Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  142 17227
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Han heter jo mentalmelt, han demonterer hjernen din taktisk.
Vis hele sitatet...
Nei, han heter Grix. Og han kommer med liberalt bullshit. Haha neida, støtter han 100%.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Regulering av markedet fører til:
  • Aldersgrenser - begrenser tilgjengelighet.
  • Kvalitetssikring - reduserer helseplager.
  • Å fjerne grunnlaget for kriminelle virksomheter.
  • Å frigjøre enorme politiressurser - og dermed få mer kontroll på reell kriminalitet.
  • Å øke skatteinntektene.
  • Å oppløse koblingen mellom røyking og hardere narkotika/kriminalitet, som resulterer i at langt færre unge havner på skråplanet.
  • Å få mer gjennomslag med forebyggende arbeid generelt, da rusbrukerne vil føle seg respektert som mennesker, og ikke jaget som simple forbrytere.
  • etc etc.
Vis hele sitatet...
Aldersgrenser - begrenser tilgjengelighet i minimal grad. Det er ikke vesentlig vanskeligere for en ung tenåring å få tak i alkohol, enn det er å få tak i Cannabis. Vi har alle gått på ungdomsskolen, og vi vet alle hvor mye alkohol som fløt på de festene der. At legalisering vil begrense bruken av hasj blant unge er sant, men om bruken blir redusert med en promille eller 10%, det er noe helt annet. Et billig argument blant legaliseringsforkjemperne (ja, jeg er selv for legalisering faktisk.)

Kvalitetssikring - enig.

Fjerne grunnlaget for kriminelle virksomheter - Legalisering fjerner jo kun grunnlaget for dem som selger hasj. Salg av tyngre stoffer vil likefullt bestå. Man til og med spekulere i om salg av tyngre stoffer vil øke fordi kriminelle vil miste noe av sin inntektskilde med cannabis, og dermed må ut og pushe ekstra på for å få folk til å kjøpe sine nye/andre varer, som selvfølgelig er amf, kola og annet. Det vil alltid eksistere kriminalitet - legalisering av cannabis alene vil ikke føre til en reduksjon så betydelig at landet blir vesentlig mye tryggere. Det er i det beste fall naivt å tro på noe annet.

Å frigjøre "enorme" politiressurser - En smule overdrevet, kanskje. Politiet bruker ikke i dag enorme ressurser på å ta cannabisdealere eller brukere. På mindre steder der det beste som skjer for politiet er trafikkforseelser, så bruker de nok en prosentvis større andel av ressursene på å plage enkeltbrukere, men i det store og det hele prioriterer politiet viktigere saker enn hasjrøykere. Dette så vi jo blant annet med voldtektsbølgen i Oslo i fjor, da politiet satt inn store styrker for å holde gatene trygge. Jeg er enig i at legalisering vil kunne frigjøre noen ressurser hos politiet, men i hvor stor grad dette vil ha noen reell synlig effekt er noe helt annet. Et litt billig argument fra oss legaliseringsforkjempere.

Å øke skatteinntektene - Dette er ikke akkurat noe Norge virkelig trenger med det første. Et argument som aldri vil bli godtatt av seriøse debattanter i Norge, dersom denne debatten hadde blitt tatt opp på nytt offentlig. Det er langt mer relevant i California for eksempel, og der økonomien er skakkjørt.

Å oppløse koblingen mellom røyking og hardere narkotika/kriminalitet, som resulterer i at langt færre unge havner på skråplanet - både ja og nei. Dette forblir en teori hos begge parter, men man kan spørre seg om unge som havner på skråplanet ville havnet der uansett, uavhengig av om canna er lovlig eller ikke. Unge som havner utenfor samfunnet har ofte alvorlige problemer som ikke løses overhodet selv om de kan gå på f.eks apotek å kjøpe seg en lovlig femmer. Tvert imot kan man snu dette argumentet på hodet og si at legalisering vil øke problemene blant for eksempel trygdemottakere.

Å få mer gjennomslag med forebyggende arbeid generelt, da rusbrukerne vil føle seg respektert som mennesker, og ikke jaget som simple forbrytere - Dette kan oppnås på mange andre måter enn å legalisere cannabis! En omfattende opplysningskampanje i kombinasjon med å gjøre narkotikamisbruk til et helseproblem, fremfor et politiproblem, er noe av det viktigste. Selv om det finnes mange fornuftige rusbrukere der ute, må man også huske på at det finnes mange brukere som ofte ønsker å slippe å bruke rusmidler. Behandlingstilbud, omsorgstilbud, støttegrupper osv, og det å slippe å måtte i fengsel, er noe av det staten kan gjøre for å bedre mulighetene rusbrukere har for å unngå stigmatisering, og for å kunne integreres bedre i samfunnet. På sikt kan dette føre til at den øvrige befolkning også ser med mer empatiske øyne på dem som både bruker og misbruker rus. Største delen av Norges befolkning er jo selv rusbrukere i form av alkoholbruk. Det helhetlige bildet som kan skapes på sikt er mye viktigere enn legalisering av cannabis, og kan oppnås med helt andre virkemidler. Det finnes andre veier å gå enn legalisering, og jeg tror mange legaliseringsforkjempere hadde hatt en litt annerledes vinkling på narkotikakrigen og dens problemer dersom de ikke selv hadde et ønske om å kunne ruse seg lovlig, men akkurat dét er bare min teori da.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Syns ikke vi trenger å "Skaffe" cannabis i det hele tatt. Landet vårt burde heller satse på å styrke ungdommer og lære dem at vi egentlig ikke har behov for å ruse oss på diverse rusmidler.
Vis hele sitatet...
Samtidig kan vi lære dem om fascismen? Om å presse sin egen moral ned i trynet på alle andre?

Dette synspunktet er verre en et religiøst diktatur der personer blir drept for homofili eller sex utenfor ekteskapet. Begge involverer risikoer, er ikke risikoen ved rusbruk straff nok? Hvorfor må jeg straffes for jeg skader meg selv? Hvis staten overførte det til andre punkter ville du se hvor idiotisk det er; jeg kutter av meg en finger, straffen er at staten kutter av meg to.

Hvis du ikke liker frihet, og trenger kunstige regler for å leve livet ditt (som resten av sosialistpakket) anbefaler jeg deg å henge opp en plakat med regler på veggen, og en bot for brudd av hver av dem (om så husarrest) så donerer du pengene for hver brutte regel til en valgfri veldedig organisasjon. Så lar du alle oss andre leve livet i fred, og med frihet.

BTW forslaget i Spania er ikke legalisering. Det er en oppheving av et forbud, eller regulering av cannabismarkedet. Legalisering impliserer at Staten kan bestemme hva som ER lov, noe de heldigvis ikke kan. Staten kan kun fortelle oss hva som IKKE er lov. Ergo de opphever forbudet eller regulerer markedet (forbud er ikke regulering da det er økonomiske teorier som beviser at gjensidig fordelaktige økonomiske transaksjoner ikke kan forbys med lov).
Sitat av Titi Suru Vis innlegg
Aldersgrenser - begrenser tilgjengelighet i minimal grad. Det er ikke vesentlig vanskeligere for en ung tenåring å få tak i alkohol, enn det er å få tak i Cannabis. Vi har alle gått på ungdomsskolen, og vi vet alle hvor mye alkohol som fløt på de festene der. At legalisering vil begrense bruken av hasj blant unge er sant, men om bruken blir redusert med en promille eller 10%, det er noe helt annet. Et billig argument blant legaliseringsforkjemperne (ja, jeg er selv for legalisering faktisk.)
Vis hele sitatet...
Tvert imot. Det er derimot et billig motargument du kommer med her. Tiltaket har begrenset virkning, så derfor er det en dårlig løsning? Utgangspunktet her er jo faktisk ingen begrensning av tilgjengelighet i det hele tatt. Hvilken effekt aldersgrenser vil ha er uvisst, men at det vil fungere mer preventivt enn dages totalt fraværende tiltak er det ikke tvil om.

For det første vil det fjerne en stor andel av det illegale markedet, noe som betyr at det vil være færre pushere som selger kun for profitt, og som ukritisk dealer til unge og fremmede. Et statlig regulert monopol kan også operere med kvantumbegrensninger, noe som gjør det mindre aktuelt å kjøpe for å selge videre. Videresalg vil kunne begrense seg mer til handel mellom venner og bekjente, og det vil dermed være mer rom for å spille på ansvarliggjørende holdninger om å ikke kjøpe hasj til mindreårige osv. I tillegg spiller det inn at stoffet ikke lenger vil være like tabu, noe som gjør det lettere å snakke om med venner og familie, og etablere en felles forståelse rundt når det er greit, og når det ikke er greit å prøve hasj.

Sammenligningen med alkohol har for øvrig sine mangler. Alkohol er fullstendig sosialt akseptabelt blant alle generasjoner, og det er noe vi har for kultur å nyte som en del av måltidet, så vel som til festing. Cannabis innehar ikke denne sosiale statusen, og jeg tror vi med sikkerhet kan anta at foreldre vil ha langt større motforestillinger til å sende med barna sine et par gram med hasj, enn en flaske vin når de skal på fest.

Alt i alt ser jeg mange fordeler som spiller inn i forhold til sosial regulering av cannabis. At disse fordelene har sine begrensninger er en selvfølge. Det er verken et gyldig motargument, eller en spesielt tankevekkende opplysning.


Sitat av Titi Suru Vis innlegg
Fjerne grunnlaget for kriminelle virksomheter - Legalisering fjerner jo kun grunnlaget for dem som selger hasj. Salg av tyngre stoffer vil likefullt bestå. Man til og med spekulere i om salg av tyngre stoffer vil øke fordi kriminelle vil miste noe av sin inntektskilde med cannabis, og dermed må ut og pushe ekstra på for å få folk til å kjøpe sine nye/andre varer, som selvfølgelig er amf, kola og annet. Det vil alltid eksistere kriminalitet - legalisering av cannabis alene vil ikke føre til en reduksjon så betydelig at landet blir vesentlig mye tryggere. Det er i det beste fall naivt å tro på noe annet.
Vis hele sitatet...
Igjen presterer du å anvende den samme argumentasjonsfeilen. Det er åpenbart at legalisering av cannabis ikke vil fjerne markedet for alle andre stoffer. Det har ingen hensikt å påpeke det. Det vil derimot fjerne en stor andel av det totale markedet, da cannabis er en av de primære inntektskildene til flere av disse miljøene. Resultatet av dette vil komme til å gi effekt i flere ledd.

