Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4100
Om du sitter i en bil og sjåføren ikke har lappen, kan passasjeren få straff?
Bare si at du ikke viste om det?
Ikke om du ikke vet at sjåføren ikke har lappen.
Du vet jo ikke det ?
lefsespiser
lefze's Avatar
Mener bestemt at loven har blitt oppdatert på dette punktet og at passasjeren ikke kan straffes lengre.

Dette blir bare synsing fra min side, men det blir iallefall sagt her i bygda.

Sjekk www.lovdata.no
Nei, det er sjåføren som får straff, med mindre du helt klart vet om det.
triks er jo å evt. bytte plass hvis dere ser noe politi i nærheten (hvis du rekker det.!)
Trådstarter
Kan det skaffes kilder?
Alkoholisert gamer
Sitat av BeatThatZ Vis innlegg
triks er jo å evt. bytte plass hvis dere ser noe politi i nærheten (hvis du rekker det.!)
Vis hele sitatet...
Bytte plass i 100km/t på motorveien?

Jeg mener også å huske at man ble straffet for dette før, men at loven har blitt endra på.
Jeg vet ikke. Men hvis man blir stoppa så er det jo bare å bli enige om at sjåføren har sagt at han har lappen.
Sitat av BeatThatZ Vis innlegg
Nei, det er sjåføren som får straff, med mindre du helt klart vet om det.
triks er jo å evt. bytte plass hvis dere ser noe politi i nærheten (hvis du rekker det.!)
Vis hele sitatet...
Det høres jo smart ut. Hvis personen med førerkort er i stand til å kjøre bør han gjøre det, hvis ikke vil bytting medføre straff. Når de bytter plass har passasjeren gjort noe straffbart, jeg ville aldri byttet plass med en person uten lappen, da kunne jeg jo bare kjørt selv.
Sitat av SwagSir Vis innlegg
Kan det skaffes kilder?
Vis hele sitatet...
Kan jo legge til innlegget mitt, hva UP selv sier:

En leser spør: En venn av meg som har mistet "lappen"og kjører fortsatt uten "lappen". Hvis han blir stoppet med meg som passasjer, hvilke konsekvenser vil det få for meg? Kan man miste "lappen" som passasjer også?

Til dette spørsmålet vil UP si: [COLOR="Red"]I utgangspunktet er det slik at en ikke blir tatt for "medvirkning" til overtredelse av vegtrafikkloven. Men hvis man sitter på i en bil og vet at sjåføren ikke har førerkort, kan dette få konsekvenser bl.a. med hensyn til erstatning fra forsikringsselskapet hvis man selv blir skadet. Da har man "medvirket" til egen skade og erstatningen kan bli redusert eller falle helt bort etter bilansvarsloven § 12.Unntak med hensyn til manglende medvirkningsansvar gjelder bl.a. for det vi kaller "overlatelsesmedvirkning" etter vegtrafikkloven § 17 annet ledd. Etter denne bestemmelsen plikter eier av motorvogn eller "....den som på eiers vegne har rådigheten over den..." å forvisse seg om at den som han lar bruke motorvogn fyller vilkårene for å føre den. Dette innebærer bl.a. at man ikke kan overlate bilen til en person som er beruset eller ikke har førerkort.
Hvis man lar en påvirket person kjøre bilen, vil man som eier ( eller rådighetshaver) i utgangspunktet miste føreretten like lenge som sjåføren. Når det gjelder kjøring uten gyldig førerkort, vil det nok første gang ikke bli reagert med tap av førerett, men man vil i hvert fall få en bot.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Trådstarter
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Kan jo legge til innlegget mitt, hva UP selv sier:
Vis hele sitatet...


Det ga egentlig ikke et klart svar. Jeg vil vite, får mann straff?
Si jeg vet det, så da vil jeg altså få en straff?
Hvis du vet det og sitterpå allikevel er du plutselig nesten ikke forsikra etter hva jeg leser her. Virker som om det er kun forsikringen din det eventuelt får konsekvenser for