Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4841
Hei! Jeg må bare vite hva jeg som leieboer har rett til. Jeg må betale støm/vann/internett vær 3de måned. Men har betalt det i desember og fikk ny støm regning på 3 mnd. Må åsså nevne at vi er 8stk i kollektivt og alle vi deler på et telefonlinje nett som har hastighet opp til 6 mb/s. Alt for dårlig og huseier gjør ikke noe med det.

Men det værste er kjøkkenet! Det er kjøkken med en dusj. Ja en dusj med 1 dør ikke 2, og han har sagt i 4 mnd at alt skal fikses enda ikke fikset. Er redd han bryter en del regler og vet ikke hvem jeg skal kontakte eller hva jeg skal gjøre.

Mvh en sykt stresset 22 åring
vann går jo under kommunale avgifter, hvorfor betale dere bare vann? Og internett hastigheten kan dere selv høre rundt med de som tilbyr å sjekke hvor mye d koster å kjøpte 50/50.
Trenger å vite litt mer om leieforholdet.
Har alle leietakere egen husleiekontrakt? Står det noe om utgifter for vann, strøm og Internett?
Hvem har tegnet strømabonnement?
Er det vannmåler i boenheten?
Har du meldt krav om utbedring av dusj skriftlig?

Legg gjerne ved leiekontrakt med personlige opplysninger anonymisert.

Mange useriøse utleiere der ute, men noen av de har god peiling husleieloven.
Trådstarter
6 0
Nett og vann (uten måler) strøm utenom. Og alle aldre betaler samme som meg. De har egne leiekontrakter. Dusjen har vi spurt om og bytte plass men det ikke ikke siden "golvet" i andre rommet ikke tåler vann. Jeg personlig synes det er ekkelt altid spindelvev uansett om jeg fjerner det eller ikke.
Hvor mye er vann( som går under kommunal avgift, noe du ikke betaler) strøm og internett betaler du hver 3mnd mnd?

Jeg mener noe du ikke skal betale i parantes. Vis du ikke da har signet at du skal betale vann hver 3mnd eksklusivt som bare virke rart.
Sist endret av Cloor; 29. januar 2020 kl. 19:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kanskje vurdere å ta en time hos en advokat? Ellers må du bare sette deg ned og lese lovtekster (gørr kjedelig).
Sitat av Zar0naZ Vis innlegg
Nett og vann (uten måler) strøm utenom. Og alle aldre betaler samme som meg. De har egne leiekontrakter. Dusjen har vi spurt om og bytte plass men det ikke ikke siden "golvet" i andre rommet ikke tåler vann. Jeg personlig synes det er ekkelt altid spindelvev uansett om jeg fjerner det eller ikke.
Vis hele sitatet...
Vel du så jo dette når du var på visning? Det er jo ikke slik at husverten koster på et nytt bad bare fordi dere ikke digger plasseringen. Dusj på kjøkkenet er kanskje ikke optimalt greit nok det, men om det er eneste rommet med membran og sluk så må dere vel leve med det?

Spindelvev? Det høres ut som dere rett og slett må bli flinkere til å vaske og støvsuge boligen. Om det støtt er spindelvev i dusjen tenker jeg da er dere rimelig slække på renholdet og det er neppe utleiers problem at dere ikke orker vaske og støvsuge.
Sitat av Zar0naZ Vis innlegg
Jeg må betale støm/vann/internett vær 3de måned. Men har betalt det i desember og fikk ny støm regning på 3 mnd.
Vis hele sitatet...
Det som er interessant her er jo når dette forfalt, forfaller og perioden du betaler for.

Du skal ikke betale for vann hvis det ikke er etter måler.

https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§3-1
Trådstarter
6 0
Ja det jeg mener med spindelvev er at det er type edderkopp som bor hær, ser ut som en langbein men lager spindelvev gjømmer seg over alt

Men takk for all hjelpen så langt sitter liksom helt alene og tenker haha

Men når jeg var på visning viste han meg kjøkkenet som var i 2dre etasje. Å så på et rom i andre etasje når jeg skal flytte inn sa han det var i kjelleren. Så han er rett og slett en catfish eier haha
Sist endret av Zar0naZ; 29. januar 2020 kl. 20:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Drar det litt langt me å kalle det catfishing..
Sitat av Cloor Vis innlegg
Drar det litt langt me å kalle det catfishing..
Vis hele sitatet...
Svindel?

Bolighai?
Trådstarter
6 0
Sitat av Cloor Vis innlegg
Drar det litt langt me å kalle det catfishing..
Vis hele sitatet...
Hva ellers skal man kalle en som bruker samme bildene på alle finn annonsene og står det samme og viser deg et rom på visning du sier ja åsså må du bo i andre etasjen?

Må bare si at jeg måtte flytte asap men siden ikke hørt noe om oppsigelse osv
Ta dette en gang ts. Du startet med å snakke om vann og strøm + internett. Akkurat disse tingene bør stå i kontrakten din slik at du må forholde deg til det som står der. Og der står det sikkert også hvor ofte dette skal betales.

Så sier du det verste er dusj på kjøkkenet. Vel det er kjipt i seg selv men ikke noen lov mot å dusje på kjøkkenet såvidt jeg vet. Siden dette neppe har endret seg siden den gang du var på visning må du nesten ta det på egen kappe.

Så blir edderkopper og spindelvev tema - og her går det også på dere leietakere. Om dere er 8 stk som alle dusjer på kjøkkenet og likevel plages med spindel i dusjen, vel da tenker jeg kanskje både kroppsvask og husvask burde være tema litt oftere?

Du må gjerne si opp - men tviler på at du kan flytte ut på dagen. Du er nok fastlåst til kontrakten når det kommer til oppsigelse. Og selv om du flytter ut før må du regne med å betale ut oppsigelsestiden. Du har inngått en avtale og det forplikter også deg - ikke bare utleier.

Virker som det kommer nye ting fra deg når du ikke får gehør for argumentene dine. Og da fremstår det som du egentlig ønsker å si opp og flytte men er usikker på hvordan du kan unngå oppsigelsestiden. Stemmer det? Om det stemmer foreslår jeg at du spiller ut sympati-kortet og snakker med huseier. Slå en plate og ljug alt du makter. Finn på en skikkelig trist historie som gjør at du kanskje slipper unna kontrakten. Feks si du er blitt spilleavhengig og har blåst alle pengene dine på poker og må flytte hjem til mor og begynne i terapi på psykiatrisk anstalt. Du kan raskt si at du har fått flere hundre tusen i gjeld og ikke aner åssen du skal få snudd om på livet og slutte å gamble. Eller si du er blitt narkoman og skal straks i fengsel. Si du flytter primært for å unngå at de du skylder knark og spenn ikke skal komme å ramponere hybelen din og du flytter til det beste for huseier og de du bor sammen med da du ikke ønsker å dra dem inn i narkohelvete du lever i. Eller si du har fått kreft og gir faen for du skal dø straks og nå skal du bare gå på fylla til du kneler og bo på gutterommet. Whatever. Går det ikke å ljuge tror jeg bare du må forholde deg til kontrakten for tror ikke noe av det du sier her i tråden er grunn til å flytte uten oppsigelsestid.