Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  118 70487
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av ganesh Vis innlegg
Hører jo på det men gidder ikke sette meg ned på kne og fore noen med teskje vist du forstår. Gidder bare ikke. Bry meg ikke heller...
Vis hele sitatet...
Jeg forstår at du ikke ønsker å svare for deg på en skikkelig måte, men hvis du ikke bryr deg, så skjønner jeg forsåvidt ikke hvorfor du fortsetter å diskutere.

Sitat av ganesh Vis innlegg
Her snakkes det jo bare om de negative.
Vis hele sitatet...
Denne tråden handler jo om de negative sidene, og de potensielle farene som enkelte individer er utsatt for. Det er dette som er temaet for debatten. I resten av rusmiddelforumet er det tusenvis av innlegg som tar for seg de utallige positive sidene.

Sitat av ganesh Vis innlegg
Er open minded og hører godt på det positive som det negative.
Vis hele sitatet...
Du gjør jo ikke det. Du forfekter et budskap om at man ikke skal informere om de negative sidene fordi dine (svært begrensede) personlige opplevelser ikke stemmer over ens med forholdene som blir presentert. Når du blir konfrontert på dette, velger du å overse store deler av argumentasjonen. Godt mulig du er "open minded", men du har ikke vist det så langt i debatten.

Sitat av ganesh Vis innlegg
Men synes det er rart at det skal bli så reagert så kraftig på fordi om jeg har positive erfaringer som ikke kan regnes med... herregud... Det er jo du som reagerer? Folk må jo for lov til og med to forskjellige ting? Eller er det bare en side som er fakta?
Vis hele sitatet...
Nå er det strengt tatt du som reagerte, ved å kalle utgangspunktet for debatten for piss. Men ja, jeg reagerer naturligvis tilbake. Det er det som kalles å diskutere. Det er heller ingen som har sagt at dine positive erfaringer ikke kan regnes med. Hvis du fortsatt tror det, så viser du at du virkelig ikke har skjønt bæret av det jeg har sagt.

Sitat av ganesh Vis innlegg
Vi kan her i dette landet si og mene hva man vill så lenge man ikke skader andre. All denne slettingen og av ting som blir sagt er vell heller bevis på begrenset virkelighetsbilde....
Vis hele sitatet...
Du kan mene og si hva du vil i Norge, men du kan ikke opprette hvilke tråder du vil på hvilke nettsteder du vil, og forvente at de skal få stå. Dette har ingenting med ytringsfrihet å gjøre i det hele tatt, og du har ikke blitt frarøvet noen rettigheter ved å få en tråd slettet. Du blir heller ikke sensurert her fordi du har kontroversielle meninger, så dette har ingenting med begrensede virkelighetsbilder å gjøre. Dette forumet modereres utifra visse standarder og regler. Når tråder og innlegg ikke lever opp til disse, så blir de slettet. Så enkelt er det.
Sist endret av mentalmelt; 24. januar 2012 kl. 23:03.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bare la meg bare være en idiot... Som beatels de ble lurt i Lsd første gangen og hadde en fantastisk tripp. Tror folk faktisk bare blir mer redde av og lese om stoffet. Vist man bare tar det, finner man i høyeste prosent ut at det er fantastisk. Man kan aldri lese eller finne ut av noe særlig som helst bortsett i fra den faktiske opplevelsen. Når man har gjort det så skjønner man at som flesteparten at man ville ikke hatt ett liv uten den opplevelsen. Viktigste er og ha det bra og gode venner og omgivelser så er alt bra... Det blir litt mye frykt. Ser stoffet har kommet inn i vitenskap igjen og har en bok her som heter psykedelic healing. Litt for mye lege og formelt for min del men. Fuck it. Det er ubeskrivelig vakkert og noe av det beste som har hendt meg! Var i himmalaya på festival første gangen så kanskje derfor. Men det er noe jeg skulle ønske alle kunne ta en del i. Og på rett sted til rett tid så tror jeg faktisk det er noe for alle.. Synd at noen (ikke deg) Tar det for og heve seg over andre.....