Det aller viktigste er etter min oppfatning av færre unge vil reke gatelangs og involvere seg i kriminelle systemer, kun fordi de er interessert i cannabiskultur. Færre unge vil bli rekruttert inn i systemet, og markedet vil krympe. I tillegg vil bakmennene miste en enorm inntektskilde, noe de selvfølgelig kan forsøke å kompensere for på andre måter. Dette er imidlertid noe man må se an, og ta når det kommer. At kriminelle kan finne andre inntektskilder er ikke et argument for å opprettholde de kanalene som allerede er etablert.

Dessuten begrenser markeder seg selv gjennom etterspørsel. Det lar seg ikke gjøre å overføre etterspørselen etter cannabis over i andre markeder. Det er nemlig ikke slik narkotikahandel fungerer. Det er kundenes behov som driver markedet, ikke dealernes evne til å prakke det på folk.

Sitat av Titi Suru Vis innlegg
Å frigjøre "enorme" politiressurser - En smule overdrevet, kanskje. Politiet bruker ikke i dag enorme ressurser på å ta cannabisdealere eller brukere. På mindre steder der det beste som skjer for politiet er trafikkforseelser, så bruker de nok en prosentvis større andel av ressursene på å plage enkeltbrukere, men i det store og det hele prioriterer politiet viktigere saker enn hasjrøykere. Dette så vi jo blant annet med voldtektsbølgen i Oslo i fjor, da politiet satt inn store styrker for å holde gatene trygge. Jeg er enig i at legalisering vil kunne frigjøre noen ressurser hos politiet, men i hvor stor grad dette vil ha noen reell synlig effekt er noe helt annet. Et litt billig argument fra oss legaliseringsforkjempere.
Vis hele sitatet...
Nå er jo jeg for en total avkriminalisering av alle stoffer, noe som så absolutt ville hatt en enorm innvirkning på politiets ressursbruk, da rundt 40% av alle straffesaker i Norge er narkotikarelaterte.

Legalisering av cannabis alene ville naturlig nok ikke hatt en like stor effekt, men brorparten av disse straffesakene er jo faktisk cannabisrelaterte, så effekten ville fortsatt ha vært betydelig. Og ikke bare gjelder dette politiets ressurser, men selvfølgelig også rettsvesenet. Her i Oslo har vi i perioder hatt egne grupper spesielt dedikert til å jage etter unge mennesker som røyker cannabis, og det ville overrasket med om dette fenomenet er begrenset til hovedstaden. Uansett utgjør cannabissaker en betydelig andel av papirmølla, noe vi med fordel kan få en slutt på.

Sitat av Titi Suru Vis innlegg
Å øke skatteinntektene - Dette er ikke akkurat noe Norge virkelig trenger med det første. Et argument som aldri vil bli godtatt av seriøse debattanter i Norge, dersom denne debatten hadde blitt tatt opp på nytt offentlig. Det er langt mer relevant i California for eksempel, og der økonomien er skakkjørt.
Vis hele sitatet...
Trenger og trenger. Et land trenger alltid penger, og argumentet her går jo åpenbart på at penger som ellers ville gått inn i det svarte markedet, nå kan beskattes og flyte inn i landets øvrige økonomi. Det er positivt uansett hvordan du vrir og vender på det.

Sitat av Titi Suru Vis innlegg
Å oppløse koblingen mellom røyking og hardere narkotika/kriminalitet, som resulterer i at langt færre unge havner på skråplanet - både ja og nei. Dette forblir en teori hos begge parter, men man kan spørre seg om unge som havner på skråplanet ville havnet der uansett, uavhengig av om canna er lovlig eller ikke. Unge som havner utenfor samfunnet har ofte alvorlige problemer som ikke løses overhodet selv om de kan gå på f.eks apotek å kjøpe seg en lovlig femmer. Tvert imot kan man snu dette argumentet på hodet og si at legalisering vil øke problemene blant for eksempel trygdemottakere.
Vis hele sitatet...
Det forblir ikke en teori for oss som har opplevd det selv, og som har sett med egne øyne hvordan helt normale og oppegående folk blir dratt inn i kriminalitet gjennom befatning med cannabis. Som regel er det kun brukere som ønsker å røyke, og som må utsette seg for faren for å kunne bli arrestert når de skal handle. Dette er mennesker som ikke hadde trengt å kjenne kriminelle folk i det hele tatt, og som heller ikke ønsker det. Det vi ser en en blanding av to verdener som er helt uhensiktsmessig, og som har helt klare negative ringvirkninger.


Sitat av Titi Suru Vis innlegg
Å få mer gjennomslag med forebyggende arbeid generelt, da rusbrukerne vil føle seg respektert som mennesker, og ikke jaget som simple forbrytere - Dette kan oppnås på mange andre måter enn å legalisere cannabis! En omfattende opplysningskampanje i kombinasjon med å gjøre narkotikamisbruk til et helseproblem, fremfor et politiproblem, er noe av det viktigste. Selv om det finnes mange fornuftige rusbrukere der ute, må man også huske på at det finnes mange brukere som ofte ønsker å slippe å bruke rusmidler. Behandlingstilbud, omsorgstilbud, støttegrupper osv, og det å slippe å måtte i fengsel, er noe av det staten kan gjøre for å bedre mulighetene rusbrukere har for å unngå stigmatisering, og for å kunne integreres bedre i samfunnet. På sikt kan dette føre til at den øvrige befolkning også ser med mer empatiske øyne på dem som både bruker og misbruker rus. Største delen av Norges befolkning er jo selv rusbrukere i form av alkoholbruk. Det helhetlige bildet som kan skapes på sikt er mye viktigere enn legalisering av cannabis, og kan oppnås med helt andre virkemidler. Det finnes andre veier å gå enn legalisering, og jeg tror mange legaliseringsforkjempere hadde hatt en litt annerledes vinkling på narkotikakrigen og dens problemer dersom de ikke selv hadde et ønske om å kunne ruse seg lovlig, men akkurat dét er bare min teori da.
Vis hele sitatet...
At rusmisbruk er en helseproblem og at det bør behandles deretter har du helt rett i. Det er klart at vi kan skape holdningendringer uten å legalisere, men en legalisering hjelper jo langt på vei. En av hovedårsakene til den stigmatiseringen vi ser i dag er jo nettopp grunnet forbudet. Hvis du røyker så er du kriminell, og man kan anta med stor sikkerhet at du har befatning med kriminelle miljøer. Det er absolutt andre tiltak enn selve legaliseringen som bør endres og iverksettes, noe jeg for øvrig har argumentert for her på forumet et utall ganger. Men dette er jo ikke motargumenter, det er støttetiltak som går hånd i hånd med argumentene for legalisering.


At argumentasjonen min er billig er en påstand jeg ikke godtar, ihvertfall ikke basert på så lite holdbare motargumenter som du kommer med her. At mange legaliseringsforkjempere tilsynelatende er mest interessert i å mele sin egen kake er jeg fullt klar over, men her forholder jeg meg til saklig argumentasjon, så den båsen kan du med fordel reservere til noen andre.
Sist endret av mentalmelt; 8. januar 2012 kl. 15:16.
Dette var spennende!
Får håpe at hele verden følger etter!
Sitat av Grix Vis innlegg
Synes det er flott vi får folk med "nye" synspunkter her til forumet, det kommer aldri noe godt ut av for lite mangfold.


Rusmiddelbruk påvirker ingen andre enn rusmiddelbrukeren, og narkotikaforbudet påvirker ingen andre enn rusbrukere. Det er altså en lov som alle de den angår er mot. Ser du ikke hvor utrolig meningsløst dette er?
Vis hele sitatet...
Jeg er absolutt for legalisering og er generelt ikke uenig i innlegget ditt, men jeg vil bare påpeke at akkurat det du nevner er en sannhet med modifikasjoner

Tunge rusmisbrukere kan koste staten en del penger. For det første kan de direkte koste penger ved at Norge bruker penger på omsorg for tunge rusmisbrukere. I tillegg bruker de statelige tjenester uten at de fører noe tilbake til samfunnet i form av arbeid og skatt. Pengene den norske stat bruker på tunge misbrukere kommer fra skattebetalerne og da også alle de som ikke bruker rusmidler. At et barn vokser opp, koster mange penger i form av skolegang og helsetjenester. På et hvis forventer man at innbyggerne skal jobbe og føre noe tilbake til samfunnet.

Men for all del, dette er ikke noe argument mot legalisering. Jeg er liberalist jeg. Men jeg er bare opptatt at vi har en nyansert syn på det hele.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Regulering av markedet fører til:
  • 1 Aldersgrenser - begrenser tilgjengelighet.
  • 2 Kvalitetssikring - reduserer helseplager.
  • 3 Å fjerne grunnlaget for kriminelle virksomheter.
  • 4 Å frigjøre enorme politiressurser - og dermed få mer kontroll på reell kriminalitet.
  • 5 Å øke skatteinntektene.
  • 6 Å oppløse koblingen mellom røyking og hardere narkotika/kriminalitet, som resulterer i at langt færre unge havner på skråplanet.
  • 7 Å få mer gjennomslag med forebyggende arbeid generelt, da rusbrukerne vil føle seg respektert som mennesker, og ikke jaget som simple forbrytere.
  • etc etc.
Vis hele sitatet...
Er til dels enig, men kunne godt likt å høre dine synspunkter rundt tobakk.
For det er svært mange unge som begynner å røyke tobakk. Helt ned i 11-12 årsalderen. Det er aldersgrense på tobakk men de får det uansett, samme med alkohol. Og du vil ha illegalt salg på dette uansett.

