Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4733
Jeg er nysgjerrig på hvilken informasjon strekkoden nederst på kvitteringer du får når du handler i butikk, inneholder?

Er det for eksempel mulig å finne ut hvilke varer man har kjøpt ved å scanne denne strekkoden?
Dette er bare ren gjetting men jeg tror det er slik at kassa i den butikken/ kjeden skal kunne finne den kvitteringa i systemet sitt.
Kan bekrefte gjettinga til Sterol91.
Hvilke varer man har kjøpt står vel som regel på kvitteringen? Hehe.
Strekkoder er jo bare en visuell måte å representere tall/bokstaver på for en scanner. Så og si alltid står jo tallene rett under strekkoden.

Som regel(iallefall av egen erfaring) så er tallene bare en måte å indekse kvitteringene på så man kan finne dem i systemet, samme som de ovenfor nevner.
Dersom varene dine blir satt på vent, kan betjeningen enkelt scanne strekkoden og få opp varene dine når du kommer tilbake.
Sitat av mistawest Vis innlegg
Jeg er nysgjerrig på hvilken informasjon strekkoden nederst på kvitteringer du får når du handler i butikk, inneholder?

Er det for eksempel mulig å finne ut hvilke varer man har kjøpt ved å scanne denne strekkoden?
Vis hele sitatet...

Jeg returnerte en ting på Coop. Da scannet de nevnt strekkode og hele handelen poppet opp på skjermen. Tror det er en måte de kan lett ta frem bong nummeret. De kan og gjøre dette (det skjedde en gang) hvis du har glemt penger i bilen og kommer inn i løpet av 5 min. De legger lappen sammen med varene og scanner den istedet for å scanne alt på nytt. Enkelt
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Hvis du sammenligner tallene under strekkoden med andre tall på kvitteringen vil du se at den inneholder blant annet bongnummer.
Det er kort og enkelt nummeret på kvitteringen. Alt av info ligger i butikkens datamaskin.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av SkyGamer911 Vis innlegg
Da scannet de nevnt strekkode og hele handelen poppet opp på skjermen.
Vis hele sitatet...
Interessant. Skjønner på flere av svarene her at strekkoden først og fremst brukes av butikkene selv for å holde styr på kvitteringene. Men det er altså ikke UMULIG å hente ut informasjon om hvilke varer som er blitt handlet ved å scanne strekkoden.

Noen som vet hvor lenge slik data blir lagret i butikken, og hva tenker dere ev. om å samarbeide med butikkene for å få tak i disse dataene?
Dataen her lagres nok helt til kassesystemet oppdateres / skiftes ut. Har selv hentet ut matvarekvitteringer noen mnd tilbake i tid for en kunde som var innom butikken når jeg var der.

Du kan ikke selv hente ut denne dataen da dette er data lagret i butikken sitt datasystem og ikke noe mer. Sist jeg jobbet i butikk, så kunne du ikke ta vår Coop kvittering og gå til en Coop butikk lengre borti gata for å sjekke kvitteringen da denne lå hos oss.


Bare et spørsmål? Hva skal du med denne dataen? Dette er kun data som brukes hvis du kommer med en vare som er gått ut på dato og du har kvitteringen så de kan kreditere den eller hvis du har "parkert" din ordre så de kan hente ut handlelista igjen. Den mest kjedelige dataen du kan få egentlig.