Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 6201
Jeg prøvde sopp for første gang i går. Dette var en hybrid-sopp, blanding av Mexican og Hawaiian. Uti trippen opplevde jeg noe merkelig. Til vanlig, når jeg ikke er på noe, har jeg ofte halliser, noe jeg har hatt nesten hele livet. Men når jeg hadde spist soppen forsvant alle hallisene mine, samt forsvant også visuell snø, som jeg har hatt på synet siden jeg var liten. Jeg så verden som jeg aldri har sett den før, helt hallisfri og snø-fri. Så lurer på om noen vet hvorfor dette skjedde.
Kom synsforstyrrelsene dine tilbake når trippen var over, eller er du fortsatt "cured"?
Jeg har visuell snø i synet igjen nå, men mye mindre enn vanlig, jeg er heller ingenting paranoid lenger, og heller ikke mørkredd. Jeg pleier vanligvis å være redd ca hele tiden. Har ikke hatt noen halliser i dag.
Jeg kan ikke svare på hvorfor dette skjedde, men hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med en fagkyndig person. Dersom sopp virkelig kan hjelpe mot plagene dine, er det en reell mulighet at dette kan bli et tilfelle hvor sopp blir utskrevet som medisin.

Hadde også vært greit om du ga mer opplysninger om trippen. Hadde du tankekjør? Var hallusinasjonene borte gjennom hele trippen? Følte du deg generelt påvirket, eller føltes det normalt? Dette virker som et spesielt tilfelle som er verdt å sjekke nærmere.

Edit: Dersom du har muligheten ville jeg også fått tak i et sample av soppen. Det er viktig å vite nøyaktig hva soppen du benyttet deg av inneholdt.
Sist endret av Nether; 14. mars 2012 kl. 20:49.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Nether Vis innlegg
Jeg kan ikke svare på hvorfor dette skjedde, men hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med en fagkyndig person. Dersom sopp virkelig kan hjelpe mot plagene dine, er det en reell mulighet at dette kan bli et tilfelle hvor sopp blir utskrevet som medisin.

Hadde også vært greit om du ga mer opplysninger om trippen. Hadde du tankekjør? Var hallusinasjonene borte gjennom hele trippen? Følte du deg generelt påvirket, eller føltes det normalt? Dette virker som et spesielt tilfelle som er verdt å sjekke nærmere.
Vis hele sitatet...
Det er ikke en reell sjanse for dette, ett enkelttilfelle.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det er ikke en reell sjanse for dette, ett enkelttilfelle.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Jeg skrev tydelig at DETTE var et tilfelle med en reell sjanse for å få utskrevet sopp på resept.
I Drugs Inc. episoden om hallusinogener på Discovery Channel var det et innslag om en mann fra USA som dyrket og brukte sopp pga kroniske smerter. De sa også at sopp var brukt som medisin før det ble ulovlig.
Sist endret av Spirituell; 14. mars 2012 kl. 20:52.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Nether Vis innlegg
Hva mener du? Jeg skrev tydelig at DETTE var et tilfelle med en reell sjanse for å få utskrevet sopp på resept.
Vis hele sitatet...
feilest men poenget står, vil aldri skje.
Sitat av Nether Vis innlegg
Hva mener du? Jeg skrev tydelig at DETTE var et tilfelle med en reell sjanse for å få utskrevet sopp på resept.
Vis hele sitatet...
Sopp på resept? Det er vel ikke akkurat noe de sitter på ved det lokale apoteket..
Det høres ut som TS har en rimelig alvorlig lidelse. Med riktig framgangsmåte og litt hell skal du ikke se bort ifra at dette kan bli et unntakstilfelle.

Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Sopp på resept? Det er vel ikke akkurat noe de sitter på ved det lokale apoteket..
Vis hele sitatet...
Det er ikke cannabis heller, men det er pasienter i Norge som får cannabis på resept.
Det høres ut som om TS muligens har noe som bør gjøres noe med, det er jeg enig i. Jeg mener derimot at helsevesenet burde stå for diagnosen og behandlingen, ikke random freaks på nFF...
Kan ramse opp trippen. (tok to gram)

Jeg spiste soppen, og satt meg ned for å se på film og vente på at noe skulle skje. Først merket jeg at jeg ble helt sinnsykt avslappet, og etter en stund ble filmen jeg så på, til tegnefilm, som den ikke var fra før. Jeg begynte å le ganske mye, for filmen ble kjemperar. Så begynte mange ting å skje. Jeg fikk halliser på oppturen. Så rare prikker i rommet, og gulvet ble jævelig tura. Skjønte heller lite. Så skulle jeg reise meg, og da trynte jeg på gulvet, og gikk skikkelig rart og vinglete mens jeg lo. Så så jeg en edderkopp, og jeg er egentlig dødsredd for edderkopper, men jeg satt meg bare ned og lo av den og mobba den. Så gikk jeg for å se meg i speilet, og kjente ikke meg selv igjen. Til vanlig ser jeg på meg selv som en ganske slapp og sliten person, men all dårlig selvtillit eksisterte ikke denne gangen (det har sikkert ikke så mye å si, akkurat det her, men var jo en hyggelig opplevelse.)

