Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3183
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Her er en av grupperingene som jobber hardt mot avkriminalisering av nArKoTiKa. Dette er altså en gruppe som ønsker at du får prikk på rullebladet for små brukerdoser og at voldsmonopolet kan trakassere deg fritt med færre konsekvenser (at det ikke er ille nok som det er...). Hva gjør man med slike folk egentlig? Kan de ikke skaffe seg et liv og la oss være i fred?
Lurer på hvor mange av de 26 tusen mødrene som har barn som er medisinert med amfetamin for ADHD.
Skremsel og straff har kun gjort det verre og jeg har mye dårlig erfaring med politiet pga 1 gram med hasj = 10 000 kr i bot. Jeg vil ikke tilbake dit.

Tror ikke de vet hvor mye straff skader. Det blir meg mot politiet, og unge og spenningssøkende personer kommer ikke til å slutte fordi mamma og pappa eller politiet sier det.

Når ikke regjeringen gidder å ta ansvar så skylder foreldrene på rusmidlene selv, og ikke politikken i det.

De kunne for eksempel etterlyst rusreformen som aldri kom.

Blir bare provosert av hele opplegget.
Det er åpenbart at de ikke tørr å spørre om råd, eneste de vil ha er straff. Sier seg selv hvor inkompetente og redde de er for noe de ikke vet noe om.
Jeg skal starte en gruppe for å ufordre dem.

Søplejunkier mot omsorgssvikt.
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De kaller seg Foreldreoppgjøret mot narkotika, ikke "mødre" så hvorfor lage et innlegg å fremstille mødre som den stygge ulven? Det er et opprop tilknyttet mange forskjellige organisasjoner, blandt annet også Ungdom mot narkotika, Den Norske Turistforening Edru, Marita stiftelsen, Løvetann akademiet og NordAn. Og Norsk Narkotika Politiforening. Ja de er i mot rusreform og man trenger ikke være enig, men ikke la det gå utover stakkars foreldre som er bekymra for barna sine og sett barna bli revet vekk til et hardt liv i rus og overdoser.

Jeg er nysgjerrig på hva du mener med at disse foreldrene trakasserer deg og bør skaffe seg et liv? Er det ikke lett å forstå at de som har mistet noen til rus vil prøve å forhindre at det samme skjer med andre? For dem så er det kanskje det eneste de føler de kan gjøre av det helvetet de har vært gjennom å forsøke hindre at unge mister livet til rus. Selvfølgelig ergerlig at de ikke ser fordelen av en rusreform men ut fra det jeg leser så er det de er bekymret over at barna ikke får nok hjelp, og at det skal være et bedre hjelpeapparat er kanskje du litt enig og? Det er hvertfall jeg, men er ikke enig oppropet dems. Tenker at det er synlig i budskapet og formuleringene på nettsiden at dette er foreldre som kanskje ikke tenker så rasjonelt lenger men bare vil at narkotika skal fordufte så ikke flere liv går tapt. Kan ikke se noen som helst omsorgssvikt i det tho

Har aldri hørt om dem så de har neppe noen politisk makt heldigvis, men de skal få lov å synes narkotika er noe herk når det har tatt livene til deres kjære.
Nesten flaut å lese ass. Er det mulig?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
De kaller seg Foreldreoppgjøret mot narkotika, ikke "mødre" så hvorfor lage et innlegg å fremstille mødre som den stygge ulven? Det er et opprop tilknyttet mange forskjellige organisasjoner, blandt annet også Ungdom mot narkotika, Den Norske Turistforening Edru, Marita stiftelsen, Løvetann akademiet og NordAn. Og Norsk Narkotika Politiforening. Ja de er i mot rusreform og man trenger ikke være enig, men ikke la det gå utover stakkars foreldre som er bekymra for barna sine og sett barna bli revet vekk til et hardt liv i rus og overdoser.

Jeg er nysgjerrig på hva du mener med at disse foreldrene trakasserer deg og bør skaffe seg et liv? Er det ikke lett å forstå at de som har mistet noen til rus vil prøve å forhindre at det samme skjer med andre? For dem så er det kanskje det eneste de føler de kan gjøre av det helvetet de har vært gjennom å forsøke hindre at unge mister livet til rus. Selvfølgelig ergerlig at de ikke ser fordelen av en rusreform men ut fra det jeg leser så er det de er bekymret over at barna ikke får nok hjelp, og at det skal være et bedre hjelpeapparat er kanskje du litt enig og? Det er hvertfall jeg, men er ikke enig oppropet dems. Tenker at det er synlig i budskapet og formuleringene på nettsiden at dette er foreldre som kanskje ikke tenker så rasjonelt lenger men bare vil at narkotika skal fordufte så ikke flere liv går tapt. Kan ikke se noen som helst omsorgssvikt i det tho

Har aldri hørt om dem så de har neppe noen politisk makt heldigvis, men de skal få lov å synes narkotika er noe herk når det har tatt livene til deres kjære.
Vis hele sitatet...
Fordi hysterisk føleri og at man kjenner noen som har dødd ikke gjør at man har rett. Irrasjonell skremselspropaganda som myldrer av faktafeil er den store stygge ulven i ruspolitisk sammenheng.

