Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  147 17565
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Det har også vært en tråd om dette emnet, om man fortsatt vil kjøpe cannabis av en dealer hvis det blir solgt i lovlige utssalgssteder. Det er et forsvinnende mindretall som vil dette. På de lovlige utsalgsstedene har varene gått gjennom kvalitetssikring/kontroll og det er et skikkelig utvalg og informasjon. Og når det endelig skulle blitt lovlig, så vil det være et stort mindretall som vil gidde å likevel gjøre seg til kriminell. Å kunne kjøpe det lovlig har så mange fordeler.

Angående det at mange sier en blir ikke kvitt dopdealerne ved en legalisering, med lignende argumenter som deg; hvor lett er det å gå ut å kjøpe smuglerøl eller hjemmebrent? Hvor er alkoholdealerne?
Vis hele sitatet...
Du vil ikke finne alkoholdealere utendørs i Norge for det er så ekstrem etterspørsel at parti er bestilt og betalt for lenge før de når Norge.
Tunge aktører sammarbeider med haugevis av utesteder i Norge og du vil aldri vite om du blir servert vare som er kjøpt og skattet for til Norge, eller om det er kjørt over grensen ulovlig.
At du vil bli kvitt dopdealere som selger cannabis i Norge hvor et lovlig produkt med all sansynlighet vil bli mye dyrere enn konkurransen blir bare gjetting fra begge sider. Your guess is as good as mine
Sitat av hideout Vis innlegg
At du vil bli kvitt dopdealere som selger cannabis i Norge hvor et lovlig produkt med all sansynlighet vil bli mye dyrere enn konkurransen blir bare gjetting fra begge sider. Your guess is as good as mine
Vis hele sitatet...
Nei. Cannabisproduksjon er billig. Per i dag er cannabissalg en svært lukurativ bransje, selv med dagens relativt lave pris (per brukerdose). Det er ingen grunn til at statlig cannabis skulle være dyrere enn dagens illegale cannabis.
Cannabisproduksjon vil bare være brøkdelen av utgiftene som skal regnest inn i produktets utsalgspris - Siden en av grunnene til legalisering er å generere store inntekter som skal brukest til alt fra å styrke politiet, grensene,logistikk,lønninger, rusrådgivning, reklamekampanjer, informasjonskampanjer og mye mer.......

Produksjonskostnadene for 0.5l cola ligger vel på rundt ei krone(?)
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hideout Vis innlegg
Cannabisproduksjon vil bare være brøkdelen av utgiftene som skal regnest inn i produktets utsalgspris - Siden en av grunnene til legalisering er å generere store inntekter som skal brukest til alt fra å styrke politiet, grensene,logistikk,lønninger, rusrådgivning, reklamekampanjer, informasjonskampanjer og mye mer.......

Produksjonskostnadene for 0.5l cola ligger vel på rundt ei krone(?)
Vis hele sitatet...
Hvor i all verden har du fått denne listen fra?
Grunnen til legalisering er skadereduksjon, samt å ta fra organiserte kriminelle et stort marked og dermed inntekter.

Jeg er for legalisering men kan ikke huske at noen av oss på ja siden har lagt frem at cannabisinntektene skal finansiere alt det du legger frem i den listen.

Det som derimot skjer er at vi sparer ressurser på å ikke måtte forfølge missbrukere/brukere og smådealere og derfor har muligheten til å ta større fisk, samt konsentrere oss om alvorlige kriminelle forhold.
Inntektene fra cannabisssalg går til statskassen, kanskje igjenom avgifter som er justert i forhold til markedet.
Hvor pengene så går er helt opp til regjeringen, poenget er at lav pris er prioritert forran å ende opp med et produkt som ikke kan konkurrere med det illegale markedet.
Sitat av hideout Vis innlegg
Cannabisproduksjon vil bare være brøkdelen av utgiftene som skal regnest inn i produktets utsalgspris - Siden en av grunnene til legalisering er å generere store inntekter som skal brukest til alt fra å styrke politiet, grensene,logistikk,lønninger, rusrådgivning, reklamekampanjer, informasjonskampanjer og mye mer.......

Produksjonskostnadene for 0.5l cola ligger vel på rundt ei krone(?)
Vis hele sitatet...
I tillegg til det Dodecha skriver, kan det være verdt å merke seg at det anslås at vi i Norge bruker minst 2 miliarder på cannabis i året. Jeg kan rett og slett ikke hvorfor en industri av denne størrelsen, som per i dag er høyst lønnsom, skal bli ulønnsom om staten tar over driften. Kan du?
Så vi skal legalisere cannabis uten at det blir lagt ned seriøse verdier i å lønne de som skal arbeide med produsering,testing,salg av det? (blir jo lagt stor vekt på kvalitetssikring o.l, så her snakker vi kvalifisertpersonell med lønninger på forsker/lege stadiet regner jeg med) - Vi skal ikke legge ned penger i å hjelpe de som opplever problemer i samband med rusmiddel, i større grad enn hva vi gjør nå? Vi skal legalisere et nytt narkotisk stoff i Norge uten at det vil være -merkbare- utgifter i å informere folket om stoffet, hva det kan gjøre med deg, både på tv, aviser, skoler og andre logiske plasser? Vi skal ikke utarbeidere logistikk så cannabisproduktene faktisk kommer seg fra produksjonssted til alle steder i Norge så det blir tilgjengelig overalt? Og det skal heller ikke være med å øke budsjettet til politiet som skal styrke de i kampen mot det man ser på som alvorlig narkotika? Og ingen av de faktorene her vil bli innreknet i en utsalgspris, kun de reelle utgiftene med å dyrke en plante det vil gå på? Det går jo imot -alt- som blir produsert i Norge, både privat og offentlig, så hvordan det skulle skje akkurat her finner jeg smått merkverdig. Cannabissalg og veldedighet vil gå hånd i hånd eller?


Tror du må lese gjennom alle legaliseringstrådene på nytt da, for det å fjerne 2milliarder fra kriminelle er virkelig ikke den røde-tråden i hvorfor vi skal legalisere. Og pengene som kommer inn skal jo brukest på de mest fantastiske ting i følge mangen på det forumet her.
At det blir ulønnsomt? Selvsagt ikke. At det blir noe inntekt som merkbart vil føre til at Norge blir et bedre land i form av utnytting av inntektene på kortsikt(5år f.eks) ser jeg på som tvilsomt.(2milliarder er det man 'gjetter' seg frem til at det blir omsatt cannabis for i Norge. Om det er helt reelle tall med tanke på politiet sin måte å regne narkoverdi er langt ifra noe sikkerhet. Og at 100% av verdien i ulovlig cannabisomsetning hadde forsvunnet er vel så og si helt utenkelig) Og om du skal holde deg realistisk til at den vanlige mann i gata vil stemme frem et slikt forslag, så hjelper det fint lite med argumenter som at den vanlige hasjrøyker ikke blir stigmatisert/må være kriminell for å få tak i røyken sin. Usikker på hvor langt du kommer med at 2milliarder vil forsvinne fra kriminelle sine hender, for om det skulle være fakkelbærern i en legalisering burde vi gå for totallegalisering og ta bort alle penger som så og si går til de samme kriminelle, ikke bare ta bort deler av deres inntekter(?)

For meg blir det rimelig døfødt og argumentere for en legalisering av et stoff hvor det ikke blir informert grundig om hvor pengene tar veien. Og hvordan dette vil føre til at Norge går en bedre hverdag i møte. At argumentet "Det som derimot skjer er at vi sparer ressurser på å ikke måtte forfølge missbrukere/brukere og smådealere og derfor har muligheten til å ta større fisk, samt konsentrere oss om alvorlige kriminelle forhold." vil gå rett hjem tviler jeg også på, da politiet sin holdning til allmenheten er at dette er noe som blir veldig nedprioritert, og at det er bakmenn de går etter.....

Mangen av argumenta er greie nok de, for oss som henger på et rusforum, men at du vil overvinne mer enn 50% av befolkninga i Norge på mye av den argumentasjonen som blir lagt frem her, det har jeg desverre liten tro på. Like liten tro som jeg har på at Norge vil kunne tilby et produkt som kan konkurrere med noe som er laget i Marocco med så ørsmå utgiftsposter kontra hva Norge måtte investert før folket hadde godtatt at det ble solgt i ennhver by.......
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Sant som Felix sier. Har ikke noe imot en stand eller en dag hvor legalisering kan markeres, men hold stereotypisk stoner og hippie oppførsel unna.
Vis hele sitatet...
Hvorfor?
Er ikke hippier og stoners et av de mest fredelige stereotypene?
Hele prinsippet med å være hippie var/er jo peace.

Jeg mener, det er vel ikke akkurat flertallet av disse som lager bråk på byen i helgene, samt fyllekjører og skader flere iløpet av et år? Hvorfor skal det bli sett på som negativt i det hele tatt er for meg et mysterium.
Sist endret av Kusetjuv; 17. januar 2012 kl. 14:34.
Lister mine egne for og motargumenter jeg.


For:
- Lettere å skaffe seg noe kos!
Dette er et egoistisk argument som jeg sjeldent ser brukt, men jeg vedder kaffekoppen på at samtlige her inne setter dette argumentet høyest opp.

- Staten får pengene istedenfor kriminelle.
Mitt hovedargument og hovedgrunnen til at jeg er for legalisering. (Pluss punkt en selvsagt..)

- Kvalitetskontroll og kvalitetsprodukter.

- Frigjør politiressurser.
Dette argumentet syntes jeg er noe nedslitt da politiet ikke setter av allverdens ressurser til å ta casual smokers. Med mindre du ikke sitter i parken og fyrer eller handler 2 ganger i uka på åpen gate eller driver med annet snusk så burde du ikke bli tatt for røyking med mindre du er uheldig som pokker, eller dum.



Mot:
- For enkelt å røyke.
Imotsetning til alkohol som koster mye, tar ''lang'' tid å ruse seg på og gir hangover dagen etterpå, så er det ikke mye imot for folk å løpe innim THC-polet og kjøpe seg en grammer og fyrer flere dager i uka. Jeg personelig tror at mange vil gå på den smellen der.

- Mye letter å skaffe for yngre.
For folk som ikke bor i Oslo sentrum eller har en storebror som er inne i miljøet allerede så er det ikke lett å skaffe hasj idag for de aller fleste. Nå som THC-polet er åpent, så er det bare å få en eldre kar til å kjøpe for deg.

- De fleste i Norge er ikke klar for en legaliseringen enda.
Si at hasj hadde blitt legalisert, så ville jeg fremdeles ha hatt et problem å si til min mor at jeg hadde begynt å røyke. Dette tror jeg vil stå enda sterkere bare du kommer noen få mil utenfor de største byene i Norge og mange vil røykere tør ikke å gjøre eller si dette til familien da hasj fremdeles er ganske uglesett hos generasjonene over.
Sist endret av Bombasa; 17. januar 2012 kl. 16:00.
Sitat av hideout Vis innlegg
Så vi skal legalisere cannabis uten at det blir lagt ned seriøse verdier i å lønne de som skal arbeide med produsering,testing,salg av det? (blir jo lagt stor vekt på kvalitetssikring o.l, så her snakker vi kvalifisertpersonell med lønninger på forsker/lege stadiet regner jeg med)
Vis hele sitatet...
Det er på ingen måte nødvendig med masse leger som står og tester cannabisen som skal ut for salg. Det settes en standard og taes stikkprøver. Som med de fleste andre matvarer, legemidler, kosttilskudd etc. Dette er ikke noe pengesluk.
Sitat av hideout Vis innlegg
Vi skal ikke legge ned penger i å hjelpe de som opplever problemer i samband med rusmiddel, i større grad enn hva vi gjør nå? Vi skal legalisere et nytt narkotisk stoff i Norge uten at det vil være -merkbare- utgifter i å informere folket om stoffet, hva det kan gjøre med deg, både på tv, aviser, skoler og andre logiske plasser? Vi skal ikke utarbeidere logistikk så cannabisproduktene faktisk kommer seg fra produksjonssted til alle steder i Norge så det blir tilgjengelig overalt? Og det skal heller ikke være med å øke budsjettet til politiet som skal styrke de i kampen mot det man ser på som alvorlig narkotika? Og ingen av de faktorene her vil bli innreknet i en utsalgspris, kun de reelle utgiftene med å dyrke en plante det vil gå på?
Vis hele sitatet...
Selvsagt skal det bevilges mer penger til rusmosorg, informasjon og forebygging etc. Det er også klart at det ikke kun er produksjon som koster, men infrastruktur finnes allerede. Det er ikke slik at man må bygge nytt veinett, liksom.
Sitat av hideout Vis innlegg
Tror du må lese gjennom alle legaliseringstrådene på nytt da, for det å fjerne 2milliarder fra kriminelle er virkelig ikke den røde-tråden i hvorfor vi skal legalisere.
Vis hele sitatet...
Eh, jo, det er et viktig poeng.
Sitat av hideout Vis innlegg
Og pengene som kommer inn skal jo brukest på de mest fantastiske ting i følge mangen på det forumet her.
At det blir ulønnsomt? Selvsagt ikke. At det blir noe inntekt som merkbart vil føre til at Norge blir et bedre land i form av utnytting av inntektene på kortsikt(5år f.eks) ser jeg på som tvilsomt.(2milliarder er det man 'gjetter' seg frem til at det blir omsatt cannabis for i Norge. Om det er helt reelle tall med tanke på politiet sin måte å regne narkoverdi er langt ifra noe sikkerhet. Og at 100% av verdien i ulovlig cannabisomsetning hadde forsvunnet er vel så og si helt utenkelig)
Vis hele sitatet...
Politiets anslag kan like gjerne være alt for små. Det blir spekulasjoner å si at de antakelig er mindre. Det er jo heller ikke slik at jeg eller andre her har garantert for at cannabissalget (ved legalisering) 100% vil finansiere alt du nevner over, men det er heller ikke til å nekte for at 2 mrd. per år er et pent tilskudd. Enig?
Sitat av hideout Vis innlegg
Usikker på hvor langt du kommer med at 2milliarder vil forsvinne fra kriminelle sine hender, for om det skulle være fakkelbærern i en legalisering burde vi gå for totallegalisering og ta bort alle penger som så og si går til de samme kriminelle, ikke bare ta bort deler av deres inntekter(?)
Vis hele sitatet...
Definitivt. Jeg er for en legalisering av alle rusmidler.
Sitat av hideout Vis innlegg
At argumentet "Det som derimot skjer er at vi sparer ressurser på å ikke måtte forfølge missbrukere/brukere og smådealere og derfor har muligheten til å ta større fisk, samt konsentrere oss om alvorlige kriminelle forhold." vil gå rett hjem tviler jeg også på, da politiet sin holdning til allmenheten er at dette er noe som blir veldig nedprioritert, og at det er bakmenn de går etter.....
Vis hele sitatet...
Som mentalmelt poengterer i en annen tråd er ca. halvparten av alle straffedømte i Norge straffet for kun narkotika. Du vet hva det koster å ha folk i fengsel? Tenk om man kunne sette fri alle som var dømt for kun narkotika. Det er ikke bare penger å tjene på å legalisere, det er også store summer å spare.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Hvorfor?
Er ikke hippier og stoners et av de mest fredelige stereotypene?
Hele prinsippet med å være hippie var/er jo peace.

Jeg mener, det er vel ikke akkurat flertallet av disse som lager bråk på byen i helgene, samt fyllekjører og skader flere iløpet av et år? Hvorfor skal det bli sett på som negativt i det hele tatt er for meg et mysterium.
Vis hele sitatet...
Det er ikke det at de er vodelige. Poenget er at mange er åpenlyse misbrukere. De bekrefter foreldres frykt om at deres barn skal bli dreadsbefengte døgenikter om de bruker cannabis.
Om man skal argumentere for at cannabis blir brukt av såpass mangen i Norge at ved en legalisering vil vi kunne tilby et tryggere og renere produkt er det en selvfølge at det må kvalifisert personell inn. Personell som koster mer enn karen på rema 1000

Produksjon er nok den minste utgiftsposten som skal innregnest i utsalgspris, regner med vi kan si oss enig i det? Gjør litt research å se hva de bruker i kun tv-reklamer mot tobakk per år, det er enorme summer. Ved en legalisering av et nytt stoff som i århundre har blitt sett på som narkotika er det rimelig å tenke at kostnadene ved å informere/opplyse ennhver mann i Norge om farene/tilbudene o.l vil være en enorm kostnad. Som vil bli opprettholdt hvert år. Selvsagt med mindre budsjett som årene går men.
Bygge nye veier? Du skal pakke enorme volum som skal fraktest til den minste plass i Norge, lønninger, utgifter på transport, lager etc etc - ring posten,hører de synes Norge er et herlig land å drive butikk i, så bra og billig infrastruktur at staten må kutte mangemange årsverk med arbeid hvert år.....

2milliarder er vel en total omsetning. Så når du skal rekne inn at den ulovlige omsetningen fortsatt vil ta en bit av kaka, omsetningsutgiftene vil ta sin del av kaka(stor del), så profitten du står igjen med er garantert -langt- unna 2milliarder, om det er det reelle talet for hva det blir omsatt cannabis for i Norge per dags dato. Så at det vil få noe natt og dag forandring for en velferdsstat som Norge? Tja....(fleste butikker ligger vel på litt over 50% profitt av en vare, men så må du ha i bakhode at her skal man tydeligvis kjempe mot narkokartell på pris og, så 50% skal holde hardt)

Det sitter ca. ingen i fengsel for bruk av cannabis? De som sitter i fengsel på lange dommer har som regel omfatning med mangfoldige kilo cannabis, og at de her ikke vil finne veien inn i fengsel ved en legalisering er vel så langt ifra bevist som man kan få det. Desse personene som uheldigvis/tilfeldigvis blir kriminelle pga at cannabis er kriminalisert som har omfatning med 0-100g ser aldri ei fengselscelle for et slikt beslag. Skal opp i et kilo cannabis før man starter å snakke ubetinget fengsel. Og de som har befatning med slike mengder, de har tatt sitt karrierevalg og kan like så godt gradere til et annet stoff. Så innsparing der er fort minimal.

Greie argumenter om du snakker for en total legalisering, ikke noe argumenter som skiftet tankesett på ola-nordmann om det er kun for cannabis..

