Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 14511
Jeg har nettopp fått meg ny deltidsjobb ved siden av studiene som jeg simpelt elsker. Jeg digger mine kolleger og mine sjefer.

Eneste problemet er at de skal begynne å praksisere det å trekke arbeidstakernes lønn dersom det er minus i kassen. Dette går ut på at da jeg står i min kasse en dag, og det på slutten av dagen er minus i kassen, da trekkes dette ut av min lønn.

Jeg vet godt at dette ikke er lovlig, og jeg har lest flere artikler om dette. Selv er jeg en person som er veldig konfronterende og alltid må si det jeg har på hjertet. Men nå er jeg veldig usikker for hva jeg skal gjøre. Jeg er redd sjefene ikke kommer til å like meg dersom jeg tar dette opp med dem, det faktumet at dette er ulovlig og at jeg ikke liker at de skal trekke meg i lønn dersom noe skulle mangle.

Noen som har noe tips om hva jeg kan gjøre?
Stå på krava. Du sier selv at du vet at dette ikke er lovlig, så dersom du fremlegger dette på en saklig måte og samtidig kan referere til lovtekst, står du sterkt. Dersom de gir deg fyken eller noe annet på bakgrunn av det, good riddance.

En av mine første jobber, som var bensinstasjon, praktiserte det samme. Jeg fant meg ikke i det, og fikk da fyken fordi jeg var "lite lojal og samarbeidsvillig". Problemet der var at flere delte på samme kasse, og jeg var lite gira på å ta skylda for andre.

Ikke gå på akkord med deg selv for en jobb.
Sist endret av Scampi; 4. november 2013 kl. 14:06.
Sitat av Scampi Vis innlegg
Stå på krava. Du sier selv at du vet at dette ikke er lovlig, så dersom du fremlegger dette på en saklig måte og samtidig kan referere til lovtekst, står du sterkt. Dersom de gir deg fyken eller noe annet på bakgrunn av det, good riddance.

En av mine første jobber, som var bensinstasjon, praktiserte det samme. Jeg fant meg ikke i det, og fikk da fyken fordi jeg var "lite lojal og samarbeidsvillig". Problemet der var at flere delte på samme kasse, og jeg var lite gira på å ta skylda for andre.

Ikke gå på akkord med deg selv for en jobb.
Vis hele sitatet...
Ja tenker at det å ta det opp på en ordentlig måte. Men er også egentlig redd for at de rett og slett bare skal gi meg "den kalde skulderen". Det er en 0% kontraktsjobb, dvs at jeg blir ringt opp om de skulle trenge meg fra måned til måned. Kjipt om de skulle slutte å ringe meg, eller at jeg ikke er "en del av gjengen" dersom jeg skulle ta opp dette og tråkke noen på tæra
Det er ikke nødvendigvis slik at det er ulovlig, med rette forhold kan en slik situasjon gjøres lovlig. Det krever skriftlig avtale (typisk gjennom arbeidskontrakten) samt at det er du som står ansvarlig for kassen. (hvis flere enn du har tilgang til pengene så blir det vanskelig).
Sitat av dhassassin Vis innlegg
Jeg har nettopp fått meg ny deltidsjobb ved siden av studiene som jeg simpelt elsker. Jeg digger mine kolleger og mine sjefer.

Eneste problemet er at de skal begynne å praksisere det å trekke arbeidstakernes lønn dersom det er minus i kassen. Dette går ut på at da jeg står i min kasse en dag, og det på slutten av dagen er minus i kassen, da trekkes dette ut av min lønn.

Jeg vet godt at dette ikke er lovlig, og jeg har lest flere artikler om dette. Selv er jeg en person som er veldig konfronterende og alltid må si det jeg har på hjertet. Men nå er jeg veldig usikker for hva jeg skal gjøre. Jeg er redd sjefene ikke kommer til å like meg dersom jeg tar dette opp med dem, det faktumet at dette er ulovlig og at jeg ikke liker at de skal trekke meg i lønn dersom noe skulle mangle.

Noen som har noe tips om hva jeg kan gjøre?
Vis hele sitatet...
Det er en vesensforskjell på å si
"det dere gjør er ulovlig!"
og
"du, jeg har lest denne artikkelen her, og har noen spørsmål angående den ordningen vi har med kassa. Kan du forklare meg dette litt?"

Sørg for å legge frem saken på en saklig måte og på et passende tidspunkt. Det er ofte bedre å stille spørsmål enn å presentere bombastiske krav. Ikke si konklusjonen selv, men bygg opp spørsmålene på en slik måte at de kommer frem til det svaret du ønsker - det er mye lettere å være enig i noe man har 'tenkt ut selv' enn noe som en nyansatt jypling fastslår. Slike ting går ikke bare på å ha ret, du må også få rett. Førstnevnte krever fakta, nummer to krever sosiale ferdighter.

Lykke til!
Sitat av dhassassin Vis innlegg
Ja tenker at det å ta det opp på en ordentlig måte. Men er også egentlig redd for at de rett og slett bare skal gi meg "den kalde skulderen". Det er en 0% kontraktsjobb, dvs at jeg blir ringt opp om de skulle trenge meg fra måned til måned. Kjipt om de skulle slutte å ringe meg, eller at jeg ikke er "en del av gjengen" dersom jeg skulle ta opp dette og tråkke noen på tæra
Vis hele sitatet...
Ta det opp via tillitsansvarlig eller eventuelt verneombud. I min jobb har hvertfall tillitsansvarlig taushetsplikt, så da slipper du at sjefen finner ut hvem som sa ifra!
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Ta det opp via tillitsansvarlig eller eventuelt verneombud. I min jobb har hvertfall tillitsansvarlig taushetsplikt, så da slipper du at sjefen finner ut hvem som sa ifra!
Vis hele sitatet...
Vi har ikke tillitsansvarlig eller vernombud, trur jeg. Har ihvertfall ikke hørt noe om det

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er en vesensforskjell på å si
"det dere gjør er ulovlig!"
og
"du, jeg har lest denne artikkelen her, og har noen spørsmål angående den ordningen vi har med kassa. Kan du forklare meg dette litt?"

