Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  115 11371
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ettersom vi er eit av dei landa i den vestlege verda med lågast alkoholkonsum så kan ting tyde på at det fungerer ja.
Vis hele sitatet...
Vil tro prisen på alkoholen spiller en langt større rolle enn åpningstidene på polet.
Sist endret av Bombasa; 8. oktober 2010 kl. 13:00.
Når det kommer til kraftige psykedelika ville den optimale taktiklken vert den samme som i trafikken. Før man kan kjøpe LSD eller sopp er man nødt å gjennomgå en psykisk helseevaluering og et teorikurs på hvordan psykedelika fungerer på hjernen, hvem/hvor og når du bør bruke det og til slutt en guidet opptripping. består du alt får du syrefikatet og du kan da kjøpe en dose LSD, DMT og psilocybin på rusmonopolet i måneden.
Sitat av [lc]lamerlord Vis innlegg
Når det kommer til kraftige psykedelika ville den optimale taktiklken vert den samme som i trafikken. Før man kan kjøpe LSD eller sopp er man nødt å gjennomgå en psykisk helseevaluering og et teorikurs på hvordan psykedelika fungerer på hjernen, hvem/hvor og når du bør bruke det og til slutt en guidet opptripping. består du alt får du syrefikatet og du kan da kjøpe en dose LSD, DMT og psilocybin på rusmonopolet i måneden.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår tanken din, og er langt på vei enig, men dette vil åpne for illegal distribusjon, ettersom folk synes det er hassle å "ta syrelappen" og kanskje ikke er førnøyde med en dose i måneden. I tillegg vil det følge en del utgifter med "syrelapp"-kurs.

Litt av poenget med en legalisering er jo å eliminere det svarte markedet.
Sitat av brgz Vis innlegg
Det er mye lettere å ha et avslappet forhold til alkohol enn hasj. Greit, selveste stoffet hasj dreper kanskje ikke, men ødelegger livet til mange. Nå snakker jeg av egen erfaring av venner som ikke klarer å kontrollere seg selv.

La meg trekke inn en god kompis av meg. Han var en god fotballspiller, hadde en kariere forran seg utenlands og han var i topp form. Når han var midtveis på vgs begynte han å røyke. Det tok ikke lenger enn ett år før han var fulltids slask. Hele hans atferd tok en stor u-sving. Dårlige holdninger, ga faen i skole, jobb, familie, venner og det eneste han tenkte på var å sitte i leiligheten sin å røyke hasj. Håret hans stod i alle kanter, klærne hans var til å le av og han så generelt trøtt ut hele tiden (unntatt når han spilte wow mens han røyka). Han gikk fra å være en relativt pen og vellykket ung mann som hadde store ambisjoner, til en stor taper.

Tilstanden hans nå er jeg ikke 100% sikker på. Vi var en god vennegjeng som festet og hadde det dritfett sammen når vi gikk på vgs, men verken jeg eller noen andre jeg kjenner har hatt noe særlig god kontakt med han i det siste. Det siste jeg hørte fra han var at han hadde sluttet/sparken fra jobben (fikk ikke fagbrev), mistet leiligheten og hadde noen latterlige hasjvrak "venner" som egentlig driter i hverandre hvis de ikke ruser seg sammen. Han har sikkert gått hakket videre til hardere stoffer nå også.

Dette har skjedd noen venner av meg, og det er derfor jeg tar så stor avstand til spesielt hasj. De klarer jo ikke å ta vare på seg selv etterhvert. Jeg sier ikke alle har et slikt utfall etter røyking av hasj, men veldig mange går i den fellen. Og er det da så rart at hasj er ulovlig? Jeg tror hvis alle tenker fornuft og ikke vilje, så er vi nok enige at det er best sånn det er idag.
Vis hele sitatet...
Best slik det er idag? Det virker jo ikke akkurat som om det hindret kompisen(e) dine fra å røyke så mye..