Så, etter en time eller noe, så var alle halliser borte, samt den visuelle snøen. Alt var bare kjempegreit og jeg var kjempeglad, og følte meg skikkelig bra. All frykt og paranoia jeg føler tilvanlig, daglig, eksisterte ikke. Jeg kunne ikke huske hvordan redd føles, og jeg kunne heller ikke forstå hvorfor jeg alltid er så sjukt redd. Jeg gikk en utrolig lang tur i mørket, på mange plasser jeg aldri i verden ville gått til vanlig. For første gang opplevde jeg mørket som hyggelig og ufarlig. Når det kom folk forbi smilte jeg til dem, isteden for å gå fortere og unngå å se på dem, som jeg vanligvis gjør.

Til vanlig har jeg en veldig rotete hjerne, der en slags stemme konstant prøver å ta knekken på meg, og kommenterer at alt jeg gjør er kleint og teit og at jeg burde skamme meg og at alle vil meg vondt. Hjernen min er også til vanlig veldig slitsom, akkurat som om den er en tv som konstant skifter kanal. Men på sopp tenkte jeg helt klart og rolig. Jeg innså at folk er mer vennlige enn jeg tror, og at det ikke er sjangs for at alle skal gjøre meg vondt. Jeg fikk lyst til å være mer ute, og ta kontakt med folk jeg har kuttet kontakt med fordi jeg har vært redd.

Jeg følte meg jo tura på trippen, men helt annerledes enn slik jeg føler meg på lsd. På lsd ser jeg masse rart og føler meg drittura. Nå var det bare ren euforia, egentlig.

Når jeg gikk og la meg, sovnet jeg mye raskere enn vanlig, og jeg slo av lyset, for nå føltes det rart å sove med lys på. Jeg så ingen halliser på soverommet heller. Til vanlig er jeg dritredd for soverommet for jeg ser masse spøkelser der, og pleier å sitte våken kjempelenge for å holde oversikt over hele rommet. Mange ganger må jeg sove på sofaen med fullt lys på.

Så ja, det var ihvertfall en fantastisk opplevelse.

Og kan legge til at jeg har fått hjelp i flere år, samt nevroleptika, uten framgang.
Sitat av Chirgilchin Vis innlegg
Kan ramse opp trippen. (tok to gram)

Jeg spiste soppen, og satt meg ned for å se på film og vente på at noe skulle skje. Først merket jeg at jeg ble helt sinnsykt avslappet, og etter en stund ble filmen jeg så på, til tegnefilm, som den ikke var fra før. Jeg begynte å le ganske mye, for filmen ble kjemperar. Så begynte mange ting å skje. Jeg fikk halliser på oppturen. Så rare prikker i rommet, og gulvet ble jævelig tura. Skjønte heller lite. Så skulle jeg reise meg, og da trynte jeg på gulvet, og gikk skikkelig rart og vinglete mens jeg lo. Så så jeg en edderkopp, og jeg er egentlig dødsredd for edderkopper, men jeg satt meg bare ned og lo av den og mobba den. Så gikk jeg for å se meg i speilet, og kjente ikke meg selv igjen. Til vanlig ser jeg på meg selv som en ganske slapp og sliten person, men all dårlig selvtillit eksisterte ikke denne gangen (det har sikkert ikke så mye å si, akkurat det her, men var jo en hyggelig opplevelse.)

Så, etter en time eller noe, så var alle halliser borte, samt den visuelle snøen. Alt var bare kjempegreit og jeg var kjempeglad, og følte meg skikkelig bra. All frykt og paranoia jeg føler tilvanlig, daglig, eksisterte ikke. Jeg kunne ikke huske hvordan redd føles, og jeg kunne heller ikke forstå hvorfor jeg alltid er så sjukt redd. Jeg gikk en utrolig lang tur i mørket, på mange plasser jeg aldri i verden ville gått til vanlig. For første gang opplevde jeg mørket som hyggelig og ufarlig. Når det kom folk forbi smilte jeg til dem, isteden for å gå fortere og unngå å se på dem, som jeg vanligvis gjør.

