Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 9947
Heisann,

Jeg trenger å låne kr 100 000 til mitt spekulative foretak (aksjer), men er usikker på hvor jeg får finansiering.

I utgangspunktet tenkte jeg å ta opp et forbrukslån fra Norwegian Bank, Santander, e.l., men det viser seg å være vanskelig. I løpet av 5 sekunder etter at jeg sender lånesøknaden får jeg avslag på søknaden

Dette til tross for at jeg bor hjemme for øyeblikket, har kun 50 000 i gjeld fra før av og tjener kr 350 000 brutto i året.

Nå fikk jeg gjennom en søknad til GE Money Bank, så jeg håper de ringer meg opp igjen og gir meg tilbud om lån.

Hvis ikke vurderer jeg å bruke min lokale bank. Saken er at jeg tviler på de gir meg forbrukslån til å handle aksjer, men kanskje gir de meg et billån til?

Om man har kausjonist på lånet, trenger man vel ikke pant i bilen og heller ikke oversende kvitteringer på kjøpet?

Og JA, jeg er veldig godt klar over risikoen i aksjemarkedet. Har studert inngående i to år og har en god forretningsplan.

På forhånd takk!

Mvh

Elijah
Samme sa Idar Vollvik...
Gjort det bra i aksjespillet på facebook eller?
Prøv billån du
Det er intet problem å finne en bank som er villig til å finansiere deler av kjøpet ditt. Du må selvfølgelig ha egenkapital om du ønsker lån fra en normalt bank. Har selv lånt 25.000,- hos handelsbanken, med ett egenkapital på 60.000. Hvis egenkapitalet mitt reduseres med 50%, vil jeg få tilsendt en e-post med opplysning om at lånet mitt ikke har tilstrekkelig dekning, og at de nå kan selge aksjene. Banken velger selv hvilke aksjer de vil selge or å ivareta sikkerheten til lånet. Du burde sjekke ut shortsalg - selvsagt en risiko, men troligvis bedre enn forbrukslån.

Om du har oversikt over markedet, kan du forklare meg hvordan du ser dette som forsvalig? Observerte at renten til de fleste forbrukslån ligger på ca 11,4-22,9%, og den gjennomsnittelige stigningen på OSEBX (2009-2010) ligger på 15%. Hva har du planlagt å kjøpe?
Sist endret av dav; 11. oktober 2010 kl. 21:55.
Trådstarter
Sitat av dav Vis innlegg
Det er intet problem å finne en bank som er villig til å finansiere deler av kjøpet ditt. Du må selvfølgelig ha egenkapital om du ønsker lån fra en normalt bank. Har selv lånt 25.000,- hos handelsbanken, med ett egenkapital på 60.000. Hvis egenkapitalet mitt reduseres med 50%, vil jeg få tilsendt en e-post med opplysning om at lånet mitt ikke har tilstrekkelig dekning, og at de nå kan selge aksjene. Banken velger selv hvilke aksjer de vil selge or å ivareta sikkerheten til lånet. Du burde sjekke ut shortsalg - selvsagt en risiko, men troligvis bedre enn forbrukslån.

Om du har oversikt over markedet, kan du forklare meg hvordan du ser dette som forsvalig? Observerte at renten til de fleste forbrukslån ligger på ca 11,4-22,9%, og den gjennomsnittelige stigningen på OSEBX (2009-2010) ligger på 15%. Hva har du planlagt å kjøpe?
Vis hele sitatet...
Min konkrete plan er daytrading av amerikanske indeksfutures. En sammenligning med gjennomsnittlig årlig børsavkastning vil uansett ikke være helt korrekt.

Jeg er ganske overbevist om min metode og har brukt mye tid på dette, men det er klart at den høye renten på et forbrukslån er et lite skår i gleden.

Det er uansett en risiko jeg er villig til å ta
Planlegger du å bare handle for 100K eller er disse pengene for å dekke marginkrav?

Det er med en hvis reservasjon jeg skriver det under. For hvis du ikke vet det allerede har du hverken gjort god nok research, eller er klar for marginhandel. Men men, vi får anse dette som generell kunnskap uten noen anbefaling. Kan jo være noen andre lesere som er interessert i å vite hvordan dette fungerer:

De fleste day traydere handler på margin. Altså at de putter ned en vis sikkerhet å så låner resten av pengene av megleren sin. Typisk betaler du ingen rente hvis du kjøper og selger samme dag. Hvis du holder over natten betaler man typisk sentralbankrente +2.5 til 4% prosent. Renten i USA er 0, så du burde ikke betale mer en 2,5 til 4% rente på index futures.

