Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  82 13252
Sitat av EoT Vis innlegg
Dere angriper stråmenn her. Jeg har aldri sagt at ingen ikke-norske tiggere i Norge er organiserte. Jeg har hørt vitenskapsfolk si både det ene og det andre, så jeg veit rett og slett ikke. Det jeg veit derimot er at mange kommer hit i storfamilier, og gjør det beste ut av den situasjonen. Jeg synes ikke synd på tiggerne, jeg liker bare ikke hatet mot dem som finnes i Norge, og her på forumet. Jeg synes det er absurd at vårt tilsynelatende største problem er at fattige folk tigger og stjeler en lommebok i nu og ne. For ja, de er fattige. Tror ofte fattigfolk har det bedre enn oss norske kakser, men maktforholdet som følger er uansett skjeivt og intuitivt galt.

Når det kommer til hva som er rasisme eller ikke, kan vi bare slå oss til ro med at vi har ulike definisjoner på det. Deres er en tiltro til en art anatomisk system atikk, for meg skal det ikke like mye til. Generaliseringen og diskrimineringen av en folkegruppe er tilstrekkelig.
Vis hele sitatet...
norske kakser? det er over 200000 fattige norske borgere og jeg vil tro at barna til disse har det psykisk værre enn barna til fattige sigøynere.. vi må starte med å hjelpe våre egne!
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Gir aldri penger til romfolket. Det er bare svindel og bakmenn i feite bmw'er som får pengene uansett.
Narkomane tiggere og ''norske'' tiggere gir jeg nesten alltid penger til om jeg har.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
norske kakser? det er over 200000 fattige norske borgere og jeg vil tro at barna til disse har det psykisk værre enn barna til fattige sigøynere.. vi må starte med å hjelpe våre egne!
Vis hele sitatet...
''Våre egne'' har NAV som gir dem penger til mat og andre nødvendigheter.
Du kan være så fattig du vil her i Norge, men faren for å gå sulten og sengeløs er svært liten da du har krav på begge ifølge norsk lov.

Sigøynerene har ingenting som kan hjelpe dem.
Sist endret av Bombasa; 25. mars 2013 kl. 13:04.
Typisk at slike tråder skal bli forsøplet av moralister som skal sitte med pekefingeren og fortelle andre hva de bør syns. Greit nok, men prøv å hold dere til topic. Det er Sigøyner-kulturen vi snakker om her, ikke rasen på noen måte.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
norske kakser? det er over 200000 fattige norske borgere og jeg vil tro at barna til disse har det psykisk værre enn barna til fattige sigøynere.. vi må starte med å hjelpe våre egne!
Vis hele sitatet...
Jeg kan være enig i at norske barn og barn av utenlandske tiggere antakeligvis har det veldig forskjellig på grunn av ulike forventninger til hva man skal ha råd til. Samtidig så er det jo sånn at de fleste under fattigdomsgrensa i Norge har mer enn en gjennomsnittlig rumener - og mye mer enn en gjennomsnittlig sigøyner.

Men til det viktige:"vi må starte med å hjelpe våre egne".
Gi meg en logisk grunn for denne så kan det godt hende jeg er enig. tvitvi
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Gir aldri penger til romfolket. Det er bare svindel og bakmenn i feite bmw'er som får pengene uansett.
Narkomane tiggere og ''norske'' tiggere gir jeg nesten alltid penger til om jeg har.



''Våre egne'' har NAV som gir dem penger til mat og andre nødvendigheter.
Du kan være så fattig du vil her i Norge, men faren for å gå sulten og sengeløs er svært liten da du har krav på begge ifølge norsk lov.

Sigøynerene har ingenting som kan hjelpe dem.
Vis hele sitatet...
sigøynerne er vandt til å ha ingenting dem er ikke vandt til noe annet, dem går ikke på skole og er blandt andre som har mye penger, dem lever ikke i det sammfunnet

Og slutt med det tullet at ingen norske borgere sulter, frelsearmen deler ut matesker så det holder hver eneste dag til norske familier!

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...s-3974158.html
Jeg tror ikke dette er et veldig stort tilfelle akkurat i Norge, men i utlandet så tror jeg dette er virkeligheten.
Men i Norge så har vi et system som griper inn fort om barn er innblandet.
Tviler på at de har dopede barn i armene mens de tigger. Er nok heller en dukke vil jeg velge å tro. Jeg gir aldri penger til tiggere.