Og en annen ting. Når man først er annonym så er det vell ingen andre bedre steder en dette til og si akkurat hva man vill? Det er jo her om noe sted det burde være greit. Få frem fakta og hva man faktisk mener. Det er jo ikke greit ellers.. Men her burde det være en selvfølge.... LSD er det beste!
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Jeg skjønner at du digger syre. Jeg har ingen problemer med å forstå det. Dette handler som sagt ikke om at folk ikke skal få ta del i disse opplevelsene, men om at de som er utsatt for risiko skal ha muligheten til å ta et bevisst valg. jeg har også spist psykedelika blant fjellene i Himalaya, og hatt fantastiske opplevelser jeg ikke ville vært foruten. Denne tråden handler imidlertid ikke om det. Skriv en heller tripprapport hvis du vil snakke om dette.
Sist endret av mentalmelt; 8. februar 2012 kl. 20:16.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg vil bare først og fremst si at dette var en fantastisk vel informert tråd, og jeg respekterer disse stoffene mye. Men jeg er litt nyssgjerrig alikevel. Jeg har røykt cannabis det siste året, og er egentlig veldig fornøyd med det. Og jeg har aldri blitt skuffet over dette. Men ser kanskje mot fremtiden, om at jeg har lyst å prøve meg på en trip (et psykadelisk stoff). Er da LSD et greit stoff og prøve? Har et par spørsmål rundt det stoffet, som hvor lenge varer det?

Skal nevnes at jeg er 19 år. Har diabetes, er dette et stort problem?
Sitat av Luxuslev Vis innlegg

Skal nevnes at jeg er 19 år.
Vis hele sitatet...
ville nok ventet minimum 6år.. og livet ditt er jo mest sansynlig ikke halvferdig engang når du er 40 så hvorfor ikke vente enda lenger? Personlig håper jeg på å vente til jeg er 30 og har funnet ett passende kone-emne å oppleve det med

Det med diabetes vet jeg ikke, men det er vel kjekt å vite om det er type 1 eller 2.. gjorde noen kjappe google søk, fant ikke no
Sitat av Luxuslev Vis innlegg
Er da LSD et greit stoff og prøve? Har et par spørsmål rundt det stoffet, som hvor lenge varer det?
Vis hele sitatet...
Av personlig erfaring kan jeg anbefale LSD som et godt starterdrug for å entre den psykedeliske verdenen. Mitt første møte var via en halv blotter, omtrent 100-150 mikrogram, og jeg fikk en innbydende og fullstendig opplevelse ut av det.

Varigheten kommer vel litt an på mengden du inntar (og andre faktorer), men regn uansett med effekter som varer opp mot 6-8 timer og lengre.

Edit: Jeg var også 19 første gang jeg dro på tur.
Sist endret av Tawon; 18. april 2012 kl. 02:20.
Jeg har diabetes type 1. Jeg har hatt et stabilt langtidsblodsukker(hba1c) på rundt 7 tallet (litt opp og ned).

De bekymringene jeg har, om jeg skulle prøve, er om blodsukkeret vil bli massivt påvirket. Eller om det ikke blir påvirket. Isåfall lurer jeg på om jeg klarer å huske å måle blodsukkeret mitt, og klare å tenke, nå må jeg spise, eller nå må jeg ta litt insulin.
Sitat av Luxuslev Vis innlegg
De bekymringene jeg har, om jeg skulle prøve, er om blodsukkeret vil bli massivt påvirket. Eller om det ikke blir påvirket. Isåfall lurer jeg på om jeg klarer å huske å måle blodsukkeret mitt, og klare å tenke, nå må jeg spise, eller nå må jeg ta litt insulin.
Vis hele sitatet...
Etter et kjapt søk på Google kom jeg frem til denne artikkelen fra BBC, hvor det står at det under påvirkning av LSD oppstår en økning i blodsukkerverdiene.

Angående orientering og hukommelse under påvirkning så vil du nok uten problemer klare å finne ut av om du er sulten og må på toalettet eller liknende. Skal du der i mot huske på noe, som å ta insulinet ditt, så ville jeg ha skrevet det ned på flere ark og hengt rundt der du skal oppholde deg. Å prøve og huske dette på strak arm vil jeg tro er risikabelt. Alternativt kan du ha en tripsitter som passer på dette for deg.
Hva med å ha alarmer/påminnelser på telefonen som gjør at jeg husker ting?

