Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 3486
Hallo.

Jeg har nå hostet en minecraft-server en stund, og synes det er på tide å investere i en ekte server og få avlastet laptopen. Det er også en gyllen mulighet til å bygge egen PC. Jeg har funnet en del deler, og lurer på om jeg har gjort noen dumme eller idiotiske valg, valgt ting som ikke passer sammen eller valgt dobbelt opp av noen komponenter.
Jeg tror jeg har passet på det meste (fått med alle deler og tenkt på slots og socket), men jeg er helt fersk ang. PC-bygging.

Her er komponentene:
CPU: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635891#extra
RAM: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=625665 (x2, så det blir 4x4 GB)
Hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626404#extra
Case: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=586352

Er det noe jeg ikke har tenkt på? Har forresten HDD. Har tenkt å bruke den som fulgte med Macen min (byttet til SSD nå), så det blir nok noe formatering.

PCI har jeg ikke med, da jeg ikke vet hvordan jeg finner ut hvor kraftig jeg trenger. Hvordan finner jeg ut dette?

Tips om generell PC-bygging mottas også med takk
Sist endret av Mort96; 17. januar 2012 kl. 22:08. Grunn: DamnYouAutocorrect
Finn det billigste skjermkortet, trenger ikke noe bedre.
Mort96's Avatar
Trådstarter
CPUen had innebygget GPU.
Må bare spørre. Hvor rask er linja di? For det har ganske mye å si det for en Minecraft server. Hvor mange spillere og hvilken plugins kommer du til å kjøre?

Ellers så ser det helt greit ut.

Sitat av Mort96 Vis innlegg
CPUen had innebygget GPU.
Vis hele sitatet...
Det hjelper lite hvis du ikke kan koble til skjermen et sted.
Ville hatt en ssd om du skal ha en mc server.
Men hva er behovet for en så kraftig server? hvilken linje har du? du kan finne masse fint bak elektobutikker som lefdal osv.
Sitat av Mort96 Vis innlegg
CPUen had innebygget GPU.
Vis hele sitatet...
Skal du stappe ledningen til skjermen inn i CPU?

Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Må bare spørre. Hvor rask er linja di? For det har ganske mye å si det for en Minecraft server. Hvor mange spillere og hvilken plugins kommer du til å kjøre?

Ellers så ser det helt greit ut.
Vis hele sitatet...
TS sier jo han har hostet før, på laptopen. Går utifra at han har en grei linje da?
Sist endret av Glenni; 17. januar 2012 kl. 22:26.
Tror nok et intel i3 2100 vil holde til en server, også RAMen kan du gå for en billigere. Kabinett så er det vel greit nok, men jeg digger utseende på fractal design sitt r3. Du trenger også en strømforsyning?
Mort96's Avatar
Trådstarter
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Ville hatt en ssd om du skal ha en mc server.
Men hva er behovet for en så kraftig server? hvilken linje har du? du kan finne masse fint bak elektobutikker som lefdal osv.
Vis hele sitatet...
Har 50/5 mb/s Linje, men dette kan endre seg. Høyere opp - og lavere nedlasting er kanskje å foretrekke, men da må vi gå bort fra Get :/

HDDen er vel ikke en særlig stor flaskehals på en MC server?

Kraftig server kan være kjekt da jeg har planer om å kjøre flere servere samtidig.
Sitat av Mort96 Vis innlegg
Har 50/5 mb/s Linje, men dette kan endre seg. Høyere opp - og lavere nedlasting er kanskje å foretrekke, men da må vi gå bort fra Get :/

HDDen er vel ikke en særlig stor flaskehals på en MC server?

Kraftig server kan være kjekt da jeg har planer om å kjøre flere servere samtidig.
Vis hele sitatet...
HDD og RAM er det viktigste til en Minecraft server. Jeg ville anbefalt du tar en SSD eller bruker noen gode harddisker i en RAID konfigurasjon. Med 5mb/s upload vil du klare totalt circa 15-20 spillere uten at det lagger merkbart.
Sist endret av JKnutsen; 17. januar 2012 kl. 22:34.
Mort96's Avatar
Trådstarter
Så jeg trenger et skjermkort selv om CPUen har innebygget GPU? Da skal vi ordne det.
Hva med dette? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=650028

