Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 4513
Jeg vil bare påpeke at dette er rippet av en gruppe på nettby.
Tenkte dette ville være et veldig praktisk tillegg.




Gode råd ved pågripelse
(1 svar)
[Startet for 1 måned siden]
Gode råd ved en pågripelse:

1. Ikke motsett deg pågripelse. Terskelen for å bli dømt for vold mot politiet er svært lav. Vær så høflig som du greier!

2. Be om å få se en pågripelsesbelsuttning. Dersom denne ikke forefinnes, be om å få opplyst grunnlaget for pågripelsen.

3. Noter ned tjeneste nr. på de aktuelle politititjenestemennene?

4. IKKE AVGI POLITIFORKLARING!!! Det er politiet som skal bevise din skyld. Be om å få samtale med advokat slik at du får innsyn i de dokumentene politiet besitter! Du får ikke nedsatt straff for å samarbeide med politiet! Dersom saken er så alvorlig at politiet begjærer varetektsfengsling har du krav på fri rettshjelp.

5. Dersom saken gjelder narkotika og politiet sier de skal ha en urinprøve. Be om å få se en besluttning fra politijurist.


GJELDER SAKEN ET BAGATELLMESSIG FORHOLD KAN DET VÆRE LURT Å VEDTA EN BOT FOR Å AVSLUTTE SAKEN!


VIKTIG:

Politiet vil forsøke å true deg for å få deg til å avgi forklaring. De vil fremsette trusler om varetektsfengsling, true med å varsle barnevernet dersom du har barn (spesielt jenter), true med å kontakte arbeidsgiver osv. IKKE LA DEG LURE!!!!!! Vent til du har fått dokumentinnsyn gjennom advokat! INGEN DØR AV EN HELG PÅ GLATTCELLE!!


Dersom du mener deg utsatt for politvold kan saken anmeldes til:

Spesialenheten for Politisaker
Postboks 93
2301 HAMAR

Husk: Oppsøk lege umiddelbart for å få konstatert eventuelle skader. Sørg for at alle skader blir dokumentert gjennom foto. Forsøk å finne fram til vitner hvis det lar seg gjøre.

SAKEN VIL BLI HENLAGT! Prinsippet er imidlertid viktig så det oppfordres til anmeldelse. En henleggelse kan påklages til Riksadvokaten.
Denne lista var faktisk ganske nyttig, men er alt som står der sanhet? Skal ikke tro alt du leser på internet...
Det med å ikke avgi politiforklaring, vil ikke det medføre at en kan bli siktet/dømt for å ikke samarbeide med politiet ? Eller hvis det er en annen person der også som ikke forteller det han vet til politiet, kan en ikke bli siktet på noen måte for å holde tilbake informasjon og dermed også bli medskyldig ell. ?

Offisiell side for rettigheter ved pågripelse og annet:
http://www.politi.no/portal/page?_pa...cell=uicell02b
Sist endret av exceed; 29. mars 2008 kl. 21:10.
nei, for du nekter å avgi forklaring når politiet avhører deg, men om det skulle bli en rettsak må du selvfølgelig "forklare deg" (med hjelp av en advokat som kan fortelle seg hva det er smart å si og hva du ikke trenger å si)
om du blir tatt med andre folk f.eks, kan du sette de i fare bare ved å si "det var ikke meg", det er bedre å vente på advokat og planlegge litt hva man sier. -og det funker ikke å si litt og så ikke ville si mer--du må holde tyst fra starten!
men forresten, vanligvis, med mindre du blir tatt for noe serrriøst, blir det aldri noen rettsak, snuten gir deg en bot uten å bry seg med din forklaring
å "ikke samarbeide med politiet" handler mer om å nekte (fysisk)å la seg arrestere..

og som vitne: om du ikke er siktet selv, men bare tatt som vitne, kan du bli "dømt" til å avgi vitnesmål. man kan nekte å ikke vitne om man setter seg selv i fare for å bli mistenkt, men da må man oppgi hvorfor man setter seg selv i fare og det er jo like ille. og man trenger ikke vitne mot sin egen familie...

