Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 8958
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Jeg snakka med onkelen min, hvor han mente at melk er noe som ikke er ment at man skal drikke som voksen, siden man drikker det som liten for at man skal vokse?

Han mente på grunnlag av noe han har lest, at melk ikke gir oss noe igjen fordi det rett og slett er ubrukelig for oss, da vi har vokst allerede.

Stemmer dette?
Opprinnelig var vel mennesker generelt allergisk mot kumelk, men vi har gjennom tidene tilvendt oss dette og idag er det ingenting som sier at vi ikke kan/skal drikke kumelk. Det er sunt og smaker godt.

Morsmelk i en alder av 40 er en annen sak though.
Sist endret av Bombasa; 28. desember 2011 kl. 13:34.
Jeg har nå klart å vokst opp uten å drikke melk, så vil da si at det gikk bra. Dog spiser man jo fortsatt melkeprodukter.

Forøvrig,
Sitat av Tine.no
1. Melk gjør det enklere å ha et sunt kosthold.

2. I melk er det mye godt tilgjengelig kalsium som er nødvendig for å bygge opp og vedlikeholde skjelettet hele livet. Alle melketyper inneholder like mye kalsium. Uten meieriprodukter er det vanskelig å få i seg nok kalsium – selv i et ellers sunt kosthold.

3. Det er ingen annen drikk som har like mange næringsstoffer som melk. Melk bidrar med viktige vitaminer og mineraler som kroppen trenger.

4. Melk er en god kilde til proteiner, og proteinene i melken er av meget god kvalitet for kroppen. Det er viktig for å bygge opp og vedlikeholde muskler.

5. Melk gjør tennene sterke på grunn av innholdet av kalsium og fosfat. I tillegg er melken nøytral i pH, noe som er gunstig for tannemaljen.

6. Melk kan øke effekten av trening.

7. Flere av melketypene inneholder svært lite fett. Velger du en av de magre melketypene får du i deg masse næring, men lite fett - en god kombinasjon. Det er like lite fett i skummet melk som i slangeagurk.

8. Melk er perfekt sammen med brødskiver, siden melk gjør at kroppen utnytter proteinet i brødet bedre.

9. Ny forskning viser at magre meieriprodukter kan forsterke effekten av en slankekur.

10. Vitamin D er nødvendig for at kroppen skal utnytte kalsium i mat og drikke. TineMelk Ekstra Lett er beriket med vitamin D. Hver annen nordmann et for lavt inntak av av vitamin D gjennom kosten i forhold til anbefalingene.
Vis hele sitatet...
En voksen trenger fortsatt å få vedlikeholdt skjelettet og man trenger fortsatt kalsium.
Sist endret av Ruudi; 28. desember 2011 kl. 13:36.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Opprinnelig var vel mennesker generelt allergisk mot kumelk, men vi har gjennom tidene tilvendt oss dette of idag er det ingenting som sier at vi ikke kan/skal drikke kumelk. Det er sunt og smaker godt.

Morsmelk i en alder av 40 er en annen sak though.
Vis hele sitatet...
Tilvendt oss? Det er en grunn til det kommer flere og flere produkter som er laktose fri. Fordi folk IKKE klarer og tilvende seg melk. Men akkurat som andre ting er det noen som tåler det og noen som ikke tåler det.
Trådstarter, legger ved en artikkel som muligens har noe å gjøre med det onkelen din nevner: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=861
Er det meningen at vi skal drikke Cola? Nei, ikke egentlig.

Men som Cola, så er melk, Schempe godt!
Shmaker godt! Melk bør drikkes i alle aldere! Bra for skjelettet!
I stort sett hele asia er de laktoseintolerante, mens her i europa og amerika har vi tilvent oss til å drikke kumelk.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Trådstarter
Sitat av Halgeir77 Vis innlegg
Tilvendt oss? Det er en grunn til det kommer flere og flere produkter som er laktose fri. Fordi folk IKKE klarer og tilvende seg melk. Men akkurat som andre ting er det noen som tåler det og noen som ikke tåler det.
Vis hele sitatet...
Mhm, godt poeng. Selv tåler jeg laktose, men ikke i store mengder.
Vanlig melk har et naturlig høyt innhold av mettet fett og kolesterol noe som kan føre til hjerte- og karsykdommer.
Studier har vist at menn som drikker mer enn 1/2 liter melk per dag har 2,3 ganger høyere risiko for å utvikle Parkinsons sykdom i forhold til de som ikke drikker melk i det hele tatt. [3] [4]
Studier har også vist at menn med høyt kalsiuminntak har lettere for å få prostatakreft

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...t_uids=9458087
og
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q..._uids=11566656

Mener det var en artikkel i vg om dette for noen dager siden også...