Sørg for å legge frem saken på en saklig måte og på et passende tidspunkt. Det er ofte bedre å stille spørsmål enn å presentere bombastiske krav. Ikke si konklusjonen selv, men bygg opp spørsmålene på en slik måte at de kommer frem til det svaret du ønsker - det er mye lettere å være enig i noe man har 'tenkt ut selv' enn noe som en nyansatt jypling fastslår. Slike ting går ikke bare på å ha ret, du må også få rett. Førstnevnte krever fakta, nummer to krever sosiale ferdighter.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Bra svar! Eneste problemet er at jobben har alltid mye stress, spesielt for sjefene. Så veldig vanskelig å finne et passende tidspunkt, siden det alltid er noe de er opptatt med
Sitat av dhassassin Vis innlegg
Vi har ikke tillitsansvarlig eller vernombud, trur jeg. Har ihvertfall ikke hørt noe om det
Vis hele sitatet...
Spør om dere har det? Alle bedrifter med mer enn 10 ansatte, har et lovpålagt krav på seg om å ha et verneombud. Godt mulig sjefen bare fører opp noen, uten å gjøre noe større sak ut av det, slik tilfellet er med min sjef.

Men dere skal ha det, ref, arbeidsmiljøloven kapittel 6) Verneombud
Spør om dere får overskuddet hvis det er pluss i kassa...
Altså, ser man bort fra at dette er litt på kanten så må jeg spørre. Har du din egen personlige kasse eller har alle de ansatte en de deler på?

Jobbet selv på butikk og der var det en kasse, forholdene var slik at vi kunne ikke løpe rundt med våre egne kasser med vekslepenger og det ble derfor vanskelig å legge skylden på noen om det skulle være minus i kassen. Men om hver arbeider har en kasse er det jo ikke værre enn å la være å gå i minus om du virkelig liker jobben så godt.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Jobbet selv på butikk og der var det en kasse, forholdene var slik at vi kunne ikke løpe rundt med våre egne kasser med vekslepenger og det ble derfor vanskelig å legge skylden på noen om det skulle være minus i kassen. Men om hver arbeider har en kasse er det jo ikke værre enn å la være å gå i minus om du virkelig liker jobben så godt.
Vis hele sitatet...
Feil skjer med alle, uansett hvor god du er og om du trippelsjekker alt. Er det en stressende dag kan du lett gi ut en 200-lapp for mye eller kanskje ha i litt mer mynter enn det skulle når du gir ut veksel. Så å "bare" la være å gå i minus, er ikke alltid like lett. Jobber selv på kiosk og det har hendt at jeg har hatt -500 eller mer og ikke forstått hvor feilen har skjedd.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Feil skjer med alle, uansett hvor god du er og om du trippelsjekker alt. Er det en stressende dag kan du lett gi ut en 200-lapp for mye eller kanskje ha i litt mer mynter enn det skulle når du gir ut veksel. Så å "bare" la være å gå i minus, er ikke alltid like lett. Jobber selv på kiosk og det har hendt at jeg har hatt -500 eller mer og ikke forstått hvor feilen har skjedd.
Vis hele sitatet...
Naturlig nok, har selv opplevd det samme. Fort gjort at nye sedler omentrent limer seg fast i hverandre. Men det var uansett mest for å gi ts et alternativ til å eventuelt 'miste jobben', jeg kjenner til arbeidsgivere som ansetter folk på 0% og om man sier nei en gang så får man ikke flere telefoner fra den arbeidsgiveren.

Men det beste er vell uansett å få det klart om arbeidsgiver kan gjøre dette, for eksempel via kontrakt. Og om det viser seg at det arbeidsgiver gjør er ulovlig tar man en snakk med tillitsvalgte på plassen eller sjefen selv om man har et godt forhold.
Du kan jo og argumentere med at minus i kassa skyldes en feil, men at det ikke alltid betyr at det er minus i praksis. Det finnes en rekke måter det kan skje på, og tipper at det kun er i ca. halvparten av tilfellene at bedriften faktisk har gått i minus. Ofte er det pluss i kassa også, men da kan faktisk bedriften ha gått i minus. Eksempler:

-Man gir kunden feil vekslepenger. Kan slå begge veier.
-Man trykker inn feil beløp ved utlogging eller innlogging, eller teller feil.
-Man slår inn feil beløp ved deponering til safe.
-Surr med feil inntastet vare, sletting, retur og kansellering.

Lett å få noen hundre i pluss eller minus på kassa uten at det egentlig er noe feil i praksis i forhold til varebeholdning og kontantbeholdning.

Jeg hadde ikke funnet meg i å bli trukket ulovlig i lønn. Men prøvd å ta det opp på best mulig måte.
Av nysgjerrighet, om man har ordningen som over at man blir trukket ved for lite i kassa, for man da også lønnstillegg dersom det er for mye?
For å si det slik, dersom du ikke klarer å veksle penger uten at det går i minus, bør du vel strengttalt få deg en annen jobb. Dersom dette gjelder småpenger så forstår jeg ikke hvorfor du bryr deg.

Husk å stjele fra arbeidsplassen sin er også ulovlig.
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Av nysgjerrighet, om man har ordningen som over at man blir trukket ved for lite i kassa, for man da også lønnstillegg dersom det er for mye?
Vis hele sitatet...
Sånn som jeg har forstått det, så skal man i teorien ikke kunne trekkes i lønn ved feil som ikke er gjort med vilje på jobben. Nå må noen gjerne komme å bevise / motbevise dette med kiler, sånn at vi kan få en konklusjon på hva TS spør etter

Edit: http://www.ung.no/oss/lovogrett/80383.html

Sitat av Onibawan Vis innlegg
For å si det slik, dersom du ikke klarer å veksle penger uten at det går i minus, bør du vel strengttalt få deg en annen jobb. Dersom dette gjelder småpenger så forstår jeg ikke hvorfor du bryr deg.
Vis hele sitatet...
Har du jobbet i butikk?
Er ikke alltid like lett når det er en stressende hverdag. Feil kan fort skje
Sist endret av Vod0; 4. november 2013 kl. 15:40.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
For å si det slik, dersom du ikke klarer å veksle penger uten at det går i minus, bør du vel strengttalt få deg en annen jobb. Dersom dette gjelder småpenger så forstår jeg ikke hvorfor du bryr deg.

Husk å stjele fra arbeidsplassen sin er også ulovlig.
Vis hele sitatet...
Vi er mennesker, vi gjør feil. Å gi litt veksel feil et par ganger kan skje de beste - spesielt siden du ønsker å holde et temmelig stort tempo når det er mye folk i butikken.
Sitat av etse Vis innlegg
Vi er mennesker, vi gjør feil. Å gi litt veksel feil et par ganger kan skje de beste - spesielt siden du ønsker å holde et temmelig stort tempo når det er mye folk i butikken.
Vis hele sitatet...
Jeg har jobbet med penger, svært store mengder av kontanter. Sto i resepsjonen i Kristiansands største hotell i et par år. Om sommeren hadde vi lett over 100 000 i utsjekken på morgenen. Tror jeg kan på en halv hånd telle antall ganger jeg hadde minus i kassa. Aldri store beløp.