Er jeg helt fjern, slik at jeg ikke klarer å tyde/misforstår målingene?
Sitat av Luxuslev Vis innlegg
Hva med å ha alarmer/påminnelser på telefonen som gjør at jeg husker ting?
Vis hele sitatet...
Selvsagt, hva tenkte jeg på, vi lever jo i teknologiårhunderet, papirlapper...

Riktig nok så kan en alarm på mobiltelefonen minne deg på at du skal ta insulinet, men så er det det å huske på det sekundene etterpå. Man kan f.eks. låse døra og så tenke "låste jeg døra nå?" og deretter sjekke om døra er låst, og så stille seg selv det samme spørsmålet for å sjekke på nytt. En kontinuerlig forglemmelses-loop, i mangel av et bedre ord.

For å være på det sikre siden, er jo tross alt helsa di det er snakk om, så anbefaler jeg at du turer med en ansvarsfull tripsitter.

Sitat av Luxuslev Vis innlegg
Er jeg helt fjern, slik at jeg ikke klarer å tyde/misforstår målingene?
Vis hele sitatet...
Små bokstaver og tall vil nok ikke være det letteste å tyde, da disse mest sannsynlig vil bølge og strekke seg. Igjen, fordel med tripsitter
Vil starte med å takke for en ryddig og informativ tråd. Både førstepost og påfølgende svar i tråden har veldig mye matnyttig å gi!

Jeg har ikke for vane å poste inne på rusmiddelforumet, men det dette med psykedeliske stoffer trigger et eller annet dypt inne i meg. Har alltid ønsket å oppnå større selvinnsikt, dypere forståelse av meg og mitt sinn. Og her tror jeg at psykedeliske stoffer kan være inngangsporten. Altså, jeg ønsker ikke og ture bare for å ture. Jeg ønsker og få noe ut av turen. Noe som jeg kan bygge videre på. Vokse som person og kanskje til og med bli et "bedre" menneske.
Og ting tyder på at dette kan være veien og gå, i alle fall slik jeg tolker diverse tripprapporter herifra og fra erowid.

Men nå er det slik at jeg ikke føler meg helt klar til å ta det skrittet.
For å si det enkelt, jeg vanker ikke akkurat i miljøer der det er aksept for slikt. Om jeg da skulle velge å innta psykedeliske substanser, og noen skulle få nyss i det, så ja, da har jeg fort blitt sett ned på som et "syrehue" etc.. Regner med dere skjønner tegninga. Hadde kjæresten min lest det jeg skriver her, hadde hun snudd og forlatt meg øyeblikkelig, noe jeg ikke ønsker. Så det som holder meg igjen fra å ta steget fult ut er hovedsakelig omgivelsene mine, ikke meg selv. Er ikke meg jeg frykter, men de jeg omgås med, om noen skjønner?
Samtidig ville jeg også følt at jeg krysser en moralsk grense. Den grensen kommer ene og alene av propaganda og holdninger som jeg har blitt matet med siden jeg var liten. Jeg er redd for å skuffe folk om jeg krysser den grensa, enkelt og greit. Spesielt foreldre.
Nå skal det jo sies at etter jeg begynte å henge her på bruket, innså jeg at disse holdningene jeg har vokst opp med er trangsynte og gammeldagse. Verden er ikke så sort/hvit som jeg har trodd

Og som flere har sagt i tråden, det er ikke noe vits i å rushe seg til noe. Jeg er i midten av tyveårene, jeg har god tid til å utforske mitt eget sinn. Og når jeg først skal gjøre det, så vil jeg gjøre mest mulig riktig, så godt det lar seg gjøre Så med tanke på at jeg ikke har ressurspersoner som foreksempel trådstarter rundt meg, må jeg gjøre det beste ut av det. Lære av andre sine erfaringer, både positive og negative.
Jeg tror at den dagen jeg er mentalt og fysisk klar for dette, vil jeg føle det i hele kroppen. Og når den dagen kommer, den dagen da jeg skal begi meg ut i det, da skal jeg være klar på alle plan. Innen da vil jeg fortsette med det jeg har gjort hittil, lese meg enda mer opp, fortsette å gå inn i meg selv. Rett og slett forberede meg så godt det lar seg gjøre.