Det går også an å bruke derivater, slik som CFD'er (Contract For Difference). Enkelte index CFD'er kan handles med så lite som 200 del av verdien i margin.

Ta en titt på http://www.infinityfutures.com/ for chicago mercantile exchange funtures, og http://www.cmcmarkets.no/ for CFD'er.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Gjort det bra i aksjespillet på facebook eller?
Vis hele sitatet...
aksjespill på facebook? Do tell!
Trådstarter
Sitat av Kongen Vis innlegg
Planlegger du å bare handle for 100K eller er disse pengene for å dekke marginkrav?

Det er med en hvis reservasjon jeg skriver det under. For hvis du ikke vet det allerede har du hverken gjort god nok research, eller er klar for marginhandel. Men men, vi får anse dette som generell kunnskap uten noen anbefaling. Kan jo være noen andre lesere som er interessert i å vite hvordan dette fungerer:

De fleste day traydere handler på margin. Altså at de putter ned en vis sikkerhet å så låner resten av pengene av megleren sin. Typisk betaler du ingen rente hvis du kjøper og selger samme dag. Hvis du holder over natten betaler man typisk sentralbankrente +2.5 til 4% prosent. Renten i USA er 0, så du burde ikke betale mer en 2,5 til 4% rente på index futures.

Det går også an å bruke derivater, slik som CFD'er (Contract For Difference). Enkelte index CFD'er kan handles med så lite som 200 del av verdien i margin.

Ta en titt på http://www.infinityfutures.com/ for chicago mercantile exchange funtures, og http://www.cmcmarkets.no/ for CFD'er.
Vis hele sitatet...
Hehe, you`re preaching to the choir

Jeg har brukt all fritiden min i 2-3 år på dette og har lest over 100 bøker om markedet, så jeg er rimelig bra orientert. Det eneste som mangler er kapitalen.

Jeg planlegger å bruke 25-30 000 dollar for å handle futures. Marginkravet per kontrakt kan bli farlig lavt alt etter megleren man bruker, men 25 000 dollar burde være en god start for å trade 5 ES kontrakter på CME.
Sitat av Elijah Vis innlegg
I løpet av 5 sekunder etter at jeg sender lånesøknaden får jeg avslag på søknaden

Dette til tross for at jeg bor hjemme for øyeblikket, har kun 50 000 i gjeld fra før av og tjener kr 350 000 brutto i året.
Vis hele sitatet...
Det høres merkelig ut. Jeg har jobbet i en bank som spesialiserte seg på forbrukslån, og med den inntekten og lite gjeld, bør du kunne få lån.

Hvor gammel er du?
Du burde jo brukt litt av tiden iløpet av de 2-3 årene til spare opp 100k så du slapp å ta opp lån..
prøv din lokale HA, Outlaws eller Bandidos-klubb, du får nok lån der.
Sitat av tor82 Vis innlegg
prøv din lokale HA, Outlaws eller Bandidos-klubb, du får nok lån der.
Vis hele sitatet...
Driver din lokale mc klubb å låner ut penger?
Sikkerhetsklarert
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Driver din lokale mc klubb å låner ut penger?
Vis hele sitatet...
ja?


Uansett, Billån krever at pant tinglyses på bil, og dette kan kun gjøres ved eierskifte.
Sitat av eltorogigante Vis innlegg
aksjespill på facebook? Do tell!
Vis hele sitatet...
Det burde vel slå inn noen store røde lamper rundt hodet ditt om du nevner facebook og spill i samme setning. Spill bordtennis isteden...
Aksjespillet må være det simpleste aksjespillet jeg har spilt, man har ikke mulighet til å sette stop-loss, shorte, se charts, eller se hvilken pris du kjøpte aksjen til. Anbefaler www.wallstreetsurvivor.com som er en mye bedre aksjesimulator, dog for det amerikanske markede.
Vist du tjerner 350.000,- året og har fast jobb så bør det være ekstremt lett og få lån nærmest sagt over alt du søker.
Bankene kaster iallefall lånetilbud og kredittkort tilbud etter meg.

Forbrukslån i din lokale bank trenger ingen spessiel grunn, bare sei du treng ett etableringslån til møbler, hvitevarer etc. fordi du skal flytte for deg sjølv så skal det være greit.
Sitat av tor82 Vis innlegg
prøv din lokale HA, Outlaws eller Bandidos-klubb, du får nok lån der.
Vis hele sitatet...
Eneste forskjellen fra HA, Outlaws, Bandidos og din lokale sparebank er at rentene er bittelitt høyere, og at en evt "purring" kommer i form av jernstang / knyttneve kontra i papirform
Sist endret av 58436950551817; 12. oktober 2010 kl. 13:19. Grunn: leifs
Trådstarter
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det høres merkelig ut. Jeg har jobbet i en bank som spesialiserte seg på forbrukslån, og med den inntekten og lite gjeld, bør du kunne få lån.