edit: jeg sjekka den linken din fra politiet, og denne setningen er jo ganske morsom:
"Hvis politiet mener det kan innebære en sikkerhetsrisiko for deg at du får madrass og teppe, kan de utsette å gi deg dette."
Sist endret av lunkent vann; 29. mars 2008 kl. 21:22.
politiet sier jo at du har rett til taushet eller no..... så de kan jo ikke gi deg no bot eller no for å benytte deg av den retten.....

veldig bra og nyttig liste..... så ikke noe som kunne virke mystisk eller noe jeg gjerne ville legge til.... kjekt å vite hvis onkel blå ser deg på feil tidspunkt

Sitat av lunkent vann
edit: jeg sjekka den linken din fra politiet, og denne setningen er jo ganske morsom:
"Hvis politiet mener det kan innebære en sikkerhetsrisiko for deg at du får madrass og teppe, kan de utsette å gi deg dette."
Vis hele sitatet...

det er lett å kvele seg selv med en madrass eller henge seg i et teppe..... og det er faktisk politiet ansvar at du overlever natta i fengselet, så forstår at de kan ta fra deg dette
Sist endret av The Novice; 29. mars 2008 kl. 21:26.
Rett til å Ikke avgi forklaring ja..

Men, jeg ser ikke for meg at en helg på glattcelle er noe for meg. En natt var mere en nok, merkelig hvor sinnsykt rask alt faller i grus når en faktisk blir stengt inne i ca 24 timer. Virket som en evighet.

Men folk er forskjellige tho..
wolty's Avatar
Trådstarter
Sitat av synthetic
Rett til å Ikke avgi forklaring ja..

Men, jeg ser ikke for meg at en helg på glattcelle er noe for meg. En natt var mere en nok, merkelig hvor sinnsykt rask alt faller i grus når en faktisk blir stengt inne i ca 24 timer. Virket som en evighet.

Men folk er forskjellige tho..
Vis hele sitatet...

Absolutt forskjellige ^^kommer helt ann på hva du har sluppet unna med anghvor ille det erå sitte i 24timer :P
Man kan få lavere straff om man kommer på god talefot med politiet jo..
Selv slipper eg unna med erstatning/bot og utsettelse på bil lappen for 18 innbrudd og biltjuveri..
Får til og med kansje beholde lett-mc lappen..

Dvs null glattcelle/fengsel, null samfundstjeneste..

Nå skal det nevnes at dette var første saken eg har blitt tatt for, å da er det en del mildere.
Konge!! Det er best å være klar over disse tingene. Spesielt det faktum at snuten vil si hva som helst for å lure frem en tilståelse. Aldri hør på hva de sier og ikke snakk tilbake
Ble tatt for noe småtteri en gang, og han ene politien prøvde fortvilt å få meg til å innrømme skyld i andre "saker" der navnet mitt hadde dukket opp.
Problemet var at han brukte feil navn på meg da han kom med disse påstandene. hehe.
Han ble helt stille og sa ikke noe mere til meg da jeg opplyste han om dette.
Har jo alltids :
You have the right to remain silent. Anything you say can and will be used against you in a court of law. You have the right to speak to an attorney, and to have an attorney present during any questioning. If you cannot afford a lawyer, one will be provided for you at government expense.

Vet ikke hvor gyldig den er i norge men kan tenke meg at det er noe i den duren du har rett til.
Hvis du er pågrepet mistenkt for noe trenger du ikke si noe som inkriminerer deg selv. Dette er lovfestet.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
http://www.ung.no/kjonnsid/281_Retti...%E5grepet.html

Kilder er en fin ting å ha. "For det der så jeg på film!!!!"
Takker så meget. Dette var veldig informativt.
Sitat av dagfinmikkel
Konge!! Det er best å være klar over disse tingene. Spesielt det faktum at snuten vil si hva som helst for å lure frem en tilståelse. Aldri hør på hva de sier og ikke snakk tilbake
Vis hele sitatet...
Politiet i Norge har ikke adgang til å lure frem en tilståelse. "This is not America"
Sitat av Kaunda
Politiet i Norge har ikke adgang til å lure frem en tilståelse. "This is not America"
Vis hele sitatet...
"Har ikke tilgang til å lure en fremståelse"? Hva er det for en kommentar?

