Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 4639
Jeg og en kompis var på fylla for noen mnd sia, da jeg helt uprovosert dyttet til en annen gutt som jeg aldri hadde sett før. Han prøvde og trekke seg unna men da ga kompisen min han grisedeng. Sa i avhør att jeg ikk ehusket no særlig for og prøve og forsvare kompissen min. det samme gjorde han da han var i avhør.
Har fått innkalling til tingretten nå og vi tiltales for det samme begge to.

Jeg er aldri tidligere dømt for noen ting, han kompisen min har sittet inne en gang for vold før og har tre ganske grove volds annmeldelser som skal opp i rette samme tid.

Noen som hvet hva vi kan forvente av straff??

Trenger ingen moralprekner, hvet det hele er latterlig gjort av meg selv!!
med all sannsynlighet blir saken henlagt. I verste fall får du et par dager betinget fengsel, eventuelt forespørsel om møte i konfliktråd med fornærmede i saken(om fornærmede ønsker det så klart).
Nja.. Jeg vil tippe 60 dager ubetinget.
Grunnlaget for gjetningen er lignende hendelser i omgangskretsen min jeg kan sammenligne med.

I tillegg kan du risikere å måtte punge ut for tapt arbeidsfortjeneste, erstatning og saksomkostninger.
Sist endret av Knask; 6. januar 2011 kl. 21:39.
Siden kompisen din har tidligere voldsepisoder bak seg blir nok ikke saken henlagt. Se på en lignende sak, som endte med 75 dager fengsel til han ene. Dette var fordi de tilstod - hvis ikke hadde straffen blitt 110 dager

Håper forresten kompisen din blir sittende enda lengre. Dere er grunnen til at normalt fredelige folk tar med våpen på byen.
Sist endret av Tyrkeren; 6. januar 2011 kl. 21:58.
For ditt vedkommende: Samfunnsstraff 30-60 timer og bøter, subsidiært 30-60 dager fengsel, med en betinget dom på 1 år. For din kammerats vedkommende 30-60 dager ubetinget, avhengig av alvorlighetsgrad.

Som nevnt over blir dere garantert dømt til å dekke tapt eventuel arbeidsfortjeneste, saksomkostninger og voldsoffererstatning.

Edit: Dette tipper jeg. Det har også mye og si på erfaringen til påtalemyndighetsrepresentant om hva de legger ned påstand om.

Edit2: Saken kan da umulig bli henlagt som nevnt tidligere i en post, da den allerede er på vei i tingretten...
Sist endret av reklame; 6. januar 2011 kl. 22:08.
Ble utsatt for blind vold en gang selv (ble knalla til med en kjepp i nakken), jeg gikk til sak og han fikk 10 dager ubetinga og 10 dager betinga. Tenkte bare å nevne det. Hadde jeg vært mer "på" retten og reagert "sterkere" hadde kanskje det spilt inn litt.
Kommer ikke til å skje en drit.
Sitat av vacant Vis innlegg
Kommer ikke til å skje en drit.
Vis hele sitatet...
Ånei, siden du sier det så.
Sitat av vacant Vis innlegg
Kommer ikke til å skje en drit.
Vis hele sitatet...
To tusen KP til deg!
Jeg har vært meddommer i tingretten i et par saker som ligner på denne, så dette er basert på erfaringene mine fra disse sakene.

Du får neppe mer enn en betinget dom. Du kan ikke dømmes for medvirking til det kameraten din gjorde, siden ditt dytt kom _før_ hans handlinger. Hvis det imidlertid var slik at du fortsatt var aktiv mens kameraten din «grisedengte» fyren, så kan du regnes som medvirkende, selv om du var langt mindre aktiv i volden.

Kameraten din får vel fort 30-60 dager ubetinget.

Dette er veldig viktig når saken kommer opp: Kle dere pent, ha en «straight» hårfrisyre, og svar med klar stemme på det dommerne spør om. Erfaringen min er at mange dommere legger vekt på trynefaktor når straffen skal utmåles. Mye som når det settes standpunktkarakterer i skolen egentlig, der læreren har en stygg tendens til å være strengere mot en elev han oppfatter som en «slask».

