi det et forsøk, men legg så denne saken bak deg.
Ja, forstår det er kjipt og mye penger for en student, men det blir feil fokus.
Du overlever garantert.
Hva kan du selv gjøre for å gjøre det beste ut av situasjonen? Ikke staten, ikke politiet, ikke gjensidigige. Du kan gjøre noe.

Når du får dette litt på avstand så kanskje du kan tenke tanker som hvor heldig du er. Det kunne gått verre. Du kunne vært statsborger i de fleste andre land enn Norge og situasjonen din etter noe slikt ville vært hundre ganger så tøff.

Det er en ny dag i morgen, du har fortsatt helsa og vil kunne betale tilbake evt gjeld du får pga dette med tiden.
Skriv ned de stegene du kan ta for å komme deg tilbake på hesten nå, ikke fokuser på at du er et stakkars offer.
Sitat av unknown099 Vis innlegg
Faktisk et helt sykt bra eksempel. Hadde det vært en jente som hadde opplevd å blitt utnyttet i en eller annen form på fylla hadde nok alle her forgudet henne og bare sagt fine ting.. men når det er det motsatt kjønn så er det ens egen feil plutselig..
Vis hele sitatet...
Å bli utnyttet seksuelt er vel noe verre enn å miste noen titusener. Ellers er ikke problemstillingen sammenlignbar. En bank eller et forsikringsselskap kan ikke gjøre om en voldtekst, de kan dog erstatte dine økonomiske tap etter sivilrettslige regler. Og her har du nok brutt de sivilrettslige vilkårene du godtok når du fikk deg konto eller opprettet forsikringspolise.

I begge saker er det dog snakk om gjerningspersoner som har opptrått beyond kjipt og som fortjener å bli straffet. Din beste mulighet er nok å prøve å få politiet til å prioritere saken. Dersom pengene ikke er brukt opp kan det være mulighet for å dem overført tilbake. Dersom gjerningspersonene ikke er nedlesset med gjeld og eller 0 inntekt kan du få idømt erstatning og således få krevd inn pengene etter hvert.

Ellers har du rett i at de fleste har drukket alt for mye en eller flere ganger i livet med forskjellige utfall. Noen har detti på sjøen og drukna, noen har blitt rana, noen utnytta osv. Om man har uflaks eller ikke er det lite å gjøre med, det eneste man kan gjøre for å bedre sine odds er å drikke mindre.
Sist endret av legalize_it; 6. desember 2020 kl. 11:24.
Kjipt det som skjedde med deg mann, men Gud og du klager å syter i denne posten. Virker som at du har vært grenseløs naiv her. lagt ut 5000kr for noen random karer du aldri har møtt før, for så å bli med dem hjem på nach hvor du drikker deg helt snydens.

At alle mennesker i verden ikke har gode intensjoner er noe du burde lært deg i løpet av 21 år. Hjelper lite å sitte på freak å skrive post etter post om hvor kjipt du har det, at du ikke vil leve i denne verden om ingen hjelper deg, diskutere med folk som ikke deler dine synspunkter i saken. Sympati på freakforum gir deg hverken eiendeler eller pengene tilbake, så ta dette med de som faktisk kan hjelpe deg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så du låser ikkje døra når du forlet heimen?
Vis hele sitatet...
Jo, jeg gjør det.

Bra sletting av kommentar forøvrig, som så etterpå blir stående både i din tweet og i svaret fra OP.

Den begrunnelsen tåler nok en åpen debatt her ja, mhm

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Å bli utnyttet seksuelt er vel noe verre enn å miste noen titusener. Ellers er ikke problemstillingen sammenlignbar. En bank eller et forsikringsselskap kan ikke gjøre om en voldtekst, de kan dog erstatte dine økonomiske tap etter sivilrettslige regler. Og her har du nok brutt de sivilrettslige vilkårene du godtok når du fikk deg konto eller opprettet forsikringspolise.

I begge saker er det dog snakk om gjerningspersoner som har opptrått beyond kjipt og som fortjener å bli straffet. Din beste mulighet er nok å prøve å få politiet til å prioritere saken. Dersom pengene ikke er brukt opp kan det være mulighet for å dem overført tilbake. Dersom gjerningspersonene ikke er nedlesset med gjeld og eller 0 inntekt kan du få idømt erstatning og således få krevd inn pengene etter hvert.

Ellers har du rett i at de fleste har drukket alt for mye en eller flere ganger i livet med forskjellige utfall. Noen har detti på sjøen og drukna, noen har blitt rana, noen utnytta osv. Om man har uflaks eller ikke er det lite å gjøre med, det eneste man kan gjøre for å bedre sine odds er å drikke mindre.
Vis hele sitatet...

