Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4675
Hei! Skal starte opp mitt eget EPF og lurer egentlig litt på hva jeg må forvente meg av utgifter?

Jeg skal kjøpe inn produkter og utføre en jobb på et gjenstand.. overskudd etter jeg har betalt matrial kostnadene vil være rundt 1500-2000 og jeg forventer ikke mer en 1-5 oppdrag i måneden hvis jeg er så heldig.

Så langt har jeg kommet frem til at jeg registrerer et EPF på alltinn.no og vips så har jeg et EPF med organisasjonsnr ?

Hvordan fungerer skatt?

Hvilke regnskap må jeg føre og hvor utfyllende? er det snakk om og spare på vær eneste kvittering og bokføre alt jeg kjøper / tjener inn?

Jeg er ikke momspliktig før mitt EPF har tjent mer en 50.000 (er dette i overskudd eller generelt?)

Hvis jeg søker nå om et par dager hvor lang tid tar det før mitt EPF er registrert og oppe og går?

Setter pris på utfyllende og konkrete svar!
Sitat av kungen Vis innlegg

Så langt har jeg kommet frem til at jeg registrerer et EPF på alltinn.no og vips så har jeg et EPF med organisasjonsnr ?



Hvis jeg søker nå om et par dager hvor lang tid tar det før mitt EPF er registrert og oppe og går?
Vis hele sitatet...
Kan bare svare på disse spørsmålene...

1. Ja, så enkelt er det faktisk

2. BØR bare ta ett par dager.. Ring om det tar mer, tok meg 2-3 uker (dem hadde ferie og rotet bort papirer +++ )
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Bruk et par hundre kroner på boken de selger her, mye nyttig info.
http://www.vig.no/uke46

Jeg skal på Gründer kafè i morgen og spørre om akkurat slike ting
Sitat av kungen Vis innlegg
Så langt har jeg kommet frem til at jeg registrerer et EPF på alltinn.no og vips så har jeg et EPF med organisasjonsnr ?
Vis hele sitatet...
Mer eller mindre, ja.

Sitat av kungen Vis innlegg
Hvordan fungerer skatt?
Vis hele sitatet...
Du skatter av overskudd. Du fører inn inntekter og utgifter fra enkeltmannsforetaket på selvangivelsen, og må betale skatt ut fra overskuddet. Skatten kan du enten betale inn på forskudd, eller vente til skatteoppgjøret og betale som restskatt.

Sitat av kungen Vis innlegg
Hvilke regnskap må jeg føre og hvor utfyllende? er det snakk om og spare på vær eneste kvittering og bokføre alt jeg kjøper / tjener inn?
Vis hele sitatet...
Du fører et driftsregnskap over inntekter og utgifter. Ta vare på alle bilag, spesielt for utgifter du skal føre på enkeltmannsforetaket. Dette må du ta vare på 10 år fram i tid, i tilfelle bokettersyn.

Sitat av kungen Vis innlegg
Jeg er ikke momspliktig før mitt EPF har tjent mer en 50.000 (er dette i overskudd eller generelt?)
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet så er det snakk om en inntekt på over 50.000, og ikke nødvendigvis overskudd, men mulig jeg tar feil.

Sitat av kungen Vis innlegg
Hvis jeg søker nå om et par dager hvor lang tid tar det før mitt EPF er registrert og oppe og går?
Vis hele sitatet...
Tok ca 1 uke for meg.
Sist endret av danielsk; 12. november 2012 kl. 22:18.
Sitat av kungen Vis innlegg
Så langt har jeg kommet frem til at jeg registrerer et EPF på alltinn.no og vips så har jeg et EPF med organisasjonsnr ?
Vis hele sitatet...
Ja. Så enkelt. Koster deg et par hundre kroner. Husk at du ikke trenger å registrere deg i foretaksregisteret (ca3000 kr ekstra) kun nødvendig å stå i enhetsregisteret.

Sitat av kungen Vis innlegg
Hvordan fungerer skatt?
Vis hele sitatet...
Du kan skatte slik at du betaler inn etterskuddsvis feks 1 gang per år, men det er risikofylt, om du da mangler penga konker staten deg. Bedre å sette tilside penger og betale feks kvartalsvis.


Sitat av kungen Vis innlegg
Hvilke regnskap må jeg føre og hvor utfyllende? er det snakk om og spare på vær eneste kvittering og bokføre alt jeg kjøper / tjener inn?
Vis hele sitatet...
Regnskap kan du føre selv eller sette ut til regnskapsfører. Du er ikke pliktig til å levere revidert regnskap, men alt av underlagsmateriale som feks kvitteringer skal oppbevares i 10 år. Det kan være lurt å ha regnskapsfører om du har råd til det, for de kan være en viktig sparringspartner som kan hjelpe deg med alt fra skatt, årsoppgave til mer generelle spørsmål rundt drift.


