Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2899
Heisann Freaks!
Det har seg slik at jeg har solgt en lett-mc nylig. To dager etter kjøpet har sykkelen havarert. Det viser seg at låseklipsen til kryssbolten har tatt seg en vandretur, og resultert i skjært sylinder og stempel. Kjøper mener selvsagt at jeg skal betale for dette, da han mener at en feilmontert låseklips er grunnen til havariet. Kan også nevne at han jeg kjøpte sykkelen av byttet stempel for over 800 kilometer siden, og jeg stiller meg tvilende til at klipsen var montert feil når sykkelen gikk så langt før det smalt. Jeg er dog ingen ekspert på motorer, så jeg håper noen av dere kan hjelpe meg. Hvem har ansvaret for dette, kjøper eller selger?
Cookie Monstah ^_^
fikk han med noen form for garanti? hvis ikke så kan du bare be han ryke og reise...
hva skreiv du i kontrakten?
selges som forevist uten synlige feil og mangler?
selger står ikke ansvarlig for motor og driv verk fra dagen den bytter eier?
125cc, å eier er en 16 årig som kjøper sykkel for første gang å dette er første sykkel han kjøper ?

Selvsagt har jo denne 16 åringen kjørt "ræva" av den nye sykkelen bare for å teste og brife med det nye "leketøyet" som han har anskaffet seg.

Ser ikke hvorfor du skal stå til ansvar for at den nye eier har brukt sykkelen uforsvarlig ( noe jeg mistenker ).
Men så kommer det jo ann på hvilken form for kontrakt og slik ble gjort da.

Hvilken type sykkel snakker vi om her annet enn en 125cc ?
AntonSR's Avatar
Trådstarter
Det står i kontrakten at den selges som den er, at kjøretøyet er prøvekjørt og denslags.
Det er en Yamaha DT125, gått 25000km. Kjøper har nylig tatt lappen ja. Regner med den har fått juling, men om det skulle bli en sak av dette holder det vel ikke å ''regne med''. Har forstått det sånn at når det kommer til kjøp og salg mellom privatpersoner, så har kjøper ganske gode rettigheter, så jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå fram videre.
det var vel nylig i sommer en artikkel på Dagbladet.no om akkurat dette.

Såvidt jeg skjønte det så er mangelfull info om vesentlige problemer / problemområder som f.eks
en ulyd i motoren, selgers feil dersom det ikke opplyses om. Sier ikke dermed at dette gjelder
eller noe, men har lest om andre uheldige selgere som fikk regning fremfor fortjeneste på salget..

Høres litt mistenkelig ut, kryssbolten, har ikke den en slags splint for å "sikre" den i posisjon?
aldri sett på lett mc / mc generellt, men er bolten betydelig for driften eller at motoren holder seg på
plass, så ler jeg litt om den ikke i det minste var sikret med f.eks, en splint.

Lykke til, vil gjerne høre hvordan dette går/ender.
Sitat av frevev Vis innlegg
det var vel nylig i sommer en artikkel på Dagbladet.no om akkurat dette.

Såvidt jeg skjønte det så er mangelfull info om vesentlige problemer / problemområder som f.eks
en ulyd i motoren, selgers feil dersom det ikke opplyses om. Sier ikke dermed at dette gjelder
eller noe, men har lest om andre uheldige selgere som fikk regning fremfor fortjeneste på salget..

Høres litt mistenkelig ut, kryssbolten, har ikke den en slags splint for å "sikre" den i posisjon?
aldri sett på lett mc / mc generellt, men er bolten betydelig for driften eller at motoren holder seg på
plass, så ler jeg litt om den ikke i det minste var sikret med f.eks, en splint.

Lykke til, vil gjerne høre hvordan dette går/ender.
Vis hele sitatet...
Den er sikret med låseklips (ringer som man klemmer sammen som står i spenn i et hull i stempelet. TS skriver at denne har løsnet.

Trolig har denne sittet litt dårlig, og dette kunne nok ha skjedd når som helst, kanskje har det blitt utløst av hardkjøring på kald motor.
du har jo solgt et vrak så selvsagt skal du som selger betale dette!
Det skal sitte en cegering på vær side av stemplet, som holder kryssbolten på plass.
Er disse riktig montert, vil de nesten 100% sikkert aldri hoppe ut av sporet sitt.
Tror kansje kjøper har skrudd og "fikset" litt på sykelen jeg, og kansje ikke fått montert disse cegeringene riktig, og dermed flyr kryssbolten ut, og skjærer sylinder/stempel

Hvorvidt det er TS eller selger som må ta regningen, er jeg veldig usikker på, men jeg vil tro kjøper kansje har det høyeste kortet på hånda.
Sitat av AntonSR Vis innlegg
Det står i kontrakten at den selges som den er, at kjøretøyet er prøvekjørt og denslags.
Det er en Yamaha DT125, gått 25000km. Kjøper har nylig tatt lappen ja. Regner med den har fått juling, men om det skulle bli en sak av dette holder det vel ikke å ''regne med''. Har forstått det sånn at når det kommer til kjøp og salg mellom privatpersoner, så har kjøper ganske gode rettigheter, så jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå fram videre.
Vis hele sitatet...
Jeg er dårlig på tekniske ting på sykler. Hvis den er solgt som den er skal mangler være vesentlige i forhold til kjøpesummen og forholdene ellers. Mangler som burde vært oppdaget ved undersøkelse kan kjøper bare glemme å påberope seg. Å kjøpe ting som de er er ganske heavy.