Dette endrer ikke hvordan man møtes. Når folk har opplevd et overgrep skulle idealet være å bli trodd over å bli mistrodd, og å få støtte selv om man satte seg selv i en sårbar situasjon.

I tillegg skal man skylde på gjerningspersonene, ikke ofret
Sist endret av meaculpaUIO; 6. desember 2020 kl. 15:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Jo, jeg gjør det.
[...]
I tillegg skal man skylde på gjerningspersonene, ikke ofret
Vis hele sitatet...
Det der, som alltid, ein balansegang.

I prinsippet bør ting vere trygt og fint, men realiteten er altså at samfunnet har kriminalitet. Du låse døra - fordi du ikkje stoler på at alle er ærlege.

Her er det snakk om ein person som altså har tatt ut 5000,- i minibank og gitt til framande - og på det viset markert seg med relativt liten grad av dømmekraft. Det vert sjølvsagt utnytta.

Optimalt sett skulle det aldri skjedd; folk burde kunne stole på kvarandre. Men det er ikkje realiteten. Når du oppfører deg såpass naivt - på grensa til aktløyse - så må du forvente litt kritikk. Vil ein fornuftig person finne på å gi mangfoldige tusen til framande?

No er eg for all del stor tilhenger av tillitssamfunn, og har generelt stor tillit til andre, gitt at kontakten er av tilfeldig karakter. Men det må samtidig vere innanfor å kritisere folk som ikkje tar åpenbare grep for å redusere risiko. Som for eksempel å gi fem tusen til framande.
Er det naivt og aktesløst at en 21 åring en gang er så full at han eller henne er hjelpeløs eller per definisjon hjernedød i fylla?
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Jo, jeg gjør det.

Bra sletting av kommentar forøvrig, som så etterpå blir stående både i din tweet og i svaret fra OP.

Den begrunnelsen tåler nok en åpen debatt her ja, mhm




Dette endrer ikke hvordan man møtes. Når folk har opplevd et overgrep skulle idealet være å bli trodd over å bli mistrodd, og å få støtte selv om man satte seg selv i en sårbar situasjon.

I tillegg skal man skylde på gjerningspersonene, ikke ofret
Vis hele sitatet...
Ja, du er sånn den eneste her som faktisk tenker før du skriver. Jeg tror grunnen til at mesteparten av folka her sier imot meg er fordi dem selv ikke er i min situasjon - eller dem klarer ikke se det fra mitt perspektiv. Og det folk flest her ikke forstår er at det som har skjedd her er ID-tyveri. Det er bare å lese fra lovboka; ID-tyveri rammes av straffelovens § 202. Som identitetskrenkelse regnes bruk av en annens identitet for å oppnå vinning eller påføre andre tap/ulempe. Her har vedkommende altså brukt min identitet (bankkort og mobiltelefon) til å skaffe seg en vinning eller påføre et tap for meg, og i denne konteksten vil tapet være pengene fra konto. Hadde personen gitt meg bankkort og mobil tilbake før jeg gikk hjem, så hadde situasjonen vært helt annerledes. Her har de åpenbart plottet et tyveri, og de fortsatte å bruke identiteten min til å handle ting dagen etterpå, de kjøpte til og med mat fra 7-Eleven for flere hundrevis av kroner, det er helt sykt at noen av dere her tror sånt er greit og at jeg burde få null erstatning. Heldigvis står det i vilkårene at forsikringen min dekker ID-tyveri... Så krysser fingrene for at de vil hjelpe meg.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Er det naivt og aktesløst at en 21 åring en gang er så full at han eller henne er hjelpeløs eller per definisjon hjernedød i fylla?
Vis hele sitatet...
Jeg har nylig fylt 20 år forresten, ikke at det betyr så mye, men det er vel et tegn på at man kanskje ikke tenker over valgene man tar like mye:/
Sist endret av unknown099; 6. desember 2020 kl. 15:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er viss forskjell på å bruke for mye penger (ref uttaket på 5k) under selvforskyldt rus og det at kontoen blir tappet grunnet kjøp på Internett utført av noen som har utnyttet en person som er drit full.

Ut i fra argumentasjonen til enkelte her så er det plutselig jævelig mye som har blitt lovlig å gjøre mot en person så lenge rusen er selvforskyldt, for da ligger ansvaret hos den som er beruset.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det er viss forskjell på å bruke for mye penger (ref uttaket på 5k) under selvforskyldt rus og det at kontoen blir tappet grunnet kjøp på Internett utført av noen som har utnyttet en person som er drit full.

