Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1735
Hei, for rundt en time siden fryste datamaskinen og jeg gjorde som enhver person og restartet den. Når jeg kom fram til "Windows xp" så komme blåskjerm. Jeg åpnet datamaskinen og hørte at det kom klikking fra harddisken, og har forstått at dette er en "mer eller mindre død" status. Er det noe som kan gjøres, eller må jeg bare kjøpe ny..?
Sitat av Rambofant Vis innlegg
Hei, for rundt en time siden fryste datamaskinen og jeg gjorde som enhver person og restartet den. Når jeg kom fram til "Windows xp" så komme blåskjerm. Jeg åpnet datamaskinen og hørte at det kom klikking fra harddisken, og har forstått at dette er en "mer eller mindre død" status. Er det noe som kan gjøres, eller må jeg bare kjøpe ny..?
Vis hele sitatet...
Du har vel ikke tilfeldigvis sub'en din i nærheten av pcen?...

Er nok ikke noe å gjøre med en ødelagt harddisk gitt, du kan jo prøve å se om du kan reformatere den.

rist den litt rundt, kanskje du er heldig!
Innestengt
Rambofant's Avatar
Trådstarter
Jeg har suben stående i nærheten ja. Har det noen betydning ?
Sitat av Rambofant Vis innlegg
Jeg har suben stående i nærheten ja. Har det noen betydning ?
Vis hele sitatet...
Magnet(er) + HDD er ikke akkurat den beste kombon.
Sitat av Rambofant Vis innlegg
Jeg har suben stående i nærheten ja. Har det noen betydning ?
Vis hele sitatet...
Magnet + harddisk = kræsj.

EDIT: Ruudi skal ødelegge alt...
Sist endret av DikkeDikk; 20. desember 2011 kl. 17:24.
Nå var begge dere to teite.... her hadde jeg tenkt til å forklare hvorfor for å virke smart...

Sitat av Rambofant Vis innlegg
Jeg har suben stående i nærheten ja. Har det noen betydning ?
Vis hele sitatet...
Sier det uansett!

Magneten i subben din får skivene i harddisk til å bli jalla.... derfor er det ikke lurt
Klikkende harddisk kommer IKKE av at du har en sub i nærheten. Klikkelyden betyr som regel at disken er død eller veldig nær død! Redd ut alt du IKKE har backup av hvis du kan, og kjøp ny.
Sitter harddisken i et pc-kabinett skal det et utrolig sterkt magnetfelt til før dette kan påvirke harddisken! En sub er en høytaler inni ei kasse, og magnetfeltet utenfor denne kassa er ikke akkurat en trussel for harddisker.... (Veldig usansynlig med andre ord!)
Sitat av woff Vis innlegg
Klikkende harddisk kommer IKKE av at du har en sub i nærheten. Klikkelyden betyr som regel at disken er død eller veldig nær død! Redd ut alt du IKKE har backup av hvis du kan, og kjøp ny.
Sitter harddisken i et pc-kabinett skal det et utrolig sterkt magnetfelt til før dette kan påvirke harddisken! En sub er en høytaler inni ei kasse, og magnetfeltet utenfor denne kassa er ikke akkurat en trussel for harddisker.... (Veldig usansynlig med andre ord!)
Vis hele sitatet...
En sub i nærheten forårsaker jo at harddisken din dør da... uansett så kan en stor nok sub enkelt ødelegge en harddisk selvom den står inne i ett kabinett.
Selvsagt ødelegger sub'er harddisker!
Det er sikkert derfor harddiskene mine virker 100% år etter år, da min sub faktisk står 5 cm ved siden av pc-kassa? Og det er ikke akkurat første tiåret jeg har det sånn heller.. Har riktignok bare 5 harddisker i kassa akkurat nå, og sub'en er ikke verdens største...

TEORETISK kan magnetfelter rundt høytalere påvirke harddisker! TEORETISK kan jordmagnetismen påvirke en harddisk... Men noen må tydligvis kverulere på alt.. (Sjekk forøvrig om suben er 'magnetisk skjermet' da veldig mange sub'er er akkurat det! Produsent oppgir gjerne dette da det faktisk var ganske viktig for kun få år siden når folk hadde crt-skjemer..)
Innestengt
Rambofant's Avatar
Trådstarter
Om jeg skal kjøpe ny, er det samme hva interne harddisk jeg kjøper? Så lenge den har samme støminnganger som min sist harddisk?
Sitat av Rambofant Vis innlegg
Om jeg skal kjøpe ny, er det samme hva interne harddisk jeg kjøper? Så lenge den har samme støminnganger som min sist harddisk?
Vis hele sitatet...
Om du har en SATA 2,5" så er det det du skal ha. Har du derimot 3,5" (Noe som samtlige stasjonære har idag) så er det den du skal ha.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Til info så kan det jo også nevnes at man finner hva inne i en harddisk? Jo, en magnet faktisk. Man skal være forsiktig med sterke magnetfelt og harddisker, men mine disker har til nå overlevd på tross av å både ha blitt montert med magnetisk skrujern og hatt sitt daglige virke i umiddelbar nærhet av ymse høyttalere, ofte mindre en 50cm.
Wtf is this bullshit? Subben min står ca 5 cm bak PCen, har aldri føkka opp noe utenom skjermkortet som ble brutalt drept av meg da jeg spilte på mitt verste.
jeg har alltid visst sub'en min kommer til å drepe en harddisk, men jeg bekymrer meg mer over de ekstreme slagene enn magnetfelt
Sist endret av vangsfreaken; 20. desember 2011 kl. 22:38.
Sub'en min har aldri knust hardisker, bare bilder.

Ang. hva du bør kjøpe er en hardisk med 7200 rpm, ikke 5400 rpm, å foretrekke.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Magnet + harddisk = kræsj.

EDIT: Ruudi skal ødelegge alt...
Vis hele sitatet...
Du skal ha en EXTREM magnet får og ødelegge HD,n Legg den under en DIGER transformator så bør du lykkes ellers skal det ekstremt mye GUSS til å slette disken

Sitat av 83leo Vis innlegg
Til info så kan det jo også nevnes at man finner hva inne i en harddisk? Jo, en magnet faktisk. Man skal være forsiktig med sterke magnetfelt og harddisker, men mine disker har til nå overlevd på tross av å både ha blitt montert med magnetisk skrujern og hatt sitt daglige virke i umiddelbar nærhet av ymse høyttalere, ofte mindre en 50cm.
Vis hele sitatet...
Du må ha 10000store høytalere minst for og ødelegge HD/PC.Har du ikke gått på data og elektroteknikk på skolen?
Hvis du skal få ut data fra den så er et tips å legge den i frysen et par timer, Det kan mange ganger gjøre at du får ut den dataen du trenger før den varmer seg opp å begynner å klikke igjen.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Sitat av Bevi Vis innlegg
Du skal ha en EXTREM magnet får og ødelegge HD,n Legg den under en DIGER transformator så bør du lykkes ellers skal det ekstremt mye GUSS til å slette disken



Du må ha 10000store høytalere minst for og ødelegge HD/PC.Har du ikke gått på data og elektroteknikk på skolen?
Vis hele sitatet...
Ja, som man forhåpentligvis kan tyde av innlegget mitt er jeg ihvertfall ikke uenig. Så hvorfor svarer du som om jeg skulle være det?