Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5770
Hei, jeg har ett enkelt spørsmål for de som har greie på dette. Jeg har prøvd å google meg frem men finner ikke noe svar som er relevant.

Tingen er at jeg har blitt ansatt i ett firma gjennom ett bemanningsbyrå, når jeg var i andregangsintervju som var med firma jeg jobber for så fikk jeg vite hva lønnen er. Kontrakten måtte jeg skrive under med bemanningsbyrået, etter å ha signert så jeg at timeslønnen ikke stemte overens med hva jeg hørte på intervjuet.

Har bemanningsbyrået lov til å ta en cut av min timeslønn fordi jeg er ansatt igjennom de?

Det er snakk om 30 kroner forskjell i timeslønn, som vil utgjøre en merkbar forskjell på lønnen min.
Sist endret av ronny23; 20. januar 2021 kl. 20:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du signert, så er det RIP GG. Derfor skal kontrakt leses gjennom før signatur, ikke motsatt. Gjerne ta opp med bemanningsbyrå og konfronter de med dette. Det skjer ingenting, og ikke vær redd! Det verste du får er et "sit the fuck down"-svar, eller at de retter opp på det.
Svart på hvitt har du akseptert og signert på den lønnen som er på din kontrakt.
Hva sier kontrakten? Den har du jo skrevet under og det er den du må forholde deg til.
Det er slik bemanningsbyrå tjener penger. De leier ut vikarer til en pris, men betaler vikarene litt mindre.
Men hvis du ble fortalt en timelønn du skulle få på intervju, burde du forholde deg til denne. Ring sjefen din i bemanningsbyrået i morgen og hør om det har skjedd en feil. De kan prøve å utnytte deg, anbefaler deg å stå på krava. Med mindre denne jobben er helt kritisk for deg.
Hvilket bemanningsbyrå er det snakk om? Forresten så tar de ikke 30 kr, de leier deg ut for ca det dobbelte av det du får i lønn
Kommer an på bransje, lengde på kontrakt osv, men det vanligste er at byrået tar en faktor på alt fra 1,5-1,9. Altså du får 100 kroner i timen, og de fakturer fra 150-190 pr time for deg. Men dette har ikke noe med din lønn å gjøre, dette er avtalt mellom byrå og oppdragsgiver.
Sitat av freebird Vis innlegg
Hvilket bemanningsbyrå er det snakk om? Forresten så tar de ikke 30 kr, de leier deg ut for ca det dobbelte av det du får i lønn
Vis hele sitatet...
Sitat av Bored Vis innlegg
Kommer an på bransje, lengde på kontrakt osv, men det vanligste er at byrået tar en faktor på alt fra 1,5-1,9. Altså du får 100 kroner i timen, og de fakturer fra 150-190 pr time for deg. Men dette har ikke noe med din lønn å gjøre, dette er avtalt mellom byrå og oppdragsgiver.
Vis hele sitatet...
Nå skal det jo sier at byrået tar utgiftene med lønn, kan vel regne en 40% påslag bare der med arbeidsgiveravgift, feriepenger, forsikringer osv.

Det sagt så synes jeg og det er blitt en skikkelig uting at alt skal gå gjennom byråer, det er jo bare fordyrende mellomledd. De gjør jo heller ingenting annet enn å få inn kandidater så er det til syvende og sist arbeidsgiver som bestemmer. Noe tråden viser og at dette bare er forvireende idioti at det skal sitte folk på ræva bak en skjerm på byråer å få betalt for at du jobber billig.

TS bør jo absolutt ta tak i dette, bare fordi hen har signert skal hen ikke akspetere å bli lurt på dette viset. At arbeidsgiver og byrå ikke er på bølgelengde er da ikke arbeidstaker som skal stå for.
Sist endret av Dough; 21. januar 2021 kl. 14:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Takk for svar folkens, syntes det siste svaret her er godt oppsumert.

Jeg fikk svar på e-posten min fra bemanningsbyrået i dag, og de setter opp lønnen min så da får jeg det som ble avtalt på intervjuet, noe som bare skulle mangle. Hadde jeg ikke kontaktet de ville jeg nok ikke ha fått satt opp lønnen igjen. Så til dere andre som blir ansatt igjennom bemanningsbyråer er mitt råd å være obs på at kontrakten stemmer overens med det du hører på jobbintervjuet.
Er ikke det litt av greia med sånne bemanningsbyråer? Fikser jobb mot å ta litt av lønna selv?
Sitat av ronny23 Vis innlegg
Takk for svar folkens, syntes det siste svaret her er godt oppsumert.

Jeg fikk svar på e-posten min fra bemanningsbyrået i dag, og de setter opp lønnen min så da får jeg det som ble avtalt på intervjuet, noe som bare skulle mangle. Hadde jeg ikke kontaktet de ville jeg nok ikke ha fått satt opp lønnen igjen. Så til dere andre som blir ansatt igjennom bemanningsbyråer er mitt råd å være obs på at kontrakten stemmer overens med det du hører på jobbintervjuet.
Vis hele sitatet...
Bra det ordna seg. Husker jeg skrev under arbeidskontrakt til addecco i bakrus engang. Jeg leste ikke igjennom og fy faen for en noia jeg hadde dagene etterpå siden jeg hadde ikke planer om å jobbe der så alt for lenge.
Hadde kontrakten hjemme men turte ikke lese den i frykt for å være slave for polakker :P
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Bra det ordna seg. Husker jeg skrev under arbeidskontrakt til addecco i bakrus engang. Jeg leste ikke igjennom og fy faen for en noia jeg hadde dagene etterpå siden jeg hadde ikke planer om å jobbe der så alt for lenge.
Hadde kontrakten hjemme men turte ikke lese den i frykt for å være slave for polakker :P
Vis hele sitatet...
Gikk det bra med deg da?