Edit: Ser nå at det var en post som var midt i tråden, trodde det var siste posten
Sist endret av Alfonzor; 13. oktober 2010 kl. 16:56.
brgz ble totalt ØDELAGT på forumet her av logikk, statistikk og en god dose fornuft. Dessverre virker det som dette er synet til majoriteten. Majoriteten som hadde blitt demolisert i en ordentlig saklig debatt.
Jeg tror demografikken i verden forandrer seg, sakte men sikkert. Yngre folk kommmer etterhvert til og ta over posisjoner i media og politikk, og jeg tror dette vil gi håp om en saklig debatt om ruspolitikken, verden over.
Sitat av brgz
Dårlige holdninger, ga faen i skole, jobb, familie, venner og det eneste han tenkte på var å sitte i leiligheten sin å røyke hasj. Håret hans stod i alle kanter, klærne hans var til å le av og han så generelt trøtt ut hele tiden (unntatt når han spilte [COLOR="Red"]wow[/COLOR] mens han røyka). Han gikk fra å være en relativt pen og vellykket ung mann som hadde store ambisjoner, til en stor taper.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg registrert at har skjedd med flere personer som spiller wow og andre dataspill, uten at de nødvendigvis har brukt noen rusmidler.
Sitat av caperno Vis innlegg
Dette har jeg registrert at har skjedd med flere personer som spiller wow og andre dataspill, uten at de nødvendigvis har brukt noen rusmidler.
Vis hele sitatet...
en fellesnevner er vel at det normalt er en årsak til at folk søker flukt i både dataspill og rusmidler. Spørsmålet er hva er årsaken og hva kan man gjøre for å hjelpe.
Og husk: De fleste som bruker rusmidler, ulovlige som lovlige, eller spiller dataspill etc får ikke problemer med bruken sin.
De som ikke får problemer skal ikke straffes med et forbud fordi noen får problemer. Og de som får problemer skal få hjelp uten å måtte slite med unødvendig skam og stigmatisering. Rus/spille-problemer skal ikke være grunn til at man i framtiden skal bli forhindret fra yrkesvalg, reiser til utlandet, medisiner ved behov eller skoleplass. I dag er samfunnet altfor fordømmende og kaldt, og de som havner utafor blir bare ytterligere utstøtt. Vannvidd...
Sitat av brgz Vis innlegg
Det er mye lettere å ha et avslappet forhold til alkohol enn hasj. Greit, selveste stoffet hasj dreper kanskje ikke, men ødelegger livet til mange. Nå snakker jeg av egen erfaring av venner som ikke klarer å kontrollere seg selv.

La meg trekke inn en god kompis av meg. Han var en god fotballspiller, hadde en kariere forran seg utenlands og han var i topp form. Når han var midtveis på vgs begynte han å røyke. Det tok ikke lenger enn ett år før han var fulltids slask. Hele hans atferd tok en stor u-sving. Dårlige holdninger, ga faen i skole, jobb, familie, venner og det eneste han tenkte på var å sitte i leiligheten sin å røyke hasj. Håret hans stod i alle kanter, klærne hans var til å le av og han så generelt trøtt ut hele tiden (unntatt når han spilte wow mens han røyka). Han gikk fra å være en relativt pen og vellykket ung mann som hadde store ambisjoner, til en stor taper.

Tilstanden hans nå er jeg ikke 100% sikker på. Vi var en god vennegjeng som festet og hadde det dritfett sammen når vi gikk på vgs, men verken jeg eller noen andre jeg kjenner har hatt noe særlig god kontakt med han i det siste. Det siste jeg hørte fra han var at han hadde sluttet/sparken fra jobben (fikk ikke fagbrev), mistet leiligheten og hadde noen latterlige hasjvrak "venner" som egentlig driter i hverandre hvis de ikke ruser seg sammen. Han har sikkert gått hakket videre til hardere stoffer nå også.

Dette har skjedd noen venner av meg, og det er derfor jeg tar så stor avstand til spesielt hasj. De klarer jo ikke å ta vare på seg selv etterhvert. Jeg sier ikke alle har et slikt utfall etter røyking av hasj, men veldig mange går i den fellen. Og er det da så rart at hasj er ulovlig? Jeg tror hvis alle tenker fornuft og ikke vilje, så er vi nok enige at det er best sånn det er idag.
Vis hele sitatet...
Kompisen din har ett rusproblem. Dette er IKKE hasjen sin skyld, men det er noe som ligger i personen. Du kan sammenligne dette med f.eks spiseproblemer, DET ER JO IKKE maten sin skyld, men personen!

misbruk skjer OVERALT! hadde vi hatt ett bedre tilbud som ble nevnt over her, om at de som er uheldige og ikke klarer å takle sitt rusbruk kunne fått pro hjelp, UTEN å bli stemplet som en stoner, men en person med ett misbruk!