Presisering: Kameraten din får vel fort 30-60 dager for denne saken isolert, men siden han har tre andre relativt grove saker opp samtidig får han nok mer. Han får garantert en del «kvantumsrabatt» (slik som man alltid får i Norge), så for totalt fire saker og med én tidligere voldsdom kan han kanskje få tre-fire måneder? Så må han sone to tredjedeler av disse (dette er standard rutine for dommer over 90 dager).
Husk at politiet også besøker disse forumene. Hvis du er fra gjøvik og heter noe med sander så kan det være stor sjanse for at noen finner ut hva du har skrevet her. Da kan du bli straffet for falsk forklaring i verste fall. Kompisen din fortjener all straff han kan få.
Sitat av Xsander Vis innlegg
Jeg og en kompis var på fylla for noen mnd sia, da jeg helt uprovosert dyttet til en annen gutt som jeg aldri hadde sett før.
Vis hele sitatet...
Du trenger ingen moralpreken.. neivel da håper jeg du lærer bedre i retten.. folk som deg og kameraten din er fine eksempler på folk som burde bures inne
Jeg jobbet som dørvakt, der jeg ba en voksen mann og ta seg en lufte tur på 30min. Det likte eks konen hans veldig dårligt. Hun angrep meg, hun klorte opp øyre mitt, naglen på tommlen henns presset hun inn i halsen på meg.

Etter angrepet anmeldte jeg henne. Hu ville i forliksrådet, men trakk seg når alt kom til alt.

Fikk brev om at saken var avsluttet og hun var dømt. Fikk beskjed av datteren at hun måtte betale 50K i bot. De hadde gått etter inntekten hennes og beregnet boten utifra den.


Hun hadde ingenting på rullebladet. Dette var første gangen. Hun var også 40år +.

Grunnen til historien? At du kan forvente deg en kraftig bot eller fengsel opphold.

Det gjøre ikke saken bedre at du knuffet til han, og at kompisen din som har flere volds dommer/anmeldelser på seg grisebanket han. Hvorfor stoppet du han ikke? Sto du bare å så på?
Sitat av Dæng Vis innlegg
Hvorfor stoppet du han ikke? Sto du bare å så på?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle han ? Når du helt uprovosert dytter borti en vilt så mangler du allerede en hemnig eller to.. kan jo like gjerne stå å se på med et smil
Jeg mener hvor faens lett er det ikke å dunke borti noen når man er på fylla. Stedene man ferdes på er som regel også overfylte brannfeller, høres ut som en dårlig unnskyldning for å grisebanke en random. Jeg hater virkelig blind vold, finnes ikke noe mere feigt.
Sitat av Xsander Vis innlegg
Han prøvde og trekke seg unna men da ga kompisen min han grisedeng.
Vis hele sitatet...
Kompisen din ga han "grisedeng" fordi han trakk seg unna? Hva hadde kompisen din gjort hvis han kom nærmere?
Sitat av saitex Vis innlegg
Hvorfor skulle han ? Når du helt uprovosert dytter borti en vilt så mangler du allerede en hemnig eller to.. kan jo like gjerne stå å se på med et smil
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Hadde du stått og sett på hvis en kompis av deg hadde grisebanket en du dytter til?
Sitat av Dæng Vis innlegg
Hvorfor ikke? Hadde du stått og sett på hvis en kompis av deg hadde grisebanket en du dytter til?
Vis hele sitatet...
Det Saitex mente var at når TS helt uprovosert (han hadde ingen grunn for å dytte) dytter en kar, så er det noe galt med han.
Sitat av Dæng Vis innlegg
Hvorfor ikke? Hadde du stått og sett på hvis en kompis av deg hadde grisebanket en du dytter til?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sånne kompiser, tror du tolket det feil. Jeg hadde aldri dyttet borti en fremmed heller. Hadde jeg klart å dytte borti noen med et uhell hadde jeg beklaget
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Det Saitex mente var at når TS helt uprovosert (han hadde ingen grunn for å dytte) dytter en kar, så er det noe galt med han.
Vis hele sitatet...
Ja jeg ser hva du vil frem til. Men det jeg ville frem til, hvis du snur rollen litt her. Og sier at Saitex uprovosert hadde dyttet til en vilt fremmed og kompisen som er med deg hadde hoppet på han. Hadde du bare sett på?



Sitat av saitex Vis innlegg
Jeg har ikke sånne kompiser, tror du tolket det feil. Jeg hadde aldri dyttet borti en fremmed heller. Hadde jeg klart å dytte borti noen med et uhell hadde jeg beklaget
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du mener. Hvis du leser det jeg skrev opp forbi. Jeg prøvde vel egenlig å sette ting på spissen.

Hadde (les at jeg skrev hadde) en kompis som vær gang han drakk at den personen som gikk forbi han hadde kalt han for en jævla idiot. Så sprang han etter den personen som hadde passert han og ga han bank.