Hvis de virkelig hadde villet, kunne de samlet seg, leid et billig enkelt sted, holdt det ryddig og skikkelig, så hadde de ihvertfall sluppet å fryse om vinteren. Alt må vel være bedre enn å sitte på gata og tigge. Vil man nok så får man jobb

Alle har muligheter om de bare vil det nok.
Ja, jeg er en moralist. Dette er et diskusjonsforum, og jeg synes holdningene deres er kvalmende, så jeg sier det som det er. Skal jeg holde kjeft, fordi jeg er revolusjonær? Som jeg sa tidligere, har vi ulike definisjoner av rasisme. Det er greit, og det må vi akseptere. Hver gang jeg sier noe imot den trangsynte nasjonalismen som er rådende i konvensjonell internettdebatt får jeg kastet mot meg at jeg kaster rasisme-kortet (hva nå enn det er) rundt. Ser dere ikke hvor paradoksalt det er?

Sitat av vonSkien Vis innlegg

I sitatet over tror du at vi er på lag med bakmennene? Nei, vi er mot pakket på gata og bakmennene.

Vis hele sitatet...
Det er rasisme.
EoT: Det du ikke forstår er at du er med på å fremme rasisme med slike tåpelige utbrudd. Jeg avfeier selvsagt det du her sier som tøv, men det er ikke sikkert alle andre gjør det. Det var for øvrig du som først brukte ordet "pakk" i denne tråden, så du burde vel egentlig feie for egen dør før du angriper andre!
Sist endret av caperno; 25. mars 2013 kl. 22:52.
Sitat av EoT Vis innlegg
Historien om tiggeren med en smart phone gjør meg intet mindre enn blodig provosert! Ny teknologi er forbeholdt de rikere sjiktene av samfunnet.
Vis hele sitatet...
Hvis de har råd til en smarttelefon så er de ikke så fattige som de utgir seg for å være. Med andre ord driver de med svindel.

Men du er kanskje tilhenger av svindel?

Sitat av EoT Vis innlegg
Hvorfor tar dere ikke våpen til gatene - eller er det bare i tastaturfingrene rasismen ligger?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle noen ta til våpen?

Sitat av EoT Vis innlegg
Ja, huff, når jeg kjøper en børek til en sulten kar på gata, føler jeg virkelig at jeg støtter europeisk stormafia. Direkte uetisk er det av meg. Men jeg liker det allikevel.
Vis hele sitatet...
Man kan si mye rart om deg, men stråmenn er du aktiv med.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
jo dem er en rase... homosapiens som vi alle er.. farge er ikke en rase
Vis hele sitatet...
Homo sapiens er vel strengt tatt en art...
Sitat av EoT Vis innlegg
Det er rasisme.
Vis hele sitatet...
Unnskyld?
Hva er rasisme?
At jeg kalte disse tiggerne for pakk?

Jeg lærte i barnhagen at tigging er stygt, dårlig folkeskikk, det samme lærte jeg hunden min...
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hvis de har råd til en smarttelefon så er de ikke så fattige som de utgir seg for å være. Med andre ord driver de med svindel.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har også hørt rykter om at det var en tigger som hadde en telefon en gang, så det viser jo bare at tiggerne egentlig ikke fattige, men velstående svindlere! I virkeligheten bor de på luksushotell og kjører porsche alle sammen, og etter endt lukrativ tigge-arbeidsdag vender de tilbake til hotellsuiten, der de hiver tiggerdrakten i hjørnet, slår ut håret og gotter seg over hvor mange penger de klarer å skvise ut av snillistiske, godtroende og politiske korrekte nordmenn, mens de låser en liten formue inn i safen. På tide å gjøre noe med dette samfunnsproblemet, eh?
kjedelig streiting
Sitat av EoT Vis innlegg
Ja, jeg er en moralist. Dette er et diskusjonsforum, og jeg synes holdningene deres er kvalmende, så jeg sier det som det er. Skal jeg holde kjeft, fordi jeg er revolusjonær? Som jeg sa tidligere, har vi ulike definisjoner av rasisme. Det er greit, og det må vi akseptere. Hver gang jeg sier noe imot den trangsynte nasjonalismen som er rådende i konvensjonell internettdebatt får jeg kastet mot meg at jeg kaster rasisme-kortet (hva nå enn det er) rundt. Ser dere ikke hvor paradoksalt det er?



Det er rasisme.
Vis hele sitatet...
Om du ikke klarer å argumentere for ditt syn på annen måte enn å kaste tåpelige skjellsord som rasisme så foreslår jeg at du lar være å diskutere saken i det hele tatt. Og når det kommer til ditt politiske syn så er det svært få som bryr seg. Men det er greit at du sier det, da mange av de typisk røde som ser på seg selv som revolusjonære er like ekstreme og idiotiske som tåpene på ytterste høyrefløy, og dermed kan ignoreres i slike diskusjoner.

Og når det kommer til definisjonen av rasisme så ligger det mye i ordet selv. Nettopp det at man deler mennesker inn i raser og tror at en rase er bedre eller mindre verdt enn den andre.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Og når det kommer til definisjonen av rasisme så ligger det mye i ordet selv. Nettopp det at man deler mennesker inn i raser og tror at en rase er bedre eller mindre verdt enn den andre.
Vis hele sitatet...
Hvis noen hypotetisk sett sier at romanifolket er menneskelig søppel som fortjener å sulte i hjel, at alle er kriminelle og ikke burde få slippe inn i landet, hva er man da? Ikke rasist tydeligvis, men hva? Med et godt svar på dette kan gjøre at vi slipper alle diskusjonene om bruken av "rasisme" og ikke.

