Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3169
hei. har en 10/11 modell macbook pro 13".

byttet nettop til 8gb ram og 120gb ssd harddisk. installerte så yosemite..

installasjonen tok SYKT lang tid. først trudde jeg det hadde klikka, så jeg starte på nytt og lot den stå på over natta. (var sent på kvelden dette..)


det tar 15 minutter å slå den på. samma med reboot også. og når man først er inne så er ting sykt tregt da også. skal man åpne finder eller ett bilde så tar det sikkert 30 sekunder.
samma om man krysser ut flere faner på nettleseren samtidig osv. det låser seg nesten.. men sitter jeg bare og surfer på en fane så funker det greit.


er dette normalt? skjønner at den er gammel men lell...

er det noen plass jeg kan laste ned gamlere versjoner av os-x? litt usikker på hvilken versjon jeg hadde tidligere men...


takker for all hjelp

ingen ?

kan det være noen innstillinger på maccen for ssd f.eks?

hvor får jeg tak i gamlere os?
Sist endret av -Robin-; 21. januar 2015 kl. 18:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du brukt Parallels på maskinen? Jeg har ikke merket stort til at den er treg når den først har kommet igang, men jeg har merket at oppstart og avslutting tar betraktelig mye lengre tid en før. Spesielt det å slå den av.

Jeg tok ett kjapt Google søk etter å ha sett tråden din og leste bare det første treffet på Apple sine forum.
Her ser det ut som om flere løser problemet ved å fjerne noen filer relatert til Parallels.
It came down to three files in the Launch Agents and Launch Daemons folder. I had removed an old installation of Parallels from this laptop but left these files in place. After a few restarts and letting the Mac reestablish the cache files the shutdown is now about 2 seconds.
Vis hele sitatet...
En bruker trodde han hadde fjernet Parallels men fant com.parallels.desktop.launchdaemon.plist gjemt bort på maskinen. Etter å ha fjernet denne ble det å slå den av og på merkbart raskere.

Jeg skal selv teste dette neste gang jeg orker å boote om til OSX.
Du kan finne eldre versjoner på torrent sider rundt om. Apple er etter hva jeg forstått, ikke spesielt kravstore når det kommer til lisensnøkler og lignende. Ihvertfall ikke på OS.

Her skal du kunne finne filene.

MacintoshHD / Library / LaunchAgents
MacintoshHD / Library / LaunchDaemons
MacintoshHD / Library / Preferences


Det kan også være andre programmer som skaper trøbbel om en leser gjennom tråden på Apple. Så, skulle du finne filer som tilhører programmer du kanskje har slettet så kan du like greit fjerne dem.

Enda mer tilleggsinformasjon:

Jeg har nå gjort som de instruerte på siden og slettet alt av filer som tilhørte gamle programmer. Deriblant Parallels og Littlesnitch.
På andre eller tredje side av Apple forumet leste jeg noe annet. Når du går for å restarte maskinen, velg ja for at den skal åpne alle vinduer når den starter opp igjen.
Når den har restartet, velger du restart en gang til. Denne gang fjerner du haken slik at den ikke vil åpne vinduene du holder på med nå.

Etter at jeg prøvde disse stegene gikk minuttene det tok å slå av eller på maskinen med OSX ned til sekundene jeg er blitt vandt til med SSD'en som er montert.
Sist endret av møkk; 22. januar 2015 kl. 21:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
hei, takk for svar.

prøvde og slette de filene (om jeg traff rett da) men merket ikke noe forskjell.


prøvde internett recovery. formaterte disken og fikk mulighet til og legge inn lion igjen. første gangen så lastet det ned, rebootet men da frøs det under installen.

formaterte så igjen og da frøs det bare under nedlastingen.


så plugget jeg i gamledisken og bootet med den og prøvde og klone disken uten hell. så ga opp og monterte den gamle hddn. må da være noe feil med den ssd disken?! funker uansett mye bedre med 8gb ram nå