Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 3751
Hei!

Jeg har nå komfirmasjon om en måned og får en pc som gave av mamma og pappa.
Jeg tenkte jeg skulle bygge en syk gamer pc.
Det skal bestå av disse komponentene. (det som ikke står der som er nødvendig har jeg fra før av som FKS. cd drives osv)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318093

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344557

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330169

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312023

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347710

Og en strømforsyning som jeg ikke har bestemt meg for ennå.
Hvor stor burde strømforsyningen være? og ser disse komponentene bra ut?


Også et siste spørsmål: Har de fleste strømforsyninger både 6 pin og 8 pin skjermkorts strøm.....plugger?
Hvis ikke, finnes det en form for adapter eller no?
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av zebbern
Også et siste spørsmål: Har de fleste strømforsyninger både 6 pin og 8 pin skjermkorts strøm.....plugger?
Hvis ikke, finnes det en form for adapter eller no?
Vis hele sitatet...
Som regel følger det med overganger når du kjøper skjermkort som krever dette, iallefall på mine XFX-kort, så jeg regner med det er standard.
Ellers så det kurant ut, kanskje med unntak av kabinett.

Anbefaler minimum en 600W PSU!

Lykke til med ny pc
Sist endret av Polar-; 2. april 2008 kl. 17:22.
Jeg vil anbefale deg å kjøpe et litt større kabinett. "Syk gamer pc" tar mye plass, hvis du tenker litt framsiktig, så ville jeg kjøpt noe litt mer enn et midi tower. Ellers så ser resten bra ut, men du har ikke tenkt på ddr3? Det er jo mye dyrere, men når du ikke skal betale selv, så gjør vel ikke det så mye

Når det gjelder strømforsyning, så anbefaler jeg denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=345033 koster masse, med det er mye strøm og den varer noe år, og det er jo fortsatt ikke du som skal betale;D

EDIT: Lykke til
Sist endret av microcefalus; 2. april 2008 kl. 17:28.
Ville kjøpt 4GB PC6400 eller 8500 istede. 5400 Begynner å bli litt utdatert.

Edit:
Sitat av microcefalus
Ellers så ser resten bra ut, men du har ikke tenkt på ddr3? Det er jo mye dyrere, men når du ikke skal betale selv, så gjør vel ikke det så mye
Vis hele sitatet...
For øyeblikket gir ikke DDR3 noe særlig bedre ytelse enn DDR2, samtidig som det er mye dyrere. Det ville vært mye lurere å kjøpe DDR2 nå og heller oppgradere til DDR3 senere om det skal være nødvendig.
Sist endret av zipp; 2. april 2008 kl. 17:31.
Sant nok det
Jeg har hørt at hvis jeg har big tower så er det sjangse for for korte kabler fra strømforsyning?
Sitat av zebbern
Sant nok det
Jeg har hørt at hvis jeg har big tower så er det sjangse for for korte kabler fra strømforsyning?
Vis hele sitatet...
Har ikke hørt at det er noe stort problem, men det kommer sikkert ann på PSU. Jeg har dette kabinettet http://www.microplex.no/product.aspx...A9003BWS&mcat= og det er relativt stort Har mere enn lange nok ledninger

En annen fordel med stort kabinett er jo det med kjøling. Det blir fort lettere å få god luftsirkulasjon når kabinettet ikke er lite og fult, noe som kan være en fordel når man snakker om en gaming pc...
Eneste som var sykt med den PC var skjermkortet :/ Du kunne valgt en 3GHz prosessor, et stiligere kabinett f.eks. Cooler Master Stacker NVidia Edition m/850watt PSU og ikke minst raskere RAM
ja, så jeg burde gå for et big tower?
fant forresten strømforsyning tenker at jeg kjøper denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330091
Sitat av zebbern
ja, så jeg burde gå for et big tower?
fant forresten strømforsyning tenker at jeg kjøper denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330091
Vis hele sitatet...
Jeg ville gått for stort kabinett, den enesten tingen som ikke er så bra, er det med LAN... Mye drass...