Det grunnleggende premisset deres er "avkriminalisering fali". Hvis de virkelig ville redusere skadene "nArKoTiKa" påfører samfunnet, er dette det mest siklende idiotiske faenskapet man kan tenke seg. Aktivt skadelig og tjener imot den påståtte hensikten.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Lurer på hvor mange av de 26 tusen mødrene som har barn som er medisinert med amfetamin for ADHD.
Vis hele sitatet...
Lurer på hvor mange av de 26k som bruker mat og vin til å cope med følelsene sine.

Point being, fedme og alkohol er nok mer skadelig enn en gjennomsnitts bruker av droger.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Lurer på hvor mange av de 26k som bruker mat og vin til å cope med følelsene sine.

Point being, fedme og alkohol er nok mer skadelig enn en gjennomsnitts bruker av droger.
Vis hele sitatet...
Det er ingenting som indikerer at medlemmene i gruppen er overvektige eller alkoholiserte..

Finnes det statistikk/forskning som taler for at skadeligheten av narkotika er mer skadelig enn alkoholisme eller fedme?
Sitat av robhol Vis innlegg
Fordi hysterisk føleri og at man kjenner noen som har dødd ikke gjør at man har rett. Irrasjonell skremselspropaganda som myldrer av faktafeil er den store stygge ulven i ruspolitisk sammenheng.

Det grunnleggende premisset deres er "avkriminalisering fali". Hvis de virkelig ville redusere skadene "nArKoTiKa" påfører samfunnet, er dette det mest siklende idiotiske faenskapet man kan tenke seg. Aktivt skadelig og tjener imot den påståtte hensikten.
Vis hele sitatet...
Jeg synes dere begge har relevante og gode betraktninger.

Det som er litt tankevekkende, er at Norge er et slikt land og norsk mentalitet av en slik karakter at “resonnementer” som i dette oppropet og åndsbeslektede foreninger kan ha stor, på grensen til avgjørende innflytelse på utformingen av politikk på dette området, selv om trenden nå endelig virker å gå i bedre retning.

Norge er jo faktisk en av de dårligste i klassen i Europa når det gjelder de virkelig stygge manifestasjonene, tunge heroinistmiljøer og dødelige overdoser, noe som er spesielt påfallende med tanke på våre forutsetninger (på kanskje ikke alle områder? Ser vi her et eksempel på en dunkel bakside ved vår generelle, og i andre sammenhenger uskyldsbeskrevne, homogenitet?)

Derimot tviler jeg ikke på at bruk av nå ulovlige rusmidler vil øke med en avkriminalisering. Erfaringer fra Nederland, som har gått langt i å legge til side straff og moralisering som virkemidler, og ikke minst selve tanken om at rusmiddelbruk i seg selv er en styggedom, tyder imidlertid på at en “avkriminaliserende” holdning kan gå hånd i hånd med en reduksjon av tung narkomani, og altså veiene dit.
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av robhol Vis innlegg
Fordi hysterisk føleri og at man kjenner noen som har dødd ikke gjør at man har rett. Irrasjonell skremselspropaganda som myldrer av faktafeil er den store stygge ulven i ruspolitisk sammenheng.