Så i mitt lille hode så er argument 1, 2 og 3 irrelevant, da de oppstår som et fortsatt problem.
Sitat av Pinneknurk Vis innlegg
Jeg er absolutt for legalisering og er generelt ikke uenig i innlegget ditt, men jeg vil bare påpeke at akkurat det du nevner er en sannhet med modifikasjoner

Tunge rusmisbrukere kan koste staten en del penger. For det første kan de direkte koste penger ved at Norge bruker penger på omsorg for tunge rusmisbrukere. I tillegg bruker de statelige tjenester uten at de fører noe tilbake til samfunnet i form av arbeid og skatt. Pengene den norske stat bruker på tunge misbrukere kommer fra skattebetalerne og da også alle de som ikke bruker rusmidler. At et barn vokser opp, koster mange penger i form av skolegang og helsetjenester. På et hvis forventer man at innbyggerne skal jobbe og føre noe tilbake til samfunnet.

Men for all del, dette er ikke noe argument mot legalisering. Jeg er liberalist jeg. Men jeg er bare opptatt at vi har en nyansert syn på det hele.
Vis hele sitatet...
Du har nok rett i det, ja. Men det blir jo ikke forandret ved en legalisering, for staten bruker jo mye penger på misbrukere i dag også, selv om det er ulovlig. Faktisk vil jeg tro at de bruker enda mer i dag, å ha folk i fengsel eller alt politiarbeidet relatert til narkokriminalitet kan ikke være billig.
(Dog, de tjener sikkert fett på alle bøtene de gir ut )
Sist endret av Grix; 8. januar 2012 kl. 17:02.
@mentalmelt:

For det første må du huske på at det jeg kommenterte, var de argumentene du kom med i listeform. Det forelå ingen utdypninger overhodet.

Når du punktvis uten noen utdypning kommer med setninger som "Fjerne grunnlaget for kriminelle virksomheter" er dette en setning ikke forteller hele sannheten. Ja, noe av grunnlaget for kriminelle virksomheter fjernes, men den virkelig problematiske kriminaliteten vil ikke stoppe eller minske nevneverdig av den grunn.

Det synes å være en rød tråd i din motargumentasjon at du mener det er feil av meg å argumentere med at bare fordi en legalisering har begrenset positiv effekt (med tanke på å hindre unges tilgang til stoffet, sosiale problemer osv), så bør man ikke legalisere. Problemet med hele denne debatten er at det er hverken så svart-hvitt som både forkjempere og motstandere av legalisering vil ha det til.

Når det for eksempel gjelder dette med politiets ressurser, så kreves det grundige undersøkelser og rapporter for å belyse hvor mye ressurser i form av mannskap og timetall cannabisrelaterte forbrytelser faktisk utgjør. Denne faktoren, sammen med et hopetall andre, må grundig vurderes opp mot eventuelle skader av en legalisering, som for eksempel økt rusbruk i befolkningen generelt, hvor mange vil faktisk erstatte alkoholen med cannabis, hvor mange vil drive med begge deler osv. Hva er langtidseffektene av legalisering? Hvordan vil samfunnet påvirkes over en 20 års periode osv.

Den argumentasjonen du kom med som motsvar var god, og jeg er langt på vei enig med mye av det du skriver om cannabis og sosial status, og at det kanskje ikke blir så lett allikevel for en mindreårig å få tilgang til regulert cannabis (selv om jeg er overbevist om at barn og unge alltid finner en løsning hvis de vil ruse seg).

Den argumentasjonen jeg mente var billig, var disse stikkordpunktene dine du kom med til motsvar mot karen som startet denne noe offtopic diskusjonen. For det må ses på som billig argumentasjon å ikke prøve så godt man kan å belyse hele sannheten, noe stikkord aldri kan gjøre. Billig var kanskje et misvisende ord, eller et dårlig ord, jeg burde ha sagt "litt vel forenklet" om punktlisten din.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Troller du? Trodde virkelig ikke så kunnskapsløse folk som deg kunne finne veien til freak.no. Å legelisere cannabis MINKER antallet harde rusmisbrukere.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte minker det harde rusmisbrukere? Kan man få tak i heroin klarer man vel og få tak i cannabis?
Det som er saken i disse diskusjonene er at forkjempere svært ofte har skylappene på, og mangler totalt evnen til å se saken fra andre perspektiv fordi de bastant har gjort seg opp en mening. Jeg tørr nesten også garantere at 90% av disse også er cannabisbrukere. Finnes det egentlig cannabisforkjempere som er for legalisering og ikke er brukere?

I tillegg er alltid argumentasjonen god, men bunner ikke alltid i fakta, men personlig synsing. Dette høres ofte bra ut, og fjortissene uten egne meninger gir kp, og på den måten setter innlegg på dagsorden som sanne og intelligente.

Jeg gleder meg virkelig til den dagen vi får en skikkelig god debatt om legalisering, uten brukere som heter pothead og legalize-it. (no offence).
Sist endret av reklame; 8. januar 2012 kl. 18:21.
Sitat av Titi Suru Vis innlegg
[...]den virkelig problematiske kriminaliteten vil ikke stoppe eller minske nevneverdig av den grunn.
Vis hele sitatet...
Hva er det du tenker på her?

Sitat av Titi Suru Vis innlegg
Den argumentasjonen jeg mente var billig, var disse stikkordpunktene dine du kom med til motsvar mot karen som startet denne noe offtopic diskusjonen. For det må ses på som billig argumentasjon å ikke prøve så godt man kan å belyse hele sannheten, noe stikkord aldri kan gjøre. Billig var kanskje et misvisende ord, eller et dårlig ord, jeg burde ha sagt "litt vel forenklet" om punktlisten din.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke forvente en avhandling hver gang noen diskuterer sin sak på et forum. I alle fall ikke når temaet for diskusjonen er så grundig debattert fra før av.
Sitat av BF3movies Vis innlegg
På hvilken måte minker det harde rusmisbrukere? Kan man få tak i heroin klarer man vel og få tak i cannabis?
Vis hele sitatet...
Som du sikkert har fått med deg er cannabis mye mer utbredt enn heroin. Det er pretty much akseptert å bruke cannabis, i hvertfall i statene. Har du noen gang sett en moderne film som prøver å prakke ned på det? Nei. Så det som skjer er at unge mennesker tenker at de skal teste ut dette sosialt-aksepterte rusmiddlet, og må derfor søke seg inn i kriminelle miljøer for å få tak i det. Du blir kompis med dealere, som ofte ikke bare selger hasj. I tillegg har du brutt dine egne sperrer, du føler deg allerede som en narkoman, for i følge loven er det nettopp det du er. Plutselig en dag er dealern tom for hasj, men han har litt amf han kan selge for en billig penge. Sånn starter det for mange.

Hvis cannabis var lovlig, og brukerne av dette stoffet kunne få kjøpt det på et statlig monopol, ville ikke scenarioer som det jeg har skrevet her ha skjedd. Egentlig kunne jeg bare linka deg til statistikk fra nederland, men for mye stress.

Sitat av Titi Suru Vis innlegg
Dette er en hersketeknikk som ikke hører hjemme i en debatt.
Vis hele sitatet...
Når fyren kommer med argumenter som:
"Så du mener ettersom vi har røyket cannabis i flere tusen år burde vi fortsette med det.
og da sier jeg, ettersom vi i flere hundre år har lobotomert mentalt syke, burde vi også fortsette med det.
og hey, jeg kan fortsette. Siden vikingtiden hadde en så stor innvirkning på kulturen våres, burde vi fortsette å plyndre og voldta."
Så greier jeg bare ikke dy meg.
Sitat av Titi Suru Vis innlegg
@mentalmelt:

For det første må du huske på at det jeg kommenterte, var de argumentene du kom med i listeform. Det forelå ingen utdypninger overhodet.
Vis hele sitatet...
At argumentene er kokt ned til en forenklet listeform er ikke grunnlag for å hevde at de er billige.

Sitat av Titi Suru Vis innlegg
Når du punktvis uten noen utdypning kommer med setninger som "Fjerne grunnlaget for kriminelle virksomheter" er dette en setning ikke forteller hele sannheten. Ja, noe av grunnlaget for kriminelle virksomheter fjernes, men den virkelig problematiske kriminaliteten vil ikke stoppe eller minske nevneverdig av den grunn.
Vis hele sitatet...
Det er store nettverk av kriminelle virksomheter som baserer seg på distribusjon av cannabis. Å hevde at legalisering dermed vil fjerne grunnlaget for kriminelle virksomheter er ikke feil. jeg har aldri hevdet at det vil fjerne grunnlaget for all kriminell virksomhet, så å angripe argumentasjonen min på det grunnlaget er intet annet enn stråmannargumentasjon, en uredelig taktikk som inngår blant de klassiske argumentasjon- og tankefeilene.


Sitat av Titi Suru Vis innlegg
Det synes å være en rød tråd i din motargumentasjon at du mener det er feil av meg å argumentere med at bare fordi en legalisering har begrenset positiv effekt (med tanke på å hindre unges tilgang til stoffet, sosiale problemer osv), så bør man ikke legalisere. Problemet med hele denne debatten er at det er hverken så svart-hvitt som både forkjempere og motstandere av legalisering vil ha det til.
Vis hele sitatet...
Du behøver ikke å belære meg om gråsoner. Det er imidlertid riktig observert, jeg mener kritikken din som går på at legalisering ikke løser alle problemene, er ugyldig. Det er ingen som hevder at det finnes én løsning som skal ordne opp i alt. Å angripe argumentasjonen min på et slikt grunnlag er i likhet med forrige eksempel, intet annet enn simpel stråmannargumentasjon.