Politiet har fått innvilget 2.2 milliarder mer i budsjettet for 2012 kontra 2011 og de sier allerede at de tror det her er så lite at de tror det kun vil få innvirkninger i sentrale østfoldsområder og at distriktsnorge vil lide under mer kriminalitet....For å sette det litt i perspektiv for de som tror en -omsetning- på 2milliarder vil få noe drastisk(Evt noe som helst.) å si for -Norge- og den norske befolkning..
Sist endret av et eller annet; 17. januar 2012 kl. 17:59.
Sitat av hideout Vis innlegg
Om man skal argumentere for at cannabis blir brukt av såpass mangen i Norge at ved en legalisering vil vi kunne tilby et tryggere og renere produkt er det en selvfølge at det må kvalifisert personell inn. Personell som koster mer enn karen på rema 1000
Vis hele sitatet...
Igjen; det vil innføres en standard og man vil ta stikkprøver. Tror du hver eneste matvare/legemiddel i salg testes av leger? Om dyrkeforhold er standardisert trenger man kun ta stikkprøver. Kvalitetssikring er dessuten ikke et så viktig poeng for cannabis, som f. eks. for ecstasy eller heroin. Det er kun en bonus av en eventuell legalisering.
Sitat av hideout Vis innlegg
Gjør litt research å se hva de bruker i kun tv-reklamer mot tobakk per år, det er enorme summer. Ved en legalisering av et nytt stoff som i århundre har blitt sett på som narkotika er det rimelig å tenke at kostnadene ved å informere/opplyse ennhver mann i Norge om farene/tilbudene o.l vil være en enorm kostnad.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal jeg researche det? Hvis du hevder at det brukes svimlende summer på dette, er bevisbyrden på din side. Dessute brukes det jo allerede penger i dag på anti-cannabiskampanjer. Hva med å bruke disse midlene på opplysningskampanjer?
Sitat av hideout Vis innlegg
Bygge nye veier? Du skal pakke enorme volum som skal fraktest til den minste plass i Norge, lønninger, utgifter på transport, lager etc etc - ring posten,hører de synes Norge er et herlig land å drive butikk i, så bra og billig infrastruktur at staten må kutte mangemange årsverk med arbeid hvert år.....
Vis hele sitatet...
Faktum er at cannabis per i dag fraktes rundt i landet og selges overalt, med god forjeneste. Alle ledd får betalt. Jeg kan bare ikke se hvorfro det skal bli ulønnsomt selv om det blir lovlig. Den eneste forskjellen er at det per i dag ikke betales for utsalgslokaler.

Sitat av hideout Vis innlegg
2milliarder er vel en total omsetning. Så når du skal rekne inn at den ulovlige omsetningen fortsatt vil ta en bit av kaka, omsetningsutgiftene vil ta sin del av kaka(stor del), så profitten du står igjen med er garantert -langt- unna 2milliarder
Vis hele sitatet...
Ja, det er selvsagt omsetning, ikke overskudd. Godt poeng!
Sitat av hideout Vis innlegg
Det sitter ca. ingen i fengsel for bruk av cannabis?
Vis hele sitatet...
Ja, for mange er det nok ikke rene cannabissaker. Det stemmer dog ikke at ingen sitter i fengsel for det. Jeg kjenner selv folk som har sonet cannabisdommer.
Sitat av hideout Vis innlegg
Så innsparing der er fort minimal.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare fengselsutgifter, men også rettsvesen og politiressurser generelt.
Sitat av hideout Vis innlegg
setning- på 2milliarder vil få noe drastisk(Evt noe som helst.) å si for -Norge- og den norske befolkning..
Vis hele sitatet...
Jeg er av den oppfatning at cannabis er det minst viktige stoffet å få legalisert. Jeg er for en legalisering av alle stoffer, og mener fordelene med dette er overveldende.
Så cannabisen Norge legaliserer og tillater i sine butikker vil bli dyrket frem og kontrollert av hvem? En gruppe bestående av uutdannede folk som er lave i lønnsutgifter? Eller tror du det vil bli folk med høy fagligkompetanse som igjen koster mye å ha ansatt....sånn helt seriøst.....? Det er ikke så viktig å kvalitetssikre cannabis, så hvorfor bruker folk det som et argument at dette produktet vil være så mye bedre helsemessig enn det som er i Norge per dags dato?(???)

Så hvor mye blir det brukt på anti-cannabiskampanjer? Hvor er desse kampanjene? Jeg kan ikke huske å ha sett 1? ~19mill brukte de i 2011 på tv-reklamer i arbeid mot tobakk, selv mangfoldige år etter det er blitt gjort lovlig. Å tro at et narkotisk stoff vil bli innført og lovliggjort i Norge uten at Norge legger ned betraktelig større summer i en informasjonskampanje som vil strekke seg over alle medium og samlingsplasser er helt utenkelig. Å ha i bakhode at tobakk omsettes for summer som for 2milliard til å ikke virke som allverden.
Per 20.03.2008 ble det solgt tobakk for: Salg i verdi (x1000 NOK) 5.176.280.

Du kan ikke skjønne hvorfor kostnaden ved cannabis skulle bli høyere når man må holde seg til produksjon,transport,informasjon,salg i Norge iforhold til f.eks Marocco? Tror du det kartellet som tar inn hasj til Norge regner inn så mye mer i utsalgsprisen enn selve dyrkingen og smuglingen til Norge? Det starter å gå opp for meg at du ikke forstår hvordan ting prisest, så spørr din lokale kjøpmann hva utgifter som er innregnet i salg av f.eks en 20pakning tobakk eller en 0.5l coca cola, orker ikke prøve forklare det mer. Kan du forstå hvordan det kan eksistere et alvorlig stort marked med tunge kriminelle aktører som omsetter alkohol i Norge egentlig? Tror du det i mangen tilfeller at et produkt solgt på lovlig vis kan konkurrere med det ulovlige?

Javel? De har sonet for bruk av cannabis? Gi meg gjerne noen dømer på folk som har sittet i fengsel for befatning med det man ser på som brukerkvantum av cannabis, og ikke videresalg i stor stil.Selvsagt finnest det noen få unntak, men sett i alt så sitter det folk i fengsel for mye som ikke gir mening, så det er ikke akkurat noe hardtslående argument for en legalisering, hvertfall ikke når det er så få som soner rene ubetingede fengselsstraffer for eget bruk av cannabis, jeg har sittet inne i flere år, tror aldri jeg møtte 1(?)

Selvsagt knytter det seg utgifter til rettsvesen og politiressurser når et stoff er ulovlig. Men veien det har gått de siste årene er at man sparer rettsvesenet for saker opptil 15g cannabis hvor de blir avsagt ved kun en bot, og politiet bruker smårusk av sine budsjett på mannen i gaten som røyker, og går mer etter bakmenn.

En full-legalisering verden over er noe helt annet enn å legalisere cannabis i Norge, hadde ikke blandet de to diskusjoner så altfor mye sammen. Prøv hvertfall å hold argument som funker for en full-legalisering utenfor akkurat dette...

Tar meg friheten til å legge ved noen fakta rundt alkohol og tobakk:
"Hvorfor har vi så høye avgifter på alkohol og tobakk i Norge?
Alkohol- og tobakksavgiftene skal gi staten inntekter. I tillegg har de en helsemessig begrunnelse.

Forskning viser at pris kanskje er den viktigste enkeltfaktoren som påvirker alkoholforbruket. Norge har (sammen med Island) de høyeste avgiftene på alkohol i Europa, og samtidig det laveste alkoholforbruket. I tillegg til pris er begrenset tilgjengelighet gjennom Vinmonopolet og reklameforbud blant de viktigste alkoholpolitiske virkemidlene i Norge.

Det er likevel viktig å se avgiftene på alkohol og tobakk i forhold til avgiftene i våre naboland og i forhold til utviklingen i det uregistrerte forbruket av alkohol. I dag er trolig halvparten av brennevinsforbruket og om lag 1/3 av vinforbruket uregistrert. Dette omfatter tax-free, grensehandel, smugling og hjemmeproduksjon. "

Dette tatt i betraktning og dere tror virkelig Norge ville snudd HELT om og valgt en annen takktik ang. cannabis?

Før noen arresterer meg på det, 5milliarder stammer kun fra sigarettsalg, så har du andre produkter som snus++ som kommer i tilleg*
Sist endret av et eller annet; 17. januar 2012 kl. 20:32.
Si at du er imot legalisering fordi Staten ikke kan legalisere noe som helst, de har kun makt til å forby/påby handlinger. Det er ingen presedens for at de kan legalisere noe som helst. Dog kan de oppheve forbudet, her kan du møte han på midten.

Jeg har til dags dato aldri sett et godt argument for å oppheve forbudet, så det er litt vanskelig. Kanskje at ulovlige innvandrere ikke får inntekt da, eller at de kriminelle gjengene ikke får penger til våpen.
Parkettetterligning
Sorry for at jeg ikke har giddet å lese hele tråden enna, men selv er jeg delvis for legalisering. Men lurer på om det virkelig ikke er konsekvenser på det. Er det noen her som har gode forskningsrapporter på det? Selv prøver jeg å ikke overbruke det i tilfelle det er skadelig. Men har litt tro på at det kan være psykisk avhengighetskapende på den måten at man har sykt lyst på det. Det største problemet hvis man gjør det ofte er prisen, at det ikke er sosialt aksepter, at du ofte oppsøker andre som gjør det og på den måten kan stifte dårlig bekjentskap.
Hideout; Cannabis er lettere å produsere, lagre og frakte enn MELK !

Prisen for cannabis i dag er ikke basert på utgifter til smugling og slikt, men på en lønn tilsvarendes ingeniørutdannede nordmenn til mange av leddene..
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Hideout; Cannabis er lettere å produsere, lagre og frakte enn MELK !
Vis hele sitatet...
Det sier seg vel nesten selv at en tørket plante er noe lettere å frakte og produsere enn en flytende substans man kun får fra et bestemt dyr?
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Hideout; Cannabis er lettere å produsere, lagre og frakte enn MELK !

Prisen for cannabis i dag er ikke basert på utgifter til smugling og slikt, men på en lønn tilsvarendes ingeniørutdannede nordmenn til mange av leddene..
Vis hele sitatet...
Sikkert derfor tallet på melkebønder synker drastisk da? ;-) Vet du hvor mye profitt det er per liter melk en bonde produserer eller? Enda ikke fått med deg at det er endel flere ting som vil skape -store- utgifter? Velger du bare å overse de andre reelle utgiftene som uten tvil vil komme? I give snart ass

Prisen på cannabis idag er ikke basert på utgifter til smugling og slikt? Hva snakker du om? Prisen på cannabis? hvor?
Hvis man er redd for utgifter ved kvalitetsikring så kan man privatisere denne industrien. Det er ikke sånn at staten IKKE kan blande seg inn å kontrollere salget, prisen og få sin kjære moms ut av salg.
Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Hvis man er redd for utgifter ved kvalitetsikring så kan man privatisere denne industrien. Det er ikke sånn at staten IKKE kan blande seg inn å kontrollere salget, prisen og få sin kjære moms ut av salg.
Vis hele sitatet...
Er ikke under selve produksjonen av cannabis de store utgiftene ligger som sagt før, og greit og tenke at man bor i Norge og at de hadde latt noe sånt blitt dyrket frem av private selskap ikke er så veldig realistisk. Noe slikt ville hvertfall ført til kriminalitet og, slik det har gjort i Amsterdam hvor de produserer mye mer enn behovet og selger til resten av nederland/er stor eksportør til utlandet. Evt man kan leve i eventyrland hvor Norge hadde klart å forhindret dette... ;-)
Du skriver veldig mye, og har forsåvidt flere gode poenger. Jeg velger derfor å bare svare der jeg er uenig eller finner brister i argumentasjonen din.

Sitat av hideout Vis innlegg
Så cannabisen Norge legaliserer og tillater i sine butikker vil bli dyrket frem og kontrollert av hvem? En gruppe bestående av uutdannede folk som er lave i lønnsutgifter? Eller tror du det vil bli folk med høy fagligkompetanse som igjen koster mye å ha ansatt....sånn helt seriøst.....? Det er ikke så viktig å kvalitetssikre cannabis, så hvorfor bruker folk det som et argument at dette produktet vil være så mye bedre helsemessig enn det som er i Norge per dags dato?(???)
Vis hele sitatet...
Dette har jeg alt svart på flere ganger:
Sitat av felix_poker
Igjen; det vil innføres en standard og man vil ta stikkprøver. Tror du hver eneste matvare/legemiddel i salg testes av leger? Om dyrkeforhold er standardisert trenger man kun ta stikkprøver. Kvalitetssikring er dessuten ikke et så viktig poeng for cannabis, som f. eks. for ecstasy eller heroin. Det er kun en bonus av en eventuell legalisering.
Vis hele sitatet...
Sitat av hideout Vis innlegg
~19mill brukte de i 2011 på tv-reklamer i arbeid mot tobakk, selv mangfoldige år etter det er blitt gjort lovlig. Å tro at et narkotisk stoff vil bli innført og lovliggjort i Norge uten at Norge legger ned betraktelig større summer i en informasjonskampanje som vil strekke seg over alle medium og samlingsplasser er helt utenkelig.
Vis hele sitatet...
Tobakk har vel strengt tatt aldri blitt "gjort lovlig", det har bare aldri blitt forbudt. Nettopp derfor er det veldig, veldig mange som bruker det, og siden det er et ekstremt heleskadelig produkt, er det et av de aller største helseproblemene våre. Cannabis er ikke det, og vil heller ikke bli det, dersom det legaliseres. Følgelig er det ingen grunn til å bruke store summer på holdningskampanjer (som er ment for å spare penger på behandling, sykepenger og uføretrygding).
Sitat av hideout Vis innlegg
Du kan ikke skjønne hvorfor kostnaden ved cannabis skulle bli høyere når man må holde seg til produksjon,transport,informasjon,salg i Norge iforhold til f.eks Marocco?
Vis hele sitatet...
Det produseres betydelige mengder cannabis i Norge, både i småskala i dyrkeskap og i større skala på store plantasjer. Det er ikke bare hasj fra Marokko som er lønnsomt å selge i Norge.
Sitat av hideout Vis innlegg
Javel? De har sonet for bruk av cannabis? Gi meg gjerne noen dømer på folk som har sittet i fengsel for befatning med det man ser på som brukerkvantum av cannabis, og ikke videresalg i stor stil.Selvsagt finnest det noen få unntak, men sett i alt så sitter det folk i fengsel for mye som ikke gir mening, så det er ikke akkurat noe hardtslående argument for en legalisering, hvertfall ikke når det er så få som soner rene ubetingede fengselsstraffer for eget bruk av cannabis, jeg har sittet inne i flere år, tror aldri jeg møtte 1(?)
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke selv vært i fengsel, men har minst en venn som har sonet en ren cannabisdom. Jeg vet ikke hvor jeg kan finne dommen for å backe opp dette. Uansett; jeg vedgår at det er snakk om mye større innsparinger om man snakker om en legalisering av alle rusmidler, ikke kun cannabis. Like fullt er det ikke til å legge skjul på at det per i dag brukes ressurser på cannabiskriminalitet. Nøykatig hvor mye vites ikke, men det er penger å spare i alle fall.
Sitat av hideout Vis innlegg
Selvsagt knytter det seg utgifter til rettsvesen og politiressurser når et stoff er ulovlig. Men veien det har gått de siste årene er at man sparer rettsvesenet for saker opptil 15g cannabis hvor de blir avsagt ved kun en bot, og politiet bruker smårusk av sine budsjett på mannen i gaten som røyker, og går mer etter bakmenn.
Vis hele sitatet...
Uansett hvor lite som brukes, er det for mye.
Sitat av hideout Vis innlegg
En full-legalisering verden over er noe helt annet enn å legalisere cannabis i Norge, hadde ikke blandet de to diskusjoner så altfor mye sammen. Prøv hvertfall å hold argument som funker for en full-legalisering utenfor akkurat dette...
Vis hele sitatet...
De samme argumentene fungerer, bare ikke i samme skala. Det sier seg selv at å legalisere ett stoff ikke gir samme effekt som å legalisere flere stoffer.
Sitat av hideout Vis innlegg
Prisen på cannabis idag er ikke basert på utgifter til smugling og slikt? Hva snakker du om? Prisen på cannabis? hvor?
Vis hele sitatet...
På et hvilket som helst gatehjørne.
Kan Canada ta veien for legalisering? www.vancouversun.com
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Du skriver veldig mye, og har forsåvidt flere gode poenger. Jeg velger derfor å bare svare der jeg er uenig eller finner brister i argumentasjonen din.


Dette har jeg alt svart på flere ganger:

Tobakk har vel strengt tatt aldri blitt "gjort lovlig", det har bare aldri blitt forbudt. Nettopp derfor er det veldig, veldig mange som bruker det, og siden det er et ekstremt heleskadelig produkt, er det et av de aller største helseproblemene våre. Cannabis er ikke det, og vil heller ikke bli det, dersom det legaliseres. Følgelig er det ingen grunn til å bruke store summer på holdningskampanjer (som er ment for å spare penger på behandling, sykepenger og uføretrygding).



Det produseres betydelige mengder cannabis i Norge, både i småskala i dyrkeskap og i større skala på store plantasjer. Det er ikke bare hasj fra Marokko som er lønnsomt å selge i Norge.

Jeg har ikke selv vært i fengsel, men har minst en venn som har sonet en ren cannabisdom. Jeg vet ikke hvor jeg kan finne dommen for å backe opp dette. Uansett; jeg vedgår at det er snakk om mye større innsparinger om man snakker om en legalisering av alle rusmidler, ikke kun cannabis. Like fullt er det ikke til å legge skjul på at det per i dag brukes ressurser på cannabiskriminalitet. Nøykatig hvor mye vites ikke, men det er penger å spare i alle fall.

Uansett hvor lite som brukes, er det for mye.

De samme argumentene fungerer, bare ikke i samme skala. Det sier seg selv at å legalisere ett stoff ikke gir samme effekt som å legalisere flere stoffer.