Så folk må bare være våkne. Er ikke rakettvitenskap...
Da jeg jobbet i butikk husker jeg at det manglet rundt 1200 i kassa en dag. En annen dag så var det 400-500 for mye. Dette var ekstremtilfeller, men det var ganske sjeldent at alt stemte ned til siste krone. Alle hadde egne kasser, og jeg tror ikke at noen stjal penger. Noe svinn må man regne med.

Onibawan: Forskjellen er antall kunder. Desto flere kunder, jo mer potensielt rot. En krone her, en krone der, osv...
Verdens beste fotballspillere bommer på straffer - hvorfor kan ikke butikkarbeidere gi litt feil i vekslepenger?
De har ikke lov til å trekke deg i lønn. Jeg ville aldri funnet meg i et slikt tullete forslag. Det er bare å kontakte arbeidstilsynet eller LO (Om du har vært smart nok til å organisere deg)
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Jeg har jobbet med penger, svært store mengder av kontanter. Sto i resepsjonen i Kristiansands største hotell i et par år. Om sommeren hadde vi lett over 100 000 i utsjekken på morgenen. Tror jeg kan på en halv hånd telle antall ganger jeg hadde minus i kassa. Aldri store beløp.

Så folk må bare være våkne. Er ikke rakettvitenskap...
Vis hele sitatet...
Det forandrer ikke at -du gjorde feil-. Måtte du betale av egen lomme i de tilfellene? Jobbet du under det kriteriet at du måtte betale tilbake av egen lomme om du telte feil?

Sånne ting på en arbeidsplass skaper en overhengende stressfaktor hos ansatte og burde ikke være en mulighet.

Tillit skal det være!
Jeg er en person som klarer å stå opp for meg selv og vet forskjell mellom rett og galt, men syns det her er vanskelig fordi jeg har 0-timers kontrakt, og blir ringt opp hver gang jeg trengs på jobb. Jeg liker jobben min i tillegg, også folka der. Derfor vil jeg ikke tråkke noen på tærne, har heller ingen tillitsvalgte og gå til. Så er litt vanskelig for meg å tenke ut hvordan jeg skal stå frem til sjefen med informasjonen om at dette er ulovlig - og at jeg ikke liker det.

Sitat av Onibawan Vis innlegg
Jeg har jobbet med penger, svært store mengder av kontanter. Sto i resepsjonen i Kristiansands største hotell i et par år. Om sommeren hadde vi lett over 100 000 i utsjekken på morgenen. Tror jeg kan på en halv hånd telle antall ganger jeg hadde minus i kassa. Aldri store beløp.

Så folk må bare være våkne. Er ikke rakettvitenskap...
Vis hele sitatet...
Gratulerer, da er du super flink. Men vet du hva? Alle er ikke like flink som deg. Jeg har ikke hatt store beløp borte fra kassen min, kanskje 100kr på det meste, fortsatt kjipt at dette skal bli trukket fra lønna - spesielt når jeg ikke stjeler.

Sitat av Onibawan Vis innlegg
For å si det slik, dersom du ikke klarer å veksle penger uten at det går i minus, bør du vel strengttalt få deg en annen jobb. Dersom dette gjelder småpenger så forstår jeg ikke hvorfor du bryr deg.

Husk å stjele fra arbeidsplassen sin er også ulovlig.
Vis hele sitatet...
For et dustete innlegg. Nei, jeg stjeler ikke fra kassen min. Jeg gir også svært sjeldent feil veksel til kunden. Hovedproblemet mitt er at jeg for eksempel kan noen ganger - ved en feiltakelse - slå inn banan på kassen min, uten at jeg har solgt en banan. Da vil det selvfølgelig mangle penger i kassen, fordi jeg har slått inn at jeg har solgt en banan uten at jeg har gjort det.

Dette er FOR EKSEMPEL det som kan skje i løpet av en stressende jobb dag med 20 kunder i kø fra tidlig om morgenen til kveld...

Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Av nysgjerrighet, om man har ordningen som over at man blir trukket ved for lite i kassa, for man da også lønnstillegg dersom det er for mye?
Vis hele sitatet...
Sånn skulle det jo nesten vært.. Men nei, sånn er det ikke, ikke på min jobb iaff
Jeg hadde alltid 0 i diff da jeg satt i kassa. Kanskje en krone eller to i minus om noen manglet penger, men aldri mer. Skjønner ikke hvordan folk klarer å ha 500kr og mer i minus as.
Det finnes 2 typer mennesker, de som gjør feil, og de som lyver. Sistnevnte er det nok flere av her i denne tråden.
Siden du ikke har kontrakt så burde du ikke ta stilling til hva som er riktig for deg. Fuck det prinsipielle. Er jobben din verdt at du kan bite i det sure eplet og godta at du taper 500 kr? Dessverre er det slik at i din posisjon så er det mulig at arbeidsgiverne din vil føle at du skaper unødvendig bry for dem, og de vi unngå å ringe til deg ved senere anledninger. Hvem vet?

De har ingen kontrakt å forholde seg til og derfor slipper de å ha et godt grunnlag for å slutte å ringe deg.
Tricky situasjon. Hvis du "gjør deg selv vanskelig" er det bare for dem å slutte å ringe, og dette er jo ikke en jobb du skal ha resten av livet. Selv om jeg tror på loven og på prinsipper er det kanskje av og til best å bare finne seg i ting for å ikke skape flere problemer for seg selv.

Har du tenkt på å legge inn et anonymt tips til f.eks. LO eller Arbeidstilsynet eller noe sånt om hva som foregår? De kan jo ta en telefon til butikksjefen og si at den praksisen ikke er lovlig. Det kan jo være nok til å få stoppet det, men samtidig kan jo det gå ut over miljøet når noen går bak sjefens rygg på den måten.

Klarer ikke å gi noe konkret råd i denne saken egentlig. Det er veldig opp til deg selv og hva du velger å prioriere rett og slett.
Sitat av dhassassin Vis innlegg
Jeg er en person som klarer å stå opp for meg selv og vet forskjell mellom rett og galt, men syns det her er vanskelig fordi jeg har 0-timers kontrakt, og blir ringt opp hver gang jeg trengs på jobb. Jeg liker jobben min i tillegg, også folka der. Derfor vil jeg ikke tråkke noen på tærne, har heller ingen tillitsvalgte og gå til. Så er litt vanskelig for meg å tenke ut hvordan jeg skal stå frem til sjefen med informasjonen om at dette er ulovlig - og at jeg ikke liker det.



Gratulerer, da er du super flink. Men vet du hva? Alle er ikke like flink som deg. Jeg har ikke hatt store beløp borte fra kassen min, kanskje 100kr på det meste, fortsatt kjipt at dette skal bli trukket fra lønna - spesielt når jeg ikke stjeler.