Til vanlig har jeg en veldig rotete hjerne, der en slags stemme konstant prøver å ta knekken på meg, og kommenterer at alt jeg gjør er kleint og teit og at jeg burde skamme meg og at alle vil meg vondt. Hjernen min er også til vanlig veldig slitsom, akkurat som om den er en tv som konstant skifter kanal. Men på sopp tenkte jeg helt klart og rolig. Jeg innså at folk er mer vennlige enn jeg tror, og at det ikke er sjangs for at alle skal gjøre meg vondt. Jeg fikk lyst til å være mer ute, og ta kontakt med folk jeg har kuttet kontakt med fordi jeg har vært redd.

Jeg følte meg jo tura på trippen, men helt annerledes enn slik jeg føler meg på lsd. På lsd ser jeg masse rart og føler meg drittura. Nå var det bare ren euforia, egentlig.

Når jeg gikk og la meg, sovnet jeg mye raskere enn vanlig, og jeg slo av lyset, for nå føltes det rart å sove med lys på. Jeg så ingen halliser på soverommet heller. Til vanlig er jeg dritredd for soverommet for jeg ser masse spøkelser der, og pleier å sitte våken kjempelenge for å holde oversikt over hele rommet. Mange ganger må jeg sove på sofaen med fullt lys på.

Så ja, det var ihvertfall en fantastisk opplevelse.
Vis hele sitatet...
Det høres ut som du har hatt en fantastisk opplevelse, og jeg ble helt ærlig lykkelig på dine vegne. Du vet selv bedre enn meg hvor mye denne trippen var verdt for deg, men jeg kan se for meg at dette er noe du vil tjene på å sjekke mer ut. Prøv å ta kontakt med legen din, han kan mest sannsynlig forklare dette bedre enn flertallet på freak.

Kan heller ikke stresse viktigheten med et sample av denne soppen dersom du skulle ta dette et steg videre.
Vil og henvise til Drug INC, hallusinogener er kjent for å kurere masse ting i hodet. Så du har nok funnet "medisinen" din
Opplever det samme. Har hatt diagnosen paranoid schizofreni. Men etter syre eller sopp forsvinner symptomene. Har ingen stemmer i hode, ingen paranoia. Er frisk ett halvår etter en tripp. Noe kommer litt tilbake men ikke i nærheten av hva det var.

Vill si at dette gjelder for meg og ikke alle Paranoide shcizofrene.
Sitat av Chirgilchin Vis innlegg
Så lurer på om noen vet hvorfor dette skjedde.
Vis hele sitatet...
Ta noen kjappe søk på "psilocybin cubensis visual acuity", da vil du kunne lese en del (og forhåpentligvis også høre opptak fra Terrence McKenna) fra teoriene/forskningen rundt soppens virkning på visus hos mennesket
Kan jeg spørre deg hvilken diagnose du har, siden du har halliser osv i nykter tilstand?

Kansje du burde prøve igjen, å se om det fortsatt funker for deg. Om det gjør det så virker det som om du muligens kan ha en god sjangse på å få sopp på resept!
Har blandet personlighetsforstyrrelse med paranoide trekk og angst. Har ennå ikke fått en klar forklaring om hvorfor jeg har halliser, men jeg er heller ikke ferdig diagnosert.
Hei! Jeg har massevis av erfaring med sopp og healing, og det du beskriver er etter min erfaring fullt mulig. Har selv kurert masse andre fysiske/psykiske og rusrelaterte skader (som min HPPD som jeg fikk av LSD/2cb/amfbruk). Ta gjerne kontakt på PM om du vil vite mer, jeg liker ikke å snakke for mye om slikt i tabu-land

Sopp er mye mer likt ayahuasca enn folk tror når det gjelder medisinsk virkning - og jeg kan nevne at mekanismen bak "healingen" er å fjerne psykiske og fysiske/psykosomatiske sperrer (inkl. muskel og lymfeknuter). For å få kontroll på dette til kreves det lang sjamanistisk trening og det er ikke noe gud og hvermansen bare kan sitte seg ned og gjennomføre, men for en enkel terapeutisk virking kan man få bare ved å ta en tripp. For mer dyptgående arbeid må man ha erfarne fjellfolk - en shaman.
Sist endret av random25880; 17. mars 2012 kl. 18:18.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av ganesh Vis innlegg
Opplever det samme. Har hatt diagnosen paranoid schizofreni. Men etter syre eller sopp forsvinner symptomene. Har ingen stemmer i hode, ingen paranoia. Er frisk ett halvår etter en tripp. Noe kommer litt tilbake men ikke i nærheten av hva det var.

