Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1243
I disse coronatider..
Jeg ble pålenket denne uka, 60 dager i husarrest.
Møtte opp hos Friomsorgen for å bli pålenket med fotlenke heretter FL) og fikk med meg "telefonboksen/mottakeren" for å koble opp hjemme selv.
Ringte som avtalt når jeg kom hjem, satt den i stikkontakten i avtalt rom og det var det.
Ble sagt at den ikke må i en skjøteledning Hvorfor sa de ikke, men tenker vel at det har noe med radius å gjøre og at man da plutselig fikk utvidet området sitt noe?
Ingen oppmåling av areal, har stort hus, garasje, to hager og to verandaer.
Første spørsmål er da, denne oppmålingen som normalt gjøres er det bare bullshit?
Boksen kommuniserer vel da med FL, og at det er en viss radius på den vil jeg tru, men den kan jo ikke vite om jeg er oppe i 3.etg eller ute i garasjen som vil være innenfor samme radius.
Fikk beskjed at jeg kunne benytte ene verandaen og hele huset.

Nå er det jo coronatider og fysisk oppmøte og kontroller skjer ikke.
De kan ringe meg og be meg gå til mottakeren for å trykke på en knapp og dermed ringe opp friomsorgen. Dette er pr i dag den kontrollen som utføres.
Det ble forøvrig ikke tatt urinprøve ei heller alkoholtest pga corona. Dette pga corona.

Jeg er pr nå sykmeldt, og får lov til å fortsette med det.
Friomsorgen vil at jeg skal ha noen avtalte utganger hver dag, for å ikke bli isolert. Alternativ sysselsetting. Pga corona er det pr nå ikke krav om sysselsetting.

Gå tur har foreløpig vært avtalen.
Avtalte en dag 3 timer utgang, gikk lang tur og fikk handlet på div butikker før jeg dro hjem.
Jeg er i utgangspunktet hjemmekjær, liker meg godt hjemme og har heller besøk.
Strever litt med fornuftige utganger. Begrenser seg hvor lange turer jeg vil gå.
Andre spørsmål blir da, hva kan jeg finne på? Tips mottas.
Avtalte utganger er bestemte tidspunkt for når jeg går ut og inn igjen, de sa jeg hadde 5 minutters vindu før/etter angitt klokkeslett.

Så til permisjon, inntil 5 timer pr uke. Kommer såklart til å benytte meg av disse timene, men all den tid jeg allerede har så "stor frihet" blir den kanskje ikke like etterlengtet?
Leste i lovverket:
"Domfelte som gjennomfører deler av straffen med elektronisk kontroll kan i tillegg innvilges ordinær permisjon i inntil et døgn pr måned dersom vilkårene for permisjon er oppfylt."
Gjelder det for oss som bare soner dom med FL?
Eller leser jeg der at den anvendelsen gjelder for de som ført har sonet noe i fengsel og deretter FL resten?
Nytt spørsmål:
Går det an å søke permisjon utover 5 timer for å følge et barn i en planlagt operasjon?
Ja og ja.

Står jo at du kan søke en hel ekstra dag per måned, så da kan du søke 2 dager i løpet av tiden.

Går an å søke om å være med på operasjon, om det oppfyller kravene for permisjon, det vet jeg ikke. Ring friomsorgen og spør.
Kan jeg spørre hva du soner for? Skal også inn og sone noen måneder etter planen og vil jo helst unngå det

Og hva er kravene?
Jobb?
Unger?
Hus/leilighet?
Trådstarter
2 2
Fikk utbetalt for mye av NAV, pga feil beløp i beregningsgrunnlag som gjorde jeg fikk høyere dagsats. Nav oppdaget det etter et år uten å gjøre noe, jeg oppdaget det etter drøye 2 år, sa fra og ble straffet.

Straffen kan ikke være lengre enn 4 mnd for å få sone med FL.
Du må ha fast adresse/bopel.
Det er et sysselsettingskrav, ordinær jobb eller frivillig, minimum 20 timer pr uke.
Jeg har hjemmeboende barn, men over 18. Får lov til å følge barnet opp noe ekstra pga dets utfordringer i hverdagen. Veldig glad for det!
Avtaler med friomsorgen når jeg går ut og inn, en uke av gangen og er det noe tillegg med barnet ringer jeg bare.

Alt er litt enklere nå pga corona, håper faktisk de smittevernstiltakene de går etter i dag vedvarer de neste ukene. Oppheves de blir det såklart mye strengere.