Ut i fra argumentasjonen til enkelte her så er det plutselig jævelig mye som har blitt lovlig å gjøre mot en person så lenge rusen er selvforskyldt, for da ligger ansvaret hos den som er beruset.
Vis hele sitatet...
Fullstendig enig med deg. Folk her tror at det plutselig er greit å bare ta pengene til andre fordi dem er full? Det er faktisk helt sinnsykt at noen tror det er sånn ting funker. Bare fordi noen er beruset betyr det ikke at man kan gjøre hva enn man vil mot den personen. Blir som å si; "Ja du var dritings, derfor er det lovlig at jeg stjeler bilen din, tar over huset ditt, klærne dine, TVen din osv".
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av unknown099 Vis innlegg
Fullstendig enig med deg. Folk her tror at det plutselig er greit å bare ta pengene til andre fordi dem er full? Det er faktisk helt sinnsykt at noen tror det er sånn ting funker. Bare fordi noen er beruset betyr det ikke at man kan gjøre hva enn man vil mot den personen. Blir som å si; "Ja du var dritings, derfor er det lovlig at jeg stjeler bilen din, tar over huset ditt, klærne dine, TVen din osv".
Vis hele sitatet...
Kor har nokon sagt det?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kor har nokon sagt det?
Vis hele sitatet...
Ingen har sagt det direkte tror jeg, har blitt en god del svar her nå. Men det er jo det dere indirekte prøver å si her, når dere sier at det er min egen feil at jeg ble utnytta og frastjålet mine eiendeler samt store summer penger. I voldtektssaker er det liksom offeret sin feil at de ble overfalt? Ingen skal bli utnytta på noen som helst måte bare fordi dem har drukket seg dritings. Det er galskap.

Sitat av unknown099 Vis innlegg
Ingen har sagt det direkte tror jeg, har blitt en god del svar her nå. Men det er jo det dere indirekte prøver å si her, når dere sier at det er min egen feil at jeg ble utnytta og frastjålet mine eiendeler samt store summer penger. I voldtektssaker er det liksom offeret sin feil at de ble overfalt? Ingen skal bli utnytta på noen som helst måte bare fordi dem har drukket seg dritings. Det er galskap.
Vis hele sitatet...
Og det er jo søren meg mine penger, selvom jeg ga de 5 tusen, som jeg nesten ikke husker engang, så må jeg jo få noen form for erstatning for de 28 tusen som ble stjålet uten min tillatelse.. Det er jo mine penger, folk kan ikke bare ta min eiendom selvom jeg har vært full. Hvis folk kommer seg unna med sånt så kan jo hvem som helst bare gjøre hva enn de vil med fulle mennesker
Sist endret av unknown099; 6. desember 2020 kl. 16:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vidarlo: Sier du også til den 19 år gamle jenta som ble voldtatt: "Hvor kort var skjørtet ditt?"
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av unknown099 Vis innlegg
Ingen har sagt det direkte tror jeg, har blitt en god del svar her nå. Men det er jo det dere indirekte prøver å si her, når dere sier at det er min egen feil at jeg ble utnytta og frastjålet mine eiendeler samt store summer penger. I voldtektssaker er det liksom offeret sin feil at de ble overfalt? Ingen skal bli utnytta på noen som helst måte bare fordi dem har drukket seg dritings. Det er galskap.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ingen som sier at det er din feil, eller at det er greit. Det kan godt hende at politiet velger å straffeforfølge de som har gjort dette mot deg. Hvis det skjer, og vedkommende dømmes, så vil de sannsynligvis også bli dømt til å erstatte det de har stjålet fra deg.

Det vi derimot sier er at du sannsynligvis ikke vil få noe fra et forsikringsselskap, da de som regel har vilkår som fratar dem erstatningsplikt ovenfor en forsikringstaker hvis forsikringstakeren opptrådte uaktsomt da hendelsen skjedde. Hvorvidt det er tilfelle er det nesten bare du som kan finne ut av, ved å lese vilkårene for avtalen din.
Sist endret av Tias; 6. desember 2020 kl. 16:53.
Vet jo ikke helt om dette kan klassifiseres som ID tyveri som du sier da. Å vippse krever jo en form for kode for å få det gjennom, så de vil mest sannsynlig argumentere at du var uaktsom med denne informasjonen, og at det dermed ikke er ID tyveri.
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Vet jo ikke helt om dette kan klassifiseres som ID tyveri som du sier da. Å vippse krever jo en form for kode for å få det gjennom, så de vil mest sannsynlig argumentere at du var uaktsom med denne informasjonen, og at det dermed ikke er ID tyveri.
Vis hele sitatet...
Hentet fra politiet sin nettside; "I et ID-tyveri eller identitetstyveri gir noen seg ut for å være en annen. Gjerningspersonen kan for eksempel stjele betalingsinformasjonen på bankkortet ditt. Vedkommende kan også bestille varer i ditt navn. ID-tyven kan bruke legitimasjonen din eller dokumenter med opplysninger om deg."

