Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 5172
Hei.

En kompis har vært mye på besøk hos meg de sisste to mnd og nå i går lånte jeg han nøkkelen min så han kunne låse seg inn mens jeg var ute med en veninne.
Når jeg kom hjem var ovnen min knust, håndtaket er revet av, og det er barnesikring på den.
Sansyneligvis har han ikke forstått den og røsket så hardt han kan til den knuste.
Kompisen min nekter for at han gjorde det selvom han er eneste med tilgang til leiligheten.

Kan jeg spørre huseier om å se på kameraene for den dagen uten å måtte politi anmelde osv? Vil bare se om det han sier er sant eller om han tok med seg noen andre til leiligheten min uten tillatelse.

Noe annet jeg burde vurdere før jeg kontakter huseier?
Uffe! Ja hadde gått og forklart situasjonen og spurt pent om å få se opptaket.
Vel du kan jo bare droppe det opptaket. Du vet jo svaret selv. Enten gjorde kompisen din det og lyver om det eller så hadde han med folk til leiligheten din og lyver om det. Så uansett så lyver han og når han lyver om noe slikt fremfor å ta ansvar så er det kanskje ikke særlig mye til kompis?

Og skulle han ha hatt med andre i leiligheten så er det vel ikke særlig trolig at noen knuser en stekeovn uten at andre i samme leilighet hører noen ting? Dårlige venner er en pest og en plage så like greit å dumpe fyren.
Sist endret av _abc_; 22. desember 2019 kl. 18:34.
Jeg tror du må via Politiet for å få tilgang til slike opptak.
Huseier kan vise def klippet uten at du må politianmelde.
Det er helt opp til huseieren.

Men normalt så er de veldig gjærrige på opptak.

Men spør pent så er det absolutt en mulighet.

Alternativt så må du annmelde, og om politiet kanskje har kapasitet så sjekker de det ut. Men mest sannsynlig ikke.
Hjelper nok ikke å anmelde. En knust stekeovn er ikke noe politiet prioriterer. Den saken blir henlagt nærmest før anmeldelsen er levert.
Er vel ikke noe voldsomt poeng å se en video fra fellesområdet heller? Uansett hvordan man ser for seg at dette hendte er jo kameraten til ts den som er ansvarlig og som lyver og nekter å ta ansvar. Om han er alene på videoen eller om han en eller flere med seg så var det han som hadde lånt nøkler og var ansvarlig. Og det er han som lyver om hva som har skjedd.
Her må du sette ned foten å si at han var den eneste som hadde tilgang til leiligheten. Når han har fått nøkelen så har han ansvaret for hvem han har med seg også. Hvis han mener det ikke var han men besøket sitt så synd for han. Hans besøk er hans ansvar. Hvis det er så enkelt at han bare kan si "nææh vet ikke jeg" så er det du som er for blaut, å må lære deg å si ifra om ting. Ta fram strengestemmen.
Sist endret av Sondre; 23. desember 2019 kl. 14:30.