Hvor gammel er du?
Vis hele sitatet...
Jeg er 25 år.

Det gikk litt fort i svingene i går. Min bruttoinntekt er 325 000, men det var ikke så veldig langt fra sannheten

Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Du burde jo brukt litt av tiden iløpet av de 2-3 årene til spare opp 100k så du slapp å ta opp lån..
Vis hele sitatet...
Det er jeg fullt klar over, men i løpet av disse 2-3 årene har jeg vært student, etablert meg i leilighet (som jeg ikke bor i lenger, men jeg har fortsatt innboet) og overlevd et motorhavari på bilen, så det har vært rikelig med utgifter og periodevis lav inntekt.

Livet går ikke alltid slik man planlegger

Sitat av TeQniC Vis innlegg
Vist du tjerner 350.000,- året og har fast jobb så bør det være ekstremt lett og få lån nærmest sagt over alt du søker.
Bankene kaster iallefall lånetilbud og kredittkort tilbud etter meg.

Forbrukslån i din lokale bank trenger ingen spessiel grunn, bare sei du treng ett etableringslån til møbler, hvitevarer etc. fordi du skal flytte for deg sjølv så skal det være greit.
Vis hele sitatet...
Det var dette jeg også trodde. Har daglig fått tilbud om å låne inntil 350 000 uten sikkerhet på dagen, så jeg trodde at å få låne 100 000 med min økonomiske situasjon skulle være plankekjøring.

Jeg trodde kanskje jeg hadde fått noen kredittanmerkninger som jeg ikke var klar over, men i dag fikk jeg en kopi av en kredittsjekk og der var ingenting negativt.

Jeg scoret litt lavt på testen, men grunnen til det tror jeg er at jeg har vært student og dermed hatt beskjeden inntekt på ligningen de siste årene. Det er vel slik de automatiserte motorene på disse sidene fungerer.

Tror jeg får ta å prate med banken ja og høre om jeg får et forbrukslån. Saken er at jeg spurte om å få låne 15 000 da jeg etablerte meg i leilighet tidlig i år og fikk da avslag av hespetreet jeg har som kundebehandler. I steden tilbød hun meg et kredittkort med en ramme på 15 000.

Hun er ekstremt vanskelig av seg (har hørt det av andre også), så jeg tror jeg gir henne en siste mulighet, hvis ikke er det ny bank.

Det interessante er at samme dame tilbød å låne meg kr 200 000 til aksjehandel for 3 år siden når jeg VIRKELIG ikke hadde peiling, men jeg bestemte for å ikke ta lånet, noe jeg er sjeleglad for i dag. Tror imidlertid utlån til aksjehandel har blitt svært vanskelig etter finanskrisen.
Sist endret av Elijah; 12. oktober 2010 kl. 16:50.
Sitat av Elijah Vis innlegg
Jeg er 25 år.

Det gikk litt fort i svingene i går. Min bruttoinntekt er 325 000, men det var ikke så veldig langt fra sannheten



Det er jeg fullt klar over, men i løpet av disse 2-3 årene har jeg vært student, etablert meg i leilighet (som jeg ikke bor i lenger, men jeg har fortsatt innboet) og overlevd et motorhavari på bilen, så det har vært rikelig med utgifter og periodevis lav inntekt.

Livet går ikke alltid slik man planlegger



Det var dette jeg også trodde. Har daglig fått tilbud om å låne inntil 350 000 uten sikkerhet på dagen, så jeg trodde at å få låne 100 000 med min økonomiske situasjon skulle være plankekjøring.

Jeg trodde kanskje jeg hadde fått noen kredittanmerkninger som jeg ikke var klar over, men i dag fikk jeg en kopi av en kredittsjekk og der var ingenting negativt.

Jeg scoret litt lavt på testen, men grunnen til det tror jeg er at jeg har vært student og dermed hatt beskjeden inntekt på ligningen de siste årene. Det er vel slik de automatiserte motorene på disse sidene fungerer.

Tror jeg får ta å prate med banken ja og høre om jeg får et forbrukslån. Saken er at jeg spurte om å få låne 15 000 da jeg etablerte meg i leilighet tidlig i år og fikk da avslag av hespetreet jeg har som kundebehandler. I steden tilbød hun meg et kredittkort med en ramme på 15 000.

