Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  131 36318
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Men som både du selv og andre har påpekt, så står ikke fenetylamin (2-fenetylamin) på narkotikalisten heller. Jeg vil si saken er oppklart ...
Vis hele sitatet...
Har du lest de siste postene? Gruppe 8 på narkotikalisten er "fenetylaminer" og gruppe 10 er "tryptaminer", begge aktive alkaloider i sjokolade.

Edit; det står til og med spesifikt i forrige post..
Sist endret av Antagonist; 29. mars 2014 kl. 18:37.
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Har du lest de siste postene? Gruppe 8 på narkotikalisten er "fenetylaminer" og gruppe 10 er "tryptaminer", begge aktive alkaloider i sjokolade.

Edit; det står til og med spesifikt i forrige post..
Vis hele sitatet...
Dette blir ikke stort annet enn en gjentakelse av det Dodecha allerede har forklart, men verken fenetylamin eller tryptamin står på narkotikalisten.

Forresten; Tryptamin finnes naturlig i hjernen vår, så om man skulle være konsekvent med denne feiltolkningen din, er vi alle vandrende vandrende narkotika.
Sist endret av Samleieobjekt; 29. mars 2014 kl. 19:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Dette blir ikke stort annet enn en gjentakelse av det Dodecha allerede har forklart, men verken fenetylamin eller tryptamin står på narkotikalisten.
Vis hele sitatet...
Det er sant, , og det er som sagt én tolkning av loven (som jeg forsåvidt er enig i)

Hvis vi antar at denne er riktig (som jeg tror den er) men brukeren "Katsu" er uenig, og mener at f.eks etizolam er ulovlig fordi brotizolam er ulovlig, fordi disse tilhører samme kjemiske gruppe, selv om ingen av gruppene 1-10 dekker etizolam (så vidt jeg kan se).

Så, er etizolam like lovlig/ulovlig som sjokolade ut fra denne definisjonen.

Videre inneholder sjokolade også serotonin (5-hydroxytryptamin), i følge erowid.

Enhver kjemisk forbindelse som strukturelt er avledet av enten tryptamin eller ...
Vis hele sitatet...
Så greit, la oss si at jeg lar sjokoladen ligge og heller tar med meg en klase bananer. Dette må da vel "per definisjon" være narkotika? 5-HT er definitivt "avledet" av tryptamin?

Edit:

Det er mulig at kilden min her er svak, men har som sagt ikke doktorgrad i organisk kjemi. Hvis vi antar at f.eks bananer inneholder 5-hydroxytryptamine (kan hende jeg må lete etter noe annet, men serotonin er ikke veldig uvanlig i naturen) så er bananer per definisjon narkotika?
Sist endret av Antagonist; 29. mars 2014 kl. 19:22.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det ikke sikkert du kan lese ordet psykoaktiv sånn. For alt du vet så skal psykoaktiv i denne bestemmelsen leses som "berusende" eller bevissthetsforandrende. Det kan fks være at det står i forarbeid eller st prop Nou o.l at det i realiteten må være en "anerkjent" psykoaktiv effekt eller av en viss
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Dette blir ikke stort annet enn en gjentakelse av det Dodecha allerede har forklart, men verken fenetylamin eller tryptamin står på narkotikalisten.

Forresten; Tryptamin finnes naturlig i hjernen vår, så om man skulle være konsekvent med denne feiltolkningen din, er vi alle vandrende vandrende narkotika.
Vis hele sitatet...
Serotonin er et tryptamin og VI er faktisk alle vandrende narkotika. I teorien kan jeg anmelde meg selv for å være i besittelse av hjernen min, som inneholder et stoff som er avledet av tryptamin (serotonin). Ellers inneholder hjernen blant annet DMT, endorfiner, dopamin, serotonin etc...

Dopamin er et fenetylamine og "avledet av", dog trenger vi noen med rimelig grei kunnskap i organisk kjemi for å se om disse fenetylaminene etter dagens lovgivning defineres som narkotika. Serotonin MÅ gå under "narkotika" siden det det bare står "avledet av" og ikke noe om hvilke substitusjoner på benzene-ringen som må gjøres. Jeg er ganske god i kjemi, men ikke god nok til å avgjøre. DMT er definitivt narkotika det og (står til og med på listen) men er endogent.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Det ikke sikkert du kan lese ordet psykoaktiv sånn. For alt du vet så skal psykoaktiv i denne bestemmelsen leses som "berusende" eller bevissthetsforandrende. Det kan fks være at det står i forarbeid eller st prop Nou o.l at det i realiteten må være en "anerkjent" psykoaktiv effekt eller av en viss
Vis hele sitatet...
Er "forarbeid" å regne som en del av loven? Jeg trodde det var den ferdige lovteksten (som er det vanlige folk har å forholde seg til) som er "loven"?

Hvis noen har omdefinert det allerede klart definerte "psykoaktivt" til å bety "berusende eller bevissthetsforandrende" (som forsåvidt er omtrentlig meningen til "psykoaktivt") burde de heller skrive det i klartekst i loven...
Sist endret av Antagonist; 29. mars 2014 kl. 19:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Poenget er at den naturlige språklige forståelse av 'psykoaktivt' trenger ikke være dekkende for hva lovgiver egentlig har ment. Og ja, forarbeidene må du sjekke ut. Ellers kan du få et spydig svar av politijuristen. Hilsen jusstudent
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Poenget er at den naturlige språklige forståelse av 'psykoaktivt' trenger ikke være dekkende for hva lovgiver egentlig har ment. Og ja, forarbeidene må du sjekke ut. Ellers kan du få et spydig svar av politijuristen. Hilsen jusstudent
Vis hele sitatet...
Men som jusstudent; hvorfor ikke bare skrive "berusende effekt" i stedet for "psykoaktiv effekt" når de skriver loven? Slik det står nå er det helt naturlig å forstå ordet "psykoaktivt" som den normale definisjonen. Det kan jo godt stå skriblet ned i forarbeidene at de med "planter og sopper" egentlig mener "absolutt alt som finnes i naturen", men da burde de formulere det slik i den ferdige loven slik at man ikke unødvendig skaper forvirring.

Er ikke et viktig prinsipp, at man ikke skriver en ting i loven når man mener noe helt annet? Er det meningen at vanlige folk skal måtte lese alt av "forarbeid" til en lov for å vite om man bryter loven?

For alt jeg vet kan de i en eller annen kladd ha omdefinert "psykoaktivt" til "morsomt", men det gjør meg i så fall enda mer skeptisk til Norge som rettstat...
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Ta fks "mangel" i kjøpsloven. Et begrep som skal dekke at det er noe ved en gjenstand som gjør at den ikke har den verdien som er forutsatt eller kan nyttes slik det er ment... når man leser seg opp på jus så finner man fort ut at et sånt begrep har massivt innhold juridisk sett.

https://www.duo.uio.no/bitstream/han...pdf?sequence=1

har du sett denne? jeg skal lese den litt selv, se om jeg finner noe du kan bruke
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Ta fks "mangel" i kjøpsloven. Et begrep som skal dekke at det er noe ved en gjenstand som gjør at den ikke har den verdien som er forutsatt eller kan nyttes slik det er ment... når man leser seg opp på jus så finner man fort ut at et sånt begrep har massivt innhold juridisk sett.

https://www.duo.uio.no/bitstream/han...pdf?sequence=1

har du sett denne? jeg skal lese den litt selv, se om jeg finner noe du kan bruke
Vis hele sitatet...
Men "mangel" er et vagt begrep (som "narkotika") og må nødvendigvis defineres tydelig.

"Psykoaktivt stoff" kan og er klart definert og ikke åpent for tolkning. Det er en vesensforskjell på ordet "mangel" som kan tolkes i vilden sky, og "psykoaktiv effekt" som er en soleklar, målbar effekt som ikke gir mye rom for tolkning slik jeg ser det.

Ellers fant jeg en interessant artikkel på "Store Norske Leksikon" om "http://snl.no/rettsstat". Jeg siterer:

Rettsstat, betegnelse på en stat som utøver sine oppgaver utelukkende på grunnlag av offentliggjorte generelle regler (lover). En rettsstat kalles derfor av og til også en lovstat.

I de europeiske land vokste rettsstaten frem i løpet av 1700- og 1800-tallet som en reaksjon mot det ofte vilkårlige enevoldsstyret. I Norge kan man tale om en rettsstat fra uavhengigheten i 1814. Innføringen av rettsstaten ble begrunnet i ønsket om å gjøre staten mer forutsigbar og likebehandlende. I dagens vestlige samfunn tales det fortsatt om en rettsstat. Det hevdes imidlertid også av mange at det raskt økende antall lover og lovendringer, den stigende tendens til å gi vage fullmakts- og rammelover, og økningen i delegasjon av lovgivningsmyndighet til forvaltningsorganer, representerer en utvikling bort fra rettsstaten. De nevnte forhold gjør det offentlige stadig mindre forutsigbart og øker faren for forskjellsbehandling.
Vis hele sitatet...
Det siste jeg har skrevet er noe av det jeg reagerer på, i og med at det er så å si umulig å avgjøre på forhånd om en handling anses som "kriminell" for vanlige folk (nå snakker vi om ting i grenseland, selvfølgelig, men forutsigbarhet er et viktig prinsipp i en rettsstat.

Den nye loven er et eksempel på det de over kaller "vage fullmakts- og rammelover", noe jeg ser på som et demokratisk problem.

De mest intelligente av dere har sikkert forstått at jeg ikke ønsker å gjøre dette fordi jeg vil bli dømt for narkotikalovbrudd på grunn av at jeg har konsumert det narkotikske stoffet "sjokolade" eller "banan", men nettopp fordi slike vage definisjoner som er umulig å forstå seg på for andre enn jurister (og selv de sliter ofte, som vi så da derivatsaken var oppe) eksisterer og blir flere og flere...

Dette er en prinsippsak for å få frem det demokratiske problemet i lyset, og det er noe jeg har tenkt på siden folk begynte å få reseptkrav for innførsel av "reseptpliktig legemiddel". Den forskriften er så vag at det går helt på skjønn og det er umulig å vite på forhånd, bare ved å lese lover, om et stoff er "helt lovlig" eller "lovlig med reseptplikt". Hvor er definisjonene av hva som medfører reseptplikt? (noen ble til og med straffet (uten lovhjemmel) for narkotikalovbrudd).

Dette er dog en annen diskusjon, men det rører ved mye av den samme problematikken med vage definisjoner som i praksis gir politiet fullmakt til å arresterer alle mennesker for å narkotikalovbrudd. (vi har haugevis av endogene stoffer som står på narkotikalisten i kroppen f.eks)

Tillegg:

Uaxed forstår problemstillingen og jeg vil gjerne sitere det han skrev tidligere i tråden:

Sitat av uaexed Vis innlegg
Bra forslag av TS. Jeg personelig synes det er bra noen har lyst å sette ting på spissen for å banke vett inn i huet på de som sitter å lager lovene.

Vage lover er noe som hører til i diktatur o.l. der man kan ende opp med å bli drept eller livstid i fengsel pga. "tolkningen" som blir gjort av det evnt. "lovbruddet". Se f.eks. på Russland som har veldig mange slike saker (både nå og før).
Vis hele sitatet...
...og nettopp dette er problemet...
Sist endret av Antagonist; 29. mars 2014 kl. 20:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg syns psykoaktivt er et jævlig vagt begrep, helt klart like vagt som mangel. Psykonaut og psykolog er to helt forskjellig ting selv om de deler noen bokstaver..

Ellers er spørsmålet ditt egentlig (ser bort fra sjokolade og anmeldelser) :

Hvorfor er det ulovlig med dette stoffet i ren form, som finnes lovlig i sjokolade?

Og det er vel fordi det har et helt annet skadepotensiale i rent form ?

Håper du får medieomtale i forbindelse med brevet, fordi jeg syns også det er feil at en masse stoffer vi har i dagligvarer skal være ulovlig.. det blir som å tillate et maleri men å forby å ha en stor dunk maling.. tror det vil være bra for "saken" at lovgivningen fremstår arkaisk og overbeskyttende.
Sist endret av meaculpaUIO; 29. mars 2014 kl. 20:21.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Poenget er at den naturlige språklige forståelse av 'psykoaktivt' trenger ikke være dekkende for hva lovgiver egentlig har ment. Og ja, forarbeidene må du sjekke ut. Ellers kan du få et spydig svar av politijuristen. Hilsen jusstudent
Vis hele sitatet...
Jeg fant definisjonen i et tidligere innlegg av Dodecha:

Med psykoaktiv effekt menes effekt på sentralnervesystemet i form av stimulering eller
nedstemthet med minst én av følgende virkninger: hallusinasjoner, forstyrrelser i motoriske
funksjoner, tenkning, adferd, oppfattelse eller sinnsstemning.
Med blandinger menes oppløsninger, fortynninger, ekstrakter, konsentrater, tinkturer og
produkter av enhver art, herunder farmasøytiske preparater, samt bearbeidede former av de aktuelle stoffer, droger, planter og sopper, forutsatt at bearbeidelsen ikke fører til en kjemisk
endring av stoffene.
Vis hele sitatet...
Dette er helt i tråd med den normale forståelsen av "psykoaktiv effekt".

Her er en forskningsartikkel om temaet:

Chocolate: Food or Drug?

Her er "Abstract":

Although addictive behavior is generally associated with drug and alcohol abuse or compulsive sexual activity, chocolate may evoke similar psychopharmacologic and behavioral reactions in susceptible persons. A review of the literature on chocolate cravings indicates that the hedonic appeal of chocolate (fat, sugar, texture, and aroma) is likely to be a predominant factor in such cravings. Other characteristics of chocolate, however, may be equally as important contributors to the phenomena of chocolate cravings. Chocolate may be used by some as a form of self-medication for dietary deficiencies (eg, magnesium) or to balance low levels of neurotransmitters involved in the regulation of mood, food intake, and compulsive behaviors (eg, serotonin and dopamine). Chocolate cravings are often episodic and fluctuate with hormonal changes just before and during the menses, which suggests a hormonal link and confirms the assumed gender-specific nature of chocolate cravings. Chocolate contains several biologically active constituents (methylxanthines, biogenic amines, and cannabinoid-like fatty acids), all of which potentially cause abnormal behaviors and psychological sensations that parallel those of other addictive substances. Most likely, a combination of chocolate's sensory characteristics, nutrient composition, and psychoactive ingredients, compounded with monthly hormonal fluctuations and mood swings among women, will ultimately form the model of chocolate cravings. Dietetics professionals must be aware that chocolate cravings are real. The psychopharmacologic and chemosensory effects of chocolate must be considered when formulating recommendations for overall healthful eating and for treatment of nutritionally related health issues.
Vis hele sitatet...
Jeg visste ikke at sjokolade inneholder "cannabinoid-like fatty acids". Er det noen som vet mer om dette? Det kan godt være at noen av disse også går under den nye narkotikaloven, men vi trenger nok en ekspert på kjemi for å avgjøre det. Serotonin er i alle fall avledet av tryptamin, og dopamin vil jeg tro går under "fenetylamin"-paragrafen...
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Det er sant, , og det er som sagt én tolkning av loven (som jeg forsåvidt er enig i)
Vis hele sitatet...
Det er ikke et spørsmål om tolkning, men om å lese hva som faktisk står i lovteksten. Det står ingen steder at fenetylamin (2-fenyletan-1-amin) er et narkotikum, men at enhver kjemisk forbindelse som strukturelt er avledet av 2-fenyletan-1-amin er å regne som narkotika.
Altså er 2C-B, som har den kjemiske betegnelsen 2,5-dimetoksy-4-bromfenetylamin, narkotika. Det samme gjelder f.eks. allyleskalin (3,5-dimetoksy-4-(allyloksy)fenetylamin) og eskalin (3,5-dimetoksy-4-etoksyfenetylamin).
Fenetylamin i seg selv er ikke annet enn et alkaloid, og er i følge Wikipedia ikke klassifisert som verken narkotika, legemiddel eller et helseskadelig substans.