På et hvilket som helst gatehjørne.
Vis hele sitatet...
Aldri vært no tilfredstillende svar hvertfall, og det i mine øyner utenkelig at det ikke blir fagpersonell med høye lønninger som står bak produksjon. Du skal få ha din teori, så kan jeg få holde fast ved min

Du tror et stoff som har vært stemplet som narkotika i århundre vil bli innført i Norge uten større utgifter på informasjonsdelen enn tobakk? Er det humor? Det er ikke dumt å huske hvilket land du bor i. Helt -utrolig- naivt tankesett om man trur Norge ville legalisert/opphevet forbud(...) mot cannabis og IKKE brukt alvorlig med tid og ressurser på å informere folket. Ikke heng deg opp i definisjoner bare for han karen oppi her gjør det. Media kaller det legalisering, så er ikke noe hanging offence å bruke samma ordvalg...

Betydelige mengder cannabis solgt i Norge er produsert her? Om man sammenligner det med hva som kommer fra utland? Humor ;-)

Kan garantere deg at det brukes politiressurser på verre ting enn å hindre salg av et narkotikum i Norge per dags dato.

Så utgiftene med å dyrke stoffet+smugle det inn i Norge er ikke det som ligger til grun for prisene? Er dette også humor? Kostnaden ved å smugle stoffet inn i Norge og at de faktisk tar høyde for antall parti stoppet er eksakt det som har størst innvirkning på prisen i Norge.
Sist endret av et eller annet; 18. januar 2012 kl. 09:34.
Endelig har du tatt i bruk quote-funksjonen!
Sitat av hideout Vis innlegg
Aldri vært no tilfredstillende svar hvertfall, og det i mine øyner utenkelig at det ikke blir fagpersonell med høye lønninger som står bak produksjon. Du skal få ha din teori, så kan jeg få holde fast ved min
Vis hele sitatet...
Jeg kommer ikke med noen teori, jeg kommer med fakta (jeg har beskrevet hvordan andre ting kvalitetssikres) og et spørsmål (hvorfor er det behov for en annen type kvalitetssikring npr det gjelder akkurat cannabis?).
Sitat av hideout Vis innlegg
Du tror et stoff som har vært stemplet som narkotika i århundre vil bli innført i Norge uten større utgifter på informasjonsdelen enn tobakk? Er det humor? Det er ikke dumt å huske hvilket land du bor i. Helt -utrolig- naivt tankesett om man trur Norge ville legalisert/opphevet forbud(...) mot cannabis og IKKE brukt alvorlig med tid og ressurser på å informere folket.
Vis hele sitatet...
Det er synsing fra din side. Jeg påpeker at det ikke er det samme behovet, iom. at det ikke er et like stort helseproblem som tobakk, og at det derfor ikke er like mye penger å spare på behandling, sykepenger og trygd.
Sitat av hideout Vis innlegg
Ikke heng deg opp i definisjoner bare for han karen oppi her gjør det. Media kaller det legalisering, så er ikke noe hanging offence å bruke samma ordvalg...
Vis hele sitatet...
Hva sikter du til her?
Sitat av hideout Vis innlegg
Betydelige mengder cannabis solgt i Norge er produsert her? Om man sammenligner det med hva som kommer fra utland? Humor ;-).
Vis hele sitatet...
Har du fulgt med i media de siste årene? Det har blitt avdekket en rekke store og små plantasjer i Norge, og det finnes også et uvisst antall som ikke er tatt.
Sitat av hideout Vis innlegg
Kan garantere deg at det brukes politiressurser på verre ting enn å hindre salg av et narkotikum i Norge per dags dato.
Vis hele sitatet...
Har jeg hevdet noe annet?
Sitat av hideout Vis innlegg
Så utgiftene med å dyrke stoffet+smugle det inn i Norge er ikke det som ligger til grun for prisene? Er dette også humor? Kostnaden ved å smugle stoffet inn i Norge og at de faktisk tar høyde for antall parti stoppet er eksakt det som har størst innvirkning på prisen i Norge.
Vis hele sitatet...
Ah, beklager, jeg misforstod det forrige innlegget ditt. Jeg trodde du mente at prisen ikke var satt på grunnlag av totale utgifter. Selvsagt er jeg enig i at den er det, det er jo grunnlaget for påstanden min om at cannabissalg ikke blir ulønnsomt om det blir lovlig.

Ellers vil jeg anbefale deg å droppe "humor" og andre forsøk på sarkasme eller hva det nå er. Hvis du ikke klarer å holde innleggene dine høflige, selv om vi er uenige, vil de bli slettet.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hideout Vis innlegg
Aldri vært no tilfredstillende svar hvertfall, og det i mine øyner utenkelig at det ikke blir fagpersonell med høye lønninger som står bak produksjon. Du skal få ha din teori, så kan jeg få holde fast ved min
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke hvor du har denne ideen fra, er det høyt utdannede fagfolk som står bak brygging? Nei, de har ofte en bryggerimester og flere assistenter med lavere stillinger, en bryggerimester har gjennomsnittlig lønn på 333,743 kr i det første året og stiger til 476,031 kr etter 7-9år arbeidserfaring Kilde. Stikkprøver tas av mattilsynet nå og da for å ivareta kvaliteten, som med alt annet.
Cannabis trenger bare gartnere, et yrke som kan deles i flere kategorier, der man har en "mestergartner" og flere assistenter som jobber under de i et lignende hierarki som på bryggeriet.

Å dyrke cannabis er ikke "rocket science", i.o.m. at du ikke har kunnskap om emnet føler jeg for å presisere at det som dyrkes i Norge, eller er kortreist (Sverige, Danmark etc) er hinsides kvaliteten av det man får på gaten. For å sammenligne: Det man får på gaten kan sammenlignes med øl eller lettøl, det folk dyrker selv kan sammenlignes med sprit/hjemmebrent.

Å påstå at folk må ha høy ekspertise for å gro frem ugress faller på sin egen urimelighet, at du tviholder på denne vrangforestillingen er meg uforståelig.


Sitat av hideout Vis innlegg
Du tror et stoff som har vært stemplet som narkotika i århundre vil bli innført i Norge uten større utgifter på informasjonsdelen enn tobakk? Er det humor? Det er ikke dumt å huske hvilket land du bor i. Helt -utrolig- naivt tankesett om man trur Norge ville legalisert/opphevet forbud(...) mot cannabis og IKKE brukt alvorlig med tid og ressurser på å informere folket. Ikke heng deg opp i definisjoner bare for han karen oppi her gjør det. Media kaller det legalisering, så er ikke noe hanging offence å bruke samma ordvalg...
Vis hele sitatet...
Det brukes allerede støre summer til forebyggende arbeid, statsfinansierte antirus prosjekt er ikke noe nytt, og kommer heller ikke til å endre seg ved en legalisering.

Sitat av hideout Vis innlegg
Betydelige mengder cannabis solgt i Norge er produsert her? Om man sammenligner det med hva som kommer fra utland? Humor ;-)
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev over, kan enhver med litt skapplass og en 4000kr i budsjett, dyrke cannabis som er langt over kvalitetet av det som importeres fra marokko. Budsjettet er ofte inntjent med godt overskudd ved første høsting som skjer etter 5/6 måneder, en plante kan gi mellom rundt 50 gram opptil 300 gram om man raffinerer dyrkingen.
Man trenger en 400W HPS pære til 2-4 planter, hele dyrkeprosessen kreves strøm for ca 518.4 Kr om man regner med Kwh pris på 40 øre.
Om vi skal tenke oss et mer automatisert system med hydroponisk oppsett samt litt mer watt per plante kan vi kanskje si at per plante går det med 500kr fra start til slutt i strømutgifter (lys, hydro, ventilasjon).
En plante à 50 gram er 5000 kr - 500 kr = 4500 kr per plante til andre utgifter.

Sitat av hideout Vis innlegg
Kan garantere deg at det brukes politiressurser på verre ting enn å hindre salg av et narkotikum i Norge per dags dato.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det dèt, poenget er at store andeler av ressursene kastes bort på å kriminalisere ungdommer som eksperimenterer med rusmidler.
Om du tror de konsentrerer seg på storsmuglere/dealere må jeg desverre si at du tar grundig feil. Avisoppslagene med "x anntall kilo hasj beslaglagt" kommer nå og da, men de har ingen reell virkning på det Norske narkotikamarkedet.
Sist endret av Dodecha; 18. januar 2012 kl. 10:54.
Jeg får være en av de første som faktisk svarer på spørsmålet til trådstarter jeg da. Ja, jeg er helt enig.

Brukere her inne har sagt at de synes det er skummelt hvordan folk sluker anti-cannabis propagandaen. Vel, jeg synes det er mye mer skummelt hvordan denne siden har blitt et organ hvor unge mennesker helt ned til 12-14 år får inntrykk av at dette stoffet er det mest fantastiske som har skjedd siden tidenes morgen.

Legaliserings ''debattene'' på nFF eier ikke fnugg av refleksjon, de er ensidige og jeg vil heller kalle det oppramsing av de samme gamle argumentene om igjen og om igjen.
Dette sitter fjortisene med de viktigste årene i sitt liv foran seg å sluker. Ikke kom her å si at cannabis ikke har negative sider når det kommer til f.eks skole.

Det at denne ''diskusjonen'' har nådd 7 sider hvorav 95% av innleggene er de samme gamle legaliserings-argumentene på rekke og rad understreker påstanden til trådstarter.
Sist endret av Cheese; 18. januar 2012 kl. 10:42.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Endelig har du tatt i bruk quote-funksjonen!

Jeg kommer ikke med noen teori, jeg kommer med fakta (jeg har beskrevet hvordan andre ting kvalitetssikres) og et spørsmål (hvorfor er det behov for en annen type kvalitetssikring npr det gjelder akkurat cannabis?).

Det er synsing fra din side. Jeg påpeker at det ikke er det samme behovet, iom. at det ikke er et like stort helseproblem som tobakk, og at det derfor ikke er like mye penger å spare på behandling, sykepenger og trygd.

Hva sikter du til her?

Har du fulgt med i media de siste årene? Det har blitt avdekket en rekke store og små plantasjer i Norge, og det finnes også et uvisst antall som ikke er tatt.

Har jeg hevdet noe annet?

Ah, beklager, jeg misforstod det forrige innlegget ditt. Jeg trodde du mente at prisen ikke var satt på grunnlag av totale utgifter. Selvsagt er jeg enig i at den er det, det er jo grunnlaget for påstanden min om at cannabissalg ikke blir ulønnsomt om det blir lovlig.

Ellers vil jeg anbefale deg å droppe "humor" og andre forsøk på sarkasme eller hva det nå er. Hvis du ikke klarer å holde innleggene dine høflige, selv om vi er uenige, vil de bli slettet.
Vis hele sitatet...
Du kommer med fakta om hvordan andre ting kvalitetssikres - Andre ting som matvarer du finner hos rema 1000. Som du har funnet der siden starten av matbutikker. Du tror dette vil være normalen for hvordan et tidligere narkotisk-stoff vil kvalitetssikres? Hvordan cannabis vil bli kvalitetssikret er vel opp for gjetting fra begge sider siden ingen land har dette produktet tilgjengelig for alle. Men det jeg føler meg mer enn sikker på og som jeg prøver å s;i Dette vil bli gjort av personer som ikke vil gå på noe minstelønn. Du vil trenge en høy kompetanse for å dyrke lovlig cannabis i Norge. Er du uenig? Når man ja-gruppen stadig nevner det som et godt argument at cannabisen vil bli så mye tryggere i Norge enn per dags dato om man opphever forbudet, så er det jo logisk å tenke seg til at det her vil koste Norge mer penger å gjøre enn hva det vil koste de kriminelle. Eller?

Det er synsing fra min side.... Det er ikke akkurat slik at du kan legge noe fakta på bordet på hva Norge faktisk ville lagt i et slik budsjett om de innførte cannabis som et lovlig produkt. Det er helt -utenkelig- for meg at vår regjering vil gjøre noe sånt, og at det norske folk vil godta/stemme frem noe sånt uten en -omfattende- informasjonskampanje. Det vil aldri dukke opp et tidligere narkotisk stoff i Norske butikker uten at det ligger en stor utgift bak..... du kan kalle det synsing så mye du vil, helt ren logisk tankegang kaller jeg det. Du må ta høyde for at du bor i Norge, og hva det norske folk vil godta eller ikke. Om du skal overbevise noen som ikke henger på et rusforum om at cannabis bør bli tilgjengelig for alle og ennhver så burde du virkelig ta høyde for slike ting.

De avdekker plantasjer ja. Har du lyst å sammenligne mengden ferdigprodusert cannabisprodukt de har avdekket på norske plantasjer siste 10 årene med hva de har stoppet på grensene siste året? Det sier seg selv at cannabis produsert i Norge knapt nok er en brøkdel av hva som blir importert. De beslagene de gjør ved grenseoverganger, som de og sier bare er en liten del av hva som faktisk kommer over grensene er som regel i 500kilo-1tonn området. At det skulle være behov for slike mengder om vi produserte mye selv ser jeg ikke noe logikk i(?). Betydelige mengder cannabis solgt i Norge er IKKE produsert her, om du ser på en totalomsetning.
Det var et prosjekt for noen år siden hvor politiet avdekket en enorm cannabis-satsning av noen rike bakmenn hvor de brukte taiwanere til å dyrke cannabis i Norge. Da kom det frem via etterforskning at mye av stoffet var ment å smuglest ut av Norge og selgest i våre naboland, mye grunnet at etterspørselen i Norge ikke ville klare å ta unna alt de produserte. Ikke for vi i Norge ikke røyker mye, men for salgsledda ikke hadde noen enorm behov for mer stoff å selge.

Var ikke no mening og være uhøffelig, men starter rett å slett og lure av og til

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg aner ikke hvor du har denne ideen fra, er det høyt utdannede fagfolk som står bak brygging? Nei, de har ofte en bryggerimester og flere assistenter med lavere stillinger, en bryggerimester har gjennomsnittlig lønn på 333,743 kr i det første året og stiger til 476,031 kr etter 7-9år arbeidserfaring Kilde. Stikkprøver tas av mattilsynet nå og da for å ivareta kvaliteten, som med alt annet.
Cannabis trenger bare gartnere, et yrke som kan deles i flere kategorier, der man har en "mestergartner" og flere assistenter som jobber under de i et lignende hierarki som på bryggeriet.

Å dyrke cannabis er ikke "rocket science", i.o.m. at du ikke har kunnskap om emnet føler jeg for å presisere at det som dyrkes i Norge, eller er kortreist (Sverige, Danmark etc) er hinsides kvaliteten av det man får på gaten. For å sammenligne: Det man får på gaten kan sammenlignes med øl eller lettøl, det folk dyrker selv kan sammenlignes med sprit/hjemmebrent.

Å påstå at folk må ha høy ekspertise for å gro frem ugress faller på sin egen urimelighet, at du tviholder på denne vrangforestillingen er meg uforståelig.




Det brukes allerede støre summer til forebyggende arbeid, statsfinansierte antirus prosjekt er ikke noe nytt, og kommer heller ikke til å endre seg ved en legalisering.


Som jeg skrev over, kan enhver med litt skapplass og en 4000kr i budsjett, dyrke cannabis som er langt over kvalitetet av det som importeres fra marokko. Budsjettet er ofte inntjent med godt overskudd ved første høsting som skjer etter 5/6 måneder, en plante kan gi mellom rundt 50 gram opptil 300 gram om man raffinerer dyrkingen.
Man trenger en 400W HPS pære til 2-4 planter, hele dyrkeprosessen kreves strøm for ca 518.4 Kr om man regner med Kwh pris på 40 øre.
Om vi skal tenke oss et mer automatisert system med hydroponisk oppsett samt litt mer watt per plante kan vi kanskje si at per plante går det med 500kr fra start til slutt i strømutgifter (lys, hydro, ventilasjon).
En plante à 50 gram er 5000 kr - 500 kr = 4500 kr per plante til andre utgifter.



Selvfølgelig er det dèt, poenget er at store andeler av ressursene kastes bort på å kriminalisere ungdommer som eksperimenterer med rusmidler.
Om du tror de konsentrerer seg på storsmuglere/dealere må jeg desverre si at du tar grundig feil. Avisoppslagene med "x anntall kilo hasj beslaglagt" kommer nå og da, men de har ingen reell påvirkning på det Norske narkotikamarkedet.
Vis hele sitatet...
Alkoholproduksjon har vært her siden når? At de ville effektivisert og kuttet kostnader ved cannabisproduksjon om 10-100år når det var et godtatt stoff som folk likestilte med alkohol er en selvfølge. At det ville være like lønnsutgifter ved starten av et slikt prosjekt? Tviler. men igjen, faktiske utgiftene med å dyrke cannabis i Norge vil være det jeg tror spiller minst inn på utsalgsprisen i Norge, som jeg har sagt ..et par ganger før. Det å drive butikk i Norge er langt ifra billig, noe historien sikkert kan gi oss x antall eksempler på.

Så om vi legaliserte cannabis ville vi ikke fått noen høyere utgifter enn hva som per dags dato legges ned i forebyggende og informasjonskampanjer om -cannabis- (?), skal få lov å mene det, jeg tror aldri det ville vært faktum i Norge dog.

Store andeler av ressurser "kastes" bort på å forebygge at ungdom bruker narkotika? (?)
Avisoppslag med 500kilo+ beslag har lite å si for det norske hasjmarkedet. Men er det noe som går imot hva jeg sier eller? Det sier vel mer om ressursene og kapasiteten kartellene som smugler dette inn til landet? Sier meg hvertfall at når de kan ta slike tap uten at prisene forstyrrest så er det en enorm maskin bak det hele, en maskin Norge ville slitt med å utkonkurrere på pris.

Usikker på hva alle detaljene om pris på cannabisdyrking skal frem til, er veldig inneforstått med hvor billig det er sett på prisen per gram. Med Norge bak dyrkingen ville nok denne utgiften og gått opp, at de ville gjort som i Amsterdam og latt private ta seg av dette er vel tvilsomt i mine øyner og.

Du kan reise ned til danmark, kjøpe deg 1kilo hasjis med høy kvalitet for 20-25 000 kr uten å ha noe kontaktnettverk i Danmark. Dette utgjør 20-25kr grammet, da er det allerede smuglet inn i Danmark og de kriminelle har tatt sin profitt. Hvor lav skal denne gram prisen i Norge egentlig være? At kartellene mobiliserer og fører inn en annen kvalitet(Siden de nå bestemt velger å sende en viss type kvalitet til norge) og føre en annen pris, er vel og langt ifra utenkelig?