Sitat av Titi Suru Vis innlegg
Når det for eksempel gjelder dette med politiets ressurser, så kreves det grundige undersøkelser og rapporter for å belyse hvor mye ressurser i form av mannskap og timetall cannabisrelaterte forbrytelser faktisk utgjør. Denne faktoren, sammen med et hopetall andre, må grundig vurderes opp mot eventuelle skader av en legalisering, som for eksempel økt rusbruk i befolkningen generelt, hvor mange vil faktisk erstatte alkoholen med cannabis, hvor mange vil drive med begge deler osv. Hva er langtidseffektene av legalisering? Hvordan vil samfunnet påvirkes over en 20 års periode osv.
Vis hele sitatet...
Det er ingen tvil om at vi trenger mer forskning å basere oss på. Det tror jeg vi alle kan være enige om. Det er imidlertid ingenting i veien for å basere oss på den informasjonen vi har i mellomtiden, samt å anvende sunn fornuft og gode resonnementer.

Sitat av Titi Suru Vis innlegg
Den argumentasjonen du kom med som motsvar var god, og jeg er langt på vei enig med mye av det du skriver om cannabis og sosial status, og at det kanskje ikke blir så lett allikevel for en mindreårig å få tilgang til regulert cannabis (selv om jeg er overbevist om at barn og unge alltid finner en løsning hvis de vil ruse seg).
Vis hele sitatet...
Okay, da er vi enige noe.

Sitat av Titi Suru Vis innlegg
Den argumentasjonen jeg mente var billig, var disse stikkordpunktene dine du kom med til motsvar mot karen som startet denne noe offtopic diskusjonen. For det må ses på som billig argumentasjon å ikke prøve så godt man kan å belyse hele sannheten, noe stikkord aldri kan gjøre. Billig var kanskje et misvisende ord, eller et dårlig ord, jeg burde ha sagt "litt vel forenklet" om punktlisten din.
Vis hele sitatet...
Dette mener jeg er tøv. Å anvende stikkord og lister en en absolutt nødvendighet om man skal korte ned argumentasjon, og koke essensen ned til grunnprinsippene. Vedkommende etterlyste eksempler på positive sider ved en eventuelle legalisering, og det fikk han. Så kan man be om utdypninger hvis man ønsker det, enten man er uenig i prinsippene, eller man ikke forstår resonnementet som ligger bak. Det er ikke gitt at man får servert en fullt utdypende tekst fordi man slenger opp et spørsmål på et debattforum. Jeg synes kritikken din på dette punktet er unødvendig og lite konstruktiv.
Sist endret av mentalmelt; 8. januar 2012 kl. 18:41.
Ikke så lett å alltid tolke de nyhetene som kommer når noen hevder at ting skal bli legalisert, så blir spennende å se om det ender opp med å faktisk bli det. Er vel en tråd på et annet underforum her hvor det ser ut som cannabis skal bli legalisert i køben selv om det mest sansynlig ikke blir det.

Men den legaliseringsdebatten her inne er alltid fest.
Håpløst å hoppe inn i den, men verdt å ha i bakhode når man drar inn kriminalitet og politiressurser i argumentasjonen; Cannabis til eget bruk er et særdeles lite prioritert område hos politiet og det er utvilsomt lite av budsjettet oppimot narkotika-kampen som blir brukt på denne typen "lovbrytere" - men det faller selvsagt inn utallige straffesaker på småbruk når det er knytt opp til selgere av stoffet hvor det går frem fra kommunikasjonskontroll/smser/hva som helst av spor som bare faller i fanget på politiet, så må de følge det opp. Det er som regel ikke akkurat noe veldig krevende arbeid som blir utført på de fleste straffesaker som går på bruk.

Legaliseringa skal få ned kriminalitet drastisk(?), alikevell er det alkohol og tobakk som står ansvarlig for flest straffesaker når det gjelder innsmugling til landet og dette er jo produkter som har vært lovlig i åresvis. Skal siest at antall cannabis-saker ved grensene og økte mye.

Per dags dato er alkohol og tobakk en av de mest lukrative tingene kriminelle tjener penger på når det kommer til videresalg av stoffer. At Norge vil kunne konkurrere med narkotikakartella på pris og i mangen tilfeller kvalitet ser jeg på som helt utenkelig, så det vil nok fortsatt foregå illegalt salg og kjøp - som igjen må prioriterest av politiet. Kampen mot narkotika kan ikke vinnest er vel et utsagn som man ikke kan argumentere mot; Kartellene ville nok fortsatt tjent penger på cannabis i Norge, men selvsagt mye mindre, noe de ville prøvd og erstattet med inntekt fra andre typer narkotika. Usikker på hvor stor tiltro jeg har til at politiet ville klart å stoppe det bare p.ga en legalisering av cannabis.(Er ikke slik at en legalisering vil føre til noe ekstremt hopp i inntekter kortsiktig - skal brukest enorme summer på utstyr,lønninger,informasjon,tilbud til folk som sliter med cannabis-problematikk, så er ikke slik at plutselig ville politiet fått et -betydelig- større budsjett å rutte med. Langsiktig ser jeg ikke bortifra at de ville spredd ut noe av overskuddet til politiet. Men tar ikke det for en selvfølge, vi er norges rikeste land og ca. alle offentlige etateter klager på at de får altfor lite innvilget.)

Alt det der med politi,kriminalitet,ressurser hadde vært gode argumenter om man gikk for en global-legalisering(Som er det man burde gjøre om man skulle legalisere noe), men føler at folk tror det der vil få litt mer betydning på de områdene enn hva det egentlig vil få.
Sist endret av et eller annet; 8. januar 2012 kl. 18:59.
[quote=hideout;2409307]

Per dags dato er alkohol og tobakk en av de mest lukrative tingene kriminelle tjener penger på når det kommer til videresalg av stoffer. /QUOTE]

Kilder?
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Så du mener ettersom vi har røyket cannabis i flere tusen år burde vi fortsette med det.
og da sier jeg, ettersom vi i flere hundre år har lobotomert mentalt syke, burde vi også fortsette med det.
og hey, jeg kan fortsette. Siden vikingtiden hadde en så stor innvirkning på kulturen våres, burde vi fortsette å plyndre og voldta.
Sounds legit



Bare fordi jeg har en mening bør du ikke kalle meg kunskapsløs.
Angrip argumenetet istedenfor personen bak
Vis hele sitatet...
du er virkelig trangsynt, har du i det hele tatt noen peiling på hvordan effektene på canabis er? eller har du en sånn instilling som sier at alle som røyker hasj er udugelige mennesker som det aldrig blir noe av? Jens stoltenberg og Obama har begge to røyket, og de endte opp helt fint gjorde de ikke?

jeg vil ikke si at canabis er 100% sunt, men om man har et normalt forhold til dette så er det helt OK akkurat som alkohol, selv om alkohol er mere skadelig for kroppen, at alkohol er lovelig og canabis ikke er det er rett og slett idiotisk
[quote=kimmy9gga;2409327]
Sitat av hideout Vis innlegg

Per dags dato er alkohol og tobakk en av de mest lukrative tingene kriminelle tjener penger på når det kommer til videresalg av stoffer. /QUOTE]

Kilder?
Vis hele sitatet...
ene kompisen min hustler mer sig enn weed :P
[quote=kimmy9gga;2409327]
Sitat av hideout Vis innlegg

Per dags dato er alkohol og tobakk en av de mest lukrative tingene kriminelle tjener penger på når det kommer til videresalg av stoffer. /QUOTE]

Kilder?
Vis hele sitatet...
Vært på nyhetene gjennom jula, men et googlesøk ga meg det her:
http://toll.no/templates_TAD/PressRe...epslanguage=no
(Trodde først du spurte om kilder til økning, ikke at det er noe av det mest lukrative)
Kilder på at kriminelle tjener mye penger på alkohol og tobakk blir vel litt mer vrien. Men norges hittil største sak av alkoholsmugling ble ført med kun hells angels medlemmer som siktede, kanskje det kan gi deg en pekepinne. Evt. du får ta deg en markedsundersøkelse om du har noen kriminelle venner!
Sist endret av et eller annet; 8. januar 2012 kl. 19:24.
synes at om norge skulle ha legalisert så skulle man hatt et elektronisk canabis kort! der man har en max kvote man kan kjøpe hver mnde / uke eller lignende, på denne måten blir det litt mere kontrolert samt for mindreårige blir det tyngre, for la oss si at man kan ha 4g i mnden 1 per uke , er virkelig da de som har kortet villig til og gi bort / selge bort til mindreårige som alkohol da? i dont think so
Sitat av faceplants Vis innlegg
synes at om norge skulle ha legalisert så skulle man hatt et elektronisk canabis kort! der man har en max kvote man kan kjøpe hver mnde / uke eller lignende, på denne måten blir det litt mere kontrolert samt for mindreårige blir det tyngre, for la oss si at man kan ha 4g i mnden 1 per uke , er virkelig da de som har kortet villig til og gi bort / selge bort til mindreårige som alkohol da? i dont think so
Vis hele sitatet...
Beundrer deg siden du virkelig må ha en bekymringsfri hverdag om du tror at det der vil hindre at de kjøper det andre plasser.. =) Vil aldri eksistere cannabis -kun- på utsalgsplasser.
sitter med ipaden så jeg beklager om det er sagt før,

men det er lovlig å dyrke din egen plante for privatbruk slik det er i dagens spania,
så de er allerede bra i gang sammenlignet med norge.

så sjansene for at norge følger etter er vel veldig små, eller?
Sitat av LeFTy Vis innlegg
sitter med ipaden så jeg beklager om det er sagt før,

men det er lovlig å dyrke din egen plante for privatbruk slik det er i dagens spania,
så de er allerede bra i gang sammenlignet med norge.

så sjansene for at norge følger etter er vel veldig små, eller?
Vis hele sitatet...
Sjansene for at vi er blant de første til å følge på er vel små, men etterhvert som legaliseringen sprer seg vil den til slutt nå Norge.