Drikker stort sett bare melk når jeg har spist sjokolade.
Sist endret av Saint123; 28. desember 2011 kl. 13:53.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Du må forklare meg hva du legger i "er det meningen"
Skapte gud melka for att vi skulle drikke den?

Den som er litt klar i hode forstår att alt på jorda som er god, sunt og ikke farlig kan nytes av hvem som vil!
Drikk det om du liker det, ikke drikk om du ikke liker det!

Melk shmaker godt!!
Bombasa nevner i det første innlegget at vi opprinlig ikke tålte melk, men at vi har tilvendt oss dette over tid.
Det er vesentlig og neve at det kun er nordisk befolkning som har tilvendt seg melk! (ca 10 eller 25% av verdensbefolkningen)

Barn i afrika, asia etc har laktase (spalter melkesukker), men dette enzymet mister de med alderen. Nordisk befolkning mister derimot ikke dette.

Det kan derfor være ugunstig å sende melk til barn i u-land, fordi det ofte blir drukket av voksene, som ikke får brukt det og som får negativ effekt av det.
Enig med Ignifer. Jævlig digg med melk etter trening eller egentlig bare generelt sett. Før når jobba kunne jeg drikke 1L melk hver lunch.
"Sixty Percent of Adults Can't Digest Milk" - fra http://abcnews.go.com/Health/Wellnes...6#.TvsSsSOP1bE
Glad jeg er en del av de 40% da.
er da ikke meningen at vi skal drikke morsmelka til en drøvtygger ??

all den propaganda driten vi har vokst opp med fra den største mafian vi har ilandet her TINE aka bønda våres
Sitat av gekko4u Vis innlegg
er da ikke meningen at vi skal drikke morsmelka til en drøvtygger ??

all den propaganda driten vi har vokst opp med fra den største mafian vi har ilandet her TINE aka bønda våres
Vis hele sitatet...
Har jeg hørt det og !

Melk er jo egentlig bare godt. Drikker en liter hver morgen før jeg går ut døra, helst en hel kartong uten å puste. Nam nam nam
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Har jeg hørt det og !

Melk er jo egentlig bare godt. Drikker en liter hver morgen før jeg går ut døra, helst en hel kartong uten å puste. Nam nam nam
Vis hele sitatet...

morsmelka fra en drøvtygger er jo ikke helt optimalt , men hvis du finner noe som sier at det er noe vi trenger så gjerne opplys meg
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Knask Vis innlegg
Trådstarter, legger ved en artikkel som muligens har noe å gjøre med det onkelen din nevner: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=861
Vis hele sitatet...
Flott link, treningsforum er det mest seriøse treningsforumet på nett så dette er ikke tull som står der.
Drakk melk hele livet helt til jeg sluttet med det for 6 måneder siden. Vann er renere og man kjenner at vannet "renser" kroppen mer. Melka er egentlig bare et pengesluk.. det har ingen betydning for du får kalsium gjennom andre melkeprodukter uansett.
Melk kan gi kreft i prostata! Hysteri!
Mennesket er den eneste arten som drikker melka til en annen art. Det er jo litt merkelig.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av Flatulence Vis innlegg
Mennesket er den eneste arten som drikker melka til en annen art. Det er jo litt merkelig.
Vis hele sitatet...
Ikke mere merkelig en att meneskene er den eneste arten som kjører bil..
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
Drakk melk hele livet helt til jeg sluttet med det for 6 måneder siden. Vann er renere og man kjenner at vannet "renser" kroppen mer. Melka er egentlig bare et pengesluk.. det har ingen betydning for du får kalsium gjennom andre melkeprodukter uansett.
Vis hele sitatet...
For og ha noe nytte av kalsium så må du jo ta magnesium samtidig, ellers er det nesten ikke vits i og ta kalsium, enda mindre grunn til og drikke melk hvis du bare skal ha kalsium i deg.
Sist endret av Yoshii; 28. desember 2011 kl. 16:51.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Er det ingen som drikker melk bare fordi det er godt?
Melk og grovbrød med brunost, lite som slår det!
en liter hver kveld jatakk!
Sitat av Peeinmyurin Vis innlegg
..jeg drikker 2 liter hver dag, noen ganger mer enn det og!
Vis hele sitatet...
Skummet, lett, hel?

Drikker du så store mengder i forbindelse med trening? Hvis det er helmelk du drikker uten spesiell trening vil jeg tro du har litt ekstra på kroppen, eller er Olaf Dahl ditt store forbilde?
Sist endret av ImnotEmo.; 28. desember 2011 kl. 17:08.
Sitat av Flatulence Vis innlegg
Mennesket er den eneste arten som drikker melka til en annen art. Det er jo litt merkelig.
Vis hele sitatet...
Blir mer merkelig med vann tilsatt kjemikalier for smak, farge og søthet samt kullsyre? (Også kalt Cola..)
Eller vann tilsatt brente plantedeler (kaffe) eller blader (te)? Du ser neppe noen annen enn mennesker som absolutt må tilsette alt mulig i vann for å drikke det heller?