Vill si at dette gjelder for meg og ikke alle Paranoide shcizofrene.
Vis hele sitatet...
Dette sa brodern også, han har samme diagnose. Da han var friskere enn han er nå brukte han lsd til selvmedisinering og sa at det fikk han til å føle seg mer normal. Interessant!

Nå er han nok dessverre fortapt, men tror ikke det skyldes lsd-en.
Dette er noe jeg synes du bør ta opp med din psykiater.

Psilocin (ene av giftstoffene i fleinsopp) er fryktelig lik nevrotransmitteren og til dels hormonet serotonin. Serotonin er sammen med dopamin veldig viktig innen følelseslivet og psykiatrien. Og fleste av psykiatrimedisinene endrer balansen mellom disse, eller dems reseptorer. Det samme gjør også mye av de narkotiske stoffene i omløp. Mens andre hermer etter dem, slik som psilocin. Dette kan en se veldig elegant her:


Men jeg mener også, at det blir totalt feil å bruke slikt ukritisk. Jeg mener det må da være mye bedre, å evt. få medisiner som er eller øker utskillelsen av serotonin. For som du sikkert så, gjorde psilokinet en dårlig jobb som serotonin. I.o.m. du så den edderkoppen o.l.

Og når det gjelder schizofreni, så kommer symptomene her av for mye dopamin i deler av hjernen. De som tviler eller er interessert, kan se en ganske grundig leksjon om schizofreni her, og schizofrenidelen begynner ca. 24 minutter ut i den. Og det blir i leksjonen gitt noen gode beviser på akkurat dette. Mens det kan også hende, at serotonin spiller en rolle her. Og det er derfor schizofrene og noen andre påstår bedring av en del symptomer ved bruk av stoffer som hermer etter eller øker utskillelsen av serotonin. Slike stoffer som kokain, øker utskillelsen av serotonin noe enormt. Men lagrene av serotonin i hjernen er små, så en går relativt fort nesten tom. Og da må en ta noe slikt som kokain, for at hjernen skal skille ut det vesle den har igjen. Hjernen pleier å prøve å normalisere balansen på visse stoffer også, hvis balansen er helt skeiv. Så dette spiller også inn ved kokain. Om "balanseeffekten" vil spille inn på fleinsopp, vet jeg ikke. Men jeg syns det virker logisk, at den gjør det.

Men jeg mener også, at psykideliske stoffer kan gjøre det verre hvis du får en fæl tur. Jeg husker på 80-tallet, var det en i Elverum, som hadde spist spiss fleinsopp. Han hang i et tre store deler av natta, og for hver person som kom. Tryglet og ba han om, at dem ikke skulle plukke ham. For han mente, at han hang i et epletre.

Jeg mener at psykiateren vet best, hva som er best for deg, når det gjelder medisinering! Og den "helende" virkningen du beskriver, er nok bare midlertidig.
Sist endret av aluminiumfluorid; 11. oktober 2013 kl. 17:33. Grunn: Redigerte slutten
Det er vel så vidt meg bekjent gjort flere forsøk med hallusinogener i psykiatrien. Men så langt har det vel egentlig bare vist at det kan hjelpe og det kan gjøre ting verre. Siden hallusinogener er notorisk vanskelig å kontrollere samt subjektivt fra person til person er det nok vanskelig å forske på dette. Ikke minst siden det er et ulovlig rusmiddel.

Jeg tror absolutt du kan ha blitt bedre av å spise sopp. Men jeg tror like så greit du kan bli verre av det også. Det er jo uansett udelt positivt om du faktisk har blitt frisk! Men det er ganske drøyt å konkludere med at sopp funker på psykiske lidelser ut ifra et tilfelle. Tror uansett du bør ta det opp med en fagkyndig, du blir ikke dårligere av det i det minste

God helg!
Om det faktisk kurerte/hjalp mot en sykdom ville det være smart å ta situasjonen videre. For alt vi vet kan det være starten på ny medisin som kan hjelpe mange, mange mennesker. Selvfølgelig er det ikke store sjansen, men det vil jeg si er verdt bryet. :-)

Fred på jord, og alt det der!
Trodde det var en velkjent metode å bruke psilocybin som behandling mot psykiske lidelser. Depresjon og schizofreni er blant dokumenterte sykdommer psilocybin behandling har bevist virkning på. Gjør litt research på nett så finner du ganske sikkert noen som har hatt en lignende opplevelse som deg!

Det skal lite til for at et stoff gjør en makeløs virkning på sykdommer, skader osv. Ambien er blant en av dem.
http://www.vice.com/hamiltons-pharma...-ambien-effect