EDIT: Strømforsyninga ser fin ut
Sist endret av microcefalus; 2. april 2008 kl. 17:40.
Sitat av tobbe666
Eneste som var sykt med den PC var skjermkortet :/ Du kunne valgt en 3GHz prosessor, et stiligere kabinett f.eks.
Vis hele sitatet...
Skal du ha en fire-kjernet prosessor i dag på 3GHz må du ut med nesten 7000kr. Dual core er etter min mening nesten bare dumt å kjøpe nå, siden quad core vil være standard snart og de fleste programmer/spill vil klare å utnytte det. Prosessoren han har valgt er i tillegg veldig grei å overklokke, skaffer du litt bedre kjøling er den lett å klokke opp i 3,6GHz, så sant du ikke kjøper 680i hovedkort.
Sist endret av zipp; 2. april 2008 kl. 17:52.
Et par punkter:

1) Quad-Core har null å si for gaming, mer eller mindre. Putt heller pengene i en E8400 eller noe slikt, så har du mer enn nok kraft for en god stund. Og nei, quad core er ikke mer fremtidsrettet. Innen du får bruk for så mange kjerner er prosessoren utdatert allikevel.
2) Fulltower er meningsløst. Du får et utrolig digert kabinett som du aldri kommer til å greie å ta med deg på LAN. Du kommer heller aldri til å fylle opp kabinettet. Anbefaler dette Lian Li-kabinettet. Billig, bra og lett.
3) Kan være lurt med annen RAM og annet hovedkort. Ville tittet på f.eks dette hovedkortet istedenfor. Raskere RAM er også et must!

edit: På skjermkortet følger det med nødvendige adaptere for både 8-pin og 6-pin.

edit2: Ztaale er førstemann som kommer med med noe konkret og fornuftig. SKAM TIL RESTEN, dere har blitt eid av en NORDLENDING.
Sist endret av Nichotin; 2. april 2008 kl. 18:01.
Sitat av Nichotin
Et par punkter:

1) Quad-Core har null å si for gaming, mer eller mindre. Putt heller pengene i en E8400 eller noe slikt, så har du mer enn nok kraft for en god stund. Og nei, quad core er ikke mer fremtidsrettet. Innen du får bruk for så mange kjerner er prosessoren utdatert allikevel.
2) Fulltower er meningsløst. Du får et utrolig digert kabinett som du aldri kommer til å greie å ta med deg på LAN. Du kommer heller aldri til å fylle opp kabinettet. Anbefaler dette Lian Li-kabinettet. Billig, bra og lett.
3) Kan være lurt med annen RAM og annet hovedkort. Ville tittet på f.eks dette hovedkortet istedenfor. Raskere RAM er også et must!

edit: På skjermkortet følger det med nødvendige adaptere for både 8-pin og 6-pin.

edit2: Ztaale er førstemann som kommer med med noe konkret og fornuftig. SKAM TIL RESTEN, dere har blitt eid av en NORDLENDING.
Vis hele sitatet...
Det er spill som utnytter fire kjerner jo. Og mulig at big tower er drassete på lan, men når det gjelder den anbefalingen din, så vil jeg si at det er noen som bryr seg litt om hvordan pcn ser ut, men hver sin smak
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Tør jeg spørre hvilken skjerm du skal bruke til dette systemet?

