Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 4047
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Nå begynner PC'en min å få litt dårlig grafikk kort. Har et GeForce 2 mx 200 64mb. Dette kjører ikke GTA3 glatt og jeg skal ha meg SOF 2 snart, og det er det vel enda bedre grafik på. Jeg fant dette grafikk kortet. Aopen VGA-Card Geforce 3 TI200 128MB DDR AGP DVI TV-out. Jeg må ha TV ut. Dette koster ca: 1500kr.
Vil ikke ut med mere. Er dette bra graf. kort.?

Jeg har en 1.5 ghz intel pentium 4 prossesor, må ha ny vifte, har dere noen forslag? Jeg har den viften som følger med.

Det blir sikkert ikke før om en stund jeg kjøper dette men, da har jeg litt tid til å tenke på.


Et dumt spm til slutt. Er det "bra" for harddiskene å stå like oven for hverandre, ca max 0,4 cm fra hverandre?
hvorfor må du ha ny vifte?
Opprinnelig postet av Angry Clown
Et dumt spm til slutt. Er det "bra" for harddiskene å stå like oven for hverandre, ca max 0,4 cm fra hverandre?
Vis hele sitatet...
Klart, det beste er jo at du har noe mellomrom, og at du har ei vifte som sirkulerer litt luft men hvis harddiskene ikke lager så mye varme gjør det selvfølgelig ingenting..
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Prossesoren min er på mellom 45 grader og 50 grader. den vart enda varmere etter at jeg satte inn ny HDD. Hdd'ene mine blir ganske varme men de blir litt kaldere så blir de varmere. Jeg har bare en CD-rom luke ledig. Hvor mye ligger sånne bruk bare HDD kjølere eller vifte på?
Mulig du skulle ha hatt et kabinett som har plass til vifte foran harddiskene. Da kan du bare bruke en vanlig kabinett-vifte, som koster ca. 40-50 kr.
Hvis ikke du har et slikt kabinett er det ikke vanskelig å mekke til noe selv.
Vifte: Kjøp Silent Viking, veldig stillegående, og kjøler også, veldig bra.
En av de bedre viftene på markedet
Vet ikke om den funker på Intel sine cpuer, men jeg tror det...
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Joa, sikkert det, men jeg vil beholde det jeg har. Har et Aopen kabinett, midi tower. Kjøpte meg akkurat en papst vifte til kabinettet. Posta om det på, "ER DETTE ET GODT KJØP?"
du finner en hard disk vifte på class olson, og komplett.no - http://komplett.no/k/ki.asp?action=i...8&GrpID=2&s=pl
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Billig? Jeg er gjerrig vet du, JÆVLI redd for å bruke mye penger!
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Når det kommer til vifter bør du bruke penger. Større kabinett er også en fordel om du har mye hardware, feks flere disker og slikt. Har du SCSI disker er avkjøling et must, det gjelder også forholdsvis nye IDE hdd'er, da disse begynner og bli såppas kjappe, og utvikler en del varme.

Du kan aldri kjøle den for mye
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
En kamerat av meg og jeg kjøpre WD, 80 GB, 7200 rpm-hder på komplett, og en av de ble ødelagt allerede etter en måned, pga varme. Så pass på. Monterte straks en gammel CPU-vifte og tempmåler på den andre. Anbefales!
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Faen. Jeg har en helt lik som du Keanu fortalte om.

Men vil det hjelpe å sette diskettstajonen i mellom hdd'ene?
Hvor mye ligger en hdd vifte på?

Jeg tenkte at jeg skulle bygge en egen boks til hdd'ene men jeg har faen ikke plass på rommet, har det hvis jeg kjøper nye ledninger til det som skal i hdd'n!

Men hvordan er det hvis jeg har det ene lokket åpent på PC'en, eller hvis jeg legger den ene hdd'en løst i PC'en. Hvordan vil dette fungere?
Du kan jo kjøpe MSI AGP GeForce4 Ti4200 64MB DDR DVI
G4TI4200-TD64, Tv-Out, Retail koster 1658 kr på flexi-data Koster riktignok et par hundre kroner mer, men er helt sikkert verdt det. Til vifte ville også jeg kjøpt en "Silent Viking".
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Jeg må riktig nok merke til at jeg har en socket 423 prossesor.