Og om du tror at de ikke konsentrerer seg om storsmuglere/bakmenn så kan jeg sikkert si det samme til deg at du tar grundig feil. Å avsløre/etterforske kriminalitet som starter langt utenfor landsgrensene og blir styrt utenfor Norge er ikke det letteste, likevell har Norge klart å fått utlevert bakmenn fra utlandet i flere saker siste årene. Dette er nok langt ifra noe billig arbeid, og kan hvertfall ikke sammenlignest med hva de legger ned av ressurser for å ta den tilfeldige/uheldige kriminaliserte cannabis-brukern i Norge.........
Sitat av hideout Vis innlegg
Du kommer med fakta om hvordan andre ting kvalitetssikres - Andre ting som matvarer du finner hos rema 1000. Som du har funnet der siden starten av matbutikker. Du tror dette vil være normalen for hvordan et tidligere narkotisk-stoff vil kvalitetssikres?
Vis hele sitatet...
Les svarene mine på nytt. Jeg bruker også legemidler som eksempel. Under dette går også narkotiske stoffer (som faktisk fortsatt er ulovlige). De testes også ved stikkprøver. Det er ingen høytlønnede leger som tester hver enkelt pille.
Sitat av hideout Vis innlegg
Du vil trenge en høy kompetanse for å dyrke lovlig cannabis i Norge. Er du uenig?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er uenig. Det krever, som Dodecha skriver, gartnere. Er dyrkeforholdene standardisert og kontrollert, er det ikke behov for annet enn stikkprøver, som kan taes av hvem som helst.
Sitat av hideout Vis innlegg
Når man ja-gruppen stadig nevner det som et godt argument at cannabisen vil bli så mye tryggere i Norge enn per dags dato om man opphever forbudet, så er det jo logisk å tenke seg til at det her vil koste Norge mer penger å gjøre enn hva det vil koste de kriminelle. Eller?
Vis hele sitatet...
Som jeg har poengtert allerede; dette argumentet er spesielt ikke viktig for cannabis, men veldig viktig for andre stoffer. Når det er sagt vil det koste penger å kvalitetssikre, men dette er ikke mye penger, slik du hevder, da det slett ikke trengs mange høytlønnede arbeidstakere for å gjennomføre dette.
Sitat av hideout Vis innlegg
Det er synsing fra min side.... Det er ikke akkurat slik at du kan legge noe fakta på bordet på hva Norge faktisk ville lagt i et slik budsjett om de innførte cannabis som et lovlig produkt.
Vis hele sitatet...
Du kommer med en påstand om at det vil bli brukt mye penger på holdningskampanjer for cannabis ved en eventuell legalisering, basert på at det brukes mye penger på holdningskampanjer for et annet produkt (tobakk). Jeg poengterer at det ikke er besparelser av samme skala å hente på å kjøre holdningskampanjer for cannabis. Its that simple. Om staten allikevel hadde valgt å legge masse penger i slike kampanjer ved en eventuell legalisering er vel dette knapt et argument for at statlig cannabissalg er ulønnsomt? Ei heller et direkte argument mot legalisering?

Som både Dodecha og jeg også har påpekt, brukes det alt i dag penger på holdningskampanjer. Kanskje ikke alle begrenser seg kun til cannabis, men det er heller ikke nødvendig. Det handler om generell holdning til rusmidler, og informasjon om disse. Dessuten er det annonseplassen i medier som koster. Å gjøre små endringer i innholdet/budskapet er ikke det som koster.
Sitat av hideout Vis innlegg
De avdekker plantasjer ja. Har du lyst å sammenligne mengden ferdigprodusert cannabisprodukt de har avdekket på norske plantasjer siste 10 årene med hva de har stoppet på grensene siste året? Det sier seg selv at cannabis produsert i Norge knapt nok er en brøkdel av hva som blir importert.
Vis hele sitatet...
Det er helt på siden av poenget. Jeg hevder ikke at brorparten av cannabis som omsettes i Norge er produsert innenlands. Jeg påpeker bare at det er lønnsomt å drive cannabisproduksjon i Norge.
Sitat av hideout Vis innlegg
Usikker på hva alle detaljene om pris på cannabisdyrking skal frem til, er veldig inneforstått med hvor billig det er sett på prisen per gram. Med Norge bak dyrkingen ville nok denne utgiften og gått opp.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle det være dyrere å produsere lovlig? Det har jeg enda ikke skjønt.

Sitat av Cheese Vis innlegg
Legaliserings ''debattene'' på nFF eier ikke fnugg av refleksjon, de er ensidige og jeg vil heller kalle det oppramsing av de samme gamle argumentene om igjen og om igjen. Det at denne ''diskusjonen'' har nådd 7 sider hvorav 95% av innleggene er de samme gamle legaliserings-argumentene på rekke og rad understreker påstanden til trådstarter.
Vis hele sitatet...
Du er velkommen til å tilbakevise disse argumentene
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hideout Vis innlegg
Alkoholproduksjon har vært her siden når? At de ville effektivisert og kuttet kostnader ved cannabisproduksjon om 10-100år når det var et godtatt stoff som folk likestilte med alkohol er en selvfølge. At det ville være like lønnsutgifter ved starten av et slikt prosjekt? Tviler. men igjen, faktiske utgiftene med å dyrke cannabis i Norge vil være det jeg tror spiller minst inn på utsalgsprisen i Norge, som jeg har sagt ..et par ganger før. Det å drive butikk i Norge er langt ifra billig, noe historien sikkert kan gi oss x antall eksempler på.
Vis hele sitatet...
Hva har det med saken å gjøre? Poenget er fremdeles at cannabis er et ugress, teknologien og ekspertisen for å dyrke det finnes allerede: Det er akkurat det samme som man trenger for å dyrke isbergsalat eller tomater, infrastrukturen er allerede her i alle gartneriene i landet.

Sitat av hideout Vis innlegg
Så om vi legaliserte cannabis ville vi ikke fått noen høyere utgifter enn hva som per dags dato legges ned i forebyggende og informasjonskampanjer om -cannabis- (?), skal få lov å mene det, jeg tror aldri det ville vært faktum i Norge dog.
Vis hele sitatet...
Dette har vi diskutert siden opprettelsen av dette forumet, tall fra områder som har avkriminalisert cannabis ( kilde ), viser til en lav bruksprevalens. Med andre ord: Man vil få en 'cannabisgenerasjon' som følge av den frie tilgangen til rusmiddelet, men etter denne generasjonen minsker bruken: Flere slutter å bruke det enn antallet som starter å bruke det etter cannabisgenerasjonen.
Ergo er det veldig logisk å konkludere med at forebyggende tiltak ikke trenger mer bevilging enn de allerede får.

Sitat av hideout Vis innlegg
Store andeler av ressurser "kastes" bort på å forebygge at ungdom bruker narkotika? (?)
Avisoppslag med 500kilo+ beslag har lite å si for det norske hasjmarkedet. Men er det noe som går imot hva jeg sier eller? Det sier vel mer om ressursene og kapasiteten kartellene som smugler dette inn til landet? Sier meg hvertfall at når de kan ta slike tap uten at prisene forstyrrest så er det en enorm maskin bak det hele, en maskin Norge ville slitt med å utkonkurrere på pris.
Vis hele sitatet...
Klart det organiserte kriminelle nettverket er ressurssterkt, de tjener jo grovt på varer som selger seg selv, og dette understreker bare hvor viktig det er å prøve å ta fra de så mange inntektskilder som mulig.
Prisen vil vi kunne konkurrere på, men det aller viktigste er kvaliteten, på samme måte som at folk flest kjøper heller polvarer enn smuglersprit.


Sitat av hideout Vis innlegg
Usikker på hva alle detaljene om pris på cannabisdyrking skal frem til, er veldig inneforstått med hvor billig det er sett på prisen per gram. Med Norge bak dyrkingen ville nok denne utgiften og gått opp, at de ville gjort som i Amsterdam og latt private ta seg av dette er vel tvilsomt i mine øyner og.
Vis hele sitatet...
Det er for å underbygge påstanden min med saklig informasjon og reelle tall. Jeg begynner å bli litt sliten av å komme med god informasjon når du stadig vrir deg bort med ubegrunnede påstander.

Sitat av hideout Vis innlegg
Du kan reise ned til danmark, kjøpe deg 1kilo hasjis med høy kvalitet for 20-25 000 kr uten å ha noe kontaktnettverk i Danmark. Dette utgjør 20-25kr grammet, da er det allerede smuglet inn i Danmark og de kriminelle har tatt sin profitt. Hvor lav skal denne gram prisen i Norge egentlig være? At kartellene mobiliserer og fører inn en annen kvalitet(Siden de nå bestemt velger å sende en viss type kvalitet til norge) og føre en annen pris, er vel og langt ifra utenkelig?
Vis hele sitatet...
Man må fremdeles få stoffet inn til Norge og distribuere gjennom flere ledd, noe som er flere utgifter. Kartellene bestemmer ikke kvaliteten som sendes, det er bøndene selv i de fleste tilfellene. Høyere kvalitet betyr høyere pris som selvfølgelig påvirker sluttprisen for brukerne.
Regnestykket mitt på innenlandsproduksjon på cannabis viser at ulovlig smugling fra utlandet ikke er lønnsomt i forhold.

Sitat av hideout Vis innlegg
Og om du tror at de ikke konsentrerer seg om storsmuglere/bakmenn så kan jeg sikkert si det samme til deg at du tar grundig feil. Å avsløre/etterforske kriminalitet som starter langt utenfor landsgrensene og blir styrt utenfor Norge er ikke det letteste, likevell har Norge klart å fått utlevert bakmenn fra utlandet i flere saker siste årene. Dette er nok langt ifra noe billig arbeid, og kan hvertfall ikke sammenlignest med hva de legger ned av ressurser for å ta den tilfeldige/uheldige kriminaliserte cannabis-brukern i Norge.........
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne se kilder på disse sakene, bevisbyrden er på din side.
Det eksisterer store mørketall rundt narkotikasituasjonen, om du har sett dokumentaren Slanger i paradiset vet du at "krigen mot Narkotika" er en ren utgiftspost med få resultater.
Du kan argumentere så mye du vil at hadde politiet hatt nok ressurser så hadde de kunne ha utarbeidet skikkelige resultater, men vi har ikke nok penger til det, og vi kommer aldri til å få det.
Legalisering er ikke å gi opp, det er å innse at vi kan arbeide med narkotikaproblemet på en annen måte som vil gi bedre resultater enn situasjonen vi er i nå
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Les svarene mine på nytt. Jeg bruker også legemidler som eksempel. Under dette går også narkotiske stoffer (som faktisk fortsatt er ulovlige). De testes også ved stikkprøver. Det er ingen høytlønnede leger som tester hver enkelt pille.

Ja, jeg er uenig. Det krever, som Dodecha skriver, gartnere. Er dyrkeforholdene standardisert og kontrollert, er det ikke behov for annet enn stikkprøver, som kan taes av hvem som helst.

Som jeg har poengtert allerede; dette argumentet er spesielt ikke viktig for cannabis, men veldig viktig for andre stoffer. Når det er sagt vil det koste penger å kvalitetssikre, men dette er ikke mye penger, slik du hevder, da det slett ikke trengs mange høytlønnede arbeidstakere for å gjennomføre dette.

Du kommer med en påstand om at det vil bli brukt mye penger på holdningskampanjer for cannabis ved en eventuell legalisering, basert på at det brukes mye penger på holdningskampanjer for et annet produkt (tobakk). Jeg poengterer at det ikke er besparelser av samme skala å hente på å kjøre holdningskampanjer for cannabis. Its that simple. Om staten allikevel hadde valgt å legge masse penger i slike kampanjer ved en eventuell legalisering er vel dette knapt et argument for at statlig cannabissalg er ulønnsomt? Ei heller et direkte argument mot legalisering?

Som både Dodecha og jeg også har påpekt, brukes det alt i dag penger på holdningskampanjer. Kanskje ikke alle begrenser seg kun til cannabis, men det er heller ikke nødvendig. Det handler om generell holdning til rusmidler, og informasjon om disse. Dessuten er det annonseplassen i medier som koster. Å gjøre små endringer i innholdet/budskapet er ikke det som koster.

Det er helt på siden av poenget. Jeg hevder ikke at brorparten av cannabis som omsettes i Norge er produsert innenlands. Jeg påpeker bare at det er lønnsomt å drive cannabisproduksjon i Norge.

Hvorfor skulle det være dyrere å produsere lovlig? Det har jeg enda ikke skjønt.


Du er velkommen til å tilbakevise disse argumentene
Vis hele sitatet...
Skal unngå å gjenta meg selv siden vi begge sikkert har svart på det samme over 4-5 innlegg nå. Men hvorfor det vil være dyrere å produsere lovlig kontra å produsere ulovlig må vel si seg selv? Lønninger,avgifter. Det vil gjelde alle slags salgsprosjekt det. Du kan produsere hva du vil i Norge lovlig og jeg kan gjøre det samme ulovlig og importere det og jeg vil slå deg på pris. Det finst utallig eksempler på at firmaer flagger ut til utlandet, grunnen er som regel den samme. De kan ikke konkurrere med utlandske produkter på det norske markedet grunnet lønn og driftkostnader - Siden Norge er et av de dyreste landene og produsere noe i. Dette gjelder jo selvsagt private bedrifter men og bedrifter som Posten kutter mangen årsverk hvert år for det lønner seg rett og slett ikke. Det her betyr ikke at jeg sier at cannabissalg ikke vil lønne seg, men jeg tror det vil gi en helt annen ren profitt enn hva det virker som dere kanskje tror.

En annen ting jeg ikke skjønner, gitt Norges historie og kultur. Jeg viser dere hva stortinget/staten sin metode for å holde forbruk av alkohol og tobakk lavt er. Høye priser, høye avgifter som de mener fører til lavt bruk. Vi er visst helt i toppen når det gjelder lavt-forbruk av alkohol og tobakk. Det går frem at ca. 50% av brennevin som blir drukket i Norge kommer 'illegalt', dvs, Norge tjener ikke ei krone på det. Og 1/3 av annen alkohol og tobakksvarer kommer 'illegalt'. Hva er det som gjør at dere tror Norge ville valgt en HELT annet fremgangsmåte til cannabis siden det er et rusmiddel? Norge gir blanke f i å konkurrere på pris på de 2 rusmiddlene vi har idag, men nå så ville de snudd på flisa?

Mye av argumentasjonen vil jo fungere i en perfekt/ideel verden, men den lever vi jo helt klart ikke i. Mye av deres argumentasjon vil fungere om man står der med helt blanke ark og ingen historie/ting å se tilbake på. Men om dere sitter og argumenterer for en legalisering/opphev av forbud i -Norge- så må dere nesten se det fra Ola nordmann sitt synspunkt. Det er han som teoretisk skulle stemt over det her. Personen du skal overbevise har fint lite informasjon om cannabis utenom at det er narkotika som ikke fører noe godt med seg. Jeg har drev med narkokriminell fra jeg var ungdom til jeg vokste litt opp, sett innsiden av kriminelle miljøer, fengsler og alt det fører med seg. Ikke at det gjør meg noe mer kvalifisert til å ha en mening, men jeg tror jeg ser på det mer med åpne øyner enn en vanlig nordmann. Både de positive og de negative sidene. Og ingenting av det som blir sagt her gjør at jeg virkelig ser på opphev av forbud som en sjangse vi ikke kan la gå fra oss for det vil føre så mye bra ting med seg. Så jeg kan jo tenke meg til hva naboen ville sagt om han hørte de argumenta, eller fattern, eller han kisen som kommer med posten min hver dag.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Hva har det med saken å gjøre? Poenget er fremdeles at cannabis er et ugress, teknologien og ekspertisen for å dyrke det finnes allerede: Det er akkurat det samme som man trenger for å dyrke isbergsalat eller tomater, infrastrukturen er allerede her i alle gartneriene i landet.


Dette har vi diskutert siden opprettelsen av dette forumet, tall fra områder som har avkriminalisert cannabis ( kilde ), viser til en lav bruksprevalens. Med andre ord: Man vil få en 'cannabisgenerasjon' som følge av den frie tilgangen til rusmiddelet, men etter denne generasjonen minsker bruken: Flere slutter å bruke det enn antallet som starter å bruke det etter cannabisgenerasjonen.
Ergo er det veldig logisk å konkludere med at forebyggende tiltak ikke trenger mer bevilging enn de allerede får.


Klart det organiserte kriminelle nettverket er ressurssterkt, de tjener jo grovt på varer som selger seg selv, og dette understreker bare hvor viktig det er å prøve å ta fra de så mange inntektskilder som mulig.
Prisen vil vi kunne konkurrere på, men det aller viktigste er kvaliteten, på samme måte som at folk flest kjøper heller polvarer enn smuglersprit.



Det er for å underbygge påstanden min med saklig informasjon og reelle tall. Jeg begynner å bli litt sliten av å komme med god informasjon når du stadig vrir deg bort med ubegrunnede påstander.


Man må fremdeles få stoffet inn til Norge og distribuere gjennom flere ledd, noe som er flere utgifter. Kartellene bestemmer ikke kvaliteten som sendes, det er bøndene selv i de fleste tilfellene. Høyere kvalitet betyr høyere pris som selvfølgelig påvirker sluttprisen for brukerne.
Regnestykket mitt på innenlandsproduksjon på cannabis viser at ulovlig smugling fra utlandet ikke er lønnsomt i forhold.



Jeg vil gjerne se kilder på disse sakene, bevisbyrden er på din side.
Det eksisterer store mørketall rundt narkotikasituasjonen, om du har sett dokumentaren Slanger i paradiset vet du at "krigen mot Narkotika" er en ren utgiftspost med få resultater.
Du kan argumentere så mye du vil at hadde politiet hatt nok ressurser så hadde de kunne ha utarbeidet skikkelige resultater, men vi har ikke nok penger til det, og vi kommer aldri til å få det.
Legalisering er ikke å gi opp, det er å innse at vi kan arbeide med narkotikaproblemet på en annen måte som vil gi bedre resultater enn situasjonen vi er i nå
Vis hele sitatet...
Kan jeg få se noen kilder på de enorme budsjettene som er øremerket til å bekjempe cannabisrøykere?