For et dustete innlegg. Nei, jeg stjeler ikke fra kassen min. Jeg gir også svært sjeldent feil veksel til kunden. Hovedproblemet mitt er at jeg for eksempel kan noen ganger - ved en feiltakelse - slå inn banan på kassen min, uten at jeg har solgt en banan. Da vil det selvfølgelig mangle penger i kassen, fordi jeg har slått inn at jeg har solgt en banan uten at jeg har gjort det.

Dette er FOR EKSEMPEL det som kan skje i løpet av en stressende jobb dag med 20 kunder i kø fra tidlig om morgenen til kveld...



Sånn skulle det jo nesten vært.. Men nei, sånn er det ikke, ikke på min jobb iaff
Vis hele sitatet...
Hvordan klarere man å slå inn at det er solgt en banan, eller noe annet, hvis man ikke har gjort det? Skremmende at du synes det er så normalt å gjøre at du bruker det som et eksempel.

Å sitte i kasse er noe av det enkleste man kan gjøre. Klarere man ikke telle opp 57 kroner i veksel korrekt HVER GANG burde man nok finne seg en mindre komplisert jobb,
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Hvordan klarere man å slå inn at det er solgt en banan, eller noe annet, hvis man ikke har gjort det? Skremmende at du synes det er så normalt å gjøre at du bruker det som et eksempel.

Å sitte i kasse er noe av det enkleste man kan gjøre. Klarere man ikke telle opp 57 kroner i veksel korrekt HVER GANG burde man nok finne seg en mindre komplisert jobb,
Vis hele sitatet...
Kassajobb er jo mer enn bare å si hei, ta imot veksel og sende kunden videre. Kan være veldig stressende når det står mange i kø og noen alltid roter det til. Så kommer det gjerne gamle folk med alt for mange mynter som de har gjømt litt over alt så det tar ekstra tid, de bak blir mer og mer irritert.
Skremmende at folk tror det er en såpass lett jobb. Det er ganske lett der de har de nye kassene som gjør alt for en, men de aller fleste kiosker og mindre butikker har fortsatt den manuelle kassen hvor all håndtering gjøres av den ansatte. Da kan det fort skje feil om man har mye å gjøre en dag. Feil er noe alle gjør uansett hvor flink man er, å forvente noe annet er idioti.
Sist endret av Vod0; 4. november 2013 kl. 20:55.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Skremmende at folk tror det er en såpass lett jobb
Vis hele sitatet...
Med all respekt å melde. Jeg har selv sittet i kassen på en dagligvarebutikk. Men kan du nevne noen jobber som er lettere?
Hvis arbeidsplassen driver med noe ulovlig og du vet om det uten å si ifra, er vel også det ulovlig så vidt jeg vet.? Si ifra, det værste som kan skje er at du mister jobben. Men det er vel kanskje like greit med tanke på omstendighetene?
Å sitte i kassa er lett, selv med gamle systemer. Satt i kassa for over ti år siden, og det var lett. Folk som ikkeklarer det har ikke noe håp.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Å sitte i kassa er lett, selv med gamle systemer. Satt i kassa for over ti år siden, og det var lett. Folk som ikkeklarer det har ikke noe håp.
Vis hele sitatet...
For det første så er det ikke dette diskusjonen handler om...

For det andre, hvem har sagt at det å sitte i kassa er vanskelig? Ingen har sagt det!

MEN, som i ALLE jobber - lege, busssjåfør, løvetemmer, horer - u name it, det er mulig å gjøre feil. Noen gjør feil ofte, andre sjeldent, men alle har og vil gjøre feil. Kasse jobben er intet unntak. Dette er skrevet over at man kan gi feil veksel, man kan gjøre feilslag osvosv.
Sitat av dhassassin Vis innlegg
For det første så er det ikke dette diskusjonen handler om...

For det andre, hvem har sagt at det å sitte i kassa er vanskelig? Ingen har sagt det!

MEN, som i ALLE jobber - lege, busssjåfør, løvetemmer, horer - u name it, det er mulig å gjøre feil. Noen gjør feil ofte, andre sjeldent, men alle har og vil gjøre feil. Kasse jobben er intet unntak. Dette er skrevet over at man kan gi feil veksel, man kan gjøre feilslag osvosv.
Vis hele sitatet...
Jeg foreslår at du istedenfor å svare disse følger det Myox foreslo tidligere. Ta det opp på en ordentlig måte, uten å slå noe bombastisk i bordet. Hvis de er så hyggelige som du skal ha det til, så bør det ikke være noe problem, om du gjør det skikkelig.

En annen ting... Hvor fantastiske er sjefene når de gjør noe de mestt sannsynlig vet er lovstridig? Enten gjør de ikke jobben sin, eller så utnytter de uvitende arbeidere, ingen av delene er nevneverdig positivt for en sjef.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Hvordan klarere man å slå inn at det er solgt en banan, eller noe annet, hvis man ikke har gjort det? Skremmende at du synes det er så normalt å gjøre at du bruker det som et eksempel.

Å sitte i kasse er noe av det enkleste man kan gjøre. Klarere man ikke telle opp 57 kroner i veksel korrekt HVER GANG burde man nok finne seg en mindre komplisert jobb,
Vis hele sitatet...
Jeg har touch maskin, dvs at hvis jeg er stresset kan det hende fingrene går litt løpsk, så trykker jeg feil. Har ikke sagt at veksel er ett problem.

Er igjen, ikke det her diskusjonen går ut på
Sitat av dhassassin Vis innlegg
For det første så er det ikke dette diskusjonen handler om...

For det andre, hvem har sagt at det å sitte i kassa er vanskelig? Ingen har sagt det!

MEN, som i ALLE jobber - lege, busssjåfør, løvetemmer, horer - u name it, det er mulig å gjøre feil. Noen gjør feil ofte, andre sjeldent, men alle har og vil gjøre feil. Kasse jobben er intet unntak. Dette er skrevet over at man kan gi feil veksel, man kan gjøre feilslag osvosv.
Vis hele sitatet...
Han jeg svarte sa jo at det var lett med de nye kassene, noe jeg tolket som at han mente det var vanskelig med de gamle kassene.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Jeg foreslår at du istedenfor å svare disse følger det Myox foreslo tidligere. Ta det opp på en ordentlig måte, uten å slå noe bombastisk i bordet. Hvis de er så hyggelige som du skal ha det til, så bør det ikke være noe problem, om du gjør det skikkelig.