Sitat av Antagonist Vis innlegg
Hvis vi antar at denne er riktig (som jeg tror den er) men brukeren "Katsu" er uenig, og mener at f.eks etizolam er ulovlig fordi brotizolam er ulovlig, fordi disse tilhører samme kjemiske gruppe, selv om ingen av gruppene 1-10 dekker etizolam (så vidt jeg kan se).
Vis hele sitatet...
Jeg mener Katsu tar feil, Dodecha forklarte hvorfor:
Jeg tror du har missforstått, i høringsnotatene nevnes det aldri at man skal regne gruppene enkeltstoff på listen tilhører som grupper definert som Narkotika.
Vis hele sitatet...

Sitat av Antagonist Vis innlegg
Ellers inneholder hjernen blant annet DMT, endorfiner, dopamin, serotonin etc...
Vis hele sitatet...
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Serotonin er et tryptamin og VI er faktisk alle vandrende narkotika. I teorien kan jeg anmelde meg selv for å være i besittelse av hjernen min, som inneholder et stoff som er avledet av tryptamin (serotonin).
Vis hele sitatet...
Dette skal jeg saktens si meg enig i, men det blir allikevel ganske tullete å diskutere hvorvidt det er mulig å anmelde noen for å ha narkotika i hjernen sin. Det handler om å bruke sunn fornuft, og aldri i verden om du blir dømt for besittelse av DMT og tryptaminderivater.
Sist endret av Samleieobjekt; 29. mars 2014 kl. 20:38.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Jeg syns psykoaktivt er et jævlig vagt begrep, helt klart like vagt som mangel. Psykonaut og psykolog er to helt forskjellig ting selv om de deler noen bokstaver..

Ellers er spørsmålet ditt egentlig (ser bort fra sjokolade og anmeldelser) :

Hvorfor er det ulovlig med dette stoffet i ren form, som finnes lovlig i sjokolade?

Og det er vel fordi det har et helt annet skadepotensiale i rent form ?

Håper du får medieomtale i forbindelse med brevet, fordi jeg syns også det er feil at en masse stoffer vi har i dagligvarer skal være ulovlig.. det blir som å tillate et maleri men å forby å ha en stor dunk maling.. tror det vil være bra for "saken" at lovgivningen fremstår arkaisk og overbeskyttende.
Vis hele sitatet...
Hvis du ser innlegget over er "psykoaktiv effekt" definert, og helt i tråd med den oppfatningen "folk flest" har av det. Det er ikke veldig vagt; hvis et stoff påvirker prosesser i hjernen er det psykoaktivt Ellers er det greit å ha en jusstudent her, for jeg lurer litt på det juridiske rundt selve anmeldelsen. For det første må jeg ha det kjemiske på plass, altså å finne et stoff som definitivt går under "narkotika" i det nye lovverket, og jeg vurderer å anskaffe én tablett med etizolam som innhold og levere den inn i samme slengen, om ingen kan vise at det går inn under loven. Det hadde vært greit for å vise hvor tilfeldig loven rammer.

Ellers er det godt å se at du som meg er enig i prinsippet om at lover skal være forutsigbare (og helst forståelige for vanlige folk), og at vage lover ikke har noe å gjøre i en rettstat

Jeg setter hele greia på spissen for å statuere hvordan den nye loven gir alt for stort rom for tolkning, så du har rett i at det ikke egentlig dreier seg om sjokolade, bananer og kiwi

Når du først er her...

Hvis jeg anmelder meg selv, kan jeg da anke videre uansett? Har politiet noen mulighet til å henlegge saken (for den er jo åpenbart idiotisk, men det er ikke poenget) selv om jeg anker uansett utfall? Og det er kun den som blir anmeldt (meg, igjen) som står i fare for å få bot etc. i en vanlig straffesak? Jeg vil jo etter all sannsynlighet bli frikjent, og sånn som jeg har forstått det er saksomkostninger noe som gjelder søksmål?

Kan du gi meg noen tips om hvordan jeg bør gå frem rent juridisk? Jeg vil tro at jeg kan finne en grei advokat som prinsippielt er enig med meg på sikt, men det er greit å ha utelukket flest mulige "fallgruver" først...

Takk for hjelp og innspill

Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Det er ikke et spørsmål om tolkning, men om å lese hva som faktisk står i lovteksten. Det står ingen steder at fenetylamin (2-fenyletan-1-amin) er et narkotikum, men at enhver kjemisk forbindelse som strukturelt er avledet av 2-fenyletan-1-amin er å regne som narkotika.
Altså er 2C-B, som har den kjemiske betegnelsen 2,5-dimetoksy-4-bromfenetylamin, narkotika. Det samme gjelder f.eks. allyleskalin (3,5-dimetoksy-4-(allyloksy)fenetylamin) og eskalin (3,5-dimetoksy-4-etoksyfenetylamin).
Fenetylamin i seg selv er ikke annet enn et alkaloid, og er i følge Wikipedia ikke klassifisert som verken narkotika, legemiddel eller et helseskadelig substans.


Jeg mener Katsu tar feil, Dodecha forklarte hvorfor:

Dette skal jeg saktens si meg enig i, men det blir allikevel ganske tullete å diskutere hvorvidt det er mulig å anmelde noen for å ha narkotika i hjernen sin. Det handler om å bruke sunn fornuft, og aldri i verden om du blir dømt for besittelse av DMT og tryptaminderivater.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg i at Dodecha har rett i sin tolkning, men igjen, det at Katsu var så sikker viser jo bare at det ER rom for tolkning (som igjen er grunnen til at derivatloven falt). Jeg har tidligere spurt om etizolam her og fikk da som svar at siden det var et annet stoff på listen som også var at thienodiazepin, ergo er etizolam, som også er et thienodiazepin ulovlig. Det hadde vært interessant å høre folks meninger angående dette. Hvis Dodecha har rett (noe jeg også tror) så er faktisk etizolam ikke å regne som narkotika, så vidt jeg kan se. Det er mulig jeg har gått glipp av noe, for man skal være ganske dreven i kjemi for å forstå samtlige definisjoner av "grupper" (jeg er som sagt over gjennomsnittet, men langt unna noen ekspert i organisk kjemi)

Jeg er "etter den nye definisjonen" (som sagt har jeg endret mening om fenetylamin i sjokolade) enig med deg i at det fenetylaminet, men ifølge erowid inneholder sjokolade også serotonin, eller 5-hydroxytryptamin som definitivt faller under punkt 10. Jeg viste også til en forskningsrapport i for et par innlegg siden som nevnte cannabinoid-like fatty acids og for alt jeg vet kan dette gå under en av "gruppene", og det står i klartekst at det gir "cravings"

Jeg er selvfølgelig helt enig i deg at jeg aldri kommer til å bli dømt for å være i besittelse av DMT, serotonin, dopamin (fenetylamin) og endorfiner (selv om jeg definitivt er det) men som jeg sier i tidligere innlegg; dette dreier seg ikke om et ønske å bli dømt, men for å sette ting på spissen for å vise hvor umulig det er for "vanlige personer" å forholde seg til lovverket. Jeg hadde også et sitat om "rettsstat" som kan være interessant

Jeg er fornuftig sett 100% enig med deg i at det blir for dumt, men det er litt av poenget Uaxed hadde et godt innlegg som også gikk ut mot vage og uforståelige lover, som bryter med legalitetsprinsippet. Når lovene er utarbeidet slik at politiet i TEORIEN kan arrestere hvem som helst for narkotikalovbrudd er det et demokratisk problem.

Det handler ikke om "sunn fornuft" (jeg er ikke dum, og det strider mot all sunn fornuft at sjokolade skal kunne regnes som narkotika), men om viktige prinsipper i en rettstat.

En annen ting du glemmer er at så vidt jeg vet kan anmelder (meg) anke en eventuell frifinnelse. Det er liten tvil om at jeg blir frifunnet, men det handler om å sette fokus på at det blir utarbeidet lover som er så å si umulig å forstå seg på for folk flest, og ikke minst gir politiet mandat til å straffe hvem som helst. Det er en prinsippsak.
Sist endret av Antagonist; 29. mars 2014 kl. 20:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Du anmelder deg selv, og så vurderer politiet om de har nok til en påtale eller om de må etterforske forholdet. Du kan ikke "anke" en henleggelse på samme måte du anker en avgjørelse, kjennelse eller dom. Du klager i så fall på henleggelsen. Men det har du ihvertfall adgang til å gjrøe.

Jeg tipper at du enten ikke får svar eller et svar der det blir sagt at det å kjøpe og oppbevare sjokolade ikke er et straffbart forhold.

Ellers regner med at du ikke mener at man turer og får halliser av sjokolade? Og da mener jeg at "bevisene" dine på at sjokolade er psykoaktiv på den måten de sikter til "...forstyrrelser i motoriske
funksjoner, tenkning, adferd, oppfattelse eller sinnsstemning. "

Er veldig svake. Og så vet du jo at i Norge ikke er et slags teknokrati der forskning styrer politikk og lovgivning.. så det holder ikke at en kanadisk forsker sier at rottene i labben hans blir hyper a sjokolade.

Og så er det jo dette med at virkestoffet ikke er uttrykkelig nevnt? Som noen nevner her?
Sist endret av meaculpaUIO; 29. mars 2014 kl. 21:46.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Du anmelder deg selv, og så vurderer politiet om de har nok til en påtale eller om de må etterforske forholdet. Du kan ikke "anke" en henleggelse på samme måte du anker en avgjørelse, kjennelse eller dom. Du klager i så fall på henleggelsen. Men det har du ihvertfall adgang til å gjrøe.

Jeg tipper at du enten ikke får svar eller et svar der det blir sagt at det å kjøpe og oppbevare sjokolade ikke er et straffbart forhold.

Ellers regner med at du ikke mener at man turer og får halliser av sjokolade? Og da mener jeg at "bevisene" dine på at sjokolade er psykoaktiv på den måten de sikter til "...forstyrrelser i motoriske
funksjoner, tenkning, adferd, oppfattelse eller sinnsstemning. "

Er veldig svake. Og så vet du jo at i Norge ikke er et slags teknokrati der forskning styrer politikk og lovgivning.. så det holder ikke at en kanadisk forsker sier at rottene i labben hans blir hyper a sjokolade.

Og så er det jo dette med at virkestoffet ikke er uttrykkelig nevnt? Som noen nevner her?
Vis hele sitatet...
Det siste du skriver skjønner jeg ikke hva du mener med, ettersom narkotikalisten også inkluderer grupper og f.eks serotonin (5-hydroxytryptamin) er avledet av "tryptamin" (punkt 10).

Hadde forskning styrt politikk og lovgivning hadde f.eks homofili aldri vært forbudt, ei heller f.eks cannabis (for å ta et eksempel, men det er ikke fordi jeg er FOR cannabis men fordi det er forsket mye på det).

Ellers så feilsiterer du teksten...

Med psykoaktiv effekt menes effekt på sentralnervesystemet i form av stimulering eller
nedstemthet med minst én av følgende virkninger
: hallusinasjoner, forstyrrelser i motoriske
funksjoner, tenkning, adferd, oppfattelse eller sinnsstemning.
Vis hele sitatet...
Sjokolade påvirker sinnstemning og det har en effekt på sentralnervesystemet i forhold til stimulering.
Sist endret av Antagonist; 29. mars 2014 kl. 22:07.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Jeg henger meg på.
Jeg har sensurert navnet mitt og alt annet, men dette brevet blir sendt avgårde i morgen sammen med en plate crispo.

SPOILER ALERT! Vis spoiler

Ola Nordmann
Norgesveien 26
0000 GOKK

Gjøvik Politidistrikt
Postboks 54
2801 Gjøvik

Tilståelse av lovbrudd

Jeg tilstår herved å ha brutt narkotikalovgivningen.
Jeg henviser til narkotikaforskriften $3 bokstav c:

"blandinger (flytende, i fast form eller i gassfase) med innhold som nevnt i bokstav a) eller b).
Med psykoaktiv effekt menes effekt på sentralnervesystemet i form av stimulering eller nedstemthet med minst én av følgende virkninger: hallusinasjoner, forstyrrelser i motoriske funksjoner, tenkning, adferd, oppfattelse eller sinnsstemning.
Med blandinger menes oppløsninger, fortynninger, ekstrakter, konsentrater, tinkturer og produkter av enhver art, herunder farmasøytiske preparater, samt bearbeidede former av de aktuelle stoffer, droger, planter og sopper, forutsatt at bearbeidelsen ikke fører til en kjemisk endring av stoffene."

Jeg har i løpet av 2014 spist fire plater sjokolade.
Sjokolade inneholder psykoaktive fenetylaminer, og fenetylaminer er i samme "gruppe" som f.eks MDMA og MDA.
Jeg vil gjerne at saken etterforskes, og at jeg blir straffet for dette lovbruddet.

Vedlagt er den faste formen som inneholder psykoaktive fenetylaminer; En plate Crispo.
Imøteser svar snarest.