Så det det koker ned til, budskapet mitt med dette innlegget er at jeg mener selv psykedeliske er noe for meg, bare ikke enda. Håper dere ikke ser på dette som et totalt unødvendig innlegg. Jeg følte bare for å dele mitt syn på saken.
Sist endret av per-ulv; 18. april 2012 kl. 12:22.
Per-Ulv:

Et alternativ kunne vært å delta på ayahuascha (finnes f.eks i Nederland for en billig penge) eller ibogain seremoni (finnes muliugheter i flere land) - med erfarne shamaner/sittere/guider til å sørge for at du får en oppbyggelig tur. Ting som diett og moralsk atferd før under og etter trip blir også påpekt i slike settinger. Her har du hundrevis av forskningsrapporter å slå i bordet meg osv. I tillegg er det jo en kreminnføring av en førstegangsopplevelse.

Bare tenker meg at slikt kunne vært mere stuerent og lettere å forsvare enn egeneksperimentering med "narkotika" kjøpt på det illegale marked.
Det er trolig den beste løsningen, og delta på en seremoni med erfarne "sittere" som er med å tilrettelegge for og få mest mulig ut av turen. Som du sier, en enestående inngangsbillett.
Ikke minst at det vil forenkle det hele betydelig, da jeg ikke har et nettverk som kan hjelpe meg med å skaffe ulovlige substanser.
Dette er nok veien og gå. Takker for et saklig og behjelpelig svar.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Effektene av LSD er ikke i nærheten av å kunne sammenlignes med cannabis eller alkohol. Jeg vil faktisk ikke kalle det en rus en gang. Det er mer som en tilstand, en relativt klar og skarp tilstand som åpner for at sinnet ditt kan sanse, føle, analysere og reflektere på måter som du normalt ikke er i stand til. (På godt og vondt selvsagt).
Vis hele sitatet...
Blir man "klar i hodet" av sopp også?
Liker personlig ikke den "snurre/svimmelhetsfølelsen" som f.esk alkohol gir..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jo, men ikke på samme måte som med LSD.

Her er jo språket vårt en stor hindring, det er ikke lett for meg å få deg til å forstå hva jeg opplevde på disse to forskjellige stoffen med tekst.
LSD for meg er mer kunstig, men alikevell renere, det er strømlinjeformet, veldig klart.
Sopp derimot bringer frem følelser, fra dypt nede, disse følelsene kan være både gode og dårlige.
På LSD har man et klart hode, og kroppen er relativt lett, på sopp føler jeg at bodyloaden sitter i mageregionen, Muladhara chakraen/Rot chakraen for de som er litt inn i østlig filosofi.
Så, hodet er relativt klart, men med de heftige følelsene fra mageregionen så mister man litt fokusen til tider (min personlige erfaring).

Og til slutt: Hva mener du med at du ikke liker følelsen alkohol gir? Psykedelika er ikke noe erstatning for alkohol.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jo, men ikke på samme måte som med LSD.
Og til slutt: Hva mener du med at du ikke liker følelsen alkohol gir? Psykedelika er ikke noe erstatning for alkohol.
Vis hele sitatet...
Neinei, det vet jeg!
Har lest masse om psykedelika siste månedene, og prøver bare å finne ut hvordan "det føles", og hva man skal forberede seg på.

Får ikke lov av kona å prøve LSD, har visst noe å gjøre med at det er kjemisk framstilt eller noe.. men sopp kan det hende jeg får lov til ;-)

Ang. alkohol, liker ikke å være svimmel, og at alt snurrer rundt..lurte på om det er noe som skjer på sopp også?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Bokeh Vis innlegg
Neinei, det vet jeg!
Har lest masse om psykedelika siste månedene, og prøver bare å finne ut hvordan "det føles", og hva man skal forberede seg på.