EDIT: HDDen jeg har tenkt å bruke er forresten 7200 RPM. Redstone Development Foundation-serveren (som jeg er admin på) har HDD. Den ser ut til å kjøre fint den
Sist endret av Mort96; 17. januar 2012 kl. 22:36.
Sitat av Mort96 Vis innlegg
Så jeg trenger et skjermkort selv om CPUen har innebygget GPU? Da skal vi ordne det.
Hva med dette? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=650028
Vis hele sitatet...
Fordi skjermkort har null å si på de fleste servere, så duger den. Så lenge du bare har et-eller-annet å koble skjermen til.
Sist endret av JKnutsen; 17. januar 2012 kl. 22:36.
Men jeg har 4,73mbs download og 0,56mbs upload, er dette bra?

Ikke for å kuppe tråden.
Mort96's Avatar
Trådstarter
Hva er det egentlig skjermkortet gjør utover det GPUen i CPUen gjør? Er det bare for å få et sted å koble til skjermen? La oss si at GPUen i CPUen er sykt kraftig; ville jeg da vært i stand til å spille et krevende spill, selv om skjermkortet suger?
Sitat av Mort96 Vis innlegg
Hva er det egentlig skjermkortet gjør utover det GPUen i CPUen gjør? Er det bare for å få et sted å koble til skjermen? La oss si at GPUen i CPUen er sykt kraftig; ville jeg da vært i stand til å spille et krevende spill, selv om skjermkortet suger?
Vis hele sitatet...
GPU'en i CPU'en er ikke kraftig, det kan jeg ihvertfall si. Du kan heller ikke koble til skjermen til en CPU, kan du?

Med andre ord hvis jeg skal svaare på det spørsmålene: Ja, og nei.

Sitat av Rabbern Vis innlegg
Men jeg har 4,73mbs download og 0,56mbs upload, er dette bra?

Ikke for å kuppe tråden.
Vis hele sitatet...
Upload hastigheten din er for treg. Du burde klare å ha en server med 3 spillere maks.
Mort96's Avatar
Trådstarter
@JKnutsen det var et tankeeksperiment. Forestill deg at CPU-GPUen var kraftig. Ville jeg da kunne kjøre krevende oppgaver, selv om skjermkortet suger?
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
GPU'en i CPU'en er ikke kraftig, det kan jeg ihvertfall si. Du kan heller ikke koble til skjermen til en CPU, kan du?

Med andre ord hvis jeg skal svaare på det spørsmålene: Ja, og nei.



Upload hastigheten din er for treg. Du burde klare å ha en server med 3 spillere maks.
Vis hele sitatet...
nei, men mange hovedkort har vga, hvilket vil kunne utnytte cpu. ser ikke ut som hovedkort han har funnet har det, så da trenger han ett skjermkort.
Sitat av Mort96 Vis innlegg
@JKnutsen det var et tankeeksperiment. Forestill deg at CPU-GPUen var kraftig. Ville jeg da kunne kjøre krevende oppgaver, selv om skjermkortet suger?
Vis hele sitatet...
Krevende oppgaver har ikke noe sammenheng med GPU med mindre det er grafisk, som for eksempel filmer eller spill.

Mao. nei.

Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
nei, men mange hovedkort har vga, hvilket vil kunne utnytte cpu. ser ikke ut som hovedkort han har funnet har det, så da trenger han ett skjermkort.
Vis hele sitatet...
Det er derfor jeg sier at han trenger et skjermkort, jeg tok faktisk tiden til å Google dette hovedkortet og sjekke ut om det har en DVI/VGA eller HDMI tilkobling, som det ikke har.
Nei, men om du går for en i5 2500k og et rimelig z68 hovedkort så har du en pc med overkill prosessor og innebygd skjermkort.
Mort96's Avatar
Trådstarter
@JKnutsen selvfølgelig mente jeg grafiske oppgaver. Jeg er ikke en idiot som tror at kraftig GPU gjør at jeg kan gjøre ting som ikke har noe med GPUen å gjøre...
Sitat av Mort96 Vis innlegg
@JKnutsen selvfølgelig mente jeg grafiske oppgaver. Jeg er ikke en idiot som tror at kraftig GPU gjør at jeg kan gjøre ting som ikke har noe med GPUen å gjøre...
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner deg ikke, jeg aner ikke hvem du er, og derfor kan ikke jeg vite om du er en idiot som ikke vet dette. Uansett så anbefaler jeg ikke at du hoster server hjemme på grunn av flere grunner. Bare lei deg en MC server, VPS eller dedikert server. Koster maks 100-200 kroner i måneden for en server som greier å ha 20-30 spillere samtidig.
Mort96's Avatar
Trådstarter
@JKnutsen du har rett. Jeg var kanskje litt rask på avtrekkeren der.
Hvorfor anbefaler du ikke å hoste server hjemme?
Sitat av Mort96 Vis innlegg
@JKnutsen du har rett. Jeg var kanskje litt rask på avtrekkeren der.
Hvorfor anbefaler du ikke å hoste server hjemme?
Vis hele sitatet...
Flere grunner. Du har en for treg linje, bare 5mb/s upload, noe som tilsvarer maks 15 spillere. Du har ikke server hardware, en vanlig harddisk er ikke bygd for å være på 24/7, "serveren" har ikke UPS, i tilfelle du mister strøm, du skal selv fikse hardware og lignende, og så videre.
Sitat av Mort96 Vis innlegg
@JKnutsen du har rett. Jeg var kanskje litt rask på avtrekkeren der.
Hvorfor anbefaler du ikke å hoste server hjemme?
Vis hele sitatet...
det er dyrt, og mer jobb i lengden enn du tror.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
det er dyrt, og mer jobb i lengden enn du tror.
Vis hele sitatet...
+ Du kommer sannsynligvis ikke til å ha serveren lengre enn 1 år, og da sitter du igjen med hardware. Det lønner seg å leie en server synes jeg.
Den hardwaren han sitter igjen med kan alltids bli brukt til noe annet om han blir lei av Minecraft/serveren.
Med tanke på oppetid så er det lurere med å bruke en kjent host. Personlig så ville jeg ha hostet hjemme, men før du bestemmer deg for det så tenk over hvor ofte du har strømbrudd, internett problemer eller rett og slett reiser bort mye over lengre tider.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Den hardwaren han sitter igjen med kan alltids bli brukt til noe annet om han blir lei av Minecraft/serveren.
Med tanke på oppetid så er det lurere med å bruke en kjent host. Personlig så ville jeg ha hostet hjemme, men før du bestemmer deg for det så tenk over hvor ofte du har strømbrudd, internett problemer eller rett og slett reiser bort mye over lengre tider.
Vis hele sitatet...
Den hardwaren han kommer til å sitte igjen med kommer også til å bli utdatert. Dersom du leier en server vil du 9/10 gangene ha det nyeste av det nyeste, og 24timer i døgnet support, hvis du har problemer med for eksempel en plugin.

EDIT: POST 1000 YAAY
Sist endret av JKnutsen; 17. januar 2012 kl. 23:21.
Men så er det igjen mye lettere å sette opp serveren, oppdatere osv på en hjemme Pc så lenge du har gjort det før som jeg regner med han har ettersom han har tenkt å svi av mye penger på en server.
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Men så er det igjen mye lettere å sette opp serveren, oppdatere osv på en hjemme Pc så lenge du har gjort det før som jeg regner med han har ettersom han har tenkt å svi av mye penger på en server.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det lettere å sette sammen en PC, instalere OS, installere Java, installere serveren, og så videre?

Personlig synes jeg det er lettere å ta fram kredittkortet, betale for en Minecraft server, den vil bli satt opp innen 10 sekunder fra når jeg bestiller, og da kan jeg allerede begynne å spille på den, og eventuelt laste opp plugins, som jeg faktisk får hjelp til å sette opp av bedriften.
Alt det du listet opp er enkelt hvis du kan det...
Da spør jeg ts: Kan du å sette opp en server uten store problemer?
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Alt det du listet opp er enkelt hvis du kan det...
Da spør jeg ts: Kan du å sette opp en server uten store problemer?
Vis hele sitatet...
Enkelt hvis du kan det? Alle klarer å finne en Minecraft host, skrive inn kredittkortinformasjon, og vips så haar du en server som allerede er på?
Skal vi si oss ferdig med diskusjonen?
Mort96's Avatar
Trådstarter
Jeg har lyst til å hoste hjemme fordi:
1. Jeg liner å ha den fysiske serveren i nærheten.
2. Jeg har lyst til å bygge PC selv.
3. Jeg kan bruke den som en desktop - gjøre laptop-uvennlige ting på den (som f.eks rendre en lang film) (ja, jeg vet at jeg kanskje burde ha bedre GPU for å rendre video, men det var et eksempel).
4. Det kan være en unnskyldning for å få bedre Internett her hjemme
Dessuten skal en venn av meg få 60/60 linje, så serveren kan i værste fall være der.