Det passer jo helt min sak, de stjal bankkortet mitt, og bankkortet mitt står også inne på Vippsen min, så med andre ord har dermed stjålet min betalingsinformasjon og utnyttet denne til å skaffe seg en vinning. I tillegg benyttet de kortet mitt til å bestille ting fra internett, så her passer det perfekt inn med ved at "Vedkommende kan også bestille varer i ditt navn".

Sitat av Tias Vis innlegg
Nei, det er ingen som sier at det er din feil, eller at det er greit. Det kan godt hende at politiet velger å straffeforfølge de som har gjort dette mot deg. Hvis det skjer, og vedkommende dømmes, så vil de sannsynligvis også bli dømt til å erstatte det de har stjålet fra deg.

Det vi derimot sier er at du sannsynligvis ikke vil få noe fra et forsikringsselskap, da de som regel har vilkår som fratar dem erstatningsplikt ovenfor en forsikringstaker hvis forsikringstakeren opptrådte uaktsomt da hendelsen skjedde. Hvorvidt det er tilfelle er det nesten bare du som kan finne ut av, ved å lese vilkårene for avtalen din.
Vis hele sitatet...
Ja, det du skriver her er nok veldig riktig. Men spørsmålet er jo nettopp om hva de vil regne som grov uaktsomhet? Fordi det at jeg ga dem 5000 kroner selv vil jo sikkert bli regnet som grov uaktsomhet. Men det er jo så mye som kan ha skjedd siden jeg selv bare husker noen små bilder av kvelden... Og det rareste var at jeg heller ikke hadde kjøpt så mye drikke på byen heller, jeg pleier ikke bli fort full, så det at jeg ble så hinsides dritings den kvelden er bare så merkelig. Kanskje noen puttet noe i ølen min? Kanskje disse folka var inne på utestedet fra starten uten at jeg la merke til det? Det er så mye som kan ha skjedd, og det er vanskelig for meg å komme frem til konklusjoner siden jeg husker så lite.. Men det at dem stjal mobilen og bankkortet mitt kan umulig regnes som grov uaktsomhet. Jeg vet med sikkerhet at disse lå i lommen min, fordi det er sånn instinkt jeg alltid har når jeg drikker at jeg tar vare på verdisakene mine. Kjenner folk som har blitt frastjålet ting i edrue situasjoner hvor de har vært sløve eller ikke alltid fulgt med på gjenstanden, og likevel fått erstatning for det det gjaldt.
Sist endret av unknown099; 6. desember 2020 kl. 17:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av unknown099 Vis innlegg
Hentet fra politiet sin nettside; "I et ID-tyveri eller identitetstyveri gir noen seg ut for å være en annen. Gjerningspersonen kan for eksempel stjele betalingsinformasjonen på bankkortet ditt. Vedkommende kan også bestille varer i ditt navn. ID-tyven kan bruke legitimasjonen din eller dokumenter med opplysninger om deg."

Det passer jo helt min sak, de stjal bankkortet mitt, og bankkortet mitt står også inne på Vippsen min, så med andre ord har dermed stjålet min betalingsinformasjon og utnyttet denne til å skaffe seg en vinning. I tillegg benyttet de kortet mitt til å bestille ting fra internett, så her passer det perfekt inn med ved at "Vedkommende kan også bestille varer i ditt navn".



Ja, det du skriver her er nok veldig riktig. Men spørsmålet er jo nettopp om hva de vil regne som grov uaktsomhet? Fordi det at jeg ga dem 5000 kroner selv vil jo sikkert bli regnet som grov uaktsomhet. Men det er jo så mye som kan ha skjedd siden jeg selv bare husker noen små bilder av kvelden... Og det rareste var at jeg heller ikke hadde kjøpt så mye drikke på byen heller, jeg pleier ikke bli fort full, så det at jeg ble så hinsides dritings den kvelden er bare så merkelig. Kanskje noen puttet noe i ølen min? Kanskje disse folka var inne på utestedet fra starten uten at jeg la merke til det? Det er så mye som kan ha skjedd, og det er vanskelig for meg å komme frem til konklusjoner siden jeg husker så lite.. Men det at dem stjal mobilen og bankkortet mitt kan umulig regnes som grov uaktsomhet. Jeg vet med sikkerhet at disse lå i lommen min, fordi det er sånn instinkt jeg alltid har når jeg drikker at jeg tar vare på verdisakene mine. Kjenner folk som har blitt frastjålet ting i edrue situasjoner hvor de har vært sløve eller ikke alltid fulgt med på gjenstanden, og likevel fått erstatning for det det gjaldt.
Vis hele sitatet...