Det jeg forøvrig er redd for er at den absurde avgiftspolitikken vi har på øvrige rusmidler overføres til legal cannabis, i så fall skal det ikke mye til for at det illegale markedet holder seg relativt godt intakt ved å rett og slett utkonkurrere det legale på pris.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det jeg forøvrig er redd for er at den absurde avgiftspolitikken vi har på øvrige rusmidler overføres til legal cannabis, i så fall skal det ikke mye til for at det illegale markedet holder seg relativt godt intakt ved å rett og slett utkonkurrere det legale på pris.
Vis hele sitatet...
tror nok du traff spikeren på hodet der desverre

når det gjelder norge så har jeg ikke noen forhåpninger,
men siden jeg oppholder meg i spania en del så er jeg happy,
det å dyrke din egen plante lovlig er syyykt gøy
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det jeg forøvrig er redd for er at den absurde avgiftspolitikken vi har på øvrige rusmidler overføres til legal cannabis, i så fall skal det ikke mye til for at det illegale markedet holder seg relativt godt intakt ved å rett og slett utkonkurrere det legale på pris.
Vis hele sitatet...
Cannabis er jo billig å produsere, og i dag betaler "vi" blodpriser for dårlig kvalitet. Så selv med en høy avgift vil det være mulig å holde prisen på dagens nivå (eller noe lavere). I tillegg vil de fleste velge et legalt system med kontroll og kvalitetssikring på alt av innhold.
Sist endret av Vargas; 8. januar 2012 kl. 20:23.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Cannabis er jo billig å produsere, og i dag betaler "vi" blodpriser for dårlig kvalitet. Så selv med en høy avgift vil det være mulig å holde prisen på dagens nivå (eller noe lavere). I tillegg vil de fleste velge et legalt system med kontroll og kvalitetssikring på alt av innhold.
Vis hele sitatet...
Så alkohol/tobakk er dyrt å produsere?
Cannabisen skal produserest innenlands, og det finst vel ca. ikke et land som har høyere produksjonsutgifter(?) forskning,tomter,utstyr,lønn,reklamering,rus-rådgivning og en haug med andre ting skal innreknest i utsalgspris. Lykke til med at det der blir et produkt som kan konkurrere på pris.

I produksjonslanda koster cannabis noen kroner grammet for bra kvalitet, tviler veldig på at de ikke klarer å mobilisere seg og prise det under butikkpris. Nå sender de hovudsaklig cannabis med dårlig kvalitet til Norge av den enkle grunn at folk tar det imot her, det vil jo forandre seg. Prisene har gått litt opp globalt, men de nye prisene som har blitt innført på det illegale-markedet her i Norge er det mest personer innenlands som styrer.

Den vanlige nordmann som nå ikke prøver/bruker cannabis p.ga det er ulovlig vil jo selvsagt velge det norske produktet. Men stonern som har en god kompis som sverger til alt det hellige om at han har fått inn no greier som er helt villt vil nok fortsette å få det levert på døra istedet for å oppsøke et pol-lignende konsept med åpningstider vil jeg tro. Om det leverest til halve prisen så vet jeg hva jeg hadde gjort selv hvertfall.
Sitat av hideout Vis innlegg
Cannabis til eget bruk er et særdeles lite prioritert område hos politiet og det er utvilsomt lite av budsjettet oppimot narkotika-kampen som blir brukt på denne typen "lovbrytere" - men det faller selvsagt inn utallige straffesaker på småbruk når det er knytt opp til selgere av stoffet hvor det går frem fra kommunikasjonskontroll/smser/hva som helst av spor som bare faller i fanget på politiet, så må de følge det opp. Det er som regel ikke akkurat noe veldig krevende arbeid som blir utført på de fleste straffesaker som går på bruk.
Vis hele sitatet...
Det er ikke enormt krevende arbeid nei, men det er svært tidkrevende. Politiet er generelt sett underbemannet når vi trenger dem mest, og hver gang de dumper over noen i besittelse av cannabis, noe de gjør hele tiden, så blir de nødt til å bruke tiden sin på dette. Jeg har selv blitt arrestert i mine yngre dager, og jeg kan skrive under på at disse prosessene ikke er unnagjort på et blunk. Først skal de spørre deg ut, så skal de gjerne tilkalle flere folk, deretter bærer det ned på stasjonen, og innen polititjenestemennene er tilbake på gata har det gått vel over en time. Dette er en drøy time da minst to, kanskje tre-fire polititjenestemenn kunne ha vært ute og drevet med noe ordentlig, og vært tilgjengelig for offentligheten slike de egentlig skal når de er på jobb.

Sitat av hideout Vis innlegg
Legaliseringa skal få ned kriminalitet drastisk(?), alikevell er det alkohol og tobakk som står ansvarlig for flest straffesaker når det gjelder innsmugling til landet og dette er jo produkter som har vært lovlig i åresvis. Skal siest at antall cannabis-saker ved grensene og økte mye.
Vis hele sitatet...
Smugling er et statistikkområde for seg selv. Informasjon hentet herfra gjenspeiler ikke situasjonen innenfor grensene. Politiet arresterer jo for eksempel ikke enhver person de kommer over som har en sigarettpakke eller en halvliter fra utlandet. Det gjør de med folk som besitter cannabis.

Det er anslått at nordmenn konsumerer cannabis for drøye 2 milliarder kroner årlig. Det er klart at ikke alle disse pengene ville kommet seg ut av svart sirkulasjon sånn helt uten videre, men om vi hadde klart å kanalisere halvparten inn i en skattepliktig næringsvirksomhet, så er det et ganske solid kutt i svart inntekt for narkotikamiljøene. For ikke å snakke om alle de løpeguttene og små-dealerne som ikke hadde hatt grobunn for å eksistere. Det er jo der den virkelige sosialpolitiske gevinsten ligger.
Sist endret av mentalmelt; 8. januar 2012 kl. 20:58.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det jeg forøvrig er redd for er at den absurde avgiftspolitikken vi har på øvrige rusmidler overføres til legal cannabis, i så fall skal det ikke mye til for at det illegale markedet holder seg relativt godt intakt ved å rett og slett utkonkurrere det legale på pris.
Vis hele sitatet...
Ja, det er nok tenkelig. Men samtidig burde det jo bli lovlig å dyrke sine egne planter til eget forbruk! Dermed burde ikke det bli noe problem. Det er det jeg virkelig ser frem til. Det å kunne skape noe fra bunnen av og lære av det. Det er noe av hele sjarmen med denne planten!

Det virker mer og mer sannsynlig at en skikkelig cannabis-debatt vil dukke opp i Norge, da med tanke på hvordan det har utviklet seg i USA og hvordan det blir mer aktuelt i Danmark, og nå altså da Spania. For meg så virker det uunngåelig. Hvor lenge skal alt bare skyves under teppet, når man ser hvor populært det er!

Det mest utbredte ulovlige rusmiddelet, nemlig Marijuana, har vært tabubelagt lenge nok nå. Ja, det finnes farer og ulemper - men det er bedre at mennesker skal ta det valget selv enn at du skal stå i fare for å bli arrestert fordi du utforsker ditt eget sinn og din egen kropp. For meg er det absolutt det mest absurde med hele forbudet.
Sitat av Djiises Vis innlegg
Sist jeg var i spania fikk jeg fortalt at lokale hadde lov å dyrke til eget bruk?
Vis hele sitatet...
Ja, det blir solgt frø i daglivarebutikker og du har lov til å ha opp til 4 planter.

Jeg kom i kontakt med en svenske som bodde der, han hadde det og sa det var fult lovlig
Sitat av hideout Vis innlegg
Så alkohol/tobakk er dyrt å produsere?
Cannabisen skal produserest innenlands, og det finst vel ca. ikke et land som har høyere produksjonsutgifter(?) forskning,tomter,utstyr,lønn,reklamering,rus-rådgivning og en haug med andre ting skal innreknest i utsalgspris. Lykke til med at det der blir et produkt som kan konkurrere på pris.

I produksjonslanda koster cannabis noen kroner grammet for bra kvalitet, tviler veldig på at de ikke klarer å mobilisere seg og prise det under butikkpris. Nå sender de hovudsaklig cannabis med dårlig kvalitet til Norge av den enkle grunn at folk tar det imot her, det vil jo forandre seg. Prisene har gått litt opp globalt, men de nye prisene som har blitt innført på det illegale-markedet her i Norge er det mest personer innenlands som styrer.

Den vanlige nordmann som nå ikke prøver/bruker cannabis p.ga det er ulovlig vil jo selvsagt velge det norske produktet. Men stonern som har en god kompis som sverger til alt det hellige om at han har fått inn no greier som er helt villt vil nok fortsette å få det levert på døra istedet for å oppsøke et pol-lignende konsept med åpningstider vil jeg tro. Om det leverest til halve prisen så vet jeg hva jeg hadde gjort selv hvertfall.
Vis hele sitatet...
Regjeringen skjønner så klart at hvis de skal ta knekken på det pushere må prisene til staten være bedre enn dem. Selvom Norge er dyrt er det null problem å selge cannabis med over 50% avgift til 120 kroner. Grunnen til at cannabis koster 120-150 er jo fordi hvert ledd av smuglere skal ha penger. Hvordan skal de få prisen lavere enn det den er i dag? Det som skjer om vi legaliserer er at smugleruta går fra Afghanistan til Sverige som normalt. Når en dude i Sverige har fått varene og skal selge videre, dropper han rett og slett Norge da ingen vil ha kiefen.

Det finnes ingen stoner som heller vil kjøpe den "sjuuukeste kiefen" av en dealer enn å velge å vrake av kvalitetskief på i en butikk. Det kan umulig leveres til halve prisen.
Sist endret av bloodshotEyes; 8. januar 2012 kl. 21:22.
Er helt enig i at det er tull og bruke mye tid på eget-bruk saker når det kommer til cannabis, noe forsåvidt politiet og er.
Det var vel noe av grunnen til at de innførte den ordningen med at opptil 15g kan straffest uten tiltale, men med kun bot. De har hvertfall gjort et par tiltak de siste årene for å effektivisere akkurat dette området, mye for straffenivået er så utrolig lavt at det ikke er vits å bruke mye tid på det.
Men jeg har selv fått sett lite-effektivt politi når jeg ble arrestert når jeg var yngre. Men jeg kan jo forstå at de velger å gå litt grundigere til verks når de tar ungdom med stoff. Sett fra politiet sine øyner vil det være prevantivt, og ungdom er den gruppen hvor de kan hente mest informasjon fra og så videre og videre...Men er du litt opp i årene og blir tatt med 10gram på deg, så blir det ikke lagt ned no spesielt mer arbeid enn om du drikker fra ei ølflaske på en offentlig plass eller gjør en annen mindre forseelse. Idiotisk bruk av tid vil man aldri bli kvitt. Så i mine øyner går det nå hvertfall sånn halveis rette veien når de selv innser at det må effektiviserest. Men det folk surker mest over er jo når de går grundig til verks når det er ungdom innblandet, med uroaksjoner og massevis av husransakelser etc, men akkurat på det området må de bare styre på spørr du meg, så lenge stoffet er ulovlig.