Sitat av microcefalus
Det er spill som utnytter fire kjerner jo. Og mulig at big tower er drassete på lan, men når det gjelder den anbefalingen din, så vil jeg si at det er noen som bryr seg litt om hvordan pcn ser ut, men hver sin smak
Vis hele sitatet...
Hvilke spill? Jeg vil isåfall se benchmarks. Et bedre argument ville vært at et bigtower er større (derav navnet "big") og vil da naturligvis ha plass til en drøss disker i raid-oppsett, om man trenger store mengder lagringskapasitet.
Sitat av microcefalus
Det er spill som utnytter fire kjerner jo. Og mulig at big tower er drassete på lan, men når det gjelder den anbefalingen din, så vil jeg si at det er noen som bryr seg litt om hvordan pcn ser ut, men hver sin smak
Vis hele sitatet...
Det er noen få spill som gjør det, slik som Supreme Commander og Lost Planet. Hvis valget er mellom å putte penger i en quad core eller kjøpe et ekstra raskt grafikkort er det definitivt grafikkortet man får mest utbytte av. Når jeg ser nærmere på den opprinnelige posten ser det ikke ut til at penger er noe issue, så ztaales forslag om Q9450 er absolutt et lurt valg. Prisene har jo dalt så dramatisk at det nesten ikke er gøy en gang, så hvorfor ikke?

Ang. kabinettdesign så ser jeg ikke helt hva som er galt med det Lian Li-kabinettet, tror mange foretrekker et kabinett som ikke skriker GAMERLAMER. Men hver sin smak.
Sitat av microcefalus
Det er spill som utnytter fire kjerner jo. Og mulig at big tower er drassete på lan, men når det gjelder den anbefalingen din, så vil jeg si at det er noen som bryr seg litt om hvordan pcn ser ut, men hver sin smak
Vis hele sitatet...

Uansett er det dårlig kung-fu med bigtower i 90% av tilfellene..
Jeg vil gjerne ikke gå over 11.000 kroner.
for da må jeg begynne å betale selv

EDIT: Jeg lurer på om dette kabinettet er greit?
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318093
Sist endret av zebbern; 2. april 2008 kl. 19:11.
Men jeg vill valgt 3gb ram vis du skal ha vista home premium, 4 vis du skal ha ultimate. Home premium klarer ikke mer enn 3
Jeg skal kjøre XP, liker ikke vista av en eller annen grund
Sitat av BringItOn
Men jeg vill valgt 3gb ram vis du skal ha vista home premium, 4 vis du skal ha ultimate. Home premium klarer ikke mer enn 3
Vis hele sitatet...
Det har ingenting å si om du har premium eller ultimate. Det som avgjør hvor mye ram du kan ha, er om du har 32bit eller 64bit OS.
Sist endret av zipp; 2. april 2008 kl. 19:19.
Sitat av BringItOn
Men jeg vill valgt 3gb ram vis du skal ha vista home premium, 4 vis du skal ha ultimate. Home premium klarer ikke mer enn 3
Vis hele sitatet...
wrong, selv ultimate 32bit klarer ikke mer enn 3, anbefaler ,vista hom premium 64bit, eller ultimate 64bit.
/PAO eller hva det nå var i boot ini(shoot me if im wrong)

utover det, nei for faen, invister kroner i ett skikkelig kabinett, de gamer kabinettene til 500 spenn tåler ikke en trykk, og siden du skal ha gaming-pc antar jeg den skal drasses med fram å tilbake på x-antall lan's etc etc.. da vil du fort bli glad i kabinettet ditt om det faktisk tåler en støyt.

Antec p180 serien er bankers, det samme er de fleste lian-li kabinetter
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Selv kjøpte jeg dette kabinettet til å huse monsteret mitt og er utrolig fornøyd med det. Eneste er at det må støvsuges from time to time, men det er det absolutt verdt Og det har faktisk tålt utrolig mye utifra hva det koster. Hadde det på TG og diverse andre LAN og har ikke fått noen merker enda.
Sist endret av kosepaa; 2. april 2008 kl. 19:28.
Syns ingen av dere har kommet med så alt for mange bra tips til kabinett. Nichotin sitt, det er (etter min erfaring) lite og ekkelt å bygge i, og ikke så veldig bra kjøling. Vil heller anbefale det samme som DonTomaso har (han har lagd et innlegg om det en gang som er bra informerende) som heter antec p180. Det er genialt å bygge i (kan være litt irriterende med hovedkortet), det har egne lommer som man har harddisk. Den har en egen "avdeling" der man har strømforsyneren, og på den måten så blir det bedre kjøling. Dette er et kjølerkabinett, og det er bra.
Tenkte jeg bare skulle nevne det:
Med 9800GX2 vil du kanskje få brukt så lite som 2GB RAM med mindre du går for et 64-bit OS. På mitt P5B DLX dukka det bare opp 2GB med kortet i, og om man slår på memory remapping feature for å se alle 4GB vil operativsystemet (32-bit) være begrenset til 2GB uansett.