At du sier selv at du ikke vet om det kan regnes som grovt uakstomt, fordi du ikke husker det som skjedde, er vel et tegn på at det som skjedde var grovt uaktsomt fra din side.

Har du fått tak i noe familie/venner som kan gi deg litt hjelp fremover til å dekke det mest nødvendige eller? Ville fokusert på det mens du venter på svar fra forsikring og banken din.
Du har blitt frastjelt ditt kort, men de har fått koden pga. Uaktsomhet fra din side.
Ergo, du får ingenting av verken bank eller forsikring. Eneste sjangsen er at de skyldige blir tatt med pengene og du får dem tilbake, men disse pengene er nok borte og saken blir fort henlagt pga. bevisets stilling.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Du har blitt frastjelt ditt kort, men de har fått koden pga. Uaktsomhet fra din side.
Ergo, du får ingenting av verken bank eller forsikring. Eneste sjangsen er at de skyldige blir tatt med pengene og du får dem tilbake, men disse pengene er nok borte og saken blir fort henlagt pga. bevisets stilling.
Vis hele sitatet...
Mener du at jeg var uaktsom eller grov uaktsom?

"For at en handling skal kunne karakteriseres som grov uaktsom, må det dreie seg om en opptreden som er sterkt klanderverdig, hvor vedkommende altså er vesentlig mer å klandre enn hvor det er tale om alminnelig uaktsomhet."

Vil ikke si at det å drikke seg full på byen er en sterk usedvanlig klanderverdig opptreden, ettersom så og si alle som drar ut, spesielt på min alder gjør det samme. Og de sendte penger over vipps, jeg brukte samme kode på vipps som den man bruker for å logge inn på mobilen, så det kan være de gjettet seg til riktig. Og det dem bestilte over nett trengte de bare kortinformasjonen for å utføre, altså ikke koden. Men som sagt - de 5000 kronene som ble tatt ut i Minibanken av meg selv, forventer jeg ikke få erstatning for. Men de 28 000 kroene som ble vippset og summen for mobilen må jeg jo få erstatning for.. De stjal jo eiendelene mine, og det er jævlig skummelt fordi vedkommende sitter nå med bankkortet mitt og kan fucke opp mye opp for meg, dette er jo rett og slett et ID-tyveri.
Eh, unnskyld, har du ikke ringt banken ennå og sperret kortet?
Sitat av Unsub Vis innlegg
Du har blitt frastjelt ditt kort, men de har fått koden pga. Uaktsomhet fra din side.
Ergo, du får ingenting av verken bank eller forsikring. Eneste sjangsen er at de skyldige blir tatt med pengene og du får dem tilbake, men disse pengene er nok borte og saken blir fort henlagt pga. bevisets stilling.
Vis hele sitatet...




Fra hva jeg har lest i forsikringsvilkårene er det sånn at man likevel kan få erstatning selvom det har oppstått grov uaktsomhet, men bare at man må betale en egenandel. Har hørt at den kan være alt fra 800 kr til 12000kr. Så muligens du tar feil her kompis.

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Eh, unnskyld, har du ikke ringt banken ennå og sperret kortet?
Vis hele sitatet...
Ringt banken? De stjal jo mobilen min også, jeg dro til banken med en gang jeg våknet dagen etter. Selvfølgelig var dette noe av det første jeg gjorde. Har også sperret alt av kreditt på mitt navn, altså sånn at de ikke kan ta opp lån i mitt navn. Men for alt jeg vet kan jeg ha vært forsent ute... kanskje dem allerede har gjort noe med informasjonen min som jeg enda ikke vet om:/
Sist endret av unknown099; 6. desember 2020 kl. 18:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av unknown099 Vis innlegg
Fullstendig enig med deg. Folk her tror at det plutselig er greit å bare ta pengene til andre fordi dem er full? Det er faktisk helt sinnsykt at noen tror det er sånn ting funker. Bare fordi noen er beruset betyr det ikke at man kan gjøre hva enn man vil mot den personen. Blir som å si; "Ja du var dritings, derfor er det lovlig at jeg stjeler bilen din, tar over huset ditt, klærne dine, TVen din osv".
Vis hele sitatet...
Det er ingen her som har skrevet at det er greit å ta pengene til en person som er dritfull. Ingen her har sagt at det som skjedde med deg er greit. Ingen har sagt at det de gjorde er greit. Ingen har sagt at dette er din egen skyld heller.