Det er fascinerende hvor opprørt enkelte blir av å bli kalt rasist og argumentene til disse er bestandig at "for å bli kalt rasist må man snakke om raser, ikke hudfarge eller religion".
Sitat av EoT Vis innlegg
Ja, jeg er en moralist. Dette er et diskusjonsforum, og jeg synes holdningene deres er kvalmende, så jeg sier det som det er. Skal jeg holde kjeft, fordi jeg er revolusjonær? Som jeg sa tidligere, har vi ulike definisjoner av rasisme. Det er greit, og det må vi akseptere. Hver gang jeg sier noe imot den trangsynte nasjonalismen som er rådende i konvensjonell internettdebatt får jeg kastet mot meg at jeg kaster rasisme-kortet (hva nå enn det er) rundt. Ser dere ikke hvor paradoksalt det er?



Det er rasisme.
Vis hele sitatet...
Det må være behagelig å leve i sin egen verden hvor man kan lage egne definisjoner av ord og deretter kaste det rundt seg.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Gir bare penger til norske tiggere. Disse utlendinge som tigger kan dra langt faen til helvete. Satans, frekke dritfolk. Er så umenneskelig lei av disse dyrene som plager meg og andre medmennesker. Kan ikke gå igjennom glasshuset uten at det kommer noen etter meg og ber om penger. Sier man nei, så får man frekke kommentarer og iverstefall trusler slengt etter seg. De driter på offentlig plass. De forsøpler utav helvete. Og nå har de også begynt å selge disse bladene som narkomane bruker å selge. De ødelegger salget for norske narkomane som faktisk sliter.

Kall meg rasist. Jeg gir en god faen.
Sist endret av Mexxy; 26. mars 2013 kl. 00:54.
kjedelig streiting
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hvis noen hypotetisk sett sier at romanifolket er menneskelig søppel som fortjener å sulte i hjel, at alle er kriminelle og ikke burde få slippe inn i landet, hva er man da? Ikke rasist tydeligvis, men hva? Med et godt svar på dette kan gjøre at vi slipper alle diskusjonene om bruken av "rasisme" og ikke.

Det er fascinerende hvor opprørt enkelte blir av å bli kalt rasist og argumentene til disse er bestandig at "for å bli kalt rasist må man snakke om raser, ikke hudfarge eller religion".
Vis hele sitatet...
Vel jeg vil påstå at en isåfall er håpløst generaliserende og diskriminerende. Og så kan en jo spørre seg selv om en ikke da tenker på romanifolket som en egen rase.

Personlig synes jeg ikke at det er noe galt med å påpeke dette til folk som bruker ordet rasist i tide og utide, da det trossalt lenge har vært og er et stort problem med at folk tror visse raser er overlegne andre.

På samme måte er det ingen i denne tråden som har påstått at en sigøyner må være kriminell eller en tigger da deres gener ikke egner seg for annet. Det som har blitt påpekt er at de av dem vi legger merke til i Norge har, eller er fanget i en kultur som verken er til nytte for oss eller dem i det lange løp.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vel jeg vil påstå at en isåfall er håpløst generaliserende og diskriminerende. Og så kan en jo spørre seg selv om en ikke da tenker på romanifolket som en egen rase.

Personlig synes jeg ikke at det er noe galt med å påpeke dette til folk som bruker ordet rasist i tide og utide, da det trossalt lenge har vært og er et stort problem med at folk tror visse raser er overlegne andre.

På samme måte er det ingen i denne tråden som har påstått at en sigøyner må være kriminell eller en tigger da deres gener ikke egner seg for annet. Det som har blitt påpekt er at de av dem vi legger merke til i Norge har, eller er fanget i en kultur som verken er til nytte for oss eller dem i det lange løp.
Vis hele sitatet...
Til deg og alle andre som maser fælt om definering av rasisme så legger jeg ved definisjonen fra 'FNs konvensjon om avskaffelse av alle former for rasediskriminering':
Sitat av FN
1. I denne konvensjon betyr uttrykket ”rasediskriminering” enhver forskjellsbehandling, utelukkelse, innskrenkning eller begunstigelse på grunn av rase, hudfarge, avstamning eller nasjonal eller etnisk opprinnelse, hvis formål eller virkning er å oppheve eller begrense anerkjennelse av, nytelsen eller utøvelsen på like fot av menneskerettighetene og de grunnleggende friheter på det politiske, økonomiske, sosiale, kulturelle eller hvilket som helst annet område av det offentlige liv.