Det grunnleggende premisset deres er "avkriminalisering fali". Hvis de virkelig ville redusere skadene "nArKoTiKa" påfører samfunnet, er dette det mest siklende idiotiske faenskapet man kan tenke seg. Aktivt skadelig og tjener imot den påståtte hensikten.
Vis hele sitatet...
Klart det og helt enig, men det du skriver var ikke relevant til noen av spørsmålene jeg skrev. Eller var dette svaret ditt på hvordan foreldrene trakasserer andre?
Isåfall er jeg ikke helt enig det selvom jeg er enig med det du skriver. Kan godt si uten tvil at NNPF trakasserer andre og at de som støtter dem indirekte støtter den trakasseringen, men samtidig har jeg medfølelse for uvitende foreldre som tror de gjør noe godt ut av kjærlighet for barn og unge i rus. Det ER jævlig å miste ungen sin til rus. Det er forståelig at de ikke vil det skal skje med andre og forståelig at de ikke klarer å tenke helt rasjonelt på problemstillingen. Så enda godt at dette foreldreoppropet (såvidt jeg vet) ikke har noen politisk makt. Best å bare overse hysterikere for nå er det så mye bra folk i politikken med faktakunnskap og faglig støtte i ryggen så jeg er ikke redd for at hysteriske foreldre skal stoppe noen rusreform. Det virker som de har misforstått rusreformen helt i tillegg så du har helt rett i at hele nettsida der er et irriterende føleri. Kan ikke annet enn å synes synd på dem jeg da, så lenge de ikke har noe makt og innflytelse politisk. Da hadde jeg også kanskje latt meg provosere men rusreform debatten står liksom så stødig i de fleste partier nå og de partiene som er i mot har jeg uansett ikke no å gjøre med. Tolmodighet er en dyd, rusreformen kommer den
Forbudslinjen er basert på å trakassere brukerne. Den sier at du ikke må gjøre ditt fordi det er skadelig. Og så gjør de det sant ved å skade brukerne. At det er jævlig å miste et barn endrer ikke på dette. At de ikke evner å se det rasjonelt endrer heller ikke på noe.

At de forbarmer seg over de tunge misbrukerne er falsk empati, de er allerede så skadde at det ikke trengs. Det er alle de som IKKE har gått til grunne de må ta. Det å leve med rus kan ikke tolereres, du skal bli nykter om det så tar livet av deg.
Sitat av FrkMjau Vis innlegg
Det er ingenting som indikerer at medlemmene i gruppen er overvektige eller alkoholiserte..

Finnes det statistikk/forskning som taler for at skadeligheten av narkotika er mer skadelig enn alkoholisme eller fedme?
Vis hele sitatet...
Det er ca. 26.000 medlemmer i gruppa.
Det skal godt gjøres at det ikke er tilfelle?
Det er garantert både overvektige, alkoholikere og/eller rusmisbrukere i gruppa.


Når det gjelder hva som er farligst av rusmiddler, så kommer alkohol først ut.

https://rusinfo.no/skole_og_fag/hvil...r-er-farligst/
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Det er ca. 26.000 medlemmer i gruppa.
Det skal godt gjøres at det ikke er tilfelle?
Det er garantert både overvektige, alkoholikere og/eller rusmisbrukere i gruppa.


Når det gjelder hva som er farligst av rusmiddler, så kommer alkohol først ut.

https://rusinfo.no/skole_og_fag/hvil...r-er-farligst/
Vis hele sitatet...
Den statistikken der hadde jeg tatt med ei klype salt.
Hva er «butane»? Er det butangass? Det må da være farligere enn cannabis. Cannabis er tydeligvis skadeligere enn benzo også?
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Den statistikken der hadde jeg tatt med ei klype salt.
Vis hele sitatet...
Fordi? Likte du ikke resultatet?

Sjekket du kildene? Dette har vært publisert i The Lancet.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Fordi? Likte du ikke resultatet?

Sjekket du kildene? Dette har vært publisert i The Lancet.
Vis hele sitatet...
Fordi? Cannabis er rangert som farligere enn lightergass og steroider. Hvordan kan det stemme?
Hvilke beviser har du for at de tar feil? Kilden er 15år gammel, kanskje har du bedre forskning å vise til?
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Hvilke beviser har du for at de tar feil? Kilden er 15år gammel, kanskje har du bedre forskning å vise til?
Vis hele sitatet...
Jeg spør et spørsmål. Hvis du har lest den kan du jo forklare i korte trekk kanskje?
Så du tror ikke på seriøs forskning men er for lat til å sette deg inn i saken. Har jeg forstått deg rett nå?
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Den statistikken der hadde jeg tatt med ei klype salt.
Hva er «butane»? Er det butangass? Det må da være farligere enn cannabis. Cannabis er tydeligvis skadeligere enn benzo også?
Vis hele sitatet...
Først må vi klare å bli enige om definisjonen "farlig" før man diskuterer noe videre.

Benzo er ikke spesielt farlig (fysiologisk) selvom det er ekstremt vanedannede.

AAS er heller ikke spesielt farlig, eller giftig for kroppen.

Cannabis derimot er noe man mest sannsynlig røyker, og lungene liker ikke ting som blir røyket på, uansett hva.