Det folk har skrevet, er at DU ikke kan forvente at Politiet og forsikringselskapet fikser alt og gir deg full erstatning uten å nøle. Folk har prøvd å forklare deg hvorfor DE IKKE tror at du får igjen alt av forsikringselskapet. De har prøvd å gi deg et realistisk bilde av hva forsikringselskapet vil tenke når de skal gjennomgå din sak.

Hvor kjipt du har det, driter jo gjensidige i, hvis de har enser en mulighet for å ikke betale ut, så jager de den muligheten. Hadde vært nedtur om alle her sa at "ja du får igjen pengene," for å være greie, når realiteten er at sjansen for at du får igjen pengene er svært liten, utifra den historien du har beskrevet.
Sitat av Pablo Technobar Vis innlegg
Det er ingen her som har skrevet at det er greit å ta pengene til en person som er dritfull. Ingen her har sagt at det som skjedde med deg er greit. Ingen har sagt at det de gjorde er greit. Ingen har sagt at dette er din egen skyld heller.

Det folk har skrevet, er at DU ikke kan forvente at Politiet og forsikringselskapet fikser alt og gir deg full erstatning uten å nøle. Folk har prøvd å forklare deg hvorfor DE IKKE tror at du får igjen alt av forsikringselskapet. De har prøvd å gi deg et realistisk bilde av hva forsikringselskapet vil tenke når de skal gjennomgå din sak.

Hvor kjipt du har det, driter jo gjensidige i, hvis de har enser en mulighet for å ikke betale ut, så jager de den muligheten. Hadde vært nedtur om alle her sa at "ja du får igjen pengene," for å være greie, når realiteten er at sjansen for at du får igjen pengene er svært liten, utifra den historien du har beskrevet.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ser den. Jeg har jo forstått at det kanskje ikke er så realistisk at jeg får utbetalt tilbake alt det jeg mistet. Men det er flere her som sier at jeg ikke kommer til å få et øre tilbake engang, og det kan jeg umulig klare å akseptere som en realitet. Det går bare ikke, hvis forsikringsskapet og banken min virkelig er så iskalde mot meg etter den uheldige hendelsen, så mister jeg all min tillitt til samfunnet vi bor i. Jeg har en regning på 7500kr jeg må betale om 10 dager, og nå har jeg 5 kroner på kortet pga disse drittsekkene. Jeg skjønner ikke hvordan sjansen skal være liten for at jeg får igjen pengene mine, de har jo stjålet dem fra meg og misbrukt mitt kort uten min tillatelse???? Det er helt umenneskelig at alt av sikkerhetsnett her skal bare forlate meg alene. Hvis folk her mener at det å miste 45 000;- kroner på en kveld for en fyr som har akkurat fylt 20 er en grei "lærepenge" så er dere faktisk syke. Da har dere vel en sikker inntekt eller veldig god økonomisk frihet. Og jeg forstår at det at jeg ikke får de 5000 kronene tilbake som jeg selv ga dem, det er fullstendig forståelig, det kan dere si at var min "feil", selvom jeg ikke husker en dritt av handlingsøyeblikket utenom at det var to personer som ba meg ta ut penger til dem. Og jeg er klar til å ta diskusjonen med forsikringsselskapet. Jeg har skrevet ned alt jeg husker, og notert ned ulike tidspunkter ting ble tatt ut av kontoen min som jeg har sett på kontoutskriften.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Den saken der skjedde i utlandet, og vedkommende fikk ikke sine ID-sikkerhetsinstrumenter frastjålet. Jeg var jo bare tilstede når jeg tok ut penger i Minibanken. Når de vippset penger til seg selv og handlet greier på nettet var jeg hjemme i min egen hybel.
Sist endret av unknown099; 6. desember 2020 kl. 19:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av unknown099 Vis innlegg
Den saken der skjedde i utlandet, og vedkommende fikk ikke sine ID-sikkerhetsinstrumenter frastjålet. Jeg var jo bare tilstede når jeg tok ut penger i Minibanken. Når de vippset penger til seg selv og handlet greier på nettet var jeg hjemme i min egen hybel.
Vis hele sitatet...
Så etter deres veier skiltes så hacket de banken din, installerte din BankId på en ny telefon, installerte VIPS og identifiserte seg som deg og vippset penger til seg selv? Noe sånt?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://www.vipps.no/vilkar/vilkar-privat/

Les vilkåra. Du har opptredt grovt aktlaust m.a. ved å ha samme kode på telefon og vipps. Du må rekne med å måtte dekke 12000,- sjølv.

Dette er heller ikkje ei forsikringssak. Du må ta det med vipps/banken din.