2. Konvensjonen skal ikke gjelde slik forskjell, utelukkelse, innskrenkning eller begunstigelse, som en konvensjonspart gjør mellom statsborgere og ikke-statsborgere.

3. Intet i konvensjonen skal tolkes slik at det på noe vis innvirker på konvensjonsstatenes rettsregler vedrørende nasjonalitet, statsborgerskap eller naturalisering, forutsatt at slike regler ikke diskriminerer mot noen spesiell nasjonalitet.

4. Særlige tiltak som settes i verk utelukkende for å sikre tilfredsstillende framgang for visse rasegrupper, etniske grupper eller individer som trenger slik beskyttelse som kan være nødvendig for å sikre at disse grupper eller individer på like vilkår skal kunne nyte og utøve menneskerettighetene og de grunnleggende friheter, skal ikke anses som rasediskriminering forutsatt at tiltakene ikke fører til at det opprettholdes særlige rettigheter for forskjellige rasegrupper, og at de ikke fortsettes etter at de mål tiltakene tok sikte på, er oppnådd.
Vis hele sitatet...
Det burde da være tydelig at dere er rasister - mkai? Om dere ikke liker å bli kalt rasister så går jeg utfra at det er delvis fordi dere mener at rasisme er en uting. Min foreslåtte løsning er å slutte å oppføre seg rasistisk.
Om noen gjør noe ulovlig er det politiets oppgave å stille dem for retten, noe de kunne blitt en god del flinkere på. Istedet har jeg inntrykk av at det er mer populært å hetse og jage grupper av mennesker enn å tiltale enkeltpersoner som bryter loven.
Dere burde klage på kriminelle uavhengig av hvor de er fra, samt klage på politiet som ikke gidder eller klarer å gjøre de vi vil de skal gjøre - å klage på grupper av mennesker derimot, er lavmål.
kjedelig streiting
Sitat av Wilibald Vis innlegg
Til deg og alle andre som maser fælt om definering av rasisme så legger jeg ved definisjonen fra 'FNs konvensjon om avskaffelse av alle former for rasediskriminering':
Vis hele sitatet...
FN har da på ingen måte der definert hva ordet rasisme betyr.. Det du lenker til er jo kun en konvensjon om avskaffelse av alle former for diskriminering basert på rase, etnisk opprinnelse ol...

Det burde da være tydelig at dere er rasister - mkai? Om dere ikke liker å bli kalt rasister så går jeg utfra at det er delvis fordi dere mener at rasisme er en uting. Min foreslåtte løsning er å slutte å oppføre seg rasistisk.
Om noen gjør noe ulovlig er det politiets oppgave å stille dem for retten, noe de kunne blitt en god del flinkere på. Istedet har jeg inntrykk av at det er mer populært å hetse og jage grupper av mennesker enn å tiltale enkeltpersoner som bryter loven.
Dere burde klage på kriminelle uavhengig av hvor de er fra, samt klage på politiet som ikke gidder eller klarer å gjøre de vi vil de skal gjøre - å klage på grupper av mennesker derimot, er lavmål.
Vis hele sitatet...
Igjen er det ingen her i tråden som har skrevet noe om at folk skal behandles annerledes pga sin rase, så jeg foreslår at du tar med deg våset ditt en annen plass - mkai?
Sitat av Wilibald Vis innlegg
Det burde da være tydelig at dere er rasister - mkai?
Vis hele sitatet...
Hvem er "dere", og hva baserer du denne påstanden på? Kom med spesifikke eksempler.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
FN har da på ingen måte der definert hva ordet rasisme betyr.. Det du lenker til er jo kun en konvensjon om avskaffelse av alle former for diskriminering basert på rase, etnisk opprinnelse ol...
Vis hele sitatet...
Vel, "I denne konvensjonen betyr uttrykket 'rasediskrimering...'" er da en annen måte å si "I denne konvensjonen definerer vi rasisme som...". Rasediskrimering er et synonym for rasisme. Det jeg la ved er første paragraf som definerer hva de mener med uttrykket.