Ser hva du mener, og i en ideell verden kunne det nok fungert utmerket. Jeg betviler bare at alle de som nå tjener penger på hasjmarkedet bare ville lagt hatten på hylla og takket for seg. Jeg ser fort for meg at de løpeguttene hadde gradert seg til et sterkere stoff, dealerne hadde tatt inn mer av sterkere stoff. Ser ingen direkte kobling i at en person som driver med narkotikakriminalitet med profitt/nark. til seg selv(Da snakker vi ikke hasj) som formål bare vil ta slutt.

Du har dealere som har og alltid vil holde seg til kun å ha holde på med hasj, men de her hører ikke til flertallet. Som regel har de fleste litt forskjellig å by på. Er alltid et motiv bak en handling, det vil fortsatt være der selv om man legaliserer cannabis. I mine øyner hvertfall.

Bloodshoteyes:
Hvordan vet du at det vil være null problem å selge cannabis til 120kroner? Vet du hva de totale kostnadene med å gjennomføre en legalisering vil være? Og hvorfor har ikke staten fattet dette for lengst og senket alkohol og tobakk prisene så de ikke taper millioner på millioner i det svarte markedet der?
Uten å gå altfor mye i detaljer om priser og sånt så kan man jo ta wonderboys saken som utgangspunkt, hvor de kasta noe av nokas pengene. Der kom det frem med levering til Norge fra Spania lå prisene på 10-15kr/g. Bakmenne er ikke en dude i Sverige, det er en organisasjon som har kontroll over produksjon-transport og i noen tilfeller salg i det aktuelle landet. Det er hvertfall utenkelig for meg at de bare vil se på Norge som et marked de ikke kan tjene penger på cannabis i. At de starter å sende annen kvalitet og gjør noe med prisene på gatenivå er det jeg ser for meg de gjør.

Det finnest ingen stoner som vil kjøpe cannabis av en kar han har kjøpt av i åresvis som lover han god kvalitet? Ser på det som utenkelig at det ikke kan leveres til halve prisen. Og jeg regner med det vil bli en polvirksomhet, så han dealern flyter på det samme som de utallige bedriftene som tjener gode penger på at de gidder å levere mat og drikke på dørene til folk. Er vel igrunn lite vits i å diskutere akkurat det der mer siden ikke jeg eller du vet hvordan det reelle utfallet hadde blitt. Men akkurat det med priser føler jeg man kan ta seg ganske så sikker på at Norge aldri vil levere et konkuransedyktig produkt.
Sitat av reklame Vis innlegg
Det som er saken i disse diskusjonene er at forkjempere svært ofte har skylappene på, og mangler totalt evnen til å se saken fra andre perspektiv fordi de bastant har gjort seg opp en mening. Jeg tørr nesten også garantere at 90% av disse også er cannabisbrukere. Finnes det egentlig cannabisforkjempere som er for legalisering og ikke er brukere?

I tillegg er alltid argumentasjonen god, men bunner ikke alltid i fakta, men personlig synsing. Dette høres ofte bra ut, og fjortissene uten egne meninger gir kp, og på den måten setter innlegg på dagsorden som sanne og intelligente.

Jeg gleder meg virkelig til den dagen vi får en skikkelig god debatt om legalisering, uten brukere som heter pothead og legalize-it. (no offence).
Vis hele sitatet...
Jeg begynner å se meg lei av å høre at vi som forkjempere har skylapper, at vi ikke klarer å se noen annen side.
Men ingen nevner at motstanderene av legalisering har skylapper.
Vi som forkjempere er som regel brukere selv, men vi har hvertfall personlige
erfaringer. Det er vi som må lese oss opp for å slå motstanderene med fakta.
Problemet er at motstandere ser ikke sånne som meg, går på jobb hver dag, betaler regninger, opprettholder sosiale bånd. Men liker å røyke en del.
Motstandere ser bare problemene som kommer med.
Eller så ser de menneskene som aldri skulle røyket i det hele tatt.
Og i ny å ne kommer det et menneske som har hatt store rusproblem, og velger å skylde på cannabis som gateway drug, uten og engang tenke på at alkohol var det første rusmiddelet, ikke cannabis.

Alle motstandere jeg noensinne har møtt har heller ikke røyket selv, lest seg opp eller gjort et ærlig forsøk med å høre på hva jeg har å si.
Det eneste "fakta" de har er antidop propagandaen som jeg selv har hørt på samme stedene som de. Skolen, media og autoritetspersoner som har regelrett jugd. Men jeg vet at det er vi som er forkjempere som må gjøre noe med dine meninger, fordi du har staten og loven på din side.

Og du sier du er lei av synsing?
Jeg begynner å bli lei synsing, se selv over innlegget ditt. Ingen fakta, ingen motargument, eneste du gjør er å tråkke over alle innleggene som er for noensinne.

Du gleder deg til en skikkelig debatt?..
Jeg gleder meg til en skikkelig debatt.

P.s
Det finnes mange personer verden rundt som har familie med diverse sykdommer som er forkjempere uten å røyke selv. Jeg kjenner personlig to av disse menneskene. Som ikke er noe særlig for legalisering av et dop men er villig til å innrømme at livskvaliteten til et søsken eller en foreldre er viktigere.
Det er hvertfall verdt et forsøk.
Det er vel gjerne slik at de aller fleste som selger ikke er direkte tilknyttet et kriminelt nettverk. Om staten hadde begynt å selge for 100 kroner grammet hadde det ikke vært særlig attraktivt å risikere en straffereaksjon for å selge om du tjener så lite på det.
Selv tror jeg en legalisering er veien og gå, og gjerne kombinert med hardere straffer for salg av rusmidler uten lisens.
Kommer ikke til å bli kvitt ulovlig salg uansett, men så lenge du gjør det minst mulig attraktivt å selge det ulovlig kommer vi drastisk til å redusere problemet.
Sist endret av Detectable; 8. januar 2012 kl. 21:50.
Vil anbefale alle å se denne korte videoen på youtube. Sums it all up quite nicely!
http://www.youtube.com/watch?v=qabka...eature=related
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Ja, det blir solgt frø i daglivarebutikker og du har lov til å ha opp til 4 planter.

Jeg kom i kontakt med en svenske som bodde der, han hadde det og sa det var fult lovlig
Vis hele sitatet...
diskuterte dette med en politiman i spania, da han stakk hodet inn døren for å opplyse om at vi måtte
se opp for marokkanere i dette strøket, akkurat i det jeg holdt på å pleie planten min

han sa 1 plante var grensen, noe jeg også hadde forstått av det jeg leste på nettet ?
Sitat av hideout Vis innlegg
Du har dealere som har og alltid vil holde seg til kun å ha holde på med hasj, men de her hører ikke til flertallet. Som regel har de fleste litt forskjellig å by på. Er alltid et motiv bak en handling, det vil fortsatt være der selv om man legaliserer cannabis. I mine øyner hvertfall.
Vis hele sitatet...
Her tror jeg du tar feil, basert på egne, og jeg tør påstå omfattende erfaringer med miljøene vi snakker om. De aller fleste som prøver cannabis går ikke videre til sterkere stoffer, og brorparten av de som selger cannabis gjør det primært for å finansiere eget forbruk. De er vanlige folk, ikke yrkeskriminelle. Sluttleddet består i all hovedsak av brukere, mennesker som ikke har noe ønske om å være involvert i kriminalitet i utgangspunktet, men som ender opp som siste ledd fordi systemet er etablert slik at anledningen byr seg.
Sist endret av mentalmelt; 8. januar 2012 kl. 23:26.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Du skal være ganske kritisk til mye du leser på freak, mange er 14 år og hsr gjort det samme som deg og tror de kan jææævelig mye mens de egentlig ikke kan en dritt.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at man blindt skal stole på alt man leser her inne. Men i mange av trådene som jeg prater om, så finnes det mye god informasjon angående temaet og kildehenvisninger.

Sitat av Settoz Vis innlegg
Det kan gå begge veier, noen vil ha et sterkere rus mens andre greier seg med det de får. Så mange vil nok prøve sterkere narkotika ettersom de vil ha følelsen sterkere fram.
Vis hele sitatet...
Apropos kildehenvisninger, har du noen til dette utsagnet siden du er så "jææævelig" kvalifisert?
Sitat av hideout Vis innlegg
Ser hva du mener, og i en ideell verden kunne det nok fungert utmerket. Jeg betviler bare at alle de som nå tjener penger på hasjmarkedet bare ville lagt hatten på hylla og takket for seg. Jeg ser fort for meg at de løpeguttene hadde gradert seg til et sterkere stoff, dealerne hadde tatt inn mer av sterkere stoff. Ser ingen direkte kobling i at en person som driver med narkotikakriminalitet med profitt/nark. til seg selv(Da snakker vi ikke hasj) som formål bare vil ta slutt.
Vis hele sitatet...
Det markedet som eksisterer for cannabis eksisterer ikke for noe som helst annet narkotisk stoff. Ved et større skille mellom milde og sterkere stoffer så vil det bli vanskligere å rekruttere folk til andre stoffer. Hva ser du for deg at de kan gjøre for å snu dette? husk også på alle de politiresursene som vil bli tilgjengelig til å gå etter disse folka..

all in all, en legalisering vil bety et helvette for kriminelle i Norge.
Nå må vi også tenke på at hvis en person selger cannabis, skal du ikke være så sikker på at samme mannen kan få tak i heroin, kokain eller amfetamin.