___________________________
Ola Nordmann, GOKK, 28.03.2014
Vis hele sitatet...
Om det ikke har blitt bemerket tidligere i tråden så bruker du dollartegn og ikke paragraftegn her, det sikkert nok til at brevet ditt blir lagt i "midlertidig buffer lager" før det så overleveres til permanent oppbevaring på nærmeste resirkuleringsanlegg.
Sist endret av elkjip; 29. mars 2014 kl. 22:20.
Egentlig vil jeg si at hele denne tråden er bevis på at narkotikaforskriften er for vag. Det at så mange folk ikke kommer til enighet over hva som defineres som narkotika er et tegn på dette. Hvis loven hadde vært klar, ville det vært åpenbart hva som er narkotika og hva som ikke er det, uten tolkninger som går fra at bare de i narkotikalisten er narkotika, til at alt som har psykoaktiv effekt (alle stoffer som finnes), er narkotika. Det er et prinsipp at lover skal være enkle å forstå og ha lite rom for tolkning, og dette (med bevis i denne tråden), er åpenbart ikke tilfelle.
Sitat av elkjip Vis innlegg
Om det ikke har blitt bemerket tidligere i tråden så bruker du dollartegn og ikke paragraftegn her, det sikkert nok til at brevet ditt blir lagt i "midlertidig buffer lager" før det så overleveres til permanent oppbevaring på nærmeste resirkuleringsanlegg.
Vis hele sitatet...
Oi, det stemmer faktisk. Jaja, får nå se om de er like nazi som deg da
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Det siste du skriver skjønner jeg ikke hva du mener med, ettersom narkotikalisten også inkluderer grupper og f.eks serotonin (5-hydroxytryptamin) er avledet av "tryptamin" (punkt 10).

Hadde forskning styrt politikk og lovgivning hadde f.eks homofili aldri vært forbudt, ei heller f.eks cannabis (for å ta et eksempel, men det er ikke fordi jeg er FOR cannabis men fordi det er forsket mye på det).

Ellers så feilsiterer du teksten...



Sjokolade påvirker sinnstemning og det har en effekt på sentralnervesystemet i forhold til stimulering.
Vis hele sitatet...
Jo jo, greit nok at det påvirker sentralnervesystemet. Men kan man egentlig snakke om en psykoaktiv effekt som er stor nok til at det er dekkende å kalle den det?

Eller sammenligner du egentlig kaffe med dextro?
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Jo jo, greit nok at det påvirker sentralnervesystemet. Men kan man egentlig snakke om en psykoaktiv effekt som er stor nok til at det er dekkende å kalle den det?

Eller sammenligner du egentlig kaffe med dextro?
Vis hele sitatet...
Forholder vi oss ikke til juridiske definisjoner her? Jeg er jo opplagt klar over at det er større psykoaktiv effekt av f.eks LSD enn av sjokolade, men begge to har en psykoaktiv effekt. Det er så vidt jeg kan se ikke satt noen grense noen plass på hvor stor denne må være, og ingrediensene i sjokolade er "veldig sterke" (MDMA virker f.eks ved å frigjøre et lass serotonin), men i veldig utblandet form.

For å si det igjen; dette handler ikke om hva JEG mener, men politi og tollvesen har tatt seg rimelig godt til rette med veldig vage og uspesifikke paragrafer tidligere (og tidvis ikke-eksisterende, rent finne-på lov), så jeg gjør det for å sette det på spissen

Kan noen fortelle meg om etizolam faller inn under noen av de ti gruppene som er på narkotikalisten?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/83/Etizolam.svg/500px-Etizolam.svg.png

Så vidt jeg ser (kan ringe tollvesenet på mandag, men tviler på de sitter med doktorgrader i organisk kjemi der og at jeg får et riktig svar derfra) så faller ikke dette inn under noen av de ti spesifiserte gruppene av narkotika...

Igjen er jeg takknemlig for alle "on topic" innlegg, enten det er argumenter for eller mot, men hold dere til det rent juridiske og det rent kjemiske (slik som f.eks Dodecha har gjort).

Ellers understreker du jo litt poenget når du (som jusstudent) lurer på om man kan snakke om en psykoaktiv effekt som er "stor nok". Hvem avgjør det, og på hvilket grunnlag? For meg som "vanlig person" er det umulig å vite hva som er "nok".

Jeg har som tidligere nevnt en bekjent som er jurist og jobber med å utarbeide disse lovene, som jeg har tenkt å ta en prat med (ikke at jeg forventer at h*n kan svare på disse spørsmålene heller).

Hvis jeg skulle ringe noen for å få svar på hvilke spørsmål som faller inn under bestemmelsene, hvem bør jeg ringe for å få et mest mulig kompetent svar? De hos politiet vet vel knapt hva et fenetylamin er, "narkotika er narkotika", og jeg ser ikke poenget med å ringe dit...
Sist endret av Antagonist; 30. mars 2014 kl. 04:55.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Etizolam faller ikke under en av de definerte gruppene i Narkotikaforskriften, den nermeste kandidaten er vel Benzoylindol-gruppen, men forskjellene er for store til at Etizolam som er et thienodiazepin er med i gruppen.
Sist endret av Dodecha; 30. mars 2014 kl. 22:05. Grunn: skrivefeil
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Etizolam faller ikke under en av de definerte gruppene i Narkotikaforskriften, den nermeste kandidaten er vel Benzoylindol-gruppen, men forskjellene er for store til at Etizolam som er et thienodiazepin.
Vis hele sitatet...
Takk, det var det jeg og kom frem til. Man skal dog være rimelig god ekspert på organisk kjemi for å avgjøre om et stoff faller inn under de ti gruppene? Hvordan er det meningen at vanlige folk skal kunne avgjøre om import av et stoff er brudd på narkotikaloven eller ikke? Jeg tror ikke akkurat de som sitter i tollen reagerer med "etizolam ja, det er vel strengt talt ikke avledet av benzoylindol, og det er heller ikke en sykloalkylmetyl-gruppe i indolringens 1-posisjon, slik jeg først trodde...nei, dette faller ikke under narkotikalisten..."

Det er interessant at "vanlige" folk tolker loven så forskjellig, og jeg forstår begge tolkningene, men som nevnt tror jeg også Dodecha sin tolkning er rett. Det står eksplisitt "grupper av stoffer", og når det er oppført nettopp ti grupper av stoffer nederst, så er det naturlig å tolke det dit.

Problemet med narkotikaloven slik den fremstår nå er at det rett og slett er umulig å forholde seg til den for vanlige folk som vil lovlig importere medisin/kosttilskud til eget forbruk innen EØS. Selv jeg, som har hatt (litt) kjemi på høyere nivå sliter med dette.

Som Flue skrev i et tidligere innlegg, så kunne man før se på innholdet i et kosttilskudd, se om det sto på narkotikalisten og så i alle fall være klar over at de ikke med lovlig hjemmel kunne ta deg for brudd på narkotikaloven. Slik det er nå er det i praksis umulig for en privatperson å avgjøre om f.eks GABA eller 5-htp regnes som narkotika. Hvordan i alle dager skal en privatperson avgjøre om kosttilskudd/medisin bestilt fra utlandet faller inn under disse bestemmelsene? Det er greit nok at de kanskje ikke er så vage som jeg først trodde, men f.eks er 5-htp (5-hydroxytryptofan) et tryptamin, og faller dermed (?) inn under punkt 10. "avledet av tryptamin". At det har en psykoaktiv effekt er også litt vagt, da det bare er en "precursor" for det nå narkotiske stoffet "serotonin" som også er et tryptamin, men det brukes jo for sine psykoaktive effekter.

Et annet eksempel er melatonin, som åpenbart har en "psykoaktiv effekt", som også er et tryptamin.

Hvordan skal Helga på 46 som sliter med søvnen vite at hun blir narkotikalovbryter (per definisjon) i det øyeblikket hun bestiller 5-htp fra en kostholdsbutikk i England, når det ikke spesifikt står oppført på noen liste og ikke åpenbart er narkotika?

En annen lov som burde være diskutert er "legemiddelloven", for den er så vag som man får det. Etter min erfaring er det helt tilfeldig om man får brev om å "sende inn resept", og jeg bestilte melatonin en gang (som er reseptbelagt i Norge) og det gikk rett gjennom, selv om det var kontrollert. Jeg har også bestilt (som nevnt tidligere i tråden) en "migreneblanding" av paracet, ibuprofen og koffein, men da fikk jeg beskjed om å sende inn en resept. Dette er reseptfrie produkter, så hvorfår får jeg plutselig beskjed om å sende inn resept? Det var ikke snakk om store mengder i noen av tilfellene. Den fortjener egentlig en egen tråd, men den har jo vært tollernes "catch all" frem til nå, så den fortjener egentlig litt omtale her.

"Her er noen tabletter jeg ikke vet hva er...jeg tror vi bare sier at det er et reseptpliktig legemiddel og sender krav om resept til mottaker, så får vi gjort en god gjerning og hindret et stoff vi ikke aner noe om å havne i hendene på et annet menneske."

Hvordan tenker de at vanlige folk skal skjønne at etizolam ikke er definert som narkotika, mens 5-htp, tryptofan (α-karboxyltryptamin) og melatonin er narkotika?

De kunne omtrent like godt bare skrevet

"Som narkotika menes alle stoffer vi synes er narkotika, og det eneste du kan gjøre for å være sikker er å ikke bestille noe fra utlandet. Sjokolade er ikke narkotika, for det synes vi ikke er narkotika..."

Lover som gir rom for så mye synsing har jeg problemer med.

Edit:

Hvor ringer man for å få snakke med en ekspert i organisk kjemi som kan avgjøre om en eller annen kjemisk forbindelse er å anse som narkotika?

Slik det er nå er det komplett umulig for "vanlige folk" å vite om det man bestiller er narkotika eller ikke.

Det hadde vært uendelig mye bedre om de hadde gjort det lettere å føre opp nye stoffer fortløpende, så man hadde en klart definert liste over "narkotika", i stedet for å ta med ti grupper som nesten ingen, og garantert ikke tollerne eller politi (har aldri møtt noen der som forstår seg på kjemi) kan forholde seg til.
Sist endret av Antagonist; 30. mars 2014 kl. 21:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Antagonist Vis innlegg

I motsetning til deg røyker jeg ikke, så jeg bestilte aldri noen RCer (vet ikke om du gjorde det heller)..
Vis hele sitatet...
Du røyker kanskje ikke .Men jeg vet ikke helt om jeg liker hvordan du presenterer deg som den rene supermann som bare er ute etter statens beste helt uten egeninteresse. Jeg beklaget at jeg anklaget deg for å ha benyttet rusmidler tidligere siden du ble så sint. Etter at du skrev:

Uansett, om det hadde vært slik at du hadde prøvd dette, så er både jeg og han under meg, og tydeligvis han som har gitt KP enig i at cola i Norge er oppskrytt. Jeg har i teorien prøvd to ganger, og begge ganger var fra meget robuste kilder, den ene gangen fikk jeg høre av selger (på kompisvis) at denne var så bra at han vurderte å begynne på igjen (han hadde tidligere et kanskje litt høyt forbruk og sluttet). Alt annet jeg fikk fra denne kilden var topp kvalitet, så jeg har ingen grunn til å betvile at dette var gode saker etter norsk standard, men for meg var det totalt antiklimaks. Siden det er et hvitt pulver er det jo utrolig lett å putte inn cuts, og uten MS-GC er det umulig å bestemme renheten, men han var dreven og mente at dette var "skikkelig bra saker".
Vis hele sitatet...
I denne tråden. Tydeligvis har du erfaring bed både kokain og "andre" saker, og gode kontakter i følge deg selv. Du får gjerne si at det ikke har noe med saken å gjøre. Men i en diskusjonen tidligere var det faktisk et poeng å vite hva motivet for denne anmeldelsen var. Du er åpenbart også ute etter legalisering for å kunne benytte slike stoffer selv.
Sitat av murloc Vis innlegg
Du røyker kanskje ikke .Men jeg vet ikke helt om jeg liker hvordan du presenterer deg som den rene supermann som bare er ute etter statens beste helt uten egeninteresse. Jeg beklaget at jeg anklaget deg for å ha benyttet rusmidler tidligere siden du ble så sint. Etter at du skrev:



I denne tråden. Tydeligvis har du erfaring bed både kokain og "andre" saker, og gode kontakter i følge deg selv. Du får gjerne si at det ikke har noe med saken å gjøre. Men i en diskusjonen tidligere var det faktisk et poeng å vite hva motivet for denne anmeldelsen var. Du er åpenbart også ute etter legalisering for å kunne benytte slike stoffer selv.
Vis hele sitatet...
Du må gjerne tillegge meg de motivene du vil, og jeg står for alt jeg har skrevet på freak, blant annet at jeg er mot straff for rusbruk. Det jeg svarte deg på (som er helt korrekt) er at det både er fullstendig off topic og skivebom å kalle meg stoner.

Jeg har i alle innleggene der jeg diskuterer legalisering (og det er mange) argumentert for at det vil være for det beste for staten å bruke ressursene på andre ting enn det jeg kaller "offerløs kriminalitet". Jeg har aldri presentert meg som noen supermann, men må få lov til å reagere når du kaller meg "stoner" som er så riv ruskende galt som det kan bli. Jeg har ikke rørt cannabinoider på 10 år, selv om jeg har "kontakter" og har venner som røyker.

Uansett, dette har ingen ting å gjøre i en tråd som handler jus, så du får lage en egen tråd der du diskuterer meg som person om du vil det. Jeg vil at denne tråden skal handle om det nye regelverket, som favner veldig bredt, og f.eks definerer alle tryptaminer som narkotika om de har "psykoaktiv effekt". 5-htp er et eksempel på et tryptamin med psykoaktiv effekt som selges som helsekost i andre land, og som trolig ville gått rett gjennom tollen her på en god dag, men med en gretten toller og et politi uten høy oppklaringsprosent denne uken har de faktisk lovlig hjemmel til å ta deg for brudd på narkotikaloven om du er i besittelse av 5-htp, som regnes som et kosttilskudd i stort sett hele Europa.

Jeg hadde også store problemer med legemiddelloven som ble brukt fra derivatloven ble opphevet til å kreve resept på "alt" som ble stoppet, uten noen klar hjemmel i legemiddelloven. Denne loven rammet aldri meg selv, men jeg synes likevel en rettstat skal ha lover som er forutsigbare, der jeg på forhånd kan vite 100% sikkert om jeg begår et lovbrudd, eller om et legemiddel er "reseptpliktig". For min del gir jeg F i loven (sivil ulydighet, om du vil) og prøver kokain om jeg vil (som sagt har jeg prøvd to ganger), så får du sitte der med hasjen din og se ned på meg for det... Jeg har aldri forsøkt å legge skjul på noe, men ønsket at denne tråden skulle handle om den nye loven og ikke meg og mine bekjente.

Tillegg:

Uaexed hadde også et fint innlegg, der han skrev at det er helt på trynet at man skal bli kalt narkis og stoner fordi man mener at narkotikapolitikken bør endres. Det å bli feilaktig kalt "stoner" av en som faktisk røyker selv var det jeg reagerte på. Lenge før jeg hadde rørt noe "illegalt" var jeg en motstander av krigen mot narkotika.