Tilgang til å lure noen ligger i kjeften din, og jeg har enda til gode å se en politimann som ikke har munn.
Og det er ett faktum at politiet sier hva som helst for å få viljen sin, det har jeg selv erfart. Det lønner seg faktisk å ha litt peiling på lovverket, og hvordan kan man skal forholde seg til situasjoner.
Når jeg ble tatt, varslet politiet mine foresatte uten min godkjennelse, hadde blitt 18 for en måned siden. Tror de gjorde det fordi de var overbevist om at jeg hadde orkestrert et ran. Vi ble dessuten presentert for et øyenvitne før vi ble kjørt til drammen, som bekreftet at det ikke var noen av oss (lumpent gjort å vise oss frem for nabolaget når vi var ruset, er det i det heletatt lov?)
Du må nesten tenke på dem litt som selgere, bare at det de "selger" er deg. De lyver ikke så mye, men vrir litt og prøver å manipulere mest mulig innenfor grensene de har fått. Personlig føler jeg at jeg har kommet langt med å være på godsiden med politiet, men de gangene det har vært noe har jeg somregel vært uskyldig. Den ene gangen jeg har blitt tatt for noe, hadde de så vanvittig med beviser at det nyttet ikke å lyve.

MEN, ikke si mer enn det de spør om, og prøv å finn ut hva de har beviser på. F.eks. hvis de har bevis på at du kjørte for fort en gang og spør om du gjør det ofte så svarer ikke du "Ja, jeg liker litt fart og spenning", men "Nei, dette er første gang jeg har brutt fartsgrensen i mitt liv" funker heller ikke. Spill litt dum, men ikke dra det for langt for da tror de deg ikke. Og hold på historien din uansett

Edit: Ang. det der lure-greiene så tenker dere sikkert på at politiet ikke kan sette opp "feller". Er ikke 100% sikker på reglene, men i USA kan politiet sette opp feller, men ikke "jakte" på deg. F.eks. kan de kle seg ut som horer og stille seg på et hjørne, men ikke spørre deg om du vil ha sex.
Sist endret av bobbo; 2. april 2008 kl. 16:25.
Det er vel ikke alltid en fordel å nekte å avgi forklaring.
Det som gjelder ved en pågripelse er advokat, han får siktelsen som regel, kommer annpå hvor alvorlig, har vært med på at man ikke får siktelsen punkt på punkt men dem vil at du skal forklare deg om de siste 2 årene f.eks. Du og advokaten din tar en samtale på hva du tror de kan dømme deg på og han gir deg tips o.l. Så kommer avgjørelsen om du har lyst å gå i avhør eller ikke, går du ikke i avhør blir det som regel varetekt(I alvorlige tilfeller kun), men er det så alvorlig blir det som regel varetekt likevell om du forklarer deg og gir en tilståelse, det du oppnår da det er en strafferabatt på alt fra 20-40%, skal MYE til for å havne på 40, det som er mest vanlig er nok 20. Så føler du at dem ikke har veldig gode bevis som komunikasjonskontroll o.l så er det alltid best å ri ut bølga, men 1måned eller to i varetekt og isolasjon er ikke noen lek. Dette er kun i alvorlige tilfeller tho
Sitat av jOkKeJacKaL
Det er vel ikke alltid en fordel å nekte å avgi forklaring.
Vis hele sitatet...
Er du skyldig lønner det seg nesten aldri å avgi forklaring.

Men husk å alltid være rolig og høflig ovenfor politiet.
KP gitt, visste ikke greia med politijurist når det kom til urinering.
Mulig jeg er litt offtoopic herj i forhold il hva trådstarter hadde som hensikt med tråden,men here we go :P