Drikker forøvrig mye melk, eplejuice, te og cola zero.. Samt enkelte alkoholholdige drikker til tider...
Sist endret av woff; 28. desember 2011 kl. 17:13.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Jeg snakka med onkelen min, hvor han mente at melk er noe som ikke er ment at man skal drikke som voksen, siden man drikker det som liten for at man skal vokse?

Han mente på grunnlag av noe han har lest, at melk ikke gir oss noe igjen fordi det rett og slett er ubrukelig for oss, da vi har vokst allerede.

Stemmer dette?
Vis hele sitatet...
Beklager as.. Onkelen din er sprengt!! kjøp en melke kartong, les deg opp litt om ernæring&kosthold så titter du bak på melke kartongen så får du svar på det fort som f***!
Sitat av Commendatore Vis innlegg
Beklager as.. Onkelen din er sprengt!! kjøp en melke kartong, les deg opp litt om ernæring&kosthold så titter du bak på melke kartongen så får du svar på det fort som f***!
Vis hele sitatet...
Mulig at onkelen hans er sprengt, men han er uansett inne på noe her.
Les resten av tråden med vedlegg så får du bedre grunnlag for å delta i diskusjonen.

Å bare komme skrikende inn i en tråd mens man holder seg for ørene fører bare til sirkelrunking, og det er strengt tatt ikke nødvendig da vi har en del fakta på bordet her allerede.
Jeg drikker melk fordi det schmaker godt!
Ingenting er jo som ferske brød med brunost og ett iskaldt glass med melk. Nam.
Sitat av Flatulence Vis innlegg
Mennesket er den eneste arten som drikker melka til en annen art. Det er jo litt merkelig.
Vis hele sitatet...
Vi er den eneste arten som ikke bor i naturen lengre. Det er iallefall merkelig.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Vi er den eneste arten som ikke bor i naturen lengre. Det er iallefall merkelig.
Vis hele sitatet...
Vi er også den eneste rasen som sitter bak en datamaskin, og diskuterer om vi burde drikke melk eller ikke. DET er merkelig det.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Vi er den eneste arten som ikke bor i naturen lengre. Det er iallefall merkelig.
Vis hele sitatet...
Gjør vi vel det. Vi bare har en velutviklet og moderne måte og bygge og søke ly på.
Sitat av Knask Vis innlegg
Mulig at onkelen hans er sprengt, men han er uansett inne på noe her.
Les resten av tråden med vedlegg så får du bedre grunnlag for å delta i diskusjonen.

Å bare komme skrikende inn i en tråd mens man holder seg for ørene fører bare til sirkelrunking, og det er strengt tatt ikke nødvendig da vi har en del fakta på bordet her allerede.
Vis hele sitatet...
Beklager hvis skrikingen min skremmer deg.. hvis du hadde lest hva jeg skrev, ville du sett at jeg refererte til nærings listen på melke-kartongen som kanskje er det mest rellevante som er skrevet her..

Men hey jeg tar det til meg
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Er det ingen som drikker melk bare fordi det er godt?
Melk og grovbrød med brunost, lite som slår det!
Vis hele sitatet...
Så sant, så sant. Kanskje noe av det beste som finnes..


Personlig så drikker jeg nok en del litere med melk i uka. Hvorfor? Det er fantastisk godt.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
''Skal vi ta en tur i naturen denne helga?''
''Jaaa!''

*Går seg en tur i Oslo sentrum*
Vis hele sitatet...
Uavhengi av hvor du søker ly, er du like forbanna i naturen?

Oslo S er like mye natur som toppen av galdhøpiggen, den er bare ikke like fin.

Oslo S er hva vi har gjort det til, men det er fortsatt i naturen.
Melk er vell ikke en must får eldre får å si det sånn.
Nå i 2011 er ikke vanlig melk et must får en unge heller, med tanke på at han kan drikke erstatning.
Sitat av Flatulence Vis innlegg
Mennesket er den eneste arten som drikker melka til en annen art. Det er jo litt merkelig.
Vis hele sitatet...
Øh, hva med katter
Sitat av party12345 Vis innlegg
Melk er for babyer og kalver.
Vis hele sitatet...
Det sa sjefen min til meg en gang også, to dager senere satt han og drakk melk også ^^ Da sa jeg det til han igjen og han sa ingenting ^^
De aller fleste pattedyr utvikler laktose-intoleranse i voksen alder, også katter. Mennesket gjør det ikke, selv om det er ganske vanlig å bli mer var på laktose når man blir eldre.
Sitat av Commendatore Vis innlegg
Beklager hvis skrikingen min skremmer deg.. hvis du hadde lest hva jeg skrev, ville du sett at jeg refererte til nærings listen på melke-kartongen som kanskje er det mest rellevante som er skrevet her..