En annen ting... Hvor fantastiske er sjefene når de gjør noe de mestt sannsynlig vet er lovstridig? Enten gjør de ikke jobben sin, eller så utnytter de uvitende arbeidere, ingen av delene er nevneverdig positivt for en sjef.
Vis hele sitatet...
Ja, så det svaret, og det var bra. Men da sliter jeg med å finne en passende tid på dagen osvosv. Vurderer egentlig og bare printe ut en artikkel om dette, og legge det på kontoret, og se hva som skjer. Så blir det på en måte litt anonymt.

De er iaff de mest hyggelige sjefene jeg noen gang har hatt. Men så klart, dette trekker hele greia litt ned. Men ellers er jeg veldig glad i jobben min - aldri hatt en bedre jobb enn dette
Sitat av dhassassin Vis innlegg
For det første så er det ikke dette diskusjonen handler om...

For det andre, hvem har sagt at det å sitte i kassa er vanskelig? Ingen har sagt det!
Vis hele sitatet...
Jo, Settoz sa det.
Tråder utvikler seg. Sånn er det bare. Forumet er ikke til for at du som trådstarter skal få en liste med svar på ditt spørsmål.

Sitat av dhassassin Vis innlegg
MEN, som i ALLE jobber - lege, busssjåfør, løvetemmer, horer - u name it, det er mulig å gjøre feil. Noen gjør feil ofte, andre sjeldent, men alle har og vil gjøre feil. Kasse jobben er intet unntak. Dette er skrevet over at man kan gi feil veksel, man kan gjøre feilslag osvosv.
Vis hele sitatet...
Ja, alle kan gjøre feil. Og personlig er jeg også av den oppfatning at svinn bør dekkes av arbeidsgiver, og ikke av ansattes lønn, men i likhet med veldig mange andre her, har jeg ikke noe juridisk grunnlag for å hevde det, og jeg kan heller ikke linke til kilder eller på andre måter dokumentere noe som kan hjelpe deg. Derfor lar jeg også det spørsmålet ligge, i stedet for å synse om det, noe som i alle fall ikke hjelper deg.

På den annen side klarer jeg også å se arbeidsgivers synspunkt. Det er veldig fortvilende å måtte stå økonomisk ansvarlig for en gjeng som somler bort tusenvis av kroner i måneden. Hva foreslår du som alternativ? Gi dem sparken og få inn nye folk? Hvis arbeidsgiver med loven i hånd har mulighet til å trekke kassesvinn fra den enkeltes månedslønn, så forstår jeg også godt at han vil gjøre det. Veldig synd for den som gjør feil, all min medlidenhet til deg og dere, men hvis det er lov, så er det sånn verden funker. Alt er business i dag.
Hvis det ikke er lov, derimot, så er det ikke lov, og da kan du stå på dine krav. Verre enn det er det egentlig ikke. Ingen må bli overrasket over at en arbeidsgiver i 2013 vil spare så mye penger som mulig, om det så går på bekostning av sine ansatte. Det du må finne ut av, er om det går på akkord med loven eller ikke, og da bør du ringe LO eller fagforbundet ditt. Da får du et fasitsvar. Det gjør du tydeligvis ikke her i denne tråden. Men nå kan vi i alle fall diskutere videre på andre problemstillinger, spørsmål og påstander som dukker opp i løpet av trådens utvikling.
Jobber du for en større kjede? Hvis det er tilfellet så ville jeg kontaktet de som sitter på toppen. Regner med de vil ha rent mel i posen siden du mener det ikke lovlig å trekke ansatte i lønn for svinn.

Sjefen går sikkert stille i fjøset en stund etterpå, hvis det er tilfellet.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
På den annen side klarer jeg også å se arbeidsgivers synspunkt. Det er veldig fortvilende å måtte stå økonomisk ansvarlig for en gjeng som somler bort tusenvis av kroner i måneden. Hva foreslår du som alternativ? Gi dem sparken og få inn nye folk? Hvis arbeidsgiver med loven i hånd har mulighet til å trekke kassesvinn fra den enkeltes månedslønn, så forstår jeg også godt at han vil gjøre det. Veldig synd for den som gjør feil, all min medlidenhet til deg og dere, men hvis det er lov, så er det sånn verden funker. Alt er business i dag.
Hvis det ikke er lov, derimot, så er det ikke lov, og da kan du stå på dine krav. Verre enn det er det egentlig ikke. Ingen må bli overrasket over at en arbeidsgiver i 2013 vil spare så mye penger som mulig, om det så går på bekostning av sine ansatte. Det du må finne ut av, er om det går på akkord med loven eller ikke, og da bør du ringe LO eller fagforbundet ditt. Da får du et fasitsvar. Det gjør du tydeligvis ikke her i denne tråden. Men nå kan vi i alle fall diskutere videre på andre problemstillinger, spørsmål og påstander som dukker opp i løpet av trådens utvikling.
Vis hele sitatet...
Jeg vet 100% sikkert at det er ulovlig. Sjekket flere sider med arbeidstilsynet m.m. For eksempel: http://handelsbladetfk.no/id/25440

Her står det svart på hvitt at trekk i lønn for minus i kassa er ulovlig.

Anyways, ble jeg usikker på hva jeg skulle gjøre med dette, pga situasjonen, derfor kontaktet jeg freakforum og startet denne diskusjonen. Og jeg har faktisk fått mye bra svar her.

Sitat av Hei-Det-Er-Meg Vis innlegg
Jobber du for en større kjede? Hvis det er tilfellet så ville jeg kontaktet de som sitter på toppen. Regner med de vil ha rent mel i posen siden du mener det ikke lovlig å trekke ansatte i lønn for svinn.

Sjefen går sikkert stille i fjøset en stund etterpå, hvis det er tilfellet.
Vis hele sitatet...
Er franchisekjede, så trur ikke det funker
Sist endret av dhassassin; 5. november 2013 kl. 00:16.
Sitat av dhassassin Vis innlegg
Jeg vet 100% sikkert at det er ulovlig. Sjekket flere sider med arbeidstilsynet m.m. For eksempel: http://handelsbladetfk.no/id/25440

Her står det svart på hvitt at trekk i lønn for minus i kassa er ulovlig.

Anyways, ble jeg usikker på hva jeg skulle gjøre med dette, pga situasjonen, derfor kontaktet jeg freakforum og startet denne diskusjonen. Og jeg har faktisk fått mye bra svar her.
Vis hele sitatet...
Når det er så klart ulovlig, så er det vel bare til å si fra til sjefen? Du trenger ikke å krangle eller å gjøre deg upopulær. Det er jo ikke din feil at de ønsker å gjøre noe ulovlig.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jo, Settoz sa det.
Tråder utvikler seg. Sånn er det bare. Forumet er ikke til for at du som trådstarter skal få en liste med svar på ditt spørsmål.