I dag tidlig sendte jeg mail til legemiddelverket for å spørre om de hadde noen med doktorgrad i kjemi som kunne svare på om et gitt stoff var "narkotika" eller ikke, men jeg har ikke fått noe svar enda. Jeg har også spurt en bekjent som har mastergrad i kjemi, men han har sikkert ikke hatt tid til å se på det. Jeg mener prinsippielt at lovene skal være forståelige for normale folk, og det er ikke den nye narkotikaforskriften. Jeg siterer språkrådet:

Hvis språket i loven er vanskelig, kan dette prege for eksempel et vedtaksbrev i så stor grad at innholdet blir vanskelig å gripe, og mottakeren går glipp av informasjon om rettigheter og plikter. Derfor er det viktig at lovtekstene, som saksbehandlerne baserer seg på i sitt daglige arbeid, er klare. Samtidig er det viktig å understreke at ikke alle tekster kan være enkle. I boken Lovteknikk og lovforberedelse skriver Justisdepartementet at «... det [bør] stilles større krav til enkelhet og lettfattelighet i en lov som henvender seg til allmennheten, enn i en lov som er beregnet på folk med spesielle forutsetninger for å forstå lovteksten».
Dersom en leser må ha spesielle forutsetninger for å forstå en lov eller en forskrift, må vi forutsette at det blir laget informasjonsmateriell som forklarer alle relevante sider ved saken på en forståelig måte. Framstillingen av rettigheter og plikter i slikt informasjonsmateriell må være korrekt og forståelig. Normalt er det saksbehandlernes oppgave å tilrettelegge informasjonen for publikum. Det er en stor og viktig oppgave.
Vis hele sitatet...
Tidligere var loven forståelig for folk med "ganske god greie på kjemi". Slik det er i dag vil jeg tro du blir tatt for "narkotikalovbrudd" om du bestiller etizolam, til tross for at det ikke er noen lovhjemmel for det, men fordi tollerne har fått en slags "catch-all"-lov som i praksis gir dem lov til å kalle akkurat hva de vil for "narkotika". Jeg tviler på at tollerne som gjør denne jobben forstår nok kjemi til å vite at f.eks "etizolam" faller utenfor denne lovgivningen, som Dodecha skriver og som det er en viss enighet om i denne tråden. Nå tør jeg ikke å si med 100% sikkerhet at det faller utenfor enda (jeg har ikke fått svar fra verken han med mastergrad i kjemi, eller legemiddelverket, og jeg stoler ikke 100% på Dodecha, selv om jeg med min "kjemi på et litt høyere nivå enn videregående" tror han har rett).
Sist endret av Antagonist; 31. mars 2014 kl. 23:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei, jeg var nysgjerrig selv når det gjelder etizolam, så jeg ringte til legemiddelverket og fikk til slutt snakke med en kompetent person, Anne Cathrine Vestrheim, PhD, cand.pharm. Altså, farmakolog med doktorgrad.

Hun bekreftet at etizolam IKKE er et narkotisk stoff... som igjen bringer meg videre til dette:

Bøtelagt for ulovlig pilleimport (artikkel fra 2012)

I august i år bestilte kvinnen i 20-årene 10 tabletter som inneholder legemiddelet Etizolam fra et firma i Storbritannia. Pillene ble sendt i posten, men ble stoppet av Tollvesenet.

Deretter tok politiet over saken, og de har nå ilagt kvinnen en bot på 5.000 kroner for ulovlig import av legemidler.

Etizolam bedøver sentralnervesystemet, og brukes blant annet til å behandle søvnløshet og for lindring av angst og panikkanfall.
Vis hele sitatet...
Hva ER dette for noe? Hva i alle dager fikk hun bot for? Storbritannia er definitivt en del av EØS, og man har lov til å importere legemidler for 3 måneder til eget forbruk. Jeg fikk til og med beskjed om at etizolam markedsføres i Italia, og at man dermed kan søke om å få det på "spesialresept" av lege.

Så vidt jeg kan se er dette enten kunnskapsløshet, eller så er det maktmisbruk av politiet der de håper på at hun stakkars jenta skal betale 5000 (!) i bot for 20 tabletter som hun lovlig har innført...
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Du må gjerne tillegge meg de motivene du vil, og jeg står for alt jeg har skrevet på freak, blant annet at jeg er mot straff for rusbruk. Det jeg svarte deg på (som er helt korrekt) er at det både er fullstendig off topic og skivebom å kalle meg stoner.

Jeg har i alle innleggene der jeg diskuterer legalisering (og det er mange) argumentert for at det vil være for det beste for staten å bruke ressursene på andre ting enn det jeg kaller "offerløs kriminalitet". Jeg har aldri presentert meg som noen supermann, men må få lov til å reagere når du kaller meg "stoner" som er så riv ruskende galt som det kan bli. Jeg har ikke rørt cannabinoider på 10 år, selv om jeg har "kontakter" og har venner som røyker.
Vis hele sitatet...
Først og fremst så kalte jeg ikke deg spesifikt for stoner. Jeg sa at det var tullete om en gjeng stonere skulle renne ned politikammer over hele Norge for og anmelde seg selv for sjokoladebruk. Det ble insinuert at du var en av de, og det beklaget jeg for. Men når du senere skriver at du regelmessig bruker rusmidler så ser jeg jo at det jeg sa var riktig nok, bare feil rusmiddel. Om du vil være hårsår for det så blir det din sak. Og motivet spiller inn på hvor tøvete jeg synes denne "aksjonen" er.

Sitat av Antagonist Vis innlegg
Uansett, dette har ingen ting å gjøre i en tråd som handler jus, så du får lage en egen tråd der du diskuterer meg som person om du vil det. Jeg vil at denne tråden skal handle om det nye regelverket, som favner veldig bredt, og f.eks definerer alle tryptaminer som narkotika om de har "psykoaktiv effekt". 5-htp er et eksempel på et tryptamin med psykoaktiv effekt som selges som helsekost i andre land, og som trolig ville gått rett gjennom tollen her på en god dag, men med en gretten toller og et politi uten høy oppklaringsprosent denne uken har de faktisk lovlig hjemmel til å ta deg for brudd på narkotikaloven om du er i besittelse av 5-htp, som regnes som et kosttilskudd i stort sett hele Europa.

Jeg hadde også store problemer med legemiddelloven som ble brukt fra derivatloven ble opphevet til å kreve resept på "alt" som ble stoppet, uten noen klar hjemmel i legemiddelloven. Denne loven rammet aldri meg selv, men jeg synes likevel en rettstat skal ha lover som er forutsigbare, der jeg på forhånd kan vite 100% sikkert om jeg begår et lovbrudd, eller om et legemiddel er "reseptpliktig". For min del gir jeg F i loven (sivil ulydighet, om du vil) og prøver kokain om jeg vil (som sagt har jeg prøvd to ganger), så får du sitte der med hasjen din og se ned på meg for det... Jeg har aldri forsøkt å legge skjul på noe, men ønsket at denne tråden skulle handle om den nye loven og ikke meg og mine bekjente.
Vis hele sitatet...
Jeg ser da ikke ned på deg på noen måte. Hvis du vil kalle meg stoner fordi jeg røyker en gang i blant så synes jeg det er helt greit. Jeg legger ikke så mye negativt i det ordet. Samfunnet derimot gjør det, og derfor er slike aksjoner som dette mer skadelig for legaliseringssaken. En sak jeg forsåvidt er helt for! Men aksjoner som denne, narkotikamarsjen osv. gjør at samfunnet stempler oss som ubrukelige ungdommer med for mye tid på hendene våre.

Sitat av Antagonist Vis innlegg
Tillegg:

Uaexed hadde også et fint innlegg, der han skrev at det er helt på trynet at man skal bli kalt narkis og stoner fordi man mener at narkotikapolitikken bør endres. Det å bli feilaktig kalt "stoner" av en som faktisk røyker selv var det jeg reagerte på. Lenge før jeg hadde rørt noe "illegalt" var jeg en motstander av krigen mot narkotika.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Og lesre du en gang til til så ser du at det har jeg heller ikke kalt deg. Les som sagt over i hvilken sammenheng stoner ble brukt. Det hadde altså ingenting å gjøre med om du var for legalisering. Det er å legge ord i munnen på meg, og er en ufin herskerteknikk.

I dag tidlig sendte jeg mail til legemiddelverket for å spørre om de hadde noen med doktorgrad i kjemi som kunne svare på om et gitt stoff var "narkotika" eller ikke, men jeg har ikke fått noe svar enda. Jeg har også spurt en bekjent som har mastergrad i kjemi, men han har sikkert ikke hatt tid til å se på det. Jeg mener prinsippielt at lovene skal være forståelige for normale folk, og det er ikke den nye narkotikaforskriften. Jeg siterer språkrådet:



Sitat av Antagonist Vis innlegg
Tidligere var loven forståelig for folk med "ganske god greie på kjemi". Slik det er i dag vil jeg tro du blir tatt for "narkotikalovbrudd" om du bestiller etizolam, til tross for at det ikke er noen lovhjemmel for det, men fordi tollerne har fått en slags "catch-all"-lov som i praksis gir dem lov til å kalle akkurat hva de vil for "narkotika". Jeg tviler på at tollerne som gjør denne jobben forstår nok kjemi til å vite at f.eks "etizolam" faller utenfor denne lovgivningen, som Dodecha skriver og som det er en viss enighet om i denne tråden. Nå tør jeg ikke å si med 100% sikkerhet at det faller utenfor enda (jeg har ikke fått svar fra verken han med mastergrad i kjemi, eller legemiddelverket, og jeg stoler ikke 100% på Dodecha, selv om jeg med min "kjemi på et litt høyere nivå enn videregående" tror han har rett).
Vis hele sitatet...
Det er allerede noen i tråden som har snakket med legemiddelverket ang. etizolam. Det er IKKE ulovlig. Men selvsagt kan en toller ta feil. Poenget med å ha et fungerende rettsvesen er å kunne prøve slike ting for retten. Dersom noen blir anklaget for noe slikt, kan man fint føre en kjemiker som vitne i retten for å få all fakta på bordet.
Sitat av phish Vis innlegg
Hei, jeg var nysgjerrig selv når det gjelder etizolam, så jeg ringte til legemiddelverket og fikk til slutt snakke med en kompetent person, Anne Cathrine Vestrheim, PhD, cand.pharm. Altså, farmakolog med doktorgrad.

Hun bekreftet at etizolam IKKE er et narkotisk stoff... som igjen bringer meg videre til dette:

Bøtelagt for ulovlig pilleimport (artikkel fra 2012)



Hva ER dette for noe? Hva i alle dager fikk hun bot for? Storbritannia er definitivt en del av EØS, og man har lov til å importere legemidler for 3 måneder til eget forbruk. Jeg fikk til og med beskjed om at etizolam markedsføres i Italia, og at man dermed kan søke om å få det på "spesialresept" av lege.

Så vidt jeg kan se er dette enten kunnskapsløshet, eller så er det maktmisbruk av politiet der de håper på at hun stakkars jenta skal betale 5000 (!) i bot for 20 tabletter som hun lovlig har innført...
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på import av legemidler, og import av narkotika. Slik jeg forstår det fikk du kun bekreftet at Etizolam ikke er narkotika, men ikke hvorvidt det er reseptpliktig.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Det er forskjell på import av legemidler, og import av narkotika. Slik jeg forstår det fikk du kun bekreftet at Etizolam ikke er narkotika, men ikke hvorvidt det er reseptpliktig.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det reseptpliktig, det må vel du og skjønne?

Edit: Kvinnen i eksempelet over hadde aldri fått den boten som det ikke hadde vært reseptpliktig.
Jeg har ikke sett en klar definisjon om noe er reseptpliktig eller ikke, og hun hos legemiddelverket sa at det var reseptpliktig, men kunne ikke vise til noen lovhjemmel eller noen måte JEG kan avgjøre om et legemiddel er reseptpliktig. Det er ikke registrert i Norge, så reseptplikten blir så vidt jeg kan se "skjønn". Uansett burde det ikke kunne kvalifisere til straff så vidt jeg kan se ut fra loven om import av legemidler til privat bruk...

Det er tillatt å importere legemidler du har kjøpt på internett hvis følgende betingelser er oppfylt
* du må være fylt 18 år
* legemidlet må være til eget personlig bruk
* mengden du kjøper kan ikke være for mer enn tre måneders forbruk
* legemidlet må være anskaffet på en lovlig måte i anskaffelseslandet
* Det er bare tillatt å få legemidler tilsendt fra land innenfor EØS.

...

Tollvesenet kan be om dokumentasjon på at legemidlet er til personlig bruk, ved en resept eller en legeerklæring.
Vis hele sitatet...
Dette kan umulig holde til å få noen dømt i en evt. rettsak...?
Sist endret av phish; 1. april 2014 kl. 18:46.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du har helt rett i at praksisen rundt ulovlig innførsel av reseptpliktige legemidler har vært å destruere/returnere pakken. Det eneste jeg kan se her er at politiet har følt trangen til å sette et eksempel. Det står heller ingenting om kvinnen prøvde å ta saken til retten, sjansene er store for at boten hadde blitt fjernet eller redusert med mindre politiet virkelig kunne argumentere for denne uortodokse reaksjonen på denne typen lovbrudd.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du har helt rett i at praksisen rundt ulovlig innførsel av reseptpliktige legemidler har vært å destruere/returnere pakken. Det eneste jeg kan se her er at politiet har følt trangen til å sette et eksempel. Det står heller ingenting om kvinnen prøvde å ta saken til retten, sjansene er store for at boten hadde blitt fjernet eller redusert med mindre politiet virkelig kunne argumentere for denne uortodokse reaksjonen på denne typen lovbrudd.
Vis hele sitatet...
Akkurat, hadde denne saken blitt prøvd for rettsystemet hadde den aldri holdt, men politiet og toll gjør stort sett som de vil. Jeg var nede på politistasjonen i dag for å forhøre meg om det var noen mulighet for at noe slikt kunne skje med meg hvis jeg prøvde å importere et legemiddel. Jeg var høflig og forklarte at jeg hadde snakket med de i legemiddelverket som lager lovverket for legemidler og narkotika, og sa at hun jeg snakket med hadde doktorgrad i farmakologi og skriftlig hadde bekreftet at dette stoffet ikke gikk under narkotika. Jeg ble møtt med (litt omskrevet, men innholdet er omtrentlig likt) "Det kan jeg ikke uttale meg om, men vi tar alt som ser mistenkelig ut og destruerer det", hvorpå jeg spurte om hvordan jeg på forhånd kunne avgjøre om jeg eventuelt ville gjøre meg skyldig i en kriminell handling, og i så fall hvorfor. Jeg sa også at det var et viktig prinsipp i en rettstat at lovverket var forutsigbart, og spurte om hvor jeg skulle henvende meg for å få vite om noe var lovlig eller ikke, om ikke på politistasjonen. Da fikk jeg på en "fin" måte klar beskjed om å dra meg til helvete ut derfra. Kroppspråket til betjenten viste at han "brysket seg opp" (frem med brystet, en hånd på batongen) som i "hvis du ikke forsvinner NÅ blir det trøbbel". Jeg ristet på hodet og gikk...