Sitat av brgz Vis innlegg
Det er jo selvfølgelig så det ikke skal gjenta seg og at det er forebyggende hvis nabomannen blir tatt. Blir det lovlig, åpner de alle dørene for de som faktisk er i tvil om de skal røyke eller ikke. Jeg var en av de, og er happyhappy for at det er ulovlig, ellerså hadde jeg også prøvd i mine yngre dager.

Enten må det være lovlig eller ulovlig. Det kan ikke være lovlig for de som takler det, men ulovlig for de som takler det. Kjipt for de som takler det. Uansett så har ikke noen godt av hasj.

Hasj er også et mye verre og tyngre stoff enn alkohol i mine øyne. Alkohol har aldri ødelagt noen jeg vet om, men hasj derimot.
Vis hele sitatet...
Hasj kan ikke være ett tyngre stoff i dine øyne, når det er BEVIST at det ikke er ett tyngre stoff en alkohol.

jeg kan ikke sitte her å skrive at "jeg syntes bil nr 1 kjører fortere enn bil nr 2" Når det er bevist at bil nr 2 kjører fortere enn bil nr 1!

ble litt rotete, men håper du forstår!
Hva må til for at mennesker tar ansvar for seg selv, det er spørsmålet.

Dette er ingen ny tråd, men trådstarter, det nytter ikke å tenke at det finnes en stakkars, ignorant masse som ikke vil takle dette. Frihet kan ikke finnes under kompromisser om naturen og individets rett til denne.

De som lar være nå, de lar nok være også om vi opphever disse latterlige forbudene også. Og ingen burde prøve uten å vite hva de gjør.

Det første vi må gjøre for å bedre russituasjonen, er å ta i bruk et intelligent språk som tillater distinksjoner mellom forskjellige substanser. Vi må opplyse om alle detaljene vi har om de stoffene som er i omløp, så ikke "narkotika" forblir et samlebegrep som mister all sin kredibilitet som farlig når Cannabis viser seg å være ufarlig. Vi må klassifisere stoffene, slik at vi fra en ung alder kan lære OM dem, og ikke bare AT de er farlige. Dette er en fundamental feil som har vært praktisert siden The war on drugs begynte, og jeg synes vi snart må lære at skremselspropaganda og ignorant dialog ikke er en måte å løse noe som helst på. Ei heller er fascistisk praksis som politiet mot individets valg måten å gjøre det på.

Det finnes ikke egoisme i ønsket om å forvalte egen kropp, det finnes ikke egoisme i å kreve retten til å ruse seg. Dette dreier seg om ansvar, og vi må kunne forvente at alle tar ansvar for seg og dem rundt seg. Vi kan ikke nekte oss selv å leve, bare fordi tilgangen på en livsstil gjør at noen kjøres til grunne, dette gjelder helt generelt. Lær folk opp, eller la dem føle smellen. Hvis familien bryr seg, så tar den tid til å opplære sine medlemmer etter vår beste kunnskap. Nok undertrykking og marginalisering. Nå er det desverre slik at folk ikke er flinke nok til dette med ansvar, men det representerer et dypere, og langt verre problem som vi ser manifestere seg gjennom rus.

Og til de som sammenlikner alkohol og Cannabis.
Cannabis kan være grisebra for deg, det samme kan alkohol være. Det er hvem og hvor du er som teller, og man kan oppnå dyp fred, dyp selvinnsikt, kreativ utfoldelse, seksuell ekstase og en rekke andre mektige produkter av sinnet gjennom å påvirke sitt vesen med en substans tilført fra utsiden. Enhver som påstår at Cannabis ikke kan være godt for deg, har bare ikke tatt Cannabis på riktig måte. Men gå aldri i fella og skyld på stoffet. Moderasjon er åpenbart, og der det ikke er det så må holdningene forandres.