En artig ting du akn ta politiet på dersom dem arresterer deg er at dem er pålagt å ikke sette håndjærrna fr stramt,, dvs at det skal kunne være en finger mellom håndleddene dine og selve jærrna. Dersom det ikke er det, og håndjernene ikke er lånst (dvs at det ikke går an å stramme , elleer løsnne dem, uten nøkkel), så er det bare å klemme dem sammen, sittte på dem eller wtf, folk harr da fantasi, så kan du faktisk lage et helvete for politimannen som arresterte deg, og påstå at du har skader å håndledda osv. Man må jo selvsagt da sørge for å skrape seg litt å håndjærna, evt knekke hndledda (fortrinnsvis ikke noe vits dersom du ikke veit at du kmr til å sitte inne i mer enn 1 mnd, siden du neppe vil komme ut med brukkne håndledd.)
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Randalv
Mulig jeg er litt offtoopic herj i forhold il hva trådstarter hadde som hensikt med tråden,men here we go :P

En artig ting du akn ta politiet på dersom dem arresterer deg er at dem er pålagt å ikke sette håndjærrna fr stramt,, dvs at det skal kunne være en finger mellom håndleddene dine og selve jærrna. Dersom det ikke er det, og håndjernene ikke er lånst (dvs at det ikke går an å stramme , elleer løsnne dem, uten nøkkel), så er det bare å klemme dem sammen, sittte på dem eller wtf, folk harr da fantasi, så kan du faktisk lage et helvete for politimannen som arresterte deg, og påstå at du har skader å håndledda osv. Man må jo selvsagt da sørge for å skrape seg litt å håndjærna, evt knekke hndledda (fortrinnsvis ikke noe vits dersom du ikke veit at du kmr til å sitte inne i mer enn 1 mnd, siden du neppe vil komme ut med brukkne håndledd.)
Vis hele sitatet...
Flott idé! Det har jeg tenkt å gjøre ihvertfall. Gjøre livet for en statsansatt med relativt lav lønn og jobb mange ser ned på til et unødvendig helvete uten at det hjelper deg noe! Dette skal jeg spikre på kirkedører til helga!
Det trådstarter sier om at man ikke kan få lavere straff ved å avgi forklaring/være ærlig/være hyggelig er det motsatte av hva jeg har erfart. Om man behandler politiet med respekt og ydmykhet, så vil det lønne seg. Selvsagt varierer det fra politimann til politimann, men i det hele og store vil jeg anbefalle å være samarbeidsvillig og vise respekt.
Dame for Faen!
7 0
For min del har jeg en regel om å ikke si noe før jeg har fått advokaten min til stede og rådført meg med han:-) ( det kan jo resulterer i noen timer ekstra på glatta )

Og det kommer jo ann på hva du er blitt huka for, uansett så er min erfaring at oppførere du deg ok, så oppfører de seg okay, der som i resten av samfunnet.

:-)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hørt om en person som ble lagt i jern og tatt med til glattcella uten og opplyse om rettigheter ( ei heller retten til og tie og om man vil forklare seg) . Der var det ikke folk som kunne foreta avhør før dagen etterpå og vedkommede spurte etter om å få låne telefonen for en samtale. Det fikk han heller ikke. Saken gjaldt en mistanke og ble henlagt! Men er vel ikke noe og gjøre med dette , hvis det har gått litt tid, feks 1 år? Ok ikke har mye penger (advokat) , eller er fremmedkulturell/same
Jeg slapp unna bot etter å sittet inne på glattcellen ved å oppføre meg ordentlig. Tror at så lenge du ikke har smuggla flere kilo narkotika, drept noen eller brennt ned en kirke, så er det beste å bare være grei å hyggelig, så slipper du kanskje unna med mildere bot osv.
Har du derimot gjort noe alvårlig, og du ikke kan slippe unna uansett.. da ville jeg gjort meg veeldig hærslig :P
Tror også det er viktig at folk skjønner at det har VELDIG mye å si på hvordan politimannen/kvinnen er som person også. Enkelte folk er enkelt og greit rævhøl, mens andre har fornuft til å utvise skjønn. Noen ganger er det ikke så mye å få gjort med akkurat det, men det skader uansett aldri å være hyggelig og imøtekommende. Sitter du i avhør, er det jo som oftest en grunn til at du sitter der...
Sitat av knott
Men er vel ikke noe og gjøre med dette , hvis det har gått litt tid, feks 1 år? Ok ikke har mye penger (advokat) , eller er fremmedkulturell/same
Vis hele sitatet...
(tekst uthevet av meg)

Går litt utenfor emnet her, men hva i all verden...