Sånn jeg skjønner det, hvis det overhode var noe feil med sykkelen når du solgte den var det noe som enkelt lot seg fikse hvis man bare visste om det. Det er ingen vesentlig mangel. Hva som har skjedd med sykkelen etter salget er hans risiko. Ting som har skjedd etter overtakelsen og som ikke var en vesentlig mangel på overdragelsestidspunktet svarer du ikke for.
AntonSR's Avatar
Trådstarter
Jeg kjøpte sykkelen selv rundt påske i år, og solgte den for rundt to uker siden. Hørte aldri noen ulyder fra motoren, og om det stemmer som kjøper hevder så er det ingen måte å finne ut av det på, annet enn å vente på at det smeller eller å åpne motoren å titte.
Sitat av AntonSR Vis innlegg
Jeg kjøpte sykkelen selv rundt påske i år, og solgte den for rundt to uker siden. Hørte aldri noen ulyder fra motoren, og om det stemmer som kjøper hevder så er det ingen måte å finne ut av det på, annet enn å vente på at det smeller eller å åpne motoren å titte.
Vis hele sitatet...
I så fall bør du gi en beskjed til han du kjøpte av så snart som mulig, og gi beskjed om at hvis du blir ansvarlig for feilen vil du kreve regress.
Sitat av AntonSR Vis innlegg
Heisann Freaks!av byttet stempel for over 800 kilometer siden
Vis hele sitatet...
Ikke tale om at en feilmontert kryssboltlås lager motorhavari ette mer enn 80 mil, slikt skjer ganske mometos etter oppstart.

Har mer tro på kaldskjæring/manglende eller feil smøring.
Det hender faktisk at ting bare knekker, slutter å virke, eller går i oppløsning. Kanskje det var litt dårlig metallegering på klipsfabrikken den dagen dritet ble produsert. Om sykkelen ble solgt "as-is" og kjøper har besiktiget og prøvekjørt den, mener nå ihvertfall jeg at du ikke kan lastes.

Ville tatt en telefon/mail til forbrukerrådet imorra for å høre hva de har å si om saken. Det eneste du får her inne er bøttevis med synsing.
TS har nok ikke noe som helst ansvar for å reparere eller erstatte noe som helst så lenge det ikke står noe om det i en kontrakt eller annet er avtalt

Kjøperen har kjøpt og skiftet eier til seg selv? da er det vel mest sannsynligvis han som står ansvarlig for hva han eventuelt har gjort med sitt kjøretøy.. startet "mopeden" kald og kjørt som faen med eller uten smøring tenker jeg :P

skjært sylinder er en teknisk årsak som kan komme av enten feil eller grisebank, feil er skjeldent.. grisebank er ikke
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
I så fall bør du gi en beskjed til han du kjøpte av så snart som mulig, og gi beskjed om at hvis du blir ansvarlig for feilen vil du kreve regress.
Vis hele sitatet...
Da vil vi snart se en ny tråd med en annen selger her..

- Vil anbefale TS å kontakte forbrukerrådet for tips og råd.
Hva solgte du sykkelen for? Hva koster eventuelle skader på sykkelen? Du har sikkert ditt på det tørre hvis det står at sykkelen selges som den står, samtidig som den er prøvekjørt.

Er kostnadene store, ville jeg gitt litt avslag på salgssummen, tatt en god samtale med den du solgte sykkelen til. Dere har begge tydeligvis vært uheldige, han med en ødelagt "ny" sykkel, du som har solgt en fungerende sykkel som går ad undas rett etter salg. Samvittigheten min ville ikke latt kjøperen stått igjen alene med "katta i sekken".
Kjøper burde vært klar over at en sykkel som har kjørt 25k får problemer etter hvert.
Bare ikke bekymre deg, han har ikke noe han skulle sagt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Solgte en furia 50cc en gang som var litt hardt trimmet og der gikk 2 dager fra han kjøpte den til at sylinderen var skjært.. Nekta plent og truet med advokat.. Endte med at de kom krypende og spurte om vi i det minste kunne montere ny sylinder hvis de betalte noe som vi gikk med på.. (siden vi ikke er total assholes)
Sitat av kungen Vis innlegg
Solgte en furia 50cc en gang som var litt hardt trimmet og der gikk 2 dager fra han kjøpte den til at sylinderen var skjært.. Nekta plent og truet med advokat.. Endte med at de kom krypende og spurte om vi i det minste kunne montere ny sylinder hvis de betalte noe som vi gikk med på.. (siden vi ikke er total assholes)
Vis hele sitatet...
du hadde tapt hadde dem gått videre med saken...
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
du hadde tapt hadde dem gått videre med saken...
Vis hele sitatet...
Ikke med salgskontrakt hvor det tydelig sto at mopeden kjøpes som den er og det følger ingen garanti med på motor eller annet.

:-)
kjøper har ingen rettigheter i slike saker, så lenge selger ikke har holdt tilbake opplysninger som han burde visst om, eller genstanden han har solgt er i vesentlig dårligere stand enn man burde forvente.
Sitat av kungen Vis innlegg
Ikke med salgskontrakt hvor det tydelig sto at mopeden kjøpes som den er og det følger ingen garanti med på motor eller annet.

:-)
Vis hele sitatet...
vel det hjelper ikke... hvis tingen er i vestenlig dårligere stand enn det kjøper har blitt informert om eller skulle ha skjønt
så har dem rett til å heve kjøpet!
og det er den ikke i dette tilfellet, så selger kan ta det helt med ro.