Sitat av caperno Vis innlegg
Hvem er "dere", og hva baserer du denne påstanden på? Kom med spesifikke eksempler.
Vis hele sitatet...
"Dere" er de som ønsker å behandle folk forskjellig avhengig av det som ble nevnt i definisjonen. Hvilken påstand er det jeg ikke har begrunnet?
kjedelig streiting
Sitat av Wilibald Vis innlegg
Vel, "I denne konvensjonen betyr uttrykket 'rasediskrimering...'" er da en annen måte å si "I denne konvensjonen definerer vi rasisme som...". Rasediskrimering er et synonym for rasisme. Det jeg la ved er første paragraf som definerer hva de mener med uttrykket.
Vis hele sitatet...
De definerer hva de legger under ordet i den konvensjonen eller teksten ja. Det betyr ikke at de definerer ordet på nytt. Men det en uansett ikke noe nytt at folk prøver å vanne ut et slikt ord til å gjelde det meste. Blir uansett reativt off-topic her.
Sitat av Wilibald Vis innlegg
"Dere" er de som ønsker å behandle folk forskjellig avhengig av det som ble nevnt i definisjonen. Hvilken påstand er det jeg ikke har begrunnet?
Vis hele sitatet...
Du svarer ikke på det jeg spør om, og du har ikke begrunnet noe som helst. Kom med brukernavn på de som du mener er rasistiske (det tåler nok folk), så får vi ta diskusjonen videre derfra.
kjedelig streiting
Sitat av Wilibald Vis innlegg
"Dere" er de som ønsker å behandle folk forskjellig avhengig av det som ble nevnt i definisjonen. Hvilken påstand er det jeg ikke har begrunnet?
Vis hele sitatet...
Og det er det ingen i denne tråden som har ville gjort. Det vi ganske enkelt vi ganske enkelt har sett oss leie på er en gruppe mennesker som reiser rundt, tror de kan drite i alt av samfunnets normer og regler for å snylte på alle oss andre.
Jeg vet ikke om noen av dere har lest forskningsrapporten fra NOVA som det linkes til lengre opp i tråden, men det kan sikkert være interessant lesning for flere.

Tiggerbander og kriminelle bakmenn eller fattige EU-borgere?
Myter og realiteter om utenlandske tiggere i Oslo

http://www.nova.no/id/25388.0
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg vet ikke om noen av dere har lest forskningsrapporten fra NOVA som det linkes til lengre opp i tråden, men det kan sikkert være interessant lesning for flere.

Tiggerbander og kriminelle bakmenn eller fattige EU-borgere?
Myter og realiteter om utenlandske tiggere i Oslo

http://www.nova.no/id/25388.0
Vis hele sitatet...
Du finner vel knapt andre forskere som har kommet frem til samme konklusjon som Engebrigtsen. Hun står altså ganske så alene.

Å tro at tiggerne ikke er ofre for menneskehandel, er naivt, sier Hanne Sophie Greve, leder Europarådets overvåkingsorgan mot menneskesmugling i Aftenposten.
Vis hele sitatet...
(Min utheving)

Ja, nettopp - det Engebrigtsen hevder er i beste fall naivt. Engebrigtsen skriver også: "I Norge tjener tiggerne, etter min beregning, gjennomsnittlig 20–40 kr timen, altså langt under det man skulle tro var eksistensgrunnlag". Dette har jeg vanskelig for å tro. La oss se på hvilke erfaringer Italia har gjort seg:

In Milan in 2007, just after Romania entered the European Union, police noticed a surge in theft and pick-pocketing carried out by Roma children.
They launched a major investigation involving phone-tapping and surveillance, which revealed that a criminal gang was using the children to generate huge profits.
"In a month period, each kid earned about 12,000 euros (£10,500). Then, 12,000 euros times by 50 kids, and if we do the maths, we reached an astronomical amount of money," says Francesco Messina, who led the police operation.
Vis hele sitatet...
Kilde

Det var altså fra Italia. Men hvordan er det egentlig i Norge?

"I årets 11 første måneder pågrep Oslo-politiet 1054 rumenske statsborgere. Det er en dobling fra i fjor."

"de forskjellige gruppene er blandet, bor ofte sammen og går om hverandre. Det er ikke sånn at en tigger er en tigger og en lommetyv en lommetyv. En person kan være tigger eller bladselger én dag, og lommetyv en annen"
Vis hele sitatet...
(Min utheving) -Kilde

At de har inntekter på kun 20-40 kr dagen er altså svært tvilsomt. Da hadde de ikke dratt til Norge. Glem heller ikke at personer av "romfolket" er tiltalt og dømt for norgeshistoriens største saker når det kommer til menneskehandel. Dette er saker som man ser går igjen i hele europa:

Den tiltalte storfamiliens mønster med utnyttelse av barn føyer seg inn i en lang rekke saker med romfolk som er avdekket over hele Europa, ifølge informasjon Aftenposten har innhentet fra Europol, Kripos, Europarådet, Interpol, politi i de nordiske landene, dommer i flere europeiske land og en UNICEF-rapport fra 2011 om menneskehandel med barn i Norden.
Vis hele sitatet...
-Kilde

Litt mer lesestoff: http://romania.usembassy.gov/2011_tip_en.html

Dette er i stor grad snakk om organisert kriminalitet og utnyttelse av fattige mennesker. Dette kan vi ikke støtte opp om, og vi må derfor snarest forby tigging fra tilreisende.
Sist endret av caperno; 26. mars 2013 kl. 03:39.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Wilibald Vis innlegg
Til deg og alle andre som maser fælt om definering av rasisme så legger jeg ved definisjonen fra 'FNs konvensjon om avskaffelse av alle former for rasediskriminering':


