Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2168
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei! Jeg har blitt henvist til dps, men må ta urinprøve for å komme dit. Jeg har røyka noen år, slutta nylig men fortsatt en stund til jeg tisser rent. Har ikke noen mulighet til å drøye denna prøven, så det jeg lurer på er;

1: vil jeg måtte starte på urinprøver uansett om jeg forklarer legen at jeg har slutta?

2: hva skjer hvis jeg får positiv urintest under utredning?

3: den dagen jeg skal ta lappen, må jeg da begynne på urintester igjen da for å ta den?

Kan legge til at jeg har gått på urinprøver før, uten en eneste positiv test. Og er det andre ting som er verdt å vite kan skje angående det å være ærlig om rus til lege/dps kom gjerne med det!
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor må du ta urinprøve for å begynne å gå til psykolog? Aldri hørt om.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor må du ta urinprøve for å begynne å gå til psykolog? Aldri hørt om.
Vis hele sitatet...
Fordi utredninger krever rusfrihet. Gjelder ihvertfall adhd utredning.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Oprah Vis innlegg
Fordi utredninger krever rusfrihet. Gjelder ihvertfall adhd utredning.
Vis hele sitatet...
All Right! Har blitt utredet for forskjellige ting før men aldri vært noe spørsmål om urinprøver. Men kan forstå at det kreves for ADHD.
Anonym bruker
"Flink Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ble utredet for noen forskjellige ting, blandt annet ADHD.
Og jeg måtte ikke ta urinprøver hvis du lar vær og nevne at du har ruset deg/ruser deg, så spør de nok ikke om å ta urinprøve...
men hvis du nevner at du har prøvd rus, da må du sikkert ta urinprøver
Anonym bruker
"Flink Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Får du positiv test, så må du vente med utredninga til du har vært clean i 5 mnd tror jeg.... eller så må du vente til første prøve er ren, deretter kan du begynne med utredning
Har du fått beskjed om at du må ta urinprøve så må du nesten det hvis du vil ha hjelp ifra DPS.
Har aldri måtte gjøre det selv.
Kan alltids kjøpe tisseprøver selv og drøye behandling hvis du er stabil nok til å vente en stund til før du starter behandling.
Aldri, ALDRI innrøm at man bruker rusmidler til helsepersonell med mindre det er fare for liv og helse.
Helsepersonell i Norge blir helt jævlige å ha med å gjøre, de henger seg helt opp i det og har en tendens til å gjøre en dårligere jobb og ignorerer gjerne en god del andre ting.
En kompis som dro til legevakta med sprekt blindtarm fikk beskjed om å dra hjem pga de ikke trodde på at han hadde vondt fordi de så at han har brukt rusmidler i legejournalen, det gikk heldigvis bra pga foreldrene hans dro han med tilbake kort tid etterpå.
Jeg deler ikke den meningen om at man aldri skal fortelle helsepersonell, eller særlig psykolog om at man bruker rusmidler. For psykologbehandling og utredning er det helt nødvendig, for det er så mye rusmiddelbruk gjør med hjernen som kan være samme symptomer som personlighetsforstyrrelser eller psykiske lidelser og derfor er det viktig for en selv som pasient at man er ærlig så psykolog eller psykiater får utredet en korrekt og dermed gitt korrekt behandling. Ellers er det jo ikke noe vits i å bli utreda eller gå i behandling. Jeg har aldri opplevd noe negativt i forbindelse med å fortelle at jeg røyka hasj til hverken psykolog eller psykiater, og fastlegene jeg har hatt har heller aldri brukt det mot meg når det bare var hasj, og det var aldri noe tema å miste lappen heller.
Om man har pille- eller alkohol avhengighet er de strengere både med førerkort og med utskriving av andre medisiner, ikke fordi de vil være kjipe men fordi det er mye sånt som ikke er forsvarlig å blande eller som trigger avhengigheten mer.

Jeg har ikke noe stor kjennskap til adhd utredning men vil tro at du bare fortsetter på urinprøver selvom den første ikke er rein, og jeg tror det beste er å være åpen og forklare hvis du får positivt utslag at du røyka litt men har slutta nå, da trekker du fram at du har hatt rene prøver før som beviser at du ikke har noe problemer med å slutte når du har bestemt deg for det.
Du må ikke avlegge urinprøver for å bli utredet for ADHD eller ADD.
Du MÅ derimot være edruelig og derfor avlegge rene urinprøver i en periode før du kan starte på ADHD-medisiner.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Du må ikke avlegge urinprøver for å bli utredet for ADHD eller ADD.
Du MÅ derimot være edruelig og derfor avlegge rene urinprøver i en periode før du kan starte på ADHD-medisiner.
Vis hele sitatet...
Jepp, så hvis du sier til behandler at du ruser det (noe som ble dratt opp nok ganger for min del) så må man ta urinprøve.
Jeg hadde en leverprøve som var utenfor normalen, og endte opp med og måtte ta en eller annen blodprøve som gikk på alkoholinntak. Den ble avlagt 4 januar, endte opp med å måtte ta flere av de prøvene da jeg drikker mye 2 uker i året. En uke i løpet av sommerferien og jula. Hun trodde rett og slett jeg var alkoholiker, noe som ikke passer seg meg Ritalin og aduvanz ihvertfall.
Etter 2 måneder uten så mye som en øl så slapp jeg noe mer mas rundt det.

Edit: peth heter den blodprøven.
Sist endret av Oprah; 5. juni 2020 kl. 15:33.
▼ ... noen uker senere ... ▼
dps aviste henvisningen min fra lege pga jeg innrømte hasjrøyking og andre rusmidler, den andre dps'en i byen godkjente meg heldigvis, etter adhd utredningen ville de ha urintest, den slo ut på hasj, måtte da gå 3 mnd ukentlig på urinprøver før jeg kunne starte med adhd medisiner. dps har krav om 3mnd rusfri før man kan få adhd medisiner. men vær forsikting etter de 3 mndene, jeg blir forsatt bedt innimellom om og gå og avlegge urinprøve. inrømmet også ekspremitering av forskjellig narkotika, lsd,sopp,amf,ket,kokain,morfin,dmt,hasj over en periode på 12 år under utredning
Sist endret av prebil; 21. juni 2020 kl. 16:19.