Angående butane; https://www.drugs.ie/butane
Ble litt overrasket selv hvor det var plassert i tabellen.
Sist endret av IneartheDx; 29. januar 2024 kl. 10:41.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Den statistikken der hadde jeg tatt med ei klype salt.
Hva er «butane»? Er det butangass? Det må da være farligere enn cannabis. Cannabis er tydeligvis skadeligere enn benzo også?
Vis hele sitatet...
Denne listen tar ikke bare stoffets giftighet som faktor, den regner med de samfunnsøkonomiske konstnadene basert på estimater av antall brukere.

Derfor er cannabis høyere på listen enn butan, da løsemiddelsniffing ikke akkurat er utberedt. Noen ungdommer prøver kanskje litt før de innser hvor farlig det er, samt folk i veldig fattige land. Det gir ikke særlig konsekvenser i det store og hele. Cannabis derimot er et veldig utberedt rusmiddel og med så mange brukere så har det konsekvenser for de som sklir utenfor skolesystem o.l.

Listen rangerer altså "skadeligheten" på et stoff ut i fra hvordan situasjonen er i dag: Hvor mange brukere, hvilke konsekvenser det har samfunnsmessig etc. Giftigheten er bare en liten faktor med i beregningen.
Sist endret av Dodecha; 29. januar 2024 kl. 11:46.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Lurer på hvor mange av de 26 tusen mødrene som har barn som er medisinert med amfetamin for ADHD.
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål.

Uansett hvor mange av dem som gjør det, er jeg sikker på at majoriteten ikke anser dette som "narkotika" eller tenker at dette er det samme som amfetaminen man leser om i media eller ser på Breaking Bad.
Hvor mange av disse 26K mødrene som regelmessig bruker benzo for å takle hverdagen kan man jo også lure på.


Hvor mange av disse hadde valgt å kjøpe cannabis ulovlig hvis barnet deres hadde fått kreft?
Hvis alkohol ble ulovlig, hvor mange av dem hadde kjøpt smuglersprit eller hjemmebrent?

Forandring innebærer at man må ta stilling til noe nytt og fremmed.
Veldig mange har opplevd å miste noen til rus og/eller bærer på traumer relatert til andres rusmisbruk.
Noen velger derfor å ta avstand til rus, enten det gjelder alkohol, legemidler eller ulovlige rusmidler.

Har selv mista både venner og familie til rus. Har opplevd og vært innblanda i endel ting jeg veldig gjerne skulle vært foruten, på grunn av rus.
Om det var realtert til alkohol og reseptbelagte legemidler, eller til det som pr. definisjon ansees narkotika, vil jeg faktisk si er fordelt 50/50.
Fellesnevneren er at om det ikke hadde vært rusrelatert, så hadde det aldri skjedd.
Samtidig så har jeg også hatt noen av mine beste opplevelser relatert til rus, trist nok hovedsaklig forbundet med ulovlige rusmidler.

Jeg forstår derfor veldig godt at det kan være vanskelig å akseptere at det ikke var selve rusmiddelet sin feil.
Ingen kan si med sikkerhet at "Om vi bare hadde hatt rusreformen, eller sånn og sånn var lov, så hadde ikke det skjedd eller den personen dødd"

En gjennomsnittlig mor i tidsklemma har nok veldig få grunner og ennå færre ledige minutter i døgnet til å faktisk sette seg ned og ta stilling til en rusreform eller avkriminalisering av noe som allerede er en potensiell fare for sine barn.
Å trykke "like" eller "join" på en Facebookgruppe mot noe så farlig og potensielt dødelig som narkotika, sammen med andre mødre her til lands, krever absolutt ingenting av dem.

Jeg lurer på om "Mødre mot Rusreformen" hadde fått like mange medlemmer eller likes. Godt mulig.
Personlig tviler jeg på at "Mødre FOR en rettferdig ruspolitikk" kunne forvente å bikke 10K medlemmer..

"Dads with daughters against OnlyFans" sikkert ikke verste gruppa å sanke medlemmer til på Facebook det heller..


Tror uansett ikke "Mødre mot Narkotika" utgjør noen nevnbar trussel mot Rusreformen eller hvordan det utspiller seg i ruspolitikken her til lands fremover.