Vil vi kunne konkurrere på pris? Bare utifra det regnestykket ditt? Ren ønsketenking å tro noe slikt. 0.5l cola blir solgt på rema. Innrekna i utsalgspris er kostnaden å kjøpe fra produsenten, frakten til butikken, stablingen i butikken,lønningen til de i butikken, husleie, strømutgifter, avgiftene staten tar, og sikkert et par andre ting jeg ikke kommer på. Du vil -aldri- overbevise meg om at vi vil kunne konkurrere på pris, og det finst ingen slike tall. Så du skal få holde på ditt mens jeg står på mitt, ingenting du sier vil overbevise meg, og ingenting jeg sier vil overbevise deg. Så frem til noen faktisk gjennomfører en reell utrekning med de reelle tallene så kan vi sitte og gjette til vi blir blå.

Kartellene bestemmer ikke kvaliteten? Du tror de ikke velger å sende høyere type kvalitet til land hvor det er konkurranse fra andre selgere som har en høy kvalitet? Du tror ikke det faktum at de kan få solgt de dårligeste/billigeste varene sine i Norge pga dårlig konkurranse er grunnen til at de sender det hit? Bonden har vel fort ikke 1 ord med i laget om hva type som blir sendt hvor. Du tror ikke de ville mobilisert seg og hevet standarden på cannabis i Norge om staten tilbydde cannabis av topp kvalitet? Ok, nok en plass vi aldri kommer til å bli enige.

Kan ikke si at det er noe viktig poeng for meg at politiet vil klare å oppklare flere saker med høyere budsjett? Kan ikke huske å nevnt det engang, men det blir jo nevnt flittig at politiet skal få mer penger og vil gjøre et 'bedre' arbeid om cannabis ble legalisert. Så akkurat den der skjønte jeg lite av(?)

Du får slå deg løs på google om du vil ha flere kilder, saken som er friskest i mitt minne og den største narkosaken per dags dato i Norge(tror jeg):
http://www.stavangeravisen.com/art.asp?id=47697
2.5 -tonn- hasj og 11kilo heroin. Bakmenn utlevert til Norge for å sone ~18-20års dommer.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av hideout Vis innlegg
Skal unngå å gjenta meg selv siden vi begge sikkert har svart på det samme over 4-5 innlegg nå. Men hvorfor det vil være dyrere å produsere lovlig kontra å produsere ulovlig må vel si seg selv? Lønninger,avgifter. Det vil gjelde alle slags salgsprosjekt det. Du kan produsere hva du vil i Norge lovlig og jeg kan gjøre det samme ulovlig og importere det og jeg vil slå deg på pris. Det finst utallig eksempler på at firmaer flagger ut til utlandet, grunnen er som regel den samme. De kan ikke konkurrere med utlandske produkter på det norske markedet grunnet lønn og driftkostnader - Siden Norge er et av de dyreste landene og produsere noe i. Dette gjelder jo selvsagt private bedrifter men og bedrifter som Posten kutter mangen årsverk hvert år for det lønner seg rett og slett ikke. Det her betyr ikke at jeg sier at cannabissalg ikke vil lønne seg, men jeg tror det vil gi en helt annen ren profitt enn hva det virker som dere kanskje tror.
Vis hele sitatet...
Du ser jo ikke ut til å ha lest det jeg har skrevet i det hele tatt. Så du på regnestykket mitt? Du har 4500 kroner for å dekke avgifter og lønninger per plante, og det er det værst tenkelige scenarioet der dyrkeprosessen gir minst avkastning, raffineres prosessen kommer man opp i 4 ganger dette beløpet.
Med din tankegang går jo alt som produseres i Norge med stort underskudd, det kan du da ikke mene?


Sitat av hideout Vis innlegg
En annen ting jeg ikke skjønner, gitt Norges historie og kultur. Jeg viser dere hva stortinget/staten sin metode for å holde forbruk av alkohol og tobakk lavt er. Høye priser, høye avgifter som de mener fører til lavt bruk. Vi er visst helt i toppen når det gjelder lavt-forbruk av alkohol og tobakk. Det går frem at ca. 50% av brennevin som blir drukket i Norge kommer 'illegalt', dvs, Norge tjener ikke ei krone på det. Og 1/3 av annen alkohol og tobakksvarer kommer 'illegalt'. Hva er det som gjør at dere tror Norge ville valgt en HELT annet fremgangsmåte til cannabis siden det er et rusmiddel? Norge gir blanke f i å konkurrere på pris på de 2 rusmiddlene vi har idag, men nå så ville de snudd på flisa?
Vis hele sitatet...
Dette derimot, er et veldig gyldig punkt i debatten.
Vi vil aldri kunne sette til livs hele det illegale markedet, legalisering er som vi har presisert flere ganger: Skadereduksjon,
At rusbrukere får et reelt alternativ til det illegale markedet.
Hvor mye skade som gjøres på rusbrukere pga uren hasj og cannabis med glasspartikler for å øke vekten har vi ikke noen tall på, men det er en betydelig andel folk som utsettes for dette og belaster helsesystemene våre.
Jeg vil igjen minne deg på at bevisbyrden er på din side, at halvparten av all konsumert sprit er smuglervarer vil jeg gjerne se kilder på.

Det du dog har rett på er at vi bør endre praksisen om vil skal konkurrere prismessig, kvalitetsmessig derimot, har både polet og evt Norsk cannabisproduksjon ikke noe problem å konkurrere mot, det vet vel alle som har kjøpt seg heimbrent og smuglersigaretter om.

Sitat av hideout Vis innlegg
Mye av argumentasjonen vil jo fungere i en perfekt/ideel verden, men den lever vi jo helt klart ikke i. Mye av deres argumentasjon vil fungere om man står der med helt blanke ark og ingen historie/ting å se tilbake på. Men om dere sitter og argumenterer for en legalisering/opphev av forbud i -Norge- så må dere nesten se det fra Ola nordmann sitt synspunkt. Det er han som teoretisk skulle stemt over det her. Personen du skal overbevise har fint lite informasjon om cannabis utenom at det er narkotika som ikke fører noe godt med seg. Jeg har drev med narkokriminell fra jeg var ungdom til jeg vokste litt opp, sett innsiden av kriminelle miljøer, fengsler og alt det fører med seg. Ikke at det gjør meg noe mer kvalifisert til å ha en mening, men jeg tror jeg ser på det mer med åpne øyner enn en vanlig nordmann. Både de positive og de negative sidene. Og ingenting av det som blir sagt her gjør at jeg virkelig ser på opphev av forbud som en sjangse vi ikke kan la gå fra oss for det vil føre så mye bra ting med seg. Så jeg kan jo tenke meg til hva naboen ville sagt om han hørte de argumenta, eller fattern, eller han kisen som kommer med posten min hver dag.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett, Ola Nordmann vil ikke bry seg om dette tabubelagte området av politikken, narkisene kan jo for det selv.
Men det er folk som bryr seg om det, og ettersom debatten blir tatt opp oftere rundt om i verden har jeg et håp om at folk vil få med seg viktig fakta rundt saken.
Denne saken har et mål som jeg veldig gjerne vil se i aksjon her i Norge, om det skjer er veldig usikkert, spesielt med brautende idioter på begge sider av saken som ikke bidrar noe til den saklige debatten.

Mitt bidrag er å presentere saklige argumenter for legaliseringen og få folk til å innse at 60 år med samme narkotikapolitikk ikke har hatt noen virkning på situasjonen og i flere tilfeller hatt værre konsekvenser for rusbrukere enn bruken i seg selv i henhold til fremtidige karriærealternativ m.m.
Sitat av hideout Vis innlegg
Skal unngå å gjenta meg selv siden vi begge sikkert har svart på det samme over 4-5 innlegg nå. Men hvorfor det vil være dyrere å produsere lovlig kontra å produsere ulovlig må vel si seg selv? Lønninger,avgifter.
Vis hele sitatet...
Lønninger skal man betale ut uansett. Hvis du produserer i Norge slipper du unna med noen gartnere. Hvis du produserer i utlandet (ulovlig) skal bonden ha penger, transporten koster mer enn transport av lovlige varer og det er gode muligheter for at du må betale bestikkelser til diverse politimenn, tollere etc.

Når det gjelder avgiftene går jo disse tilbake i statskassen uansett, om enn i en annen underseksjon.
Sitat av hideout Vis innlegg
Du kan produsere hva du vil i Norge lovlig og jeg kan gjøre det samme ulovlig og importere det og jeg vil slå deg på pris.
Vis hele sitatet...
Meget mulig du vil få en bedre margin, men det er ikke det samme som at man umulig kan konkurrere på pris.
Sitat av hideout Vis innlegg
Det finst utallig eksempler på at firmaer flagger ut til utlandet, grunnen er som regel den samme. De kan ikke konkurrere med utlandske produkter på det norske markedet grunnet lønn og driftkostnader - Siden Norge er et av de dyreste landene og produsere noe i.
Vis hele sitatet...
Denne diskusjonen har kjørt seg opp i et hjørne hvor vi diskuterer hvor stor profitt staten vil få på egen produksjon av cannabis i Norge. Hvis det mot formodning viser seg at marginen er for liten, er det ikke værre enn å opprette produksjonsfasiliteter utenlands, slik mange norske bedrifter gjør. Det er jo ikke slik at all vin på polet er norsk.
Sitat av hideout Vis innlegg
En annen ting jeg ikke skjønner, gitt Norges historie og kultur. Jeg viser dere hva stortinget/staten sin metode for å holde forbruk av alkohol og tobakk lavt er. Høye priser, høye avgifter som de mener fører til lavt bruk. Vi er visst helt i toppen når det gjelder lavt-forbruk av alkohol og tobakk.
Vis hele sitatet...
Som Dodecha skriver, blir det sansynligvis ikke noen voldsom økning av cannabisbruk ved legalisering, i alle fall ikke på sikt (basert på erfaringer fra andre land). Om det så hadde blitt det, hadde det ikke hatt det samme sosiale og helsemessige skadeomfanget som alkohol og tobakk har, og det ville derfor ikke være behov for å begrense bruken, hverken med høye avgifter eller andre virkemidler.
Sitat av hideout Vis innlegg
Det går frem at ca. 50% av brennevin som blir drukket i Norge kommer 'illegalt', dvs, Norge tjener ikke ei krone på det. Og 1/3 av annen alkohol og tobakksvarer kommer 'illegalt'.
Vis hele sitatet...
Kilde?
Sitat av hideout Vis innlegg
Hva er det som gjør at dere tror Norge ville valgt en HELT annet fremgangsmåte til cannabis siden det er et rusmiddel? Norge gir blanke f i å konkurrere på pris på de 2 rusmiddlene vi har idag, men nå så ville de snudd på flisa?
Vis hele sitatet...
Fordi en legalisering av cannabis primært er et skadereduserende tiltak, et tiltak for å omprioritere politiressurser og kutte inntekt til kriminelle. For at det skal fungere, er man avhengig av å konkurrere på pris. Derfor.
Sist endret av felix_poker; 18. januar 2012 kl. 13:53.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du ser jo ikke ut til å ha lest det jeg har skrevet i det hele tatt. Så du på regnestykket mitt? Du har 4500 kroner for å dekke avgifter og lønninger per plante, og det er det værst tenkelige scenarioet der dyrkeprosessen gir minst avkastning, raffineres prosessen kommer man opp i 4 ganger dette beløpet.
Med din tankegang går jo alt som produseres i Norge med stort underskudd, det kan du da ikke mene?



Dette derimot, er et veldig gyldig punkt i debatten.
Vi vil aldri kunne sette til livs hele det illegale markedet, legalisering er som vi har presisert flere ganger: Skadereduksjon,
At rusbrukere får et reelt alternativ til det illegale markedet.
Hvor mye skade som gjøres på rusbrukere pga uren hasj og cannabis med glasspartikler for å øke vekten har vi ikke noen tall på, men det er en betydelig andel folk som utsettes for dette og belaster helsesystemene våre.
Jeg vil igjen minne deg på at bevisbyrden er på din side, at halvparten av all konsumert sprit er smuglervarer vil jeg gjerne se kilder på.

Det du dog har rett på er at vi bør endre praksisen om vil skal konkurrere prismessig, kvalitetsmessig derimot, har både polet og evt Norsk cannabisproduksjon ikke noe problem å konkurrere mot, det vet vel alle som har kjøpt seg heimbrent og smuglersigaretter om.



Du har helt rett, Ola Nordmann vil ikke bry seg om dette tabubelagte området av politikken, narkisene kan jo for det selv.
Men det er folk som bryr seg om det, og ettersom debatten blir tatt opp oftere rundt om i verden har jeg et håp om at folk vil få med seg viktig fakta rundt saken.
Denne saken har et mål som jeg veldig gjerne vil se i aksjon her i Norge, om det skjer er veldig usikkert, spesielt med brautende idioter på begge sider av saken som ikke bidrar noe til den saklige debatten.

Mitt bidrag er å presentere saklige argumenter for legaliseringen og få folk til å innse at 60 år med samme narkotikapolitikk ikke har hatt noen virkning på situasjonen og i flere tilfeller hatt værre konsekvenser for rusbrukere enn bruken i seg selv i henhold til fremtidige karriærealternativ m.m.
Vis hele sitatet...
Jeg så reknestykket ditt men jeg vet ikke helt om jeg er så intressert i en stor debatt om de faktiske tallene, siden hverken jeg eller du vil sitte med alle svarene. Er det private som skal dyrke dette? Er det statsansatte? Hva vil lokalene koste? Hva vil lønnsutgiftene være? Hva vil det koste å frakte det fra oslo(f.eks) til Andøya(Ei øy utenfor tromsø) - Vil ikke Norge komme med alvorlige mediakampanjer om de hadde blitt det første landet i verden som hadde opphevet forbud/legalisert cannabis som måtte reknest inn i prisen? Er det pol virksomhet? selgest det på alle butikker? Det er ganske mangen faktorer som veier inn, og alle de reelle utgiftene er det ingen som har, så det er kanskje ikke verdt å bruke så mye tid på å diskutere mer(?)

Har vi noen gode eksempler på hvor ting som blir produsert i Norge som ikke er unike men har konkurranse fra utlandet klarer seg godt? Har eksempler som flaggskip innen norsk industri som f.eks åsnes ski som ikke kunne konkurrere mer og måtte flagge ut/kutte drift i Norge. Jordbruk er i nedgang selv med statsstøtte..


"Hvor mye skade som gjøres på rusbrukere pga uren hasj og cannabis med glasspartikler for å øke vekten har vi ikke noen tall på, men det er en betydelig andel folk som utsettes for dette og belaster helsesystemene våre."

Har det noengang blitt beslaglagt uren hasj(Gummi,trelim og alle de andre tingene folk nevner på forumene her) eller cannabis med glass i Norge? Jeg har aldri sett det nevnt i media eller beslagsrapporter.

Tallene ang. alkohol og tobakk hentet jeg herifra:
http://www.ungokonomi.no/index.php?o...29&Itemid=37#5
Jeg tviler på at de har hentet sin informasjon fra luft og ingenting..Smuglet alkohol og tobakk består langtifra av bare hjemmebrent og sigaretter du aldri har hørt om. All kontakt jeg har hatt med det vært annerkjente merkevarer til bedre pris enn Norge kan tilby. Selvsagt er det mye merker man ikke har hørt om og, men kjøpt blir det nå, om Norge slår det på kvalitet er vel ikke noe faktum heller vil jeg si.

Helt med på at narkotikapolitikken ikke er noe å reise flagget for og debatten tar for seg mange gode poeng for å gjennomføre en legalisering. Usikker på om jeg er noe brautende idiot, men synes argumentasjonen for-legalisering er så enkel og tynn i mangen tilfeller, spesielt her inne at det er greit å reise endel spørsmål imot og. Personlig føler jeg vi kan oppnå mye større gevinster med å fokusere våre penger og tid på hvem vi straffer og selve straffegjennomføringen med vekt på rehabilitering siden det ikke eksisterer idag.
Mye mer bortkastet å sende en narkoman som er avhengig av heroin i fengsel for 15ende gang og bruke penger og ressurser på det, enn hva det er å opprettholde et forbruk mot cannabis f.eks - I mine øyner
Sitat av hideout Vis innlegg
Hva vil det koste å frakte det fra oslo(f.eks) til Andøya(Ei øy utenfor tromsø)
Vis hele sitatet...
Cannabis kan dyrkes andre steder enn i Oslo. Enig?
Cannabis som selges på Andøya vil være dyrket mye nærmere enn Oslo. Enig?
Sist endret av Don Veto; 18. januar 2012 kl. 14:20.
Sitat av hideout Vis innlegg
Jeg så reknestykket ditt men jeg vet ikke helt om jeg er så intressert i en stor debatt om de faktiske tallene, siden hverken jeg eller du vil sitte med alle svarene.
Vis hele sitatet...
Ingen sitter med alle svarene, men Dodecha har i alle fall presentert et regnestykke, som gir et resultat med et solid positivt fortegn (noe som står godt i stil med det jeg hele tiden har poengtert; cannabis er lønnsomt). Du har kun hevdet at det blir veldig dyrt, uten å komme med anslag eller eksempler.
Sitat av hideout Vis innlegg
Vil ikke Norge komme med alvorlige mediakampanjer om de hadde blitt det første landet i verden som hadde opphevet forbud/legalisert cannabis som måtte reknest inn i prisen?
Vis hele sitatet...
Det finnes flere land som har legalisert/avkriminalisert cannabis. Dessuten, som tidligere nevnt, er jo ikke utgifter på holdningskampanjer noe argument for å ikke legalisere eller ensbetydende med at en legalisering ikke er økonomisk forsvarlig.
Sitat av hideout Vis innlegg
Tallene ang. alkohol og tobakk hentet jeg herifra:
http://www.ungokonomi.no/index.php?o...29&Itemid=37#5
Jeg tviler på at de har hentet sin informasjon fra luft og ingenting..Smuglet alkohol og tobakk består langtifra av bare hjemmebrent og sigaretter du aldri har hørt om.
Vis hele sitatet...
Hvis du leser teksten du linker til, ser du at det er et anslag, samt at det inkluderer taxfreehandel, lovlig grensehandel og egenproduksjon. Når det gjelder cannabis vil taxfree og grensehandel ikke forekomme, med mindre nabolandene også legaliserer, så det kan trekkes fra.