max-mekka: Dårlig kjøling? Selv på min, som er av eldste revisjon, er det mer enn godkjent kjøling. Vifter ut både foran og bak, samt på toppen. Nyeste rev. har blitt enda bedre. At kabinettet kan være litt trangt å jobbe i er jeg enig med, spørsmålet er hvor mye det har å si.
Haha husker den gamle tiden hvor jeg var konfirmant og skulle kjøpe meg gaming pc Gode tider!

http://prisguide.hardware.no/vis_han...waggon_id=2738 Gir mye for lite penger.

http://multicom.no/CBC.aspx?q=c:100583 Gaming pcer

http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10278


Ta en titt på noen av disse. Skjermkort er VELDIG viktig når du kjøper gaming pc!
Hvis jeg skal kjøpte 4 gig RAM på en 32 bit xp.
Vil ramen virke men det vil ikke yte alle gig'ene eller bare fungerer ikke pc'en?
Skjønner ikke helt hva dere babbler om med 2GB i 32bit Vista har selv 3,25GB (4GB egentlig) i 32bit Vista Ultimate
Sist endret av tobbe666; 3. april 2008 kl. 19:17.
Sitat av tobbe666
Skjønner ikke helt hva dere babbler om med 2GB i 32bit Vista har selv 3,25GB (4GB egentlig) i 32bit Vista Ultimate
Vis hele sitatet...
Er det er bare 2gb som blir utnyttet. Jeg trodde faktisk at det var 3 eller 4 grensen gikk ved, men det er sikkert feil.
Ville ikke bare brukt komplett. sjekk www.prisguide.no , så får du kansje en billigere pc
en syk gamer pc har bedre ram.brikker en det der. Kjøp noen bedre rambrikker du

Sitat av Bernhard
Er det er bare 2gb som blir utnyttet. Jeg trodde faktisk at det var 3 eller 4 grensen gikk ved, men det er sikkert feil.
Vis hele sitatet...
Jeg har 32 bits OS har 4 gb men klarer bare å nytte 3,33 gb
Grunnen til at du ikke får 4GiB som er maks (32^2) er at adressene også er tildelt andre enheter enn RAM brikkene (F.eks. skjermkortet sitt minne).

Edit: Som ztaale sier kan du bruke PAE for å få utnyttet alt, jeg vet ikke detaljene bak dette, men dersom du er interessert kan du jo søke på det.
Sist endret av TanteSpiker; 4. april 2008 kl. 12:55.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
PAE kan hjelpe deg på vei, men ikke nødvendigvis, det er store bakdeler med PAE mtp at den mapper et område som den egentlig ikke ser, noe som kan føre til kernel panics.

Men skal du absolutt ha mer enn 3GB RAM og et skjermkort som har mer enn 512MB RAM er det anbefalt med 64bit OS.
Eller bare slenge inn ett 64-bit OS. På en gaming-pc er quad bortkastet, og i de fleste tilfeller også duo om jeg ikke tar feil. Lages det ikke high-end single-core lengre?
Du må ha ATI grafikk kort. :P QUAD CORE

Kabinett : Coolor master:P
Sitat av Zakka.R
Du må ha ATI grafikk kort. :P QUAD CORE

Kabinett : Coolor master:P
Vis hele sitatet...
Beste inlegget noen gang! Hva med å skrive litt mer info?