Men hvordan er det med strømforsyning til hdd? jeg må vel ha en lenger av det å hvis jeg skal lage meg en boks ved siden av, kan jeg kjøpe en ledning som forlenger strømforynings ledingen? Kanskje litt inviklet sagt men.
Better than thou.
Jeg kjører en WD8000 7200rpm og en WD4000 7200rpm med .5 cm. mellomrom og har ikke hatt noen problemer med de enda. Satte inn 80'n på TG, og hadde en 15giger inne også en stund.
jeg kjører WD1200JB x 2, WD1000BB, WD800BB og IBM 60GXP 31GB. de sitter så og si oppå hverandre, men jeg har seff vifter på dem. de går 24/7, ingen problemer what so ever. snart kjørt WD1000BB og WD800BB diskene i et år i strekk, temp i kabinettet mitt er ca 28 grader, cpu temp er ca 30 grader.

socket 423 er dritt, tror faktisk ikke at får kjøpt så mange vifter til den. de lager hvertfall ikke cpu'er og hk til den socketen lenger. tittet på www.microplex.no nå, og fant ingen kjølere til socket 423.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Jeg har satt WD disken min i ned i kabinettet, det heger litt nedi gulvet på kabinnettet og noe henger oppe fra gulvet i kabinettet, er dette farlig, nå jeg gjorde dette stod kabinett kjøleren rett på hdd'en men den er glovarm under denne hdd'en!
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Jeg må merke til at Jeg kjøpte PC'en min i septemer - oktober måned. DA kosta 1,5 ghz intel pentium 4, 1500 kr på komplett
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Kjølingen fungerer bedre når kabinettet er lukket, enn åpent. Da kabinettet er laget for og sirkulere luft og kjøle litt. Alle disker som går høyere enn 7200rpm bør kjøles.
Jeg skal handle 120GB 7200rpm snart, den skal iaffal kjøles. Om disken ikke kræsjer pga varme, kan den ha det vondt for det
hysj ikke snakk sånn, nå vurderer jeg ekstra vifter og .. hehe.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Men det er sant. SCSI disker skal jo alltid ha avkjøling, og de går jo 'bare' i 10.000rpm. I tillegg hvis du har mye maskinvare og/eller lite kabinett blir det veldige mye varmeutvikling i den kassa. Og jo kraftigere maskinvare du har, jo større psu, som utvikler enda mere varme
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Jeg skal om en liten stund kjøpe meg nye IDE ledninger og strømforsynings ledning til hdd'ene mine. Men hvordan fungerer dette med strømforsynings ledingen når jeg skal ha lenger, må jeg kjøpe en lenger ledning å sette i, eller kan jeg kjøpe en ledning som jeg bare setter på den gamle, så den blir lenger?
Better than thou.
Ville ikke anbefale deg å rote rundt i PSU'en din hvis du ikke vet hva du driver med. Ergo kjøp extention cord.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Som Carlo sier, og av efaring, ikke mikse med psu'en. Heh
Kjøp deg enten en forlenger, eller en splitter.

Forøvrig høres det rart ut at ledningene fra psu'en ikke er lang nok til disk bayene dine.
Er psu'en orginal i det kabinettet den nå står i?
AngryCow, ser ut som problemet ditt ligger i at varmen legger seg i kabinettet, ergo, den slippes ikke ut...

Tips:
Bilde 1
Bilde 2
Bilde 3

Burde gi deg noe å tenke på, temp. i mitt kabinett sank sikkert 10 grader etter jeg la inn de to viftene... (80x80mm)



Når det gjelder viftevalg til CPU, så er denne å anbefalle...
Harddisk vifte, så er denne å anbefalle...



Slutt: Harddisk vifte/kjøling er viktig, jeg mistet en 20gigz hd pga. for høy generell varme i kabinettet, fikk heldighvis dette igjen på garantien men likevel, data lost...