Alkohol er det aller største rusrproblemet på planeten, så brgz gir oss ikke akkurat noen informert belysning av saken. Den er fordomsfull, og baserer seg på et individs personlige svikt, snarere enn noen hasjdemon. Jeg har sett nok "edruelige" WoW-spillere som er sløvere enn den sløveste stoner'n jeg har møtt, og flere sofaslaver som drikker bøttevis. WoW-misbruk, sofaslaving og hasj-misbruk er symptomer, ikke utløsende årsaker, den tankegangen er vi nok forbi.

Vårt forhold til planter er langt mer naturlig enn vår nåværende, evige jakt på statussymboler, penger og oppmerksomhet. Vår tradisjon for ekstase er blant våre dypeste og viktigste røtter som tenkende mennesker, og jeg tror at ved å gjenopprette et symbiotisk forhold til naturen gjennom bl.a bruk av planter og vekster, vil vi kunne gjenvinne vår menneskelighet. Vi bør fullt ut støtte at noen velger å ruse seg på stoffer vi selv tar avstand fra. Allikevel bør vi prøve å gjøre en vurdering på om de har kontroll, og hjelpe dem dersom det ser ut til at de ikke har det.
hvor ble det av trådstarter? haha
Sitat av caperno Vis innlegg
brgz: No offence, men er du en idiot?

Det at det i dine øyne virker som om hasj er ett hardere stoff enn alkohol, får det ikke til å bli sannheten. Alkohol er ett av de mer skadelige rusmidlene som vi har pr. i dag!

"Alkohol har aldri ødelagt noen jeg vet om, men hasj derimot."

Da er du nok i mindretall. Jeg vet om mange som sliter med alkohol, og det er jo ikke verre enn å lese gjennom politiloggen en søndags ettermiddag for å skjønne hvor mye skade alkoholen gjør.

Du har ikke prøvd hasj, og du feier bort gode argumenter med at "det er din mening", "dine erfaringer fra venner", fremfor å komme med gode argumente for dine holdepunkter. Hvor mange venner har du? 1000, 10 000? Eller baserer du dette på 2-3 venner som kanskje ikke er så oppegående ellers heller? Hva med å benytte seg av forskningsdata og statistikker fremfor å basere seg på venner? Det du sier om klærvalg er jo også helt usaklig og er vel først og fremst opp til individet selv, og ikke valget av rusmiddel.
Vis hele sitatet...
Han virker som en av de typene som blir harselert med i denne snutten: http://www.youtube.com/watch?v=orbAJAiD7-M

Alt er visst helt OK slik som det er i dag.
Hold på de gamle normene og reglene så tar politi, helsevesen og NAV seg av resten.
Jeg syns den filmen egentlig traff spikeren midt på hodet, store deler av de som er mot ny narkopolitikk har ikke peiling på hva de egentlig jobber imot.

"Legalisere hasj?! Er du klar over hva dette vil føre med seg? "
Jeg er nødt til og gjenta! Hvor i gokk blev av trådstarter?
Jeg syns han burde stå fram her og svare. Enten prøve og argumentere i mot, eller bare rett og slett gi opp
Assa hvis du greier å ta overdose av hasj er skal du være flink as, det går ikke!
Sitat av TheRedneck Vis innlegg
Assa hvis du greier å ta overdose av hasj er skal du være flink as, det går ikke!
Vis hele sitatet...
Ville tro det er fysisk umulig. Hvis du klarer det, er jeg sikker på at diverse organisasjoner ville gitt deg en slags post-humous pris eller medalje
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Ville tro det er fysisk umulig. Hvis du klarer det, er jeg sikker på at diverse organisasjoner ville gitt deg en slags post-humous pris eller medalje
Vis hele sitatet...
Sitat av TheRedneck Vis innlegg
Assa hvis du greier å ta overdose av hasj er skal du være flink as, det går ikke!
Vis hele sitatet...

Null problemo. Opplevd det flere ganger.

Det virker som dere sikter til dødelig overdose, noe som det er litt værre med.