Sitat av pmeT
Spamme med ?
Så til saken. Ikke quad. Bra ram. Samme hva slags gpu du velger, bare du ikke kjøper på europris. Samme gjelder kabinett.

Kos deg med den nye pc'n! (sånn øl-tegn jeg ikke husker åssen man skriver..)
Vis hele sitatet...
Hva med at folk begynner å begrunne inleggene sine?

- Hvorfor skal han ikke velge quad prosessor?
- Hvilken ram skal han kjøpe? Hva kvalifiseres som "bra"?
- Samme hva slags gpu?! Når han skal bygge en god gaming pc er gpu en av den viktigste komponenten man velger, da går det ikke an å bare velge en helt random.
Sist endret av zipp; 4. april 2008 kl. 23:57.
Spamme med ?

Så til saken. Ikke quad. Bra ram. Samme hva slags gpu du velger, bare du ikke kjøper på europris. Samme gjelder kabinett.

Kos deg med den nye pc'n! (sånn øl-tegn jeg ikke husker åssen man skriver..)
Men hvorfor burde jeg ikke kjøpe quad?
Jeg mener, de fleste sier at de vil fokusere på quad core til spill nå etterhvert.
Eller hva er egentlig grunden til å ikke kjøpe en quad?
Sitat av zipp
Hva med at folk begynner å begrunne inleggene sine?
- Hvorfor skal han ikke velge quad prosessor?
- Hvilken ram skal han kjøpe? Hva kvalifiseres som "bra"?
- Samme hva slags gpu?! Når han skal bygge en god gaming pc er gpu en av den viktigste komponenten man velger, da går det ikke an å bare velge en helt random.
Vis hele sitatet...
Fordi foreløpig (foreløpig = ut året, om ikke lenger) er det nesten ingen spill som støtter quad, og du vil få bedre utbytte av en dual.

PC8500 er det jeg regner som bra RAM. Det jeg ville gått for. PC5400 som jeg mener å huske at jeg så her i tråden et sted er ikke noe å satse på, og lite og spare.

Hvis du gidder å sjekke ytelsesforskjell..
http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sk...023&sku=329419 9600 er dyrt, så jeg ville nok gått for 8500.

Mente slettes ikke "samme hva slags gpu" for det kom veldig feil ut så jeg i ettertid... Tenkte på merke. ATI og nVidia ligger så godt som likt på ytelse nå, og de som liker ATI sier at det er best, men nVidia-folka roper hurra for de. Jeg liker nVidia best uten at det har noe å si.
Har ikke mye peiling på ATI, så jeg kan komme med forslag til et nVidia-kort. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346882
Sist endret av pmeT; 5. april 2008 kl. 10:40.
Hva slags spill har du tenkt å spille?
Sitat av pmeT
Fordi foreløpig (foreløpig = ut året, om ikke lenger) er det nesten ingen spill som støtter quad, og du vil få bedre utbytte av en dual.
Vis hele sitatet...
Hvis han ikke har tenkt å overklokke er jeg enig med deg. Men om han kjøper f. eks den cpu'en ztaale linket til tidligere i tråden, er den kjempelett å overklokke til langt høyere klokkehastighet enn de raskeste dual core cpu'ene kjører på stock.
Sitat av pmeT
Har ikke mye peiling på ATI, så jeg kan komme med forslag til et nVidia-kort. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=346882
Vis hele sitatet...
9600GT blir vel litt knapt om han skal bygge en "syk" gamer pc som skal kjøre alle nye og krevende spill fremover. Selv ville jeg gått for 8800GT/GTS i SLI eller det trådstarter linket til, siden det ser ut som om han har penger til det.
Med overklokking skal jeg si meg enig i at quad er mer villig, og en 3,6GHz quad yter bedre i spill som ikke støtter quad enn en dual-core som kjører på 3,2GHz og ikke er så glad i å bli klokka...