Thats it, håper dette var hjelpsom info
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Tore: Hva er forskjellen 'Bilde 1' og 'Bilde 2'?
Jeg mista en 30gigger, hk, prosessor og 256 SDram pga varmeskade. Så som sagt, innvester gjerne i vifter, som flytter litt luft, og som ikke bråker så voldtsomt (hvis det sjenerer deg) Cooler Master vifter er vel kjent for og bråke litt?
Ond_sofa, dont know, så det nå, sikkert en pastefeil, anyway, you get my point


edit: den coolermaster viften jeg anbefaller har 32 dB, det er ikke så mye, men litt
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Her ligger det egentlig et bilde av min gamle pc, men servern er nede akkura nu.
Anyway, det var en AMD K6 475Mhz, 2 stk ATA 33 disker, Voodoo3 2000 16mb gfx, og 256SDram.

Og på den pc'en var det to stk kabinettvifter på 100x100mm, en stk kjøleribbe på prosessoren, som var beregna på Athlon 800, 60x60mm vifte på den ribba. 40x40mm vifte på Voodookortet, (som ikke har kjøling orginalt), og ei 80x80mm vifte som kjøla av rammen. Og ikke glem vifta i psu'en

Alt dette måtte det gamle ramlet ha for og gå nogen lunde stabilt, pga varmeskade.
404 på bilde
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Her ligger det egentlig et bilde av min gamle pc, men servern er nede akkura nu.
Anyway, det var en AMD K6 475Mhz, 2 stk ATA 33 disker, Voodoo3 2000 16mb gfx, og 256SDram.
Vis hele sitatet...
aaaaaaaaaah!
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Ond^Sofa, hvis psu er ledingene, så er det de som fulgte med, men jeg vil ha noen ledninger som er lenger, så jeg kan bygge en egen boks til hdd'ene.

tore-! takker for opplysningene. Jeg har ikke plass til flere vifter i kabinettet mitt, det helt fult nå, så jeg får ikke lagt inn flere vifter som deg. men, en cpu vifte skal jeg ha meg.

Men hvordan går det med hdd'ene hvis jeg lager egen boks til dem, må jeg ha en vifte inni boksen?

Jeg er ikke den som har så mye peiling på data, generelt, når det kommer til hardware og sånn.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Faen å, nå begynner jeg å bli nervøs for at PC'en er for varm!!!
boks? hva tenker du på?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Ekstern boks til harddiskene? Da tror jeg det er like så greit og sørge for at de får bra kjøling inne i kabinettet ditt tror jeg. Event kjøp ett større kabinett.
tviler på han mener ekstern, har aldri sett slike hvertfall
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Vel, og bygge boks til diskene, inni kabinettet er iaffal bare dumt.
eneste jeg kan anbefalle er å begynne en no-vibe boks som dem har laget på www.overklokking.no , da skaper du mer mellomrom mellom diskene dine, og du kan kanskje få pushet inn en vifte eller to på dem...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Han sitter her ved siden av meg og han mente ekstern.
Sku ha en box som hdd'ene sku stå i, med vegger og bunn men ikke tak. Går det an å kjøpe en 1-4 splitt, drevkabel for å få flere strømkabler fra psu, og så kjøpe Adapter, 3- til 4-pins kabel for å koble til vifte?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Du kan i teorien, kjøpe deg en psu-power splitter ja, og skjøte denne og sette inn i den boksen din. Problemet er vel bare at IDE kabler har en viss lengebegrensning.
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Du kan i teorien, kjøpe deg en psu-power splitter ja, og skjøte denne og sette inn i den boksen din. Problemet er vel bare at IDE kabler har en viss lengebegrensning.
Vis hele sitatet...
Max. 40cm for IDE kabler eller.no, var det ikke det vi kom fram til for lenge siden?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Lurer på om det kan stemme ja. Vil du derimot på død og liv ha den boksen din, får du event vurdere SCSI, med tanke på kabel-lengde.
80 cm IDE kabler er det minste vi selger...har den i 150cm også
Når jeg tenker etter, så selger vi også noen 80cm lange runde kabler... Da er det vel ikke 40cm dah..
CoDEmASTeR: kjapp du :P
Mulig jeg har andre ting å gjøre *utenom* nFF?
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Trådstarter
Jeg har sett IDE kabler som er 90 cm på komplett og microplex, tror jeg. Kabelen er rund. Men jeg tror jeg går for en hdd kjøler.
tror den grensen er 90mc
vi har som sagt kabler på 150cm, så jeg tror grensen er litt lenger. hva som er anbefalt er en annen ting...
har ikke scsi en kortere grense?