Når du selger cannabis blir du ikke automatisk med i en klubb som kan ordne alt av dop og andre ulovligheter.
De gjør det gjerne bare får å dekke sin egen cannabis bruk.
Men som påpekt fra før, de fleste jeg har vært borti som selger cannabis er bare vanlige mennesker som sper på den daglige inntekten sin. De har jobb, sosial krets og er ikke en som fisker fram alt av dop du ønsker.

Sjeldent har jeg blitt tilbudt andre rusmiddler når jeg har kjøpt cannabis. Men det har hendt, men da ved mennesker jeg ikke har vært så mye borti før.
Sist endret av Navnl0s; 9. januar 2012 kl. 01:05.
Sitat av Mowglid Vis innlegg
Nå må vi også tenke på at hvis en person selger cannabis, skal du ikke være så sikker på at samme mannen kan få tak i heroin, kokain eller amfetamin.

Når du selger cannabis blir du ikke automatisk med i en klubb som kan ordne alt av dop og andre ulovligheter.
De gjør det gjerne bare får å dekke sin egen cannabis bruk.
Men som påpekt fra før, de fleste jeg har vært borti som selger cannabis er bare vanlige mennesker som sper på den daglige inntekten sin. De har jobb, sosial krets og er ikke en som fisker fram alt av dop du ønsker.

Sjeldent har jeg blitt tilbudt andre rusmiddler når jeg har kjøpt cannabis. Men det har hendt, men da ved mennesker jeg ikke har vært så mye borti før.
Vis hele sitatet...
Alle som klarer å ta t-banen til Oslo S klarer å få tak i heroin. Det er utrolig mye enklere å få tak i heroin en bra grønt.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Her tror jeg du tar feil, basert på egne, og jeg tør påstå omfattende erfaringer med miljøene vi snakker om. De aller fleste som prøver cannabis går ikke videre til sterkere stoffer, og brorparten av de som selger cannabis gjør det primært for å finansiere eget forbruk. De er vanlige folk, ikke yrkeskriminelle. Sluttleddet består i all hovedsak av brukere, mennesker som ikke har noe ønske om å være involvert i kriminalitet i utgangspunktet, men som ender opp som siste ledd fordi systemet er etablert slik at anledningen byr seg.
Vis hele sitatet...
Tja, litt usikker på hva du mener jeg tar feil i. Enig i at det siste leddet består av brukere hvor mesteparten er helt vanlige mennesker som ikke er noe kriminell.Det gjelder vel forsåvidt endel flere stoff enn kun cannabis.

Jeg og tviler på at de fleste som prøver cannabis går videre til sterkere stoffer. Om jeg skulle tatt utgangspunkt i bekjente jeg har med helt normale a-4 liv som har prøvd/røyker cannabis så ville statistikken vært alvorlig imot at de ikke prøver sterkere stoffer, og det er snakk om helt vanlige mennesker(fast jobb,familie,inget rulleblad etc etc.) - Ikke at det er noe representativt for flertallet. Men velger å tro at de fleste som prøver cannabis stopper der.(Kanskje det å bruke cannabis senker terskelen til å prøve noe annet tho? Ikke vet jeg.)

Men at flertallet av de som selger cannabis gjør det med motiv å kun dekke eget bruk av cannabis er jeg rimelig uenig. Du har nok av de som tar imot la oss si 100g cannabis til ikke altfor reduserte priser så han kan røyke gratis og så selger han resten til vennene sine. Han i mine øyner kan du like godt legge i kategorien sluttbruker, siden han som regel kjøper røyk til sitt eget bruk men får litt større deler av dealeren sin, han som egentlig selger.

Du har tydeligvis erfaring fra kriminelle miljøer selv, og da er det rart mener noe sånt. Cannabis blir sett på som så og si det mest lukrative og 'trygge' du kan holde på med. Alle involverte har god avkastning, helt ned til han som kjøper mindre partier og selger det til brukerne. God profitt, etterspørsel,mer stabile folk,lavest prioritert av politiet(iforhold til andre nark. stoff).

Vil igrunn påstå at cannabis iforhold til andre typer narkotika er der du har flest personer involvert på de forskjellige leddene av profitt motiv. Skulle absolutt tro du fant flere som starter med dealing for å dekke over eget bruk av tyngre stoffer. Gjerne avhengige, ikke i jobb, generelt lite ressurssterke personer som må ty til det for å dekke sitt eget bruk. Flertallet av hasjbrukere fremstillest jo som rake motsetningen, så hvorfor de skulle ta seg av å selge brorparten av de mengdene cannabis som kommer inn til landet gir for meg lite mening.

Ble det jo en vegg av tekst her men, for å runde av det siste poenget. De fleste som er involvert i cannabis-bransjen er der av profitt motiv i mine øyner. Kan godt være de røyker, og de fleste moraliserer det ned til at de gjør det kun for å hjelpe ut kompiser/ha til eget bruk/whatever. Men de har tatt veien til nark. kriminalitet for å tjene penger, det her motivet er ikke noe som kommer til å forandre seg bare for at cannabis blir legalisert. Usikker på hvor relevant noe av det der er i en diskusjon rundt legalisering siden det vil være andre aspekt som er mer viktig og drøfte da. Men jeg ser på det som meget sansynlig at den økonomiske nedgangen en legalisering vil få vil bli kompansert med fortsatt salg av cannabis(langt billigere enn pol-tilbudet og et servicetilbud den norske stat ikke kan konkurere med, kriting(låning av stoff),mobilitet - mye likt alkohol og tobakk idag alltså.). Så vil du ha en hel gjeng med folk som ikke lenger tjener gode penger; ser på det som mer sansynlig at de graderer til et annet stoff enn at de bare finner ut at nå skal de slutte og være kriminell og leve uten de pengene det gav.
Sitat av emptychange Vis innlegg
Alle som klarer å ta t-banen til Oslo S klarer å få tak i heroin. Det er utrolig mye enklere å få tak i heroin en bra grønt.
Vis hele sitatet...

Oslo S blir litt langt unna for de fleste i Norge.
Med unntak av de største byene tror jeg du skal lete hardt for å få tak i det meste av ulovlige rusmiddler, spesielt hvis du er ukjent.
Jeg har bodd i samme byen i 13år og det er ofte jeg ikke kan få tak i cannabis engang. Har aldri noensinne hørt om noen som har heroin.
Sitat av hideout Vis innlegg
Tja, litt usikker på hva du mener jeg tar feil i. Enig i at det siste leddet består av brukere hvor mesteparten er helt vanlige mennesker som ikke er noe kriminell.Det gjelder vel forsåvidt endel flere stoff enn kun cannabis.
Vis hele sitatet...
Jeg mener du tar feil når du sier at de fleste som dealer cannabis også dealer andre stoffer.

Sitat av hideout Vis innlegg
Men at flertallet av de som selger cannabis gjør det med motiv å kun dekke eget bruk av cannabis er jeg rimelig uenig. Du har nok av de som tar imot la oss si 100g cannabis til ikke altfor reduserte priser så han kan røyke gratis og så selger han resten til vennene sine. Han i mine øyner kan du like godt legge i kategorien sluttbruker, siden han som regel kjøper røyk til sitt eget bruk men får litt større deler av dealeren sin, han som egentlig selger.

Du har tydeligvis erfaring fra kriminelle miljøer selv, og da er det rart mener noe sånt. Cannabis blir sett på som så og si det mest lukrative og 'trygge' du kan holde på med. Alle involverte har god avkastning, helt ned til han som kjøper mindre partier og selger det til brukerne. God profitt, etterspørsel,mer stabile folk,lavest prioritert av politiet(iforhold til andre nark. stoff).
Vis hele sitatet...
Du har rett i at folk tjener penger på det her. Det jeg mener å si er at sluttleddet som regel selger fordi de røyker selv. Det er slik det begynner, og så utvikler det seg derfra. Dette er en utvikling vi hadde sett langt mindre av hvis cannabis var tilgjengelig utenfor den kriminelle sfæren.

Det jeg prøver å få frem er i bunn og grunn at kriminalisering lager kriminelle ut av folk som i utgangspunktet ikke ønsket å være det. Brorparten av de som er involvert i disse miljøene er det pga tilfeldigheter, og fordi de liker å røyke, ikke fordi de er kriminelle av natur. En legalisering vil gi store sosialpolitiske gevinster i forhold til denne gruppen, mener jeg.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Det markedet som eksisterer for cannabis eksisterer ikke for noe som helst annet narkotisk stoff. Ved et større skille mellom milde og sterkere stoffer så vil det bli vanskligere å rekruttere folk til andre stoffer. Hva ser du for deg at de kan gjøre for å snu dette? husk også på alle de politiresursene som vil bli tilgjengelig til å gå etter disse folka..

all in all, en legalisering vil bety et helvette for kriminelle i Norge.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at det markedet som eksisterer for cannabis ikke eksisterer for noe annet stoff? At det markedet er så stort mener du? Det vil jo selvsagt være en stor utfordring for de kriminelle og få folk til å bruke andre stoffer enn cannabis. Men nå er jo Norge i toppen av heroinmisbruk(utregnet av innbyggertall), man ser bare flere og flere store kokainsaker, noe det var enormt lite av for noen år siden.Tror ikke vi kan legge skylden på den utviklingen bare på at mennesker som ville ha hasj måtte oppsøke kriminelle miljø. Hvordan de skal klare å rekruttere nye kunder har jeg ikke oppskriften på, men at det vil bli en enormt mye lettere tilgang til andre stoff for folk som engang var i hasj-bransjen, det ser jeg for meg vil være en del av det. Og slik utviklingen har vært de siste årene så har hardere stoff enn hasj kun blitt mer og mer etterspurt i Norge, så ser ikke for meg noe magisk endring der heller.