Men hey jeg tar det til meg
Vis hele sitatet...
Vel, så får jeg ta på meg de nye runkehanskene likevel siden du ikke gidder å lese det jeg skriver: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=861

Som du kan se ut i fra den vedlagte linken så trenger ikke nødvendigvis en imponerende liste over næringsinnhold å bety at et produkt er spesielt sunt.
Sitat av noy Vis innlegg
Øh, hva med katter
Vis hele sitatet...
..og fortell meg sherlock, hvem gir katter muligheten til og drikke melk?

Noen gang sett katter henge etter jura på kua?
Jeg trener for å stille i Atletich Fitness, og melk er uunværlig for min del, en god kilde til proteiner som er enkel og god å få i seg. Proteinshakes smaker dessuten smegma og det som verre er blandet med vann.
Sitat av flexx Vis innlegg
Jeg trener for å stille i Atletich Fitness, og melk er uunværlig for min del, en god kilde til proteiner som er enkel og god å få i seg. Proteinshakes smaker dessuten smegma og det som verre er blandet med vann.
Vis hele sitatet...
Litt det samme for meg, drevet og driver med styrke trening en god stund og melk er et must!! Skulle likt og se kroppen til lille knask muahahahaaa!! Igjen LES DEG OPP om kosthold og ernæring!!
melk er bra for kroppen. Hvorfor?

Jeg har drukket melk hele livet, og har aldri brukket et ben. Alder urelevant, men har kjørt bil, lovlig, i over et halvt tiår.
Hadde ingen rolig oppvekst på landet. Datt ned fra trær opptil flere ganger daglig. Tryna på sykkel....hele tia. Viss jeg skal telle på hendene hvor mange ganger jeg har blitt sydd i sammen igjen, så må jeg fram med begge hendene og en fot.

Så melk, absolutt bra for deg. =)
jeg har ikke drukket melk siden 4 klasse og er nå 27år.... jeg har ingen meen av det

hadde det vert meninga vi skulle drikke melk så hadde "mamma" hatt melk å by på ennå! mener nå jeg
Sitat av LowRider Vis innlegg
melk er bra for kroppen. Hvorfor?

Jeg har drukket melk hele livet, og har aldri brukket et ben. Alder urelevant, men har kjørt bil, lovlig, i over et halvt tiår.
Hadde ingen rolig oppvekst på landet. Datt ned fra trær opptil flere ganger daglig. Tryna på sykkel....hele tia. Viss jeg skal telle på hendene hvor mange ganger jeg har blitt sydd i sammen igjen, så må jeg fram med begge hendene og en fot.
Vis hele sitatet...
Og hva beviser dette? Fordi du aldri har brukket noen bein og har drukket melk hele livet vil ikke det si at melk styrker kroppen.


Selv drakk jeg mye melk før. Jeg hadde også mye vondt i magen og mageproblemer som har gått over etter at jeg sluttet å drikke melk. Magen blir i tillegg "oppblåst" etter et glass melk og får diare etter ca. halvliter med melk. Jeg har heller ikke brukket noen bein etter at jeg sluttet å drikke melk og jeg er også den som tryner mye.

Så ja, kumelk er for KAVLER!
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
jeg har ikke drukket melk siden 4 klasse og er nå 27år.... jeg har ingen meen av det

hadde det vert meninga vi skulle drikke melk så hadde "mamma" hatt melk å by på ennå! mener nå jeg
Vis hele sitatet...
Hadde du patta på puppen til mamma fram til nå hadde du hatt muligheten til det. Patting kan forekomme så lenge det er behov for det.

Er det ikke litt merkelig at vi mennesker er den eneste rasen som drikker melk hele livet? Andre raser gjør det ene og alene pga de har behov for å vokse fort.
Sitat av Arretez96 Vis innlegg
Og hva beviser dette? Fordi du aldri har brukket noen bein og har drukket melk hele livet vil ikke det si at melk styrker kroppen.


Selv drakk jeg mye melk før. Jeg hadde også mye vondt i magen og mageproblemer som har gått over etter at jeg sluttet å drikke melk. Magen blir i tillegg "oppblåst" etter et glass melk og får diare etter ca. halvliter med melk. Jeg har heller ikke brukket noen bein etter at jeg sluttet å drikke melk og jeg er også den som tryner mye.

Så ja, kumelk er for KAVLER!
Vis hele sitatet...
Har kanskje ikke hørt om kalsium du? det vitalt for en sterk bein byggning! eller?