Det burde da være tydelig at dere er rasister - mkai? Om dere ikke liker å bli kalt rasister så går jeg utfra at det er delvis fordi dere mener at rasisme er en uting. Min foreslåtte løsning er å slutte å oppføre seg rasistisk.
Om noen gjør noe ulovlig er det politiets oppgave å stille dem for retten, noe de kunne blitt en god del flinkere på. Istedet har jeg inntrykk av at det er mer populært å hetse og jage grupper av mennesker enn å tiltale enkeltpersoner som bryter loven.
Dere burde klage på kriminelle uavhengig av hvor de er fra, samt klage på politiet som ikke gidder eller klarer å gjøre de vi vil de skal gjøre - å klage på grupper av mennesker derimot, er lavmål.
Vis hele sitatet...
Okei, jeg har et spørsmål:

Jeg liker ikke sigøynerkulturen (den med tigging, stjeling, drite på offentlige plasser osv), jeg har ingenting i mot romfolk/sigøynere som ikke gjør slike ting, de trenger egentlig ikke innrette seg, så lenge de ikke dytter kulturen sin i ansiktet på oss andre (ved å stjele eller tigge f. eks), hvis de klarer å brødfø seg selv og oppføre seg ordentlig, så skal de bare få lov å reise verden rundt og se forskjellige plasser.

Er jeg rasist da?

Edit: For jeg tror egentlig ikke de som er "i mot" i denne tråden har noe i mot selve personene, det er kulturen deres vi misliker, det har bare hvert en del uheldige formuleringer som gjør at det virker som man hater hele gruppa fordi de er romfolk/sigøynere.
Sist endret av droppboks; 26. mars 2013 kl. 09:18.
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Ja, jeg har også hørt rykter om at det var en tigger som hadde en telefon en gang, så det viser jo bare at tiggerne egentlig ikke fattige, men velstående svindlere! I virkeligheten bor de på luksushotell og kjører porsche alle sammen, og etter endt lukrativ tigge-arbeidsdag vender de tilbake til hotellsuiten, der de hiver tiggerdrakten i hjørnet, slår ut håret og gotter seg over hvor mange penger de klarer å skvise ut av snillistiske, godtroende og politiske korrekte nordmenn, mens de låser en liten formue inn i safen. På tide å gjøre noe med dette samfunnsproblemet, eh?
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke være rik for å ha råd til smarttelefon, men man trenger å ikke være fattig for å ha råd til det.

Hvem har sagt noe om at de bor på luksushotell?

Stråmenn er kommunistenes fremste våpen.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hvis noen hypotetisk sett sier at romanifolket er menneskelig søppel som fortjener å sulte i hjel, at alle er kriminelle og ikke burde få slippe inn i landet, hva er man da?
Vis hele sitatet...
Hva har en hypotetisk uttalelse med beskyldninger om rasisme i denne tråden å gjøre?

Forøvrig handler dette om kultur, og ikke om gener. Kultur er ikke genetisk betinget. De som mener at det er det, er de ekte rasistene fordi de da sier at ukultur er en del av gruppens genmateriale.

Sitat av Wilibald Vis innlegg
Til deg og alle andre som maser fælt om definering av rasisme så legger jeg ved definisjonen fra 'FNs konvensjon om avskaffelse av alle former for rasediskriminering':
Vis hele sitatet...
Denne definisjonen er jo ubrukelig. Dessuten er den "rasistisk" i seg selv da den utelater seksuell legning. Det er mye verre å forskjellsbehandle noen basert på seksuell legning enn på kultur. Seksuell legning er nemlig biologisk, permanent og medfødt. Kultur er menneskeskapt og ikke knyttet til personens biologi.

Å bevisst utelate seksuell legning (homofili) fra en slik definisjon samtidig som man utvider rasisme til å inkludere alt mulig annet rart som ikke er relevant, vitner om rasistiske holdninger mot homofile.

Sitat av Wilibald Vis innlegg
Rasediskrimering er et synonym for rasisme.
Vis hele sitatet...
Hvis dette først skal kveruleres på: Nei, det er ikke det. Diskriminering er en handling, og rasisme er en holdning.

Akkurat som homofili er en egenskap, og ikke en handling. En mann som har sex med en annen mann er kun homofil hvis han faktisk er ensidig tiltrukket av menn. Handlingen i seg selv er ikke nok til å definere noen som homofil fordi homofili handler om hva man føler, og hva man er.
Sitat av caperno Vis innlegg
Du finner vel knapt andre forskere som har kommet frem til samme konklusjon som Engebrigtsen. Hun står altså ganske så alene.