Det var ikke få ganger jeg var på byen og fikk beskjed om at (vi kaller han Geir) Geir holdt på å grise banken en fyr. Og da gikk alltid mellom og stoppet Geir.

Ser jeg noen bli slått ned på byen/utsatt for blind vold eller vold generelt. Så hadde jeg gått i mellom.
OFF-topic coming in! :
Gjøvik er en drittby. Og en stor grunn til at det er en drittby er fordi det finnes sånne som deg og kompisen din der. "Tøffe karer" som helt uprovosert dytter andre og gir folk grisedeng. Typisk gjøvikregionen... Og ja, jeg drar alle under en kam her fordi stooore deler av de som gjør seg bemerket i utelivsgjøvik(hahahaha, utelivsgjøvik. epic) er akkurat sånn. 30% av gangene jeg har vært ute på Gjøvik har jeg havnet i voldssituasjoner. Og jeg er en veldig fredelig person i utgangspunktet, du ser meg aldri yppe til bråk.

Mod må gjerne slette innlegget her, det er veldig off-topic. Allikevel vil jeg fremme mitt syn på denne byen og hvorfor jeg har sluttet å dra ut når jeg besøker kompiser der. Vold, tøffe gutter, bolere, og en æresfølelse som er überteit.

Det du egentlig har spurt om har du fått svar på tidligere i tråden.
Peace out
(BTW: om du faktisk ikke er fra gjøvik; beklager.)
Sist endret av moret; 7. januar 2011 kl. 16:15.
Sitat av Dæng Vis innlegg
Jeg skjønner hva du mener. Hvis du leser det jeg skrev opp forbi. Jeg prøvde vel egenlig å sette ting på spissen.

Hadde (les at jeg skrev hadde) en kompis som vær gang han drakk at den personen som gikk forbi han hadde kalt han for en jævla idiot. Så sprang han etter den personen som hadde passert han og ga han bank.

Det var ikke få ganger jeg var på byen og fikk beskjed om at (vi kaller han Geir) Geir holdt på å grise banken en fyr. Og da gikk alltid mellom og stoppet Geir.

Ser jeg noen bli slått ned på byen/utsatt for blind vold eller vold generelt. Så hadde jeg gått i mellom.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, de fleste ville stoppe blind vold hvis de kunne, noe TS antakeligvis enkelt kunne gjort/prøvd å gjøre. Men det er jo tydelig at TS var ute etter bråk når det var han som dyttet karen uprovosert in the first place. Derfor mente Saitex at han ikke hadde noen grunn til å prøve å stoppe dette.

EDIT:
Sitat av moret Vis innlegg
(BTW: om du faktisk ikke er fra gjøvik; beklager.)
Vis hele sitatet...
Om TS ikke er fra Gjøvik, så mener du ikke alt det du sier i posten din ? :P
Sist endret av Buddapower; 7. januar 2011 kl. 16:19.
Buddapower og saitex: Jeg skjønner hva dere mener, og er enige med dere. Men jeg får ikke helt frem hva jeg vil ha frem. Har Dysleksi, så det stokker seg noen ganger.

Ja jeg ser det at TS, tydligvis syns det var ok at kompisen grisebanket han. Er bare det at jeg blir så forbanna provosert av slikt.
Sist endret av Dæng; 7. januar 2011 kl. 16:22.
Hadde han vert en skikkelig kompis hadde han tatt på seg skylden, for du bare dyttet. Ikke noe ulovlig i litt knuffing.
Sitat av Dæng Vis innlegg
Er bare det at jeg blir så forbanna provosert av slikt.
Vis hele sitatet...
Nei. Jeg blir fly forbannet selv.
Sitat av moret Vis innlegg
OFF-topic coming in! :
Gjøvik er en drittby. Og en stor grunn til at det er en drittby er fordi det finnes sånne som deg og kompisen din der. "Tøffe karer" som helt uprovosert dytter andre og gir folk grisedeng. Typisk gjøvikregionen... Og ja, jeg drar alle under en kam her fordi stooore deler av de som gjør seg bemerket i utelivsgjøvik(hahahaha, utelivsgjøvik. epic) er akkurat sånn. 30% av gangene jeg har vært ute på Gjøvik har jeg havnet i voldssituasjoner. Og jeg er en veldig fredelig person i utgangspunktet, du ser meg aldri yppe til bråk.

Mod må gjerne slette innlegget her, det er veldig off-topic. Allikevel vil jeg fremme mitt syn på denne byen og hvorfor jeg har sluttet å dra ut når jeg besøker kompiser der. Vold, tøffe gutter, bolere, og en æresfølelse som er überteit.