På den annen side klarer jeg også å se arbeidsgivers synspunkt. Det er veldig fortvilende å måtte stå økonomisk ansvarlig for en gjeng som somler bort tusenvis av kroner i måneden. Hva foreslår du som alternativ? Gi dem sparken og få inn nye folk? Hvis arbeidsgiver med loven i hånd har mulighet til å trekke kassesvinn fra den enkeltes månedslønn, så forstår jeg også godt at han vil gjøre det. Veldig synd for den som gjør feil, all min medlidenhet til deg og dere, men hvis det er lov, så er det sånn verden funker. Alt er business i dag.
Hvis det ikke er lov, derimot, så er det ikke lov, og da kan du stå på dine krav. Verre enn det er det egentlig ikke. Ingen må bli overrasket over at en arbeidsgiver i 2013 vil spare så mye penger som mulig, om det så går på bekostning av sine ansatte. Det du må finne ut av, er om det går på akkord med loven eller ikke, og da bør du ringe LO eller fagforbundet ditt. Da får du et fasitsvar. Det gjør du tydeligvis ikke her i denne tråden. Men nå kan vi i alle fall diskutere videre på andre problemstillinger, spørsmål og påstander som dukker opp i løpet av trådens utvikling.
Vis hele sitatet...
På arbeidsplasser hvor jeg har jobbet i livet mitt, har jeg følt at der jeg har stått på og jobbet mest, er steder hvor jeg har blitt hørt på og respektert. Steder hvor de har satt pengene i første rekke og respekten i annen rekke, har jeg ikke ville jobbe hverken hardt eller lenge for.

Det er totalt uforståelig for meg hvordan det går an å drive enhver forretning uten personalmøter. Det er den eneste måten man kan få framdrift på, der kan alle dele synspunkter og lære av hverandre.

Å bare si til en ansatt at "du koster firmaet for mye penger, nå får du snart sparken" er en veldig stygg situasjon. Man stiller den ansatte til veggs, gir han\hun munnkurv og tar fra all mulighet til forbedring og utvikling! Man gjør folk bare mer redde for å feile, man gir dem en enda større belastning å bære på, og det vil faktisk føre til at de gjør flere feil i lengden - som kommer av at de bekymrer seg -utenfor- arbeidsplassen, som når de skal legge seg og sove.

En sjef som er åpen og viser like mye respekt som han eller hun får av sine ansatte, er dømt til å lykkes.

Hvis en person sliter med kassejobben, så går det an å snakke om for eksempel teknikker, eller kanskje snakke om og finne ut av hvorfor personen syns det er vanskelig med den jobben. Det går ihvertfall an for en sjef å -prøve- å hjelpe personen med hvorfor det ikke er så lett.

Hvis man tar fra de ansatte ansvar, tar man også fra dem tilliten.

En arbeidsplass med gode grunnregler og -rutiner, og en sjef som kan lytte, kan ta inn enhver person fra gata og lære han eller hun opp til å jobbe der.

En arbeidsplass med -ingen- grunnregler og hvor sjefen skal bestemme alt, da kan du bare ta inn den som sjefen liker, og det er nesten dømt til å mislykkes.

Da går alt på trynefaktor, og det er en fryktelig dum verdi å grunnlegge et arbeidsmiljø på. Det blir også et hierarkilignende miljø hvor de ansatte ikke lenger jobber av respekt for sjefen på grunn av han eller huns gode holdning, men på grunn av frykt.
Da vil ikke de ansatte hverken tenke klart eller gjøre sitt beste. De gjør det kanskje for en kort periode, men -ingen- vil finne seg i å jobbe der over lengre tid fordi de ytre påkjenningene blir for store.

I mitt syn, er det kun når det er fare for liv og helse at det skal brukes kjeft og harde ord. Da MÅ man styre folk med tvang. Men i alle andre tilfeller, skal man diskutere og planlegge løypa sammen.

Det er selvklart at en sjef vanligvis er den med mest erfaring og som kan hele arbeidsplassen, det er en selvfølge. Men det er -ingen- selvfølge at en sjef skal oppføre seg som han eller hun vil mot sine ansatte.

Så når du sier at business er business, greit nok, men hvis man skal bare gå på hvor mange feil folk gjør, og ikke gjøre noenting for å hjelpe dem til å utvikle seg, da vil rett og slett ikke en arbeidsplass overleve over tid. For ALLE gjør feil, før eller siden - selv sjefene. Og da vil sjefen også måtte gå, før eller siden. Og vi vet alle hvor ofte -det- skjer, frivillig.
Sist endret av Taurean; 5. november 2013 kl. 01:20.
Taurean, jeg er helt enig i at det burde vært flere slike sjefer, som viser hensyn og omsorg for sine ansatte. Og at alle arbeidsplasser burde ha individuell oppfølging hvor man snakket om feilene som blir begått i stedet for å straffe dem. Dessverre er det mange eksempler på det motsatte. Særlig i yrker hvor det ikke er lønnsomt å bruke penger på å utvikle og ta vare på medarbeiderne sine.

La oss være ærlige nå. Det å sitte i kassen er den letteste jobben i verden. Omtrent. Alle klarer dette. Å lære folk opp til å sitte der tar veldig kort tid og krever lite penger for sjefen. Hvis noen viser at de gjør den jobben dårlig, så er det verdens letteste oppgave å erstatte dem. Hvem som helst kan erstatte dem. Og det er det mange sjefer som gjør. De er ikke interessert i å sløse bort masse penger på å beholde noen som ikke klarer å sitte i en kasse uten å gjøre masse feil. Da ansetter de heller noen som klarer det fint, eller som i dette tilfellet, så tar de en ulovlig snarvei og håper at ingen sier noe.

Det finnes ufattelig mye dårlige sjefer der ute. Optimalt sett burde alle vært opptatt av den enkeltes ve og vel, men sånn er det ikke i dag. Money talks.

Jeg sier ikke dette fordi jeg liker det. Jeg sier det fordi det er slik det er. Hvis du har funnet en arbeidsplass for sjefen faktisk virkelig bryr seg om deg, så kan du prise deg lykkelig. Da er du en av de som har vunnet i lotteriet. De finnes, for all del. Men det finnes også det motsatte. Dessverre.
Sist endret av Realist1; 5. november 2013 kl. 01:33.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Taurean, jeg er helt enig i at det burde vært flere slike sjefer, som viser hensyn og omsorg for sine ansatte. Og at alle arbeidsplasser burde ha individuell oppfølging hvor man snakket om feilene som blir begått i stedet for å straffe dem. Dessverre er det mange eksempler på det motsatte. Særlig i yrker hvor det ikke er lønnsomt å bruke penger på å utvikle og ta vare på medarbeiderne sine.