(Min utheving)

Ja, nettopp - det Engebrigtsen hevder er i beste fall naivt. Engebrigtsen skriver også: "I Norge tjener tiggerne, etter min beregning, gjennomsnittlig 20–40 kr timen, altså langt under det man skulle tro var eksistensgrunnlag". Dette har jeg vanskelig for å tro. La oss se på hvilke erfaringer Italia har gjort seg:

Kilde

Det var altså fra Italia. Men hvordan er det egentlig i Norge?

(Min utheving) -Kilde

At de har inntekter på kun 20-40 kr dagen er altså svært tvilsomt. Da hadde de ikke dratt til Norge. Glem heller ikke at personer av "romfolket" er tiltalt og dømt for norgeshistoriens største saker når det kommer til menneskehandel. Dette er saker som man ser går igjen i hele europa:

-Kilde

Litt mer lesestoff: http://romania.usembassy.gov/2011_tip_en.html

Dette er i stor grad snakk om organisert kriminalitet og utnyttelse av fattige mennesker. Dette kan vi ikke støtte opp om, og vi må derfor snarest forby tigging fra tilreisende.
Vis hele sitatet...
at politiet pågrep så mange behøver ikke å bety at dem gjorde noe annet enn å sov på feil plass.. å påstå at alle tiggerne gjør kriminelle ting tviler jeg på, hvorfor skulle dem gidde å tigge hvis dem kan stjele og tjene mye mer?

Alle her i verden er ikke kjeltringer!
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
at politiet pågrep så mange behøver ikke å bety at dem gjorde noe annet enn å sov på feil plass.. å påstå at alle tiggerne gjør kriminelle ting tviler jeg på, hvorfor skulle dem gidde å tigge hvis dem kan stjele og tjene mye mer?

Alle her i verden er ikke kjeltringer!
Vis hele sitatet...
Ingen her har påstått at alle tiggere er kriminelle. Det er nok heller ingen som blir pågrepet for å sove på "feil plass". Majoriteten av pågripelsene skyldtes lommetyverier og annen vinningskriminalitet.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av cheetos Vis innlegg
synes veldig synd på tiggerene! :O
gir dem ofte penger !
Vis hele sitatet...
Ja huff, det er synd på dem.

Som i Trondheim sentrum der jeg forleden dag så ei (dumsnill) studine som rotet i sekken sin i fem jævla minutter etter kontanter, etter at et par veldig unge sigøyner-jenter kom bort til henne i et busstopp og uffet seg over hvor vanskelig de hadde det, og viste fram plakater som mora visstnok hadde skrevet om deres fæle "nød", og tryglet om penger.

Etter at de fikk en seddel eller to så de bort på hverandre og gliste, og deretter løpte vekk. Jeg stod på avstand og fikk med meg det meste, men ikke alt.


Ja, det er synd på de fattige romfolka/sigøynere..

...................
Har du kanskje sett på Tørnquit-show forleden uke, der Leo Ajkic forteller hva man gjør nedi Balkan med sigøynere som stjeler sykler f.eks? Man politianmelder ikke, (hallo hvem faen gidder å 'anmelde' enn rom liksom?), man drar og finner den og den signøyneren som har stjelt sykkelen din og gir han god porsjon bank og så får du tilbake sykkelen . See, problem solved!

Og slik har man lært dem at man ikke skal stjele. Derfor stjeler romfolk langt mindre i land som Spania, Frankrike, Serbia, bosnia, Tyrkia, you name it...
Folk jeg kjenner fra respektive land ler seg i hjel når jeg forteller hvordan man i Norge løser dette problemet.

Derfor også er romfolk/sigøynere i langt større grad en del av landene og kulturen i hele sør-Europa, ser dere. De lager musikk, de danser, (sjekk f.eks Gypsy Kings!), og de lager generelt mye moro. De stjeler mindre fordi folk der nedi ikke er så dumsnille at de roter i sekken sin eller pungen i flere minutter for å finne en slant til "tiggeren". De er jo nesten ikke tiggere, men heller pengesamlere.

..................
Kort sluttappell: ROmfolk er folk de også, men vi bør innskrenke mulighetene til å tjuv-tigge og stjele ganske kjapt, så ikke problemet vokser seg enda større, for Norge er nå et særdeles lukrativt sted for disse. Det andre problemet er også den godtroende kulturen iblant nordmenn, og spes blant enkelt grupper som studiner og kvinner generelt. Dog, langt ifra alle romfolk stjeler og tigger, som i andre deler av Europa som vist lenger oppe, problemet her til lands er at vi har mange pengejegere som kommer utelukkende for å karre til seg mest mulig.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Og når det kommer til definisjonen av rasisme så ligger det mye i ordet selv. Nettopp det at man deler mennesker inn i raser og tror at en rase er bedre eller mindre verdt enn den andre.
Vis hele sitatet...
Sitat av caperno Vis innlegg
Du svarer ikke på det jeg spør om, og du har ikke begrunnet noe som helst. Kom med brukernavn på de som du mener er rasistiske (det tåler nok folk), så får vi ta diskusjonen videre derfra.
Vis hele sitatet...
Ah. For å oppklare: Jeg innser at det var meget dårlig formulert av meg å si det med at det er tydelig at "dere" er rasister. Det jeg mente å sikte til var kommentarer som den over som mener at det kun er rasisme om man bevisst deler mennesker inn i "raser" og har et system hvor man rangerer de forskjellige rasene. En sånn definisjon er rett og slett ikke i overenstemmelse med vanlig bruk av ordet rasisme. Dermed er poenget mitt at man er rasist om man ønsker å forskjellsbehandle grupper av mennesker på grunn av etnisitet uavhengig om man sier at de er en mindreverdig rase.