Viare er det ikkje id-tjuveri. Tjuveriet av mobiltelefonen kan du ta med reiseforsikringsselskapet ditt.
Sitat av sth Vis innlegg
Så etter deres veier skiltes så hacket de banken din, installerte din BankId på en ny telefon, installerte VIPS og identifiserte seg som deg og vippset penger til seg selv? Noe sånt?
Vis hele sitatet...
Hacket banken min? Hva snakker du om. De stjal bankkortet mitt og mobilen, og hadde tilgang til Vipps.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://www.vipps.no/vilkar/vilkar-privat/

Les vilkåra. Du har opptredt grovt aktlaust m.a. ved å ha samme kode på telefon og vipps. Du må rekne med å måtte dekke 12000,- sjølv.

Dette er heller ikkje ei forsikringssak. Du må ta det med vipps/banken din.

Viare er det ikkje id-tjuveri. Tjuveriet av mobiltelefonen kan du ta med reiseforsikringsselskapet ditt.
Vis hele sitatet...
Takk for linken. Det går fint for meg å betale 12000 kroner selv, så lenge jeg får noe igjen av summen.. Men de stjal jo mobilen og penger fra meg? Innboforsikringen dekker tyveri av gjenstander og kontanter. Jeg prøvde å sende inn sånn Reklamasjon til banken angående transaksjonene men har ikke fått noe nummer fra anmeldelsen enda, og man må tydeligvis ha dette før man kan sende inn klage til dem.
Sist endret av unknown099; 6. desember 2020 kl. 20:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av unknown099 Vis innlegg
Ja, jeg ser den. Jeg har jo forstått at det kanskje ikke er så realistisk at jeg får utbetalt tilbake alt det jeg mistet. Men det er flere her som sier at jeg ikke kommer til å få et øre tilbake engang, og det kan jeg umulig klare å akseptere som en realitet. Det går bare ikke, hvis forsikringsskapet og banken min virkelig er så iskalde mot meg etter den uheldige hendelsen, så mister jeg all min tillitt til samfunnet vi bor i. Jeg har en regning på 7500kr jeg må betale om 10 dager, og nå har jeg 5 kroner på kortet pga disse drittsekkene. Jeg skjønner ikke hvordan sjansen skal være liten for at jeg får igjen pengene mine, de har jo stjålet dem fra meg og misbrukt mitt kort uten min tillatelse???? Det er helt umenneskelig at alt av sikkerhetsnett her skal bare forlate meg alene. Hvis folk her mener at det å miste 45 000;- kroner på en kveld for en fyr som har akkurat fylt 20 er en grei "lærepenge" så er dere faktisk syke. Da har dere vel en sikker inntekt eller veldig god økonomisk frihet. Og jeg forstår at det at jeg ikke får de 5000 kronene tilbake som jeg selv ga dem, det er fullstendig forståelig, det kan dere si at var min "feil", selvom jeg ikke husker en dritt av handlingsøyeblikket utenom at det var to personer som ba meg ta ut penger til dem. Og jeg er klar til å ta diskusjonen med forsikringsselskapet. Jeg har skrevet ned alt jeg husker, og notert ned ulike tidspunkter ting ble tatt ut av kontoen min som jeg har sett på kontoutskriften.
Vis hele sitatet...
Det er dessverre et slikt samfunn vi lever i. Jeg stolte ganske blindt på forsikringselskapet mitt før. regnet med at de skulle fikse ting om noe gikk galt. Så slo lynet ned rett utenfor huset, Stor regning som jeg trodde forsikringselskapet skulle ta uten å nøle, det gjorde de ikke. Etter det har jeg forstått at de gjør det de kan for ikke å betale, eller betale ut minst mulig.

Håper dog at du får en bedre opplevelse enn jeg gjorde.
Sitat av Pablo Technobar Vis innlegg
Det er dessverre et slikt samfunn vi lever i. Jeg stolte ganske blindt på forsikringselskapet mitt før. regnet med at de skulle fikse ting om noe gikk galt. Så slo lynet ned rett utenfor huset, Stor regning som jeg trodde forsikringselskapet skulle ta uten å nøle, det gjorde de ikke. Etter det har jeg forstått at de gjør det de kan for ikke å betale, eller betale ut minst mulig.

Håper dog at du får en bedre opplevelse enn jeg gjorde.
Vis hele sitatet...
Som sagt har jeg tidligere bare hatt positive opplevelser med forsikringsselskapet mitt. Jeg krysser fingrene at dem gir meg noe erstatning hvertfall..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Forsikringsselskapet er feil instans. Og innbuforsikringa di er feil forsikring. Reiseforsikringa dekker kanskje mobiltelefonen. Pengane er det banken som må dekke.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Forsikringsselskapet er feil instans. Og innbuforsikringa di er feil forsikring. Reiseforsikringa dekker kanskje mobiltelefonen. Pengane er det banken som må dekke.
Vis hele sitatet...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Forsikringsselskapet er feil instans. Og innbuforsikringa di er feil forsikring. Reiseforsikringa dekker kanskje mobiltelefonen. Pengane er det banken som må dekke.
Vis hele sitatet...
Er du sikker? Kvoter dette fra vilkårene:


"Med Innbo Ung er innboet ditt dekket både ved tyveri og skade.