Det du egentlig har spurt om har du fått svar på tidligere i tråden.
Peace out
(BTW: om du faktisk ikke er fra gjøvik; beklager.)
Vis hele sitatet...
Jeg er fra Gjøvik, fyller 18 til våren så vi får se om det stemmer. Skal ikke se bort i fra det, har vert på fest på mange ganger og det ender ofte med at det kommer en gjeng kurdere og bare lager kvalm.
Sitat av Dæng Vis innlegg
Buddapower og saitex: Jeg skjønner hva dere mener, og er enige med dere. Men jeg får ikke helt frem hva jeg vil ha frem. Har Dysleksi, så det stokker seg noen ganger.

Ja jeg ser det at TS, tydligvis syns det var ok at kompisen grisebanket han. Er bare det at jeg blir så forbanna provosert av slikt.
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener, helt enig !
Det stemmer. Har vært en del ute på gjøvik og det er så utrivelig. Macho karer som tror det imponerer alle ved at de har bygd muskler og kan denge noen som er generelt mindre enn seg. Håper du får en skikkelig skikkelig grise smell ts. Du ba om ingen moral prekner,men slike folk som deg sku faen ikke forlatt hjemmet engang
Sist endret av prick; 7. januar 2011 kl. 16:40.
Trådstarter
38 0
Sitat av Dæng Vis innlegg
Jeg jobbet som dørvakt, der jeg ba en voksen mann og ta seg en lufte tur på 30min. Det likte eks konen hans veldig dårligt. Hun angrep meg, hun klorte opp øyre mitt, naglen på tommlen henns presset hun inn i halsen på meg.

Etter angrepet anmeldte jeg henne. Hu ville i forliksrådet, men trakk seg når alt kom til alt.

Fikk brev om at saken var avsluttet og hun var dømt. Fikk beskjed av datteren at hun måtte betale 50K i bot. De hadde gått etter inntekten hennes og beregnet boten utifra den.


Hun hadde ingenting på rullebladet. Dette var første gangen. Hun var også 40år +.

Grunnen til historien? At du kan forvente deg en kraftig bot eller fengsel opphold.

Det gjøre ikke saken bedre at du knuffet til han, og at kompisen din som har flere volds dommer/anmeldelser på seg grisebanket han. Hvorfor stoppet du han ikke? Sto du bare å så på?
Vis hele sitatet...

Glemte og skrive det i første innlegget. Jo, jeg stoppet han. Sto først og ropte til han att han skulle gi seg men måtte til slutt forsøke og få han vekk med makt.
Dette forteller også fornærmede i forklaringen sin!
Jeg var i avhør før kompisen min, og forsto det sånn på politi betjenten som hadde avhøret att det var ikke meg de var ute etter og ta skikkelig. men så lenge jeg var så dum og forsvarte kompisen min fikk jeg beskjed om att jeg også kunne bli med i "dragsuget"
Sitat av Xsander Vis innlegg
Glemte og skrive det i første innlegget. Jo, jeg stoppet han. Sto først og ropte til han att han skulle gi seg men måtte til slutt forsøke og få han vekk med makt.
Dette forteller også fornærmede i forklaringen sin!
Jeg var i avhør før kompisen min, og forsto det sånn på politi betjenten som hadde avhøret att det var ikke meg de var ute etter og ta skikkelig. men så lenge jeg var så dum og forsvarte kompisen min fikk jeg beskjed om att jeg også kunne bli med i "dragsuget"
Vis hele sitatet...
Tja, om du snakker sant kan du forvente deg en straff som blir mye mildere en kompisen din. Er godt å høre at du faktisk prøvde å stoppe han da
Klart du kan bli med i det dragesuget, men det er nok bare en skremme faktor dra politiets side. Vi får håpe noen slenger noe plumbo i skrittet til kompisen din også heller etter noe vann! 0 sympati for blind vold whatsoever
Sitat av moret Vis innlegg
OFF-topic coming in! :
Gjøvik er en drittby. Og en stor grunn til at det er en drittby er fordi det finnes sånne som deg og kompisen din der. "Tøffe karer" som helt uprovosert dytter andre og gir folk grisedeng. Typisk gjøvikregionen... Og ja, jeg drar alle under en kam her fordi stooore deler av de som gjør seg bemerket i utelivsgjøvik(hahahaha, utelivsgjøvik. epic) er akkurat sånn. 30% av gangene jeg har vært ute på Gjøvik har jeg havnet i voldssituasjoner. Og jeg er en veldig fredelig person i utgangspunktet, du ser meg aldri yppe til bråk.

