Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1433
Følger i DonTomaso sine fotspor her.

Sicko er Michael Moore sin nyeste film/dokumentar. Den tar for seg det amerikanske helsevesenet, også kjent som HMO.

I filmen får vi møte flere personer som er blitt utsatt for div. ulykker og deres møte med det amerikanske helsevesenet.
Dette er ikke en film om alle de milionene som ikke har health care insurance, men om de som faktisk har det, og til tross møter ufattelig stor motstand når de rammes av en ulykke eller sykdom og skal dekke sine medisinske utgifter.

Vi får møte flere personer som har blitt rammet av at forsikringsselskapene ikke har villet dekke utgifter som de skulle ha gjort, vi får møte folk som har jobbet for bransjen og som forteller sannheten om hvor lang selskapene går for å slippe å betale noe som helst til sine kunder. Vi får høre historien om hvordan det amerikanske helsevesenet ble privatisert (gjort av Nixon, bare dette burde få alle til å skjønne at dette ikke er en smart idè.).

Michael Moore reiser til Canada, Frankrike og England for å se på et system der staten betaler for helsen til folket. Og vi får et innblikk i hvordan amerikansk politikk er blitt gjennomsyret av lobbyvirksomhet og politikere som er kjøpt og betalt av de store forsikringsselskapene.

Føler en stor trang til å diskutere dette emnet, og burde kanskje opprette en tråd om emnet i Samfunn forumet. Men denne tråden er en anbefaling, se filmen og diskuter emnet den tar opp i en annen tråd.

Personlig mener jeg at filmen belyser et virkelig grumsete område. Og jeg setter virkelig stor pris på at jeg bor i Norge.

Terningkast : 5

Noen avsluttende ord, hentet fra user comments på imdb:

"It just might be his most important film yet, because this is really the first time he makes the essential point about America: in the US the dominant ideology is 'me' whereas the other nations on the planet think in terms of 'we' (I noticed this too when I studied in the States). Bowling for Columbine demonstrates the fear in American society induced by the media (if it bleeds, it leads) and where it leads to. Fahrenheit 9/11 exposes the Republican party, especially the Bush crowd, as a club that solely benefits the financial interests of the wealthiest people in the country, causing millions to suffer. This time, Moore shows that, even in the health care system, the nation is run by one single thing: the bottom line; the logic of money. The US seem to have forgotten that money is just an intermediate. If it becomes a goal in itself, people die. Unnecessarily."
Sist endret av SalkiN; 13. juni 2007 kl. 22:24.
Jøss... Ser ut som hjemmeleksa di!

og den er godt utført, lærer'n din burde gi deg også en 5'er..

har sett bortimot alt av Michael Moore, beste dokumentarfilm-skaperen jeg veit om...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Så filmen igår. En av de beste til Moore.
Har veldig sansen for Michael Moore, og kommer nok til å se denne filmen også
Ihvertfall etter din gode anbefaling ^^
Sitat av Fiberkanin
Jøss... Ser ut som hjemmeleksa di!

og den er godt utført, lærer'n din burde gi deg også en 5'er..
Vis hele sitatet...
Vel, hvis du tar en titt i profilen til trådstarter så finner du at han er født i 1986, og da skal han ha dumpet et par år for å fortsatt ha hjemmelekser.
Eneste som trekker ned med filmen er at vi i Norge vet fra før av at USA sitt system suger, og de i USA klarer aldri å innrømme/innse det.
Sitat av SalkiN

"It just might be his most important film yet, because this is really the first time he makes the essential point about America: in the US the dominant ideology is 'me' whereas the other nations on the planet think in terms of 'we' (I noticed this too when I studied in the States). Bowling for Columbine demonstrates the fear in American society induced by the media (if it bleeds, it leads) and where it leads to. Fahrenheit 9/11 exposes the Republican party, especially the Bush crowd, as a club that solely benefits the financial interests of the wealthiest people in the country, causing millions to suffer. This time, Moore shows that, even in the health care system, the nation is run by one single thing: the bottom line; the logic of money. The US seem to have forgotten that money is just an intermediate. If it becomes a goal in itself, people die. Unnecessarily."
Vis hele sitatet...

Capitalism my friend
Sitat av Fiberkanin
har sett bortimot alt av Michael Moore, beste dokumentarfilm-skaperen jeg veit om...
Vis hele sitatet...
Eneste dokumentar skaperen jeg vet om som tørr og krittisere U.S.A. Og Michael er jo amerikansk..

Filmen skal sees. Takker for tips.
Sist endret av gud_er_død; 27. juni 2007 kl. 12:47.
Sitat av gud_er_død
Eneste dokumentar skaperen jeg vet om som tørr og krittisere U.S.A.
Vis hele sitatet...
Wtf?
Jeg har større problem med å komme på dokumentarskapere som ikke maser
om hva som er feil med USA.

De andre filmene til Micheal Moore underholdte meg.
Kommer antageligvis til å se denne også,
men bare så det er sagt;for å finne den mest stilrene kritikk av U.S.of A.,
leser jeg heller "vi som elsket amerika" av vår alles kjære Bjørneboe:-)
Så selv filmen igår, må si den falt i smak, selvom den godt kunne brukt litt mindre klissete virkemidler. 4/6

Her er et klipp hvor fox news kritiserer Moore's film http://uk.youtube.com/watch?v=EPSAmc...eadid%3D504519
Wow, Amerika. Det klippet viser hvor sykt det landet er.
Skal det der være nyheter?
Propagandisk oppgulp.
Sitat av Krizzeyboi
Wow, Amerika. Det klippet viser hvor sykt det landet er.
Skal det der være nyheter?
Propagandisk oppgulp.
Vis hele sitatet...
eller "infotainment" som det også kalles
Sitat av Krizzeyboi
Wow, Amerika. Det klippet viser hvor sykt det landet er.
Skal det der være nyheter?
Propagandisk oppgulp.
Vis hele sitatet...


Det er ikke akkurat en nyhet at det landet der er sykt, nei.
Så den for et par dager siden. Utrolig fasinerende film.

Jeg setter virkelig pris på at jeg bor i Norge etter å ha sett den dokumentaren :P
Sitat av yucky
Så den for et par dager siden. Utrolig fasinerende film.

Jeg setter virkelig pris på at jeg bor i Norge etter å ha sett den dokumentaren :P
Vis hele sitatet...
Og derfor skal man passe seg for FRP og det de vil, nemlig å privatisere ditten og datten og la markedet bestemme
synnest det var en god film.

har fulgt med på en del diskusjoner på nettet, for å høre hva andre Amerikanere synnest om den...ble rimelig sjokert over hvor utrolig mange som hadde holdningen "vell, de som ikke har råd til forsikring er bare for late til å jobbe, eller ulovlige immigranter...har de ikke penger fortjener de ikke hjelp, så faen da dem. jeg jobber hardt for å betale min egen forsikring blablablabla".

ble litt kulturkræsj.