La oss være ærlige nå. Det å sitte i kassen er den letteste jobben i verden. Omtrent. Alle klarer dette. Å lære folk opp til å sitte der tar veldig kort tid og krever lite penger for sjefen. Hvis noen viser at de gjør den jobben dårlig, så er det verdens letteste oppgave å erstatte dem. Hvem som helst kan erstatte dem. Og det er det mange sjefer som gjør. De er ikke interessert i å sløse bort masse penger på å beholde noen som ikke klarer å sitte i en kasse uten å gjøre masse feil. Da ansetter de heller noen som klarer det fint, eller som i dette tilfellet, så tar de en ulovlig snarvei og håper at ingen sier noe.

Det finnes ufattelig mye dårlige sjefer der ute. Optimalt sett burde alle vært opptatt av den enkeltes ve og vel, men sånn er det ikke i dag. Money talks.

Jeg sier ikke dette fordi jeg liker det. Jeg sier det fordi det er slik det er. Hvis du har funnet en arbeidsplass for sjefen faktisk virkelig bryr seg om deg, så kan du prise deg lykkelig. Da er du en av de som har vunnet i lotteriet. De finnes, for all del. Men det finnes også det motsatte. Dessverre.
Vis hele sitatet...

Det vil alltid være lønnsomt å bruke penger på å utvikle arbeiderne sine, og det tar ikke lange tiden. Jo hvorfor? Man slipper for eksempel minus i kassen, og man slipper og ha arbeidere som slutter pga dårlig arbeidsforhold - noe som resulterer i en ansettelsesprosess hvor man må bruke flere timer på å lære opp noen nye.

Smarte sjefer vet dette, og vil derfor ha lojale arbeidere som jobber der i flere år.
Sitat av dhassassin Vis innlegg
Det vil alltid være lønnsomt å bruke penger på å utvikle arbeiderne sine, og det tar ikke lange tiden. Jo hvorfor? Man slipper for eksempel minus i kassen, og man slipper og ha arbeidere som slutter pga dårlig arbeidsforhold - noe som resulterer i en ansettelsesprosess hvor man må bruke flere timer på å lære opp noen nye.
Vis hele sitatet...
Det er som regel begrenset hvor mye en sjef vil legge i å utvikle en person til å klare å sitte i kassen på butikken. De fleste klarer å skli inn i en slik stilling uten å behøve videreutvikling for å fungere der.

Sitat av dhassassin Vis innlegg
Smarte sjefer vet dette, og vil derfor ha lojale arbeidere som jobber der i flere år.
Vis hele sitatet...
...gitt at de ikke forårsaker 500+ kr i svinn hver måned.

Dessuten er det jo ikke alle butikksjefer som er såpass smarte. Denne tråden er jo et bevis på at ikke alle butikksjefer er perfekte.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Taurean, jeg er helt enig i at det burde vært flere slike sjefer, som viser hensyn og omsorg for sine ansatte. Og at alle arbeidsplasser burde ha individuell oppfølging hvor man snakket om feilene som blir begått i stedet for å straffe dem. Dessverre er det mange eksempler på det motsatte. Særlig i yrker hvor det ikke er lønnsomt å bruke penger på å utvikle og ta vare på medarbeiderne sine.

La oss være ærlige nå. Det å sitte i kassen er den letteste jobben i verden. Omtrent. Alle klarer dette. Å lære folk opp til å sitte der tar veldig kort tid og krever lite penger for sjefen. Hvis noen viser at de gjør den jobben dårlig, så er det verdens letteste oppgave å erstatte dem. Hvem som helst kan erstatte dem. Og det er det mange sjefer som gjør. De er ikke interessert i å sløse bort masse penger på å beholde noen som ikke klarer å sitte i en kasse uten å gjøre masse feil. Da ansetter de heller noen som klarer det fint, eller som i dette tilfellet, så tar de en ulovlig snarvei og håper at ingen sier noe.

Det finnes ufattelig mye dårlige sjefer der ute. Optimalt sett burde alle vært opptatt av den enkeltes ve og vel, men sånn er det ikke i dag. Money talks.

Jeg sier ikke dette fordi jeg liker det. Jeg sier det fordi det er slik det er. Hvis du har funnet en arbeidsplass for sjefen faktisk virkelig bryr seg om deg, så kan du prise deg lykkelig. Da er du en av de som har vunnet i lotteriet. De finnes, for all del. Men det finnes også det motsatte. Dessverre.
Vis hele sitatet...
Det at folk godtar sånne arbeidsforhold, er nettopp grunnen til at ting blir verre og verre mtp miljø på arbeidsplassen.

Jeg husker en dokumentar angående macdonalds-franchisetakere i sverige på nrk for ca 1 år sida. Her var det den rene slaveleiren, og leverte du ikke skikkelig bra jobb så var det rett ut, og inn med en ny.

Her fikk en eller annen ganske harde spørsmål fra en journalist, men det så ikke ut som hun tok det særlig til seg.

Hele dokumentaren konkluderte med at hele problemet er faktisk det at det vil alltid være noen som vil ta jobben, selv hvor dårlig betalt det er og hvor dårlig miljø det er. Så blir de utslitt om et halv år, og så er det en ny som tar over. Samfunnet er ikke tjent med dette.


Det er et vanskelig dilemma. Jeg skjønner at vi kan ikke alle sitte og få arbeidsledighetstrygd og sosialstønad, bare fordi vi ikke finner en perfekt arbeidsplass. Men jeg vil ihvertfall tørre å oppmuntre folk til ikke å finne seg i all mulig dritt! Som det var en som sa tidligere i denne tråden: Man skal ikke ta en jobb hvor en går på akkord med seg selv! Da skal en ihvertfall ha nok lønn til å kunne gi seg for godt når helsa er utslitt. Og så god lønn får man svært sjelden i sånne jobber. Det er gjerne de best betalte jobbene som er de med størst fordeler. Så utrolig trist og leit som det er.
Sist endret av Taurean; 5. november 2013 kl. 01:57.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det er som regel begrenset hvor mye en sjef vil legge i å utvikle en person til å klare å sitte i kassen på butikken. De fleste klarer å skli inn i en slik stilling uten å behøve videreutvikling for å fungere der.


...gitt at de ikke forårsaker 500+ kr i svinn hver måned.