Mod må gjerne slette innlegget her, det er veldig off-topic. Allikevel vil jeg fremme mitt syn på denne byen og hvorfor jeg har sluttet å dra ut når jeg besøker kompiser der. Vold, tøffe gutter, bolere, og en æresfølelse som er überteit.

Det du egentlig har spurt om har du fått svar på tidligere i tråden.
Peace out
(BTW: om du faktisk ikke er fra gjøvik; beklager.)
Vis hele sitatet...
Word, jeg hater folk her. Xsander, hvor lenge er det siden hendelsen?
Trådstarter
38 0
ca 18 mnd..
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Note to self...ikke dra til Gjøvik
Vis hele sitatet...
Gjøvik er en veldig fin by (hvis du holder deg borte fra "utelivet" der (ut ifra det jeg har hørt)). Dra dit, ta en tur med Skibladner
Sitat av Xsander Vis innlegg
Jeg og en kompis var på fylla for noen mnd sia, da jeg helt uprovosert dyttet til en annen gutt som jeg aldri hadde sett før. Han prøvde og trekke seg unna men da ga kompisen min han grisedeng. Sa i avhør att jeg ikk ehusket no særlig for og prøve og forsvare kompissen min. det samme gjorde han da han var i avhør.
Har fått innkalling til tingretten nå og vi tiltales for det samme begge to.

Jeg er aldri tidligere dømt for noen ting, han kompisen min har sittet inne en gang for vold før og har tre ganske grove volds annmeldelser som skal opp i rette samme tid.

Noen som hvet hva vi kan forvente av straff??

Trenger ingen moralprekner, hvet det hele er latterlig gjort av meg selv!!
Vis hele sitatet...
ingen moralpreken heller et spørsmål. hva er det som får deg og kompisen til og gjøre noe sånt? er det virkelig så morsomt å skade et annet menneske uten noe grunnlag. du sier selv han trakk seg unna, det sier vel at han ikke ville ha noe med det å gjøre. allikevel overfaller kompisen din og denger løs på han..

jeg har mer respekt for en på plata enn jeg har for en som bedriver blind vold.

dere er heldig som bor i Norge og kan slippe unna med en liten spank.

håper jeg møter kompisen din en gang så jeg kan knuse fortenne på han, helt uprovosert..
"Er man med på leken, får man tåle steken." Håper du får straff for dette, og håper du lærer. Ingenting som irriterer meg mer enn folk som uprovosert tyr til voldshandlinger, selv om du påstår at du "bare" dyttet han. Å dytte noen kan føre til dødsfall, uansett hvor harmløst det kan virke.

Sitat av Tasmus Vis innlegg
Jeg har mer respekt for en på plata enn jeg har for en som bedriver blind vold.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med dette? Du har mindre respekt for en person på Plata enn ellers i samfunnet? Herregud..
Beklagligvis så er det sånn at veldig mange har ikke så mye respekt for de som reker rundt på plata.
Mods får fjerne dette innlegget så snart de ønsker, men må bare få sagt det likevel.

Hater sånne scumbags som dere som må banke folk for å vise hvor tøffe dere er.

Du er kanskje ikke den største rakettforskern når du skriver om dette på freak, står at du er fra Gjøvik og heter noe med Sander. Som Omaha skriver, er politiet ofte innom dette forumet og hvis de leser denne tråden er du i enda mer deep shit enn du allerede er.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Hadde han vert en skikkelig kompis hadde han tatt på seg skylden, for du bare dyttet. Ikke noe ulovlig i litt knuffing.
Vis hele sitatet...
Jo, det er ulovlig. Det går under ordensforstyrrelse.

Sitat av prick Vis innlegg
Det stemmer. Har vært en del ute på gjøvik og det er så utrivelig. Macho karer som tror det imponerer alle ved at de har bygd muskler og kan denge noen som er generelt mindre enn seg. Håper du får en skikkelig skikkelig grise smell ts. Du ba om ingen moral prekner,men slike folk som deg sku faen ikke forlatt hjemmet engang
Vis hele sitatet...
Morsomt, de får seg nok en overraskelse en dag - muskler betyr ikke at man kan sloss.

TS: Du kommer til å få mildere straff enn han, selvfølgelig. Men du får nok en fin bot. Jeg ville tippet rundt 8000, hvis det går under ordensforstyrrelse. Du prøvde jo ærlig talt å stoppe kompissen din.
Hva er greia med å straffe vold med mer vold? "Hei jeg hater vold, men banker du opp noen fortjener du grisejuling"