Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1252
Hei, eg har satt ein del satser nå, skal til og se på satsen om den er heilt ferdig men så ser eg på mostvekten att den viser +10, men den skal jo stå på -5 minst, etter 1-2 uker stoppa satsen og boble så har jeg latt den stå og klarne i ca 1 måned, men vist den viser +10 så kan den egentlig ikkje vere ferdig? har eg gjort nåke feil? har satt mange satser før, å dei har vist -5 heile tida, å eg har gjort nøyaktig det samme denna gånga au.
Sitat av sonavfarsin Vis innlegg
Hei, eg har satt ein del satser nå, skal til og se på satsen om den er heilt ferdig men så ser eg på mostvekten att den viser +10, men den skal jo stå på -5 minst, etter 1-2 uker stoppa satsen og boble så har jeg latt den stå og klarne i ca 1 måned, men vist den viser +10 så kan den egentlig ikkje vere ferdig? har eg gjort nåke feil? har satt mange satser før, å dei har vist -5 heile tida, å eg har gjort nøyaktig det samme denna gånga au.
Vis hele sitatet...
Hvis du gjort akkurat det samme som du har gjort tidligere, så kan det jo være at du feks har fått dårligere gjær denne gangen. Hender at satser stopper tidlig pga det.

Hvor mye sukker har du oppi, og hvilken type gjær?
Sist endret av legalize_it; 29. september 2013 kl. 12:43.
Brukte Coobra 24 gjær, og 8kg sukker, stått i ett rom som har ca 20 grader, ikkje på varmekabler ofc ^^

Eg har regna det ut, å % på sats er Ca 14.7, det blir jo ein del sprit, men ikkje så mykje søm før, tenker eg brenner 1 dunk å ser på resultatet :P
en liten uppdate: Brente satsen, fikk ca 4.5l 95% så den gjorde susen fordet
Hvilket brenneapparat og alkoholmåler/meter bruker du?
95%?? Trodde man måtte være veldig flink for å få til det, uten at jeg har noe som helst peiling om brenning tho.
Bruker ett hejmmelaga 25l CM apparat som er utrolig bra alko måleren er fra europris, er ikkje heilt sikker på nøyaktigheten der men :P viste ca 95%