Dessuten er det jo ikke alle butikksjefer som er såpass smarte. Denne tråden er jo et bevis på at ikke alle butikksjefer er perfekte.
Vis hele sitatet...
Er ikke snakk om at han skal leie personen i hånda i flere måneder her altså. Ja det er lett å skli inn i de fleste stillinger, men hvordan blir man god? Jo man prøver og feiler. Så da må det altså være rom for feiling, noe de fleste sjefer burde tillate hvis de ønsker en rutinert, pliktoppfyllende og flink arbeider i det lange løp. Det skal ikke mer til en litt oppfølging, og samtaler ved de som eventuelt har mye svinn i kassen. Så klart vil man begynne å sette spørsmål ved arbeidere som mangler alltid mangler ett eller annet i kassen. Men blir rett og slett for dumt å slå alle under en kam, og straffe alle fordi "noen" er en dårlig arbeider. Da finnes det nok mye bedre alternativer man kan komme opp med enn det.

Det virker som om du vet veeeldig mye om hvordan det er å være sjef. Og hvordan de fleste sjefer er. Men, det finnes faktisk mange gode sjefer der ute, som er slik som Taurean beskriver.
Sist endret av dhassassin; 5. november 2013 kl. 01:57.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det at folk godtar sånne arbeidsforhold, er nettopp grunnen til at ting blir verre og verre mtp miljø på arbeidsplassen.
Vis hele sitatet...
Problemet er at det ikke er så mye å gjøre med det. Du kan godt la være å finne deg i det, slutte i protest, eller noe annet, men når dagen er omme så er det du som står uten jobb, mens en annen har tatt jobben din. Når det er sagt så skal vi ikke klage så mye over dette her i Norge. Her er det faktisk ganske komfortabelt i forhold til veldig, veldig mange andre land. Ta USA som et vestlig eksempel. Veldig mange unge sliter med å få jobb, særlig uten utdanning, og de heldige som klarer å få seg en butikk- eller restaurantjobb, jobber ofte under harde kår. Man kan fort få sparken om man komme for seint én gang, mister glass i bakken én gang, eller forårsaker svinn én gang. Og da står man uten jobb i enda en ny, kanskje lang, periode. USA har heller ikke NAV som yter bistand til alle som trenger det.

Det er et kynisk arbeidsmarked. Helt enig. Samtidig må vi huske at de fleste andre har det mye verre enn oss.

Sitat av dhassassin Vis innlegg
Er ikke snakk om at han skal leie personen i hånda i flere måneder her altså. Ja det er lett å skli inn i de fleste stillinger, men hvordan blir man god? Jo man prøver og feiler. Så da må det altså være rom for feiling, noe de fleste sjefer burde tillate hvis de ønsker en rutinert, pliktoppfyllende og flink arbeider i det lange løp. Det skal ikke mer til en litt oppfølging, og samtaler ved de som eventuelt har mye svinn i kassen. Så klart vil man begynne å sette spørsmål ved arbeidere som mangler alltid mangler ett eller annet i kassen. Men blir rett og slett for dumt å slå alle under en kam, og straffe alle fordi "noen" er en dårlig arbeider. Da finnes det nok mye bedre alternativer man kan komme opp med enn det.
Vis hele sitatet...
Noen jobber krever lang utdanning, en møysommelig ansettelsesprosess med mange intervjurunder og en hel del personell involvert, og kostbar opplæring som gjerne varer et år eller mer. Det er noe helt annet enn en butikkjobb du kan få usett, eventuelt etter at butikksjefen har kastet et raskt blikk på norskkarakteren din fra ungdomsskolen.
I det førstnevnte arbeidsforholdet vil det være veldig kostbart for en sjef å erstatte vedkommende med en ny en. Da har det mye mer for seg å drive med personutvikling, teambuilding, oppfølgingssamtaler mm.
Å erstatte en kassedame/-mann krever ikke så mye mer enn å plukke en ny karakterutskrift fra bunken med innsendte søknader de har på bakrommet og en time for å gi opplæring i kassen.

Ha i minne nå at jeg selv har jobbet i kassen i en dagligvarebutikk i flere år. Jeg sier ikke dette for å disse verken meg selv eller noen andre. Du trenger ikke være rakettforsker for å sitte i kassen på Rema. Svært få andre jobber krever mindre tilvenning, kortere opplæring og lavere terskel for erstattelse, enn nettopp det å sitte i kassen. Kommer du på noen?
Det er altså helt naturlig at dette er det yrket hvor sjefer tar seg størst frihet til å "herse" rundt med de ansatte - nettopp fordi de kan.

Sitat av dhassassin Vis innlegg
Det virker som om du vet veeeldig mye om hvordan det er å være sjef. Og hvordan de fleste sjefer er. Men, det finnes faktisk mange gode sjefer der ute, som er slik som Taurean beskriver.
Vis hele sitatet...
Jeg sa jo selv at det finnes mange gode sjefer. Men det finnes også mange dårlige sjefer, sa jeg, og ingen butikkansatte bør bli overrasket om det viser seg at deres sjef er av denne typen.

Spørsmålet mitt til deg blir da; hvorfor velger du å jobbe under en sjef som vil trekke deg i lønn for kassesvinn, hvis det er så mange gode sjefer der ute du heller kan jobbe for?
Sitat av Taurean Vis innlegg

Jeg husker en dokumentar angående macdonalds-franchisetakere i sverige på nrk for ca 1 år sida. Her var det den rene slaveleiren, og leverte du ikke skikkelig bra jobb så var det rett ut, og inn med en ny.

Her fikk en eller annen ganske harde spørsmål fra en journalist, men det så ikke ut som hun tok det særlig til seg.

Hele dokumentaren konkluderte med at hele problemet er faktisk det at det vil alltid være noen som vil ta jobben, selv hvor dårlig betalt det er og hvor dårlig miljø det er. Så blir de utslitt om et halv år, og så er det en ny som tar over. Samfunnet er ikke tjent med dette.
Vis hele sitatet...
Blir litt offtopic, men jeg må bare. Jeg tror dokumentaren du sikter til er den her. Ikke Mc Donalds, men The Phone House, tror jeg.

Så den faktisk i går natt, så måtte bare slenge det ut. Rovdrift på unge personer i arbeidslivet i et land med stor ledighet blant yngre.
Sist endret av Hei-Det-Er-Meg; 5. november 2013 kl. 02:26.
Sitat av Hei-Det-Er-Meg Vis innlegg
Blir litt offtopic, men jeg må bare. Jeg tror dokumentaren du sikter til er den her. Ikke Mc Donalds, men The Phone House, tror jeg.

Så den faktisk i går natt, så måtte bare slenge det ut. Rovdrift på unge personer i arbeidslivet i et land med stor ledighet blant yngre.
Vis hele sitatet...
Ja det var noe av det samme gitt. Det er interessant.