Sitat av Don Veto Vis innlegg
Cannabis kan dyrkes andre steder enn i Oslo. Enig?
Cannabis som selges på Andøya vil være dyrket mye nærmere enn Oslo. Enig?
Vis hele sitatet...
Dessuten fraktes cannabis per i dag fra Marokko til Andøya, og er fortsatt lønnsom
Sist endret av felix_poker; 18. januar 2012 kl. 14:18.
Tok kanskje et ekstremt poeng men at det vil opprettest noen få men enorme produksjonssteder taler vel alt for, så det blir ikke noe billig sak å transportere det der rundt om i Norge.

Cannabis fraktest i Tonn fra marocco til oslo som regel hvor en privatperson, gjerne uten fast arbeid henter det og bringer det til andøya....her er det nok ikke innreknet så mye lønninger og avgifter...... =) Død diskusjon fra min side nå hvertfall, noe enighet blir det aldri. Jeg besitter ikke nok kunnskaper til å kunne komme med mitt personlige reknestykke over hva cannabis vil koste i Norge. At jeg hevder det blir dyrt baserer jeg på sunn fornuft og hva historien viser oss om priser og utgifter selskaper/staten har i Norge. Et prisnivå som ligger helt i toppen i Europa på de fleste varer, jeg tror ikke dette vil forandre seg på akkurat cannabis.

Hva land er det som har legalisert cannabis? At det ikke er økonomisk forsvarlig sier jeg ikke, sagt det hundrevis av ganger, at å selge cannabis vil profittere seg frem i tid er en selvfølge. Hva som blir det faktiske overskuddet og hva endel folk kanskje tror derimot kan fort en vesentlig forskjell på..

Selvsagt har jeg lest teksten, har jo til og med kopiert den her i sin helhet. Anslag er vel et fenomen som går igjen ganske -greit- i denne tråden, alt fra totale cannabisverdien i Norge(2milliard) til produksjonskostnader, så det er vel helt på det rimelige å kunne slenge den der inn. Kan være enig i at noen av tallene sikkert vil bli nedjustert med cannabisproduksjon i Norge, men det som var viktigest for meg å få frem som jeg har prøvd i alle mine innlegg er hvordan Norge priser slike produkt, og hvordan de mener de skal holde forbruk nede. Noe som gjengis ganske greit i den artikkeln.
Sitat av hideout Vis innlegg
Cannabis fraktest i Tonn fra marocco til oslo som regel hvor en privatperson, gjerne uten fast arbeid henter det og bringer det til andøya....her er det nok ikke innreknet så mye lønninger og avgifter.
Vis hele sitatet...
Gutta som kjører tonn med cannabis skal ha betydelig mer betalt enn de som kjører lovlige varer. De som frakter småkvanta til utkantstrøk blir nok ikke rike av det, men de gjør det sannelig heller ikke gratis.
Sitat av hideout Vis innlegg
At jeg hevder det blir dyrt baserer jeg på sunn fornuft og hva historien viser oss om priser og utgifter selskaper/staten har i Norge. Et prisnivå som ligger helt i toppen i Europa på de fleste varer, jeg tror ikke dette vil forandre seg på akkurat cannabis.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at cannabis allerede produseres og selges i Norge med stor profitt. Det er allerede bevist at det fungerer, selv under press fra myndighetene. Med myndighetenes tillatelse kan det ikke bli noe annet enn enda enklere.
Sitat av hideout Vis innlegg
Hva land er det som har legalisert cannabis?
Vis hele sitatet...
Legg merke til at jeg skrev legalisert/avkriminalisert. I flg. Wikipedia har blant annet Argentina, enkelte deler av Australia, Tsjekkia, deler av India, Mexico, Nederland, Peru, Portugal, Urugay og 15 stater i USA avkriminalisert bruk. Enkelte har også organisert utsalg. Flere land, som spania, tillater for eksempel dyrking til personlig bruk og bruk på egen eiendom. Mange land har lover mot bruk, men praktiserer det ikke.
Sitat av hideout Vis innlegg
At det ikke er økonomisk forsvarlig sier jeg ikke, sagt det hundrevis av ganger, at å selge cannabis vil profittere seg frem i tid er en selvfølge. Hva som blir det faktiske overskuddet og hva endel folk kanskje tror derimot kan fort en vesentlig forskjell på..
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig det stemmer, men det hadde vært greit med et regnestykke som forklarer litt mer inngående hvorfor og gir en pekepinn på hvor mye mindre.
Sitat av hideout Vis innlegg
Selvsagt har jeg lest teksten, har jo til og med kopiert den her i sin helhet. Anslag er vel et fenomen som går igjen ganske -greit- i denne tråden, alt fra totale cannabisverdien i Norge(2milliard) til produksjonskostnader, så det er vel helt på det rimelige å kunne slenge den der inn.
Vis hele sitatet...
Helt enig, anslag er greit Peonget mitt var at 50% ikke er smugling/ulovlig egenproduksjon.
Sitat av hideout Vis innlegg
Kan være enig i at noen av tallene sikkert vil bli nedjustert med cannabisproduksjon i Norge, men det som var viktigest for meg å få frem som jeg har prøvd i alle mine innlegg er hvordan Norge priser slike produkt, og hvordan de mener de skal holde forbruk nede. Noe som gjengis ganske greit i den artikkeln.
Vis hele sitatet...
Jepp, men som Dodecha poengterte vil det antakelig ikke være nødvendig, ettersom det er liten sansynlighet for en radikal økning i bruk, og selv om det mot formodning skulle skje vil det ikke gi de samme problemene som med alkohol og sigaretter, rett og slett fordi stoffet ikke har like alvorlige skadeeffekter.
Sist endret av felix_poker; 18. januar 2012 kl. 15:07.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Gutta som kjører tonn med cannabis skal ha betydelig mer betalt enn de som kjører lovlige varer. De som frakter småkvanta til utkantstrøk blir nok ikke rike av det, men de gjør det sannelig heller ikke gratis.

Forskjellen er at cannabis allerede produseres og selges i Norge med stor profitt. Det er allerede bevist at det fungerer, selv under press fra myndighetene. Med myndighetenes tillatelse kan det ikke bli noe annet enn enda enklere.

Legg merke til at jeg skrev legalisert/avkriminalisert. I flg. Wikipedia har blant annet Argentina, enkelte deler av Australia, Tsjekkia, deler av India, Mexico, Nederland, Peru, Portugal, Urugay og 15 stater i USA avkriminalisert bruk. Enkelte har også organisert utsalg. Flere land, som spania, tillater for eksempel dyrking til personlig bruk og bruk på egen eiendom. Mange land har lover mot bruk, men praktiserer det ikke.

Det er godt mulig det stemmer, men det hadde vært greit med et regnestykke som forklarer litt mer inngående hvorfor og gir en pekepinn på hvor mye mindre.

Helt enig, anslag er greit Peonget mitt var at 50% ikke er smugling/ulovlig egenproduksjon.

Jepp, men som Dodecha poengterte vil det antakelig ikke være nødvendig, ettersom det er liten sansynlighet for en radikal økning i bruk, og selv om det mot formodning skulle skje vil det ikke gi de samme problemene som med alkohol og sigaretter, rett og slett fordi stoffet ikke har like alvorlige skadeeffekter.
Vis hele sitatet...
Gutta som kjører tonn inn i Norge får en betaling som knapt utgjør en krone på gramprisen.

Alt som produserest og selgest ulovlig blir gjort med profitt? Med en overtakelse av denne produksjonen til at staten produserer det selv blir det vel kanskje enklere, men og dyrere, la oss vennligest slutte å diskutere det.

Er det noe land som har legalisert cannabis så du får tak i ennhver butikk? Medisinskmarijuhana er fort noe annet. Avkriminalisering er noe helt annet og, aldri hørt om noen som har organisert utsalg med skatter og avgifter på? Som ikke er til medisinsk bruk*

"Sist men ikke minst, økt tilgjengelighet vil føre til økt forbruk. Ingen kan vite hvor mye, naturlig nok. Det mest sannsynlige er at de som alt bruker cannabis vil bruke mer. Det er også en mulighet for at flere vil bruke det. Det pekes ofte på at bruken av cannabis i Nederland, der det er lov å røyke cannabis i cannabis-kafeene, ikke er høyere enn i andre land. Dette er ikke riktig. Nederland ligger langt over det europeiske gjennomsnittet for 16-åringers bruk av cannabis, mens samme aldersgruppe ligger akkurat på det europeiske gjennomsnittet for alle andre narkotiske stoffer utenom cannabis (ESPAD 2007)."

"Det mest interessante er likevel at når en i Nederland åpnet for de såkalte coffe shops på 80 tallet økte bruken kraftig i Nederland mens en ikke så en tilsvarende trend i andre land. Forbruket blant de unge i Nederland ble tredoblet når coffee shops ble etablert (Rand corp). Økningen i resten av Europa kom lenge etter på nittitallet."

- Ha i bakhode at Norge ligger utrolig lavt iforhold til resten av Europa på cannabis bruk blant ungdom.

(Mens 28 prosent av unge i Nederland har noen gang brukt cannabis (langt over det europeiske gjennomsnittet på 19%), ligger Norge så å si på bunnen med kun 6%."
2010, så tallene kan være høyere nå(Tror de er oppe på 10-12%)

"Ingen regjering med ansvar for helse, økonomi og velferd ønsker å ta sjansen på at en legalisering av cannabis eller andre stoffer ikke vil føre til en økning i antall skader. Selv ikke relativt liberale land som Nederland, Sveits og Portugal ønsker en legalisering." - Land som har avkriminalisert det.

"Alkohol er trolig farligere enn cannabis dersom en ser på adferden knyttet til drikkingen slik som vold, ulykker og akutte skader. Men bruk av narkotika i trafikken er i dag et kraftig økende problem. En rekke undersøkelser peker på at bruken av narkotika i trafikken kan være et like stort problem som alkohol. En stor fransk studie viste nylig at kjøring etter bruk av cannabis dobler risikoen for trafikkulykker med dødelig utfall. I hele 7 prosent av ulykkene med dødelig utfall hadde sjåføren cannabis i blodet. En studie fra USA viser at 17 prosent av alle trafikkskadde under 18 år hadde cannabis i blodet. En annen viste at omtrent halvparten av alvorlig skadde sjåfører under 20 år hadde cannabis i blodet."

"Cannabis er avhengighetsskapende. Det er riktig at denne avhengigheten ikke er så sterk som avhengigheten til kokain og heroin. Men igjen må en huske at cannabis likevel er det narkotiske stoffet som flest mennesker søker behandlingshjelp for, i USA som i Europa. Det finnes viktig forskjeller i avhengighet men det er et faktum at flere unge diagnostiseres som avhengig av cannabis enn av alkohol (DSM IV). I USA er det nå så og si like mange tenåringer som søkte hjelp for cannabis som for alkohol i 2009. I Nederland oppgir 45 prosent som søker rusbehandling for første gang at deres primære problem er cannabis, men det tilsvarende tallet for kokain er 29 prosent og 12 prosent for heroin."

http://www.actis.no/filestore/Automa...ilcannabis.pdf

Jeg sier ikke at alt det her stemmer, selv om noe virker veldig troverdig. Mye som går imot stats og forskning ja-gruppen som regel henviser til. Men det du må huske på er at det er slik informasjon som det her allmenheten blir solgt på. Ser virkelig ikke argumenter for legalisering oppbygd med samme troverdighet som vil snu ola nordmann i en slik avgjørelse, desverre
Gode poeng fra dere begge, men kunne ikke problemstillingen vært løst hvis apotekene i første omgang ble utsalgsted for produktene? Jeg finner det lite sannsynlig at norske myndigheter hiver seg på en legalisering/avkriminalisering uten å ha en strategisk forsøksmodell å lene seg på før hvermansen får nyte godene. Med det tenker jeg at cannabis eller cannabisprodukter for medisinsk bruk, dvs. på resept, vil nok være den mest sannsynlige strategien. Dermed får man en jevn overgang til eventuell videreføring for legalisering og avkriminalisering både juridisk, autorisasjon, økonomisk, produksjon evt. import, distribusjon og omsetning, siden dette i hovedsak allerede faller på distribusjonsnettverket til disse autoriserte apotekene, inkludert det kostnadsmessige innkjøp fra leverandør og transport til monopolavkastningen ved omsetning?

Om de helsemessige resultatene og lønnsomheten er reell antar jeg veien til delvis avkriminalisering vil åpne seg og om det følger en rekke gode resultater etter det vil legalisering være mer en selvfølge enn et politisk dilemma - som i grunn er det eneste hinderet for at det hittil ennå ikke er prioritert agenda hos de folkevalgte ...
Jo en gradvis tilnærming er nok det som er mest realistiske å håpe på, og et veldig godt alternativ i mine øyner. Problemet med en slik løsning(kanskje problem blir feil ordvalg) er bare at de godene man skulle høste fra en legalisering ville blitt minimale. Men jeg har mer troen på en slik tilnærming ja.
Sitat av hideout Vis innlegg
Gutta som kjører tonn inn i Norge får en betaling som knapt utgjør en krone på gramprisen.
Vis hele sitatet...
Det er heller ikke poenget. Poenget er at de får mer enn dem som kjører lovlige varer.
Sitat av hideout Vis innlegg
Alt som produserest og selgest ulovlig blir gjort med profitt?
Vis hele sitatet...
Er dette et sprøsmål til meg?
Sitat av hideout Vis innlegg
Er det noe land som har legalisert cannabis så du får tak i ennhver butikk?
Vis hele sitatet...
Ikke meg bekjent. Men det er da heller ikke noen som har foreslått dette for Norge?

Videre har du postet en masse sitater omkring cannabis. Ikke alle er like relevante til denne diskusjonen, men jeg har valgt å ta for meg et par stk.
Sitat av hideout Vis innlegg
Sist men ikke minst, økt tilgjengelighet vil føre til økt forbruk
Vis hele sitatet...
Tilgjengeligheten på cannabis i Norge i dag er svært god. Å legalisere er ikke ensbetydende med større tilgjengelighet, snarere tvert i mot (regulerte utsalgstider/steder og aldersgrenser).

Sitat av hideout Vis innlegg
Det pekes ofte på at bruken av cannabis i Nederland, der det er lov å røyke cannabis i cannabis-kafeene, ikke er høyere enn i andre land. Dette er ikke riktig. Nederland ligger langt over det europeiske gjennomsnittet for 16-åringers bruk av cannabis, mens samme aldersgruppe ligger akkurat på det europeiske gjennomsnittet for alle andre narkotiske stoffer utenom cannabis (ESPAD 2007).
Vis hele sitatet...
Mulig jeg har misforstått noe, men ifølge denne grafen er det færre unge som røyker i Nederland enn i Norge (selv om totalen cannabisbrukerer er noe høyere i Nederland).
Sitat av hideout Vis innlegg
Alkohol er trolig farligere enn cannabis dersom en ser på adferden knyttet til drikkingen slik som vold, ulykker og akutte skader. Men bruk av narkotika i trafikken er i dag et kraftig økende problem. En rekke undersøkelser peker på at bruken av narkotika i trafikken kan være et like stort problem som alkohol. En stor fransk studie viste nylig at kjøring etter bruk av cannabis dobler risikoen for trafikkulykker med dødelig utfall. I hele 7 prosent av ulykkene med dødelig utfall hadde sjåføren cannabis i blodet. En studie fra USA viser at 17 prosent av alle trafikkskadde under 18 år hadde cannabis i blodet. En annen viste at omtrent halvparten av alvorlig skadde sjåfører under 20 år hadde cannabis i blodet.
Vis hele sitatet...
Fullstendig irrelevant, iom. at ingen har foreslått å legalisere bilkjøring i cannabisrus.
Sitat av hideout Vis innlegg
Ser virkelig ikke argumenter for legalisering oppbygd med samme troverdighet som vil snu ola nordmann i en slik avgjørelse, desverre
Vis hele sitatet...
Hvilke argumenter er det du føler at ikke like troverdige?
Sammenligninga er noe spesiell, årlig tror jeg nok Norge ville hatt mer utgifter på transport enn hva kartellene har i årlige utgifter på transport. Med tanke på kvantum de sender når de først sender noe....Kanskje vi skal droppe den diskusjonen og, ingen av oss vet det faktiske svaret.

Nei det er ikke et spørsmål, spørsmålstegnet er der for å understreke selvfølgen =)

Det du sier går stikk i strid med hva Anders Ulstein - Internasjonal sjef for Actis(Rusfeltets samarbeidsorgan) sier. Jeg tviler på han farer med løgner og feil prognoser når han jobber innen for feltet. Høres smått utrolig ut om han ikke hadde blitt arrestert på det for lenge siden hvertfall. Du får sende han en mail og ta det opp med han om du mener han er på sykkeltur.

Tilgjengeligheten på cannabis i Norge er svært god i byer, den er vel langt ifra svært god på mindre steder, så her vil det jo bli en økt tilgjengelighet som fører til økt bruk i distriksnorge(i mine øyner)

Du kan kalle det fullstendig irrelevant, men lykke til å selge det til en vanlig mann i gata når han får de statsa der presentert. Det høres ikke ut som noe som vil gjøre at han brenner mer for å få det solgt lovlig her til lands.

Føler ikke at argumentene som går på at kriminaliteten vil gå ned drastisk holder nok tyngde til at jeg kjøper det. Føler ikke at argumentene for at Norge vil klare å konkurrere med narkokartell som har drevet med narkosalg i tiår holder noe vann. Frigjøring av enorme politiressurser kjøper jeg ikke, siden de selv sier at det er et område med lav prioritering+de jobber for å effektivisere/kutte kostnader opp imot -eget bruk av cannabis-. Aldersgrense,utsalgsplasser vil ikke føre til noe mer kontroll av bruket. Vil føre til at det svarte markedet opprettholdest for både de under satt aldersgrense og de som vil benytte seg servicen en dealer vil tilby kontra polvirksomhet f.eks.(Dette er min mening alltså, ikke noe faktum.) Argumenter som stor inntektsøkning og goder utifra det ser jeg ikke på kortsikt, 10 år+, sure. Om ikke engang liberale land som avkriminaliserer cannabis vil legalisere det p.ga de ikke kan garantere for at følgene er utelukkende positive, så må du virkelig komme med noe hardtslående som kan støttes av tung forskning/stats. Husk nok engang på hvor du bor..Ser på det som problematisk når jeg som selv røyker cannabis ikke kjøper alt det der.

Om et generasjonsskifte eller to så når du nok lengre med argumenta som kommer her, men når jeg ikke ser noe som får meg til å virkelig føle meg engasjert for at det her er noe vi må gjennomføre, så kan jeg bare tenke meg til hva flertallet av de som ikke er på freakforum ville sagt etter å lest det her.