Jeg ble ikke sjokkert av at de "vanlige" betjentene var såpass likegyldige til lovverket, men jeg ble ærlig talt overrasket over at de ikke kunne fortelle meg hvor jeg skulle henvende meg for å få et svar på om en handling var ulovlig eller ikke. Jeg presenterte to stykker motstridende informasjon (en fra legemiddelverket, og en annen der politiet hadde bøtelagt en kvinne med 5000,- for ti tabletter) og lurte på hvordan jeg skulle forholde meg til det.

Det triste er at hun som ble tatt sikkert bare betalte boten og gikk ut fra at politiet har rett, men jeg er rimelig sikker på at hun hadde blitt frikjent i alle rettsinstanser. Det irriterer meg grenseløst at politiet får lov til å holde på slik.

Det dreier seg egentlig ikke om sjokolade, men om tilfeller der politiet og tollvesenet setter seg over loven. De kan i praksis gjøre som de vil, og vanlige folk har ikke kunnskap eller ressurser til å motsette seg misbruken av makt som vi har gitt til disse.

Det finnes selvsagt fornuftige og bra politifolk og, men de jeg møtte i dag var definitivt ikke opptatt av "lov og rett". Jeg ble kastet ut av politistasjonen fordi jeg spurte om en potensiell handling var lovlig. Det er sykt, og hører hjemme i Nord-Korea og politistater.

Ellers må jeg si at hun hos legemiddelverket var veldig hyggelig, hjelpsom og ekstremt dyktig (på farmakologi), og dessuten hadde hun full forståelse for at det var så å si umulig for en vanlig person å forstå regelverket slik det var i dag. Ris til politiet, og ros til statens legemiddelverk

Hva kan man gjøre med et politi som tar seg til rette og ikke bryr seg om det lovverket de er satt til å forvalte? Er de bare kunnskapsløse, eller er det en slags markering av at de skal slå hardt ned på alt de synes er feil, uansett om det er lov eller ikke?

Sitat av Flue Vis innlegg
Da beklager jeg at jeg sprer feilinformasjon! Skal slutte å uttale meg om ting jeg tydeligvis ikke vet noe om. Grunnlegende kjemikunnskaper har jeg, men tolkning av lover og regler er jeg tydeligvis dårlig på...

Når jeg endelig trodde jeg hadde forstått loven, så hadde jeg ikke det likevel.



Tolket dette som at et stoff måtte være en av de 10 gruppene nederst i loven og ha psykoaktiv effekt, eller at selve stoffet må være oppført på lista.

Hva er da poenget med å ha med de 10 gruppene nederst i loven hvis de likevel dekkes som følge av narkotikalista?

Da har jeg lest nøye gjennom loven flere ganger, og med mindre jeg har trippelmissforstått og mindfucka meg selv kraftig, så vil jeg si at loven er relativt vag likevel. Trekker meg fra diskusjonen nå da jeg ikke har noe konstruktivt å komme med...
Vis hele sitatet...
1) Du har forstått loven riktig (bekreftet at legemiddelverket)
2) Loven er godt mulig å misforstå (bekreftet av uenighetene om hvordan det skal tolkes her)
3) Vag er den kanskje ikke, men den er komplett umulig å forholde seg til for normale mennesker uten å først ringe legemiddelverket. Problemet er at politiet (og tollvesenet) tydeligvis gir en blank F i hva som er lov og ikke lov, og bare destruerer alt de kommer over som kan minne om en pille uansett. Jeg har fått bekreftet at f.eks etizolam ikke er et "narkotika" (tulledefinisjon), men likevel fortsetter politiet å bøtelegge i vilden sky uten noen form for hjemmel i lovverket. Hvordan kan politiet forvente at andre respekterer loven, når de ikke respekterer (eller forstår?) den selv...?
Sist endret av phish; 1. april 2014 kl. 21:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"Det kan jeg ikke uttale meg om, men vi tar alt som ser mistenkelig ut og destruerer det"
Vis hele sitatet...
Oversatt: Det vet jeg ikke, finner vi noe som vi ikke vet hva er så kaster vi inneholdet, det er bedre enn at uvitende blir servert stoffer som kan virke ødelegende for liv og helse


hvorpå jeg spurte om hvordan jeg på forhånd kunne avgjøre om jeg eventuelt ville gjøre meg skyldig i en kriminell handling, og i så fall hvorfor. Jeg sa også at det var et viktig prinsipp i en rettstat at lovverket var forutsigbart, og spurte om hvor jeg skulle henvende meg for å få vite om noe var lovlig eller ikke, om ikke på politistasjonen.
Vis hele sitatet...
Det norske lovverk og/eller hos en dommer og jurie?
Tror en betjent er litt langt nede i systemet til å svare på ymse paragrafer. Og det er vel en sånn forvirrende paragraf tråden handler om :/
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Oversatt: Det vet jeg ikke, finner vi noe som vi ikke vet hva er så kaster vi inneholdet, det er bedre enn at uvitende blir servert stoffer som kan virke ødelegende for liv og helse




Det norske lovverk og/eller hos en dommer og jurie?
Tror en betjent er litt langt nede i systemet til å svare på ymse paragrafer. Og det er vel en sånn forvirrende paragraf tråden handler om :/
Vis hele sitatet...
Det tar jo pakker som er merket med f.eks "etizolam" og, til tross for at det er merket og lovlig.. forsåvidt greit nok at de spør om resept, men føler at det er en supervag regel som går bare på skjønn. Det som er ille er når de f.eks gjør som med hun stakkars jenta i 20-årene... 5000,- i bot for 10 (!) ikke-narkotikske (i følge loven) tabletter.

Og ja, jeg hadde selvsagt ikke forventet å få et klart svar, men jeg hadde faktisk delvis forventet å ikke bli bedt om å dra til helvete og heller bli sendt til rett instans. Det handler om at man skal kunne vite om man gjør en kriminell handling FØR man eventuelt blir straffet for det. Det er et viktig prinsipp i en rettsstat.

Hvis de ikke vet NÅ om det er lovlig eller ikke, så burde de kanskje ha spurt litt rundt sånn at de kan følge lovene. Hvis man er politi bør man ikke være fremmed for å faktisk lære seg lovverket der man har hull. Det blir litt som en lege som får spørsmål om hvor levra ligger, og svarer med å kaste pasienten på dør. De er tross alt lovens utøvende makt, og bør vite sånn ca. hva som er lov og ikke lov.
Hvis man er politi bør man ikke være fremmed for å faktisk lære seg lovverket der man har hull. Det blir litt som en lege som får spørsmål om hvor levra ligger, og svarer med å kaste pasienten på dør.
Vis hele sitatet...
Det blir vel mer som å finne en tablet å ta den med til legen å spørre hva den inneholder, dette må han da kunne svare på siden han skriver ut resept på ulike medikamenter? Sier legen at han ikke kan svare på dette og du fortsetter å mase så blir du nok kastet på døra ut der også.

Så klart politet kan det grunnleggende av lovverk som de behøver lære seg for å utføre jobben sin. Samme som en lege vet hvor leveren ligger i kroppen. Begge yrkene har en skolegang der de lærer det de må lære seg for å utføre jobben sin.
En lege er ikke en lege+kjemiker og politi er ikke politi+advokat.

Har du problemer med politiets utdannelse så er det en ganske så stor og annen topic en denne.

Det tar jo pakker som er merket med f.eks "etizolam" og, til tross for at det er merket og lovlig.. forsåvidt greit nok at de spør om resept, men føler at det er en supervag regel som går bare på skjønn. Det som er ille er når de f.eks gjør som med hun stakkars jenta i 20-årene... 5000,- i bot for 10 (!) ikke-narkotikske (i følge loven) tabletter.

Og ja, jeg hadde selvsagt ikke forventet å få et klart svar, men jeg hadde faktisk delvis forventet å ikke bli bedt om å dra til helvete og heller bli sendt til rett instans. Det handler om at man skal kunne vite om man gjør en kriminell handling FØR man eventuelt blir straffet for det. Det er et viktig prinsipp i en rettsstat.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg forøvrig helt enig med deg i
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Det blir vel mer som å finne en tablet å ta den med til legen å spørre hva den inneholder, dette må han da kunne svare på siden han skriver ut resept på ulike medikamenter? Sier legen at han ikke kan svare på dette og du fortsetter å mase så blir du nok kastet på døra ut der også.

Så klart politet kan det grunnleggende av lovverk som de behøver lære seg for å utføre jobben sin. Samme som en lege vet hvor leveren ligger i kroppen. Begge yrkene har en skolegang der de lærer det de må lære seg for å utføre jobben sin.
En lege er ikke en lege+kjemiker og politi er ikke politi+advokat.

Har du problemer med politiets utdannelse så er det en ganske så stor og annen topic en denne.



Dette er jeg forøvrig helt enig med deg i
Vis hele sitatet...
Du misforstår litt... jeg forventer ikke at politiet skal vite slikt, men at de skal være behjelpelige med å henvise til rett instans, i stedet for å si "jeg vet ikke" og så sende deg på dør med en hånd på batongen..

For øvrig var det en SKIKKELIG rusa (narkoman) fyr der (amfetamin vil jeg tro) som også ble bedt om å forlate stedet. Det er greit nok det, men hadde jeg (som ser skikkelig ut og er pent kledd) vært rusa og møtt opp der hadde jeg ikke bare blitt kastet ut...

Det er også veldig mye doble standarder... er man "herja nok" blir man ikke straffet for "ulovlig rusbruk"...
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Selvfølgelig er det reseptpliktig, det må vel du og skjønne?

Edit: Kvinnen i eksempelet over hadde aldri fått den boten som det ikke hadde vært reseptpliktig.
Vis hele sitatet...
Tror du bør lese gjennom (det korte) innlegget mitt igjen:
Slik jeg forstår det fikk du kun bekreftet at Etizolam ikke er narkotika, men ikke hvorvidt det er reseptpliktig.

Hun bekreftet for han at Etizolam ikke er narkotika. Og det visste vi vel egentlig fra før.

Derfor hadde det vært fint om han hadde spurt om Etizolam var reseptpliktig, for det fikk vi ikke opplyst. Jeg regner så klart med at det er reseptpliktig, men det fikk vi ikke at klartekst svar på siden han ikke spurte. (Eller isåfall ikke videreformidlet)
g så i alle fall være klar over at de ikke med lovlig hjemmel kunne ta deg for brudd på narkotikaloven. Slik det er nå er det i praksis umulig for en privatperson å avgjøre om f.eks GABA eller 5-htp regnes som narkotika. Hvordan i alle dager skal en privatperson avgjøre om kosttilskudd/medisin bestilt fra utlandet faller inn under disse bestemmelsene? Det er greit nok at de kanskje ikke er så vage som jeg først trodde, men f.eks er 5-htp (5-hydroxytryptofan) et tryptamin, og faller dermed (?) inn under punkt 10. "avledet av tryptamin".
Vis hele sitatet...
5-htp finnes det naturlig i kosten. Bananer er f.eks en god kilde. Enig i at det hadde vært veldig rart om man ble straffet for få forsendelse av slike kosttilskudd. L-theanine er også nevt tidligere i tråden. Noe som jo selges på helsekost butikker i Norge også. Ellers tror jeg det er rimelig umulig å oppnå noen form for "rus" av noen av disse substansene.

Et legemiddel/rusmiddel som etizolam kan man jo greit tenke seg til at man kan få vanskeligheter med å få gjennom tollen. (trenger ikke mastergrad i kjemi for å skjønne det)

5-htp eller l-theanine, uten noen form for rus-potensiale, samt ikke kan regnes som legemiddel (meg bekjent) kan kanskje stoppes av ivrige tollere - men tenker det hadde det vært vanskeligere å få bot for.

Finnes det noen eksempler på at folk har fått bot eller straff for å innføre helsekost-produkter, uten ruspotensial? Hvis dette hadde vært tilfellet, så forstår jeg greit entusiasmen til t.s omkring "utydeligheten" i lovverket. Men har man eksempler på at lovverket har blitt tolket i slik grad?
Sitat av Bearass Vis innlegg
5-htp finnes det naturlig i kosten. Bananer er f.eks en god kilde. Enig i at det hadde vært veldig rart om man ble straffet for få forsendelse av slike kosttilskudd. L-theanine er også nevt tidligere i tråden. Noe som jo selges på helsekost butikker i Norge også. Ellers tror jeg det er rimelig umulig å oppnå noen form for "rus" av noen av disse substansene.

Et legemiddel/rusmiddel som etizolam kan man jo greit tenke seg til at man kan få vanskeligheter med å få gjennom tollen. (trenger ikke mastergrad i kjemi for å skjønne det)

5-htp eller l-theanine, uten noen form for rus-potensiale, samt ikke kan regnes som legemiddel (meg bekjent) kan kanskje stoppes av ivrige tollere - men tenker det hadde det vært vanskeligere å få bot for.

Finnes det noen eksempler på at folk har fått bot eller straff for å innføre helsekost-produkter, uten ruspotensial? Hvis dette hadde vært tilfellet, så forstår jeg greit entusiasmen til t.s omkring "utydeligheten" i lovverket. Men har man eksempler på at lovverket har blitt tolket i slik grad?
Vis hele sitatet...
Jeg kan si at jeg har spurt om både 5-htp og melatonin, og det er ikke definert som narkotika (på grunn av noe som en privatperson svært sjelden vil være i stand til å avgjøre 100% uten å ringe noen med doktorgrad i farmakologi.

Det er ikke vanskelig å "tenke" seg at det f.eks er vanskelig å få et legemiddel (i mitt tilfelle) som etizolam gjennom tollen når man tenker på at de ser seg selv om "de dumme borgernes siste vern mot farlige kjemikalier", men det er egentlig ikke noe poeng all den tid dette ikke går under noen definisjon av "narkotika" per i dag. Vi forholder oss til lovverket, ikke til synsingen fra tollere og politi.

Det er klare lover rundt dette, og etizolam tilhører ikke gruppen "narkotika", ergo er det lovlig å innføre privat til inntil tre måneders forbruk, men som det sies, så har tollvesenet muligheten til å be om en bekreftelse på at dette er til eget bruk... dette kan være en resept eller en legeerklæring.

Hvis du har noe annen informasjon tilgjengelig som gir tollerne større handlingsrom enn dette, hadde jeg satt pris på det.

Jeg bryr meg mindre om "hva som er forståelig" og mer om det er lovlig praksis de driver med. Hvis de ikke har noen lovhjemmel, har de heller ikke noe de skulle sagt i praksis. Det er poenget, og det er et viktig poeng.