Innbo som blir stjålet

Tyveri fra bolig og boder
Tyveri av sykler
Tyveri fra låst garderobeskap, for eksempel på skole eller treningssenter
Veskenapping innenfor Norden
Ran og overfall innenfor Norden
Har uvedkommende kjøpt noe i navnet ditt? Innbo Ung dekker hjelp ved ID-tyveri."

Sånn jeg forstår saken så er hva jeg har opplevd her enten veskenapping, ran eller ID-tyveri? Og når det gjelder ID-tyveri så gir dem støtte inntill 100 000kr så om jeg er heldig så kan jeg få hele summen tilbake i erstatning. Men muligens jeg tar feil her, det er jo bare å se hva dem svarer.
Sitat av unknown099 Vis innlegg
Mener du at jeg var uaktsom eller grov uaktsom?

"For at en handling skal kunne karakteriseres som grov uaktsom, må det dreie seg om en opptreden som er sterkt klanderverdig, hvor vedkommende altså er vesentlig mer å klandre enn hvor det er tale om alminnelig uaktsomhet."

Vil ikke si at det å drikke seg full på byen er en sterk usedvanlig klanderverdig opptreden, ettersom så og si alle som drar ut, spesielt på min alder gjør det samme. Og de sendte penger over vipps, jeg brukte samme kode på vipps som den man bruker for å logge inn på mobilen, så det kan være de gjettet seg til riktig. Og det dem bestilte over nett trengte de bare kortinformasjonen for å utføre, altså ikke koden. Men som sagt - de 5000 kronene som ble tatt ut i Minibanken av meg selv, forventer jeg ikke få erstatning for. Men de 28 000 kroene som ble vippset og summen for mobilen må jeg jo få erstatning for.. De stjal jo eiendelene mine, og det er jævlig skummelt fordi vedkommende sitter nå med bankkortet mitt og kan fucke opp mye opp for meg, dette er jo rett og slett et ID-tyveri.
Vis hele sitatet...
Problemet ditt er at der finnes tusenvis av lignende saker der folk har blitt lurt på fylla, og konsekvent så får de ingenting på forsikringen.

Men hva enn som blir sagt her så hjelper ikke det, du får bare vente på svar fra forsikringen.
Ops, Du har ikke blitt bøffa for kr. dine altså?
Ref til din andre tråd.
Mulig det bare er meg som har gått glipp av noe, men _hvorfor_ tok du ut 5000,- og ga til dem? Hva skulle liksom de pengene være til?
Høres ikke ut som du har økonomi til å bruke 5000,- på drikke på en kveld, så skjønner ikke helt hvordan og hvorfor du gikk med på dette.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Dette endrer ikke hvordan man møtes. Når folk har opplevd et overgrep skulle idealet være å bli trodd over å bli mistrodd, og å få støtte selv om man satte seg selv i en sårbar situasjon.

I tillegg skal man skylde på gjerningspersonene, ikke ofret
Vis hele sitatet...
Og støtte er ikke å gi falske forhåpninger. Å støtte er i denne saken å forklare at mange har vært utfor kjipe folk/situasjoner før han, at det ikke er verdens undergang og at han sannsynligvis ikke vil få alle pengene igjen.
Sist endret av legalize_it; 6. desember 2020 kl. 22:10.
Det er alt for mye å ta tak i her til å kunne hjelpe deg her, så jeg skal si dette veldig enkelt; I morgen tidlig ringer du Gjensidige så fort de åpner, trykker deg gjennom "tast 1 for ditt, tast 2 for datt", får tak i en saksbehandler og insisterer på at du trenger advokatbistand _NÅ_. Om de tar det på ID-tyveri-bolken eller rettshjelp-bolken på innboforsikringen får så være, men ut fra alt jeg leser du skriver har du ikke kapasitet til å håndtere dialogen mot bank, politi og forsikringsselskap presist nok til at du kommer til å vinne fram alene. Du trenger hjelp til å finne ut hva du kan kreve for å få tilbake penger på konto og noen som kan kommunisere dønn presist i dialogen mot banken (som er der dette slaget trolig kan komme til å stå), for akkurat den evnen besitter du ikke. Sorry for en kanskje brutal tilbakemelding, men du har vann godt over hodet nå og du trenger noen til å hjelpe deg.