Jeg trenger forresten en leksjon i hvordan du får til å kommentere under hvert enkelt sitat du plukker ut fra det jeg skriver, need help!

Greit å ha med seg når man prater om statistikk. At en avkriminalisering i f.eks USA og portugal ikke fører til noe drastisk økninger kan vel kanskje ha en sammenheng med at cannabis ikke er noe som er så veldig tabubelagt i de landene fra før av. 'Weed' er noe du knapt kommer utenom i mediakanalene deres, mens her i Norge ser du ikke akkurat norske spillefilmer med glorifisering av cannabis. Du hører skjeldent om det, folk er mye mindre mottakelig for å høre om/diskutere cannabis i Norge. At det her kunne fått innspill på rapporteringa av bruk, øken av bruk o.l er det ingen som vet, om det skulle få en sosial aksept i Norge, med tanke på hvor lite liberale vi er iforhold til endel andre land..
Sitat av hideout Vis innlegg
Sammenligninga er noe spesiell, årlig tror jeg nok Norge ville hatt mer utgifter på transport enn hva kartellene har i årlige utgifter på transport. Med tanke på kvantum de sender når de først sender noe....Kanskje vi skal droppe den diskusjonen og, ingen av oss vet det faktiske svaret.
Vis hele sitatet...
Ja, eller du kan underbygge din antakelse om at transporten ville blitt dyrere?
Sitat av hideout Vis innlegg
Nei det er ikke et spørsmål, spørsmålstegnet er der for å understreke selvfølgen =)
Vis hele sitatet...
Ok. Det gjelder jo i så fall ikke bare ulovlige ting. Alt som produseres og selges gjøres jo for å tjene penger. Greit nok, noen ganger tar det tid før det lønner seg (om man begynner å produsere og selge noe helt nytt, f. eks.), men på sikt er det jo ingen som gidder å produsere og selge med tap.
Sitat av hideout Vis innlegg
Det du sier går stikk i strid med hva Anders Ulstein - Internasjonal sjef for Actis(Rusfeltets samarbeidsorgan) sier. Jeg tviler på han farer med løgner og feil prognoser når han jobber innen for feltet. Høres smått utrolig ut om han ikke hadde blitt arrestert på det for lenge siden hvertfall. Du får sende han en mail og ta det opp med han om du mener han er på sykkeltur.
Vis hele sitatet...
Du kan jo ta en titt på kilden min, og se om du tolker grafen annerledes? Rimelig feigt å poste andres sitater, og når jeg kommer med et motargument henviser du meg til personen du siterte.
Sitat av hideout Vis innlegg
Tilgjengeligheten på cannabis i Norge er svært god i byer, den er vel langt ifra svært god på mindre steder, så her vil det jo bli en økt tilgjengelighet som fører til økt bruk i distriksnorge(i mine øyner)
Vis hele sitatet...
Det er jo ingen selvfølge at alle småsteder skal få eget cannabisutsalg, bare fordi det blir legalisert? Det eller heller ikke likhetstegn mellom cannabisutsalg og økt tilgjengelighet (se lengre ned i innlegget for forklaring).
Sitat av hideout Vis innlegg
Du kan kalle det fullstendig irrelevant, men lykke til å selge det til en vanlig mann i gata når han får de statsa der presentert. Det høres ikke ut som noe som vil gjøre at han brenner mer for å få det solgt lovlig her til lands.
Vis hele sitatet...
Alkohol er lovlig, men det er ikke lov å kjøre i alkoholrus. Selv om cannabis blir legalisert, kan man ha strenge straffer for å kjøre ruset. Hvis mannen i gata ikke skjønner dette, er det vel lite håp i utgangspunktet?
Sitat av hideout Vis innlegg
Føler ikke at argumentene som går på at kriminaliteten vil gå ned drastisk holder nok tyngde til at jeg kjøper det.
Vis hele sitatet...
Kriminilatiten vil jo automatisk gå ned, iom. at cannabiskriminalitet ikke lenger er å regne for kriminalitet. I tillegg vil man kutte inntekten fra cannabissalg til organiserte, noe som vil klippe vingene deres i noen grad. Men igjen; dette vil få mye større utslag om flere stoffer blir legalisert.
Sitat av hideout Vis innlegg
Føler ikke at argumentene for at Norge vil klare å konkurrere med narkokartell som har drevet med narkosalg i tiår holder noe vann.
Vis hele sitatet...
Dodecha har presentert et regnestykke som viser at produksjon er lønnsom. Ved anledning skal jeg se om jeg har tid til å regne inn transportutigfter og utgifter til lokaler, men med en kalkyle på 4 x er jeg egentlig ikke i tvil på at dette vil fungere, tatt i betraktning de kvanta som selges per i dag.

Du har enda til gode å underbygge din antakelse med annet enn at andre i Norsk næring sliter.
Sitat av hideout Vis innlegg
Frigjøring av enorme politiressurser kjøper jeg ikke, siden de selv sier at det er et område med lav prioritering+de jobber for å effektivisere/kutte kostnader opp imot -eget bruk av cannabis-.
Vis hele sitatet...
Uansett hvor lavt prioritert slike saker er hos politiet vil en legalisering føre til frigjøring av ressurser. Jo flere stoffer som legaliseres, jo større ressurser frigjøres. Ved en cannabislegalisering vil alle ressurser som går til cannabiskriminalitet frigjøres. Det er helt udiskutabelt.
Sitat av hideout Vis innlegg
Aldersgrense,utsalgsplasser vil ikke føre til noe mer kontroll av bruket.
Vis hele sitatet...
Tillat meg å minne deg på linken du selv postet tidligere. Der står det å lese at;
I tillegg til pris er begrenset tilgjengelighet gjennom Vinmonopolet og reklameforbud blant de viktigste alkoholpolitiske virkemidlene i Norge.
Vis hele sitatet...
Når det gjelder alkohol er det relativt bred enighet om at begrenset utsalg (tid, sted og aldersgrense) fører til nedsatt forbruk. Hvorfor det samme ikke skulle gjelde for cannabis må du nesten forklare for meg.
Sitat av hideout Vis innlegg
Jeg trenger forresten en leksjon i hvordan du får til å kommentere under hvert enkelt sitat du plukker ut fra det jeg skriver, need help!
Vis hele sitatet...
Når du ønsker å sitere en annen bruker, trykker du på "siter"- knappen i dennes post. Da får du opp tekstfeltet til å skrive ditt svar i, med den andre brukerens sitat. I begynnelsen av testen ser du en tag som ser slik ut: [ QUOTE = bruker ] og i slutten av tenksten ser du denne: [ / QUOTE ]. Om du ønsker å dele opp teksten i flere små sitater (great idea, det gjør innlegget ditt MYE lettere å lese!), så kopierer du bare opp disse to tagene og setter den ene forran og den andre bak teksten du ønsker å sitere
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Ja, eller du kan underbygge din antakelse om at transporten ville blitt dyrere?
Blir bare spekulering fra begge sider så ser ikke noe vits. Jeg tror at transport hvor sjåføren får en sum som ikke knapt tilsvarer ei krone(evt. mindre) per gram han frakter til Norge vil være billigere enn innleide sjåfører på timeslønn og utgiften av innkjøp av kjøretøy o.l.
Vis hele sitatet...
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Ok. Det gjelder jo i så fall ikke bare ulovlige ting. Alt som produseres og selges gjøres jo for å tjene penger. Greit nok, noen ganger tar det tid før det lønner seg (om man begynner å produsere og selge noe helt nytt, f. eks.), men på sikt er det jo ingen som gidder å produsere og selge med tap.
Vis hele sitatet...
Selvsagt ikke, men ingen som driver lovlig vil kunne konkurrere med de som driver ulovlig, derav lover og regelverk(?)

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Du kan jo ta en titt på kilden min, og se om du tolker grafen annerledes? Rimelig feigt å poste andres sitater, og når jeg kommer med et motargument henviser du meg til personen du siterte.
Vis hele sitatet...
Du poster en graf med tall fra nederland som stammer fra 2005. Han karen jeg henviser til snakker om en graf fra 2007 om jeg leser det riktig, og utallelsene hans stammer fra etter california sa nei til cannabis etter 2010. Det her gjør at jeg gir han mer troverdighet enn hva jeg gir deg. Stor debatt rundt det orker jeg ikke, har ikke noe med deg å gjøre. Men føler at en person som jobber innenfor feltet og er oppdatert på legaliseringsdebatter rundt om i verden ikke farer med utsagn som ikke har rot i virkeligheten.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det er jo ingen selvfølge at alle småsteder skal få eget cannabisutsalg, bare fordi det blir legalisert? Det eller heller ikke likhetstegn mellom cannabisutsalg og økt tilgjengelighet (se lengre ned i innlegget for forklaring).
Vis hele sitatet...
Så da flyttest mye av narkosalget til desse stedene da? I et land som Norge hvor debutt med cannabis og generell cannabisbruk er lav iforhold til Europa så kan en legalisering av cannabis fort føre til økt bruk av cannabis, og at ungdom generelt, også de under 18 starter tidligere. Det her er ingen som vet, og jeg tror Ola Nordmann vil ha skikkelige fakta på bordet, før han vil tillate noe slikt. Det er annerledes å legalisere cannabis i Norge kontra Usa,portugal,nederland,sveits - Det er hvertfall min mening. Vi er ikke veldig liberale og cannabis er veldig tabu her imotsetning til USA hvor mangen foreldra har en holdning til at ungene kan heller røyke cannabis enn å drikke alkohol. Her kunne ikke en ungdom nevnt cannabis til sine foreldre engang.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Alkohol er lovlig, men det er ikke lov å kjøre i alkoholrus. Selv om cannabis blir legalisert, kan man ha strenge straffer for å kjøre ruset. Hvis mannen i gata ikke skjønner dette, er det vel lite håp i utgangspunktet?
Vis hele sitatet...
Det kan man nok. Men da har du og problemet med at cannabis sitter i deg i opptil 30 dager(?), og det vil bli en debatt om hvorvidt langvarig røyking kan ha innspill på uhell siden sløvhet er en sideeffect. Poenget er nok mer det at Kanskje ikke Ola Nordmann vil ha enda et stoff uten forbud mot som er årsak til mangen trafikkuhell lovlig og tilbydt av staten. Eller om han heller vil kjempe mot at det blir lovlig for å forhindre at vi tilbyr dette som har sammehenheng med ulykker. Han vil nok ikke spise argumenter som at det er her allerede i en utbredt skala rått opp når han får presentert de statsa jeg tidligere kopierte. Ikke så viktig sak dog, men det er ikke noe som taler positivt for å legalisere det hvertfall. Testing for cannabis gjør de allerede, og du vil ha problemer med å selge til Ola Nordmann at forbruk og terskelen for å kjøret ruset av cannabis ikke vil synke om Norge tilbyr dette produktet, kontra at kriminelle selger det.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Kriminilatiten vil jo automatisk gå ned, iom. at cannabiskriminalitet ikke lenger er å regne for kriminalitet. I tillegg vil man kutte inntekten fra cannabissalg til organiserte, noe som vil klippe vingene deres i noen grad. Men igjen; dette vil få mye større utslag om flere stoffer blir legalisert.
Vis hele sitatet...
Cananbiskriminalitet ikke lenger er å regne for kriminalitet? Den vil jo ikke forsvinne? Det er en ønsketenkning. Man vil fortsatt bli straffet for å bringe et tonn cannabis inn i landet? Man vil fortsatt bli straffet for å smugle det ut av landet og selge varer med høy kvalitet til f.eks russland,sverige og finland? Man kan vel fortsatt ikke dyrke i stor stil og konkurrere med norske produkter, slik som hjemmebrent er ulovlig? Legit argument for en total-legalisering, ikke noe som veier tyngt i mine øyner for legalisering av cannabis. Politiet må fortsatt jobbe med det, rettsvesenet vil fortsatt se cannabis-saker.


Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dodecha har presentert et regnestykke som viser at produksjon er lønnsom. Ved anledning skal jeg se om jeg har tid til å regne inn transportutigfter og utgifter til lokaler, men med en kalkyle på 4 x er jeg egentlig ikke i tvil på at dette vil fungere, tatt i betraktning de kvanta som selges per i dag
Vis hele sitatet...
.
Du trenger ikke regne ut noe for min del, du må gjerne tro at hans utregning er noe staten ville selv brukt. Han har tydeligvis erfaring med dyrking, men at dette vil være utgiftene staten vil ha med å dyrke det, det vet selvsagt ingen. Og du skal slippe å regne på transportsutgiftene, om du skal debatere for-legalisering så må du nesten støtte deg til noe offentligutregnet istedet for noe hjemmesnekret. No offence intended

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Du har enda til gode å underbygge din antakelser med annet enn at andre i Norsk næring sliter
Vis hele sitatet...
.
Antakelser? Antar du følger med i mediabildet, er desse antakelsene noe du aldri har hørt snakk om? Hvorfor sier Tommy Shariff at han må flagge ut selskapet sitt for han kan rett å slett ikke tjene penger i Norge? Hvorfor har han karen som er en av norges rikeste som driver med skip flagget ut? Hvorfor måtte Åsnes legge ned i Norge? Hvorfor sliter bøndene? Hvorfor har vi utrolig mye utenlandsprodusert mat/drikke på vårt marked om vi kunne stått for alt selv? Hvorfor reiser vi til sverige og ikke dem til oss? Ingenting av det her sier meg at kostnadene ved cannabis-legalisering og salg ville blitt noe i nærheten av -billig-. Rett å slett for knapt nok noe vi produserer selv er noe utrolig inntektsmaskin. Kanskje eksport-laksen vår, dunno

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Uansett hvor lavt prioritert slike saker er hos politiet vil en legalisering føre til frigjøring av ressurser. Jo flere stoffer som legaliseres, jo større ressurser frigjøres. Ved en cannabislegalisering vil alle ressurser som går til cannabiskriminalitet frigjøres. Det er helt udiskutabelt.
Vis hele sitatet...
.
Det høres bra ut. Da blir mitt framtidige yrke storimportør av cannabis og jeg tar på meg dealer-hatten igjen.

Tillat meg å minne deg på linken du selv postet tidligere. Der står det å lese at;

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Når det gjelder alkohol er det relativt bred enighet om at begrenset utsalg (tid, sted og aldersgrense) fører til nedsatt forbruk. Hvorfor det samme ikke skulle gjelde for cannabis må du nesten forklare for meg.
Vis hele sitatet...
.
Tid, sted,aldersgrense og pris fører til nedsatt forbruk. Ikke glem sistnevnte. Som noen nevnte tidligere er alkoholsalg noe som ikke er åpenlyst. Folk vet ikke hvor de kan gå å kjøpe smuglervarer. I Norge har vi fungerende åpenlys cannabis-dealing som fortsatt vil være der og tilby varer for de som ikke når aldersgrensen, stedet og stengetiden, og det vil være billigere(i mine øyner.)
Tror kanskje ikke Norge vil følge de andre mer-liberale land som viser til lite øke av bruk etter avkriminalisering, grunnet at de landene ikke har slitt med samme tabu-problemet som Norge. Men igjen, dette er det ingen som vet. Vil cannabis få aksept hos den eldre generasjonen tror jeg nok den yngre generasjonen som nå er lave på bruk vil øke - Men igjen, ingen vet dette.

Når du ønsker å sitere en annen bruker, trykker du på "siter"- knappen i dennes post. Da får du opp tekstfeltet til å skrive ditt svar i, med den andre brukerens sitat. I begynnelsen av testen ser du en tag som ser slik ut: [ QUOTE = bruker ] og i slutten av tenksten ser du denne: [ / QUOTE ]. Om du ønsker å dele opp teksten i flere små sitater (great idea, det gjør innlegget ditt MYE lettere å lese!), så kopierer du bare opp disse to tagene og setter den ene forran og den andre bak teksten du ønsker å sitere [/quote]

Funka sånn halveis med den qoute funksjonen, men ser det ble noe klabb og babb oppi der, men takk!
Sitat av hideout Vis innlegg
Selvsagt ikke, men ingen som driver lovlig vil kunne konkurrere med de som driver ulovlig, derav lover og regelverk(?)
Vis hele sitatet...
Dette stemmer rett og slett ikke. I flere tilfeller, som med våpen, vil det være motsatt. Det er ofte billigere å kjøpe et våpen lovlig enn ulovlig. Det er jo narkotika vi snakker om her, og også dette er i flere tilfeller mye billigere hvis du kjøper det lovlig (som legemiddel).
Sitat av hideout Vis innlegg
Du poster en graf med tall fra nederland som stammer fra 2005. Han karen jeg henviser til snakker om en graf fra 2007 om jeg leser det riktig, og utallelsene hans stammer fra etter california sa nei til cannabis etter 2010.
Vis hele sitatet...
Det betyr jo i så fall at det har skjedd en oppgang i bruken i Nederalnd i perioden 2005-2009. Dette kan jo umulig ha noe med liberaliseringen av deres lovverk å gjøre, ettersom det skjedde i 1976.
Sitat av hideout Vis innlegg
Men føler at en person som jobber innenfor feltet og er oppdatert på legaliseringsdebatter rundt om i verden ikke farer med utsagn som ikke har rot i virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Man er jo nødt til å sjekke opp ting, ikke bare knytte full lit til noen bare pga. stillinger, titler eller verv.
Sitat av hideout Vis innlegg
I et land som Norge hvor debutt med cannabis og generell cannabisbruk er lav iforhold til Europa så kan en legalisering av cannabis fort føre til økt bruk av cannabis, og at ungdom generelt, også de under 18 starter tidligere.
Vis hele sitatet...
Igjen; underbygg påstandene dine! Selv om du ikke har fakta, så presenter i alle fall en logisk tankerekke som ligger bak påstanden din.