Sitat av Choobe Vis innlegg
Okei, jeg har et spørsmål:

Jeg liker ikke sigøynerkulturen (den med tigging, stjeling, drite på offentlige plasser osv), jeg har ingenting i mot romfolk/sigøynere som ikke gjør slike ting, de trenger egentlig ikke innrette seg, så lenge de ikke dytter kulturen sin i ansiktet på oss andre (ved å stjele eller tigge f. eks), hvis de klarer å brødfø seg selv og oppføre seg ordentlig, så skal de bare få lov å reise verden rundt og se forskjellige plasser.

Er jeg rasist da?

Edit: For jeg tror egentlig ikke de som er "i mot" i denne tråden har noe i mot selve personene, det er kulturen deres vi misliker, det har bare hvert en del uheldige formuleringer som gjør at det virker som man hater hele gruppa fordi de er romfolk/sigøynere.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør jo ikke at du kan kalles rasist. Jeg liker ikke tjuver eller folk som driter på fortauet selv. Men jeg tror samtidig at det er viktig å passe på hvordan man argumenterer - spesielt når man argumenterer aggressivt mot en gruppe mennesker som romfolket. Etter samtaler jeg har hatt med andre rumenere virker det jo som om Hitler og jødene kom godt overens i forhold til rumenere og romfolk, og diskrimering og forfølgelse av romfolk er utbredt i stadig større deler av Europa.
Det er uheldig at mange ikke klarer å komme på noen bedre måte å skaffe seg penger på enn å stjele og tigge, men når man tenker på at romfolk blir holdt utenfor alt av offentlige undervisningstilbud i Romania, blir jagd fra byene osv er det vanskelig å komme seg opp på et konkurransedyktig nivå i forhold til andre i Europa.
Og når man ikke liker kulturen deres er det kanskje også lurt å tenke på at mye er en respons på oppførsel fra andre. Om du kun opplever aksept fra en liten gruppe mens alle andre mennesker i verden ser ned på deg vil jeg ikke tro at det styrker "public-spiritedness" akkurat.
Så hva er alternativene? De har ikke tilgang til toaletter, de har veldig liten tilgang på jobber, og om de drar tilbake til Romania vil mange oppleve vold og enda verre tilstander enn det de kan få ved å tigge og stjele i Oslo. Jeg ville heller levd dårlig i Oslo enn elendig i Romania iallfall.
Om man ønsker å være medlem av EU/EØS må man akseptere at problemer i andre land i Europa fort kan bli problemer i sitt eget land.
Sist endret av Wilibald; 26. mars 2013 kl. 13:57.
Du kan ikke kalle det å være i mot tiggere rasistisk. Jeg har ikke automatisk den meninga, men kan fortsatt forsvare den holdninga.

Man er ikke rasistisk og har fordommer mot en etnisitet, religion eller whatever. Det er en holdning mot en en gruppe mennesker, altså tiggere, og ikke en fordom, men en reaksjon på en handling - tigging. Og selv om det er spesialisert mot en spesiell folkegruppe, så er det ikke på bakgrunn av at det ER romfolk, men holdningene deres og det som strider mot en egens moral og kultur. Det er ikke alle som liker at folk kommer opp i trynet sitt med triksa sine for å skaffe penger. Norske tiggere er ikke så innpåslitne eller utspekulerte, og det er ikke en fordom, men en observasjon. Det går også på det at norske tiggere er narkomane eller whatever, som genuint trenger støtte og som ikke har noen spesiell annen utvei, eller utveien er i minste fall mye vanskligere enn romfolket sitt, som er tilfreds med og bare tigge å leve ut levemønstret sitt å reise rundt. Du kan begynne å blande etnosentrisme, men det gjelder ikke siden de vil snylte på oss og i mange tilfeller bringer negativitet inn i livet våres. De knekte norske ryggene som sitter på fortauskanten klarer kanskje ikke å jobbe. Kroppene dems er slitne og mange har store psykiske problemer med superræva helse genrelt. Romfolket har ikke det samma problemet og de kan tross alt finne en annen måte å skaffe penger. Det blir ikke rasisme.
Sist endret av strikkball; 26. mars 2013 kl. 17:11.