At det vil bli noe helt drøy oppgang i oppklarte nark. saker om cannabis blir legalisert tviler jeg og på. Ressurser eller ei, største delene av budsjettet går til å bekjempe andre stoffer enn hasj, og det går ikke så utrolig bra akkurat(?)
Sitat av hideout Vis innlegg
Bloodshoteyes:
Hvordan vet du at det vil være null problem å selge cannabis til 120kroner? Vet du hva de totale kostnadene med å gjennomføre en legalisering vil være? Og hvorfor har ikke staten fattet dette for lengst og senket alkohol og tobakk prisene så de ikke taper millioner på millioner i det svarte markedet der?
Vis hele sitatet...
Hvis noe blir smugla fra andre siden av kloden, gjennom mange ledd, og ender opp med en pris på 120 kroner i Norge, er det en selvfølge at staten greier å produsere cannabis til en langt lavere pris. Det andre spørsmålet ditt forstår jeg ikke. Tredje: Det svarte markedet for alkohol og tobakk er selvfølgelig ingenting i forhold til det svarte markedet for cannabis(lol). De senker ikke prisen fordi de tjener på det, da inntjeningen fra avgiftene er langt høyere enn tapet fra det illegale markedet.
Sitat av hideout Vis innlegg
Uten å gå altfor mye i detaljer om priser og sånt så kan man jo ta wonderboys saken som utgangspunkt, hvor de kasta noe av nokas pengene. Der kom det frem med levering til Norge fra Spania lå prisene på 10-15kr/g. Bakmenne er ikke en dude i Sverige, det er en organisasjon som har kontroll over produksjon-transport og i noen tilfeller salg i det aktuelle landet. Det er hvertfall utenkelig for meg at de bare vil se på Norge som et marked de ikke kan tjene penger på cannabis i. At de starter å sende annen kvalitet og gjør noe med prisene på gatenivå er det jeg ser for meg de gjør.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at prisen var så lav er jo fordi det bare var ett ledd. Hvis jeg kjøper noe for 150, har han før meg kjøpt det for 100-120. Har du kilder på at det er organisasjoner som sender hasj fra andre sia av jorda og til Norge?
Sitat av hideout Vis innlegg
Det finnest ingen stoner som vil kjøpe cannabis av en kar han har kjøpt av i åresvis som lover han god kvalitet? Ser på det som utenkelig at det ikke kan leveres til halve prisen. Og jeg regner med det vil bli en polvirksomhet, så han dealern flyter på det samme som de utallige bedriftene som tjener gode penger på at de gidder å levere mat og drikke på dørene til folk. Er vel igrunn lite vits i å diskutere akkurat det der mer siden ikke jeg eller du vet hvordan det reelle utfallet hadde blitt. Men akkurat det med priser føler jeg man kan ta seg ganske så sikker på at Norge aldri vil levere et konkuransedyktig produkt.
Vis hele sitatet...
Vel, det vil alltid være noen som har megabra kontakter og kjøper hasjen sin svart. Men de aller aller fleste vil foretrekke å gjøre det lovlig, og ha muligheten til å velge og vrake. Jeg skal love deg at bare fordi det blir lovlig dealer ikke folk hasj til 50 kroner. De dealerne vil ikke tjene noe som helst, så da kjøper de det heller ikke. Norge har ingen grunn til å ikke kunne levere et konkuransedyktig produkt..
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg mener du tar feil når du sier at de fleste som dealer cannabis også dealer andre stoffer.


Du har rett i at folk tjener penger på det her. Det jeg mener å si er at sluttleddet som regel selger fordi de røyker selv. Det er slik det begynner, og så utvikler det seg derfra. Dette er en utvikling vi hadde sett langt mindre av hvis cannabis var tilgjengelig utenfor den kriminelle sfæren.

Det jeg prøver å få frem er i bunn og grunn at kriminalisering lager kriminelle ut av folk som i utgangspunktet ikke ønsket å være det. Brorparten av de som er involvert i disse miljøene er det pga tilfeldigheter, og fordi de liker å røyke, ikke fordi de er kriminelle av natur. En legalisering vil gi store sosialpolitiske gevinster i forhold til denne gruppen, mener jeg.
Vis hele sitatet...
Må jeg ha ordlagt meg litt feil. Mener ikke at de fleste som selger cannabis og selger andre stoffer aktivt. Men at de iløpet av sin karriere har gjort penger på andre stoffer en kun konsekvent hasj, det vil jeg påstå. (Det gjelder da ikke han sluttbrukeren som i tidligere eksempel tar imot f.eks 100 og 100g) Men de gutta som er der for profitt, selvsagt, og selvsagt er det unntak. Om de først har brutt barrieren og tatt på seg risikoen med fengsel for å tjene penger, så ser jeg ikke noe automatikk i at de -aldri- har gjort penger på noe annet. Ikke akkurat skjelden kost med straffesaker hvor personene er tatt med flere type stoff heller. Evig med argumentasjon her går på at man kommer i kontakt med hardere stoff i samme miljøa som man får tak i hasj.

Vi har tydeligvis en litt annerledes oppfatning av hvem som selger hasj. Jeg ser ikke for at det kriminelle liv er over for brorparten av de som involvert med salg av cannabis idag ved en legalisering. At en legalisering vil føre til at han karen som tar på seg å ordne røyken til en vennegjeng slipper å være kriminell, det kan jeg nok si meg enig i. At den personen idag lider under dårlig sosialpolitiske forhold stiller jeg meg heller litt tvilsom til. Dealerne og løpegutten tror jeg nok ikke vil få en annen sti i livet sånn umiddelbart.
Sitat av hideout Vis innlegg
Vi har tydeligvis en litt annerledes oppfatning av hvem som selger hasj. Jeg ser ikke for at det kriminelle liv er over for brorparten av de som involvert med salg av cannabis idag ved en legalisering. At en legalisering vil føre til at han karen som tar på seg å ordne røyken til en vennegjeng slipper å være kriminell, det kan jeg nok si meg enig i. At den personen idag lider under dårlig sosialpolitiske forhold stiller jeg meg heller litt tvilsom til. Dealerne og løpegutten tror jeg nok ikke vil få en annen sti i livet sånn umiddelbart.
Vis hele sitatet...
Altså, når man først er involvert i miljøene, så er det jo på mange måter for sent. Vi kan ikke endre menneskers etablerte livssituasjon over natten gjennom politiske bestemmelser. Det vi derimot kan oppnå er å snu på trender, og dermed unngå at flere generasjoner går i de samme sporene.
Kult at noen land legaliserer hasj, så får vi se hvordan det går. Tror dere det blir aktuelt i Norge i fremtiden? Da snakker jeg 5-10 år frem i tid?
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Hvis noe blir smugla fra andre siden av kloden, gjennom mange ledd, og ender opp med en pris på 120 kroner i Norge, er det en selvfølge at staten greier å produsere cannabis til en langt lavere pris. Det andre spørsmålet ditt forstår jeg ikke. Tredje: Det svarte markedet for alkohol og tobakk er selvfølgelig ingenting i forhold til det svarte markedet for cannabis(lol). De senker ikke prisen fordi de tjener på det, da inntjeningen fra avgiftene er langt høyere enn tapet fra det illegale markedet.

Grunnen til at prisen var så lav er jo fordi det bare var ett ledd. Hvis jeg kjøper noe for 150, har han før meg kjøpt det for 100-120. Har du kilder på at det er organisasjoner som sender hasj fra andre sia av jorda og til Norge?

Vel, det vil alltid være noen som har megabra kontakter og kjøper hasjen sin svart. Men de aller aller fleste vil foretrekke å gjøre det lovlig, og ha muligheten til å velge og vrake. Jeg skal love deg at bare fordi det blir lovlig dealer ikke folk hasj til 50 kroner. De dealerne vil ikke tjene noe som helst, så da kjøper de det heller ikke. Norge har ingen grunn til å ikke kunne levere et konkuransedyktig produkt..
Vis hele sitatet...
Du tror ikke summen av all omsetning rundt ulovlig tobakk og alkohol i Norge er enorm? Uhm.. Og vi demmer opp for det vi taper til de kriminelle med høye avgifter. Men det er kriminelle miljø(som tidligere nevnt f.eks hells angels) som tjener penger på det, så det går da til å finansiere mer kriminalitet. Ja da tenker jeg vi ser strake motsetninga når det kommer til cannabis.

Om du ser på hasjbeslagene som blir gjort på grensene til norge, så snakker vi som regel 200 kilo til et tonn. Tror du det går gjennom -mangen- ledd før det når Norge? Et sitat fra aftenposten etter en av de siste narkoaksjonene i oslo; "Marokkanere styrer nær sagt alle ledd i importkjeden av hasj fra Marokko til Norge. Også den antatte hovedmannen i Norge er av marokkansk opprinnelse."

De tar seg av produksjon,transport og i mangen tilfeller har de sine egne her i landet som tar seg av distribusjon. De framstiller et produkt i et land hvor kostnadene er helt -mikroskopiske- iforhold til hva de vil være i Norge. Innrekna i prisen på cannabis i Norge vil det være norske lønninger,avgifter,utstyr,transport,bygninger,informasjon,ru s-rådgivning and what not. Og det her skal gi enorme med summer tilbake til samfunnet. Helt utrolig at du da tror at Norge med den prisingen vi har på ting vil konkurere med et produksjonsland hvor produsering+transport allerede er oppe og går.

Pris vil selvsagt spille en stor rolle. Tror Ola nordmann gir en ganske stor faen i om han kjøper det av en privatperson om han sparer halve prisen f.eks.
Norge som ikke er konkuransedyktig på noe når det kommer til pris tviler jeg på vil slå gjennom her med noe virkelig revolusjonerende.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Kult at noen land legaliserer hasj, så får vi se hvordan det går. Tror dere det blir aktuelt i Norge i fremtiden? Da snakker jeg 5-10 år frem i tid?
Vis hele sitatet...
Helt ærlig tror jeg vi snakker mer 20-30 år. Portugal avkriminaliserte jo for 10 år siden med gode resultater, dessverre er media svikere på dette området og holder seg til saker hvor en eller annen fyr klikka i hasjrus. Personlig tror jeg Norge blir et av de siste landene til å legalisere det..