Legalitetsprinsippet innebærer i offentlig rett at forvaltningen må ha hjemmel i lov for å innskrenke borgernes rettigheter[1][2]. Typisk kan forvaltningen bare gripe inn i borgernes eiendomsrett eller alminnelige handlefrihet ved forbud, påbud eller avslag på et rettsgode, når forvaltningen kan forankre vedtaket direkte eller indirekte i en lov. Hvis forvaltningen bare gir fordeler uten å pålegge plikter er det ikke nødvendig med hjemmel i lov[3]. Det er begrensninger i innbyggernes frihet som krever hjemmel i lov.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner fikk stoppet melatonin en gang, som har null rusgivende effekt utover at man forhåpentligvis blir trøtt. Poenget er ikke hva fornuften sier, for det er opplagt at det er stor forskjell på f.eks 5-htp og etizolam, men hva loven sier. Jeg har brukt noen dager på å sette meg inn i dette og kontaktet alle instanser jeg kan tenke meg, med mer eller mindre hell.

Selv om det ikke burde ha noe betydning, så er jeg i besittelse av etizolam, og har aldri brukt det til rus. Jeg har også store mengder Rivotril liggende, men det blir aldri brukt til rus. For meg er dette medisin mot insomnia, og der er etizolam bedre, pluss at det har mye kortere halvveringstid. Jeg er ganske sikker på at jeg skal kunne få en legeerklæring på situasjonen min om det blir nødvendig.

Jeg vet at noen bruker Rivotril som et rusmiddel, men det endrer ikke noe for meg. Jeg har aldri brukt det som rusmiddel, og skal ikke straffes for at det potensielt kan brukes uforsvarlig.
Sist endret av phish; 2. april 2014 kl. 07:56.
Har noen av dere som har anmeldt dere selv fått noe respons?
Sitat av Muradi Vis innlegg
Har noen av dere som har anmeldt dere selv fått noe respons?
Vis hele sitatet...
Jeg har fått bekreftet av hun hos legemiddelverket at fenetylamin ikke er narkotika i seg selv, og 5-htp mangler visstnok de riktige forbindelsene på r1, r2 og r3-plassen. Hun medga at det var omtrent komplett umulig å forstå seg på, og kunne ikke umiddelbart gi noe svar på om 5-htp var "narkotika", så jeg fikk en mail et par timer etter da hun hadde snakket med han som har utviklet loven.

Det jeg har fått bekreftet er at f.eks etizolam IKKE er narkotika, og man har i følge toll.no lov til å importere personlig forbruk av legemidler for inntil tre måneder. Blir det stoppet har tollvesenet mulighet til å be om dokumentasjon på at det er til eget bruk (resept eller legeærklæring), men så vidt jeg kan se ikke noe ut over det.

Jeg har kontaktet en jurist i familien og forklart problemstillingen, samt hvordan slike saker undergraver rettstaten. Jeg har også en annen jurist i familien som er spesialist på denne typen lover som jeg kontaktet i går, men hun var syk.

Det handler ikke om sjokolade, etizolam eller andre ting, men bøter og straffereaksjoner som ikke har hjemmel i lovverket (så vidt jeg kan se hittil). Dette er for meg prinsippielt problematisk i en rettstat.

Jeg vurderer også å kontakte John Christian Elden, men det er litt vanskelig da jeg ikke har noen anmeldelse på meg og ikke har råd til å engasjere ham som advokat utover dette. For meg virker det som om JCE er opptatt av prinsipper, og det er nettopp det dette dreier seg om

Det hjelper nok ikke å anmelde seg for sjokolade (hun jeg snakket med i legemiddelverket sa spesifikt at fenetylamin i seg selv ikke er ulovlig, men selv hun hadde problemer med å tolke "gruppe 10" så der fikk jeg svar etter et par timer med en forklaring. Lovverket er kanskje ikke vagt, men det er komplett uforståelig, og det virker som om politiet tar seg godt til rette til tross for at de ikke har greie på lovverket i det hele tatt (det fant jeg ut da omtrent ble kastet ut av politistasjonen i går fordi jeg ville forhøre meg om jeg risikerte straff om jeg bestilte etizolam, noe jeg også synes er problematisk).

Jeg vurderer å anmelde meg selv for besittelse av etizolam, for jeg har ikke funnet noen hjemler i lovverket som kan forsvare straff for besittelse av dette, og er rimelig sikker på å bli frifunnet. Problemet er som det sies, at man ikke oppnår noe særlig, for politiet kommer til å fortsette å kjøre på og anmelde i vilden sky uten hjemmel i loven...de har tross alt ikke noe å tape.

Jeg synes oppriktig synd på hun jenta i 20-årene som ble statuert som eksempel, og aksepterte å betale 5000,- i bot for en lovlig handling.

Igjen; hvordan kan politiet forvente respekt for lovverket om de ikke selv forholder seg til det?

"Paradigm" under her har blitt dømt for noe tilsvarende vagt, uten at jeg kjenner detaljene, men så vidt jeg kan se finnes det

a) ikke noe regelverk som bestemmer om/når det er reseptplikt (synsing?)
b) ikke noe hjemmel i lovverket til å gjøre annet enn å be om dokumentasjon på at det er til eget bruk DERSOM det skulle vurderes reseptpliktig. Dette kan være en legeerklæring eller en resept, men jeg kan ikke se at det finnes noen hjemler for straffeeraksjoner, med mindre man bestiller noe som definert som "narkotika"

For å svare paradigm; jeg spurte om det var reseptplikt på etizolam, og hun svarte ja. Jeg spurte videre om hvordan man avgjør om noe er reseptpliktig eller ikke og ba henne vise til en lov eller lignende, men det finnes hvis ikke.

Hvis de står fritt til definere f.eks jelly beans som "reseptpliktig" og så straffe deg for innførsel er det et problem...

Jeg er klar over at det blir satt på spissen, men jus er jus, og trenger ikke å være fornuftig så lenge det er forankret i lovverket, noe dette IKKE er så langt jeg kan se...
Sist endret av phish; 2. april 2014 kl. 09:17.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Paradigm: Helt enig i at synsing kan være dumt, man skal ha klare fakta i en diskusjon, men i denne situasjonen står det utrolig klart: Det er et benzodiazepin og dette er Norge, om det gir en rus er det enten reseptpliktig eller ulovlig.


Sitat av phish Vis innlegg
For å svare paradigm; jeg spurte om det var reseptplikt på etizolam, og hun svarte ja. Jeg spurte videre om hvordan man avgjør om noe er reseptpliktig eller ikke og ba henne vise til en lov eller lignende, men det finnes hvis ikke.
.
Vis hele sitatet...
Forskriften om legemiddel sier følgende:
§ 7-2.Kriterier for reseptplikt
Ved avgjørelsen av om et legemiddel skal være reseptpliktig legges det særlig vekt på om legemidlet:
a) trenger leges, tannleges, veterinærs eller fiskehelsebiologs medvirkning for å brukes, eller for å kontrollere virkning og/eller bivirkning,
b) direkte eller indirekte kan medføre helsefare ved feilbruk,
c) ikke er ferdig utredet med hensyn til virkninger eller bivirkninger,
d) er beregnet til parenteral bruk,
e) er et nytt legemiddel til dyr som inneholder virkestoff som har vært godkjent til bruk på dyr i mindre enn fem år.
0 Endret ved forskrift 14 okt 2010 nr. 1352.
§ 7-3.Kriterier for plassering i reseptgruppe
Reseptpliktig legemiddel plasseres i reseptgruppe A, B eller C.
Ved avgjørelsen av hvilken reseptgruppe legemidlet skal plasseres i, tas særlig hensyn til om legemidlet:
a) inneholder en ikke-fritatt mengde av et stoff som er klassifisert som narkotisk eller psykotrop i henhold til internasjonale konvensjoner,
b) dersom det ikke brukes på anbefalt måte, kan være forbundet med alvorlig risiko for legemiddelmisbruk, for avhengighet eller for at det benyttes til ulovlige formål,
c) inneholder et stoff som fordi det er nytt eller har visse egenskaper, som et forsiktighetstiltak kan regnes under denne gruppe.
Legemidlet kan plasseres i reseptgruppe A hvis ett eller flere av kriteriene eller hensynene i andre ledd anses oppfylt eller særlig tungtveiende.
Vis hele sitatet...
B) under siste paragrafe sier i bunn og grunn at om du får en positiv rus, en form for eufori som kan gjøre til at du vil ta stoffet for nytelse, er medikamentet reseptpliktig.

Klart den er vag og bred i definisjonen, men den eksisterer.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Paradigm: Helt enig i at synsing kan være dumt, man skal ha klare fakta i en diskusjon, men i denne situasjonen står det utrolig klart: Det er et benzodiazepin og dette er Norge, om det gir en rus er det enten reseptpliktig eller ulovlig.




Forskriften om legemiddel sier følgende:


B) under siste paragrafe sier i bunn og grunn at om du får en positiv rus, en form for eufori som kan gjøre til at du vil ta stoffet for nytelse, er medikamentet reseptpliktig.

Klart den er vag og bred i definisjonen, men den eksisterer.
Vis hele sitatet...
Takk for enda ett godt inlegg...

Du har rett i at det er en vag definisjon, men den er der i alle fall.

Poenget mitt er at reseptplikt ikke er nevnt i loven om import av legemidler til privat bruk. Det som spesifikt nevnes er at tollvesenet kan be om dokumentasjon på at legemiddelet er til privat bruk, enten ved en resept eller ved en legeerklæring.

Med andre ord, selv etizolam er reseptpliktig ifølge legemiddelverket kan man fint bestille dette, men må være forberedt på at hvis det blir stoppet kan tollvesenet be om dokumentasjon på at det er til privat bruk. Noen straffereaksjon utover dette kan jeg ikke se er hjemlet, med mindre det er snakk om narkotika (men vi har allerede etablert at f.eks etizolam ikke er "narkotika").

Dette er slik jeg tolker loven, og jeg har sendt forespørsler til to advokater nå. Jeg har ikke fått svar enda, men vil oppdatere trådene når svar er mottatt.

Tusen takk for all hjelp Dodecha, du er en ressurs å ha på forumet og selv om du av og til bringer "dystre nyheter", så er det i alle fall on-topic og diskuterer sak.


Uansett hvordan man snur og vender flisa, er det (hittil) mye som tyder på at politiet gjør akkurat som de vil, og ikke bryr seg så mye om lovverket. Det er mulig at det er en hjemmel som kan forsvare straffereaksjon om man bestiller "reseptpliktig legemiddel" fra utlandet (merk at etizolam f.eks ikke finnes på NOEN offentlige lister, men hun jeg snakket med i legemiddelverket hadde tydeligvis en liste, for hun sa at hun skulle sjekke om det allerede var redegjort for, og da slo hun opp i en liste der det sto at dette ikke er narkotika.

Tillegg:

Du skriver at det er et benzodiazepin, men jeg regner med at det er en glipp og at du mener "thienodiazepin". Hadde det vært et benzodiazepin hadde det nok gått under "gruppe 1" og dermed vært narkotika...

Jeg er litt usikker på hvorfor flubromazepam ikke havner under "gruppe 1", men et er i alle fall heller ikke "narkotika"
Sist endret av phish; 2. april 2014 kl. 10:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av phish Vis innlegg
Det er ikke vanskelig å "tenke" seg at det f.eks er vanskelig å få et legemiddel (i mitt tilfelle) som etizolam gjennom tollen når man tenker på at de ser seg selv om "de dumme borgernes siste vern mot farlige kjemikalier", men det er egentlig ikke noe poeng all den tid dette ikke går under noen definisjon av "narkotika" per i dag. Vi forholder oss til lovverket, ikke til synsingen fra tollere og politi.

Det er klare lover rundt dette, og etizolam tilhører ikke gruppen "narkotika", ergo er det lovlig å innføre privat til inntil tre måneders forbruk, men som det sies, så har tollvesenet muligheten til å be om en bekreftelse på at dette er til eget bruk... dette kan være en resept eller en legeerklæring.

Hvis du har noe annen informasjon tilgjengelig som gir tollerne større handlingsrom enn dette, hadde jeg satt pris på det.

Jeg bryr meg mindre om "hva som er forståelig" og mer om det er lovlig praksis de driver med. Hvis de ikke har noen lovhjemmel, har de heller ikke noe de skulle sagt i praksis. Det er poenget, og det er et viktig poeng.



Jeg kjenner fikk stoppet melatonin en gang, som har null rusgivende effekt utover at man forhåpentligvis blir trøtt. Poenget er ikke hva fornuften sier, for det er opplagt at det er stor forskjell på f.eks 5-htp og etizolam, men hva loven sier. Jeg har brukt noen dager på å sette meg inn i dette og kontaktet alle instanser jeg kan tenke meg, med mer eller mindre hell.

Selv om det ikke burde ha noe betydning, så er jeg i besittelse av etizolam, og har aldri brukt det til rus. Jeg har også store mengder Rivotril liggende, men det blir aldri brukt til rus. For meg er dette medisin mot insomnia, og der er etizolam bedre, pluss at det har mye kortere halvveringstid. Jeg er ganske sikker på at jeg skal kunne få en legeerklæring på situasjonen min om det blir nødvendig.
Vis hele sitatet...
Ja.. Innlegget mitt er rettet mot antagonist, trådstarter. Da det argumenteres for at man kan bli straffet for innførsel av f.eks sjokolade eller l-theanine. Om dette var en praksis, så ser jeg jo problemstillingen. Men er det virkelig en problemstilling?

Om man skal tolke det Dodecha kommer med angående legemidler så kan man sikkert dra det så langt at å bestile jern-tilskudd eller d-vitaminer over nettet er reseptpliktig da misbruk kan føre til alvorlige helseskader. Det kan vel nesten sies om alt. MEn tenker det er relevant å se på praksis på slik innførsel før man går bananas angående loven. Om praksis er at slik import ikke straffes - så ser jeg ikke poenget (annet enn at man virkelig ønsker å få etizolam gjennom tollen uten problemer, og irriterer seg fordi det ikke gikk)

Ellers forstår jeg at dem som digger etizolam synes det er dumt at det er ulovlig å bestille over nettet. Det samme kan sies om smerte-pasienten som heller ikke bruker morfinpreparatene til rus, men til smertelindring.. Det er likevel ikke vanskelig å forstå at loven setter begrensninger for å innføre f.eks oksycontin gjennom post.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Ja.. Innlegget mitt er rettet mot antagonist, trådstarter. Da det argumenteres for at man kan bli straffet for innførsel av f.eks sjokolade eller l-theanine. Om dette var en praksis, så ser jeg jo problemstillingen. Men er det virkelig en problemstilling?

Om man skal tolke det Dodecha kommer med angående legemidler så kan man sikkert dra det så langt at å bestile jern-tilskudd eller d-vitaminer over nettet er reseptpliktig da misbruk kan føre til alvorlige helseskader. Det kan vel nesten sies om alt. MEn tenker det er relevant å se på praksis på slik innførsel før man går bananas angående loven. Om praksis er at slik import ikke straffes - så ser jeg ikke poenget (annet enn at man virkelig ønsker å få etizolam gjennom tollen uten problemer, og irriterer seg fordi det ikke gikk)

Ellers forstår jeg at dem som digger etizolam synes det er dumt at det er ulovlig å bestille over nettet. Det samme kan sies om smerte-pasienten som heller ikke bruker morfinpreparatene til rus, men til smertelindring.. Det er likevel ikke vanskelig å forstå at loven setter begrensninger for å innføre f.eks oksycontin gjennom post.
Vis hele sitatet...
Sjokolade og L-Theanine har vel blitt "avvist" som narkotika etter at jeg som sagt ringte legemiddelverket og fikk snakke med ei med doktorgrad i farmakologi. Ellers er det forståelig at folk reagerer på det nye regelverket, for hun med doktorgrad (veldig hyggelig forresten) innrømte glatt at det var omtrent umulig for vanlige folk å forholde seg til.