Skulle egentlig bare "droppe" my 2 cents, men det blei visst en hel dollar det svaret her.
Uansett, kul tråd.
Følger med videre på denne fremover!
Sist endret av El MunchoGrande; 29. januar 2024 kl. 16:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Fordi? Cannabis er rangert som farligere enn lightergass og steroider. Hvordan kan det stemme?
Vis hele sitatet...
Det stemmer nok om man ser på antall "skadde" så vil det være en mye høyere andel som har fått psykose, angst eller depresjon av cannabis enn de som har fått hjerneskade av lightergass. Om statestikken er sånn fordi færre med lightergass skader blir fanget opp eller om det er færre som bruker lightergass som får skader kan ikke jeg slå fast men jeg tror ikke det er usannsynlig at flere får skader av cannabis selvom lightergass har potensialet til å skade mye. Og er ikke lightergass typisk noe de fleste brukerne av det bare prøver en gang eller fem? mens cannabis er vanligere å misbruke over lengre tid
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Klart det og helt enig, men det du skriver var ikke relevant til noen av spørsmålene jeg skrev. Eller var dette svaret ditt på hvordan foreldrene trakasserer andre?
Isåfall er jeg ikke helt enig det selvom jeg er enig med det du skriver. Kan godt si uten tvil at NNPF trakasserer andre og at de som støtter dem indirekte støtter den trakasseringen, men samtidig har jeg medfølelse for uvitende foreldre som tror de gjør noe godt ut av kjærlighet for barn og unge i rus. Det ER jævlig å miste ungen sin til rus. Det er forståelig at de ikke vil det skal skje med andre og forståelig at de ikke klarer å tenke helt rasjonelt på problemstillingen. Så enda godt at dette foreldreoppropet (såvidt jeg vet) ikke har noen politisk makt. Best å bare overse hysterikere for nå er det så mye bra folk i politikken med faktakunnskap og faglig støtte i ryggen så jeg er ikke redd for at hysteriske foreldre skal stoppe noen rusreform. Det virker som de har misforstått rusreformen helt i tillegg så du har helt rett i at hele nettsida der er et irriterende føleri. Kan ikke annet enn å synes synd på dem jeg da, så lenge de ikke har noe makt og innflytelse politisk. Da hadde jeg også kanskje latt meg provosere men rusreform debatten står liksom så stødig i de fleste partier nå og de partiene som er i mot har jeg uansett ikke no å gjøre med. Tolmodighet er en dyd, rusreformen kommer den
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke OP, og svarer dermed naturlig nok ikke på spørsmål rettet direkte til OP? (Når det er sagt, snakker vedkommende om trakassering fra Politiet, ikke foreldrene, så neimen om jeg vet hva du spør om, heller. Riktignok ønsker de vel formodentlig seg mer av sånt, mistenker jeg. Politiet har så lite makt, vett'. )

Jeg svarer på resten av innlegget, og sier at foreldrevinkelen er et forsøk på å skaffe seg en slags "autoritet" de ikke har rett på. Mange anser å sette barn til verden for å skaffe dem ubegrenset ekspertise på alle felt. Er det forståelig at de vil utradere "narkotika"? Kanskje, men det gjør hverken idéen mer realistisk, målet mindre idiotisk, metodene mer fornuftige, eller sluttresultatet mindre skadelig og selvsaboterende.

Om de er bekymret for manglende hjelp vil blind "narkotikamotstand" slik de fronter gjøre ting verre - som hver eneste andre gang det er prøvd. Folk med problemer blir drevet til stoffmisbruk, særlig når hjelp er utilgjengelig. Når folk med stoffproblemer så også skal drives inn i tusen ekstra problemer fordi de har stoffproblemer, har man fort en ganske uheldig spiral på gang. Om det ikke er svikt i omsorg, hva er det?

At de er få nok til å være stort sett uanselige har du forhåpentligvis rett i, men pakket bak siden inkluderer regelrette lobbyorganisasjoner. Påvirkningskraften er ikke nødvendigvis så liten som navnelisten antyder.

------------------
PS: vær obs på at denne Nutt-studien (hhhehe) folk snakker om i tråden er en sammensetning av eksperters meninger. Joda, eksperter, men... meninger. Den er, vel å merke, IKKE basert på f.eks. faktisk målt "skade" eller statistikk som antyder at f.eks cannabis er verre enn alkohol eller omvendt, slik man gjerne ville sett. Vi som sitter her kan finne trøst i at cannabis anses som mindre skadelig, men det er dessverre ikke helt gullmedalje i bevisføring.

Ikke at folk som dette ofte lar seg overbevise av bare fakta uansett, så det har neppe mye å si.
Sist endret av robhol; 30. januar 2024 kl. 11:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva kan jeg gjøre hvis jeg er uenig med dem
Anonym bruker
"Skrikende Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Deres kunnskap om ulovlige rusmidler kommer fra filmer som Himmel og helvete.