Sitat av kungen Vis innlegg
Jeg er ikke momspliktig før mitt EPF har tjent mer en 50.000 (er dette i overskudd eller generelt?)
Vis hele sitatet...

Når du passerer 50K i omsetning gir du beskjed om at foretaket skal inn i mva registeret. Mener det er et eget skjema du fyller for dette, og da ligger det på altinn.


Sitat av kungen Vis innlegg
Hvis jeg søker nå om et par dager hvor lang tid tar det før mitt EPF er registrert og oppe og går?
Vis hele sitatet...

Ca 14 dager men kan ta helt opp mot 6-8 uker. Historisk sett er det gjerne stor pågang de siste 2 måneder hvert år.
Om du ikke har kunnskap om det, burde du leie inn en regnskapsfører til å hjelpe deg i gang hvertfall. Uansett hvor god ideen din er, vil selvskapet klappe sammen om bokføringa ikke er i orden.
Bruk litt tid og penger på å utforme et system, så går ting nesten automatisk.

Finnes forøvrig flere gode programmer til regnskapsføring, fakturering osv.
Så lenge du bare har ett bilag pr oppdrag, burde du fint klare det selv
Av norge!
Trådstarter
Takker for utfyllende og bra svar! Da søker jeg imorgen og satser på en kort ventetid :-) Regnskap er jeg ikke så veldig bekymret over hvis det ikke er mer avangsert en det.. forventer ikke store beløp inn og ut og kommer heller ikke til og ha noen andre utgifter en det jeg kjøper inn av matrialer.. Hvis denne lille ideen min tar av og jeg får en stor forespørsel søker jeg hjelp :-)

Takker og bukker igjen!
Et par hint før du begynner så fylle ut skjema. Det vil ta deg lenger tid å få org-nummer enn det vil ta andre bedrifter å begynne å ringe deg og prøve å selge ting/skrap til deg. Opprett en egen epostadresse til dette og ikke oppgi personlig mobilnummer.
Av norge!
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Et par hint før du begynner så fylle ut skjema. Det vil ta deg lenger tid å få org-nummer enn det vil ta andre bedrifter å begynne å ringe deg og prøve å selge ting/skrap til deg. Opprett en egen epostadresse til dette og ikke oppgi personlig mobilnummer.
Vis hele sitatet...
Takker for det tipset! Burde jeg da lage en egen "Spam" email og ikke legge ved eposten som jeg skal bruke i forbindelse med EPF'et?
Sitat av kungen Vis innlegg
Takker for det tipset! Burde jeg da lage en egen "Spam" email og ikke legge ved eposten som jeg skal bruke i forbindelse med EPF'et?
Vis hele sitatet...
En epost du sjekker en gang i blant, ikke noe annet.
Sitat av kungen Vis innlegg
Hei! Skal starte opp mitt eget EPF
Vis hele sitatet...
Enkeltmannsforetak - ENK

Finner forøvrig mye bra her: http://www.frilansinfo.no/
Sitat av meitemark Vis innlegg
Et par hint før du begynner så fylle ut skjema. Det vil ta deg lenger tid å få org-nummer enn det vil ta andre bedrifter å begynne å ringe deg og prøve å selge ting/skrap til deg. Opprett en egen epostadresse til dette og ikke oppgi personlig mobilnummer.
Vis hele sitatet...
Støtter den. Jeg var så dum å oppga personlig mobnr og min vanlige e-postadresse.
Sitat av spelley Vis innlegg
Støtter den. Jeg var så dum å oppga personlig mobnr og min vanlige e-postadresse.
Vis hele sitatet...
45 minutter etter at jeg hadde sendt skjemaet var første oppringning fra gulesider.
Sist endret av meitemark; 13. november 2012 kl. 02:49.
Sitat av spelley Vis innlegg
Støtter den. Jeg var så dum å oppga personlig mobnr og min vanlige e-postadresse.
Vis hele sitatet...
Samme her.....

UTROLIG hvor mange som ringer

Og du vet at når en ringer, ringer det alltid 2-3 stykker til i løpet av ett par dager
Angående informasjon om å starte og drive firma, hvordan en registrerer seg osv, her er en seriøs gratisside fra Altinn
https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/
Det er dette stoffet som lå på Bedin før. Siden svarer kanskje ikke på alt du må vite, med det er et bra sted å begynne.