Litt av problemt er at vi får flere og flere "vage" lover, som ofte kjennetegner politistater, der man ikke vet at man eventuelt har gjort noe ulovlig før man sitter der med en politimann som krever 10.000 for å ikke hive deg i fengsel.

Poenget er at vi lever i en rettstat, der eventuelle straffereaksjoner har lovhjemmel, og der vagheter skal tolkes i tiltaltes fordel. Jeg er rimelig sikker på at hun som ble anmeldt for ti (!) etizolam-tabletter hadde blitt frikjent på flekken i en eventuell rettsak, men dessverre lot hun seg nok "utpresse" og et eksempel ble statuert, selv om det ikke fantes noen lovhjemmel.

Nå er det også sånn at ikke alle som tar benzodiazepiner (eller thienodiazepiner for den saks skyld) bruker det for ruseffekten. Noen plages f.eks av insomni, og etizolam er effektivt mot det og har kort halveringstid.

Det er ikke vanskelig å forstå at det f.eks er begrensninger for oxycontin og andre opiater, men nå har jeg altså ringt legemiddelverket og fått bekreftet at dette ikke er "narkotika". At toll og politi velger å finne på egne lover for å hindre at folk likevel får tak i det ser jeg på som problematisk...


Legalitetsprinsippet innebærer i offentlig rett at forvaltningen må ha hjemmel i lov for å innskrenke borgernes rettigheter. Typisk kan forvaltningen bare gripe inn i borgernes eiendomsrett eller alminnelige handlefrihet ved forbud, påbud eller avslag på et rettsgode, når forvaltningen kan forankre vedtaket direkte eller indirekte i en lov. Hvis forvaltningen bare gir fordeler uten å pålegge plikter er det ikke nødvendig med hjemmel i lov. Det er begrensninger i innbyggernes frihet som krever hjemmel i lov.
Vis hele sitatet...
Altså, politi og tollvesen kan ikke bare "finne på" regler slik det passer dem, slik vi har sett med f.eks "reseptbrevene" som er et syltynt smutthull som ble brutk for å demme opp for RC. Disse ble sendt ut selv om det åpenbart ikke var snakk om et legemiddel.

Man kan forstå intensjoner så mye man vil, men både vi som borgere og politi/toll må faktisk forholde oss til norges lover...

Sitat av Bearass Vis innlegg
Om man skal tolke det Dodecha kommer med angående legemidler så kan man sikkert dra det så langt at å bestile jern-tilskudd eller d-vitaminer over nettet er reseptpliktig da misbruk kan føre til alvorlige helseskader. Det kan vel nesten sies om alt. MEn tenker det er relevant å se på praksis på slik innførsel før man går bananas angående loven. Om praksis er at slik import ikke straffes - så ser jeg ikke poenget (annet enn at man virkelig ønsker å få etizolam gjennom tollen uten problemer, og irriterer seg fordi det ikke gikk)
Vis hele sitatet...
Tja, for min del er prinsippet om forutsigbare lover (altså, at ingen kan "synse" at noe er reseptpliktig, som i dag, og som du illustrerer med f.eks jern-tilskudd) viktig.

Jeg liker ikke utviklingen der lovene tilsynelatende blir vagere og vagere for hver gang de revurderes Jeg går ikke "bananas", men jeg synes som sagt lovverket er så å si umulig å forholde seg til i forhold til å forutsi konsekvenser. Plutselig kan noen bestemme seg for at melatonin er reseptpliktig, og jeg må dokumentere at de er "lovlig anskaffet" (vagt). Hvordan skal jeg bevise at det er "lovlig anskaffet", og hvorfor ligger bevisplikten på meg?
Sist endret av phish; 2. april 2014 kl. 12:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja.. Greit at debatten taes.. Da denne tråden er opplysende for flere Freaks. Og mine spørsmål er som sagt heller rettet mot trådstarter, som i begynnelsen av tråden synes å irritere seg grenseløst over problemstillinger som jo egentlig ikke er relevante (med mindre man har eksempler på straffereaksjoner mot ting som l-theanine, sjokolade eller eventuellt harmløse planter med innhold av DMT).

At etizolam sannsynligvis ikke går gjennom tollen om oppdaget - trenger man heller ikke mastergrad i kjemi for å forstå. Og at det er reseptpliktig legemiddel er også greit å skjønne.

Hva slags straff man kan forvente ved å innføre reseptpliktige legemidler uten å kunne skaffe til veie en slik resept - synes derimot å være litt ute i det blå. Sikkert greit å få klarhet i for dem som ønsker å ta sjangsen.

Det er kanskje tryggest å bestille gjennom "dark-web" i falskt navn om man ønsker slike substanser, uten å risikere straffeforfølgning (men innkallelse til avhør vil man nok få likevel)
Sitat av Bearass Vis innlegg
At etizolam sannsynligvis ikke går gjennom tollen om oppdaget - trenger man heller ikke mastergrad i kjemi for å forstå. Og at det er reseptpliktig legemiddel er også greit å skjønne.
Vis hele sitatet...
Og her er noe av problemet. Etizolam er IKKE narkotika (bekreftet av legemiddelverket) og det er lov for privatpersoner å innføre legemidler til eget forbruk (om de vurderes som "reseptbelagte" eller ikke har ikke noe å si).

La meg igjen sitere toll.no på dette:

Legemidler
Det er tillatt å importere legemidler du har kjøpt på internett hvis følgende betingelser er oppfylt
  • du må være fylt 18 år
  • legemidlet må være til eget personlig bruk
  • mengden du kjøper kan ikke være for mer enn tre måneders forbruk
  • legemidlet må være anskaffet på en lovlig måte i anskaffelseslandet
  • Det er bare tillatt å få legemidler tilsendt fra land innenfor EØS.

...


Tollvesenet kan be om dokumentasjon på at legemidlet er til personlig bruk, ved en resept eller en legeerklæring.

Legemiddelverket har ansvaret for reglene om import av legemidler, og du må kontakte dem hvis du har spørsmål om regelverket.
Vis hele sitatet...
Legemiddelverket er kontaktet, og de har svart ganske greit for seg. Den eneste muligheten tollvesenet har til å "reagere" er å be om dokumentasjon på at legemidlet er til personlig bruk, uavhengig av om det "reseptpliktig" eller ikke. Nå vil det faktisk ikke være et problem for meg å dokumentere det med en erklæring fra lege, men eksempelet med hun som fikk 5000,- i bot viser at toll/politi gjør som de vil. Dette er ikke en rettstat verdig, og jeg ser på det som et stort prinsippielt problem at politiet hever seg over loven

Sitat av Bearass Vis innlegg
Hva slags straff man kan forvente ved å innføre reseptpliktige legemidler uten å kunne skaffe til veie en slik resept - synes derimot å være litt ute i det blå. Sikkert greit å få klarhet i for dem som ønsker å ta sjangsen.
Vis hele sitatet...
Dette er også en stor del av problemet. For det første finnes det så vidt meg bekjent ingen hjemmel for straff av innførsel av "reseptpliktig" (supervag definisjon) legemiddel. De kan som nevnt BE om dokumentasjon, men jeg vil gjerne vite hvor i loven du finner at de kan straffe deg om du ikke kan fremskaffe dokumentasjon? Det eneste jeg kan se at de har lov til (hjemlet) er å returnere legemiddelet.

Som du sier, så er det mildt sagt "litt ute i det blå", og dette bryter med viktige prinsipper i en rettstat.
Sist endret av phish; 2. april 2014 kl. 13:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av phish Vis innlegg
Dette er også en stor del av problemet. For det første finnes det så vidt meg bekjent ingen hjemmel for straff av innførsel av "reseptpliktig" (supervag definisjon) legemiddel. De kan som nevnt BE om dokumentasjon, men jeg vil gjerne vite hvor i loven du finner at de kan straffe deg om du ikke kan fremskaffe dokumentasjon? Det eneste jeg kan se at de har lov til (hjemlet) er å returnere legemiddelet.

Som du sier, så er det mildt sagt "litt ute i det blå", og dette bryter med viktige prinsipper i en rettstat.
Vis hele sitatet...
Er veldig interessert i å finne ut hvor dette står hjemlet i loven selv. Samtykket selv til en bot for å importere "reseptpliktige legemidler".
Jeg skjønner ikke helt hvorfor denne saken med hun som vedtok en bot blir så sentral her. Det er ingen hemmelighet at politi og tollvesen kan gjøre feil. Og helt ærlig så er det ganske uinteressant at dette har skjedd èn gang. Det har sikkert forekommet oftere også, men denne ene saken i avisen er ganske tynn. Og dersom man ikke har noe egentlig statistikk på hvor utbredt dette problemet er, så er det veldig tynt å argumentere for dette på bakgrunn av en sak. Både politi og rettsvesen gjør utrolig mange feil i løpet av et år. Og slik jeg oppfatter det tilhører det sjeldenheten at man blir bøtelagt for de "gruppene" som problematiseres her. Man kan godt mene at loven er for vag. Men med mindre man forventer at det skal opprettes laboratorier ved hvert tollkontor er det enklest og billigst å la det være et visst slingringsmonn. Jeg er derimot helt enig i at tollere ikke kan velge å destruere eller returnere slike varer basert på synsing. Men å gjøre som idag å utbe resept eller lignende dokumentasjon er en helt ok praksis. Forelegg bør kun benyttes dersom varen er analysert og vurdert av en evt. politiadvokat.
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hvorfor denne saken med hun som vedtok en bot blir så sentral her. Det er ingen hemmelighet at politi og tollvesen kan gjøre feil. Og helt ærlig så er det ganske uinteressant at dette har skjedd èn gang. Det har sikkert forekommet oftere også, men denne ene saken i avisen er ganske tynn. Og dersom man ikke har noe egentlig statistikk på hvor utbredt dette problemet er, så er det veldig tynt å argumentere for dette på bakgrunn av en sak. Både politi og rettsvesen gjør utrolig mange feil i løpet av et år. Og slik jeg oppfatter det tilhører det sjeldenheten at man blir bøtelagt for de "gruppene" som problematiseres her. Man kan godt mene at loven er for vag. Men med mindre man forventer at det skal opprettes laboratorier ved hvert tollkontor er det enklest og billigst å la det være et visst slingringsmonn. Jeg er derimot helt enig i at tollere ikke kan velge å destruere eller returnere slike varer basert på synsing. Men å gjøre som idag å utbe resept eller lignende dokumentasjon er en helt ok praksis. Forelegg bør kun benyttes dersom varen er analysert og vurdert av en evt. politiadvokat.
Vis hele sitatet...
Klart de kan gjøre feil, men jeg forstår ikke hvordan de kan gjøre en så drøy feil som i denne saken, og at ingen reagerer på det? Kanskje har de ikke gjort feil, men har funnet en eller annen godt gjemt paragraf som vi ikke har klart å finne her?

Jeg har virkelig gjort det jeg kan de siste dagene for å finne ut om det samme kan skje meg om jeg skulle havne i en lignende situasjon, men politiet nekter å uttale seg, og legemiddelverket sier bare at det er "ikke narkotika, men et reseptpliktig legemiddel." Det er så mye vagt regelverk rundt dette i forhold til f.eks reseptplikt. Det virker som om politiet her har valgt å statuere et eksempel, og faktisk gjort en feil, men hvordan kan vi være sikre på det når politiet selv nekter å svare på spørsmål? Jeg synes det er veldig problematisk at vi (normale borgere) nektes klare svar på spørsmål om en gitt handling vil kunne anses som straffbar eller ikke. Det er en del prinsipper i en rettstat som er viktige, og et av dem er forutsigbarhet. Jeg skal (i en rettstat) helst kunne avgjøre om en handling er straffbar bare ved å lese norges lover, men jeg (og flere andre virker det som) har store problemer med å tolke de vage lovene.

I disse sakene virker det som om politi og tollvesen turer frem som de vil og deler ut forelegg til folk som ikke har brutt noen lover i håp om at de skal være "dumme nok" til å godta det.

Sitat av Paradigm Vis innlegg
Er veldig interessert i å finne ut hvor dette står hjemlet i loven selv. Samtykket selv til en bot for å importere "reseptpliktige legemidler".
Vis hele sitatet...
Det ser ut som om du har blitt lurt av politiet, dessverre...

Jeg kan i alle fall ikke finne noen lovhjemmel som åpner for å straffe folk som importerer reseptpliktige legemidler... så vidt jeg kan se har de kun mulighet til å be om (kreve) dokumentasjon på at det er til eget bruk før de utleverer det. Det står også noe om at legemiddelet må være "lovlig anskaffet i avsenderlandet", men hvordan i alle dager skal man vite om det er det? Hva betyr det?

For å ta et eksempel, så kunne man kjøpe diverse RC'er før og så lenge det selges lovlig i det landet (UK f.eks) og jeg betaler for meg, så har jeg vel lovlig anskaffet meg det? Det blir veldig vagt...

Summen av alle disse vage paragrafene blir et komplett uforutsigbart regelverk som er umulig å forholde seg til, selv om man kontakter alle instanser. De hos politiet var mildt sagt lite interessert i å komme med informasjon, og da jeg ringte til politiet på 02880 og forklarte problemstillingen der (forresten skal han jeg pratet med først ha honnør, han skjønte problemstillingen men kunne ikke svare) ble jeg satt over til en advokat.

Det er en av mest absurde samtalene jeg har hatt. Jeg begynte med å forklare, men før jeg hadde fått forklart ferdig sa hun at dette var hun ikke interessert i å diskutere med meg på en sur måte og så la hun bare på.

Hvordan skal man være "lovlydig" i forhold til slike ting når ingen vil fortelle deg hva som er lov og ikke lov?

Når det er sagt så var de i legemiddelverket veldig hjelpsomme, men de understreket det som sant var, at de ikke er utøvende makt og bare kan svare på f.eks om ting regnes narkotika eller ikke.

Sitat av Paradigm Vis innlegg
Er veldig interessert i å finne ut hvor dette står hjemlet i loven selv. Samtykket selv til en bot for å importere "reseptpliktige legemidler".
Vis hele sitatet...
Jeg siterer deg igjen

Er du interessert i å dele litt mer av historien og hvordan du ble behandlet etc.? Du trenger ikke å ta med alle detaljer, men jeg lurer litt på hvordan de lurte deg...