Sitat av hideout Vis innlegg
Det kan man nok. Men da har du og problemet med at cannabis sitter i deg i opptil 30 dager(?), og det vil bli en debatt om hvorvidt langvarig røyking kan ha innspill på uhell siden sløvhet er en sideeffect.
Vis hele sitatet...
Hva så? La debatten komme!
Sitat av hideout Vis innlegg
Poenget er nok mer det at Kanskje ikke Ola Nordmann vil ha enda et stoff uten forbud mot som er årsak til mangen trafikkuhell lovlig og tilbydt av staten. Ikke så viktig sak dog, men det er ikke noe som taler positivt for å legalisere det hvertfall.
Vis hele sitatet...
Hvis det kan føre til begrenset tilgang vil det kunne føre til mindre bruk og følgelig mindre bruk i trafikk. I så fall er det jo en positiv ting. Uansett handler ikke dette først og fremst om fordelene ved å legalisere (selv om det finnes mange av disse), men ulempene med dagens politikk og behovet for et alternativ.
Sitat av hideout Vis innlegg
Han vil nok ikke spise argumenter som at det er her allerede i en utbredt skala rått opp når han får presentert de statsa jeg tidligere kopierte.
Vis hele sitatet...
Hvor mange trafikkulykker som forårsakes av cannabisbruk har fint lite å si i forhold til hvor utbredt og tilgjengelig stoffet er. Du kan selvsagt spekulere i hva folk vil vektlegge, men det er udiskutabelt at cannabis per i dag brukes i trafikken. Det har du selv postet dokumentasjon på.
Sitat av hideout Vis innlegg
Cananbiskriminalitet ikke lenger er å regne for kriminalitet? Den vil jo ikke forsvinne? Det er en ønsketenkning.
Vis hele sitatet...
Ok, jeg skal gi deg den, det svarte markedet vil ikke forsvinne. Det vil dog bli redusert til en brøkdel av hva det er i dag, og ressursbruken vil dermed reduseres tilsvarende. Point still valid.
Sitat av hideout Vis innlegg
Man vil fortsatt bli straffet for å bringe et tonn cannabis inn i landet?
Vis hele sitatet...
Som med alkohol må det settes en kvantitativ grense.
Sitat av hideout Vis innlegg
Man vil fortsatt bli straffet for å smugle det ut av landet og selge varer med høy kvalitet til f.eks russland,sverige og finland?
Vis hele sitatet...
Det blir jo opp til de andre landene.
Sitat av hideout Vis innlegg
Man kan vel fortsatt ikke dyrke i stor stil og konkurrere med norske produkter, slik som hjemmebrent er ulovlig?
Vis hele sitatet...
Som med alkohol vil det være naturlig å sette en grense for tillatt hjemmeproduksjon. Det er lov å brygge eget øl, vin og cider, men forbudt å destillere selv. På samme måte vil man f. eks. kunne tillate et visst antall planter til eget bruk.
Sitat av hideout Vis innlegg
Legit argument for en total-legalisering, ikke noe som veier tyngt i mine øyner for legalisering av cannabis. Politiet må fortsatt jobbe med det, rettsvesenet vil fortsatt se cannabis-saker.
Vis hele sitatet...
Igjen; de fleste argumenter for total-legalisering er også gjeldenede i cannabisdebatten. Jo flere stoffer som legaliseres, jo større blir de potensielt positive effektene av dette, og jo mer påvirker det dagens dagens uholdbare situasjon. Når man snakker om å kun legalisere ett enkelt stoff, som f. eks. cannabis, veier de ikke fullt så tungt som om man snakker om en totallegalisering, det er så. Men hvem er du til å vurdere "hvor tungt" et argument må veie for at det skal være gyldig i debatten? Selv små fordeler er fordeler.
Sitat av hideout Vis innlegg
Du trenger ikke regne ut noe for min del, du må gjerne tro at hans utregning er noe staten ville selv brukt. Han har tydeligvis erfaring med dyrking, men at dette vil være utgiftene staten vil ha med å dyrke det, det vet selvsagt ingen. Og du skal slippe å regne på transportsutgiftene, om du skal debatere for-legalisering så må du nesten støtte deg til noe offentligutregnet istedet for noe hjemmesnekret.
Vis hele sitatet...
Man trenger da vitterlig ikke være statsansatt for å legge sammen to og to? Kom med et motargument istedenfor å hakke løs på Dodechas eksempel uten fnugg av grunnlag! Skjerpings.
Sitat av hideout Vis innlegg
Antakelser? Antar du følger med i mediabildet, er desse antakelsene noe du aldri har hørt snakk om? Hvorfor sier Tommy Shariff at han må flagge ut selskapet sitt for han kan rett å slett ikke tjene penger i Norge? Hvorfor har han karen som er en av norges rikeste som driver med skip flagget ut?
Vis hele sitatet...
Jeg tror du må lese innlegget mitt igjen. Jeg skrev:
Sitat av felix_poker
Du har enda til gode å underbygge din antakelser med annet enn at andre i Norsk næring sliter
Vis hele sitatet...
Jeg beskylder deg ikke for å annta at enkelte bedrifter i Norge sliter, men for å begrunne din påstand om at cannabissalg er dyrt og lite lønnsomt med at dette. Du peker på at bedrifter som driver med noe helt annet sliter, mens jeg peker på en cannabisnæring som trives stort. Hva sier mest om cannabisnæringen?
Sitat av hideout Vis innlegg
Tid, sted,aldersgrense og pris fører til nedsatt forbruk. Ikke glem sistnevnte.
Vis hele sitatet...
Ikke glem de tre førstnevnte. Det var du som sa at disse faktorene IKKE påvirket tilgjengeligheten, på tross av at du selv postet kilden som bekreftet dette.
Sitat av hideout Vis innlegg
Funka sånn halveis med den qoute funksjonen, men ser det ble noe klabb og babb oppi der, men takk!
Vis hele sitatet...
NP Anbefaler også "forhåndsvis"-knappen, så kan du rette opp eventuelle feil før du poster.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dette stemmer rett og slett ikke. I flere tilfeller, som med våpen, vil det være motsatt. Det er ofte billigere å kjøpe et våpen lovlig enn ulovlig. Det er jo narkotika vi snakker om her, og også dette er i flere tilfeller mye billigere hvis du kjøper det lovlig (som legemiddel)
Vis hele sitatet...
Jaha? Får du kjøpt våpen i Norge billigere lovlig enn ulovlig? Stikk i stid med hva jeg har opplevd hvertfall. Vet ikke hvor relevant legemiddel er heller siden det er en stor ulovligbransje siden fåtallet som vil ha legemiddel med rusvirkninger får det skrevet..? 10mg blåvalium kan koste deg 30 øre~ på det ulovlige marked, vet ikke helt hva apotekpris på 5mg valium er jeg, uansett, sammenligningen er litt funky.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det betyr jo i så fall at det har skjedd en oppgang i bruken i Nederalnd i perioden 2005-2009. Dette kan jo umulig ha noe med liberaliseringen av deres lovverk å gjøre, ettersom det skjedde i 1976.
Man er jo nødt til å sjekke opp ting, ikke bare knytte full lit til noen bare pga. stillinger, titler eller verv.
Vis hele sitatet...
Det kan vel ha noe med tilgang og økt aksept blant folket? Jeg har ikke peiling, blir vanskelig å si for noen av oss. Sjekket opp i organisasjonen han jobbet for og informasjonen som kom fra california etter de sa nei(2010), det sa hvertfall meg at det her var hold i. Om du vil velge å tro at han farer med eventyr må jo bli totalt opp til deg, jeg tror på det hvertfall, og det er vel utenkelig for en vanlig nordmann at det han sier ikke veier tyngre enn det du sier(?) no offence intended

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Igjen; underbygg påstandene dine! Selv om du ikke har fakta, så presenter i alle fall en logisk tankerekke som ligger bak påstanden din.
Vis hele sitatet...
Ser ikke vitsen for å være ærlig. Jeg er x-kriminell og driver firma hvor vi selger nettsider og driver med reklamesalg. Ikke noe av dette føler jeg gir meg noe solide kunnskaper om hva som vil være reellt. Jeg vet ikke hva du eller dodecha er, men jeg tviler på at dere har noe innsyn som gjør dere spesieltkvalifisert til noen utregninger heller. Så for meg blir det temmelig døvt å regne på tall som er hentet fra egne erfaringer/perfekt verden. Eneste som er verdt å nevne er at vi sender mye av vårt arbeid fra webdesignfirmaet ned til egypt siden lønnsutgiftene for samma arbeidet koster oss ca 1/10 der nede ;-)



Sitat av felix_poker Vis innlegg
Ok, jeg skal gi deg den, det svarte markedet vil ikke forsvinne. Det vil dog bli redusert til en brøkdel av hva det er i dag, og ressursbruken vil dermed reduseres tilsvarende. Point still valid.
Vis hele sitatet...
Brøkdel tviler jeg veldig sterkt på, men som sagt tidligere, her blir vi ikke enige uansett.


Sitat av felix_poker Vis innlegg
Som med alkohol vil det være naturlig å sette en grense for tillatt hjemmeproduksjon. Det er lov å brygge eget øl, vin og cider, men forbudt å destillere selv. På samme måte vil man f. eks. kunne tillate et visst antall planter til eget bruk.
Vis hele sitatet...
Her vil man jo måtte anføre en hardt nedslående politikk fra politiet sin side for at det skulle bli reellt siden de fleste som nyter cannabis vil ha lyst til å røyke det selv, og gjerne selge sitt produkt til venner o.l. Noe som igjen går til at jeg tviler på politiet vil få noe så mye mer midler tilgjengelig at det vil gjøre en forskjell. Ikke en eneste forskjell. De er allerede underbemmanet og underbudsjettert. Så et argument lignende på at politiet vil bli 'bedre' eller ha ressurser som vil gjøre en forskjell tilgjengelig tviler jeg på.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Igjen; de fleste argumenter for total-legalisering er også gjeldenede i cannabisdebatten. Jo flere stoffer som legaliseres, jo større blir de potensielt positive effektene av dette, og jo mer påvirker det dagens dagens uholdbare situasjon. Når man snakker om å kun legalisere ett enkelt stoff, som f. eks. cannabis, veier de ikke fullt så tungt som om man snakker om en totallegalisering, det er så. Men hvem er du til å vurdere "hvor tungt" et argument må veie for at det skal være gyldig i debatten? Selv små fordeler er fordeler.
Vis hele sitatet...
Argumenter som økt økonomi, knekke narkokartell, få ned kriminalitet, frigjøre politiressurser,fengsel,rettsvesen,rushjelp; her ser jeg alvorlige positive utfall ved en total-legalisering. Ved legalisering av cannabis ser jeg ikke noe som vil gjøre et utfall som vil tjene vårt land så godt at vi ikke kan la sjangsen gå fra oss.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Man trenger da vitterlig ikke være statsansatt for å legge sammen to og to? Kom med et motargument istedenfor å hakke løs på Dodechas eksempel uten fnugg av grunnlag! Skjerpings.
Vis hele sitatet...
Om man skal holde en seriøs debatt så må man ha noe å vise til annet enn erfaring opparbeidet gjennom selv å dyrket narkotika å vise det norske folk.....i mine øyner. Relevant erfaring er det gjerne, men jeg føler ikke at noen her besitter kunnskapene om hva og hvordan staten ville gjort det, og hva utgiftene ville vært. Debattere rundt tall som kan eller kan ikke være sanne vet jeg ikke om jeg er så keen på.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg tror du må lese innlegget mitt igjen. Jeg skrev:

Jeg beskylder deg ikke for å annta at enkelte bedrifter i Norge sliter, men for å begrunne din påstand om at cannabissalg er dyrt og lite lønnsomt med at dette. Du peker på at bedrifter som driver med noe helt annet sliter, mens jeg peker på en cannabisnæring som trives stort. Hva sier mest om cannabisnæringen?
Vis hele sitatet...
ALL 'næring'(Narkotika og andre rusmiddel) som selgest ulovlig trives stort. Alkohol,tobakk,cannabis,amfetamin,heroin,alle typer legemiddel med ruseffekt, listen er lang. Jeg prøver å frem at -norge- er et dyrt og lite lønnsomt land og produsere+selge noe som er laget i -norge-. Om det kan gi profitt? selvsagt. Vil cannabis være et lettsolgt produkt? Ja. Vil det være konkurranse dyktig på pris fra utlandet? Ingen vet, jeg tviler.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Ikke glem de tre førstnevnte. Det var du som sa at disse faktorene IKKE påvirket tilgjengeligheten, på tross av at du selv postet kilden som bekreftet dette.
Vis hele sitatet...
Skal ikke glemme de, alkohol er det stoffet som ungdom prøver først og mest, som øker hvert år. "Men alkohol brukes i økende grad?

- Ja, det er fremdeles bruk av alkohol som øker mest"
- Professor Helge Waal(Fra en artikkel om ungdom om utprøving av rusmiddel)
Så desse reguleringene av åpningstider og aldersgrense har kanskje ikke gjort underverk for vår ungdom. Mye ligger i det at alkohol har fått sosial aksept, og terskelen for å prøve det ut er -langt- lavere enn å prøve ut cannabis. Jeg har ikke noe brennende ønske for at terskelen for også å prøve ut cannabis skal synke og vi kan(teori) få se en stor øke i ungdom som prøver ut cannabis i en yngre alder..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av hideout Vis innlegg
Jaha? Får du kjøpt våpen i Norge billigere lovlig enn ulovlig? Stikk i stid med hva jeg har opplevd hvertfall. Vet ikke hvor relevant legemiddel er heller siden det er en stor ulovligbransje siden fåtallet som vil ha legemiddel med rusvirkninger får det skrevet..? 10mg blåvalium kan koste deg 30 øre~ på det ulovlige marked, vet ikke helt hva apotekpris på 5mg valium er jeg, uansett, sammenligningen er litt funky.
Vis hele sitatet...
Valium og andre benzodiazepiner koster fort 10-30 kr. pr.stk på det illegale markedet, mens 10 mg valium (2x5mg) på resept vil koste deg ca. 2 kr per stk.


Sitat av hideout Vis innlegg

ALL 'næring'(Narkotika og andre rusmiddel) som selgest ulovlig trives stort. Alkohol,tobakk,cannabis,amfetamin,heroin,alle typer legemiddel med ruseffekt, listen er lang. Jeg prøver å frem at -norge- er et dyrt og lite lønnsomt land og produsere+selge noe som er laget i -norge-. Om det kan gi profitt? selvsagt. Vil cannabis være et lettsolgt produkt? Ja. Vil det være konkurranse dyktig på pris fra utlandet? Ingen vet, jeg tviler.
Vis hele sitatet...
Det er vel nettop derfor en del av regulering innebærer forskjellige typer importbarrierer. Når det gjelder pris, så står staten 100 % fritt til å detaljstyre prisen til akkurat det nivået de vil det skal ligge på. F.eks ved cannabis-spesifikke avgifter og/eller maksimumsprising. Med forskjellige virkemidler kan staten finne fram til den kombinasjonen av pris, tilgjengelighet (mengdebegrensing, utsalgsbegrensing etc) og kvalitetsikring som fører til det best mulige kompromisset mellom begrensing av forbruk og illegal import. Altså, det scenarioet som impliserer minst kostnader (tapte leveår, tapt verdiproduksjon, tapte skatteinntekter etc) for samfunnet.


Sitat av hideout Vis innlegg

Skal ikke glemme de, alkohol er det stoffet som ungdom prøver først og mest, som øker hvert år. "Men alkohol brukes i økende grad?

- Ja, det er fremdeles bruk av alkohol som øker mest"
- Professor Helge Waal(Fra en artikkel om ungdom om utprøving av rusmiddel)
Så desse reguleringene av åpningstider og aldersgrense har kanskje ikke gjort underverk for vår ungdom. Mye ligger i det at alkohol har fått sosial aksept, og terskelen for å prøve det ut er -langt- lavere enn å prøve ut cannabis. Jeg har ikke noe brennende ønske for at terskelen for også å prøve ut cannabis skal synke og vi kan(teori) få se en stor øke i ungdom som prøver ut cannabis i en yngre alder..
Vis hele sitatet...
Her antar du bare at alkohol er akseptert fordi det er lovlig. Det kunne ikke tenkes at det er motsatt? At det lovlig fordi vi tradisjonelt har hatt et sterkt forhold til dette rusmiddelet.

Kan du heller ikke tenke deg at endringer i bruksmønster over tid ikke har noe som helst med lovlig status å gjøre? At medier, kjendiser, forskning, tilfeldigheter, trender (hipster-bevegelse f.eks) etc spiller inn?

Du påstår at når bruken øker, så er det fordi reguleringene har feilet. Prøv å se for deg et "alternativt" Norge, hvor de ikke hadde slike reguleringer. Tror du virkelig at de hadde hatt større eller mindre økning i bruk enn oss? Hvorfor?
Sist endret av Vargas; 13. februar 2012 kl. 19:16.
Siden du ikke vil se The Union, kan du jo ta å se et par klipp av Arild Knutsen. Han oppsummerer det meste ganske greit (som oftest). Er lett å ta han useriøst siden han har den "looken" han har, men han har utvilsomt gode argumenter.

Har ingen link for hånd akuratt nå, du søk "Arild Knutsen" på youtube så finner du han ganske lett.

Er dog "freak-siden" av saken, men dog. Hadde de fleste tenkt rasjonellt, hadde det blitt en legalisering.

Hasj er her uansett. Hasj blir vi ikke kvitt. Der det ikke da bedre å kontrolere det?


Edit: Har dog ikke lest igjennom denne tråden. Så kan godt være det jeg sier har blitt sagt før.
Sist endret av McHoover; 13. februar 2012 kl. 19:32.
Sitat av hideout Vis innlegg
Men da har du og problemet med at cannabis sitter i deg i opptil 30 dager(?), og det vil bli en debatt om hvorvidt langvarig røyking kan ha innspill på uhell siden sløvhet er en sideeffect.
Vis hele sitatet...
Heisveis!

Nå skal ikke jeg kommer her og pirke, men jeg sjekket opp dette senest på torsdag forrige uke når VG hadde slik ''Spør ekspertene (helsedirektoratet elns)'' under artikkelen til den nye narkotesteren i trafikken.

Damen jeg pratet med fortalte at THC virkestoffet i cannabis sitter 8-13timer i blodet om du røyker sjeldnere en ukentlig. I kroppen (fettvev,hårrøtter etc..) er jeg enig med deg at det vil sitte desto lenger, men da ikke i blodet så du er påvirket.

Men drikker du oftere en ukentlig? For jeg røyker neimen ikke oftere en på lørdager heller.. Dette er noe som folk må ta i betraktning mtp virketid og det å bevege seg ut i trafikken feks. Men dette antar jeg at ville blitt opplyst ganske godt den dagen vi nærmer oss legalisering.