Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1724
Hei!

Skal brenne en DVD og lurte på hva den "normale" tekst typen på filmer og TV'n er?
Hva er best å bruke? Times New Roman, Arial Black?
Jeg vil ha et som er godt å se på og dekker ikke "hele" skjermen.

Kom med ditt forslag!
ta en titt her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Subtitle_(captioning)

og her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Font_rasterization

[edit]

Subtitles can also be created by individuals using freely-available subtitle-creation software like Aegisub and then hardcode them onto a video file with programs such as VirtualDub in combination with VSFilter which could also be used to show subtitles as softsubs in many software video players. See also: Fansub
Vis hele sitatet...
Sist endret av Turbolego; 30. juni 2007 kl. 21:15.
Torst3in's Avatar
Trådstarter
Jeg har convertXtoDVD som jeg legger tekster til video filer med, men takker.
Du veit, det er stor forskjell på fontene i tv-programmer...

enkelte tv-serier har f.eks. "gamle" fonter uten "rasterization"... (dvs. ikke halv-gjennomsiktig)

jeg foreslår at du brøver deg fram, finn en font som kan leses på avstand, og som ikke har så mye krimskrams... eurostile? Arial? Impact?

post bilder av 10 fonter, og lag et poll!
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Jeg vet ikke helt hvorfor du trekker inn rastrering, det er temmelig usaklig i gitte tilfelle. Det har ihvertfall ingenting med gjennomsiktighet å gjøre. Forskjellen her er ofte hardkodede subtitles som er rastrert og lagt på filmen, mens alternativet er eksterne filer som rendres på bildet i realtime eller et buffer mens man spiller av.

For å besvare det trådstarter spør om:
Det er absolutt ingen defakto font innen subtitles, men i fleste tilfeller vil du finne en grotesk/sans-serif font brukt. Arial, Trebuchet og Verdana er eksempler på groteskskrifter du gjerne har vært borti på maskinen din, men disse er alle tre produsert av Microsoft som skjermskrifter, og er alle av forholdsvis «nyere» karakter (ikke at det nødvendigvis utelukker at de blir brukt, men jeg tviler).

Selv vil jeg holde en knapp på at Helvetica blir brukt i en del subtitles, da dette er en font med flerfoldige skriftsnitt (tykkelser, kursiv, kondensering etc.).
Torst3in's Avatar
Trådstarter
Åssen skal jeg få laga en poll nå?:s
Sitat av Freaky 47
Åssen skal jeg få laga en poll nå?:s
Vis hele sitatet...
Da må du nok lage en ny tråd...
med bilde-eksempler av hver font, helst...
http://i19.tinypic.com/54djlex.gif

(endre tallet fra "4" til "10" seff... )
Sist endret av Turbolego; 30. juni 2007 kl. 22:36.
Tror admin ikke liker så mange tråder av meg.
Har en del. :s
Når jeg legger til tekst på filmen Shooter blir den borte ved midten av filmen.
Hva kan problemet være? Tekst filen det er noe feil med?

Noen som har den norske teksta til "Shooter" som dere vet funker helt?