Jeg vet hvor mye jobb det er å hoste server, da jeg har hostet en god stund allerede. Regner med at det blir MINDRE jobb da jeg slipper å tenke på at jeg ikke må slå av laptopen

Har aldri opplevd strømbrudd, og ikke hatt internettproblemer etter at vi oppgradere ruteren.

Er forresten i stand til alt det JKnutsen lister opp, og har i værste fall en veldig kompetent venn.
Sist endret av Mort96; 17. januar 2012 kl. 23:32.
Dvs du har det meste satt opp og da er det meste av jobben gjort, mangler bare en skikkelig Pc å hoste på. Anbefaler Linux Mint os ettersom det er veldig lite ressurskrevende.
Sist endret av Mkvarner; 17. januar 2012 kl. 23:32.
Sitat av Mort96 Vis innlegg
Jeg har lyst til å hoste hjemme fordi: 1. Jeg liner å ha den fysiske serveren i nærheten. 2. Jeg har lyst til å bygge PC selv. 3. Jeg kan bruke den som en desktop - gjøre laptop-uvennlige ting på den (som f.eks rendre en lang film) (ja, jeg vet at jeg kanskje burde ha bedre GPU for å rendre video, men det var et eksempel). 4. Det kan være en unnskyldning for å få bedre Internett her hjemme
Dessuten skal en venn av meg få 60/60 linje, så serveren kan i værste fall være der.

Jeg vet hvor mye jobb det er å hoste server, da jeg har hostet en god stund allerede. Regner med at det blir MINDRE jobb da jeg slipper å tenke på at jeg ikke må slå av laptopen

Har aldri opplevd strømbrudd, og ikke hatt internettproblemer etter at vi oppgradere ruteren.
Vis hele sitatet...
Du får gjerne gjøre det, men jeg ville aldri gjort det selv. Totalt koster en server vel 4000,- kroner circa? 4000/12=333 kroner = 55 dollar, med det får du 6gb RAM, enterprise SAS disker i RAID10, ubegrenset 24/7 støtte, 100/100 linje, MySQL, kontrollpanel og masse annet. Altså du vil få det for circa 55 dollar i måneden.

Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Dvs du har det meste satt opp og da er det meste av jobben gjort, mangler bare en skikkelig Pc å hoste på. Anbefaler Linux Mint os ettersom det er veldig lite ressurskrevende.
Vis hele sitatet...
Ville selv valgt for CentOS 5.* fordi dette er det vanligste til Minecraft hosting. For en nybegynner er det dog veldig vanskelig å sette opp ting som Java og Minecraft på en Linux server.
Bare så du vet det så er 100/100 linjer oppskrytt. De aller fleste som reklamerer med sånt fordeler den supre linja på alt for mange servere som ender opp med at du får en ganske lav hastighet til slutt.
Minecraftserverfilene tar ikke noe særlig mer plass enn 1GB, selv etter hard spilling? Det var i hvertfall der min stoppa

Kjør RAMdisk om du vil spare SSD-pengene
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Bare så du vet det så er 100/100 linjer oppskrytt. De aller fleste som reklamerer med sånt fordeler den supre linja på alt for mange servere som ender opp med at du får en ganske lav hastighet til slutt.
Vis hele sitatet...
Du får ikke lavere hastighet enn det de reklamerer for. Det kan dog hende serveren til hosten har mange spillere på maskinen et øyeblikk, og da kan det hende du får litt lavere hastighet.
Sist endret av JKnutsen; 17. januar 2012 kl. 23:38.
Mort96's Avatar
Trådstarter
Har faktisk tenkt RAMdisk tanken, og tror det er en veldig sannsynlig løsning.