Hun er ekstremt vanskelig av seg (har hørt det av andre også), så jeg tror jeg gir henne en siste mulighet, hvis ikke er det ny bank.

Det interessante er at samme dame tilbød å låne meg kr 200 000 til aksjehandel for 3 år siden når jeg VIRKELIG ikke hadde peiling, men jeg bestemte for å ikke ta lånet, noe jeg er sjeleglad for i dag. Tror imidlertid utlån til aksjehandel har blitt svært vanskelig etter finanskrisen.
Vis hele sitatet...

Ja det er mangen vansklige bankfunksjonerer men treffer du riktig dame/mann så kan det jo gå galne veien og. Noen låner jo ut i hytt og pine.

Kan anbelfale kredittkortet til skandiabanken, det vant jo nettopp en test og i VG og stiller med omtrent like gode betingeleser som ett dårlig forbrukslån i bank. Og visst du rekner med rask avkastning så rekker du jo betale tilbake før de 50 dagers rentefrie dagene er utløpt. Flinke og gode kundebehandlere også, og laaaange åpningstider

Gebyrfritt og best i test!
Skandiabankens kredittkort er kåret til markedets beste av VG Dine Penger, Din Side og ABC nyheter. Hvorfor?
•Gebyrfri betaling og uttak, både innenlands og utenlands
•Inntil 50 dagers betalingsutsettelse
•Kun 50 kroner i årsavgift
•Kredittgrense opptil 100 000 kroner
•Effektiv rente på kun 13,91 %


http://www.skandiabanken.no/Best-i-test?csref=_456
Lån til å kjøpe aksjer når du allerede har lån? Og i tillegg forbrukslån? SMAAART...
Trådstarter
Fellow freaks,

Jeg har tenkt litt og har nå konkludert med at alle disse forbrukslånene som blir tilbydt online er 100% automatisert. Mao, de legger ligningstallene fra de 3 siste årene til grunn. Saken er at jeg var student i år 2008 og 2006, med relativt mager inntekt (men mer enn mange studenter). I 2007 er jeg imidlertid registrert med min normale bruttoinntekt, kr 340 000.

Om disse kalkulatorene da bruker en snittkalkulasjon er det ikke rart at jeg får blank avvisning.

Jeg har nå sendt en søknad til forskjellige låneinstitusjoner og bedt om en manuell vurdering.

Om det er slik jeg tror burde det nå gå i orden.

Videre sendte jeg en søknad til min eksisterende bank om å få utvidet mitt billån med kr 100 000 da jeg er i markedet for en ny bil. Sist gang jeg tok opp billån er jeg 99,99% sikker på at jeg ikke måtte vise noen kvittering til banken (ettersom jeg hadde kausjonist og ikke har pant i bilen), så hvis det går denne gangen også så kan det hende det går i boks der.

Om jeg må legge frem kvittering blir det verre

Sitat av TeQniC Vis innlegg
Ja det er mangen vansklige bankfunksjonerer men treffer du riktig dame/mann så kan det jo gå galne veien og. Noen låner jo ut i hytt og pine.
Vis hele sitatet...
Den funksjonæren ønsker jeg å treffe Har forøvrig Skandiabankens kredittkort fra før av

Sitat av solaas Vis innlegg
Du har kan jo geare aksjer på nordnet(https://www.nordnet.no/mux/web/nordnet/belaning.html)
Vis hele sitatet...
Yes sir. Kjenner til det da jeg handlet mye med gearing på Nordnet for noen år tilbake Trading av aksjer er imidlertid ikke en del av min nye plan for trading. Takk allikevel
Noe sier meg at du ikke vet nok om markedet hvis du vurderer å ta opp et forbrukslån får å få kapital..
Sitat av Elijah Vis innlegg
Den funksjonæren ønsker jeg å treffe
Vis hele sitatet...
Sitat av Elijah Vis innlegg
Jeg har tenkt litt og har nå konkludert med at alle disse forbrukslånene som blir tilbydt online er 100% automatisert.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett. Du får ikke møtt den lånevillige funksjonæren, fordi søknaden din blir avvist av systemet.

Jeg vet ikke hvorvidt det vil hjelpe å gjøre det du har gjort, å be dem gjøre en manuell vurdering, men det er i alle fall det beste tipset jeg kan gi deg. Da jeg jobbet i bank, var det flere anledninger hvor de som jobbet direkte med søknadene tok unntak fra systemet som behandlet søknadene automatisk.

Lykke til!
Prøvd hos postbanken?