Får ikke lov av kona å prøve LSD, har visst noe å gjøre med at det er kjemisk framstilt eller noe.. men sopp kan det hende jeg får lov til ;-)

Ang. alkohol, liker ikke å være svimmel, og at alt snurrer rundt..lurte på om det er noe som skjer på sopp også?
Vis hele sitatet...
Alt er kjemisk, vannet i kranen er kjemisk. Det kona di sikkert mener er syntetisk.
For det første er ikke "naturlighet" et tegn på sunnhet, Ricin fra Ricinus communis er like dødelig selv om det er et naturlig stoff, for ikke snakke om alle de andre naturlige giftene som finnes på jorden.

Vrangforestillingen kommer vel fra hippiebevegelsens tid, vi kjenner vel alle noen som bare har i seg organisk mat. Ikke at det er noe galt, men å påstå at alt som er fremstillt er negativt og ille blir urimelig.

Man snurrer vel ikke på sopp i den forstand, men i brukbare doseringer kan ting bli for mye og man spyr. Skal dog sies at å spy på sopp er en fantastisk rensende opplevelse.
▼ ... flere år senere ... ▼
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Shinobi Vis innlegg
Har selv slitt mye med angst, ofte i forbindelse med overdreven bruk av cannabis. Da jeg skulle prøve psykedelika for første gang var jeg veldig bekymra for hvordan det skulle gå i forhold til angsten.

Faktisk opplevde jeg at angsten nesten forsvant totalt etter inntak(i motsetning til når man røyker cannabis hvor den ofte forsterkes), de hverdagslige tankemønsterene mine ble så og si drevet ut av hodet mitt fordi det ikke var rom for dem i min psykedeliske opplevelse.
Angsten ble også svakere i en periode etter opplevelsen, da jeg fikk et helt nytt perspektiv på den etter opplevelsen.

MEN, selv om angsten mister mye av sin makt under(mine) psykedeliske opplevelser, kjemper den hardt for å prøve å gjenvinne den, og hvis man skulle være så uheldig å havne i en situasjon hvor man føler at man ikke har helt kontroll(fks en dårlig setting), så benytter angsten sjansen til å ta tilbake sin makt over deg, og da legger den ofte sine beste kort på bordet.

Poenget mitt er, psykadelika kan være et veldig kraftig hjelpemiddel mot angst ,men kan også forverre angsten veldig.
Noen vil kanskje si at det beste er å bli "kvitt" angsten sin mer eller mindre før man prøver psykedeliske stoffer, mens andre vil kanskje mene at psykedelika fint kan brukes som et hjelpemiddel til å bli kvitt angsten.
Hva som er best, tror jeg ikke det er noe fasitsvar på, men det ligger noe i ordtaket : det som ikke dreper deg gjør deg bare sterkere.
Uansett er det viktigste å ta de nødvendige forhåndsreglene før man begir seg ut på et psykedelisk eventyr, og sliter man med angst er dette alfa og omega.

Tripping - råd og veiledning

Mitt råd til psykonauter med angst:
Hvis du skal på tur, unngå alle de situasjoner du vet du får angst av og ikke har kontroll over, lar ikke dette seg gjøre så vent med psykedelika til du vet du har kontroll over de=)

Tro meg, hvis du syntes vanlig angst er kjipt, er det siste du vil ha angst og tvangstanker av en psykedelisk karakter!
Vis hele sitatet...
Jeg får også supernoia av å røyke tjall.
Likevel vil jeg prøve sopp.
Kanskje det heller er noe for meg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg ser en trend i at ungdommer som egentlig har null kontakt med kulturen som er bygget opp rundt disse stoffene
Vis hele sitatet...
Dette er tilfelle med meg.
Jeg ønsker å utforske psyken min, og oppleve egodød, med mål å bli et bedre menneske og sette mer pris på verden. Med sopp har jeg fått en smakebit på dette, men skulle gjerne vært del av et fellesskap som er et trygt miljø der vi kunne hatt det hyggelig sammen, og diskutert det. Jeg vet ikke hvor eller hvordan jeg kan finne et slikt fellesskap.
Sist endret av Anna_Nym; 23. november 2020 kl. 19:54.