Vi kan forresten stoppe leie hosting/hoste hjemme diskusjonen, den kommer ingen vei. Kom heller med forslag til bedre hardware; hva jeg burde gjøre for å få bedre ytelse for en billigere penge.
Sist endret av Mort96; 17. januar 2012 kl. 23:41.
Sitat av Mort96 Vis innlegg
Har faktisk tenkt RAMdksl tanken, og tror det er en veldig sannsynlig løsning.

Vi kan forresten stoppe leie hosting/hoste hjemme diskusjonen, den kommer ingen vei.
Vis hele sitatet...
Det er ganske komplisert å sette opp ramdisk, da har vi fått sagt det. Spesielt dersom du skal restarte serveren ofte. Hvis du en eller annen gang har strømbrudd forresten, er ALT på ramdisken borte. Du kan sette opp automatisk backup, men dette tar også litt ressurser.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
det er dyrt, og mer jobb i lengden enn du tror.
Vis hele sitatet...
Er det derfor jeg har fått en internet regning på 1k ? xD
Mort96's Avatar
Trådstarter
Backup en gang per dag til HDDen er jo fullt mulig. Vil nok gjøre det.
Jeg skal nok finne ut av det med RAMdisk, YouTube og Google er mine venner
Visste forresten at RAM + ikke strøm = data borte.
Sist endret av Mort96; 17. januar 2012 kl. 23:44.
Sitat av Mort96 Vis innlegg
Backup en gang per dag til HDDen er jo fullt mulig. Vil nok gjøre det.
Jeg skal nok finne ut av det med RAMdisk, YouTube og Google er mine venner
Vis hele sitatet...
Du får jo bygd ganske mye på en dag. Tenk hvis backup blir lagd 0600, og du får strømbrudd 1200, da er alt borte. Sier ikke at du ikke burde bruke RAMdisk, men jeg ville personlig talt satt opp backup minst hver time.
Både harddisker og SSD'er kan også streike helt plutselig.
Mort96's Avatar
Trådstarter
Det er ikke snakk om superhemmelig viktig informasjon. Verden går ikke under av å miste en dags arbeid, og dessuten var bare hver dag en frekvens jeg kom på der og da. Det kan godt endre seg til hver time eller hver halve dag eller noe sånt.
Sist endret av Mort96; 17. januar 2012 kl. 23:50. Grunn: Autocorrect endret "superhemmelig" til "superheltinne"!!!
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Både harddisker og SSD'er kan også streike helt plutselig.
Vis hele sitatet...


Sannsynligheten for det er svært lite, og når du kjører server bruker du vel nesten alltid en RAIDkonfig
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Du får jo bygd ganske mye på en dag. Tenk hvis backup blir lagd 0600, og du får strømbrudd 1200, da er alt borte. Sier ikke at du ikke burde bruke RAMdisk, men jeg ville personlig talt satt opp backup minst hver time.
Vis hele sitatet...
Tenk hvis det kommer en EMP bombe i byen du bor i, og alt av elektronikk streiker? Eller at du mister den sterke magneten som ligger på skrivebordet ditt ned i PCen, som står under ett glass med syre?
Mort96's Avatar
Trådstarter
@Androyd Oy det hadde jeg sannelig ikke tenkt på... Ja da blir det vel host leie allikevel da, der de sikkert har sikret seg mot EMP =P
Jk.
Sitat av Androyd Vis innlegg
Tenk hvis det kommer en EMP bombe i byen du bor i, og alt av elektronikk streiker? Eller at du mister den sterke magneten som ligger på skrivebordet ditt ned i PCen, som står under ett glass med syre?
Vis hele sitatet...


Ja, enig her. Anbefaler du leier inn vakter og putter serveren I en safe.
Magnet er forresten ikke farlig for dagens harddisker, med mindre du har en suuupersterk magnet.
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Ja, enig her. Anbefaler du leier inn vakter og putter serveren I en safe.
Magnet er forresten ikke farlig for dagens harddisker, med mindre du har en suuupersterk magnet.
Vis hele sitatet...
mhm... bedre å leie da.
Mort96's Avatar
Trådstarter
Off topic er gøy noen ganger, men la oss komme oss on topic igjen

Hva kan jeg gjøre for å få bedre ytelse til en billigere penge?
Sist endret av Mort96; 18. januar 2012 kl. 00:03.