Tenkte på 9600GT i SLI.. 9600GT er bedre enn 8800GT på papiret, men 8800GT yter vel bedre i praksis. Tenke...


Edit:

Her er oppsettet:

Hovedkort 949,-
Cpu 1750,-
Cpu-kjøler 498,- Hvis du skal overklokke, men det SKAL du
Ram 550,- 2 sånne. Da blir det 4 gig.
Skjermkort/Gpu 1949,- 2 sånne også, i SLI
Strømforsyning/Psu 950,-
Kabinett 1249,-

Totalt: 10394,-
Sist endret av pmeT; 5. april 2008 kl. 12:32.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Skjermkortet er jo DD3, hovedkortet støtter det jo ikke?
Sitat av comi
Skjermkortet er jo DD3, hovedkortet støtter det jo ikke?
Vis hele sitatet...
Jo, alle skjermkort er DDR3.
Sitat av comi
Skjermkortet er jo DD3, hovedkortet støtter det jo ikke?
Vis hele sitatet...
Alle nyere skjermkort er DDR3.. Skal gå kraftig ned i ytelse for å finne et som ikke er det, og hovedkortet skal støtte det. Hvis ikke er det hjernen min det er noe galt med..
Sitat av pmeT
Med overklokking skal jeg si meg enig i at quad er mer villig, og en 3,6GHz quad yter bedre i spill som ikke støtter quad enn en dual-core som kjører på 3,2GHz og ikke er så glad i å bli klokka...

Tenkte på 9600GT i SLI.. 9600GT er bedre enn 8800GT på papiret, men 8800GT yter vel bedre i praksis. Tenke...


Edit:

Her er oppsettet:

Hovedkort 949,-
Cpu 1750,-
Cpu-kjøler 498,- Hvis du skal overklokke, men det SKAL du
Ram 550,- 2 sånne. Da blir det 4 gig.
Skjermkort/Gpu 1949,- 2 sånne også, i SLI
Strømforsyning/Psu 950,-
Kabinett 1249,-

Totalt: 10394,-
Vis hele sitatet...
Hovedkortet støtter heller ikke PC8500 RAM.

Sitat av comi
Skjermkortet er jo DD3, hovedkortet støtter det jo ikke?
Vis hele sitatet...
Hvor ser du at det ikke støtter det?

Sitat av pmeT
Hvor har du fått det fra? Så vidt jeg kan se gjør det det..
Vis hele sitatet...
Gå til "utvidet info" og bla ned til "Minne".
"Støttet RAM-hastighet PC2-4300, PC2-6400, PC2-5300"
Sist endret av zipp; 5. april 2008 kl. 12:59.
Sitat av zipp
Hovedkortet støtter heller ikke PC8500 RAM.
Vis hele sitatet...
Hmmm.. Etter å ha sett nærmere etter så jeg det jeg og. Har nok gått litt fort i svingene
Får vel finne et annet som passer til oppsettet..

Edit:

Hovedkort
Kabinett Valgte annet kabinett for å holde prisen litt nede, så det ikke oversteg 11k
Sist endret av pmeT; 5. april 2008 kl. 13:24.
Hei!
Nå har jeg bestemt meg for og kjøre SLI, men da med to 8800 gtx kort.
Man trenger en kabel eller lignende som går mellom de to kortene, hva heter denne kabelen og hvor får jeg kjøpt den?
Link til komplett?
Jaja, jeg må vel også ha et big tower hvis jeg skal få plass til alt dette?

EDIT: Sa feil, skal kjøre SLI med to 9800 gtx kort, det var sånn det var
Sist endret av zebbern; 9. april 2008 kl. 16:39.
En slik "kabel" er med hovedkortet
SLI-broen skal følge med sli hovedkortet ditt, tror det pleier å følge med grafikkortet også enkelte ganger.