Nøyaktig hva var det du hadde gjort galt? For meg virker det som om politiet er litt av den oppfatningen at målet helliger middelet, og at så lenge de kan hindre en pille eller to å havne i hendene på noen som kan finne på å ruse seg, så bryr de seg ikke så mye om selve lovverket...

Sitat av Kaktsu Vis innlegg
Egentlig vil jeg si at hele denne tråden er bevis på at narkotikaforskriften er for vag. Det at så mange folk ikke kommer til enighet over hva som defineres som narkotika er et tegn på dette. Hvis loven hadde vært klar, ville det vært åpenbart hva som er narkotika og hva som ikke er det, uten tolkninger som går fra at bare de i narkotikalisten er narkotika, til at alt som har psykoaktiv effekt (alle stoffer som finnes), er narkotika. Det er et prinsipp at lover skal være enkle å forstå og ha lite rom for tolkning, og dette (med bevis i denne tråden), er åpenbart ikke tilfelle.
Vis hele sitatet...
Dette innlegget har gått meg hus forbi, men det er egentlig essensen av problematikken. Når flere som faktisk har en viss kompetanse er så uenige om hvordan ting skal tolkes, så er det åpenbart for vage lover med for mye rom for tolkninger....

Etter at jeg ringte legemiddelverket har jeg fått svar på en del spørsmål, men det skal være unødvendig å ta kontakt med noen med doktorgrad i farmakologi for å avgjøre om noe er "narkotika" eller ikke. Når det gjaldt gruppe 10 om tryptaminer hadde hun til og med problemer med å svare siden det er formulert med "avledet av tryptamin eller..." så hun måtte komme tilbake til meg på det etter å ha diskutert med andre..

Et annet problem jeg ramlet over i denne forbindelsen var hvor utrolig lite behjelpelige politi og juristene der var. Da jeg stilte spørsmål om hvordan det kunne ha seg at noen fikk 5000,- i bot for å bestillte ti tabletter med et ikke-narkotisk stoff ble bedt på en meget streng måte (en hånd på batongen) om å forlate lokalet og ikke komme tilbake...juristen sa at hun ikke hadde noen planer om å diskutere dette med meg og la på før jeg fikk snakket ferdig...

For de som ikke helt forstår hva denne tråden dypest sett dreier seg om, anbefaler jeg å lese wikipedia-artikkelen om en rettstat. Legg merke til hva som definerer en rettstat, og hvilke prinsipper som er viktige.

Et lite eksempel fra artikkelen:

Rettssikkerhet er et begrep innenfor Rettsstaten som innebærer blant annet at den offentlige makt blir utøvd med hjemmel i lov og at det finnes konstitusjonelle garantier som setter grenser for statens maktbruk. Et viktig prinsipp er at ingen kan fengsles uten lovlig grunn og at ingen heller kan straffes uten først ha fått prøvd saken sin for en domstol. Ingen lover kan gis tilbakevirkende kraft.
Vis hele sitatet...
Tillegg:

Jeg fikk akkurat en mail fra legemiddelverket om "lovlige utsalgsteder". Jeg hadde spurt om hvordan i alle dager jeg skulle ha mulighet til å avgjøre om et utsalgssted var lovlig eller ikke. Siden det står øverst i mailen "Til [mitt navn]" velger jeg å ikke legge ut innholdet her nå, men det gjorde meg i alle fall ikke klokere på hvordan man skal kunne vite at et legemiddel er "lovlig ervervet" og når jeg kjøper f.eks etizolam fra UK hvor det ikke er markedsført som legemiddel, men likevel selges lovlig, men da som RC og ikke som legemiddel, så kjøper jeg det som RC og ikke legemiddel og det blir ikke "legemiddel" før tollerne i Norge eventuelt på eget initiativ definerer dette er et legemiddel. Jeg kjøper et RC som ikke er narkotika (og dermed lovlig å innføre), ikke et legemiddel (når det er sagt så bruker jeg RC kun til medisinske formål, men igjen er det enormt mye rom for tolkning og forskjellige forståelser her, noe hun selv skriver i e-posten. Hun sier også at "hvordan det er tenkt tolket er tydeliggjort på våre nettsider", så jeg siterer derfra:

Til personlig bruk kan du med postforsendelse innføre lovlig kjøpte legemidler fra et annet EØS-land, tilsvarende maks tre måneders forbruk. Det er ikke tillatt å innføre stoffer eller legemidler som regnes som narkotika eller dopingmidler. Innførsel ved forsendelse fra land utenom EØS-området er ikke tillatt.

Viktig å vite:
  • Resepten du har fått må være gyldig i landet der kjøpet skjer.
  • Resepten må være forskrevet på en måte som er lovlig i det aktuelle landet. Hvis resept-forskrivning fra for eksempel "nettdoktorer" ikke er tillatt, vil forskrivningen være ulovlig.
  • Du må kunne dokumentere overfor tollvesenet at legemidlene er kjøpt på lovlig måte.
  • Dokumentasjonen må ligge vedlagt i forsendelsen med legemidlene.
  • Ikke alle «nettdoktorer» følger loven, og mange nettapotek er ulovlige.
  • Godkjent dokumentasjon på at legemidlet er kjøpt på lovlig vis: kvittering med stempel og underskrift fra apotek/utsalgssted eller resept fra lege i landet der medisinen er kjøpt, med stempel og underskrift fra apoteket som dokumenterer utleveringen og at resepten er gyldig eller resept eller legeerklæring fra lege i Norge

Godkjent dokumentasjon må foreligge for at toll eller postkontor kan utlevere pakken til deg.
Vis hele sitatet...
Altså, her står det egentlig hvordan man lovlig skal gå frem om man ønsker å importere reseptbelagte legemidler fra utlandet (f.eks om jeg skulle innført etizolam fra Italia, hvor det er et reseptbelagt legemiddel).

Det står til slutt at jeg ikke kan få pakken utlevert dersom ikke godkjent dokumentasjon foreligger (med andre ord, hvis pakken blir stoppet i tollen er det game over og pengene er tapt).

Merk at dette beskriver mine rettigheter som borger til å lovlig innføre et legemiddel jeg f.eks får utskrevet i Nederland (mange har nok hørt om han som får hasj på resept, men da må man reise til landet og får maks innføre for 30 dager). Det står ingen ting om straff, bare at man ikke får pakken utlevert (som er greit nok).


Så til straff:

Her er hele legemiddelloven. Nå har jeg skumlest flere ganger, uten å finne NOE spesifikt som er direkte/eksplisitt ulovlig utover å importere/overdra narkotika. Jeg vedder en femmer på at f.eks Paradigm over her har blitt anklaget og straffet for "brudd på legemiddelloven" helt generelt, og kanskje en vag referanse til § 31, uten at det har blitt spesifisert nærmere.

Hvis noen kan finne noe som eksplisitt er straffbart ved f.eks innførsel av RC som ikke regnes som narkotika, så post det gjerne her. Jeg finner ingen ting.
Sist endret av phish; 2. april 2014 kl. 20:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av phish Vis innlegg
Klart de kan gjøre feil, men jeg forstår ikke hvordan de kan gjøre en så drøy feil som i denne saken, og at ingen reagerer på det? Kanskje har de ikke gjort feil, men har funnet en eller annen godt gjemt paragraf som vi ikke har klart å finne her?

Jeg har virkelig gjort det jeg kan de siste dagene for å finne ut om det samme kan skje meg om jeg skulle havne i en lignende situasjon, men politiet nekter å uttale seg, og legemiddelverket sier bare at det er "ikke narkotika, men et reseptpliktig legemiddel." Det er så mye vagt regelverk rundt dette i forhold til f.eks reseptplikt. Det virker som om politiet her har valgt å statuere et eksempel, og faktisk gjort en feil, men hvordan kan vi være sikre på det når politiet selv nekter å svare på spørsmål? Jeg synes det er veldig problematisk at vi (normale borgere) nektes klare svar på spørsmål om en gitt handling vil kunne anses som straffbar eller ikke. Det er en del prinsipper i en rettstat som er viktige, og et av dem er forutsigbarhet. Jeg skal (i en rettstat) helst kunne avgjøre om en handling er straffbar bare ved å lese norges lover, men jeg (og flere andre virker det som) har store problemer med å tolke de vage lovene.

I disse sakene virker det som om politi og tollvesen turer frem som de vil og deler ut forelegg til folk som ikke har brutt noen lover i håp om at de skal være "dumme nok" til å godta det.



Det ser ut som om du har blitt lurt av politiet, dessverre...

Jeg kan i alle fall ikke finne noen lovhjemmel som åpner for å straffe folk som importerer reseptpliktige legemidler... så vidt jeg kan se har de kun mulighet til å be om (kreve) dokumentasjon på at det er til eget bruk før de utleverer det. Det står også noe om at legemiddelet må være "lovlig anskaffet i avsenderlandet", men hvordan i alle dager skal man vite om det er det? Hva betyr det?

For å ta et eksempel, så kunne man kjøpe diverse RC'er før og så lenge det selges lovlig i det landet (UK f.eks) og jeg betaler for meg, så har jeg vel lovlig anskaffet meg det? Det blir veldig vagt...

Summen av alle disse vage paragrafene blir et komplett uforutsigbart regelverk som er umulig å forholde seg til, selv om man kontakter alle instanser. De hos politiet var mildt sagt lite interessert i å komme med informasjon, og da jeg ringte til politiet på 02880 og forklarte problemstillingen der (forresten skal han jeg pratet med først ha honnør, han skjønte problemstillingen men kunne ikke svare) ble jeg satt over til en advokat.

Det er en av mest absurde samtalene jeg har hatt. Jeg begynte med å forklare, men før jeg hadde fått forklart ferdig sa hun at dette var hun ikke interessert i å diskutere med meg på en sur måte og så la hun bare på.

Hvordan skal man være "lovlydig" i forhold til slike ting når ingen vil fortelle deg hva som er lov og ikke lov?

Når det er sagt så var de i legemiddelverket veldig hjelpsomme, men de understreket det som sant var, at de ikke er utøvende makt og bare kan svare på f.eks om ting regnes narkotika eller ikke.



Jeg siterer deg igjen

Er du interessert i å dele litt mer av historien og hvordan du ble behandlet etc.? Du trenger ikke å ta med alle detaljer, men jeg lurer litt på hvordan de lurte deg...

Nøyaktig hva var det du hadde gjort galt? For meg virker det som om politiet er litt av den oppfatningen at målet helliger middelet, og at så lenge de kan hindre en pille eller to å havne i hendene på noen som kan finne på å ruse seg, så bryr de seg ikke så mye om selve lovverket...



Dette innlegget har gått meg hus forbi, men det er egentlig essensen av problematikken. Når flere som faktisk har en viss kompetanse er så uenige om hvordan ting skal tolkes, så er det åpenbart for vage lover med for mye rom for tolkninger....

Etter at jeg ringte legemiddelverket har jeg fått svar på en del spørsmål, men det skal være unødvendig å ta kontakt med noen med doktorgrad i farmakologi for å avgjøre om noe er "narkotika" eller ikke. Når det gjaldt gruppe 10 om tryptaminer hadde hun til og med problemer med å svare siden det er formulert med "avledet av tryptamin eller..." så hun måtte komme tilbake til meg på det etter å ha diskutert med andre..

Et annet problem jeg ramlet over i denne forbindelsen var hvor utrolig lite behjelpelige politi og juristene der var. Da jeg stilte spørsmål om hvordan det kunne ha seg at noen fikk 5000,- i bot for å bestillte ti tabletter med et ikke-narkotisk stoff ble bedt på en meget streng måte (en hånd på batongen) om å forlate lokalet og ikke komme tilbake...juristen sa at hun ikke hadde noen planer om å diskutere dette med meg og la på før jeg fikk snakket ferdig...

For de som ikke helt forstår hva denne tråden dypest sett dreier seg om, anbefaler jeg å lese wikipedia-artikkelen om en rettstat. Legg merke til hva som definerer en rettstat, og hvilke prinsipper som er viktige.

Et lite eksempel fra artikkelen:



Tillegg:

Jeg fikk akkurat en mail fra legemiddelverket om "lovlige utsalgsteder". Jeg hadde spurt om hvordan i alle dager jeg skulle ha mulighet til å avgjøre om et utsalgssted var lovlig eller ikke. Siden det står øverst i mailen "Til [mitt navn]" velger jeg å ikke legge ut innholdet her nå, men det gjorde meg i alle fall ikke klokere på hvordan man skal kunne vite at et legemiddel er "lovlig ervervet" og når jeg kjøper f.eks etizolam fra UK hvor det ikke er markedsført som legemiddel, men likevel selges lovlig, men da som RC og ikke som legemiddel, så kjøper jeg det som RC og ikke legemiddel og det blir ikke "legemiddel" før tollerne i Norge eventuelt på eget initiativ definerer dette er et legemiddel. Jeg kjøper et RC som ikke er narkotika (og dermed lovlig å innføre), ikke et legemiddel (når det er sagt så bruker jeg RC kun til medisinske formål, men igjen er det enormt mye rom for tolkning og forskjellige forståelser her, noe hun selv skriver i e-posten. Hun sier også at "hvordan det er tenkt tolket er tydeliggjort på våre nettsider", så jeg siterer derfra:



Altså, her står det egentlig hvordan man lovlig skal gå frem om man ønsker å importere reseptbelagte legemidler fra utlandet (f.eks om jeg skulle innført etizolam fra Italia, hvor det er et reseptbelagt legemiddel).

Det står til slutt at jeg ikke kan få pakken utlevert dersom ikke godkjent dokumentasjon foreligger (med andre ord, hvis pakken blir stoppet i tollen er det game over og pengene er tapt).

Merk at dette beskriver mine rettigheter som borger til å lovlig innføre et legemiddel jeg f.eks får utskrevet i Nederland (mange har nok hørt om han som får hasj på resept, men da må man reise til landet og får maks innføre for 30 dager). Det står ingen ting om straff, bare at man ikke får pakken utlevert (som er greit nok).


Så til straff:

Her er hele legemiddelloven. Nå har jeg skumlest flere ganger, uten å finne NOE spesifikt som er direkte/eksplisitt ulovlig utover å importere/overdra narkotika. Jeg vedder en femmer på at f.eks Paradigm over her har blitt anklaget og straffet for "brudd på legemiddelloven" helt generelt, og kanskje en vag referanse til § 31, uten at det har blitt spesifisert nærmere.

Hvis noen kan finne noe som eksplisitt er straffbart ved f.eks innførsel av RC som ikke regnes som narkotika, så post det gjerne her. Jeg finner ingen ting.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare hvorfor du mener det er politiets jobb å rådgi deg rundt import av legemidler/narkotika? Som om den etaten ikke er overbelastet nok som det er i dag?
Ville ikke overraske meg om temaet du bringer på bane kan være så vidtrekkende at kan være tematikk for en hovedoppgave eller doktoravhandling.