Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 769
Jeg er 17 år og har i flere år strevd med panikkangst, depresjon og søvnvansker.

Psykologen min vil ikke skrive ut andre medisiner enn antidepressiva. Har brukt det med liten til ingen effekt.

Fikk forskrevet zopiklon for søvnvanskene mine og merket en betydelig angstdempende effekt. Psykologen min foreslo eventuell benzodiazepin behandling, men endret raskt mening etter hu har hatt flere samtaler med fagfolk som mente denne type behandling «ikke hadde noen plass i behandling av angst hos ungdommer»

Spurte om det var en mulighet og få skrevet det ut, men hu sa jeg burde ta det med legen, så jeg gjorde det. Jeg synes det var veldig rart å dra til legen for å spørre om en vanedannende medisin på min alder, så kanskje han trodde jeg bare skulle ha en rus, men opplevde zopiklonen veldig angstdempende og lurte på om det var mulig å få skrevet ut liknende medisiner.

Etter han hadde en samtale med psykologen min ble det et kort svar, nemlig nei, er for ung, vanedannende osv osv... Hadde det hjulpet å få diagnosen panikksyndrom for å få skrevet det ut? Skjønner at det er vanedannende osv osv men vil heller i værste fall være tilknyttet til en medisin enn å gå med en konstant følelse at jeg har gjort noe galt og plutselige angstanfall.


Er det virkelig så viktig for dem at jeg er under 18? Blir ikke noe lettere å håndtere angsten min bare fordi jeg er under 18. Noen som har opplevd en liknende situasjon og kan gi råd/tips om hvordan jeg kan få skrevet ut?
New generation
colakork's Avatar
Min gode tidligere bestevenn hadde også panikk-angst, sosialangst.

La antidepressiva bygge seg opp i systemet noen måneder før du tenker det ikke fungerer. Det gjorde virkelig vidunder for denne ødelagte kompisen min. Ha tro på systemet i dette tilfellet. Det er mitt tips.
De gjør deg en tjeneste. Benzo fungerer der og da, men det å stå på det over lengre tid vil gjør bare vondt verre. Benzo kan være fint i situasjoner hvor det kan hjelpe deg med å konfrontere angsten din på en god måte. F.eks hvis du får panikk av å ta buss, så kan man kanskje prøve ut benzo, eksponeres for å reise med buss så for å gradvis fjerne bruken av benzo helt til du klarer det på egen hånd.

Men hvordan man går frem varierer jo fra psykolog til psykolog. Hvis dem synes at det ikke er en god ide, så regner jeg med at de vet hva de snakker om.
Høres ut som en god behandler rett og slett. Avhengighet er jo noe du evt. vil få i tillegg til det du sliter med idag. For benzo vil hjelpe i akutte situasjoner. Men jo mer du bruker det jo mindre vil de virke. Så må dosene økes og virkningen blir ennå mindre. Og før du vet ordet av det er du "pille-narkoman" og har fått en angst som er ennå sterkere enn den du opplever idag. For det med økt angst er medaljens bakside når det gjelder benzo. Om du ikke er særdeles restriktiv med bruken så vil du kunne få ennå sterkere angst og få et ennå kjipere liv, pluss at du kan bli "pille-mann".

Panikk-angst er en lidelse med veldig gode resultater på eksponeringsterapi. Snakk med behandler og lege om eksponeringsterapi og jobb deg gradvis gjennom det du idag sliter med. SSRI altså antidepp kan ta lang tid før de virker. Og alt av SSRI virker ikke på alle. Så om du har prøvd en type uten særlig hell, så er det fortsatt mange andre du kan teste. Men gjør som de over sier, gi det tid når du evt. forsøker ny medisin. Virker det ikke etter si 2-3 måneder ber du om annen medisin.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Har du forsøkt å argumentere utifra hvordan det går utover jobb og skole? Det er et av de viktigste punktene å trykke på i samtale med helsepersonell i det offentllige.
Støtter det som skrives rett over. Hvis det går utover din evne til å være et produktiv medlem av samfunnet tar de det mer alvorlig. Har erfart det samme selv da jeg holdt på å dette ut av systemet grunnet problemene mine. Kan nevne at jeg også tryglet om benzo i din alder og er i dag SJELEGLAD for at jeg ikke fikk. Føltes som døden da, men angsten løste seg med mye arbeid og tid. Benzo burde være siste utvei, virkelig, så håper i det minste de hjelper deg med god behandling og oppfølging. Har sett benzo abstinenser på avrusning og tja det er ikke vakkert.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Må bare si at jeg skjønner skuffelsen og fortvilelsen din, men om du får benzo nå er sjansen høy for at du ender opp som narkoman og rusavhengig. Så legen gjør deg en stor tjeneste ved å si nei, akuratt som han/hun skal.

Yoga og meditasjon vil hjelpe deg om du gir det tre måneder.
Trådstarter
2 0
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Har du forsøkt å argumentere utifra hvordan det går utover jobb og skole? Det er et av de viktigste punktene å trykke på i samtale med helsepersonell i det offentllige.
Vis hele sitatet...
det virker som om de er veldig ensidig om at uansett hva jeg sier så blir det ikke skrevet ut noe..
Ja det har nok sine grunner, fordi de vet hvor stor skade det kan gjøre. Men du får spørre dem hva annet de anbefaler og hva dere skal gjøre for å løse opp i angsten. Det er jo ikke slik at det må være benzo eller så blir alt et helvete. Benzo er kun EN løsning. Og en dårlig en om det ikke følges opp med noen former for terapi. Men mtp din alder så er det helt sikkert riktig å starte med terapi og se hvor mye det hjelper før du evt. forsøker benzo. Alt du har av angst og kjipe greier det blir dobbelt så vondt om du på toppen av alt er blitt narkoman.