Link: https://www.postbanken.no/ela/open/f...questid=316585

Har søkt der før med liknende inntektshitorikk og fått lån. Det var før finanskrisa da
Sitat av TeQniC Vis innlegg
Ja det er mangen vansklige bankfunksjonerer men treffer du riktig dame/mann så kan det jo gå galne veien og. Noen låner jo ut i hytt og pine.

Kan anbelfale kredittkortet til skandiabanken, det vant jo nettopp en test og i VG og stiller med omtrent like gode betingeleser som ett dårlig forbrukslån i bank. Og visst du rekner med rask avkastning så rekker du jo betale tilbake før de 50 dagers rentefrie dagene er utløpt. Flinke og gode kundebehandlere også, og laaaange åpningstider

Gebyrfritt og best i test!
Skandiabankens kredittkort er kåret til markedets beste av VG Dine Penger, Din Side og ABC nyheter. Hvorfor?
•Gebyrfri betaling og uttak, både innenlands og utenlands
•Inntil 50 dagers betalingsutsettelse
•Kun 50 kroner i årsavgift
•Kredittgrense opptil 100 000 kroner
•Effektiv rente på kun 13,91 %


http://www.skandiabanken.no/Best-i-test?csref=_456
Vis hele sitatet...
I tillegg så er Skandiabanken de som driver aksjespillet på Facebook, doublewin!
Trådstarter
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Du har helt rett. Du får ikke møtt den lånevillige funksjonæren, fordi søknaden din blir avvist av systemet.

Jeg vet ikke hvorvidt det vil hjelpe å gjøre det du har gjort, å be dem gjøre en manuell vurdering, men det er i alle fall det beste tipset jeg kan gi deg. Da jeg jobbet i bank, var det flere anledninger hvor de som jobbet direkte med søknadene tok unntak fra systemet som behandlet søknadene automatisk.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Takker!

Venter fortsatt spent på svar.

Sitat av svaagan Vis innlegg
Prøvd hos postbanken?

Link: https://www.postbanken.no/ela/open/f...questid=316585

Har søkt der før med liknende inntektshitorikk og fått lån. Det var før finanskrisa da
Vis hele sitatet...
Takker for den!

Har nå sendt en søknad og fikk beskjed om at jeg vil bli kontaktet.

Optimistisk
Har du vurdert å heller traide CFD'er en funtures? Mye mindre marginkrav.
Trådstarter
"Basert på en helhetsvurdering kan vi desverre ikke gi deg lån".

Fitta feis.

Har snakket med to kundebehandlere i uavhengige banker og jeg får det samme svaret. Ingen mulighet for manuell vurdering.

Venter fortsatt på svar fra Postbanken. Rart det tar så lang tid.

Sitat av Kongen Vis innlegg
Har du vurdert å heller traide CFD'er en funtures? Mye mindre marginkrav.
Vis hele sitatet...
Hva er funtures?

Mindre marginkrav er ikke nødvendigvis positivt.

Takk for tipset!
Futures, var trøtt før i dag.... ( men Google fårstår det http://www.google.com/search?aq=f&so...F-8&q=funtures )

Mindre marginkrav er ikke nødvendigvis positivt, men du vil trenge mindre penger up front. Og du vil som regel blir tvangssolgt ganske nærme 0 på kontoen. Slik at du ikke taper så mye av marginen du har lånt i banken. Kjekt for de som blir revet med, og nuller stoppene sine (ikke det at du vil gjøre da da).
Trådstarter
Sitat av Kongen Vis innlegg
Futures, var trøtt før i dag.... ( men Google fårstår det http://www.google.com/search?aq=f&so...F-8&q=funtures )

Mindre marginkrav er ikke nødvendigvis positivt, men du vil trenge mindre penger up front. Og du vil som regel blir tvangssolgt ganske nærme 0 på kontoen. Slik at du ikke taper så mye av marginen du har lånt i banken. Kjekt for de som blir revet med, og nuller stoppene sine (ikke det at du vil gjøre da da).
Vis hele sitatet...
Jeg forsto selvsagt at du mente futures. Bare terget deg litt

Ser desverre dårlig ut med tanke på lån. Ingen av belånerene er villige til å se forbi min automatiske kredittsjekk som av mine to studieår trekker ned snittet mitt kraftig. Kanskje vil situasjonen være annerledes i 2011, men jeg trenger penger nå

Venter på svar fra postbanken, men jeg frykter at resultatet blir det samme.

Om svaret der blir negativt, skal jeg troppe opp i Nordea med forretningsplanen min og spørre pent der.

Siste alternativ blir å få seg jobb en plass som betaler mer enn hvor jeg er nå. Kanskje Statnett i Hardanger trenger folk