Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 6862
God morn,

Garasjen min er ganske smal og lang, men den er jævla høy! Sikkert 3.5 meter høy.
Sesongartikler som snøfreser, snøscooter, plenklipper og motard blir det litt liten plass til i garasjen så jeg har derfor tenkt å lage en "hylle" jeg kan legge de på.

Over verkstedbenken lager jeg en takhøyde på 2 meter, så en solid hylle over der igjen som kan ta noe hundre kilo. Selve konstruksjonen er ikke noe problem, har full kontroll på hvordan jeg skal gjøre dette.

Jeg har enda ikke funnet en fornuftig måte å løfte ting som veier 200 kilo på opp på hylla.. er det noen her som kan bidra med noen tips og tricks?
Rigging med taljer og løftestropper?
Du trenger en talje til selve heisingen og en talje for å styre på plass løftet.
Løftestropper og taljer fungerer utmerket. Tar naturligvis litt tid å lirke det opp med å justere på forskjellige stropper for å få det jevnt, men det er en sikker og fin måte. Gjort det selv med alt fra skiboks til våpenskap.
Du kan så gjør det
Bahr56's Avatar
1 1
Hvorfor ikke lage en rampe og dra de opp med en winsh. Det gjør det veldig lett.
Tenk på slike aluminium brett som er på taubiler, og at på hylla de kan du dra dem fra og til så gressklipper og annet som har forskjellig hjulavstand kan rulle opp.

Brettene kan henge under hylla eller på veggen.
Sitat av Bahr56 Vis innlegg
Hvorfor ikke lage en rampe og dra de opp med en winsh.
Vis hele sitatet...
Fordi denne løsningen krever langt større plass enn et par taljer og løftestropper.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Vis hele sitatet...
En såkalt "løpekatt" som du beskriver her er en god ide, så lenge
garasjen tåler vekten av det hele, og H-bjelken fundamenteres solid.
Du må vel legge den midt i (?) og må flytte rundt på ting oppå hyllen.
Taljer og stropper tar også plass i høyden, så selv 3,5 meter kan bli
noe lavt hvis du skal løfte opp store ting (kolli) til den høyden som
hyllen skal ligge på. Snakk med en ingeniør.

Ellers er det ofte en god ide i trange og (relativt) lave lokaler
å løfte ting, gjerne på paller, nedenifra (på bakken).
Søkte kjapt på det, så her er mer inspirasjon for prosessen.
http://www.cowab.no/lofteutstyr/stablere/2571491.wf
Mer eller mindre noe sånn ?
http://www.cowab.no/lofteutstyr/stab...491-2171179.wf
Manuell pallestabler. ca kr. 7000.-
Håndterlig stabler med hurtigløft. Løfting skjer gjennom pumping av håndtak. Løftehastighet 16 mm/slag. Stableren er utrustet med fotbremse. Løftekapasitet 1000kg
Vis hele sitatet...
Lykke til med prosjektet, og alt vel.
r
Sist endret av radion; 22. september 2014 kl. 18:01.
Løftetalje og h-bjelke er nok det jeg ville gått for.
Sånne der pallestablere er veldig smidige. Vi hadde de på gården der jeg vokste opp for å flytte potetkasser på hundretalls kilo. Kanskje litt overkill å kjøpe en sånn for å bruke den noen få ganger per år dog.
Når du sier at konstruksjonen ikke er noe problem, tenker du da på hylla, eller har du også kontroll på hvilken belastning garasjen tåler?
Særlig dersom du tenker å løfte med taljer el. som festes i taket så er det ikke bare bjelken talja henger i som må være sterk nok, men fundamentet den ligger på må også tåle vekten. Du må også være trygg på at reisverket i garasjen tåler konsentrert belastning av noen hundre kilo, det hjelper lite om hylla er hel dersom veggene gir etter.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Jeg har enda ikke funnet en fornuftig måte å løfte ting som veier 200 kilo på opp på hylla..
Vis hele sitatet...
Hvor stor fri gulvflate har du ved verkstedsbenken? Ville det være mulig
å heller bygge en forhøyning for benken - som en slags scene - slik at
du kan plassere redskapene under denne? Så slipper du hele problematikken
med å heise alt opp. Men det fordrer selvsagt litt gulvplass i utgangspunktet.

Synes bare det høres tungvint (og muligens risikabelt) med løfting/heising
av såpass tunge ting.
Sitat av doseren Vis innlegg
Når du sier at konstruksjonen ikke er noe problem, tenker du da på hylla, eller har du også kontroll på hvilken belastning garasjen tåler?
Særlig dersom du tenker å løfte med taljer el. som festes i taket så er det ikke bare bjelken talja henger i som må være sterk nok, men fundamentet den ligger på må også tåle vekten. Du må også være trygg på at reisverket i garasjen tåler konsentrert belastning av noen hundre kilo, det hjelper lite om hylla er hel dersom veggene gir etter.
Vis hele sitatet...
Gulv, vegger og tak er av betong så jeg tror ikke det skal være noe stress, selv om jeg ikke har peiling på betong og hvor mye det tåler. Huset står oppå garasjen, så det burde tåle 200-300kg.

I helga knakk jeg og kompis en takstol på 2"6 i "verkstedet" hans. Skulle henge opp en elg på 280kg slaktvekt og da røk bjelken og elgen datt i gulvet. Gammel hjemmelaget takbjelke

Radion..jeg kontakter ikke en ingeniør for dette. Ha en ballefrans med kalkulator for dette er rett og slett homo. Satser på på redneck stil med prøving og feiling.
Ville vurdert, som PV sier, å heller løfte opp arbeidsbenken 1,5m over bakken. Og lage en liten trapp opp til den istedet.
Lettere å fordele vekt, mye lettere å komme til det som måtte bli oppbevart.
1.5m trapp er heller ikke så mye og tar ikke opp mye plass.